כמו בכל שנה האקדמיה הישראלית פרסמה את רשימת המועמדים לפרסי אופיר (אצלם קוראים לזה "העולים לגמר"), וכמו כל שנה הרשימה מורכבת כמעט אך ורק משמות שלא יגידו כלום לצופה מהשורה. מבין חמשת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר (וגם מבין המועמדים לפרסי הבמאי, התסריט, השחקן, הצילום וכמעט כל הפרסים האחרים), רק "פעם הייתי" יצא כבר לאקרנים. המסקנה העיקרית מרשימת המועמדויות היא שכמו (כמעט) כל שנה, לא יהיה באמת שום מתח באופיר, לפחות לא בפרס הגדול. "הדקדוק הפנימי" של ניר ברגמן, על פי "ספר הדקדוק הפנימי" של דויד גרוסמן, ינצח. לא ראיתי אותו עדיין, אבל לא צריך לראות אותו כדי לקבוע את העובדה. "הדקדוק הפנימי" זכה בפסטיבל ירושלים, שבו התחרה מול רוב המתחרים שלו באופיר; הוא קיבל את מירב המועמדויות (12); זה סרטו השני של במאי שבסרטו הראשון – "כנפיים שבורות" – לקח את האופיר; ולא פחות חשוב – "התגנבות יחידים" של דובר קוסאשווילי, שנראה על הנייר כמו המתחרה החזק ביותר שלו, הפתיע (אותי, לפחות) בכך שנשאר מחוץ לרשימת חמשת המועמדים לפרס הגדול. נוסף לכל, "הדקדוק הפנימי" נראה (שוב, על הנייר) כמו סרט מצוין לשלוח כנציג לאוסקר האמריקאי – עם שילוב של ילד, תקופתיות, דויד גרוסמן ואפילו קצת שואה.
חוץ מזה, נחמד לראות שהאקדמיה הישראלית פרסה את המועמדויות על פני סרטים רבים ולא הפילה את כולם על אותם חמישה סרטים. גם סרטים קטנים שלא קיבלו הרבה תשומת לב, ודי בצדק, זכו להערכה בצדדים שלהם שראויים להערכה. מצד שני, דווקא העובדה הזאת מדגישה את האידיוטיות בכך ש"קירות" לא קיבל אף מועמדות. אפשר להסביר את זה בעיקר בזכרון קצר: "קירות" יצא לאקרנים בסוף השנה שעברה, וחברי האקדמיה, עושה רושם, מתייחסים רק לסרטים שהוקרנו בהקרנות המיוחדות לקראת הפרס במאי-יוני.
הרשימה המלאה, כפי שפורסמה על ידי האקדמיה:
קטגורית הסרט העלילתי הטוב ביותר:
1. "הדקדוק הפנימי"- מפיק: אסף אמיר
2. "המדריך למהפכה"- מפיק: אורי ענבר
3. "מבול"- מפיקים: חיליק מיכאלי, אברהם פרחי, תמר ליאון, משה אדרי, לאון אדרי, דודי זילבר בשיתוף אלי מאירוביץ'
4. "פעם הייתי"- מפיקים: משה אדרי, לאון אדרי, דודי זילבר, חיליק מיכאלי, אבי נשר, אברהם פרחי, תמר ליאון,
נתן כספי, בשיתוף: שלמה מוגרבי, רמי דמרי, אביתר דותן, ישי מור
5. "שליחותו של הממונה משאבי אנוש"- מפיקים: חיים מקלברג, אסתי יעקב-מקלברג, משה אדרי, לאון אדרי,
טליה קלינהנדלר, יגאל מוגרבי
קטגורית הבמאי הטוב ביותר:
1. ניר ברגמן – "הדקדוק הפנימי"
2. דורון צברי – "המדריך למהפכה"
3. דובר קוסאשווילי – "התגנבות יחידים"
4. משה איבגי – "וביום השלישי"
5. ערן ריקליס – "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"
קטגורית השחקן הראשי הטוב ביותר:
1. רואי אלסברג – "הדקדוק הפנימי"
2. יוסי פולק – "התפרצות X"
3. יואב רוטמן – "מבול"
4. אדיר מילר – "פעם הייתי"
5. מארק איווניר – "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"
קטגורית השחקנית הראשית הטובה ביותר:
1. אורלי זילברשץ – "הדקדוק הפנימי"
2. הילה פלדמן – "וביום השלישי"
3. לירון בן-שלוש – "מאיה"
4. רונית אלקבץ – "מבול"
5. מיה דגן – "פעם הייתי"
קטגורית שחקן המשנה הטוב ביותר:
1. יהודה אלמגור – "הדקדוק הפנימי"
2. אסף בן שמעון – "התגנבות יחידים"
3. מיכאל אלוני – "התגנבות יחידים"
4. מיכאל מושונוב – "מבול"
5. גורי אלפי – "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"
קטגורית שחקנית המשנה הטובה ביותר:
1. אוולין קפלון – "הדקדוק הפנימי"
2. אורנה פורת – "התפרצות X"
