במקור: O Brother, Where Art Thou?
במאי: יואל כהן
שחקנים: ג'ורג' קלוני,
ג'ון טורטורו, טים בלייק
נלסון, ג'ון גודמן
יש סרטים שהם פשוט טובים. "אחי, איפה אתה?" הוא אחד מהסרטים האלה. חוץ מהצורה שבה הוא פועל בתוך הז'אנר שלו, חוץ מהצילום והמשחק. פשוט סרט טוב.
האחים איתן וג'ואל (מכאן והלאה – יואל) כהן הם במאים מהוקצעים, אינטילגנטים ומוכשרים כמו שדים.
הם סוחבים אותך יחד עם הגיבורים לאורך מסעם ההזוי, ואתה פשוט נהנה מכל רגע!
בלב הסרט שלושה גברים שבורחים מהכלא בדרום ארצות הברית של שנות השלושים.
אוורט יוליסס מקגיל (ג'ורג' קלוני, שמגלה בסרט את העובדה המביכה שיש לו כישרון משחק) הוא גבר שרמנטי שמשתמש בהרבה יותר מדי משחה לשיער (ואומרים ששפמו דומה לזה של קלארק גייבל, אבל אני אישית לא יודע איך נראה שפמו של קלארק גייבל) שמתפקד כמנהיג החבורה המוזרה, ובעצם הוא זה שמניע אותם לברוח מהכלא. פיט (ג'ון טורטורו המבריק, בהופעה קורעת) הוא רדנק דרומי חביב שמצטרף בחוסר רצון. ודלמר (טים בלייק נלסון החמוד, שגם הוא, כמה מפתיע, דופק הופעה גדולה) הוא האהבל של החבורה (ואני מתכוון אהבל!) שבסך הכל מנסה להיות בן-אדם טוב.
הם בורחים כדי לחפש אוצר שהחביא אוורט לפני שנכלא. הסיבה היחידה, אגב, שהם בורחים יחד היא בגלל שהם קשורים באותה שרשרת. בדרך הם מספיקים להקליט שיר שהופך ללהיט, ולהיכנס באמצע סכסוך פוליטי שאינו מחוסר תככים. הם גם נתקלים בדמויות שונות ומשונות הלקוחות (בתלישות) מהאודיסיאה של הומרוס , כגון סירנות קטלניות, והגרסה אחים כהן-ית לציקלופ (ג'ון גודמן הענק. אבל נמאס לי לחלק מחמאות) כמוכר ספרי תנ"ך תכמן.
קשה מאד להגדיר את הסרט. הוא מין קומדיית מסע, אבל לא ממש. כפי שהזכרתי, הוא מבוסס בקלילות על "האודיסאה" של הומרוס, אבל רק מבחינה עלילתית ולא מבחינה מבנית. הוא סרט שבנוי מהרבה רגעים, שבסופו של דבר מתגבשים לידי סיפור שלם וסרט שלם. הרבה מהרגעים הקומיים של הסרט נובעים מהיחסים שבין שלושת הדמויות שיצאו ביחד למסע המטורף הזה בעל כורחן.
כיאה לסרט של האחים כהן, ששולטים היטב ברזי המצלמה, הסרט מעוצב להפליא ושופע זוויות צילום מפתיעות ואווירה שנות השלושים-ית לכל אורכו. האחים סיפקו לנו במשך השנים כמה מהסרטים המשעשעים (ואף החכמים) ביותר שנוצרו, כגון צומת מילר, פארגו, הקפיצה הגדולה וביג ליבובסקי, וגם כאן אינם מאכזבים. בסרט הזה חלוקת התפקידים בינהם הייתה ברורה: איתן הפיק ויואל ביים. אולי משום כך והסרט נוטה לטירוף, ופחות מתוחכם מסרטיהם הקודמים.
חוץ מזה, ידוע לי שלסרט יש מגרעות רבות, אבל בתור מעריץ, נורא נורא קשה למצוא אותם. בעיקר כשאתה נופל על הרצפה מצחוק. אחי, איפה אתה? הוא לא סרט מושלם. אבל מה, הוא קורע מצחוק.
