נו טוב, צריך פעם לאזור אומץ ולעשות את זה. כלומר, לראות את טקס פרסי אופיר, דבר שנמנעתי ממנו בשמחה רבה במשך שנים. תגידו, הדביל ממפעל הפיס שמחלק את הפרס בסוף למרות שהוא אפילו לא מכיר את השמות של הסרטים עדיין שם?
תזכורת: במקרה שאתם לא יודעים מי נגד מי בכלל, רשימת המועמדים.
שחקן משנה: צחי הלוי, "בית לחם".
אוי. כלומר, לא אוי שהוא זכה, אוי כי זה מבשר טקס משעמם. לא דבל'ה גליקמן על "הזאב הרע" וגם לא מוני מושונוב על "לצוד פילים". אולי זה מבשר על טקס שבו "בית לחם" יזכה בכל פרס ופרס, בין אם זה מגיע לו או לא.
שחקנית משנה: ליאורה ריבלין, "ההיא שחוזרת הביתה".
אחד מאותם סרטים שאף אחד שאינו חבר אקדמיה לא ראה עדיין. אבל ליאורה ריבלין היא בלי ספק ליאורה ריבלין.
תסריט: יובל אדלר ועלי ואקד, "בית לחם"
כן, ככה זה נראה. אם כן, הנציג לאוסקר של ישראל השנה, כמו גם הזוכה בכמעט כל הפרסים האחרים, הוא "בית לחם". זה לא הוכרז עדיין, אבל זה יקרה. לא שיש לי משהו נגד בית לחם, כן? סרט מעולה. אבל היו עוד כמה סרטים מעולים השנה, ככה אומרים. אבל כשבאקדמיה אוהבים סרט, אוהבים אותו מכל הכיוונים ובכל צורה. קצת מתחרט עכשיו על זה שהתחלתי לצפות בטקס.
עיצוב אמנותי: "מי מפחד מהזאב הרע".
שלא יגידו ש"הזאב" לא יצא בלי אף פרס.
מתברר שבזמן הפרסומות חילקו את פרס התלבושות ל"מפריח היונים". לא ראיתי את הסרט ופרס התלבושות הוא לא מהמרתקים אותי ביותר, ועדיין זה מניאקיות לחלק פרסים בזמן הפרסומות.
עריכה: רון עומר, "בית לחם".
פסדר.
מוזיקה: פרנק חיים אילפמן, "מי מפחד מהזאב הרע"
או! בסדר. הייתי מאוד מתעצבן אם כאן היה זוכה "בית לחם" רק מהתנופה. כמה שמגיע לאילפמן.
מה זה לעזאזל הטקסטים האלה של המגישים?
צילום: גיורא ביח, "מי מפחד מהזאב הרע"
ווהו! הפרס המאוד מאוד ראוי האחר של הזאב.
הדפוקים האלה הראו עכשיו בפריים-טיים את סצינת הלהביור מהזאב?! דה פאק?
איפור: "מי מפחד מהזאב הרע".
וואו, זה נראה כמו מהפך לטובת הזאב. כמובן, בית לחם כנראה עדיין יקבל את הפרסים החשובים יותר.
ליהוק: לירון זהר ונעמה זלצמן, "בית לחם".
וגם את הפחות חשובים.
מתברר שבינתיים, בזמן הפרסומות, "הזאב" קיבל גם את פרס עיצוב הסאונד. ג'יז, חמישה פרסים לזאב כבר.
סרט תיעודי: "שומרי הסף"
טוב – כבר נאמר, אחרי שהיה מועמד לאוסקר, לקבל את פרס אופיר זה קישוט נחמד.
סרט קצר: "איה".
באופן אירוני, "איה" כנראה זכה בגלל שהוא לא ממש קצר. זה סרט של 40 דקות שהוקרן בבתי הקולנוע כסרט לכל דבר.
שחקן: מכרם חורי, "הבן של אלוהים"
טוב, טוב, אני חוזר בי ממה שאמרתי. לא יודע אם "בית לחם" יזכה בסוף או לא, אבל חלוקת הפרסים היא לא אוטומטית והם מתחלקים בין כמה סרטים שונים.
שחקנית: יונה יהב, ראש העיר חיפה
אה, רגע.
סיון לוי, "שש פעמים".
הקהל מתלהב! מאוד!
