נא לסמן ספוילרים כמו שצריך. אנחנו אולי ננסה גם פורמט חדש ובו נרשום דעה מקוצרת על הסדרה ועל הפרקים בהתחלה לפני הביקורת המלאה, כי זה בתכלס רעיון מגניב אבל כרגע בשלב הזה עוד אין מה להגיד כי ראינו רק שני פרקים. אבל תחזרו לפה אולי כשהסדרה תסתיים, יהיה פה טקסט שונה. בכל מקרה, הנה איתי.
• פרק 1+2: "זו יכולה להיות הרפתקה אמיתית", "ממש רחוקים מאזור החיץ" |
פרק 1 + 2: "זו יכולה להיות הרפתקה אמיתית", "ממש רחוקים מאזור החיץ"
חבורה של צעירים בכוכב רחוק ומוזר, זרים ברובם אחד לשני, עוסקים בענייניהם כאשר לפתע הם מגלים חללית נטושה. מבלי להבין להיכן הם הולכים, הם בורחים עם החללית אל הרפתקאות בעולם זר ומוזר בליווי של עוזר מכאני.
ככה מתחילה הסדרה "מסע בין כוכבים – פרודיג'י" אשר שודרה בערוץ ניקלודיאון, יועדה להכניס מעריצים חדשים לעולם מסע בין כוכבים, והפכה עד סוף העונה הראשונה לאחת מהסדרות הטובות יותר בזיכיון. אז למה שדיסני לא ינסו לעשות את אותו הדבר בזיכיון הכוכבים שנמצא בבעלותם?
הפרק הראשון מתחיל באקספוזיציה: התקופה היא תקופת הרפובליקה החדשה, אחרי נפילת האימפריה (אני מניח שטכנית זה עדיין "לפני זמן רב, בגלקסיה רחוקה", אבל אין לי מושג איפה זה שם את הסדרה בין שאר היצירות). הבעיה: פיראטים! ספינת פיראטים בהנהגת הפיראט הנועז סילבו, שודד חלל במסיכה, שודדת ספינה אחרת… ואין עליה שום דבר לשדוד. זה היה השוד האחרון של סילבו. מעניין האם נפגוש אותו בעתיד. חבל שאי אפשר לראות מי משחק אותו, בגלל הקסדה האטומה שלו.
משם אנחנו עוברים לעולם שליו בשם אט-אטין, בו אנו פוגשים את ווים. ווים הוא ילד אופייני, שחי בחדר אופייני לילדים, משחק במשחקי ילדים, אוכל קורנפלקס ומוזג לתוכו חלב כחול, מתוך קנקן של איקאה. הוא חי בבית דו מפלסי בתוך שכונה פרברית, ונוסע לבית ספר באוטובוס מרחף עם נהג דרואיד, ביחד עם החבר הכי טוב שלו ניל. ניל, דרך אגב, הוא פיל כחול מדבר ובבית שלו יש טלוויזיית הולוגרמות שנראית בדיוק כמו המשחק מתקווה חדשה שאמורים לתת לווקי לנצח בו.
ווים הוא לא תלמיד מוצלח כל כך. הוא לא רוצה לעבור את מבחן הסקר ולהיות אנליסט. הוא רוצה להיות ג'דיי. הוא מקנא בפרן, ילדה שיש לה טוסטוס מרחף ממש מגניב ובחברתה קיי-בי שהולכת עם משקפיים חלליים.
הפרק הראשון של "צוות שלד" עוסק במה שלא ידעתי שאני צריך עד שראיתי אותו לראשונה – חיי הפרברים, רק בגלקסיה הרחוקה מאוד. אתם יודעים, מי שלא קופץ מהרפתקה להרפתקה אלא מחשב כמה אחוז הוא צריך להפריש לפנסיית החלל וכמה הוא צריך לשלם במיסי החלל שלו. אחרי הכל, יש בטח כמה קווינטליוני אנשים בגלקסיה הזאת, רובם הגדול לא קשורים למשפחת סקייווקר, בטח יש להם חיים אמיתיים וסיפורים מעניינים גם בלי חרבות אור.
אבל אולי זה קצת מוגזם לבקש יצירה של מלחמת הכוכבים בלי מלחמה, או כוכבים. ולכן, בוקר אחד, ווים מגלה משהו מוזר. מפה לשם, ווים, ניל, פרן (ששמעה את ווים במקרה אז החליטה לבוא) וקיי-בי (שבשלב זה המאפיין המרכזי שלה הוא שהיא עושה מה שפרן אומרת לה) מנסים לבדוק מה מסתתר מאחורי הדלת ביער.
