במקור: No Reservations
במאי: סקוט היקס
תסריט: סנדרה נטלבק, קארול פוץ'
שחקנים: קתרין זיטה ג'ונס, אביגייל ברסלין, אהרון אקהארט, פטרישה קלרקסון
לא קל להיות אישה. חלפו הימים בהם יכולת להסתפק בתעסוקה צנועה של עקרת-בית. היום מצפים ממך לפתח קריירה, ובזמנך הפנוי לצוד בעל, כי השעון הביולוגי האיבר האנושי היחיד שהתגלה על ידי עיתוני-נשים מתקתק בעיקשות. למזלה של האישה המודרנית, הוליווד קשובה לבעיותיה, ומנפיקה כל שנה שלוש או ארבע קומדיות רומנטיות, המוכיחות מעל כל צל של ספק שאפשר לנהל גם קריירה מטאורית וגם חיי אהבה מספקים; וכאשר כל כך הרבה עדויות אמפיריות לסוף-טוב מוצגות – בתיאטראות הקרובים אליכן! – בפני צופת הקולנוע הממוצעת, איך היא יכולה לפקפק בכך שזה בדיוק מה שיעלה בגורלה?
סיפור המעשה הולך בדרך-כלל ככה: גיבורתנו, לרוב מזן ג'יי-לו, היא אשת קריירה מצליחה, כלומר אישה בודדה ומתה מפנים. היא פוגשת זכר ססגוני, לרוב מסוג מתיו-מקונהי, שהוא פרוע, ספונטני וילדותי משהו (נשים, מסתבר, אוהבות את בני הזוג שלהן אינפנטיליים). בעוד שהיא קורעת את התחת מהבוקר עד הלילה, לו יש עבודה מצוצה מהאצבע, שמאפשרת לו לבלות את מרבית זמנו עם החבר הטוב והמטורלל שלו (נשים, מסתבר, מתות על גברים שיש להם חבר מוזר וחרמן) וליהנות מהחיים. הזכר מלמד את הנקבה להשתחרר קצת ולהפסיק להיות כזאת כלבה שתלטנית, היא מוותרת קצת על הקריירה, וטיפל'ה על האוטונומיה, ובא לציון גואל.
'אהבה בתפריט', הגירסה אמריקאית לסרט הגרמני 'המטבח של מרתה', עונה, פחות או יותר, על התיאור שלעיל, אבל בפועל הוא פחות נורא. את שארית הביקורת אני אקדיש, אם יורשה לי, להסבר מדוע הוא יכול היה להיות הרבה-הרבה יותר גרוע.
ובכן, קייט (קתרין זיטה-ג'ונס), כלומר אשת הקריירה הפריג'ידית, היא שפית מבריקה, המנהלת את מטבחה בדיוק של קצין פרוסי. בזה אחר זה, נוחתים עליה שני אסונות נוראיים: (א) היא הופכת באופן פתאומי לאחראית על ילדה קטנה (אביגיל ברסלין, 'מיס סאנשיין הקטנה') ו-(ב) שף פרוע, ספונטני ומקסים בשם ניק (אהרון אקהארט, 'תודה שעישנתם') בא לעבוד תחתיה, ומבלגן לה את המטבח ואת הלב. כעת, לא זו בלבד שקייט צריכה להתמודד עם המשימה החדשה של טיפול בילדה בת תשע. ניחוח המושק המשכר והקרוקס הכתומות (ומה אומר אינדיבידואליות יצירתית יותר מקרוקס כתומות?) של ניק מתעקשים להזכיר לה גם שהשחלות שלה מתקתקות כאילו היו שעונו של הוק בבטן התנין.