בימוי: כמה הם מורחים זמן נו כבר יאללה קדימה יאללה קדימה נו כבר יאללה קדימה נו יודעים מה פאק איט אני הולך תספרו לי מי זכה.
נו די כברררררר!
יובל אדלר, "בית לחם". יאללה. בשביל זה היה צריך לחכות כל כך הרבה זמן?
סרט.: לא, לא, לימור, בבקשה, אל תמשכי זמן.
"בית לחם".
טוב. לא תוצאות רעות, בסך הכל.
בשחקן המשנה זה דבל'ה גליקמן על הזאב, לא צחי גראד
(ל"ת)
כשהכריזו שהזוכה הוא צחי, חשבתי על צחי גראד.
כמובן, זה גליקמן שמועמד בקטגוריה הזאת.
איך צחי גראד הוא שחקן משנה בדיוק?
ראשי לגמרי in my book
צחי גראד הוא מועמד לשחקן ראשי
צחי הלוי זכה בפרס לשחקן משנה
וצחי גראד הגיש את פרס התסריט
(ל"ת)
מי לעזעזל נתן לו להנחות את הטקס? פשוט נורא
(ל"ת)
טקס משמים.
צל חיוור של האוסקר האמריקני.
אני לא מבין למה הם מתעקשים למשוך כ"כ הרבה זמן עם קטעים מיותרים…
עם למשל היו עושים אתה טקס אחרי הפצת הסרטים לא היהצריך לדחוף 10 דקות הסבר על כל סרט שמועמד לסרט הטוב ביותר.
אם הגענו ל"משמים" במקום "מביך" זאת התקדמות.
(ל"ת)
איך האחים אדרי קשורים לגשש?
(ל"ת)
נו באמת.
(ל"ת)
הם בכוח רוצים שלא נראה?
חלקים שלמים מהטקס,בזמן הפרסומות,אני לא מאמין….
אה,והמאפרת של הזאב הרע:"טוב,תודה רבה".גדול.
הזאב הרע זכה גם בפרס עיצוב הסאונד
זה פשוט מדהים כמה לאקדמיה לא אכפת מהצופים, לא מספיק שהטקס מתרחש עוד לפני שהסרטים הופצולצופים אלא שעכשיו גם מחלקים פרסים בזמן הפרסומות?!
סתם שאלה
כתבת את הכתבה הזו בזמן שצפית בטקס? ממש נראה ככה.
ואני לא מאמין שעוד לא ראיתי את "מי מפחד מהזאב הרע". חייב, חייב ללכת השבוע.
זה עדכון חי
מן הסתם שהוא כותב את זה תוך כדי הצפייה בטקס.
אוי, מיי באד. לא שמתי לב לכותרת.
(ל"ת)
באסה, אם לא הייתי יודע אחרת הייתי אומר
שיש לזאב סיכוי לזכות בפרס הסרט אחרי כל הזכיות האלה, אבל אז נזכרתי שהוא אפילו לא מועמד…
בדיוק מה שחשבתי על סצנת המבער. וואט דה פאק?
(ל"ת)
לפחות הם לא הראו את זה
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lJ8D5uvhc3M
תמיד יש לאן להתדרדר….
מי השחקן שזכה???
לא יאומן, היו פרסומות ועברו הלאה… מישהו יכול לומר לי מי השחקן שזכה? תודה
האיש והמבער או האישה והאפרו?
(ל"ת)
יהיה מעניין לראות את לימור לבנת מכריזה על 'בית לחם' כזוכה
(ל"ת)
זה קרה! חיוך מזויף!
(ל"ת)
אבל ׳בית לחם׳ הוא סרט ימני.
(ל"ת)
מודה שלא ראיתי
אבל לפי התקציר זה לא נשמע ממש ימני.
זה סרט רורשאכי.
(ל"ת)
זאת הגדרה נהדרת. בכלל
(ל"ת)
עדיין לא ראיתי
אבל הימנים טוענים שזה סרט סמולני
כמה שמגיע למכרם חורי. זה הפרס הכי מוצדק השנה בעיני.
הבן של אלוהים הוא סרט "מינורי" לעומת סרטים אחרים שהתחרו השנה. והוא סרט נהדר. לא בלוק באסטר, אלא פשוט סרט שעשוי מצוין מכל בחינה שהיא.
וחורי עושה אותו. תפקיד נהדר.
בראבו.
אני עדיין לא מבין...