קצת הנדסת הלם (כלומר להרביץ לדברים עד שהם מתחילים לעבוד), קצת ללחוץ על כפתורים שלא ידוע מה הם עושים, והפתעה: הדבר המסתורי שהם עליו מתגלה כספינת חלל. תגלית מגניבה, חוץ מהקטע שהספינה עולה לאוויר ועליה ארבעת הילדים, טסה לחלל דרך המחסום הירוק וישר לעל חלל.
ווים עדיין לא סיים את מבחן ההתאמה שלו.
את הפרק הראשון סיימתי ברגשות מעורבים – מאד נהניתי מנקודת המבט היומיומית של יקום מלחמת הכוכבים, כזה שבו הולכים לעבודה ולבית הספר ועושים אמבטיות קצף. אבל ברור מאד שלא על זה תהיה הסדרה, לכן טוב שהפרק השני יצא בצמוד עליו.
הפרק השני מתחיל, כצפוי, בילדים שנמצאים בפאניקה מאוד גדולה, בספינת חלל שלוקחת אותם מהר מאוד לשום מקום. מי יוכל לעזור להם?
זה הזמן להציג – עוזר מכאני. דרואיד גדול ועצבני רץ לגשר הפיקוד, מחפש את הקפטן שלו. לא יכולה להיות ספינת חלל בלי קפטן. אז פרן מחליטה שהיא עכשיו הקפטן. אחרי תדרוך ארוך וממצה של הגאי הספינה (12 שניות על השעון, לא כולל ההסבר על הכפתור הגדול שמפוצץ את הספינה), הדרואיד אס-אם-33 מוכן להחזיר את גיבורינו הביתה… אם הוא היה יודע איפה הבית הזה נמצא.
על גבי הספינה, פרן מנסה להתנהג כמו קפטן, ווים מאושר מההרפתקה שנכפתה עליו וניל רק רוצה לחזור הביתה. קיי-בי עדיין לא פיתחה אישיות. סאם מביא את הספינה לנמל חלל שבו יוכלו לגלות מהי הדרך הביתה, וזהו מקום מוזר. מלא בספינות חלל, חייזרים מוזרים ואלימים, מערכת מוניטרית לא ברורה שמשום מה מעריכה מאוד את דמי הכיס שווים הביא איתו, ואוכל ממש ממש טרי. ומגעיל.
נמל החלל הוא מקום מוזר ומרהיב, ואנחנו רואים אותו דרך העיניים של ילדים שאף פעם לא ראו משהו משונה כמוהו (כלומר, גם אני, שרגיל להמצאות הויזואליות המוזרות של הזיכיון עוד מאז הקנטינה הראשונה, בהחלט לא השתעממתי מהסיור שם). אבל אף אחד שם לא מכיר את הדרך הביתה. מבחינתם, כוכב אט אטין הוא כוכב מיתולוגי, כמו שילד אבוד בתחנת רכבת יגיד לכם שהוא מאטלנטיס, ואז ישלוף יהלום קטן בשביל לשלם לכם על פחית קולה. בקיצור, במהרה נמל החלל מבין שהילדים הם טרף קל ועשיר בכסף.
את המצב מציל סאם, דרואיד קשוח כשם שהוא חבוט. הוא לא מוכן להניח לקפטן שלו להיכנע לחבורה של פיראטים, ובקרב קצר וכמעט מדמם הוא מציל אותם מהפיראטים רק בשביל לגלות להם שמבחינתו הם היו פיראטים כמו כולם.
אבל דרואיד אחד לא מספיק בשביל לחלץ חבורת ילדים חסרי מושג, וגיבורינו נזרקים לכלא. בכלא אנחנו מגלים סוף סוף את התפקיד של קיי-בי בחבורה: היא החכמה. אמנם כל החבורה עוזרת, אבל היא זו שמסבירה ומפשטת את תכנית הבריחה שלהם מהכלא ומכוכב הפיראטים, תוכנית שהדבר היחיד שחסר בה הוא המפתח שעל הקיר.
למזלם של הילדים, הם לא היחידים שנמצאים בכלא – את התא חולק זר מסתורי. הוא מבטיח לעזור להם לברוח אם יקחו אותו איתם… והמפתח? הוא לא בעיה, הוא ירחף אליהם. אחרי שני פרקים, ווים סוף סוף פגש ג'דיי אמיתי. ומי יכול להיות הג'דיי המסתורי הזה? אה, זה ג'וד לאו.
