במקור: Ocean's Thirteen
במאי: סטיבן סודרברג
תסריט: בריאן קופלמן, דייויד לוויאן
שחקנים: ג'ורג' קלוני, בראד פיט, מאט דיימון, אל פצ'ינו, אנדי גרסיה, אלן בארקין, אליוט גולד
"חבר'ה, תכירו, זה אל פצ'ינו, הוא ישחק את הנבל בסרט. אלן בארקין תהיה העוזרת שלו, כולם להגיד שלום לאלן. חוץ מזה כולם מכירים את כולם, ואני באמת מבקש: אמנם באנו לעבוד, אבל אל תשכחו לעשות חיים."
כך בוודאי נשמעה שיחת המוטיבציה שעשה סטיבן סודרברג לשחקנים שלו, רגע לפני שהתחילו צילומי 'אושן 13'. הקאסט הענק שמלווה את סודרברג כבר מ-'אושן 11', הסרט הראשון בסדרה, מתכנס שוב, ויחד הם יוצאים לדרך מוכרת ואהובה: עשיית בלאגנים בלאס וגאס. העלילה היא רק תירוץ לתעלולים, מעשי שוד משעשעים ושימוש בטכנולוגיות מגניבות, אבל הנה היא בכל זאת: וילי באנק (אל פצ'ינו) חותם על הסכם עם רובן (אליוט גולד) לבניית מלון קזינו, כמוהו לאס וגאס טרם ראתה. כבר בדקה הראשונה של הסרט הוא עושה לו תרגיל מסריח, ומשאיר אותו בלי קרקע, בלי מלון, בלי קזינו, בלי כסף, ועם התקף לב כמעט קטלני. רובן הוא אחד מאחד עשר החברים המקוריים בחבורה של דני אושן, וכמו חברים טובים, הם מתאספים סביב מיטת חוליו ונשבעים לנקום.
בניגוד לסרטים הקודמים, בהם התאמצה החבורה לגנוב דברים (המון כסף בסרט הראשון, וביצת פברז'ה כעורה בסרט השני), הפעם, כאמור, הנקמה היא שמניעה את הסיפור. דני והחבורה הצוהלת מחליטים לחסל את הקזינו בליל הבכורה שלו, ומגייסים לעניין את מיטב הטכנולוגיה והמוחות. כרגיל, הם צריכים להתמודד עם מכשולים בלתי ניתנים לפיצוח (כמו מערכת אבטחה ובקרה בעלת בינה מלאכותית, שעוד לא נולד האיש שמסוגל לחדור אליה), עם מחסור במשאבים, ועם רובן, שנכנס לדיכאון עמוק ולא משתף פעולה. דני והפועלים שלו תוקפים בכל החזיתות: הם מתכננים לשבש את כל שולחנות ההימורים וכל מכונות המזל; למנוע מהמלון לזכות בפרס חמשת היהלומים הנכסף (על ידי התעללות איומה במבקר שאמור להמליץ על המלון, ושמספק את הרגעים הקומיים הכי טובים בסרט); ולהבריח החוצה את ה"לוויתנים", אותם מהמרים מיליארדרים, רגע אחרי שזכו בכל הקופה – ורגע לפני שיעלה בידם לבזבז את הזכיות ולהחזיר לקזינו את החלק שלו.
אם 'אושן 12' הזכיר פגישת מחזור, 'אושן 13' מזכיר מילואים: כל החבר'ה מגיעים, מריצים קצת דחקות, משחקים קצת שש-בש, ומתאמנים קצת, אבל כל העסק קצת תקוע. אם הסרט הקודם היה מתוסבך עד כדי כך שמעט מאד אנשים הבינו מה הלך שם, הפעם העוסקים בדבר למדו לקח מהסרט, והעלילה מאד פשוטה. אין טוויסטים על גבי טוויסטים, אין אנשים שמשחקים עבור שני הצדדים – הכול מאוד ברור וצפוי. מצד שני, גם חלק מההתלהבות של הסרט השני נעלמה: השחקנים נראים כאילו גם מבחינתם העסק קצת חוזר על עצמו, הכול ידוע מראש, והם רק מחכים לכתוביות הסיום כדי לפדות את הצ'ק וללכת הביתה. קלוני ופיט עדיין חינניים, וכל שאר המשתתפים שומרים על האפיון שקיבלו בסרטים הקודמים. ברני מאק חוזר להיות הדילר חד הלשון, דון צ'ידל מספק את הגאדג'טים הטכנולוגיים (שכוללים, בין היתר, שימוש במכונת החפירה ששימשה לחפירת התעלה בין צרפת ואנגליה), יין הסיני ממשיך לדבר סינית בלבד (וכולם, איכשהו, ממשיכים להבין אותו) והאחים וירג'יל וטורק (קייסי אפלק וסקוט קאן, בהתאמה) משמשים לכל אורך הסרט כאתנחתא קומית, כולל סצינה משמחת במיוחד במפעל לייצור קוביות במקסיקו. התסריט לא מפספס את טרי בנדיקט (אנדי גרסיה), שעליו נסוב הסרט הראשון, ואפילו מוצא מקום לדחוף פנימה את "שועל הלילה" (וינסנט קאסל) מהסרט השני. אם כי חבל נורא שהוא לא זכה לעוד כמה דקות מסך.
