ביקורת: טד 2

טד הדובי רוצה שתכירו בזכויותיו כאדם. הבעיה היא שאם טד הוא אדם, הוא כבר לא מצחיק.
שם רשמי
טד 2
שם לועזי
Ted 2
סרט מס' 2 בסדרת טד

יש קטע אחד ב"טד 2" שמערב דגני בוקר והופעת אורח של שחקן מפורסם, וקרע אותי לחלוטין. ‏אבל לגמרי. בדיחה מנותקת לגמרי מכל עלילת הסרט, בלי קשר לכלום, שפשוט השכיבה אותי על הרצפה.‏ ביצוע מושלם. חמישה כוכבים.

וישנו שאר הסרט.‏

ב"טד" מארק וואלברג הביע משאלה, ודובי הצעצוע שלו קם לתחיה והתחיל לקלל ולחשש. מכיוון ‏שמדובר היה בסרט של סת' מקפרליין – יוצר "איש משפחה", וגם "מיליון דרכים להתפגר", אבל למה להתמקד בשלילי – הסרט לקח את הרעיון הזה וקפץ ממנו להמון בדיחות אקראיות על כל מה שעבר בסביבה. אם למקפרליין יש רעיון ‏לבדיחה, הוא יכניס אותו לסרט, ולא משנה אם יש או אין לבדיחה קשר לעלילה. הוא יקרא לדמות ‏ראשית בשם "סם ג'קסון" רק בשביל להכניס בדיחה על סמואל ל. ג'קסון. הוא יכניס לסרט גיטרה, ‏כובע קאובוי ורובה שאין להם שום משמעות בעלילה רק בשביל גאג של שניה אחת. צ'כוב היה מתאבד.

אבל כל עוד זה מצחיק, זו לא בעיה. להיפך. החלקים שבהם הסרט כן זוכר שיש לו עלילה הם הבעיה.‏

ב"טד 2", טד מתחתן ורוצה לאמץ ילד, אבל המדינה לא מכירה בזכויות האזרח שלו, כי הוא לא בן-‏אדם, אלא דובי. הוא מחליט לתבוע את המדינה (כלומר, קודם הוא מחליט לגנוב את הזרע של טום ‏בריידי, אבל כשזה לא עובד, הוא מחליט לתבוע את המדינה). ומכאן מגיעים דיונים רציניים על ‏זכויות האזרח ומהות האנושיות. לא, באמת.‏

אפילו אם זה לא היה סרט עם בדיחות על פורנו, גולום, גוגל וקורנפלקס, רמת הרצינות שבה הוא מתייחס לדיון המשפטי על זכויותיו של טד היתה ביזארית. סצינות ארוכות להפליא עוברות בנאומים ודיונים על זכות הקניין והנשמה ‏והיכולת לאהוב, בלי שנראה סימן לכך שמשהו מכל זה אמור להצחיק אותנו ברמה כלשהי. ככל ‏שנוקפות הדקות מתבררת העובדה המדהימה שמקפרליין באמת מצפה מאיתנו להתייחס ברצינות ‏למאבק על זכויות הדובי. ‏יכול להיות שהוא ניסה להגיד בדרכו המשונה משהו על זכות הנישואין לגייז, אבל אם זאת היתה הכוונה, טוב שבית המשפט העליון האמריקאי אישר את זה כבר אתמול, לפני שמישהו הספיק להקשיב לטיעונים של מקפרליין בעניין. מי צריך אויבים כשיש חברים שמשמיעים טיעונים כמו "לכולם מגיעות אותן זכויות, אפילו אם הם דובי צעצוע או הומואים".

הבדיחה הבסיסית – טד עצמו – כבר לא מצחיקה, פשוט משום שאנחנו כבר מכירים את טד. דובי מעשן ‏זה מצחיק כל עוד זה מפתיע; אבל עכשיו כשאנחנו כבר יודעים שהוא פשוט טד, אין בזה שום דבר מצחיק. הרי כל הקטע של הסרט הוא מאבקו של טד כדי שנקבל אותו כאדם, גם אם נמוך ‏ושעיר ‏יותר מהממוצע. ברגע שאנחנו מקבלים את זה, אין שום דבר משעשע בכך שהוא מתנהג כמו אדם. למשל: בתחילת ‏הסרט יש סצינת מריבה של גבר ואשתו. הם צועקים ומקללים זה את זו, זה לא נעים. אין בדיחות. ‏מה שאמור להפוך את זה למצחיק הוא רק העובדה שה"גבר" בסצינה הזאת הוא דב צעצוע. אז כן, ‏אם זה היה מפתיע זה היה אולי מצחיק, אבל זה טד. הוא איש. ואם מקבלים את זה שהדב הוא איש, לא נשארת פה שום ‏בדיחה. סתם סצינה דרמטית לא נעימה וארוכה מדי.

כל זה לא אומר שהסרט לגמרי לא מצחיק: כרגיל אצל מקפרליין, הרגעים המוצלחים יותר הם ‏האקראיים לחלוטין, אלה שמנחיתים משום מקום בדיחה שלא קשורה לשום דבר. ‏ויש כמה בדיחות מוצלחות מאוד בסרט – צחקתי בקול רם – אבל הן מעטות, ומפוזרות על פני יותר מדי זמן. וזו הבעיה ‏האמיתית של הסרט הזה: הקצב. קצב הוא דבר חשוב מאוד בקומדיה; המומחיות של "איש ‏משפחה" היא לירות בדיחות במהירות כזאת שגם אם חלקן מפספסות, קשה לשים לב כי אתם ‏עדיין צוחקים מהבדיחה הקודמת. אז זה שחלק מההומור ב"טד 2" לא עובד, על זה אפשר לסלוח – ‏אבל אי אפשר לסלוח לו על זה שהוא כל כך איטי, לעזאזל. בשביל מה אנחנו צריכים את כל ‏הנאומים האלה? למה אנחנו צריכים לשיר שיר שלם לאור ירח? למה לכל הרוחות כשטד ושות' ‏יוצאים למסע במכונית אנחנו צריכים חמישה שוטים שונים של המכונית דוהרת בכביש הפתוח לפני ‏שהסרט מואיל בטובו להמשיך לבדיחה הבאה? הסרט הזה נמשך כמעט שעתיים, דורות במונחים ‏של קומדיה, ואילו היו מקצצים ממנו חצי הוא היה רק מרוויח. ‏

אבל וואו, הדבר הזה עם הקורנפלקס היה קורע. ‏


פורסם במקור בוואלה