תיאו, המכונה טורבו, הוא מטוס ריסוס קטן. סליחה, לא, הוא בכלל חילזון גינה. הוא מבלה את זמנו בעשיית כל מה שחלזונות עושים – זחילה וקטיף עגבניות (מתברר). אך לטורבו יש חלום, הוא רוצה להיות אלוף העולם באיגרוף. לא, רגע, מה פתאום איגרוף. זה לא הגיוני. בכלל מדובר במירוצי מכוניות. הוא צופה כל יום בטלויזיה, עוקב אחרי האלוף הנערץ עליו, עד שיום אחד קורה נס, עוקצת אותו מכונית רדיואקטיבית או משהו, והוא הופך לחילזון המהיר בעולם, ויוצא למסע כדי להגשים את חלומו ולהיות כוכב בברודוויי. לא, מכוניות! מרוץ מכוניות! אוף.
אם הפרטים קצת מיטשטשים, זה משום שהעלילה של "טורבו" היא העלילה של כל סרט "האיש הקטן שעולה לגדולה" שנעשה אי פעם. אילו רק היו מצמידים לחילזון כנפיים, היה באמת קשה להבדיל בין הסרט הזה ובין "מטוסים" של דיסני, שיצא ממש לא מזמן. וזה בסדר: גם הפעם, לא מדובר בסרט רע. בדיוק כמו "מטוסים", "טורבו" הוא סרט לילדים, וילדים יהנו ממנו. אפשר ללכת איתם בלי חשש. הוא צבעוני ותזזיתי ומהיר וחביב והדיבוב העברי בסדר גמור. רק שגם הפעם, למבוגרים שבינינו אין הרבה מה לחפש פה.
הבעיה מתחילה בזה ש"מטוסים" הוצג, הופק וקוטלג מראש כמוצר לוואי, משהו שדיסני יצרו כלאחר יד. זה לא הסרט החשוב שלהם השנה. "טורבו", לעומת זאת, מגיע מדרימוורקס, שאמור להיות אולפן האנימציה השני בחשיבותו בהוליווד. וזה לא איזה דרימוורקס-לייט, דרימווקס דיאט, דרימוורקס לילדים או משהו: כל סרט שלהם אמור להיות סרט מהשורה הראשונה. חבל שמה שאמור להיות מוצריוקרתי הוא סרט כל כך גנרי.
אם הרעיון הבסיסי נשמע מוזר ומגניב – חילזון! במרוץ מכוניות! – הוא נוחת בתוך דקות לתוך קרקע המציאות של אותו מבנה עלילתי ואותן קלישאות מאלפי סרטים קודמים. להגנתו, "טורבו" מעט פחות מהונדס וסינתטי מ"מטוסים": המסלול שיעשה החילזון הקטן בדרכו להיות אלוף אולי ברור מראש, אבל לפחות הוא מקבל כמה פיתולים חביבים בדרך. במהלך הסרט יש כמה בדיחות מוצלחות באמת (רובן קשורות לעורבים). האטרקציה העיקרית האחרת עבור מבוגרים היא צוות האול-סטארס של המדובבים – ריאן ריינולדס, סמואל ל. ג'קסון, פול ג'יאמטי, סנופ דוג, מיה רודולף, מישל רודריגז ואחרים. כמובן, כולם מופיעים רק בגירסה האנגלית, שאמנם מוקרנת בארץ(!) נכון לרגעים אלה, אבל בטח תיעלם לפני שתספיקו להגיד "בזזזזט".
האנימציה כאן מושקעת; כמה מהרקעים – מגינת הירק המצולמת מזוית הראיה של חילזון, ועד מסלולי המכוניות הליליים – יפהפיים. אבל הדמויות עצמן , טורבו וכל חבריו החלזונות, נתקלים באותה הבעיה של המכוניות והמטוסים: הם לא הרבה יותר מפרצוף מהלך. לחלזונות אין ידיים או רגליים, ולכן שפת הגוף שלהם מוגבלת. אין הרבה דברים שחילזון יכול לעשות: הוא לא יכול לאחוז בשום דבר, האינטראקציה שלו עם העולם סביבו מסתכמת בדרך כלל בזחילה לכיוון אחד או לכיוון אחר, ולפעמים – דחיפה באמצעות הראש. המגבלות הטבעיות של הדמויות האלה הן אתגר, ואנימטורים אוהבים אתגרים, ובכל זאת – הם לא הצליחו להתגבר עליהם. טורבו ושאר החלזונות בסרט חביבים (ומגיעים בשלל צבעים. מן הסתם תמצאו אותם במנת הילדים במקדונלדס), אבל הם לא שובים לב או מקסימים כמו שדמויות מונפשות מבריקות יכולות להיות.