אחרי הפרק השני, הצד החזק של הסדרה הוא תחושת הפליאה. נזרקנו לעולם שמצד אחד הוא מאוד מוכר, ומהצד השני לחלוטין לא דומה למה שראינו בעבר בזיכיון. כן, לא ראינו בפרק הזה משהו עמוק יותר מאקשן וויזואליה מרשימה – אבל הגיבורים של הפרק הם ילדים, הם לא צריכים שום דבר אחר. אני רק מקווה שבהמשך הסדרה הם יפתחו אישיות קצת יותר מורכבת מתכונת אופי מרכזית אחת לכל אחד.
משני הפרקים הראשונים, האם "צוות שלד" היא סדרה לילדים? היא בהחלט מתאימה לילדים. עוד לא ראינו יותר מדי עומק, אלא בעיקר הרפתקה ומגניבות. אבל, מצד שני, זה גם אומר שיש פחות דרמה שאפשר לקלקל עם כתיבה רעה (שלום, אקולייט)– מלחמת הכוכבים התחילה בתור סיפור מסע-חניכה-אקשן-חייזרים, ואלו האזורים שבהם "ילד שנראה כמו פיל כחול" משתלב בהם הכי טוב.
הערות אקראיות:
- פינת השם המפורסם, פרק 1: קארי קונדון, שמוצגת כמו דמות מרושעת-מאחורי-מסיכה-נחמדה, אבל השאירו אותה מאחור על הפלנטה.
- פינת השם המפורסם, פרק 2: ניק פרוסט, בתור הקול המאוד חורקני של אס-אם-33.
- שנייה, רגע, אני בודק… כן, זה יואן מקגרגור שהיה אובי וואן קנובי. ג'וד לאו זאת דמות אחרת. סבבה.
כן, מה שהוא אמר
כאילו, עד כה כל פרק היה קצת שונה – בין "ילדים בהרפתקה בפרברים (אבל במלחמת הכוכבים)" ובין "פיראטים (אבל במלחמת הכוכבים)", ואין ספק שהשני מוצלח יותר מהראשון (האם זה כי לאורי מוצלח יותר מוואטס כבמאי? אולי, אבל לכאורה כל הסדרה היא הבייבי של וואטס אז…) אבל השורה התחתונה היא כיף.
התחלה טובה, אין ספק
אחד הדברים שאהבתי הוא שכנראה מדובר כרגע בתוכן סטאר וורס בלייב אקשן עם הכי הרבה יצורים לא אנושיים שיצא אי פעם.
כלומר, עדיין לא הגענו ליעד שהוא שיעשו סדרה / סרט בו הגיבור הראשי לא אנושי, אבל אנחנו ממש קרובים לשם (חבורה של 4 גיבורים ראשיים שאחד מהם הוא לא אנושי + כמויות פסיכיות של יצורים לא אנושיים סביבם, בין אם ברקע ובין אם בתפקידים הכוללים דיבור).
אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה ראיתי תוכן של סטאר וורס עם כל כך הרבה יצורים לא אנושיים.
ככה צריכה להיראות הגלקסיה הרחוקה רחוקה, לא כמו באנדור שחשבו שאם הסדרה רצינית יותר אז היא גם צריכה לצמצם למינימום את היצורים הלא אנושיים (והם כל כך טעו. הסדרה הייתה יכולה להיות באותה רמת רצינות גם אם היו בה קצת יותר יצורים לא אנושיים בתפקידים משמעותיים).
ואגב, זה רק אני או שזאת פעם ראשונה שהמילה ״חייזרים״ נאמרת בעולם של מלחמת הכוכבים?
מה שכן קצת הפריע לי זה שאט-אטין נראה יותר מדי כמו כדור הארץ.
כאילו, למה הרכבים לא ממריאים לשמיים ונשארים משום מה רק איזה כמה סנטימטרים מעל האדמה? הרי ראינו שרכבים בעולם של סטאר וורס יכולים להמריא גבוה יותר.
זה לא מרגיש כמו כוכב בגלקסיה הרחוקה רחוקה, אלא כמו כדור הארץ עם קצת נגיעות עתידניות שכאלה.
במובנים מסוימים, הגם שהפרק הראשון היה אחלה, שמחתי שהעלילה כנראה לא ממש הולכת להתרחש בו, כי אני מעדיף מקומות שיותר ירגישו לי חלק מגלקסיית מלחמת הכוכבים, כמו למשל תחנת החלל בפרק השני שהרבה יותר מרגישה סטאר וורס-ית
אבל חוץ מזה, אחלה של פתיחה.