וכפי שכבר אמרתי, הוא פשוט טוב.
לינקים:
- האחים כהן המרקדים
- האחים כהן נדל"ן
- האחים כהן – אתר מעריצים
הטעיית הציבור!!
ככה? ממליצים על סרט, בלי להגיד שהוא מסוכן לבריאות הצופים?
ג'ון גודמן מתעלה על עצמו (גם) כאן, ואין ספק שג'ורג' קלוני מוכיח שהוא לא רק פרצוף יפה, אבל האחים כהן הפסיכופתים יצרו כאן סרט קשה לצפיה וקשה להבנה (אם אתם מהאומללים שסומכים על התרגום), למרות שהעלילה די פשוטה. חלק מהצופים באולם שבו הייתי עזבו בהפסקה, ורוב אלה שנשארו, נשארו כי אף אחד לא העיר אותם. אהבתם את "משתגעים על מרי"? לכו לסרט אחר. אבל אם יש לכם את הסבלנות והאומץ לעמוד בסרט פסיכופתי לחלוטין, אין ספק – סרט מדהים.
אני אומלל גאה!
מה לעשות…יש כאלה!
אדוני החכם הכל יכול והשולט בשפה האנגלית כשפת אם, יש אנשים שלא ממש כמוך-השפה האנגלית קצת קשה להם.
אבל לא תודה…לא צריך לרחם עלינו, אנחנו מסתדרים מספיק טוב גם בלי זה גם אם זה פוגע בהנאה שלנו מהסרט.
אגב, הסרט עצמו באמת יוצא דופן באיכותו!
סרט שנון, מבריק והכי חשוב קורע אבל ק-ו-ר-ע מצחוק!
ממולץ בחום לאנשים מחוקים ו/או הצופים הנאמנים של חלומות בהקיציס…
אם יש דבר אחד בטוח בחיים
זה שטרטורו בסרט של האחים כהן זה מתכון בטוח לפסיכוזה משעשעת.
אז ישנם סרטים שבו ג'ורג' קלוני משחק טוב?!
מעניין ששני הסרטים האלה הם של גברים על גברים וכמעט על טהרת הגברים (שלושה מלכים)
הוא זמר, הוא זמר, הוא זמר
ג'ורג' קלוני שחקן? טעות! ג'ורג' קלוני הוא זמר. אחרי הסרט הזה לא יכולה להיות מסקנה אחרת.
יהיה מה שיהיה - זמר הוא לא
ג'ורג' קלוני אמנם שחקן לא רע בכלל, וגבר שרמנטי לכל הדעות,
אך לצערו ולצערנו את השיר
על כל 6 גרסאותיו בפסקול הוא פשוט לא שר וזה בדוק.
ן
גם בקטע של הכלב שצף לו בשיטפון אתה רואה וישר אומר"זה האחים כהן" פשוט סרט מבריק כמו כל הסרטים שלהם ובמיוחד "ביג ליבובסקי" הגאוני והקורע מצחוק
את השיר שר וויילון ג'נינגס.
הוא זמר, הוא זמר, הוא זמר
אז זהו, שזה לא ג'ורג' קלוני שר שם…
סרט אוילי
הסרט "אחי, איפה אתה" הוא סרט אוילי, ששומר כספו ירחק.
זה שהוא קיבל ביקורות טובות, מעיד כי המבקרים מתמלאים חיל ורעדה בבואם לבקר סרט של האחים כהן.
מנחם מ.
בחייך...
הדוברת היא מישהי כידועה דווקא מאחרוני מועדון המעריצים של האחים כהן.והסרט מאד הפתיע אותה לטובה,והיא נהנתה ממנו מאד.ממש לא כי הם "האחים" כך שצפוי שהסרט יהיה מעולה,פשוט כי הוא כזה.
