במאי: פטריק לוסייר
תסריט: טוד פארמר, זיין סמית
שחקנים: ג'נסן אקלס, ג'יימי קינג, קר סמית, בטסי רו
אני מפחד מ-3D. אתם יודעים, תלת מימד. הקטע המגניב עם המשקפיים. ברררר.
המימד השלישי כל-כך מפחיד אותי פשוט כי אומרים לי שהוא ישנה את הקולנוע לעד- רק חכו כמה שנים, ואפילו בדרמות חברתיות נוקבות מאפגניסטן הזקנים קשי היום ישתקו ברוב משמעות כשהם בולטים מתוך המסך. אני מכיר את הקולנוע די הרבה זמן, אתם מבינים, ולא מוצא חן בעיני בכלל שהוא ישתנה לי מול הפרצוף. הלא מוכר, לא יעזור כלום, הוא הדבר המפחיד מכל.
כבר זמן מה שאני מנסה לחבב על עצמי את משקפי הפלסטיק ולא מצליח. מקורה של הבעיה שלי, אני חושב, טמון בשוליים של המסך. אתם מבינים, כמו שאני רואה את זה, כשאנחנו צופים בסרט, אנחנו תופסים את החוויה כמו צפייה בעולם דרך חלון: בצד אחד אנחנו, עם הכיסאות המרופדים והרצפה הדביקה, ובצד השני עולם שבו גורילות אימתניות נאבקות בזורקימפהזאורוסים אוכלי אדם. אנחנו התברכנו בחור מלבני בקיר שחושף בפנינו חלק מהעולם המופלא הזה. אם הגורילה מניפה את זרועה ימינה, וזו יוצאת מהפריים, כף היד שלה פשוט נמצאת באותו חלק של העולם שאנחנו לא מסוגלים לראות במסגרת חרך הצצה שלנו. בסרט תלת מימדי, לעומת זאת, הזרוע תיראה כאילו היא נמצאת איתנו באולם, וכשהיא תצא מהפריים זה יראה כאילו היא נקטעת בנקודה אקראית בחלל. הטכנולוגיה הזו לא מכניסה אותך לתוך החוויה, אלא להיפך – היא מנכרת אותך אליה. אבל יכול להיות שיש לנו – לי ולקולנוע של האלף השלישי – עוד סיכוי ביחד. לפני שבוע ראיתי את 'בלאדי ולנטיין', סרט אימה שנוצר במיוחד כדי להיות מופץ ב-3D, ומוצע לצפייה רק בפורמט הזה, ועכשיו אני כבר קצת פחות פסימי לגבי הפיכת מסך הכסף לקוביית כסף משוכללת.
אולי כדאי שבשלב זה אחלוק אתכם קצת מידע על הסרט, עם כל זה שהכותרת של הדף היא 'בלאדי ולנטיין' והכל: 'בלאדי ולנטיין' הוא רימייק לסלאשר מראשית שנות השמונים עם תסרוקות של מעצב השיער הוגו רוי. עלילת הדם מתרחשת בעיירת כורים קנדית, שענתה לתיאור "מנומנמת" עד שהניצול היחידי מקריסת תעלה טרגית התעורר מהתרדמת בה הוא היה שרוי עם בורג אחד פחות. אותו ניצול, הארי וורדן, טבח בכמה אנשים אקראיים בבית החולים בו הוא אושפז, ואז ניגש לגליק האמיתי: בני נוער פוחזים ומשוללי ערכים. חמוש במסיכת כורים ומכוש, הוא התפרץ למסיבת ולנטיין וקרע לגזרים את החוגגים, עד שהשריף המזדקן הואיל להגיע וירה לעברו כמה קליעים. וורדן הפצוע הספיק לצלוע אל תוך החשיכה, אבל היי, הוא בטוח מת, נכון?
עשור לאחר מכן חוזר טום האניגר הצעיר, בנו של בעל המכרה, לעיירה המצולקת. לא הרבה השתנה בה בעשור החולף (פרט, כמובן, לתסרוקות של הדמויות, אותן עיצבה במקצועיות רבה סולינה טבריזי), ותושבי העיירה עדיין נוטרים לו טינה על כך שגרם ברשלנותו לאותה תאונה במכרה. אולי היה קל יותר להשלים עם העבר ולפתוח דף חדש אלמלא בדיוק היה מתחיל בעיירה גל רציחות חולני בניהולו של פסיכופט רעול פנים, שהוא אולי ואולי לא הפסיכופט רעול הפנים המקורי שחזר כדי לנקום. בין סילוני הדם והקרביים המפוזרים מתרחש איזשהו מרובע אהבה בין טום, אהובת נעוריו, בעלה הנכחי ואיזו מישהי שנראית ממש טוב בגופיה ותחתונים.
