ביקורת: הפרנצ'ייז

סדרה שאומרת את כל מה שהיא צריכה תוך חמש דקות, ואז נמשכת עוד שמונה פרקים.

כשהוליווד מנסה לעשות סאטירה לעצמה, היא מסתכנת בהומור פנימי, נישתי ונטול הקשר לצופים נורמטיביים, כאלה שלא מבלים את מרבית זמנם בעמוד הבית של ההוליווד ריפורטר או בעין הדג. בשנים האחרונות זכינו בלא מעט גרסאות מוצלחות, כמו "שני האחרים" או "בוג'ק הורסמן", כך שאולי נהיה קל לשכוח למה ליצור סדרה סאטירית על הוליווד זה אתגר לא קל לצליחה. הניסיון האחרון של HBO, בדמות הקומדיה החדשה "הפרנצ'ייז", מהווה תזכורת חשובה לכל המלכודות שסדרה מסוג זה עלולה ליפול בהן. 

"הפרנצ'ייז", שנוצרה ע"י ג'ון בראון, מתרחשת על סט של סרט גיבורי על ומהווה סאטירה לא מאוד מעודנת על מארוול וז'אנר סרטי גיבורי העל ששולט בתעשייה בעשור האחרון. בתור חובב קולנוע וטלוויזיה שמעולם לא התחבר ליקום הקולנועי של מארוול, הרעיון של סדרה שלועגת לשלל המוסכמות שהתקבעו בז'אנר ולאופן ההפקה הציני של סרטים אלה סיקרן אותי. תוסיפו לזה ש-HBO שיווקה בכל מקום את הסדרה יחד עם שמו של התסריטאי ארמנדו יאנוצ'י ("ויפ") כמפיק הסדרה וששתי הדמויות הראשיות מגולמות על ידי שני שחקנים אהובים עליי אישית (הימש פאטל, "תחנה אחת-עשרה", ואיה קאש, "הכי גרועים שיש") ותקבלו ציפיות גבוהות, בהן הסדרה לא מצליחה לעמוד באף שלב. 

הבעיה המרכזית של הסדרה היא שהיא לא מתיימרת להיות כלום מלבד סאטירה על סרטי מארוול. הדמויות שטוחות וחד ממדיות, מערכות היחסים ביניהן לא מעניינות ועלילות הפרקים מתמקדות אך ורק בתהליך יצירת סרט גיבורי על. כלומר, ברור שתהליך יצירת הסרט צריך להיות השלד של הסדרה, אבל "הפרנצ'ייז" לא מסתפקת בכך, אלא בוחרת להתעלם בהפגנתיות מכל קצה חוט עלילתי (דרמטי או קומי) שנקרה בדרכה ובמקום זה חוזרת להתבדח על האביזרים המצחיקים של גיבורי העל עם שאלות כמו למי יש פטיש גדול יותר. נראה שהדבר היחיד שיש לסדרה לומר זה: "סרטי גיבורי העל הורסים את הוליווד". הבעיה היא שהמסר הזה, בין אם תסכימו אתו או לא, עובר בצורה ברורה כבר חמש דקות לתוך הפיילוט, ולא משתנה או מתפתח לאורך העונה. עלילות הפרקים מרגישות כמו רשימת מכולת של מאפיינים בסרטי מארוול שהאינטרנט נוהג ללעוג להם, החל מהופעות אורח קצרות, דרך עורכי אפקטים שעובדים מסביב לשעון ועד ביקורות ממרטין סקורסזה. טוב, האחרון כן היה די מצחיק, אני מודה. 

מה שהסדרות שהזכרתי קודם, כמו "בוג'אק" או "שני האחרים", השכילו להבין, זה שהסאטירה יכולה להחזיק את העניין של הצופים רק עד גבול מסוים, אבל כדי לשמור את הסדרה מעניינת ליותר מפרק אחד, חייבים ליצור דמויות עגולות בעלות מערכות יחסים מורכבות. אבל כנראה שאת היוצרים של "הפרנצ'ייז" יותר מעניין ללעוג לכל פרט קטן בסרטי מארוול מאשר באמת ליצור סדרה מוצלחת בפני עצמה. לאורך שמונת פרקי העונה ניכרת מרירות ואיבה כלפי הז'אנר הפופולרי, שגורמת גם לביקורות מוצדקות, כמו הביקורת על היעדר תפקידים איכותיים עבור נשים בז'אנר או על נזק סביבתי שנגרם בעקבות צילומים, להרגיש קטנוניות וטרחניות. 

בזכות כמה דמויות ספציפיות "הפרנצ'ייז" כן מצליחה להצחיק לעתים, כך שצפייה בפרקים אינה בזבוז זמן מוחלט. אריק, הבמאי השאפתן והיומרני, ואדם, כוכב הסרט שצמא לאישור חיצוני שהוא אכן כוכב קולנוע, בולטים לחיוב בתור דמויות משנה מוגזמות ומגוחכות. גם מנהלת התסריט המסורה מצליחה לשעשע דרך האמונה העיוורת (והלא מוצדקת) בחזון של אריק הבמאי. אבל יש גם לא מעט פספוסים בקרב דמויות המשנה. דאג, עוזרת הבמאי השלישית, מתחילה את הסדרה בתור הדמות שאיתה הקהל אמור להזדהות, הסטרייט מן כפי שהוא מכונה בעולם הקומדיה. אבל הדמות שלה עוברת שינוי קיצוני בפרק השני, ככל הנראה כשיוצרי הסדרה מבינים שהיא דומה מדי לדמות של דניאל, עוזר הבמאי הראשון. התוצאה מהשינוי הפתאומי היא דמות מבדרת שפה ושם מבליחה עם כמה בדיחות מוצלחות לאורך העונה, אבל בסוף מרגישה די מפוספסת. 

כשמגיעים לדמויות הראשיות בסדרה, דניאל עוזר הבמאי הראשון ואניטה המפיקה (בגילום פאטל וקאש), יש תחושה שהדמויות הן עדיין טיוטה ראשונה של דמות ראשית. בתחילת העונה מנסים לרמוז על עבר רומנטי בין השניים, אבל באף שלב זה לא יוצר מספיק סקרנות או עניין אצל הצופים, וכנראה שגם לא עבור יוצרי הסדרה, כי גם כשחוזרים, בקצרה, לליין העלילתי הזה בהמשך הסדרה הוא מרגיש מיותר ולא מפותח. לדמויות האלה אין תכונות אופי ייחודיות או חיים פרטיים (מלבד ילד שמוזכר מקסימום שלוש פעמים לאורך העונה) ואין אפילו ניסיון קלוש ליצירת מסע של שינוי עבור הדמויות. ואם רוצים ליצור קומדיה כזאת, מהסוג שבה אף אחד לא משתנה או גדל, היא צריכה להיות הרבה הרבה יותר מצחיקה מה"פרנצ'ייז".

בשורה התחתונה, "הפרנצ'ייז" התחילה כרעיון מסקרן לסדרת סאטירה שלועגת ומבקרת את הז'אנר הפופולרי ביותר בהוליווד כיום. אבל נראה שהרעיון נתקע בשלב הראשוני, לא פותח מעבר לכך וכולם קיוו שליהוק קאסט חביב וערכי הפקה גבוהים יצליחו להסתיר את המחסור בתוכן אמיתי ובדמויות מפותחות. התוצאה היא סדרה ש"בינונית" זו המילה הראשונה, וכנראה היחידה, שתעלה לי לראש כשאזכר בה בעתיד.