ס ר ט מ ד ה י ם
מדהים מדהים מדהים
מי שלא ראה, רואה יראה
מפסיד. מזמן מזמן לא נהניתי מסרט כמו בסרט הזה.
ללכת בלי להסס לרגע!
אני מזועזעת!
אמנם עברו הרבה שנים
ומאז הצטרפו אליכם הרבה מעריצים.
ברם, האם יכול להיות שמספר כה-זעום של אנשים הגיב/צפה בסרט הזה.
אפילו אני לא הייתי נכנסת אליו אילולא צפיתי בו בשנית ובשלישית לפני יומיים בויקיו.
לעניות דעתי זוהי אחת הקומדיות המושקעות ביותר שצפיתי בהן עד כה.
ישנה השקעה ניכרת בתסריט ובדיאלוגים(מי שלא ראה סרטים אחרים של האחים אולי לא יבין את החזרה החוזרת ונשנת של המילים והמשפטים)וכמובן שבשחקנים ובנופים המרהיבים -ומי שאמר שהצילום בטראפיק מעניין , אז כאן לצילום יש באמת תפקיד חשוב.
בלי ספק, אין לי הרבה זכות להעביר ביקורת על קלוני מאחר וראיתי רק את הסרט של טרנטינו בו הוא שיחק, אך גם בהוא וגם בזה הוא ניחן בכושר משחק מעורר הערצה,למרות שהוא בעצמו לא שר שורה משלל השירים שבפסקול המטריף הזה.
על טרטורו יש מספיק אחרים שיתארו את משחקו יוצא הדופן בסרטיהם של האחים בכלל ובזה בפרט.
בקצרה,מעריצי האחים לא יתאכזבו אלא להיפך, יצחקו צחוק היסטרי ולעיתים קרובות נטול סרקזם ואירוניה-דבר לא אופייני לאחים בד"כ.
והאחרים?
יהנו מהעלילה,מהנופים המרהיבים, מהפסקול המדהים והמשובח ואולי ישתכנעו ללכת לקחת מהויקיומט את פארגו ויודו לאל.
ולכל השאר' יש מספיק סרטים של ווסלי סנייפס ווויל סמיט.
עכשיו גם אני ספרתי עד שלוש.!
אני מזועזע!
באיזה סרט של טרנטינו הוא שיחק אם יורשה לי לשאול?
לא זכור לי שהוא הפציע באחד מהשלושה.
ויש לי שניים מהם (את השלישי ראיתי).
אבל זה אני…
היא בטח מדברת על
סרט הקלט של רוברט רודריגז:
סרט בו הם מככבים ביחד, וטרנטינו היה גם אחד מהתסריטאים שלו.
ואם כבר דנים בנושא
מה מהות שמו של הסרט,או לחילופין,למה קוראים לו ככה?
באיחור רב, כרגיל, ראיתי את הסרט
ולתדהמתי כי רבה נהניתי מ-א-ו-ד. למרות נסיבות הצפיה הרחוקות משלמות (טלוויזיה ביתית רעועה ועייפות רבה) הסרט הרשים אותי כמצחיק, חכם, חצוף, מצחיק, מעניין ומצחיק, ואני אפילו בטוחה שאפשר לנתח אותו (רק אם רוצים). והמוסיקה נהדרת.
אז זהו. נולד לי סרט קאלט פרטי חדש, ומסתבר שאני לא שונאת את *כל* מה שהאחים כהן עושים.
אה, וחבל לי על כותב הביקורת הזו
כתבה מספר 59
שלא הצליח לצאת מהקטע של "מה הקשר לאודיסיאה?!"
אם יש קשר מעבר לסצינות הקטנות שנלקחו מהומרוס, כלומר אם יש בסרט משמעות ואמירה שקשורות לאודיסיאה – אני לא יודעת. כאמור, הייתי עייפה מדי, ואני אצטרך לראות שוב את הסרט. אבל גם אם אין – מה הביג דיל? אולי אפשר לקחת את האמירה שלהם עם קצת מלח? (סתם עצה כללית למי שעוד הולכים לראות את הסרט.)