החבורה המקורית חסרה את ג'וליה רוברטס וקתרין זיטה ג'ונס, שהסיבה להיעלמן מגומגמת דרך שברי משפטים – משהו על "זו לא עבודה לנשים", מריבה וגם איזה "היא אמרה לי שהיא לא אוהבת הפתעות, אז שמתי חזרה את המגבת'. במקומן מצטרפים מספר שחקני חיזוק אחרים. החשוב ביניהם הוא אל פצ'ינו, שמשחק על הקו שבין רשע לאהבל – איש עשיר, מגלומן וקפריזי, שהכול חייב להיעשות על פי דברו. מי שמצפה מפצ'ינו לתצוגת משחק שתשאיר אותו פעור פה, כנראה עומד להתבדות. הוא נשמע כמו אל פצ'ינו של פעם (ואם מוסיפים אחרי כל משפט שלו איזה "הואה!" קטן, זה בכלל נחמד), אבל הוא בפירוש לא מחשמל את המסך, ויש הרגשה כאילו התפקיד הזה יכול היה להסתפק במישהו מקליבר יותר קטן.
למרות הכול, עדיין מדובר בסרט קיץ חביב להפליא. הסרט זרוע אפיזודות משעשעות עד מצחיקות, וכיוון שהעלילה הפעם הרבה יותר ברורה, לא צריך לשבת חצי סרט ולתהות מה לעזאזל קורה פה. לרוץ לקולנוע? ממש לא. אבל אם אתם כבר שם, אז למה לא.
אז סה''כ
בתור אחד שלא ראה אף לא סרט אחד מהטרילוגיה (זה ברשימה!), הייתם מגדירים את הטרילוגיה כטובה או פשוט משאירים את הסרט הראשון ומשמידים את האחרים?
אז סה''כ
אני אהבתי מאד כל אחד מהסרטים ב"טרילוגיה", אבל הם מאד שונים זה מזה. באופן כללי אני מאמין שמעטים יאהבו את ההומור המעוות של אושן 12, אבל כמעט כל אחד יאהב את 11 ואת 13, ואפשר לקרוא להם דואולוגיה ולהשאיר את 12 לחובבי סודרברג או סתם אנשים שאוהבים לראות סרטים שפורצים ז'אנרים.
אז סה''כ
את אושן 11 לא אהבתי ואין לי מושג ממה מתלהבים. בעיני, סרט משעמם ונמרח שמנסה יותר מדי בכח להיות מגניב. את אושן 12 לא אהבתי, הוא נראה לי יותר מדי כמו אוסף התחכמויות פנימיות וסצנות שכל מטרתן היא לראות האם יצליחו להתאים אותן לעריכה הסופית.
את אושן 13 אני לא מתכנן לראות. למרות שיש לעלילה לא מעט פוטנציאל, שני הסרטים הקודמים היו יותר מדי עמוסים מצד אחד וריקניים מצד שני עבורי.
חוץ מזה, מזל"ט למרלין על הצטרפותה למועדון "מה, זו הביקורת הראשונה שלך? הייתי בטוח שיש לך יותר."
אני אישית?
הייתי דבקה במקור. אני לא מעריצה גדולה של סינטרה, והסרט התיישן קמעה, אבל הוא סרט חביב להפליא, שעושה בקלילות את מה שהחידוש שלו לא מצליח לעשות עם הרבה מאמץ.
ואני מוחה: קלוני לא היה חינני מימיו. מקסימום הוא "השחקן המעצבן ההוא, שמדי פעם לא שמים לב כמה הוא מעצבן בגלל שהכריזמה שנוטפת מבראד פיט מערפלת את זה."
