במקור: Mr. Deeds
במאי: סטיבן בריל
תסריט: רוברט ריסקין
שחקנים: אדם סנדלר, ווינונה
ריידר, ג'ון טורטורו, סטיב
בושמי
איי, כמה פעמים חלמנו על הרגע הזה: הטלפון מצלצל בסלון, בדיוק ברגע שאנחנו שוטפים כלים. למרות זאת, אנחנו רצים, בלי להוריד את כפפות הגומי, משערים שזאת שוב הדודה שרה, שמזכירה בפעם השלישית לבוא לארוחת החג, לא לאחר, ו"אל תביאו שום דבר, כי יש לי הכל בבית". אבל בצד השני של הקו נשמע קול במבטא יאנקי טיפוסי (אנחנו ישראלים מדי מכדי להבחין בין דיבור ניו-יורקי לדיבור של החוף המערבי, אבל זה גם לא ממש משנה), שמספר לנו שהאיש הנחמד שעזרנו לו לחצות את הכביש בשדרה החמישית, נפטר לפתע, והוריש לנו את כל הונו, שמסתכם בלא פחות מ-40 מיליארד דולר.
וזה בערך מה שמתרחש בחייו של לונגפלו דידס, בחור ממוצע מעיירה אמריקנית קטנה (הפעם באמת Anytown USA), שמתפרנס ביושר מהפיצרייה שבבעלותו, ובתור תחביב, כותב כרטיסי ברכה מגוחכים ביותר, שכל אנשי העיירה מעריצים. ואם זה לא מספיק כדי לתאר כמה שמנסים לצייר אותו כ"אדם אמריקאי" – כמו היה פסל של איזה אמן מקולורדו, ולא דמות בשר ודם, שמשוחקת ע"י אדם סנדלר – הרי שאפשר להוסיף, שלונגפלו הוא שמו של סופר אמריקאי מפורסם מאוד (באמריקה, לא אצלנו).
מכל מקום, ללונגפלו הספציפי הזה יש דוד, או דוד של אמא שלו, או משהו, שהוא לא מכיר בכלל, ושהוא מעיין טייקון תקשורת בינלאומי משהו-משהו. מעין ערבוב של דונאלד טראמפ ביחד עם טד טרנר. הדוד הזה אוהב לטפס על הרים, ובמהלך טיפוס שגרתי על האוורסט, הוא גם מוצא את מותו. זוהי סצינה משעשעת למדי, במיוחד כשהוא משווה בין האתגרים בעבודה לאתגרים על ההר, אבל היא גם קצרה מאוד, ובכלל, למיטב ידיעתי אין שום מסוק שיכול לחוג מעל האוורסט. ומכיוון שאין לו כל יורשים חוקיים אחרים, ושהרי בתור טייקון תקשורת הוא בוודאי אינו מכיר שום עורך דין או את מהות המושג 'צוואה', כל הונו עובר לאותו קרוב משפחה עלום, מהעיירה הקטנה מנדרייק-פולס.
אומרים שפריס היא לא צרפת, תל-אביב היא לא ישראל, וניו-יורק היא לא ארצות הברית. ובכל זאת, לא מעט סרטים מראים את התמונה המוכרת של אמריקאי שמגיע לניו-יורק, ומרגיש בה אבוד ומבולבל הפלאות, כאילו שאין עוד ערים אחרות בארה"ב שהן גדולות מספיק כדי שבן הכפר התמים ייאבד בהן. ואכן, לונגפלו דידס אינו סוטה מן הנוסחה הזאת, ולמרות שהוא לא רעב ולא עני, הוא מגיע לעירה של הגברת עם הלפיד, ועוד בסטייל – החברים החדשים שלו מטיסים אותו במסוק (הפעם גובה הטיסה הגיוני יותר, תודה לאל) היישר אל גג הבניין שבו יתגורר, שכעת הוא גם בעליו.
