ביקורת: העבר

כולנו חיים בצילו של העבר, בעיקר אם אנחנו אסגר פרהאדי ובעבר שלנו יש זכיה באוסקר

הבמאי האיראני אסגר פרהאדי פרץ לתודעה העולמית עם "פרידה" – סרט כל כך מרשים שהצליח ‏לסחוף קהלים בכל העולם, לקבל את האוסקר לסרט הזר, ובסופו של דבר אפילו לגרום לכתבי תרבות בארץ לשים לב שבשמו של הבמאי אינו כולל את האות ש'. "פרידה" ‏מתחיל כסרט העוסק בתהליך הגירושין של זוג, עם ילדה שתקועה באמצע בינהם, אבל בהדרגה ‏הופך למעין סיפור בלשי, שהגירושין הם בכלל לא העניין המרכזי בו, עם עוד ועוד רבדים, שכבות ‏ופרטים שמתגלים בהדרגה ובונים תמונה הולכת ומסתבכת.‏

אז מה עושה במאי שמוצא עצמו פתאום בפסגת העולם, או לכל הפחות בקאן? הוא עושה עוד פעם ‏פחות או יותר את אותו הדבר, מתברר. במאים אחרים שהגיעו מארצות "אקזוטיות" יצרו רימייקים ‏לסרטים של עצמם במיינסטרים ההוליוודי (כמו מיכאל האנקה עם "משחקי שעשוע"). זה לא מה ‏שפרהאדי עשה; "העבר" הוא לא צילום מחדש של "פרידה", אבל נקודת הפתיחה כל כך דומה ‏שאפשר היה בטעות לחשוב שמדובר ברימייק. שוב, יש פה גבר ואישה בהליכי גירושין אחרונים, ‏שרק צריך לסדר עניינים משפטיים בינהם; שוב הילדים תקועים באמצע; שוב יש פרשה אחרת ‏מהעבר שמתגלה לאיטה, בפרטים קטנים, כשבכל פעם זוית אחרת מוארת, וכך העבר הולך ‏ומשתלט על הסרט ועל חיי הגיבורים כולם. אבל הפעם בצרפתית.‏

הפעם אלה הגירושין של גבר איראני ואישה צרפתית. הם היו פעם זוג, אבל ‏מזמן כבר לא. אחרי ארבע שנים בטהראן, הוא חוזר לצרפת כדי להסדיר את ענייני הגירושין ‏ולפגוש שוב את הילדות. להפתעתו הוא מוצא בבית ילד נוסף – בנו של החבר הנוכחי של האקסית. ‏הבת הגדולה של האקס מבלה הרבה מחוץ לבית ולא רוצה להיות במחיצת ממלא ‏מקום האב החדש. המרכז והמחולל של כל הדרמה, מתברר בהדרגה, היא דמות שבכלל לא ‏משתתפת בסרט; היא שוכבת בבית חולים, בתרדמת.‏

לספר יותר מזה על העלילה – לא כדאי, כי כל הסרט הוא האופן שבו הפרטים נחשפים: בקטנה, ‏במחוות קטנות או במילים קטנות או ברגעים קטנים ודוממים (כמו "פרידה", גם הסרט הזה מחוסר ‏כל פסקול מוזיקלי). אין מה לומר, הפרהאדי הזה, בבימוי אנשים הוא מבין. אותו סיפור היה יכול ‏להיות מלודרמה הוליוודית, אבל כאן הוא נראה כמו המציאות עצמה: התסריט והשחקנים – ‏המבוגרים והילדים – משכנעים לחלוטין, ולכן האופן שבו כולם נתקעים במצב המשפחתי הבלתי ‏אפשרי הזה שובר את הלב. אף אחד כאן לא תמים, כל דמות סוחבת על עצמה מטען של חטאים, ‏ואף אחד לא רשע. כל הדמויות מוצגות באופן שבו אפשר להזדהות איתן.‏

הבעיה הגדולה של "העבר" לא נמצאת בסרט עצמו. הבעיה שלו ‏היא "פרידה". הסרטים בהחלט לא זהים. זה לא שאם ראית אחד, ראית את שניהם. אבל הנושאים ‏שבהם הם עוסקים, והסגנון שבו הם נפתחים בהדרגה, כל כך דומים שבלתי אפשרי שלא להשוות ‏בינהם. ולמרות כל היתרונות של "העבר" הוא עומד בצילו של "פרידה", שהיה, למרות הכל, כל מה ‏ש"העבר" ויותר. אולי זו רק העובדה שהוא היה חדש ומפתיע ולא ידענו למה לצפות, אולי המיקום ‏בתרבות האיראנית הבלתי מוכרת – אבל למרות ששני הסרטים עשויים באותה מידה של הקפדה, ‏‏"פרידה" חזק יותר ומרתק יותר. פרהאדי הוכיח את עצמו כבמאי מהשורה הראשונה של סרטים על ‏בני אדם – עכשיו רק צריך לקוות שהוא לא מתכוון לסגור טרילוגיה על זוגות בתהליך גירושין, אלא ‏יתקדם גם לנושאים אחרים.‏


פורסם במקור בוואלה