עכשיו, 'בלאדי ולנטיין' הוא בגדול, תסלח לי טבריזי שזה מסתמן כפרוייקט חייה, סרט די מפגר מכל הבחינות. העלילה שלו מקפידה להיות לכל ארכה האמא של כל הקלישאות שידע הקולנוע. אפילו בכל הנוגע לדמויות או לדיאלוגים, אין שום דרך להבדיל בין 'בלאדי ולנטיין' לחמש מאות ושישה סרטים אחרים, ואלה לא חמש מאות ושישה סרטים אינטליגנטיים במיוחד. השחקנים מקפידים בקנאות כמעט דתית לשלול כל סוג של אמינות מהסרט, ונראים באופן גורף כמו חבורה של אנשים שמשחקים שחקני קולנוע. כשהסוף מגיע, הוא תופס את הקהל לא מוכן פשוט כי שום צופה לא יאמין שעדיין יש במאים שניחנו באומץ להשתמש בסוף המופרך הזה. התירוץ היחיד שהסרט מציע לכל זה הוא מודעות עצמית: כשהפרחה הבלונדינית משתתפת בסצינת הסקס המתבקשת שלה היא עושה את זה במעין שיעמום של "מה אפשר לעשות. זה סרט אימה ואני פרחה בלונדינית". מאוד בוגר.
ובכל זאת, 'בלאדי ולנטיין' הוא סרט אפקטיבי למדי. שרשרת הרציחות שבו לא מתוארת באיזושהי יצירתיות פורצת גבולות, אבל היא יעילה. כשאחת הקורבנות מסתתרת מפני אימת הכורה, הדרך אל הסוף הבלתי נמנע רצופה במספיק הסחות דעת שגרמו לי לקוות שאולי היא תצא מזה בשלום. כשאחת הדמויות עוזבת את החדר לשנייה וחוזרת אל ערימת גופות מבותרות, זה – לפחות במקרה שלי – עושה את העבודה. כמו כל סלאשר, הסרט לא מצדיק את קיומו בזכות שאלת ההישרדות של דמויותיו, אלא בזכות האווירה המערערת. ופה יש ל'בלאדי ולנטיין' יתרון שכמה שהוא לא מתוחכם, ככה הוא מכריע: 'בלאדי ולנטיין', רבותי, הוא סרט בשלושה מימדים.
אני לא הבנתי מה זה אומר כשהגעתי לסרט, ויכול להיות שאפילו הבמאי, הצלם או מעצבת השיער לא הבינו מה זה אומר. הרי התרומה המתבקשת של הטכנולוגיה לסרט היא ברגעי ה"בו!", כשעין משופדת או גדם עץ מזנקים בהפתעה מחוץ למסך ואל תוך הפרצוף שלנו. הקטעים האלה אף פעם לא מעניינים במיוחד כשהם מגיעים בסרטי אימה זולים, והקידום של המכוש כמה סנטימטרים קדימה לא יהפוך אותם למעניינים יותר. הו לא. ההשפעה של התלת על החוויה היא באספקטים הרבה יותר מעודנים, הרבה פחות מורגשים, שבונים אצלך לאט-לאט את ההרגשה שאתה לא חסין ומנותק מהעולם שאתה צופה בו. האור, למשל.
העקרון בסרטי אימה הוא נורא פשוט: החושך הוא מפחיד. סלאשרים נוטים להיות אפלוליים, ולהחשיך את חיי הקורבנות שלהם בדרכים שונות. גם ב'בלאדי ולנטיין' המוכרות במכולת יודעות שהן הסתבכו רק כשהאורות נכבים בפתאומיות מחשידה. אלא שסימן ההיכר של הרוצח המטורף, זה שאתה לומד לחשוש ממנו בכל פעם שהוא מופיע על המסך, הוא הפנס שעל מסיכת הכורים. עיגול האור שמבליח ברגע האמת הוא הגרסה של הסרט למסיכה של ג'ייסון או לאנקול מ'אני יודע מה עשית בקיץ האחרון'. הוא הרוצח. כך שהסרט בעצם משאיר אותך בלי הגנה: החושך הוא לא מוכר, ובאור מפצחים לך את הגולגולת. בהתאם לחוקיות הזו, הסרט משתמש לכל ארכו בדימויים של אור שפוצע את החושך, שחודר את החדר. והתלת מימד הופך את כל זה לכל-כך מוחשי שזה לא יאמן. לטווח הארוך, זה מצמרר הרבה יותר מכל דבר אחר שיש לסרט להציע, על גלוני הדם והבשר המבותר.