ומי הם החברים החדשים האלו, תשאלו? אני מתפלא עליכם שלא ניחשתם: אלה הם כמובן שני דירקטורים בכירים במועצת המנהלים של החברה שדידס כרגע ירש. שני אלו מקדישים את כל מרצם וזמנם להתאקלמותו של החבר החדש שלהם בעיר, ודואגים לו כמו היה הבן/האח שלהם עצמם, או בעצם, האיש שצריך למכור להם את החברה, על מנת שיוכלו להמשיך במזימותיהם הקטנות והשפלות. אחד מהשניים משוחק על ידי פיטר גלאגר, שנדמה שפשוט ממשיך לשחק את אותה הדמות שוב ושוב – החל מ'בזמן שישנת' (ההוא שישן רוב הסרט), דרך 'אמריקן ביוטי' (מלך המקרקעין באדי קיין), ועד לסרט הזה, שגם בו הוא מצליח לעצבן בכשרון רב.
אבל דברים מתרחשים לא רק בתוך חברת התקשורת הבינלאומית, שדידסי נחת היישר אל תוך כסא הבעלים שלה. מחוץ לה, יש גם את התקשורת עצמה, שממש משתוקקת לדעת, מיהו המיליארדר החדש בעיר: איך קוראים לו, מה הוא אוהב לאכול לארוחת בוקר, האם הוא אונס ילדות קטנות בזמן הבראנץ' שלו, כאלו מין דברים בנאליים. בייב בנט, שם לא בלי משמעויות נלוות משלו, היא עיתונאית שראתה כבר הכל, ולפי איך שזה נשמע גם היתה כבר עם כולם. לכן כשהבוס שלה מטיל דווקא עליה לחקור את העניין הזה – בתואנה המגוחכת שהיא מרוויחה שם יותר מכולם, אז כדאי שתעשה משהו בשביל המשכורת שלה – זה לא נראה לה מסובך במיוחד. הוא בחור מעיירה קטנה? גם היא יכולה להיות בחורה מעיירה קטנה, והם יהיו Best friends. וחברים טובים, כידוע, מספרים אחד לשני הכל.
את בייב משחקת וינונה ריידר, ועד כמה שאני מתאמץ, אני לא מצליח להבין איך היא הסכימה לעשות את התפקיד הזה. מספרים עליה שהיא מעשנת כבדה, אז אולי סיגריות יקרות הרבה יותר בהוליווד מאשר פה אצלנו, כי אני חשבתי שהיא כבר עשתה מספיק כסף כדי שתוכל לבחור רק תפקידים שמוצאים חן בעיניה. נכון שלא אהבתי את כל התפקידים שהיא עשתה עד היום, שלא לדבר על כל הסרטים שהיא שיחקה בהם, אבל כמעט תמיד היתה בהם איזו שהיא משמעות, ובה עצמה – איזה שהוא פאנאז': משהו שמעבר.
ואם לתת דוגמא הפוכה, הרי שמאוד ברור לי מה אדם סנדלר עושה כאן: עד היום הוא כבר הספיק לעשות לעצמו קריירה לא רעה בכלל שמתבססת על החיוך הדבילי שלו, ועיקרה סרטים טיפשיים וקומדיות נמוכות ('שטן על הזמן', 'נער המים') שהוא עושה עם אותם החברים. 'מר דידס' מהווה שיפור קל בשבילו – בכל זאת, הוא מבוסס על סרט של הבמאי המצליח משנות הארבעים, פרנק קפרה ('אלו חיים נפלאים', 'נא להכיר את ג'ון דו'), והתסריט הוא פחות-או-יותר אותו התסריט שכתב בזמנו רוברט ריסקין.
