ביקורת: המדרשיה

"מועדון קרב", אבל תיעודי ועל נערים דתיים.
שם רשמי
המדרשיה
שם לועזי
Once Upon A School

אמרו לי מה דעתכם על הציונות הדתית, ואוכל להגיד לכם – ככל הנראה – את דעתכם על "המדרשיה", הסרט התיעודי שעלה לאחרונה בכאן 11 (כלומר, ביוטיוב) ומספר את סיפורה של המדרשיה, ישיבה תיכונית שפעלה מלפני קום המדינה ועד 2005. 

אם כי זה לא בדיוק נכון – "המדרשיה" לא מגלגל את סיפור ההקמה, לא מראה את חטיבת הנוער של המדרשיה שעובדת בכפר סבא עד היום, ובכלל נמנע מלהיות איזשהו סיפור קוהרנטי על המקום. במקום זה, הוא מתמקד במיתוס של המדרשיה – בכך שהיא הייתה המקום שהוציא את האליטות של הציונות הדתית והייתה פסגת השאיפות של לא מעט נערים, בכך שהיא מקום מקל מאוד מבחינת משמעת, ואיך שני הדברים השפיעו אחד על השני עד לסוף הבלתי נמנע. בין לבין: כתובות נאצה, תלמידים בכיסא גלגלים, פגיעות מיניות, מכונית עולה באש שנזרקת מהגג, ולא מעט בוגרים – מימין ומשמאל – בעלי השפעה בישראל. 

אפשר לומר בלשון המעטה שלספר את הסיפור של המדרשיה (גם בלי הקטע של סיפור הרקע) הוא מסובך ומסורבל בדיוק בגלל החבל הדק הזה – מצד אחד, יש לנו מקום שהוציא פוליטיקאים, אנשי עיתונות, ועוד אנשים בכירים רבים שישמחו לדבר בערגה על תקופתם במדרשיה. מצד שני, יש לנו מקום שבו אנשים שלא מוכנים להזדהות (וגם כאלה שכן) מספרים סיפורים קשים מאוד שלא היו צריכים לקרות. 

טל בכר ויאיר אגמון – יוצרי הסרט – מנסים לעמוד על הסתירה הזאת בלי להדרדר לאיזה "בשביל להכין חביתה צריך לשבור כמה ביצים" מצד אחד ומבלי לצבוע את כל הסיפור בצבעי שחור ולבן מצד שני. הקבלה הציבורית מתמקדת בשאלה של הזהות הפוליטית של המוסד ויוצאיו, אבל היא מפספסת דווקא את השאלה שמדממת בלב הסרט והיא סוגיה חינוכית מהותית הרבה יותר. 

כי "המדרשיה" הוא הרבה יותר "מועדון קרב" מניתוח פוליטי. הוא סרט שמדבר על יצר האלימות של גברים צעירים שמנסים למצוא דרך לנתב אותו, והאנשים שמנסים להכיל אותו ומצליחים עד שהם נכשלים. כן, הסצנות הכי מדהימות כוללות ונדליזם מעורר השתאות, והסצנות הכי נוגעות בלב כוללות שיחות על פגיעות שקרו – אבל הסצנות הכי מעניינות הן אלה שבהן המרואיינים – כולם אנשים מיושבים בדעתם עם ילדים וקריירה – פונים לבמאי ומדברים על מה שניפוץ פלורוסנטים עשה להם וגרם להם להרגיש ואולי אפילו פיתח אותם כבני אדם.

על פי המרואינים, יש משהו בלשבור דברים כנער שמדי פעם גורם לך להבין יותר טוב כמבוגר את הנזק. יש משהו בלשבור גבולות, ולעשות דווקא, ולרסס כתובות, ולהתפרע, שמאפשר לך כאדם מבוגר להבין יותר איפה אתה חי ומי אתה. כמו ב"מועדון קרב" – מדי פעם צריך להרוס הרבה מאוד דברים עד שמבינים באמת מי אתה ומה אתה רוצה. 

ממה שהבנתי, הרבה מהשיח סביב הסרט דן בשאלה האם הסרט לא היה ביקורתי מספיק או היה יותר מדי ביקורתי ולא הראה את הצדדים הטובים. עבורי, אם יש פספוס, הוא בכך שמַתווה הדרך של המדרשיה – הרב יגל – לא נוכח (ולו ביומנים או בקטעים כלשהם) כדי לנסח את משנתו החינוכית באופן מפורט יותר ולהבהיר איך היא הגיעה לאן שהגיעה, לחיוב, וכן – גם לשלילה. אנחנו לומדים הרבה על המדרשיה בדיעבד מהאנשים שמדברים (ובעיקר מהאנשים במחזורים האחרונים של המדרשיה), אבל מחסור בחומרים (או בחירה מכוונת שלא להציג חומרים שכאלה) מעוור אותנו לשאלות מהותיות שהיו בתחילת הדרך והובילו אותנו למצב כיום, ולפרטים שהיו יכולים לשפוך אור על הנושא. 

ובעוד שההחמצה הזאת קיימת, העובדה שיש סרט מאתגר, שמסתכל לאמת בעיניים, שבוחן גם את עצמו ואת הסיבות ליצירתו שוב ושוב, ושמנסה לא להוציא את הצופים עם שורה תחתונה אלא עם תמונות, רגעים ורעיונות שייתנו להם לגבש את המסקנות שלהם – טוב, אין הרבה סרטים תיעודיים שמגיעים לרמה הזאת. או שאולי הסיבה שאני אוהב אותו היא פשוט שאני סך הכל סבבה עם הציונות הדתית, מה אני יודע.