אז אולי יש משהו בהתלהבות מהצעצוע החדש-ישן של הוליווד. אולי כשאלו שעושים את הסרטים שאנחנו רואים יבינו יותר טוב את האפשרויות הגלומות בו, נוכל להרוויח חוויות שאנחנו עדיין לא מכירים בקולנוע. לא סתם התלהבות מהחידוש עצמו, אלא איזשהו חיבור מתוחכם יותר לסרט. ובאשר ל'בלאדי ולנטיין'? לכו אם אתם אוהבים טראש ואין משהו ממש בוער לעשות בשום מקום. הוא לא מבריק, ואין בו הרבה נשמה, אבל הוא עובד ולפעמים זה מספיק. יותר מזה אני לא יכול לומר בעדו. אחרי הכל, קצת קשה להמליץ על סרט אימה שגרם לך להפסיק לפחד, לא?
סרט מעפן להחריד.
הנה סרט שקם ונופל על דיאלוגים. יש יותר מידי, והם מנסים להפוך את הסרט הזה לרציני מידי. הסרט הזה, על היותו תלת מימד וכו', היה צריך להסתפק במינימום עלילה ומקסימום תלת מימד- ואפילו את זה הוא לא עשה לעניין. היו לא מעט רגעים של סכין-נכנסת-לתוך-העין-של-הצופה שפשוט לא מומשו. זה זול, אבל בשביל זה באתי לראות סרט אימה בתלת מימד בקולנוע!
והסוף- טוב, הביקורת תיארה את הסוף בדיוק כמו שצריך- איזה מן במאי עדיין חושב שלעשות סוף כזה זה לגיטימי.
דווקא אהבתי את הסרט
אולי זה בגלל שישבתי באחת השורות הראשונות, ככה שיותר הייתי עסוק בלהגיד "ואוו" כמו ילד קטן שצופה בזיקוקים פעם ראשונה בחייו.
ביחס לסרטי סלאש אחרים, בלאדי וולנטיין מתעלה על רובם. הוא אולי פועל על פי אותה הנוסחא, אך לפחות הוא שומר על מתח לגבי זהותו של הרוצח, כאשר במשך כל הסרט נזרקים רמזים שזה יכול להיות מישהו אחר. ואז, בסוף – בום! דווקא מי שהכי פחות חשבנו שזה יהיה הוא הרוצח, לא הרבה סרטי אימה עושים את זה היום.
אגב, מה הקטע של סרטי אימה לקחת חג ולהכניס אותו לטייטל של סרט (וולנטיין, ה-1 באפריל, יום שישי ה-13, האלווין…) גם כשהקשר בין אותו החג לעלילת הסרט מקרי לחלוטין)?
על פי העקרון הזה חייבים סרט אימה ישראלי! מי בעד "ראש כרות בראש השנה", "פסח קטלני", "משלוח גופות בפורים", או "חנוכה! זו לא ריבה בסופגניה"?
''יום שישי ה-13'' הוא לא בדיוק חג,
ואני גם לא בטוח לגבי ה-1 באפריל. היה בכלל סרט אימה על ה-1 באפריל? סרט אימה שמבוסס על חג יהודי דווקא נשמע אחלה רעיון (ונדמה לי שהיה אחד שמבוסס על מכות מצרים עם הילארי סוואנק. הוא נחשב לדי גרוע).
אם לא היה - צריך להיות.
דווקא לזה יש המון פוטנציאל של מתיחות שהשתבשו ורציחות שכולם חושבים שהיו מתיחה ושלל שטויות שאולי יכניסו קצת חיים בז'אנר עייף.
אם לא היה - צריך להיות.
יש סרט אימה על 1 באפריל:
http://www.imdb.com/title/tt0090655/
אם לא היה - צריך להיות.
ראיתי את הרימייק שעשו לסרט הזה לא מזמן, ויש לציין שמדובר בסרט משמים ומיותר (רק עם רעיון טוב). מעניין אם המקורי יותר טוב.
''יום שישי ה-13'' הוא לא בדיוק חג,
אם כבר הזכרתם (והיה ברור שמישהוא יזכיר). לא ראיתי 13 המקורי, אבל הרימייק פשוט נוראי, בחיים לא ראיתי סרט אימה שכל דקה שניה בו הקהל פשוט נשפך על הרצפה מצחוק…
איזו ביקורת מרנינה.
ברוך הבא ארמדילו, הן למועדון חסידי התלת והן בחזרה לביקורות. התברכנו.
מש''א
הרפרנסים, הסגנון, הליריות והזורקיםפהזאורוסים – תבורך!