עד כאן, לכל הפרשיה יש טעם נוסחאתי להחריד. אבל כמה נקודות אור מונעות מ'אהבה בתפריט' להפוך לשלולית רדודה ודביקה. קודם כל, החבר המטורלל של הזכר הססגוני נחסך מאיתנו. במקומו אנחנו מקבלים את ליטל מיס ברסלין, המתפקדת כאתנחתא קיטשית. התפקיד שלה כפוי-טובה כשהיא לא נדרשת להיות או?ב?ר-חמודה, היא צריכה להיות מעצבנת כמו שרק ילדות בנות תשע יודעות להיות. באופן די מפתיע, ברסלין עומדת במשימה בכבוד: בשום שלב היא לא נעשית מתוקה או מעצבנת מדי, והיא מביעה באופן אמין למדי גם רגשות עמוקים כמו צער ובדידות.
שנית, אקהרט וזיטה ג'ונס עושים את עבודתם נאמנה. לאקהרט יש חיים קלים, מכיוון שהתסריטאית שכחה לצוות לדמות של ניק מגרעות: יש לו סנטר רבוע ומנוקב, הוא אוהב אופרה, הוא מצחיק, יודע לבשל ונהדר עם ילדים. כל מה שנדרש מאקהרט זה לעשות שריר בסנטר ולהיות מקסים; נראה לי שהמשכורת שקיבל על הסרט היתה הכסף הכי קל שהוא הרוויח בחיים.
קתרין זיטה ג'ונס ראויה לפסקה משל עצמה, לא משום שהמשחק שלה בסרט יוצא דופן, אלא משום שמדובר באחת הכוכבות הכי מפוספסות של הוליווד. קז"ג היא שחקנית בכלל לא רעה, וסקסית במין דרך טבעית ונינוחה ששום משטר אימונים לא יכול להקנות, אבל הקריירה שלה כל כך פושרת, שאני חושש שהיא תיזכר לעולם כאישה ההיא שהתחתנה ממש, אבל ממש, מתחת לליגה שלה.
על כל פנים, קייט היא לא דמות מורכבת במיוחד, ומערכת היחסים שלה עם זואי עשויה קלישאות-קלישאות. ובכל זאת, באמצעות משחק מאופק ושקט, בלי הרמת קול ונפנופי ידיים, ובעזרת המון הטיות פוטוגניות של ראשה היפה, קז"ג מעמידה מודל נשי פגיע-אך-חזק. לעזרתה בא הבמאי, סקוט היקס (הוא חתום גם על 'ניצוצות' המצוין), ששומר על מינוני הקיטש בתחום הסביר, ומאזן במיומנות בין הסצנות הדרמטיות והסצנות הקומיות. בעצם, מוגזם לטעון שיש סצנות קומיות בסרט – אין בו סלפסטיק או הומור בוטה, אלא מצבים חמדמדים, כמו הדרך שבה מפתה ניק את זואי לאכול צלחת של ספגטי. לא מספיק בשביל שיברח לכם קצת פיפי במכנסיים, אבל מספיק בשביל להעלות חיוך שבע רצון על פניכם.
בכלל, 'אהבה בתפריט' הוא סרט מאד מתון, והכל מצוי בו במשורה: קצת הומור, קצת רגעים מכווצי-לב, קצת רומנטיקה; אמנם תשכחו אותו דקה אחרי שתצאו מהקולנוע, אבל כל עוד הוא מרצד, הוא ייעשה לאוהבי הרומנטיקה נעים בגב. אפילו הקריצה לעבר הצופות, שמזכירה להן לוותר פה ושם כדי שהגבר שלהן לא יעזוב, מבוצעת בעדינות ראויה לציון. ולכן אני מבקש מכם, בעוד אתם שוכחים את קיומו של 'אהבה בתפריט', לא לשכוח שהוא יכול היה להיות הרבה-הרבה יותר גרוע.
- האתר הרשמי
- המטבח של מרתה
- מיס סאנשיין הקטנה
- תודה שעישנתם
- קתרין זטה ג'ונס
- אביגייל ברסלין
- מקלות דגים
- סקאלופס בנוסח 'אהבה בתפריט'
אבל הביקורת שלך
בהחלט מספיקה בשביל שיברח לנו קצת פיפי במכנסיים
הסקת מסקנות
לא ראיתי את הסרט אמנם אך, מסקנותיי הנובעות מהביקורת הן:
1. אביגיל ברסלין היא הדקוטה פאנינג החדשה של הוליווד.
