ביקורת: נייט ביץ'

סרט מצחיק ומעניין - גם אם לא מושלם - שמגיע לו יותר מאשר להיקבר בדיסני פלוס.
שם רשמי
נייט ביץ'
שם לועזי
Nightbitch

אני מקווה ש"נייט ביץ'" יהיה האחרון מסוגו, ויודע עמוק בלב שלא כך. סוגו הוא סוג הסרטים שכן, קשה להצדיק בלב נחרץ שהם חייבים להיות בקולנוע – בסך הכול המסך הקטן מתאים לשאיפות הוויזואליות שלהם – אבל כאשר הם נזרקים באנונימיות לאיזשהו שירות סטרימינג, הרבה אנשים מפספסים סרט מעניין. לא מושלם, לא מבריק – אבל כזה שהוא סרט אמיתי שמגיע לו יחס של סרטים אמיתיים. קרי: הקרנה בבתי קולנוע. אולי הקרנה שכזאת הייתה מונעת ממנו את השם העברי שלו שגם מפריד את הכותרת לשתי מילים בלי שום צורך וגם לא טורח לתרגם את השם לעברית.

"נייט ביץ'" הוא סרטה החדש של מריאל הלר ("יום יפה בשכונה") על אישה (איימי אדאמס) שלא זוכה לשם, אלא רק לתיאור דמות: "אמא". וזה אולי במובן מסוים כל הסרט במשפט אחד: על משבר הזהות שתוקף אנשים כאשר הם נהפכים להורים, וספציפית – להורים במשרה מלאה, כמו דמותה של אדאמס בסרט. מצד אחד, ברור לה שהילד שלה (גם הוא חסר שם) הוא כל עולמה, אבל גם ברור לה שהיה לה עולם לפני זה – היא עבדה בעולם האומנות – ושהעולם הזה חומק ממנה חיתול אחר חיתול, שעת סיפור בספרייה אחר שעת סיפור בספרייה. היא לא מרוצה מאיפה שהיא עכשיו, אבל היא גם לא מרוצה מזה שהיא לא מרוצה. בקיצור: היא מתוסכלת, שלא לומר מתחרפנת מהמצב החדש שלה. אה, ואולי היא הופכת לכלבה בלילות.

כן, אחרי "יופי מסוכן" הרגעים האקראיים של "לפתע לאיימי אדאמס יש עוד פטמות בגוף" ועוד שלל הפתעות כאלה ואחרות אולי לא אמורים לערער צופים מנוסים, אבל מי שבא לקומדיה חביבה על הורות אולי עלול למצוא את עצמו במקום קצת יותר מחוספס קולנועית. מצד שני, למי שמצפה להתחרפנות לתפארת כמו "יופי מסוכן" צפויה אכזבה – הסרט נמצא עמוק במסורת הריאליזם המאגי א-לה אתגר קרת כזה: לא אימה או סרט "מה לעזאזל ראיתי" כמו סרט שמשתמש באלמנטים מסרטים שכאלה כדי להגיד משהו על משבר הזהות סביב ההורות.

הייתי רוצה להרחיב על נקודת המבט של הסרט סביב הורות אבל זה המקום שבו הבדלי התרבות נהיים מהותיים: חלק חשוב מהדמות של איימי אדאמס הוא העובדה שהיא הפכה לאמא בגיל מבוגר, ושהיא עשתה את זה בסביבה מאוד אמריקאית עם ציפיות ושיח אמריקאי מנומס סביב כל זה – אה, וגם שהיא אישה. אני גבר שבמובן מסוים "תמיד" היה הורה ושנמצא במסגרת ישראלית שבה השיח על הורות שונה מאוד.