מה הייתה ההתנגדות של האקדמיה לתת ל"זאב" מועמדות על פרס הסרט הטוב ביותר? לא רוצים להצטייר בתור ברברים שמחלקים פרסי איכות לסרט אלים סוג ב'?
בין היתר, אבל לדעתי
הם חשבו (ובצדק, האמת) שסרט מסוג כזה בחיים לא יזכה באוסקר האמריקאי. האקדמיה האמריקאית פשוט לא אוהבת סרטים מהסוג הזה.
הגיע הזמן לרענן את הרשימה
אפשר לזהות סרטי "אוסקר" אמריקאים רק מהסתכלות על הפוסטר, כולם יודעים שזה צריך להיות סרט דרמה מרגש או ביוגרפיה סוחפת או סרט איכות אחר.. לדעתי "הזאב" היה יכול להיות מועמד רציני ברשימת הזרים אם רק חברי האקדמיה בארץ ובחו"ל היו יוצאים מהקופסא שלהם.
אכן, זה צריך להיות סרט דרמה מרגש או ביוגרפיה סוחפת או סרט איכות אחר
כמו "הארטיסט", "נער החידות ממומבאיי", "שיקגו" ו"שר הטבעות".
היי, רגע אחד.
הארטיסט ונער החידות ממומבאי
ממש עונים על ההגדרה הראשונה.
על כך ניאלץ "להסכים שלא להסכים"
(ל"ת)
מסכים, אבל:
"גלדיאטור", "השתולים".
הטענה הייתה שזה *חייב* להיות סרט כזה כדי לזכות
עצם העובדה שזוכים גם סרטים מסוג אחר מפריכה את הטענה הזו.
התכוונתי לכך שאני מסכים עם הדוגמאות שלו.
לא עם הטענה.
אז "בית לחם" ייצג אותנו באוסקר?
נו טוב, נתפוס אותו בהזדמנות. הזכייה של "הזאב" בצילום ומוזיקה מוצדקת בהחלט. רק על הסצינה הראשונה הייתי נותן לו אותם. חבל שצחי גראד לא זכה. אבל אחרי שהוא הסתובב בעולם בכל הפסטיבלים, מה זה כבר אופיר.
בית לחם הוא סרט מצוין וחבל לפסול אותו רק כי הוא זכה באופיר והזאב לא
(ל"ת)
מה...?
מי פסל מה?
בשם האל
זה ביזיון שמי מפחד מהזאב הרע קיבל פרס כלשהו. אם זה היה סרט אמריקאי לא היו יורקים לכיוונו, היו קוראים לו טראשי, הוליוודי ושטחי. איפה הפרופורציות ראבק, אז יוצרים ישראליים עשו סרט ברמה טכנית גבוהה, בז'אנר שעוד לא ראינו על המסך הגדול בישראל כשהוא תוצרת בית. כן מגיעה ההערכה על האומץ וההשקעה והתעוזה, אבל אי אפשר שלא להבחין שרוב המשאבים והמאמצים הושקעו בצד הטכני והחיצוני מאשר בדבר הכי חשוב בקולנוע: תסריט ובימוי. בנייה נכונה, מציאותית ואנושית של דרמה, בנייה של דמויות שאשכרה אפשר להזדהות איתן, שיש להן רצון מובהק איתו אנחנו יכולים להתחבר באופן עמוק ולא באופן רדוד ולהבין אותן ואת המניעים שלהן. וזה לא משנה הז'אנר, לא משנה כמה בסרט שלך קורים דברים מופרכים ואבסורדיים, ואפילו שהחלטת באמצע הסרט שפתאום בא לך שזאת תהיה קומדיה. הסרט שלך עוסק בבני אדם? היצורים הוורודים האלה שהולכים ואוכלים ונושמים מסביבך ברחוב, שיש להם יותר מרובד אחד באישיות? תתייחס אליהם כמו אל בני אדם, ולא כמו אל נטו כלים להעברת רעיון (ובמקרה הזה, נראה שיותר לכיוון העברת תחושת "מגניב אחי דם"). תסריט זה השלב הכי קשה בכל עשייה של סרט, זה חידת הגיון ענקית שצריך לפתור, ונראה שלא מספיק דפקו את הראש בקיר עליו. התחושה מכל הסיפור היא שכולם כל כך שמחים שמישהו ניסה לעשות משהו אחר ושונה, ששוכחים קצת שמקוריות וייחוד הם רק גימיק כל עוד אין משהו אמיתי דרמטי ואנושי שעומד מאחוריהם ומבסס אותם. טיפה של רגש, זה כל מה שהייתי צריך בסרט הזה בשביל לצאת ממנו בתחושה טובה, ולא קיבלתי את זה.
