במקור: Nueve reinas
תסריט ובימוי: פביאן
ביילינסקי
היה יכול להיות במאי:
דייויד מאמט
שחקנים: גסטון פאולס,
ריקארדו דארין, לטישיה
ברדיסה, תומס פונזי
חואן ומרקוס, שני ארגנטינאים בבואנוס איירס.
בואנוס איירס של הסרט היא לא מקום זוהר, עתיר רומטיקה ושקיעות נוגות. העיר אפורה ומלאה באנשים אפורים, קשי יום. ואנשים הם כבשים, בכל מקום, גם בבואנוס איירס. וכאשר יש כבשים, הזאבים סופם שימצאו את הדרך.
וכך מתוודעים אנו לשני הזאבים, חואן ומרקוס. זוג נוכלים קטנים, החיים על תמימותם של זרים. חואן (גסטון פולס) הוא הטירון מבין השניים. איש טוב לב, בעצם, בעל מראה הילד הטוב, שנאלץ לעשוק אנשים כדי לעזור לממן הגנה משפטית לאביו שבכלא. שוחד לשופט עולה לא מעט, אבל חואן צבר כבר סכום מסוים, ולא צריך עוד הרבה. אבל הוא באמת לא עוסק בפרוייקטים גדולים. פה ושם כמה עשרות פזוס.
מרקוס הוא ההיפך הגמור: איש חסר לב, שהיה מוכר את אימו בעבור שקלי כסף בודדים, וחלילה לו מלהניח לעובדה שאימו נפטרה מזמן להפריע לו. הוא גם לא נראה נחמד כל כך, ולפיכך עליו לעבוד קשה יותר בכדי שאנשים יבחינו בו. הוא אוסף את חואן לאחר שזה הסתבך במכולת קטנה, כאשר הבינו הילידים שהוא מנסה לדפוק אותם. הוא מחלץ את חואן מהבוץ, ומציע לו לחבור אליו, ויחדיו יוכלו לכבוש את העיר. מרקוס מבטיח לחנוך את חואן, וללמד אותו תרגילים חדשים. הוא כבר ראה הכל, מרקוס. ולגמרי במקרה, השותף הקבוע שלו נעלם. לבד קשה לאיש הגון לרמות בארץ אוכלת יושביה. יחד יידעו ימים טובים יותר.
עוד הם מסתובבים להם בעיר האפורה, "חבר" נושן של מרקוס מזעיק אותו לעזרה. החבר המזדקן נפל למשכב, באמצע המזימה האחרונה שלו, ניסיון למכור בולים מזויפים לאיש עשיר.
אני יודע איך זה. גם אני אספתי בולים כשהייתי קטן. לרוע המזל, גדלתי בדור בו הדבר היחיד שצמח בתיבת הדואר הם חשבונות הטלפון והחשמל. מכתבים אמיתיים, כאלו עם בולים, היו דבר נדיר ביותר. וכשכבר היו כאלה? משלוחים פנים ארציים. ומה יעשה ילד חיפאי שיודע שעליו לאסוף בולים, כי הרי כולם בספרים עושים את זה? יקנה אותם, כמובן. כן, היו לי אלבומים עתירי בולים, שכמעט כולם נקנו בחנות צפופה ברחוב הרצל. לפחות בית דפוס אחד הרוויח טוב על גבם של הורי. גם אם סביר להניח שלא אחת הבולים שקניתי היו מזויפים, זיוף איכותי ואומנותי כמו של "תשע המלכות" לא נפל לידי. וגם אם היה נופל – לא הייתי יודע במה מדובר, בכלל.
אותן "תשע המלכות" הוא גליון בולים נדיר ויקר ערך עד מאוד, שמקורו ברפובליקת וואימר, או כפי שהיא ידועה כיום, גרמניה. ולצמד הרעים שלנו יש עתה כאלו בולים. לא הבולים המקוריים, חלילה, אלא זיוף, מעשה ידיו של חברו הזקן של מרקוס. יצירת מופת, אשר הושקעו בה דם, יזע ודמעות במינונים שווים. והנה האיש העשיר, אספן בולים ידוע, עומד לעזוב את ארגנטינה, ויש רק עוד יום או יומיים למכור לו את הזיוף, ולהרוויח סכום נכבד. הזדמנות של פעם בחיים!
נשמע חשוד? בצדק.