2. סרטי מטבח הם הפינגווינים החדשים של הוליווד.
3. איכשהו על המסך תמיד טבחים הם פריק קונטרולס.
4. המטבח של מרתה זה אחד הסרטים שקיבלתי מתנה מלב ליום הולדת.
לי דווקא נראה
רק מהטריילרים כרגע, שדקוטה בלו ריצ'ארדס הולכת להיות הדקוטה פאנינג החדשה.
קרה משהו לישנה?
למה, היא הגיעה כבר לגיל הבלות (13) וצריך להחליף אותה?
אינפנטיל עם חבר מוזר וחרמן?
יש לי אשת קריירה בכיס!
ברצינות, אם חבר מוזר וחרמן אחד לא מספיק לה, יש לי קטלוג.
ולמרות שהיה יכול להיות הרבה הרבה יותר גרוע, נשאלת השאלה השגרתית- האם הרימייק היה נחוץ בכלל?
נחוץ לכל הפחות להמוני אמריקאים,
שבחיים לא ילכו לראות סרט דובר גרמנית.
עשה את העבודה שלו עבורי
כלומר אחרי שראיתי שני סרטים של ברגמן ברצף הייתי זקוק למשהו קליל. דווקא יש לי בעיה עם קתרין זיטה ג'ונס, שאולי שכנראה קשורה לכך שראיתי את המקור הגרמני- היא לא הרגישה לי טבעית בתפקיד, קצת יפה מדי. במהלך הסרט חשבתי איך הוא היה נראה עם פטרישה קלארקסון בתפקיד הראשי, ממילא היא מתבזבזת בתפקיד נטול אופי.
מה שהביקורת הזאת מוכיחה, מעל לכל ספק,
זה כמה הרבה וכמה מעט האתר השתנה בחמש שנים.
למה?
זאת אומרת, אה, איך?
על פי התגובות למרתה.
אני כל כך מסכימה עם הדעה על קתרין זיטה ג'ונס!
אני חושבת ככה כבר שנים…
היא משחקת ממש בסדר,
והיא כל כך כל כך יפה!
פשוט איכשהו היא שחקנית ממש מפוספסת…
למה מפוספסת?
היא פרצה בהוליווד בגיל 30, וזה כשלעצמו מזל כי זה נחשב גיל יחסית מבוגר. זה היה לפני 7-8 שנים, בסרטים 'המסכה של זורו' עם אנטוניו בנדראס ו- 'מילכוד' עם שון קונרי; מאז היא השתתפה ב-'נאמנות גבוהה', 'טראפיק', 'שיקאגו' (שעליו היא זכתה באוסקר משנה), 'אכזריות בלתי נסבלת', 'טרמינל' ו-'אושן 12', ועוד 2-3 סרטים פחות חשובים.
זכור לי גם במעומעם שהיא נשואה עם ילדים, ככה שאפילו אי אפשר להגיד שהיא הקריבה משפחה בשביל הקריירה שלה.
אז זה נראה כאילו יש לה הכול – הצלחה ביקורתית, הצלחה קופתית (יחסית), חיים אישיים. למה את חושבת שהיא מפוספסת?
(נ.ב. פיקוד ראשון נגמר מוקדם, הה?)
למה מפוספסת?
באו נבדוק את הרשימה הזו- מכל הסרטים שציינת מאז "מלכוד" רק כ"אכזריות בלתי נסבלת" ו"טרמינל" היא בתפקיד הראשי. זה עדיין לא מעט, אבל גם יותר מדי ויחסית לזה שאני חושב שהיא בהחלט שחקנית טובה מאוד (למרות שבאהבה בתפריט אני לא חושב שהיא מתאימה לתפקיד) אין לה אף תפקיד שאני יכול להגדיר כגדול. לגבי הזכייה שלה באוסקר, זו משוג הזכיות שלא מובנות לי, לא מצאתי בתפקיד שלה שום דבר יוצא דופן.