בשלב הזה, באולפני דרימוורקס צריכים כנראה לעשות בדק בית יסודי במחלקת התסריט. עד לא מזמן, הם העסיקו עצמם בעיקר בהמשכונים: הם סחטו את סדרות "שרק" ו"מדגסקר" כמה שרק אפשר, עד שנמאסו. בשנה שעברה נראה שנפתח שם עידן חדש: הם הכריזו על שורה של סרטים חדשים, כולם מקוריים ולא המשכים. רק שעכשיו, אחרי שכמה מהסרטים האלה כבר הגיעו, מתברר שהם אמנם לא המשכים, אבל מקוריים הם בטח לא. בדרימוורקס יודעים היטב את העבודה בכל הנוגע לעיצוב ואנימציה, אבל הם מפשלים שוב ושוב בתחום התסריט. "שומרי האגדות" היה בסדר כזה, "הקרודים" היה חמוד לאללה – אבל גם שם בקושי היה סיפור, ועכשיו, הנוסחתיות של "טורבו" הופכת את הסרט לבינוניות מוחלטת, לא יותר מעוד סרט שאפשר ללכת אליו עם הילדים.
פורסם במקור בוואלה
"הדרקון הראשון שלי 2"
הסרט היחיד של דרימוורקס שאני מצפה לו בשנים הקרובות הוא "הדרקון הראשון שלי 2".
ביקורת טובה.
לגבי חלזונות
"לחלזונות אין ידיים או רגליים, ולכן שפת הגוף שלהם מוגבלת. אין הרבה דברים שחילזון יכול לעשות: הוא לא יכול לאחוז בשום דבר, האינטראקציה שלו עם העולם סביבו מסתכמת בדרך כלל בזחילה לכיוון אחד או לכיוון אחר, ולפעמים – דחיפה באמצעות הראש"
אני מציע לך לראות את EPIC ונראה לי שתשנה את דעתך על הפוטנציאל של חלזונות מונפשים.
Epic הוא סרט בינוני להחריד
בזבוז פוטנציאל גדול אפילו יותר מ"טורבו" כי שם לפחות היה ניסיון ללכת על משהו… אמממ… אפי. והחלזונות היו החלק הגרוע ביותר בסרט הזה.
לא ראיתי את טורבו
וזו לא ביקורת של אפיק, אז לא נתווכח על זה שהוא דווקא סרט בינוני פלוס, זו הייתה הערה לגבי מה יכולה או לא יכולה לעשות דמות של חילזון באנימציה.
דרימוורקס - מוצר יוקרתי?
לי תמיד היה מהם הרושם של האולפן שהתחיל את טרנד ה"בדיחות-למבוגרים-בסרטי-ילדים", ושעושה מוצרים מאוד מסחריים שכאילו מראש מכוונים להגיע למנות הילדים במקדונלדס. בעצם, בתחום הקולנוע הם די דומים למקונלדס. בסדר, שרק היה מקורי – אבל קצת אחר כך, גל ההמשכונים בהוליווד שגם הם נתקפו בו די חיסל את ההערכה שלי כלפיהם (Sequel Fever – והנה רעיון מקורי! לסרט).
וחוץ מזה, שמח לשמוע שדווקא אולפנים כמו דרימוורקס למשל מתחילים לכוון ליצירת סרטים עם תסריטים מקוריים. אני מאוד מקווה שהעולם הגיע לנקודת הרוויה שלו מזה שכל סרט גורר אחריו טרילוגיה (או קוואדרולוגיה או פנטולוגיה או משהו), או מכל העיבודים/רימייקים/ריבוטים, ושהאולפנים יחזרו להעריך קצת יותר תסריטים מקוריים.
מעריכים,
אבל מרחוק
למעשה כשמסתכלים על סה"כ הפילמוגרפיה של דרימוורקס אנימציה היא לא נראת רעה (או רדודה) בכלל: נכון יש להם את שתי מסחטוט הכסף הזולות שלהם (שרק, מדגסקר) והרבה קומדיות ג'נריות לחלוטין (בי-מובי, Flushed Away) אבל על כל אחת כזו הם מוציאים גם דברים מעניינים כמו הדרקון הראשון שלי, עליית השומרים, הקרודים, ואלאס וגרומיט…. אתה לא חייב לאהוב את הסרטים הללו אבל הם כן מראים מידת השקעה ומקוריות.