(ושאלה קטנה לסיום – כשאתם אומרים "תעלה" האם הכוונה היא לפיר במכרה? כי ניסיתי להבין איך תעלה קורסת וזה קצת עשה לי כאב ראש…)
חברים, אמרתי לכם שהוא לא מת, תביאו לי ל500 ג'ובות האלה
ובנימה רצינית – לאן נעלמת?
תיאוריה על התלת מימד
לאחר שראיתי את "קורליין" החלטתי שלא אצפה יותר בסרטים עם משקפי תלת מימד (לפחות לא בזמן הקרוב). אח"כ צפיתי גם ב "מפלצות נגד חייזרים" בתלת מימד (קיבלתי כרטיסים חינם…) וזה רק חיזק את דעתי בעניין.
יש משהו שנורא מפריע לי כשאני צופה בסרטי תלת מימד. יש תחושה מסוימת שהכל קצת יותר מדי מטושטש.
יש לי תיאוריה שמה שבאמת מפריע לזה להראות אמיתי היא בעיה שלא פתרו עדיין בקולנוע – כשמסתכלים על העולם האמיתי אפשר לבחור את נקודת הפוקוס שלך, אם היא אובייקט קרוב אליך או איזושהי נקודה ברקע. בסרט, אפילו אם הוא נעשה בתלת מימד, הבמאי בוחר את הנקודה הזאת בשבילך, וזה פשוט לא עובד.
כך שגם אני מפחד מהיום שבו יהיו יותר סרטי תלת מימד מסרטים רגילים שיהיו בעצם מוצר לאספנים וסינמטקים בלבד…
אבל אותה בעיה(?) קיימת גם בסרטים רגילים
בסרטי דו-מימד, בדיוק כמו בסרטי תלת-מימד, אתה יושב וצופה במסך שנמצא במרחק אחיד וקבוע ממך, ומדמיין שאתה רואה לפעמים נוף שנמצא במרחק קילומטרים, ולפעמים פני אדם שנמצאים במרחק של סנטימטרים ספורים ממך. גם כאן, את נקודת הפוקוס בוחר הבמאי (ובהרבה סרטים באמת אפשר לראות פוקוס סלקטיבי – חלקים קרובים או רחוקים מהתמונה מטושטשים בכוונה).
זה לא אומר שאין באמת בעיה בסרטי תלת-מימד, אבל לא זו הבעיה.
אבל אותה בעיה(?) קיימת גם בסרטים רגילים
ברור שזה קיים גם בסרטים רגילים, אבל בסרטים רגילים לא מנסים לדמות את איך שהעין האנושית רואה, אלא מסתפקים במה שהמצלמה רואה. גם הצופים לא מצפים שזה יראה "אמיתי" אלא "מצולם".
יכול להיות שאני טועה כמובן…
תיאוריה על התלת מימד
סרטים רגילים אף פעם לא יהפכו לפריטים לאספנים כמו שקרה עם סרטי השחור-לבן, הרי במחשב ובטלוויזיה שלנו אנחנו נמשיך לראות בדו-מימד, אז אל תדאג…
אבל גם עם הצבע זה היה ככה בהתחלה:
יכולת לראות סרט צבעוני רק בקולנוע, טלוויזיה צבעונית באה רק מאוחר יותר.
לדעתי טכנולוגיית התלת תגיע גם למסכים הביתיים במוקדם או במאוחר.
אבל גם עם הצבע זה היה ככה בהתחלה:
קודם יצטרכו לשכלל את התלת מימד ואז יצטרכו למצוא דרך להיפטר מעזרים לא קשורים כמו משקפיים ורק אז זה יתחיל לחלחל לטלוויזיות שלנו. אני נותנת לזה לפחות מאה שנה.
מאה שנה?!
לידיעתך, כבר עכשיו יש במחשב למשל תוכנות שמאפשרות לראות בו בתלת מימד. בצבעי כחול אדום אמנם, אבל זו התחלה.
לדעתי היום הזה הרבה יותר קרוב ממה שנראה לך.
מאה שנה?!
בוא ניפגש עוד מאה שנה ונראה מי צדק
כבר עכשיו יש אפילו מסכי טלויזיה
שבהם אפשר לראות תלת-מימד בלי צורך במשקפיים. החסרון שלהם הוא שזה עובד רק בזוית מאוד מסוימת, כך שכדי לראות סרט שלם בתלת מימד צריך לשבת לכל אורכו בלי לזוז ובלי להחליף תנוחה. מאוד לא נוח.
האם מישהו מוכן בבקשה לספיילר את הסוף
לטובת אלה שלא מתכוונים לצפות בסרט הזה?
אפשר לשים בלבן תחת תג שטיפת המח כדי למנוע מנשמות תמימות לראות.
בשביל זה יש את אתר The Movie Spoiler:
http://www.themoviespoiler.com/Spoilers/mybloodyvalentine.html