אלא ששנות האלפיים, והבמאי סטיבן בריל ('שטן על הזמן') לא התייחסו יפה ליצירתם של קפרה וריסקין משנות השלושים. הדברים המבדרים היחידים שבולטים בה לעין כעת, הם התפקידים הקטנים, כמעט הופעות-אורח, של סטיב בושמי בתפקיד שוטה הכפר של מאנדרייק-פולס, וג'ון טורטורו שמשחק את המשרת האישי של דידס, משנתעשר. מלבדם, שאר השחקנים חוזרים על קלישאות ומנטרות שראינו ושמענו כבר פעמים רבות מדי, כך שאם כבר – באמת עדיף לחזור ולדמיין, שאולי בפעם הבאה שהטלפון יצלצל אצלנו בבית…
- האתר הרשמי
- אדם סנדלר – אתר רשמי
- חוויית אדם סנדלר
- וינונה ריידר – דבר המאוהב
- פיטר גלאגר
- משיריו של לונגפלו
- הדידס של מיסטר
- דודה שרה
- העוגיות של דודה שרה
התגובה הראשונה שלי
בכל מקרה, אדם סנדלר שחקן עלובף וכך גם הסרטים שלו
לפני חודש הייתי מסכימה איתך,
עכשיו לא.
הייתי בניו יורק בסוכות ושבוע שלם של "נו! אפשר כבר לצאת מהמלון?!" השתלם וביום השמיני לשכינתי בניו יורק יצאנו אני ומ' לברודווי. הלכנו, אכלנו, רדפנו אחרי סנאים בכיכר טומפסון וגם הלכנו לראות סרט-Punch-Drunk Love.
אמילי ווטסון ואדם סנדלר בסרט של פול תומס אנדרסון. לא בא לך לפרוץ בצחוק? ווטסון עם כשרון בגודל של הר, ויכולת להפוך כל תסריט למעניין מול סנדלר, שדמות הלוזר התמידי רודפת אחריו גם בסרטים היותר טובים שלו (בסרטים הפחות טובים זו לא רק הדמות).
גם כאן סנדלר הוא לוזר, גם כאן הוא ילדותי, גם כאן הוא לא יכול למצוא מערכת יחסים נורמלית רק שכאן הוא משחק. כן, קראת נכון- משחק. ועושה את זה ברמה סבירה ומעלה.
חכו, חכו הסרט יגיע לארץ ותראו שאני צודקת.
כל סרט חדש של פול תומאס אנדרסון הוא סיבה למסיבה. ומצידי שישחקו בו טל מוסרי וטינקרבל.
לעומת זאת, שמחתי לראות שהוא שומר גם על חלקים מהקאסט המקורי שלו, ושפיליפ סימור-הופמן ולואיז גוזמן עוד שם (שניהם הם מהשחקנים שאני הכי הכי אוהב).
ורק כדי לתת מבט מזווית נוספת
על הסרט, אני אספר לכם על אשה (נקרא לה "אמא עם ניק מתחכם"), שידועה בטעמה המשובח בקולנוע ובנטייתה ללכת לסרטים בלי לדעת עליהם כלום, אבל כלום לפני כן. כשהיא חזרה מ"מר דידס", היא הכריזה בקול שבור שזה הדבר הטפשי, המשעמם, המביך והגרוע ביותר שהיא אי פעם ראתה או חשבה שתראה, ושזה הרס לה את היום לחלוטין. היא עדיין היתה עגומה כמה שעות אחר כך.
מה אני אגיד לכם, עבורי זו היתה ביקורת מספיק ברורה.
חדי עין ודאי שמו ליבם
לדמיון שבין העלילה המתוארת בין האדון דידס, ובין ה"קפיצה הגדולה" של האחים כהן (The Hudsucker Proxy, הטוב בסרטיהם).
איני יודע אם תסריטם של האחים היה מחווה לסרטו של פרנק קאפרה, או אם סתם העלילות כמעט זהות בצירוץ מקרים מדהים, אבל הדמיון מפחיד. איש פשוט המקבל עמדת כוח בחברה שמנהליה האחרים לא אוהדים אותו, ועיתונאית דבילית מגיעה להטרידו. ועוד, כמובן. כאמור, דמיון מפחיד.
חדי עין ודאי שמו ליבם
הקפיצה הגדולה (שאינו הטוב בסרטיהם. "אחי איפה אתה" ו"האיש שלא היה שם" טובים ממנו.) היה פארודיה על סרטי פרנק קאפרה, ומכאן הדמיון המובהק.