אחת הבעיות הגדולות שלהם היא שהם בילו את תחילת שנות ה-2000 בתחרות עם פיקסאר כשאלו היו בתור הזהב שלהם וניפקו להיט (ביקורתי) אחרי להיט (כלכלי). אבל עכשיו כשכוכבו של פיקסאר הועם במקצת הם מתחילים להראות יותר טוב…
Flushed Away הוא דווקא מצוין
קצת כמו "מעבר ליער", הסיפור שלו טיפה צפוי, אבל ההומור הנהדר והדמויות המשובחות מפצים על זה לגמרי.
Flushed Away סרט מעולה
והחלזונות מ"טורבו" יכולים ללמוד דבר או שניים מהחלזונות שם.
אני לא אומר שאלו סרטים רעים – אני פשוט מציין שבתקופה בה הם ייצאו הם היו חלק מגל של בעלי-חיים-מצחיקים-קולות-של-מפורסמים-בדיחות-תרבות-פופ בעוד שפיקסאר התנסו במגוון של נוסחאות וז'אנרים
מסכים, מסכים
האמת שאני מופתע לשמוע על המעורבות שלהם בוואלאס וגרומיט, עד היום חשבתי שזה רק של אארדמן אבל מתברר שיש לי עוד מה ללמוד.
זה של אארדמן
דרימוורקס רק הפיצו את הסרט, ככל הידוע לי.
לא יכול להיות שדרימוורקס הפיצו את הסרט
פשוט משום שדרימוורקס לא מתעסקת כלל בהפצת סרטים. פאראמנט והיום פוקס המאה העשרים הם המפיצים של דרימוורקס, כך שלא יכול להיות שדרימוורקס הפיצו את סרטי ארדמן (מרד התרנגולים, וואלאס וגרומיט וחיים בזרם)
מה שהגיוני יותר זה שאת עיקר ההפקה עשו ארדמן בסיועם של דרימוורקס.
בתקופה ההיא דרימוורקס כן הפיצו סרטים.
הם היו אולפן הוליוודי לכל דבר. היום הם רק מפיקים, ופוקס מפיצים.
(אאל"ט, אאז"נ).
אבל לפני שפוקס החלו להפיץ אותם, פאראמנט הפיצו אותם
אתה רוצה להגיד שפאראמנט לא הפיצו אותם מההתחלה אלא שבהתחלה הם עצמם הפיצו?
אז למה הם הפסיקו להיות חברת הפצה?
דרימוורקס אכן הפיצו סרטים בעצמם בהתחלה
לפני שפרמאונט קנו אותם בפברואר 2006. 'וואלאס וגרומיט' יצא במהלך 2005 לפני שבוצעה העסקה הזו והופץ על ידי דרימוורקס עצמם. אם כי לפי ימד"ב דרימוורקס היו בנוסף לכך גם שותפים להפקה עצמה של הסרט ביחד עם אארדמן ולא רק הפיצו. אם כי לא ברורה לי מידת מעורבותם.
למה הם החליטו למכור את נשמתם לפרמאונט? לא יודע. הציעו להם הרבה כסף, אולי? אולי בגלל ריבוי הסרטים שלהם שנכשלו בקופות באותה תקופה ('סינבד', 'סוס פרא', 'ואלאס וגרומיט', 'תפוס ת'כריש', 'חתול תעלול', 'קנאה' ועוד) ושהיו יותר מדי עבור חברת סרטים טריה (למרות 'שרק' והמיליארדים שהביא להם)?
מה שהפיל את דרימוורקס היה הכשלון של "האי"
מחלקת האנימציה שלהם, למרות כמה סרטים שלא היו להיטים היסטריים, נחשבה לחלק המתפקד והמצליח של האולפן.
זה 'האי' עם יואן מקגרגור
וסקרלט ג'והנסן?
לא ידעתי שהיה לו כזה אימפקט.
"איילנד" הוא השם ה"עברי" של הסרט.
(ל"ת)
וואו, הדברים שאני מדחיק (בכלל לא ראיתי את הסרט, האמת).
(ל"ת)
יופי, אז אני שמח שלא הוא
מה שגרם לנפילתה של דרימוורקס.
אני די חיבבתי את 'איילנד', למרות שהוא נחשב ככישלון, ולמרות שניתן לראות בו – וויזואלית בעיקר – את ניצני ההידרדרות של מייקל ביי לקראת הטרנספורמרים שלו.
כן, זה כן ההוא.
(כלומר, אני לא יודע אם הוא מה שגרם לנפילתה של דרימוורקס, אבל הוא הסרט שעליו דובר כאן).
באסה.
