הידד, יש טמטום איכותי בארץ! זה לא צחוק. ההתקדמות החשובה באמת של הקולנוע הישראלי בעשור האחרון לא היתה קשורה למועמדויות לאוסקר, אלא לעובדה שכבר אפשר למצוא כאן סרטים ששייכים ליותר מסוג אחד, ומיועדים ליותר מסוג אחד של קהל. תעשיית קולנוע מתפקדת צריכה שיהיו בה גם סרטים אמנותיים קשים (יש!), גם דרמות חברתיות (יש!), גם אימה (עכשיו יש!), גם אקשן (עובדים על זה), וגם קומדיות דביליות. אבל שיהיו טובות. בניגוד למה שאנשים חושבים, לא פשוט להיות אהבל. כלומר, להיות מטומטם זה קל מאוד; לעשות את זה באופן מצחיק – זה יותר קשה. אם אתם חושבים בטעות שמספיק לעשות שטויות על המסך ולהדביק על זה את המילה "קאלט", תקבלו סרטים בנוסח "חתולים על סירת פדלים", שמצחיקים רק את יוצריהם ואת בני משפחותיהם מהדרגה הראשונה. בשביל טמטום איכותי צריך לעבוד – ועכשיו יש. "מה כבר יכול לקרות" הוא סרט מטומטם. הוא גם באמת מצחיק.
אילן קובץ' וליאור דובדבני מגלמים, כרגיל אצלם, דמוית בשם אילן קובץ' וליאור דובדבני (להמציא שמות לדמויות זה המון עבודה, וחם). הם צמד חברים, שותפים לדירה ולעבודה ולילדות, שתקועים בחובות ובעליבות כללית. עד שבמסגרת מבצע פרסים של חברת פרודוקט פלייסמנט קולה, נופל לידיהם פקק של בקבוק ששווה מיליון שקל. מה שהם צריכים לעשות זה לחכות לילה אחד, ללכת למשרדי החברה ולקבל צ'ק. מה שהם עושים בפועל זה להסתבך בלילה שלם של מרדפים ובלגנים והתחמקויות ואי-הבנות והיתקלויות בטיפוסים מוזרים, השלכת כלכלבים וראפ על סלט פירות. כמו בקומדיה.
ההגדרה של קומיקאי טוב: אם הוא יכול לגרום לכם לצחוק מאמירת אותה השורה שעל הנייר – או בפיו של מישהו אחר – היתה משעממת לחלוטין. קובץ' ודובדבני עוברים את המבחן הזה. מעטות הן הקלישאות הגדולות מ"שני עלובי נפש מסתבכים ובורחים מאנשים שרודפים אחריהם", וגם התסריט הוא לא מה שהיה הופך את השידור החוזר הזה למשהו ראוי לצפיה – אבל אצלם, לעתים קרובות מספיק, זה מצחיק. לא הכל עובד, חלק מהבדיחות נופלות מתות מתת-תזונה וחלקן מזקנה, אבל יש מספיק רגעים שהצחיקו אותי ממש כדי לפצות על כך. קובץ' ודובדבני מתוגברים כאן בנבחרת של שחקני חיזוק: עופר שכטר מקבל את התפקיד שנועד להיות כוכב הסרט – מיכה הבן-דודה, ראפר וונאבי שגדל בגטו של רמת אביב ג' ומדבר רק בוויקדי-וואק. ובכל זאת, גורי אלפי מצחיק יותר, ויותר דורש ספין-אוף, בסצינה וחצי (חסרת כל משמעות עלילתית, ובכל זאת טוב שהיא שם) שלו. דווקא רמי הויברגר לא ממש מצליח בתפקיד הפקח פרנקו, נבל גנרי שנראה כאילו יצא מתכנית ילדים.
העסק מצולם וערוך בקצב מהיר, כולל פיצולי מסכים וקאטים גימיקיים (מי היה מאמין שנגיע ליום הזה: באותו סוף שבוע יצאו שני סרטים ישראליים שגונבים שניהם רעיונות ישירות מ"סקוט פילגרים נגד העולם"), אבל בלי להתמכר לסגנון במידה כזאת שתהפוך את הסרט לקאטים וגימיקים עם פילר בינהם.