וניל חמוד ברמות, מניח שזה עוזר שהוא פילון. כרגע הוא הדמות האהובה עלי בחבורה.
אה, רגע, שכחתי שיצא אסוקה
אבל בואו, מבין הדמויות הלא אנושיות במלחמת הכוכבים, אסוקה היא יותר מהיצורים דמויי אנוש.
לא מדובר פה על יצור לא אנושי כמו ניל או יודה, אלא באדם עם קצת תוספות.
תארו לכם שיצור כמו ניל היה הגיבור היחיד של סדרה, זה משהו שעוד לא קרה.
אני חושב שהבעיה בדמות ראשית לא אנושית
זה לא איזה גזענות שלנו נגד דמויות לא אנושיות כמו חוסר הבעות הפנים.
באנימציה זה עובד די בקלות, אבל בסדרות בשר ודם יש לניל ולסאם מנעד פשוט קטן מדי של הבעות פנים וגוף בשביל שנוכל להעריך לחלוטין מה קורה להם שם בפנים. אפשר לעקוף את זה, אבל לכן לרוב הם עובדים כדמויות שנעות סביב שטיק בסיסי יחסית. לתת להם להוביל סדרה, על כל מה שזה כולל – זה אתגר הרבה יותר מסובך. לא בלתי אפשרי, אבל מספיק מסובך בשביל לזנוח את הקטע.
כן, אני מודע למנדלורי שהסתובב עם קסדה סדרה שלמה. אני עדיין עומד מאחורי האבחנה הזאת. אולי אפילו יותר.
לניל יש מחסור בהבעות פנים בעיקר בגלל החדק
אבל יש יצורים לא אנושיים עם קצת יותר הבעות פנים.
ליודה יש הרבה יותר הבעות פנים מלניל ואני מאמין שכיום אפשר ליצור יצור לא אנושי (באופן פרקטי, כן? לכידת תנועה לא מתאימה בעולם הזה) עם מנעד הרבה יותר רחב של הבעות פנים.
אבל כמו שאתה עצמך אמרת, לא נראה שזה מה שמונע את קיומם של סדרות בכיכובם של יצורים לא אנושיים.
אם הם יכלו לעשות שלוש עונות של המנדלוריאן בלי שמץ של הבעות פנים, אז לא נראה לי שזה מה שמפריע להם.
לך זה אולי מפריע, אבל לחבר׳ה בלוקאספילם ממש לא.
מה כן הסיבה? לא יודע, אולי באמת זו גזענות כלפי יצורים לא אנושיים.
לי זה קצת הזכיר את החבובות ןפחות את סטאר וורס הקלאסית
במיוחד היבר הפילפילון שלו. אבל טוב נו, הסדרה מיועדת לילדים אז זה בסדר לחלוטין ואף רצוי. לא נהינתי אבל האחיינית שלי התלהבה אז נרשמה בהחלט התלהבות אצל הצעירים.
בקשר לרכבים המרחפים
זה די ברור (וגם קטע מד"בי וותיק): זאת טכנולוגיה למכוניות, לא לרחפות. הרכבים מרחפים באוויר, אבל הם צריכים את הקרקע שמתחתם כקונטרה למנוע-שקר-כלשהו שיש להם. יש בזה גם היגיון בטיחותי בכך שכולם צמודים לקרקע.
אבל לא ראינו דבר שכזה עד היום
בקורוסנט ראינו שהכבישים מופיעים הרחק מהאדמה אל עבר השמיים, אז למה זה לא ככה גם פה?
הסיבה היא מאוד פשוטה: רצון של היוצרים לדמות את המקום שממנו מתחיל הסיפור לעיירת פרברים קלאסית מכדור הארץ ולעזאזל עם ההיגיון של היקום הזה.
אני מבין שזה מחווה לסרטי שנות השמונים שעסקו בחבורת ילדים בפרברים, אבל הם קצת הלכו עם זה רחוק מדי, מה שקצת פוגם בתחושה שאנחנו בגלקסיה המוכרת והאהובה וגורם לתחושה שאנחנו בכדור הארץ עתידני במקום.