מהר מאוד נופל הסרט לתבנית המוכרת של סרטי נוכלים, בה כולם דופקים את כולם. לא פעם התחשק לי לצעוק – "מרקוס, פקח עינייך! חואן, פקח עינייך!", אבל התאפקתי. לא נעים. וכבכל סרט נכלים תבניתי, מישהו כאן מושך בחוטים. האם זה מרקוס? חואן? חברו הזקן של מרקוס שדאג לזה הזיוף? ואולי אחותו החיננית של מרקוס, ש"במקרה" עובדת באותו מלון?
וכאן המכשלה. אחרי שניים-שלושה-ארבעה סרטים כאלו, התבניות נעשות ברורות, ו'תשע מלכות' לא מצליח להתנתק מהן. גם אם הפרטים הקטנים של המזימה לא היו ברורים לי לפני סוף הסרט, הרי שהתוכנית הגדולה התגלתה כבר קודם, ולא מרצונה הטוב. בסצינה הסופית, בה נקשרו כל הקצוות הרופפים (סצינה שהיא אגב מחווה ל-'House of Games' של דיוויד מאמט), לא היה הרבה שהצליח להפתיע.
בעצם, אם דיוויד מאמט היה דובר ספרדית, יתכן מאוד שכך היה נראה סרט שלו. לפחות שלושה מסרטיו, 'העוקץ הספרדי', 'השוד'
ו-'House of Games', בנויים בדיוק לפי אותה תבנית. ראית אחד מאותם סרטים? ראית את כולם. ראית שניים מהם ואת עדיין מאמינה למה שיש לדמויותיו של מאמט לומר? תמימה. וזאת הרי הבעיה כאן. אם אני לא מאמין למה שיש לדמויות לומר, הרי שהסרט לא יעבוד. והוא לא. חמור מכך, כאשר בונים רשת של שקרים, כאשר אחד מסתמך על השני, לא ניתן לעשות זאת ללא יסודות מוצקים. וכאן, כאשר העלילה נפתרת והקצוות נקשרים – אנו מגלים שהבסיס הוא לא משהו. שאם חוזרים אחורה לאירועים שהתחילו את השתלשלות העניינים – הם לא מאוד הגיוניים. הרגשתי נבגד.
השחקנים די חינניים, אגב. קל להם, הם דוברים ספרדית. שפה יפה ומתנגנת. אבל משהו עדיין מלאכותי וקשיח בהתנהלות שלהם. מאחר ולמרביתם זאת אינם ההופעה הראשונה בקולנוע, אני מניח שהאשם הוא בבמאי, פאביאן ביילינסקי, שזה הוא סרטו הראשון.
מבין הדמויות המופיעות בסרט, יצוין לשבח חיוכה של לטישיה ברדיס, המפציע לעתים נדירות מדי על פרצופה החמור, בתפקידה כ"אחותו של מרקוס". לו רק היתה מחייכת יותר, לא הייתי מחפש היגיון בסרט, או מצליח להפעיל ביקורתיות מכל סוג שהוא – הייתי רק יושב ומתמוגג אל מול החיוך.
בתקופה שחונה קולנועית כזאת שעוברת עלינו, הסרט בהחלט יכול להיחשב כראוי לצפייה על ידי שתי קבוצות של אנשים: ראשית, אלה שלא שחקו עד דק את הז'אנר, ומסוגלים עדיין להיות מופתעים. הקבוצה השנייה היא של אלו המכורים לסרטי טוויסט ונכלוליות. ועל אלו, אתם יודעים מה אומר מוסר ההשכל – "מי שנדפק פעם אחת, כבר לא יכול להיגמל מזה".
מסכים עם כל מילה
סרט שכל כך מתעקש לחזור על אותם הטריקים היה יכול לפחות לעשות כל סצנה למיוחדת ומעניינת בפני עצמה, ורובן ממש לא. והקטע שבו מרקוס מראה לחואן את הרחוב הסואן שבעצם מלא בגנבים וכייסים למיניהם פשוט מוגזם ומגוחך. כל הסרט מבחינתי הוא בגדר פנטזיה אחת גדולה, אבל הסצנה הזאת גרמה לי לחשוב איך במאי ישראלי מוכשר כלשהו היה מציג את אלנבי-פינת-שנקין.
הבעיה עם אותה סצינה אמורה,
"כולם גנבים, כולם נוכלים", אינה באופן עשייתה, אלא בהיותה תלושה מהסרט. פתאום עברנו מה"מציאות" האובייקטיבית בה דוגל הסרט, לחזון של אופן ראייתו של מרקוס את העולם. אולי זה באמת מה שהוא חושב, אבל המעבר לא נעשה בצורה חלקה וברורה. לרגע התפתתי לחשוב שזה הוא אכן המצב בבואנוס איירס. וברור שלא.