החלק החלש יותר של הסרט הוא זה שבו הוא מנסה להיות סרט, כלומר לאגד את הדמויות שלו והמצבים הקומיים שלו לעלילה קוהרנטית אחת. טיפה מוזר להתלונן על כך שסרט שמתגאה בהיותו אידיוטי לא לוקח את עצמו ברצינות, ובכל זאת: גם בקומדיה טפשית במכוון צריך הגיון כלשהו. צריך שתהיה משמעות לדברים, צריך שתהיה סיבה הגיונית לעבור מסצינה אחת לאחרת. וכאן – אין. הסיבה היחידה שמשהו, כל דבר, קורה בסרט, היא כי זה מצחיק. אנשים מתנהגים באופן שבו אף אחד לא היה מתנהג לעולם, שוב ושוב. למשל, הפקח פרנקו מעדיף שיכסחו לו את הצורה במכות במקום לשלם 200 שקל, וקובץ' ודובדבני מתלבטים איפה לשים כלב שהם מחזיקים בידיים, כאילו אף אחד משניהם לא שמע מעולם על המושג "רצפה".
השיא הוא סיום הסרט, שהוא מטומטם ברמה כזאת שבשיא הרצינות ציפיתי כל הזמן שמישהו יתעורר ויגלה שהכל היה חלום – אבל לא, זה קורה "באמת". כאילו שקובץ' ודובדבני חתמו על הסכם שמחייב אותם להכניס לסרט איזה מסר על כוחה של חברות, או משהו – אז הם תקעו את הדבר הכי מופרך האפשרי, שאף אחד לא יחשוב בטעות שהם מתכוונים למשהו מכל זה ברצינות. יש אפשרות לעשות קומדיות דביליות שלמרות הכל יהיו בהן דמויות שאליהן אפשר להתחבר באמת, ולומר משהו בעל משמעות (עיין ערך: ג'אד אפטאו; "שכנים"), אבל זה קשה. עוד יותר קשה אפילו מלהיות אהבלים מצחיקים. אז קצת חבל. "מה כבר יכול לקרות" הוא יותר אוסף של דאחקות מאשר סרט ממש, אבל לזכותו ייאמר שאלה אחלה דאחקות.
פורסם במקור בוואלה
האמת שהטריילר היה נורא ואיום
אז לא תכננתי לראות אותו, כי הוא גם לא היה נראה מצחיק… אבל אם אתה אומר
אני מסכים. הטריילר היה רע.
(ל"ת)
"גם אקשן (עובדים על זה)"
אמממ, מי עובד על זה? פרטים!
סירייסלי?
לי ולשותף הצפייה שלי כאב פיזית מכמה שזה היה נוראי. יצאנו באמצע מהסרט (למעשה אפילו לפני), וזו הייתה הפעם הראשונה בשביל שנינו.
ברצינות, החל מהבימוי (שניסה לעשות אדגר רייט ולא הלך לו), דרך המשחק של השחקנים הראשיים שהיה מביך ב-90% מהזמן, ולשורות שהיו אמורות להצחיק (גם אם באופן אינפנטילי) אבל למעשה הכאיבו לי פיזית בכל תא בגוף. כמעט ואין דבר בסרט הזה שלא זעק "צא עכשיו מהאולם וקווה שאולי עוד תקבל חלק מכספך בחזרה".
זה נראה שאתה יותר מכבד את היוזמה של יצירת סרט מהסוג הזה מאשר את הסרט עצמו, שזה בסדר גמור, אבל לקרוא לפיסה הזו "איכות" זה פשוט מטעה.
אז כנראה שזה לא הסרט בשבילך.
(ל"ת)
"... לקרוא לפיסה הזו "איכות" זה פשוט מטעה"
רק לוודא שהבנתי אותך נכון, הדעה שלך על הסרט היא עובדה מוחלטת ואילו דעה של האחר היא אפילו לא דעה? גאוני, אני צריך לשקול ולהתמיד ולעלות עם הטיעון הזה בנוגע לסרטים שלא אהבתי שמשום מה זוכים לקונצנזוס חיובי.
לא טענתי את זה בשום שלב S:
לא ביטלתי את האמירות של פיש. רק הבעתי את דעתי בתגובה אליה. זה מה שעושים פה, לא?