היו, היו
לא במרכז, וקורסונט תמיד הכאיב לי בעיניים כי אין באמת שום אפשרות לנהל בלגן כזה בלי התנגשויות אינסופיות, אבל היו ריידרים וספידרים ואיך שלא קוראים להם שהיו מוגבלים לגובה מסויים מעל הקרקע. כן, השיקול של שכונת פרברים ודאי היה העיקרי, אבל אין פה שום אילוץ מטורף שסותר את המהות של סטאר וורס או משהו.
לא זכור לי ברמה כזאת
פה ממש יש כבישים ומדרכות ובניינים שממש נראים כמו כדור הארץ ברמה שאני אישית לא ראיתי עד היום בעולם הזה.
יש פה גבול דק ונראה שהכוכב הזה עובר אותו ומגיע למקום שמקשה עלי לקבל את הכוכב הזה כאחד הכוכבים בגלקסיה של מלחמת הכוכבים.
אולי זה בסדר
יכול להיות זה שלב הכרחי במעבר של מלחמת הכוכבים מסדרת סרטים לעולם קולנועי. אם הכוונה היא להתרחק במידה מהסרטים המקוריים ולספר סיפורים שלא סובבים את שושלת סקייווקר וחברים שלהם אז אולי זה כרוך בגיוונים סגנוניים מסוימים. גם אם לאו דווקא מוצלחים.
אני מוכן לסספנד את זה שאט-אטין נראה קצת יותר מדי כמו כדור הארץ
מכיוון שברור לחלוטין שיש בכוכב הזה משהו *מוזר*. מכיוון שזה תעלומה שברור שתיפתר עד סוף העונה, אפשר להמתין ולראות איך הפתרון הכללי לחידה של אט-אטין גם יסביר את הנושא של הפרבריות שלו.
וכמובן, יש את הטרופ הבסיסי שביקום של מלחמת הכוכבים, לכל כוכב יש מאפיין אחיד אחד: טטואין כולו מדבר. הות' כולו קרח. קורסונט כולו עיר. אז אט-אטין כולו פרברים.
תיאוריה מעניינת
אם כי אני לא יודע אם ״מקום שנתקע בזמן״ זה משהו שאפשר להכניס באופן אורגני לעולם של מלחמת הכוכבים.
בכל מקרה, נשמע מסקרן.
לחלק מהנקודות שהעלית גם אני שמתי לב בצפייה (מאיפה הם יודעים על ג’דיי ועל איך נראה קרב חרבות אור? ולמה הכוכב הזה סגור ולא ניתן להיכנס ולצאת ממנו?), כך שאני בהחלט מאמין שגם אם התיאוריה שלך לא נכונה, יש עוד גילויים בקשר לאט-אטין שאנחנו צפויים לגלות בהמשך הסדרה.
תוכן star wars השלישי
שאני רואה, ובינתיים כבר יותר טוב מפרודיג'י (תוכן star trek השלישי), אפילו שהצוות על הנייר פחות מעניין.
מהתגובות כאן אני מסיקה שאת מה שלא הבנתי אני לא אמורה להבין עדיין. נראה לי.
אז למה בעצם הפרק השלישי עוד לא עלה לדיסני פלוס?
(ל"ת)
פרקים 1-2 עלו חד פעמית ביום שני
הפרקים הבאים יעלו בימי שלישי.
https://economictimes.indiatimes.com/news/articleshow/116184989.cms
נו, והיום יום שלישי
בכל האתרים שבדקתי היום (ה-10 לדצמבר) אמור לעלות פרק 3, ונכון לכרגע אנחנו כבר בשלב די מתקדם של היום, כך שגם לפי השעון של ארה״ב הפרק כבר אמור היה לעלות.
לפי הבאנר שמופיע לי בראש העמוד של דיסני+ (אמריקאי)
פרקים חדשים עולים בימי שלישי בשעה 21:00 בשעון החוף המזרחי של ארה"ב, כלומר 4:00 לפנות בוקר ביום רביעי בישראל.
אצל דיסני יש פריים טיים גם בסטרימינג
21:00 בניו יורק, 4:00 אצלנו.
תודה לשניכם על התשובה
עכשיו אני מבין שאני פשוט צריך לצפות לפרק ביום רביעי ולא בשלישי.
אם הם היו כותבים באפליקציה מתי הפרק עולה, כמו שנטפליקס עושים, אז סביר שהיו כותבים ״יום רביעי״ ואז מראש הייתי יודע למה לצפות.
אבל באפליקציה של דיסני פלוס ישראל אין שום מידע על מה עתיד לבוא, לא מתי יעלו תכנים חדשים ולא איזה תכנים חדשים יעלו.