האודיסאה, בעיני, היא סיפור על
מסע ונאמנות (וסליחה שהמשפט הזה נשמע כאילו ברח מסקר הטריילרים שגורמים לצרוח).
אבל ברצינות – ברובד הנראה לעין, האודיסאה מספרת על מסעו של אודיסאוס (או יוליסס בלטינית) אל הבית שלו. זהו מסע של משיכה, בו הנוסע נמשך אל מחוז חפצו, וההגעה היא החלק החשוב במסע (כך על פי מאיר שלו). גם בסרט, שלושת הבורחים נמשכו אל האוצר שמחכה להם, לפי דברי יוליסס מקגיל.
ברקע נמצאת כל הזמן השאלה, האם אשתו של אודיסאוס תחכה לו כל השנים האלה – 10 שנות מלחמת טרויה ו- 10 שנות נדודיו בחזרה לביתו.
וזה גם מה שמעניין את יוליסס מקגיל.
סוף
ואכן הסוף הוא טוב יחסית – אשתו של אודיסאוס אכן חיכתה לו וסירבה להתחתן עם המחזרים.
בסרט, לעומת זאת, ההפי אנד הזה לא כל כך ברור, שכן אשתו של מקגיל מעדיפה בבירור להתחתן עם איזה נקניק עשיר שיפרנס אותה ואת 7 בנותיהם, והוא די צריך להתאמץ בשביל להשיגן בחזרה.
החלק הזה של הסרט מצא חן בעיני ביותר, מכיוון שתמיד התקוממתי בפני ההנחה שאישה טובה היא זו המחכה לבעלה 20 שנה בלי לדעת שום דבר על קורותיו, ובל נשכח ש- 8 שנים הוא בילה על האי של הנימפה היפהפיה קליפסו…
סוף
כמובן יש עוד נקודות הקבלה בין הסרט לספר, אבל שתי השאלות העיקריות שבהן עוסקת האודיסאה נמצאות גם בסרט ולכן נעשתה ההקבלה. מצד שני, כמו שאמרת, ההקבלה בהחלט נעשתה "עם מלח", וזה מה שהופך את הסרט לכזה מוצלח.
זה המקום גם להמליץ על ספרו היפה של אלכס אפשטיין "אודיסאה-רומן", שמספר את הסיפור הידוע משתי נקודות מבט מקבילות – של אודיסאוס ושל פנלופה.
היכן אני יכול להשיג את הסרט
כבר מעל לשנה אני מנסה להשיג את הסרט התוכלו לעזור לי אודה לכם מאוד
מעל לשנה ועדיין לא הצלחת?
נסה כאן:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00003CXRM/ref%3Dnosim/fisheye-20/102-7398262-4686556
זוית אחרת
שלושה אנשים בורחים מהכלא אל החופש.אל האוצר.אל הכסף.אחד חולם על בית(חווה) השני על מקצוע(מסעדה) והשלישי על האישה שלו והבנות שלו.בית , מקצוע ואישה הם הדברים הבסיסיים בעולם של הגבר להשיג בעולם הזה.שלושה גברים מתאחדים לגבר אחד שעובר תלאות במסע.לפעמים הוא מנהיג, לפעמים מטומטם, לפעמים חלש לפעמים חזק ובסוף…נ.ב : אצל האישה אני לא יודע אם זה אותו הדבר.
ואצל רוברט ג'ונסון,
Crossroads הוא גם שירו המפורסם ביותר.
אמממ...
רק אני ציפיתי בסרט, נהנתי וצחקתי מעט?
הייתי מגדירה את הסרט כ"משעשע" ולא כסרט קורע, כפי שזה הוגדר ע"י המעריץ.
כל הניתוחים של האנשים הצליחו לפתור חלק מהתעלומות שלי (כן, אני מסכימה שבסרטים של האחים כהן יש הרבה מסתוריות).
סרט מצוין
(ל"ת)