גם לי כאב, וגם אני יצאתי באמצע
הרגשתי שאני באמצע מערכון לא נגמר של רועי כפרי, אבל אחד כזה שהמשחק בו לא מספיק טוב… כמו הומאז' מקרטע. הכי הכעיס אותי רמי הויברגר. באיזשהו שלב פשוט לא יכולנו לשבת שם יותר, ועברנו לאולם אחר שהוקרן בו "אסון מהלך" , שהיה בכמה סדרי גודל יותר משעשע וקל לצפייה…
ראיתי בביקורות אחרות על הסרט שהוא מצטט משר הטבעות ומועדון קרב.
הופתעתי שלא התייחסת לזה
מצחיק בצורה מפתיעה
לא ציפיתי להרבה מהסרט הזה, אבל קיבלתי די ויותר. מסוג הסרטים שמקומם בלילות ארוכים במצב כפית, וקצת פחות באולמות הקולנוע הגדולים. מסוג הסרטים שאם היו יוצאים באמריקה היו זוכים לקאלט קטן של אנשים שמצוטטים בפורומים את כל הדברים השטותיים האלה.
אז, את נוהגת ברכב הא?
אולי די כבר להלל את שכנים?
סרט בינוני מינוס, הבונה עצמו על בדיחות חד פעמיות וקיצוניות, כשבין לבין מבליחים רגעי "דרמה" מאולצת במטרה להצדיק את עצמו ואת האעלק מסר שחשוב להעביר. פרט לסוף שבאמת מעניין איכשהוא, לא היה שום דבר זכיר במיוחד או אפילו מצחיק במיוחד, שלא לדבר על מכבד את הדמויות וההתעללות רבתי שכולם עוברים.
למה יש כל כך הרבה התפעלות מסרט כל כך זניח?
כי לאנשים יש דעות אחרות משלך.
(ל"ת)
זה מובן מאליו.
השאלה היא למה הם מחזיקים דווקא בדעות האלה.
יש גם את הסרט הקומדיה האנגלי "סוף העולם" מצחיק ברמות אך גם גורם לך להתחבר לדמויות, ואני לא הבנתי למה הוא לא קיבל ביקורת באתר מעבר לסרטים שפיש לא עשה אליהם ביקורת רשמית לשנת 2012 .
נ.ב. סרט מטומטם שמודה לזה שהוא מטומטם והדמיות הראשיות שלו מתנהגות בחוסר הגיון זה "סרט אפס" שלא קיבל ביקורת באתר ואני מוחא גם על זה וגם על אותו דבר לגביי הסרט סוף העולם.
אכן סרט מצחיק. לא הבנתי את התלונה
יש המוני סרטים,
אם תתחיל למחות על סרטים שאהבת ואין עליהם ביקורת זה יעייף אותך ואותנו.
יש לסרט רק 36 תגובות. כנראה הבאז סביבו לא היה עד כדי כך היה גדול.
קישור לדף הסרט:
http://www.fisheye.co.il/movies/worlds_end/
ועוד אזכורים במספר כתבות אחרות,
כולל זאת שמכתירה אותו כאחד מהעשרת הסרטים הטובים ביותר של 2013 על פי גולשי האתר.
אי אפשר לקחת ברצינות
ביקורות של עין הדג על סרטים ישראליים. יש לו סטנדרטים הרבה יותר נמוכים כלפיהם מאשר כלפי סרטים זרים, כנראה כי הוא בעד תעשיית קולנוע מקומית רצינית, ומנסה לעזור עם ביקורת חיובית ככל האפשר.
בביקורת הזאת אפשר לראות שהוא מנסה להציג את הסרט באופן חיובי למרות הרבה מאוד כשלים ממש רציניים.
וואו. תאר לעצמך כמה "איביזה" באמת גרוע, במקרה כזה.
(ל"ת)
עזוב שאתה מעלה האשמה רצינית שלא מבוססת על כלום
אבל מה בדיוק הרציונל מאחורי זה? ביקורות חיוביות לא (בהכרח) יהפכו זבל למשהו ראוי, בדיוק כמו שהביקורות הסלחניות של אורי קליין לאורך השנים לא עשו את הסרטים של עמוס גיתאי ליותר טובים. להיפך, "צילי" מהווה לדעת רבים את נקודת השפל בקריירה הענפה שלו.