חדי עין ודאי שמו ליבם
אני חושב ש"הקפיצה הגדולה" הוא נסיונם הראשון של האחים כהן לחדור לתחום הקומדיות – שהמשיך אח"כ במועדן עם "פארגו" ובצורה מובהקת יותר עם "ליבובסקי" (שהוא גם הסרט הפופולרי ביותר שלהם) ו"אחי איפה אתה".
אין ספק שב"קפיצה" זה עובד הכי טוב (בעיקר בגלל ההופעות הנהדרות של כל השחקנים והסטים המדהימים), אבל הוא באמת לא קרוב אפילו להיות הסרט הטוב שלהם.
לעומת זאת, "אחי איפה אתה" כסרט הטוב ביותר שלהם? מה פתאום? סרט עם עלילה דבילית במקרה הטוב ולא-קיימית במקרה הרע.
הסרט הכי טוב שלהם לדעתי הוא "בארטון פינק", שם הם הביאו את יכולתיהם ליצור אוירה ולבנות דמויות לשיא מדהים שעדיין לא שיחזרו.
אחי הירוק
אני חייב לציין שאחי איפה אתה נראה סרט מאד איכותי ועמוק כנסעתי באוטובוס של הטריאתלון עם הטלוויזיה הדפוקה, כמעט כל הדברים שם היו באיזה צבע ירוק. חוץ מזה הסרט משעמם ולא מובן אבל זה עוד יותר מחזק את התחושה שהוא איכותי, לא?
לעומת זאת, הספרה היתה מלאה בעיקר בצבע סגול שגורם כאב ראש, האנשים עדיין ירוקים.
לא סתם מנסה להטרידו.
היא עושה את זה כאילו היא היתה בת עיירה קטנה בעצמה.
לא משהו עובדתי
נדמה לי שוינונה ריידר מנסה לשקם את התדמית שלה אחרי כל הבלגן שהיא עשתה ומה יותר טוב מלשחק בסרט המבוסס על סרט של הבמאי הנחשב ל"פאי התפוחים" של אמריקה. וכמובן סרט של אדם סנדלר שגם אותו מאוד אוהבים שם.
יכול להיות שהסרט הזה יעשה לוינונה מה ש"זמר החתונות" עשה לדרו בארימור.
אהמ
כלומר, עכשיו גם היא תשחק בקומדיות איכותיות כמו "Never Been Kissed", ובסרטי מופת בסגנון של "Charlie's Angels"?
אישית, אני מאוד מקווה שלא. למעשה, אם כבר דיברו כאן על האחים כהן, יבדל"א, אז התקווה שלי, היא שוינונה תעשה סרט איתם. זה יהיה נהדר.
לא התכוונתי לזה
התכוונתי על הדף החדש ושינוי התדמית של השחקנית.
וחוץ מזה דרו עשתה כמה סרטים גרועים כמו כולם, אבל היא גם הופיעה ב"דוני דארקו" וב"הבחורים בחיי" שלא היה רע וגם ב"עכשיו ולתמיד" גם סרט נחמד.
תמיד חשבתי
שעדי אשכנזי זאת בת ופתאום הוא הופך לי לגיא פינס…
"עכשיו ולתמיד" זה הסרט שדרו ברימור משחקת את סינדרלה? כי אם כן, אז הסרט הפתיע אותי לחלוטין ולטובה, בעיקר כי ציפיתי שזה יהיה מטופש וילדותי (וזה לא). וחוץ מזה הסרט "אף פעם לא התנשקה" גם נחמד לאללה, למרות שראיתי רק חצי ממנו ובתקופה של דיכאון כבד אז קשה לי להיות אובייקטיבית
מה שמצחיק אותי
זה שאם יווצר קונצנזוס ש"אף פעם לא התנשקה" הוא סרט מוצלח, עוד 40 שנה איזה שניצקליין יכתוב שהוא סאטירה שנונה על החברה האמריקאית. אם מנסים למכור לי ש"חמים וטעים", אחד מאבותיהם הרוחניים של סרטי אדם סנדלר ובסך-הכל סרט מצחיק, הוא סאטירה על אמריקה של שנות ה-20, אני לא אתפלא אם מיסטר דידס יחשב סאטירה כלכלית-פוליטית על רקע מאורעות ה-11 בספטמבר.