3. אפרת בן צור – "וביום השלישי"
4. עלמה זק – "זוהי סדום"
5. רוזינה קמבוס- "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"
קטגורית הצילום הטוב ביותר:
1. אלעד דבי – "אנדנטה"
2. רואי רוט – "בין השמשות"
3. בנימין נמרוד חירם – "הדקדוק הפנימי"
4. אמנון סלומון – "התגנבות יחידים"
5. יורם מילוא – "וביום השלישי"
6. גיורא ביח – "זוהי סדום"
קטגורית התסריט הטוב ביותר:
1. ניר ברגמן – "הדקדוק הפנימי"
2. יוסי מדמוני, אורי ענבר, ארי פולמן, דורון צברי – "המדריך למהפכה"
3. עדנה מזי"א – "התפרצות X"
4. נועה ברמן-הרצברג, גיא נתיב – "מבול"
5. נח סטולמן – "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"
קטגורית העריכה הטובה ביותר:
1. עינת גלזר-זרחין – "הדקדוק הפנימי"
2. עמי טיר, מאור קשת – "המדריך למהפכה"
3. זוהר סלע – "וביום השלישי"
4. יצחק צחייק – "פעם הייתי"
5. טובה אשר – "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"
קטגורית העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
1. יואל הרצברג – "אנדנטה"
2. יואב דהרי – "גיא אוני"
3. עידו דולב – "הדקדוק הפנימי"
4. אבי אביבי – "זוהי סדום"
5. מיגל מרקין – "פעם הייתי"
קטגורית עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
1. לו מוריה – "גיא אוני"
2. נתן אלקנוביץ- "הדקדוק הפנימי"
3. רונה דורון- "התגנבות יחידים"
4. לאורה שיים, הילה ברגיאל – "זוהי סדום"
5. רונה דורון – "פעם הייתי"
קטגורית המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
1. אסף תג'ר – "אנדנטה"
2. אבי בללי – "המדריך למהפכה"
3. יוסף ברדנשווילי – "התגנבות יחידים"
4. ישי אדר – "וביום השלישי"
5. רן שם-טוב – "זוהי סדום"
קטגורית פס הקול הטוב ביותר:
1. אשי מילוא, איתי אלוהב, תולי חן, יוסי אפלבאום, ישראל דוד – "אנדנטה"
2. דוד ליס, אביב אלדמע – "הדקדוק הפנימי"
3. אשי מילוא – "מבול"
4. דוד ליס, ישראל דוד – "פעם הייתי"
5. אשי מילוא, גיל תורן – "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"
קטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר:
1. "גם כשעיני פקוחות"- בימוי: אופיר טריינין, מפיק: שחר בן חור
2. "גנבים בחוק"- בימוי: אלכס גנטלב, מפיקים: סשה קליין, מאיה זינשטיין
3. "חיים יקרים"- בימוי: שלומי אלדר, מפיקים: אהוד בלייברג, יואב זאבי
4. "שומרוני בודד"- בימוי והפקה : ברק הימן
5. "שתיקת הארכיון" – בימוי: יעל חרסונסקי, מפיקים: נעמי שחורי, איתי קן-תור
רוזינה קמבוס
רוזינה קמבוס היא שחקנית ותיקה ומוערכת ונראה שהרבה חברי אקדמיה שמכירים אותה אישית, מאוד מחבבים אותה. לפני כמה חודשים, היא החלה לעבור טיפולים נגד סרטן. אני לא יודע מה מצבה הנוכחי, אבל אני מנחש שהדבר יכול לסייע לה לזכות בפרס לשחקנית משנה. אני לא אומר שלא מגיע לה (לא ראיתי אף אחד מהמועמדים), אבל נראה לי שבאקדמיה ישמחו לנצל את ההזדמנות כדי להראות שעומדים לצדה.
הימור על הזוכים
בשביל הספורט, למרות שיש עוד כמעט חודשיים עד הטקס.
סרט: הדקדוק הפנימי
בימוי: ניר ברגמן
שחקן ראשי: מארק איווניר
שחקנית ראשית: לירון בן-שלוש
שחקן משנה: יהודה אלמגור
שחקנית משנה: רוזינה קמבוס
תסריט: הדקדוק הפנימי
צילום: התגנבות יחידים
עריכה: הדקדוק הפנימי
עיצוב אמנותי: פעם הייתי
עיצוב תלבושות: הדקדוק הפנימי
מוזיקה: המדריך למהפכה
פסקול: שליחותו של הממונה על משאבי אנוש
סרט תעודי: שתיקת הארכיון
ברוב הקטגוריות אין לי ממש מושג, אבל בכל זאת
יש פה כמה הפתעות, לא? בקטגורית השחקן, ככל שהבנתי המתחרים בעלי הבאז הם רואי אלסברג מ"הדקדוק הפנימי" ואדיר מילר.