(ל"ת)
אני רואה עכשיו שגם לאחר הרכישה בידי פרמוואנט
דרימוורקס המשיכו להתעסק בהפצה מדי פעם. הרבה פחות מבעבר, אבל יצא להם להפיץ כמה מסרטיהם תחת פרמוואנט ('סוויני טוד', 'רובוטריקים', 'The Soloist' ואת 'רובוטריקים 2' בהפצות בחו"ל).
אבל לא הבנתי מאיפה הבאתם את פוקס. פוקס היו שותפים עם דרימוורקס בהפקת כמה מהסרטים הכבדים שלהם ('לינקולן' ו-'רובוקאליפסה' שעדיין לא יצא אפילו, וזהו) אבל לא להפיץ אותם. מי שמפיץ את סרטם של דרימוורקס בארה'ב כרגע (מאז 2012. כלומר מאז פרמאוונט) הוא לא אחר מאשר חברת דיסני עצמה (דרך חברת הבת שלה טאצ'סטון) בעוד דרימוורקס אחראים על הפצת סרטיהם בחו"ל.
אתה מערבב כאן שני אולפנים שונים.
"דרימוורקס אנימציה" ו"אולפני דרימוורקס" הן היום שתי חברות שונות ונפרדות לחלוטין.
"אולפני דרימוורקס" אכן משתפים כיום פעולה עם טאצ'סטון, ואילו סרטי "דרימוורקס אנימציה" מופצים כיום בכל רחבי העולם באמצעות "פוקס".
אין לי מושג איך עסקת את המסקנה הזו
אבל ברור שעולם הקולנוע ממש לא מתקדם לכיוון הזה ולא קרוב לנקודה הזו אלה להפך (מספיק לבדוק את רשימת הסרטים שיוצאים בשנת 2014 ו 2015 כדי להבין את זה)
התקווה היחידה היא הנבואה של שפילברג ולוקאס על סדרת סרטי הענק שנכשלים ומעוררים את הוליווד שנראה בינתיים שדי מתגשמת (אנחנו רק בהתחלה)
אני מנחש שהתכוונת להגיב אליי?
כי הנושא שלך הוא סוג של תגובה לתגובה שלי. אם כן, זו לא מסקנה – זו רק השערה, או תקווה, לאור זה שדרימוורקס מנסים לתקן את דרכיהם, סוג של. ומבדיקת הסרטים שיוצאים ב-2014-15, דווקא פה ושם צצים סרטים מקוריים שמאוד בולטים מבחינת הציפייה אליהם.
דווקא נהנתי
אני נסחבתי החודש עם הילדים שלי גם ל"מטוסים" וגם ל"טורבו" (שניהם בעברית לצערי) ואין מה להשוות!
מטוסים לא המריא (…!) אפילו לדקה. ממש השתעממתי ונרדמתי בכיסא. לעומת זאת מטורבו נהנתי באמת! יש שם בדיחות נהדרות (אפילו בעברית זה עובד), אנימציה נהדרת, רעיונות מגניבים ביותר, דמויות מצחיקות ומיוחדות. נכון שהבסיס של העלילה זהה ומבלבל וכבר טחון לאבקה, ובכל זאת – טורבו מנצח בגדול!
לא מבינה את כותב הביקורת.
מדובר בסרט נפלא! פשוט נפלא! לקחתי את הגדול והקטנה (14 ו10 בהתאמה) ושניהם נהנו מכל רגע. אנחנו המבוגרים ישבנו בשורה לידם והתמוגגנו. סוף סוף סרט שמצליח להשקיט את הזאטוטים וגם לתת לנו המבוגרים משהו להסתכל עליו. ההומור הצחיק, האנימציה הייתה משובחת, וגם הדיבוב מופלא (אגב, גם הגירסה הלא מדובבת נפלאה, מחברות). לסיכום, בילוי אולטימטיבי לחגים.
אני מחכה לקרן, הילה ומוריה.
(ל"ת)
"בילוי אולטימטיבי"
לא פחות ולא יותר.
קצת צניעות לא תזיק, אפילו אם זו ביקורת בהזמנה
אפשר רק בקשה קטנה?
שמא תוכלי לכתוב 'חוויות' כאלה מ'כנס העתידנים'?
מה שיפה פה זה ש"עוקצת אותו מכונית רדיואקטיבית" זאת לא בדיחה,
זה באמת, באופן המילולי ביותר, מה שקורה בסרט. עוד לא החלטתי אם זה הרעיון הגאוני, או חסר המקוריות והדבילי ביותר בעולם.
איפה כפתור הטורבו?