ממש מש''א על קלוני
כולל מה שעשה ב_ER ובלי להזכיר כמה מגוחח היה ב ב____ור____.
את הסרט הראשון בטרילוגיה אהבתי *למרות* קלוני, את השני די שכחתי, את השלישי אני אראה ,כנראה, בשידור חוזר בערוץ סרטים כלשהו.
פחות טוב מהראשון יותר טוב מהשני
נזכרתי…
החלקים הכי מצחיקים בכל הסרט היו של קייסי אפלק והחבר הפסיכי שלו במכסיקו!
:)
72 מליון דולר
זה מה שכתוב ב"אופרה"
'מילואים' נראית לי הגדרה טובה בשביל הסרט הזה
הראשון היה בסדר, השני היה על הפנים ולא הצלחתי (פעמיים) לראות יותר מחצי ממנו.
אני לא סובל את הבימוי של סטיבן סודרברג, לדעתי הוא מאוד משעמם ולא חדשני.
למרות שיש שחקנים מעולים ביחד, זה לא ממש שווה אם אף אחד לא מצליח לממש את הכישרון שלו והכל נראה כמו פגישת מחזור גדולה שהצופה לא קשור אליה.
ניטפוק
ראיתי את הסרט התיעודי על התעלה ההיא איזה 3 פעמים. אם אני זוכר נכון, המחפר הזה היה בגובה של 6 קומות, לא 2.
זהו, עכשיו הלך לי הסרט
הוהא
יפה אמרת!
הוהא
מתי באמת הוא אמר הו-הא?
משום מה ברח לי מהראש.
ניחוח אשה
ניחוח אשהזה לא בו-יה?
כמה טיפים לעתיד:
* נוטה למהר
* שעון עונדים (אפשר לחבוש רק על הראש).
* לפני סוגריים מקובל ואף רצוי לשים רווח.
* לא הבנתי את הקשר בין העורך(?) של עין הדג לבין המחסור בפסקאות בהודעה שלך, אבל ניחא.
כמה טיפים לעתיד:
השורה בעורך יורדת, אבל בפועל, השורה של ההודעה יותר ארוכה. אז בזמן שאני ארד שורה כל 4 שורות, זה ייצא שיש לי רווח בין כל שורה וחצי למשנהה.
השעון לא נוטה למהר. הוא ממהר. כיוונתי אותו שלשום והוא כבר 3 דקות לפני שעון שלפיו כיוונתי אותו[שעון דיגיטלי].
אני אזכור את זה להבא[את העניין עם הסוגרים].
אז אני אחווה את דעתי הקצרצרה על הסרט. [ספויילרים ממש לא רציניים]
בדיחה פנימית אחת שאני זוכר (ואני היחיד באולם שצחקתי..)
גו'רג קלוני לבראד פיט: "אולי הגיע הזמן שתתמסד, תוליד קצת ילדים"
מעניין, גם אני הייתי היחידה באולם שצחקה מהבדיחה...
אז אני אחווה את דעתי הקצרצרה על הסרט. [ספויילרים ממש לא רציניים]
זה הבדיחה הפנימית היחידה שקלטתי.
אולי בעצם גם (אם הייתה כזאת) בדיחה על ההורים של מאט דימון (בסרט, שחכתי את השם של הדמות=\)
בכל הטרילוגיה מומלץ לצפות...
רק בדוד.
למה?
כי ככה אפשר להריץ קדימה את כל הקטעים המשעממים + לעצור כשנמאס ולראות בחלקים.
הסרטים הללו נמתחים כמו מסטיקים בבל-גאם, ממש סיוט לשבת ולצפות.
אם היו מקצרים כל סרט מהשלשלוגיה לחצי – היו עושים רק טוב לסרט.
אני לא יודע מה איתכם..
אבל אותי סודרברג משכנע כל פעם מחדש, עם סרטי האושן שלו..
כי הם נוצצים, כי הם סופר הוליוודיים, כי הם מצחיקים אבל במיוחד כי זה פאן טהור.
איך מזהים פאן טהור אתם בטח שואלים, פשוט מרגישים שכל כך כיף להם על הקאסט.
התסריטאים של הסרט, בטח כל היו מרוצים מעצמם עם השמות הטפשיים ששמצאו למכשירים בסררט..
אני לא הספקתי לצחוק, מומלץ בחום..
הסרט כל כך קצר שלא הספקת לצחוק ()?
אגב, מה שאותך שיכנע, אותי דחה. הסגנון ההוליוודי שאמור כביכול להחזיק את הסרט והכיף של השחקנים על הסט שנראה לי לא מקצועי ממש עיצבן אותי.