לא מצאת שום דבר מעבר ל..
לזה שהיא רוקדת שרה ומשחקת בצורה פנומנלית?
לא מצאת שום דבר מעבר ל..
כן. לגבי משחק- היא עשתה פחות מרוב הדמויות שלה, לא תפקיד עמוק או מאתגר. לגבי שירה וריקודים- אוסקר זה על משחק. מה גם ששמעתי זמרות טובות יותר וראיתי רקדניות טובות יותר.
היא היתה נפלאה. היא עשתה את הסרט.
מה זה תפקיד מאתגר? תפקיד של מישהו מאותגר? תפקיד של מישהו מכוער יותר? שמן יותר? רזה יותר?
מה היה כל כך מרשים בהופעות משחק אחרות שזכו באוסקר?
קתרין הילכה קסם וכריזמה על הסרט כולו, היתה סוחפת כרוצחת קרת מזג, מניפולטיבית ונוראה. היתה נהדרת כשהיתה צריכה להתחנף לרוקסי, התמודדה עם המשחק הגבינתי הנורא של רנה זלווגר ועשתה את כל זה תוך שקטעי ה"אני ממש חייבת לפרוץ בשירה וריקודים" נראו הגיוניים.
בהחלט הגיע לה אוסקר.
ואגב, אוסקר זה לא על משחק – אוסקר זה על הופעה במדיום הקולנועי. אם ההופעה הזו כוללת שירה וריקוד יוצאים מן הכלל – מה טוב.
טוב, עבורי היא לא הייתה עד כדי כך טובה
והתפקיד לא חשף את כל איכיות המשחק שלה. אני לוקח קצת בחזרה את הדברים על שירה וריקוד- ליזה מינלי בקברט הייהת מעולה גם בזכות קטעי השירה והריקוד, שלתוכם היא הכניסה לא מעט משחק. השירה של מינלי בקברט ממש מרגשת אותי, של ג'ונס בשיקגו לא. ואם האוסקר הוא על הופעה במדיום, למה קוראים לזה "ההופעה הטובה ביותר של שחקנית"?
מכיוון שזו אכן ההופעה הטובה ביותר של שחקן/שחקנית
זה שמישהו גם שר ורוקד, לא מפחית מהיותו שחקן.
אם שחקן כלשהו נדרש לשיר, לרקוד, לשחק כדורסל, לנגן על פסנתר או לעשות חיקוי מכל סוג שהוא (דמות מפורסמת, למשל, או בן המין האחר מאידך) זה לא הופך את החלק הזה בהופעה שלו לפחות רלוונטי. זה פשוט עוד נדבך במשמעות הכללית של "הופעה".
שחקן נדרש למכלול
גוף תנועה וקול אלו שלושה מרכיבים שאמורים להיות לשחקן- בין אם יש לו או בין אם אין לו זה בין הדברים שלומדים לפתח במהלך לימודיי המשחק(אם היו כאלה).
ובכן, במחזמר על מה יש לצפות לשפוט שחקנית? בוודאי שלא רק על אחד מהמרכיבים אלה, אלא על המכלול. ושים לב שלא רק במחזות זמר שחקן נדרש לביצועי תנועה וקול..
אוקי אבל הנקודה המרכזית שלי היא
לדעתי היא לא בלטה בצורה יוצאת דופן באף אחד מן התחומים בשיקגו. היא הייתה טובה ולא יותר בשירה ובריקוד ובמשחק לא הפגינה את מלוא כישוריה.
כן, הבנתי
אבל ככל הנראה, זו לא היתה הדעה של המוני אנשים אחרים, כולל חברי האקדמיה.
למה מפוספסת?
אני חושבת שהיא מפוספסת כי, לפחות עד כמה שאני יודעת, היא לא כל כך קיימת בתודעה של רוב האנשים.
לדוגמה, לרוב כשמבקשים ממני לתת שם של שחקנית שבעיני היא ממש יפה, אני בוחרת בקתרין זיטה ג'ונס. כמעט לכל האנשים לוקח שניה לחשוב ואז לפלוט: "באמת? כן, בעצם כשחושבים על זה היא די יפה…".