אבל אפילו עם כל מיני השגות שנובעות מדברים ותגליות שעבור אדאמס נראות משנות גורל ולי נראות ברורות, יש משהו נחמד בדיבור הישיר של "נייט ביץ'" על התסכול מציפיות החברה ועל השחרור של הנפש ברגע שאתה עוצר רגע מלחשוב מה "נכון" לעשות ועושה מה שהנפש שלך כמהה לו. ברגע מסוים אדאמס נוהגת בעיר כש"העז להיות מטומטם" של ווירד אל מתנגן, ונראה לי שזה במובן מסוים מסמל את ההזדהות של הרבה אנשים, ולא רק הורים: מדי פעם צריך להעז לעשות שטויות ולהתנסות עם איך שאתה חי, אחרת אתה תאבד את זה לחלוטין.

במובן הזה, "נייט ביץ'" מתפרץ לדיון ער מאוד סביב השאלה "איך אנחנו מדברים על להיות הורים" – מטענות שמנסים להציג את זה באופן מלאכי ותמים מדי כאשר מדובר בעבודה שחורה, מלוכלכת ומדכאת, ועד טענות הפוכות שמציגות את זה כסיוט בלהות מסרס ומעוות כאשר זה לא. "נייט ביץ'" מנסה להציג לאו דווקא אמת אוניברסלית כמו את התסכול של אמא במשרה מלאה בפרברים, שאף אחד לא נתן לה כלים להתמודד נפשית עם כל הסיפור הזה. ואם מישהו אחד יוצא מהסרט הזה במחשבה חדשה על מה הורות יכולה להיות, אז הסרט כבר עשה את שלו.

במובן מסוים, הבעיה עם כל סרט על הורות היא שהוא לא יכול להיות "אמת אוניברסלית" אחת. כל הורה וכל ילד הם עניין בפני עצמו, והדבר הכי טוב שאפשר לעשות כשמדברים על להיות הורים הוא להבין את המורכבות הזאת ולתת לכל אחד את שק הכלים הכי מלא שדרכו אפשר אולי למצוא אושר: מאמא במשרה מלאה שכל כולה רק ינוקא, דרך אמא שחותרת נגד מוסכמות החברה ומגדלת את הילד שלה איך שבא לה ועד ל… אה… להפוך לכלב? אני לא בטוח לגבי האחרון. אבל כן, נו, "חנוך להורה לפי דרכו" שכזה.

לכן כל כך חבל לי ש"נייט ביץ'" נזרק ככה לשירותי הסטרימינג. כי הוא לא מושלם, אבל הוא כן מעניין, והוא אומנם לא "עוסק בנושא חשוב" אבל דווקא בגלל זה הוא כנראה יותר חשוב מסרטים על נושאים חשובים אחרים. אה, ואיימי אדאמס פשוט נהדרת פה. כאילו, אני מבין איך הסרט לא הצליח להשיג יותר תשומת לב בעונת הפרסים כאשר פרקטית הוא לא קיים, אבל זה די דפוק – אדאמס נותנת פה הופעה יותר טובה מרוב מוחלט של ההופעות שהיו מועמדות למשהו מתישהו השנה. לאו דווקא הופעה ססגונית מתפרקת עם סימני קריאה, כמו משהו כן ונא ואמיתי ויצרי ועייף. אף פעם לא מסכן ומתמסכן, אבל כן מתוסכל ומאותגר באופן שדוחף את עצמו קדימה ותמיד משאיר את הקהל איתה. זאת לא הופעה "אמיצה" באמת, אבל קשה שלא להעריך את המסירות של אדאמס לתפקיד ואת היכולת שלה להיראות כאחת האדם לטובת הסרט… שאז, כאמור, נזרק לפח.

אני לא יכול להבטיח לכם ש"נייט ביץ'" יהיה אחד מסרטי השנה שלכם ושהוא חובה-חובה-חובה לצפייה אבל הוא קצר (99 דקות!), חכם, מצחיק מאוד לרגעים, עם הופעה ראשית נהדרת, הוא פותח פתח לשיח על שאלות חשובות סביב הורות בפרט וזהות בכלל, ויש בו שיר של ווירד אל. לדעתי זאת עסקת חבילה די משכנעת.