ודבר אחרון, פרס המוזיקה? וואלה כן, מוזיקה יפה, רק חבל שכל כך התלהבו ממנה עד שאמרו פשוט יאללה נמלא את כל הטיימליין איתה. לא נתנו רגע אחד חזק ונכון של שקט, במיוחד ברגעי השיא של ה-"דרמה" (עם דגש על המרחאות) ואני לא צריך לחדש לאף אחד ששתיקה היא אחד הכלים הקולנועים החזקים והבסיסיים ביותר, במיוחד בז'אנר כזה.
אבל דווקא האמריקאים
עפים עליו הרבה יותר מהישראלים.
בדיוק הנקודה שלי
לסרט יש פיל של מוצר אמריקאי ואפילו נוסחתי לרגעים (קופצים לראשי דיאלוג השוטר רע שוטר רע, האלימות הגרפית ולטעמי אפילו פורנוגרפית, האדישות הבד-אסית לכאורה של ליאור אשכנזי אל מול ילדה כרותת ראש באמצע היער, וכמובן הטוויסט השטחי של הסוף שהרחנו מקילומטרים). לא קשה לדמיין את הסרט עם שחקנים אמריקאים ובשפה האנגלית, ולדעתי הסרט היה עובד יותר טוב אפילו, לפחות אז הוא היה נאמן יותר לז'אנר שהוא מנסה להיות (והסרט הזה מאוד נכנס להגדרה של "מנסה להיות" במקום פשוט להיות משהו בפני עצמו). הגיוני שסרט שנעשו בו מאמצים עילאיים להיות כמו האמריקאיים, יקבל אהדה בקרב אמריקאים.
אז, אם הבנתי אותך נכון,
מכיוון שהתסריט של "הזאב הרע" הוא גרוע, זה ביזיון אם הוא מקבל פרס על צילום?
לגמרי
צילום טוב משרת תסריט טוב, זה צריך ללכת ביחד. ואת זה אני אומר אפילו שלטעמי הצילום באמת היה אחת מנקודות האור של הסרט.
אז אני חושב שאתה טועה לחלוטין.
פרס הצילום הוא פרס על צילום. סרט יכול להיות גרוע לחלוטין מכל בחינה שהיא מלבד הצילום, ועדיין לזכות בצדק מוחלט בפרס על צילום. כנ"ל לגבי כל קטגוריה אחרת. אם לא צריך לתת את פרס השחקן לסרט עם השחקן הכי טוב, פרס המוזיקה – למוזיקה ופרס האיפור – לאיפור, אין שום טעם בכל החלוקה לקטגוריות – מבחינתך היה צריך להיות פרס אחד, "הסרט הטוב ביותר" וזהו.
כל מה שאתה אומר נכון
אבל אנחנו מדברים על טקס פרסי הקולנוע היוקרתי ביותר של המדינה שלנו, עם כמה שיהיה מי שיזלזל, צריך להיות רף כלשהו. אני לא חושב שמי מפחד מהזאב הרע הוא סרט טוב מספיק בשביל להיות כלול בתחרות הזו, אפילו שהצילום שלו מגניב, והוא רק מגניב (וזאת לא אשמתו שהוא רק מגניב. זאת אשמת התסריט).
שלא לדבר על כך שאין בו ייצוג הולם לדתיים, וזה לבד צריך לפסול אותו מהתמודדות
על פרס הצילום או המוזיקה. כי לא ייתכן שלעוד סרט על חילונים אשכנזים ברובם יינתן להתמודד, ככה סתם.
הדג צודק
חוץ מזה,למה זו אשמת התסריט?כי סצנות העינויים לא מתרחשות לנוף הרי ההימלאיה?
בנוסף לכך,תעשיית הקולנוע בארץ לא עד כדי כך מפותחת,שהצילום הטוב של השנה לא תמיד מתעלה בהרבה מעל 'מגניב'.
נכון
כי לאווטאר היה תסריט גאוני פשוט
אוואטר בטקס פרסי האוסקר – ביזיון אחר לחלוטין שלא מצדיק בשום צורה את מי מפחד מהזאב הרע בטקס פרסי אופיר.