למזלי הרב אני דוד, וככזה אני מבלה המון עם האחיינים שלי, בני ה4.5 והשנתיים וקצת, ומראה להם סרטים משובחים בעיני (בולט, צעצוע של סיפור,הלורקס, למשל) ומוזיקה מעוררת השתאות (ELO,Journey) ובקיץ הזה אף ראיתי אם הגדול יותר שני סרטים בקולנוע התיאטרלי הקרוב למגורי-
מטוסים שהיה חביב, ג'נרי ולא מזיק,
וטורבו, ממש לפני שבוע, שהיה אותו דבר רק .. ב"טורבו" יחסית למטוסים, יותר מבדר, יותר מצחיק ופחות צפוי (אם כי צפוי מאוד ומי היה מאמין שרגע לפני הסוף…:)
בכל מקרה, בעוד בשני הסרטים נהנתי ברמה סבירה- דעת האחיין, ולמען הדיוק תגובותיו הרגשיות לנעשה על האקרנים הצביעו באופן חד משמעי בעד דרימוורקס-
במטוסים הוא הביט ושאל קצת שאלות, חייך וקצת השתעמם,
בטורבו לעומת זו,
הוא היה בעניין די חזק- וממש צעק על הרע בשיא המתח והיה ב"טורבו" בעצמו, וגם ברגעים אחרים (הקטע שבוא טורבו "נעקץ ע"י מכוניות רדיואקטיבית" בינהם)
בסופו של פריים, שניהם סרטי ילדים שנועדו למכור צעצועים ומוצרים נלווים, אבל טורבו הרעיד יותר לטובה את עולמו של אחיינו.
וככזה אני מצביע עבורו בסקר סרטי הילדים הסבירים של 2013.
ועכשיו לאוף טופיק היישר משנת 91',
מישהו זוכר אם היה או שהיה פיזית כפתור טורבו במגה סון ודומיו?
או שזה משהו שכילד חשבתי שקיים וגיליתי שלא (כמו סרטים טובים של רוב כהן)
מפתיע לטובה.
ליריבה הפיקסארית יש את מכונית היבשושי ובדרימוורקס הלכו על הגרסה הפסיכודאלית והיצרתית עם טורבו. ואנימציה מהממת. אני ממש נהנה מלחקור את קטלוג האנימציה הנהדר של דרימוורקס לאורך השנים. והנה רק עכשיו יצא להם חדש של קאופמן. אולפן אנדרייטד.
שתי הערות
1. טורבו מרגיש כמו פרודיה של סרטי פיקסאר מאשר טייק או אפילו חיקוי (הדמות של האח מרגישה כמו פארודיה על מרווין או ליתר דיוק על חוסר ההגיון שעוזר לדמות הראשית ומשאיר את הדמות דאגנית בבילבול מוחלט בסרטי ילדים בסגנון הזה) . זה לא דבר רע זה אפילו מאוד מבדר (ביחוד בעבודת נמלים ומדגסקר 2 בתור מי שלא אוהב את שני "חומורי המקור") אבל אני יכול להבין את המחשבה שדרימוורקס חיקו את דיסני ופיקסאר למרות שמבחינתי רוב "החיקויים" הם שיפור ושאר הקטלוג שלהם שלא נחשב לחיקוי ממש טוב (בקיצור כול סרטי הדו מימד שלהם).
2. למרות שאני מסכים שדריימוורקס הם אנדרייטיד, ודריימוורקס כן עבדו עם אולפני חוץ הרבה פעמים (מסתבר בעיקר עם paramount) אני לא חושב שצריך להחשיב את סרטי מקירוס שהם פירסמו כסרטים של האולפן. לא כי זה לא נכון אלא שהאופי של הסרטים האלו כל כך שונה ממה שהסטודיו מוציא בדרך כלל עד שעדיף להכניס אותם לקטגוריה נפרדת. במקרה של אוריון, הוא כל כך דומה ל-mune, סרט של השלוחה המונטראולית והשלוחה הצרפתית של מיקרוס, מבחינת הומור, הסיפור והסגנון אומנותי עד שהוא כמעט לא מרגיש שייך לסרטים שדריימורקס מוצאים, אפילו מהאחרונים שלהם.(מוזר שנתנו רק ליחידה הצרפתית את אוריון כי תאורה היא בבירור לא המומחיות שלהם אלא שילוב של סטייל דו מימדי בתלת מימד ובסרט שמדבר על אור וחושך לקבל טקסטורות יפות ומודלים טובים אבל תאורה שמרגישה שטוחה מרגיש קצת מוזר. לא שזה משנה כי דריוורקס הולכים לעבוד עכשיו בעיקר עם אולפני חוץ אז עוד סרטים כמו אורין יצוצו במהרה ולזמן הקרוב נראה לי שהם יהיו בעיקר ממיקרוס ואולי pearl).