פשוט כשחושבים על שחקניות יפות, היא לרוב לא שם.
כנ"ל לגבי שחקניות מוכשרות.
אני לא אומרת שהיא הכי טובה, אני פשוט חושבת שביחס ליופי שלה ולכישרון שיש לה, היא תופסת מקום הרבה פחות חשוב ממה שמגיע לה.
וכן, פיקוד ראשון אכן נגמר מוקדם…
ונוהל SOP7 עשה בעיות
(לא באמת)
כן, היא לא שם מוכר ברמה של, נגיד, אנג'לינה ג'ולי
אבל כמה אנשים כבר נמצאים בדרגת הסלבריטאות הזו, שכולם מכירים את שמם והתקשורת עוקבת אחרי כל צעד שלהם? יש אולי כמה עשרות שחקניות שהן "שמות מוכרים" ברמה הזו, חלקן בגלל שהן מאוד מאוד קופתיות – כשהמודל לזה הוא ג'וליה רוברטס. חלקן ידועות בצורה אחרת, בגלל שהן מאוד מוערכות מבחינה ביקורתית – נגיד, מריל סטריפ. קת"ג'*** אולי לא בליגה הזו, אבל היא כוכבת, וכוכבת יחסית גדולה, בהוליווד.
אז היא לא במדרגה העליונה, אלא מדרגה אחת יותר נמוך – זה עדיין הרבה מאוד. נדמה לי שקיימת נטיה (באופן כללי; לאו דווקא אצלך, ויכול להיות שאת צודקת במקרה הנוכחי) להתייחס לכל אדם שהוא לא בפסגה המוחלטת של המקצוע שלו – בתור "פספוס". חלוץ שבא לשחק ליד רונאלדו או רוני, גם אם הוא משחק בהרכב הפותח של ריאל או מנצ'סטר יונייטד; או להקה שמוציאה אלבום ראשון טוב מאוד ואז אלבום שני פחות טוב – יש סיכוי גדול שיקראו להם פספוס, ולפעמים זה קצת מוגזם.
אני לא הייתי קורא לקת"ג' פספוס, ובכל מקרה אני חושב שקצת מוקדם מדי לעשות את זה. אפשר לתת לה קודם עוד חמש-עשר שנים, ולראות אם היא תצליח לשמר ולטפח את הקריירה שלה. אם היא בכלל תרצה.
***היהי. אם מחליטים לכתוב ככה את השם שלה בראשי תבות, זה נשמע כמו קוטג'.
זה בערך המטבח של מרתה אבל אמריקאי
וזכור לי גםשבמטבח של מרתה הייתה איזו סצנהשהוא האיכל אותה אוכל איטלקי והםאכלו על הריצפה, לא? וגם למרתה הייתה ילדה או בת חסות.. אני לא זוכרת.. וגם השף החדש במטבח של מ' היה מקסים ומשובב נפש… שעזר ליחסים של מרתה עם בני אנוש.. קצת דומה.
זה בערך המטבח של מרתה אבל אמריקאי
אולי בגלל ש"אהבה בתפריט" הוא ריימיק אמריקאי ל"המטבח של מרתה".
למרות שאפשר לומר שאני שונאת קומדיות רומנטיות,
אני שוקלת ללכת את הסרט רק בשביל קתרין ואביגיל. יודעים מה, רק בשביל קתרין. לגמרי התאהבתי בה בשיקאגו, ולא יזיק פשוט סתם לראות אותה על המסך איזה שעה ומשהו.
מסכימה עם הביקורת בכל מילה
לא ראיתי את קתרין בסרטים אחרים, ופה לא התלהבתי ממנה במיוחד. הסרט חמוד ויפה אבל לא מיוחד, כל פעם שאני חושבת עליו, בשולי הזיכרון מרפרפים לי עוד כמה סרטים כמוהו בדיוק (כלומר בערך) שאני לא זוכרת במדויק.