אוקיי אז כולם באו והיה כיף ושמח, אבל למה על חשבון הצופה? אני אמור להתפעל מהעובדה שקלוני ופיט כבר נעשו כבר חברים טובים והריצו דחקות בסט? מבחינתי זה לא איחוד של הגשש ויש אנשים שבאים לסרט שלא ראו את אחד או כל הקודמים.
מצד שני, אני יכול להבין איך כיף כזה יכול להיות מדבק אבל לי זה לא קרה בסרט הזה.
*הפסקתי*...
אני יכול להבין אותך, אבל תבין כזה אני;
'המלאכיות של צ'ארלי' הוא אחד האהובים עליי…
משהו בסוג הסרטים האלה, גורם לי לאושר, לא יודע למה, וזה כבר לא משנה לי אם אין שום הגיון בהתרחשויות, אגב את 12 ו13 אני בהרבה יותר אוהב מ11..
פצ'ינו על פרוזאק ואין על סינטרה.
לראות את אל פצ'ינו בהופעה מתונה כשהוא לא צועק בהיסטריה זה כבר משהו יוצא דופן. אבל כל החבורה הזחוחה הזו שעושה את הסרטים הללו יכולה לעשות עוד 500 סרטים כאלה ולא לגרד את הקוליות שהייתה לחבורת הרט פק. הם אולי יותר יפים אבל אין להם רבע מהכריזמה שהייתה לסינטרה ולדין מרטין.
לא, גם אני נהנתי :)
סיכום ה-Double Feature של אתמול.
כן, הם חוזרים על זה יותר מדי. כן, זה תירוץ מטומטם למה ג'וליה וקת'רין לא פה וכן, הם באמת הגזימו הפעם.
אבל הסרט כיף ולדעתי, בשורה האחרונה, זה מה שמשנה. הוא היה משעשע למרות חוסר הדיוק בפרטים (חבר'ה, אי אפשר להשיג את ה-TBMs מהתעלה. הבריטיות נקברו והצרפתיות פורקו). אחרי כל הטיפשויות, ההכרחים והדחיפות שהראו כמה הם באמת התאמצו לעשות את הסרט השלישי, עד כדי כך שאני מקווה שלא יעשו רביעי, הוא דווקא היה הסרט הטוב מהשניים. ארבעת המופלאים היה יותר טיפשי.
זה קטע שחוזר על עצמו בסדרה, אם אני זוכרת נכון.
הכול מתוכנן. אני לא זוכרת מה יצא מזה שעצרו אותו (ואשמח אם תזכיר לי, כי לי זה נראה שהוא רק הסתבך), אבל מהכרותינו עם הכנופיה, מאוד לא סביר שמדובר בבלת"ם. הם חוזים מראש כמעט כל מה שקורה להם. מה שכן היה לא מתוכנן היה הקטע המשעשע עם המפעל המקסיקני.
בסופו של דבר ראיתי
ותאמת לא כ"כ התאכזתי..
כמובן שיש אכזבה..
אבל באתי בציפיות נמוכות מכל הביקורות..
הדבר, שדווקא הכי הפריע לי,
שהסרט היה נטול בנות.
אל פאצינו עיצבן אותי..
וזה רק אני, או שלא היה טוויסט הסרט הזה?!
אני פשוט זוכרת את שאר הסרטים בסדרה הרבה יותר מתוסבכים..
רוב הבדיחות, היו ידועות מראש..
או לפחות 5 דקות לפני שהתרחשו =\
אבל בכללי, סרט חביב,
היה חבל לבזבז עליו 35 ש"ח,
ועוד בגלובוס בזהב =\
בבקשה, OK,
את נמצאת פה כבר די הרבה זמן, בטח קראת כבר הרבה הודעות, וקשה לי להאמין שלא שמת לב שאנחנו לא כותבים כאן אס.אמ.אסים, ולא שירה. Enter הוא לא סימן פיסוק. בדבר פרטים:
http://www.fisheye.co.il/static/faq-posts.htm#breathless
בבקשה, OK,
חח מצטערת,
האנטרים בטעות, הדפדפן עשה בעיות.
והנקודות, לא יכולה כ"כ להפטר מזה, אבל אני אשתדל להבא :)
ראיתי את הסרט אתמול ביס
ואני הכי התרשמתי מדון צ'ידל, שמקסים כול פעם מחדש, עם כמות כריזמה שלא תבייש אפילו את פיט, או את קלוני.
(ספוילר?)