קשה לעקוב אחרי הבאז בארץ
הוא נשמר בחדרי חדרים ולא זוכה לכמעט שום חשיפה תקשורתית. חוץ מסינמסקופ, הדרך היחידה להבין מי נגד מי היא להיות נוכח בהקרנות אקדמיה.
ממה שאני מבין, הבאז אכן לטובת אלסברג ומילר, אבל לכל אחד גם יש טיעונים כנגדו. רואי אלסברג צעיר והאקדמיה כמעט אף פעם לא נותנת פרסים לשחקנים מתחת לגיל גילום חיילים. אדיר מילר, ממה ששמעתי, ממש טוב ב"פעם הייתי", אבל רשימת המועמדים מעידה על יחס אמביוולנטי כלפי הסרט. מצד אחד, מועמדות לסרט הטוב ביותר, מצד שני אין מועמדות על בימוי ותסריט. יוסי פולק יכול להפתיע על תקן השחקן הוותיק שסוף סוף מועמד ונראה רעיון טוב לתת לו את הפרס. אני מהמר על מארק איווניר כי נראה לי ש"שליחותו של…" יותר אהוד ממה שנדמה בהתחלה ואיווניר די אמור להחזיק את כל הסרט על הכתפיים.
בדיוק נתקלתי ביומית מ-2004
בה רד מספר (ומתרגש) על העיבוד הצפוי של ברגמן ל'ספר הדקדוק הפנימי'
http://redfish.dreamhosters.com/?p=12384
אגב, יש כבר תאריכי הפצה למועמדים המרכזיים (מלבד "פעם הייתי")?
הזוכה יצא עד 23.9
תקנון האוסקר מחייב שכל המתחרים בקטגוריית הסרט בשפה זרה יצאו במדינתם להקרנה מסחרית, למשך שבוע לפחות, בתקופה שבין 1 באוקטובר ל-30 בספטמבר.
מעבר לזה, לא מצאתי מידע על תאריכים רשמיים.
לא
אבל אם יש הימור בטוח אחד, הוא זה: הסרט שיזכה יהיה הסרט שיצא לאקרנים בסוף השבוע שבו נערך הטקס.
כמה עיבודים לספרים!
פתאום שמתי לב שזו שנה עם המון עיבודים לספרים: 'שליחותו של הממונה על משאבי האנוש' של א.ב. יהושע, 'הדקדוק הפנימי' של דוד גרוסמן, 'התגנבות יחידים' של יהושע קנז, 'גיא אוני' של שולמית לפיד, ובמובן מסוים, גם 'פעם הייתי' (שכרוך ב'בשבילה גיבורים עפים' של אמיר גוטפרוינד).
זה עסק די נדיר בקולנוע הישראלי, לא?
נכון
היו כמה כאלה בעבר ("מישהו לרוץ איתו", "בופור", "קלרה הקדושה"), אבל הם היו מיעוט. בדרך כלל מעדיפים בארץ תסריטים מקוריים. באמת מפתיע שכל כך הרבה עיבודים לספרים מגיעים בבת אחת.
התפרסמה כתבה מעניינת בנושא
כאן: http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1018,209,53250,.aspx
יש בכתבה גם תיאור הגודש של השנה הנוכחית – מסתבר שגם 'התפרצות X' מבוסס על ספר – שנאמר שהוא חד-פעמי ומקרי, וגם תיאור עיבודים עתידיים. הכתבה היא של נירית אנדרמן, ואחריה יש כתבה נוספת של אורי קליין שסוקרת עיבודים ישראלים לספרים שנעשו בעבר.
אז
"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" זכה בפרס אופיר לסרט העלילתי הטוב ביותר. הוא זכה גם בפרסים לבימאי (ערן ריקליס), לתסריט (נח סטולמן), לשחקנית המשנה (רוזינה קמבוס), ולפס הקול (אשי מילוא וגיל תורן).
אדיר מילר ומיה דגן זכו בפרסים לשחקנים הראשיים על תפקידם ב"פעם הייתי", ובפרס שחקן המשנה הטוב ביותר זכה מיכאל מושונוב על "מבול".
אמנון סלומון זכה בפרס הצילום הטוב ביותר על "התגנבות יחידים", עמי טיר ומאור קשת זכו בפרס העריכה על "המדריך למהפכה", ו הסרט "זוהי סדום" קיבל שני פרסי עיצוב.
אז לא רק ש"הדקדוק הפנימי" לא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, הוא לא זכה גם בפרס אחר כלשהו.
מיה דגן? באמת?
על מה, בדיוק? ניחא לשחק דמות מרגיזה, וניחא לעשות את זה בצורה קלישאתית, גם להסתפק בארבע הבעות?
וזה נחמד לראות שנח סטולמן אחראי ל'שליחותו של הממונה': אחרי 'מישהו לרוץ איתו' ו'תמרות עשן' שלו, אני בהחלט סומך עליו.
מתי מכריזים על המועמדים של 2011?
(ל"ת)
עוד שבוע בדיוק
(ל"ת)