אני דווקא ציפיתי
ש"אף פעם לא התנשקה" יהיה סרט חביב, וממש לא נהניתי, וזה למרות חיבה לא מוסברת לדרו ברימור.
ואדם סאנדלר, אחרי מה שהוא עשה לfairuza באלק (איך שלא אומרים את זה) בסרט הכה משעמם "נער המים", אני לא הולכת לטרוח. (מ "ביג דדי". גם לא התלהבתי).
ורק ג'ואי לורן-אדמס
יצאה אצל סנדלר בסדר.
לגבי וינונה ריידר
אני באמת לא יודע איך בדיוק שכנעו אותה לעשות את התפקיד הזה במיסטר דידס. מה שכן, היו לה כבר כמה בחירות תמוהות בעבר ("סתיו בניו-יורק" עולה לראש), אבל אף אחת מהן לא האפילה על הבחירות המוצלחות יותר (ביטלג'וס, המספריים של אדוארד, דרקולה, נערה בהפרעה). אני רק מקווה שהיא לא מתכננת להמשיך בסרטים כמו מיסטר דידס ועומדת להראות לכולם עם איזה תפקיד אוסקר שיצוץ פתאום.
היא מגיחה לתפקידון ב'0ימ1ן',
ושם היא לא פחות ממופלאה. יש תקווה.
היא מגיחה לתפקידון ב'0ימ1ן',
יש לה גם הופעת אורח לשנייה בזולאנדר. אני מחכה לתפקיד בלתי נשכח שיביא לה סוף-סוף את התהילה ליותר מחצי שנה.
ביטלג'וס.
תהילת חיים, ככל שזה נוגע לי.
אני מסכים (אבוי)
אך מה לעשות, גם תהילת עולם יכולה להתבזבז. וווינונה קרובה מאד לבזבז את התהילה של ביטלג'וס.
לעומת זאת, אם היא הייתה עושה מה שליאה תומפסון עשתה, ומפסיקה לשחק כמעט בסרטים אחרי הפריצה הגדולה שלה, היא הייתה בתהילת נצח…
מה ש-מי- עשתה?
ליאה תומפסון
האמא מחזרה לעתיד. אולי היורשת הלגיטימית של קארי פישר.
אכן זכתה לתהילת עולם...
ואני צנצנת.
יופי, בדיוק פתחתי קופסת זיתים.
זה לא שהיא לא רצתה
אבל ליאה תומפסון עשתה דברים ממש מזעזעים מאז "בחזרה לעתיד" כמו הופעה בהמון סרטי טלויזיה בהולמרק (היי זה אפילו קשור למר דידס) והסדרה הכושלת "קרוליין בעיר".
אני בטוח שאם זה היה תלוי בה היא היתה מעדיפה לשחק בסרטים יותר מצליחים ממה שהיא עשתה עד עכשיו.
אז תהילת העולם באה לסרטי "בחזרה לעתיד" וגם למייקל ג'יי פוקס ולכריסטופר לויד אבל בהחלט לא לליאה תומפסון.
מתי ראית את סימון?
והסרט בכלל שווה משהו? (הטריילר ממש לא).
מאכזב ומאכזביים.
כי החלק הרע הוא דווקא התסריט המרושל והלא אמין, בעוד השאר עשוי היטב. מאכזביים – כי דווקא מהתסריטאי האמור ציפיתי ליותר.
לא מאכזב.
יש לו כמה בעיות, אבל שווה.