לא נראה לי
לפי מה שאני ראיתי, מרקוס פשוט מפנה את תשומת לבו של חואן וחואן רואה את מה שמרקוס רואה. הכייסים לא נמצאים בעולמו הסובייקטיבי של מרקוס, הם כייסים מוחשיים לגמרי. מה שכן, הסצנה מצולמת בצורה שמזכירה את Pickpocket הענק של רובר ברסון.
לא נראה לי
אם כך, אז הסרט אכן נכנס לתחום הפנטסיה, כפי שטענת קודם. כי הרי לא יתכן שכמות אדירה שכזאת של פושעים יעבדו באיזור כל כך מצומצם, ואף אחד לא ישים לב אליהם, וכולם (הכבשים) ימשיכו לנהל את חייהם בתמימות.
מה 'ני יגיד לך? אני מעדיף להאמין בכך שמדובר בתפיסה סובייקטיבית. אובייקטיביות בלתי סבירה לא עושה לסרט טוב.
הביקורת מספליירת קצת את
לא?
לא.
בתור מישהו שלא ראה את שני הסרטים – לא הבנתי שום דבר.
גאוני, גאוני, גאוני!
יש לי וידוי. הגעתי לסרט הזה ("תשע מלכות"), שלא מרצוני ועם ציפיות נמוכות ביותר…
לא ממש ערכתי לגביו תחקיר מקדים, כך שלא היה לי מושג לקראת מה אני הולכת.
אני מוכרחה להודות שהופתעתי לטובה. החל מהדקות הראשונות של הסרט, הבנתי שמדובר פה במשהו איכותי… אני לא מבקרת קולנוע מקצועית, אבל מה שבטוח הוא, שנשארתי מרותקת לכל אורכו ורוחבו של הסרט, ממש נכנסתי לזה, משתדלת לא להחמיץ שום פרט.
עלילה מבריקה, שחקנים מוכשרים ואמינים, סרט סוחף עם סוף עוקצני ומתוחכם, שנותן טוויסט לכל התמונה.
השאיר בי הרבה חומר למחשבה וחיוך רחב לעוד 48 שעות אחרי…
מומלץ בחום!
לכו לראות…
מגע המוות של קיפוד
בפעם השניה בתוך שבועיים, סרט שקיפוד כתב עליו ביקורת הופך ל"מה היה" בעודו שוכן בעמוד הראשי של האתר. קיפוד, אני חושב שאתה יכול להתפרנס לא רע ממפיצים שישלמו לך כדי שלא תכתוב ביקורות על הסרטים שלהם.
כמו אל הגשם!
"ניקי והאסוציאציות" זה שם טוב ללהקה, לא?
כל שם עם ''ניקי'' זה שם טוב ללהקה
שלמקו, מה נהיה איתך
ועם המחמאות האלה? אתה יודע שאין לי כסף, נכון?
כסף זה לא הכל בחיים.
הרבה, זה כן, אבל לא הכל.
מממ...
'מגע המוות של קיפוד' זה שם מצוין ללהקה.
תעזוב.
גם ככה קשה לי עם בחורות. אתה רוצה לפצפץ את הסיכויים אל שלשום?
מגע המוות של קיפוד
אני חושב שעליתי על משהו. מהם שני הסרטים שקיפוד ביקר והפכו למהיה בעודם בעמוד הראשי? *ארבע* הנוצות ו*תשע* מלכות. מה היה קורה אם קיפוד היה כותב על 8 נשים?
הייתה לי ביקורת אחת פחות
מעולה!
הסרט מעולה.
הוא נותן הצצה קטנה לעולם הנוכלות של בואנוס איירס, למי מכם שנראה לו טיפשי,יבש,צפוי זה בגלל חוסר תשומת לב לאיכויות האמיתיות של הסרט…רוב הצופים רגילים לסרטים אמריקאים רדודים בהם מאכילים את הצופה בכפית…כאן זה שונה. יש המון משמעות למבטים של הדמויות, הבעות פנים לא רק לסיפור, התחושות שעוברות על הדמויות מועברות בצורה איכותית, רק צריך להסתכל.
הסרט מציג דמויות אופייניות לטיפוסים מבואנוס איירס, לאור העובדה שכאן לא מכירים כל כך את אופי הטיפוס…קשה להבין.
הסרט ג א ו נ י!
תודה!
החזרת את אמוני בבני אדם:
http://www.fisheye.co.il/thread.php3?rep=133829