(זה אמור היה לבוא כתגובה לתגובה הראשונה בפתיל)
(ל"ת)
בעיה בכישורי הבנת הנקרא וכישורי קריאת הקישורים
יש, די בתחילת הכתבה, קישור לביקורת של פישלר על "חתולים על סירת פדלים". קריאה של הביקורת הזו מספיקה להפרחת האשמה על כך שהמבקר מציג סלחנות מיוחדת כלפי סרטים ישראליים.
למי שזה לא מספיק לו אפשר לחפש את הביקורת על איביזיה, צילה או לצוד פילים.
סרט נורא.
אני לא יכול שלא לתהות בגלל הרמה הגבוהה של מהימנות הביקורות שבדרך כלל מתפרסמות כאן אם לא מעורב אינטרס בכתיבת הביקורת. אם זה המצב , הרי שהדבר מאכזב.
בכל מקרה למי ששוקל לראות את הסרט אני ממליץ שלא , אנו אוהבי הקולנוע צריכים להצביע ברגליים ולא לתת לרמה הנמוכה הזו להיתפס כמודל מוצלח.
מה שיפה בארצנו הקטנה
זה שגם ביקורות שליליות יכולות להיות נגועות אינטרסים זרים. על כל "הבמאי הוא חבר שלי" יש "התסריטאי נכנס לי באוטו" ו"במאי אחר שהוא חבר שלי שונא את הבמאי הזה".
בכל מקרה, "מה כבר יכול לקרות" לא רמה נמוכה, אבל אין לך מה לדאוג – הצופים הצביעו ברגליים והדירו ברובם רגליים מהסרט הקטן והנפלא הזה, שיזכה למעמד סרט קאלט כמו שמגיע לו ונוכל להמשיך להיחנק בקיץ הבא עם "איביזה חלוץ מרכזי" הבא.
זה חבל.
אני רוצה לקוות שימשיכו לתת לחבר׳ה האלו פרוייקטים קולנועיים על אף שהסרט הזה לא הצליח כלכלית.
אני מניח שיש סיכוי טוב שזה יקרה, מכיוון שאופיר לובל מעורב יחסית בתעשייה, אבל זה בטח לא יגיע לרמת ההפקה הזו שוב. אולי אם יתנו לו סרט ״ארץ נהדרת״ חדש או משהו…
זה לא קשור לסרט אז אני מבין אם תמחק אבל מתי אמור לצאת "פלאפל אטומי" ?
זה רק אני...
או שהבדיחות נראות מתורגמות מאנגלית ולא עוברות מסך?
כמו למשל:"הכל ב… רוץ!"
סרט נוראי
אחד הסרטים הכי מפגרים שיצא לי לראות. רוב הבדיחות עלובות וממש מתאמצות להעלות גיחוך. המשחק של השחקנים מאולץ ברמות. זה נראה כאילו השחקנים לא יודעים מה לעשות. כשהם מקריאים את שורות הדיאלוג המגוחכות שלהם הם ממש מנסים להיכנס לדמות (בצורה מעוררת רחמים אפילו) אבל כשהם לא מדברים ורק עומדים מול המצלמה ומקשיבים אז זה כאילו הם שכחו מה הדמות שהם אמורים לגלם. הם פשוט עומדים שם כמו גלמים, לא בטוחים איזו הבעה הם אמורים לעשות ורק סופרים בראש את השניות לשורת הדיאלוג הבאה שלכם.
לא ממליץ לאף אחד.
חבל לי על ה10 שקל של הכרטיס שהלכו לפח.
לפחות הפופקורן היה בסדר.
מה אני אגיד, זה היה מהנה במיוחד.
כמו שרד אמר – זה סרט אידיוטי לחלוטין, אבל גם אידיוטיות צריך לדעת איך לעשות. סרט מושלם לראות עם חברים בשעת לילה מאוחרת כשכולם כבר במצב כפית, רק מהסיבה הנכונה (ולא כי זה "כ"כ גרוע שזה טוב").
סצינת המתנ"ס עשויה להיות אחד הרגעים שגרמו לי לצחוק בקול הכי רם בקולנוע בשנים האחרונות (התגובה הזאת מגיעה באיחור של חודשו חצי).