לגבי וינונה ריידר
את "סתיו בניו יורק" ראיתי (או יותר נכון נמנמתי מולו) בדרך ללונדון ואף על פי שאני בדרך כלל סלחנית לגבי סרטי טיסה, אין ספק שזה אחד הסרטים המשעממים ביותר שקיימים. בכלל הייתי בטוחה שזה סרט ישן שלא הצליח בקולנוע ונזרק הישר לספריית הוידאו
לגבי וינונה ריידר
שכחת את 'נשים קטנות' ו'בתולות הים' המופלא. ולא מזמן ראיתי בטלויזיה סרט חביב אך שולי בשם 'מעשה בשמיכת טלאים' שגם בו היא מקסימה כהרגלה.
ב''נשים קטנות'' היא שיחקה מול
קלייר דיינס הנהדרת, וההשוואה הייתה חד-משמעית לטובת דיינס. וינונה ריידר אולי חיננית, אבל שחקנית משובחת היא לא.
לא שכחתי
פשוט לא ראיתי אותם, אז נמנעתי מלשפוט.
אם כבר התחלת אז תסיים
ב"מציאות נושכת" היא נתנה הופעה טובה. "מלכות הכיתה" ממש בסדר. ומשום מה אני לא זוכר כלום מ"בית הרוחות" מלבד שהיה סרט אווירה תקופתי לא רע בכלל. אהה נזכרתי בקטע מצויין מ"מונית לילה" בתור נהגת מונית קולית, בקטע אחר מופיע רוברטו בניני הדגול. מבניני לסנדלר, אכן הדרדרות רצינית.
טוב שהזכרת לי
"מונית לילה" – מישהו יודע אולי איך קוראים לסרט הזה באנגלית (זכור לי שמשהו עם World) ואיפה אפשר להשיג אותי, עדיף לא באוזן?
מה בעצם ההבדל. תודה. :)
פיטר גלאגר זה לא זה
מסקס, שקרים ווידאוטייפ? אה. כן. זה כן. ימד"ב אמר לי. סרט מקסים.
אחלה ביקורת, אגב.
ענייני פיטר
לדמות שפיטר גלאגר משחק ב"בזמן שישנת", גם כן קוראים פיטר. והוא מתוודה שם, שבילדותו נהג להתעלל בסנאים. מזכיר לך משהו? אכן כן. פיטר מ"המשחק של אנדר", שבתחילת הספר, גם כן נהג לבצע מעשי זוועה דומים.
הורים לעתיד, נא לשים לב. "ויקרא שמו בישראל, פיטר" – לא רעיון כל כך טוב.
אבל עם פוטר אין בעיה.
ואגב
החלום הזה על שיחת הטלפון האחת שתמלא את חשבון הבנק בהון שיזרום מכיוון לא צפוי, מזכיר לי סרט משובח- 'אוכל מהיר, נשים גנובות'- של עמוס קולק.
אבל זה רק בסרטים, לא? או שכדאי לעזור לזקנות לחצות את הכביש?
נדמה לי
שהכוכבת ב"אוכל מהיר, נשים גנובות" הצילה את הזקנה משוד ארנק ולא עזרה לה לחצות את הכביש. היא בכלל לא נוהגת לחצות כבישים, אלא להישכב עליהם.
את מעללי מר סנדלר
אני לא ממש מכיר. זה הסרט הראשון שלו שראיתי.
את הסרט ראיתי בטיסה חזרה לארץ ביום שישי האחרון ואני מוכרח להגיד שבתור שכזה הוא סביר בהחלט. נכון שישנם קטעים שגורמים להסיט את העיניים מהמסך במבוכה אבל לא הרבה והם לא נמשכים יותר מידי ובסך הכל הסרט עשה את שלו, זאת אומרת העביר את הזמן.
בקיצור, במידה ואתם מוצאים את עצמכם מולו ואם אין לכם ספר טוב לקרוא או משהו אחר לעשות אז אפשר לראות.
קשה להיות אוביקטיבי
לגבי סרטים שרואים בטיסות. אתה רק מאושר שהצלחת למצוא תנוחה נוחה שבכלל תאפשר לך לראות את הסרט