-
חיפוש דפי סרט
חפש
לפי שם:
עכשיו בקולנוע: סרטים שרק עכשיו יצאו
עוד בקולנוע: סרטים מדוברים שעדיין רצים
בקרוב: מגיעים בשבועות הקרובים
ברחוק: סרטים עתידיים שמדברים עליהם
-
דיונים אחרונים
דיונים מתמשכים
דיונים חמים
נוספרטו (2024)
Nosferatu
אחרי מכשפות ו-ויקינגים, רוברט אגרס עובר לערפדים.
אורך: 2:12
תאריך הפצה בארה"ב: 25/12/2024
תאריך הפצה בישראל: 31/12/2024
קצת באסה שמאז המכשפה אגרס עושה רק סרטי גברים.
עוד קאסט גברי, שהנציגות הנשית היא דפ הלא מאד מוכשרת. מקווה שאני טועה ושהיא הולכת לסחוב את הסרט על גבה ולגנוב הצגות מהולט ודפו.
(קידמן כן הפגיזה וגנבה את ההצגה מבחינתי במלך הצפון).
שכל אחד יעשה מה שהוא מבין. זה פי כמה עדיף על כאלה שמנסים להכניס גיוון בלי להבין ואז מקבלים קיטונות מהקהל.
גם אני התבאסתי מהליהוק של רוז-דפ. זה חתיכת שנמוך מאניה טיילור ג׳וי שבמקור הוצמדה לסרט. אבל זה קצת לא מבוסס לחשוש שהייצוג הנשי יהיה ממש גרוע או מינימלי. בסופו של דבר המכשפה היה במידה רבה חקר של נשיות, כמו שהמגדלור היה חקר של גבריות.
בכל מקרה, אגרס הוא צ׳אד ממקימי רפובליקת צ׳אד, הוא מקבל ממני את כל האמונה שיש.
למה לא מבוסס? בעיני הייצוג הנשי במלך הצפון היה בעייתי מאד (בעיקר הדמות של אנה)
ומן הסתם כל אחד שיעשה מה שהוא רוצה, עדיין יש לי את התחושות האישיות שלי וזה בסדר להתבאס.
כי הדרישה לייצוג לשם הייצוג היא בעייתית כשלעצמה, וזה מה שהשתמע.
כדי לקבל ייצוג עדיף לדרוש גיוון מאחורי המצלמה, כי זה ישפיע גם על הסיפורים בצורה יותר יעילה מסתם ליפול על הבמאי רנדומלי עם משהו כזה.
בכל מקרה, מסכים איתך שהדמות של אולגה באיש הצפון היתה בעייתית וגם אני מקווה שזאת לא התחלה של מגמה אצל אגרס. אני גם לא חושב שהוא במאי גברי "קלאסי", לפחות בגלל המורכבות שבה הוא הציג גבריות בהמגדלור.
וסתם לשתף בתחושה אישית שבא לי עוד סרטים עם נשים מבמאי סרט הביכורים שלו התמקד באישה? גם בעייתי?
האם טענתי שאני לא בעד גיוון מאחורי המצלמה?
לפי התחושות האישיות שלי עפתי על המגדלור, זה סרט גברי וזה בסדר. אבל מלך הצפון כבר התחיל לחרוק מבחינת הדמויות הנשיות והקאסט של נוספרטו לא מעורר תקווה.
לא רואה בזה משהו בעייתי, אולי אני משוגע, לא יודע.
לא יודע
אני לא זוכר הו.וכשפה כסרט טוב במיחוד. מזיכרון עמום הסרט הרגיש כמו Torture Porn
מאשר ביקורת חברתית.
כל אחד זכאי לדעתו כמובן.
המוני torture porn מפליא אותי ביחס לסרט הזה. הוא לא מאד גרפי ואין לו הרבה במשותף עם סרטי torture porn (המסור, הוסטל, הנדל האנושי). פעם ראשונה ששמעתי מישהו מתייחס למכשפה כtorture porn. אולי באמת הזיכרון שלך עמום בנוגע אליו.
torture porn פסיכולוגי
לראות את כל מה שיכול לגרום לאישה (בימי הבניים) לסבול ולסמן וי ליד. אבל שוב זיכרון עמום
למה בעייתית?
נושא בסיסי כמו יחס מגדרי בהחלט יכול להתחיל בדרישה המינימלית "ייצוג לשם ייצוג", אפשר לטעון שנוכחות לבדה כבר משפרת, ושיחס 3:2 עדיף על 4:1 גם אם אין מעבר לכך.
כי ייצוג לשם ייצוג בדרך כלל לא איכותי, וגם לא פותר את הבעיה. הוא רדוקטיבי במקום שיהיה מרחיב.
טאיקה וואטיטי אמר את זה הכי טוב.
הוא מקצין
לא שמעתי קריאות לייצוג הפסיפס האנושי של התרבויות מרחבי כדור הארץ בכל סרט.
ובכוונה ציינתי דווקא את היחס המגדרי כדי שאוכל לכתוב "בסיסי".
ובכן, זה עדיין מוזר לי ליפול על נוספראטו ספציפית.
אז לא לעבד את נוספראטו? או לשכתב את היצירה כדי להפוך אותה ליותר מודרנית?
אגרס הוא הבמאי הכי לא מתאים להתאכזב ממנו בגלל שהוא לא עושה את זה.
בכל מקרה, אני פירשתי את האכזבה הסובייקטיבית של רנדל בצורה קצת קיצונית מדי. אבל זאת הדיעה שלי בנושא.
חשוב למתוח ביקורות כאלה
דווקא משום שהשלב הקטן הבא – הנכחה בלי הבנה – סופג ביקורות מתוך ציפייה ליותר. לא הוגן שהמשך העלמת נשים תעבור לבמאים בדממה סתם כי לסטנדרט הזה כבר הורגלנו.
זה חשוב, אבל הטוקניזם ההוליוודי נהיה מאד רעיל ומזיק לאחרונה.
ואסור שיתפשט גם לתחום הקולנוע העצמאי. מי שתומך בייצוג ל-X או Y (מגדרי או אתני) צריך לתמוך באמנים יוצרים מסוג זה, והם באופן טבעי ימלאו את המסך בייצוג הזה (וזה בדיוק מה שטאיקה אומר).
כשדורשים מאולפנים, ומסתבר שעכשיו גם מיוצרים עצמאיים, למלא צ׳קליסט הם יתנהגו כאילו שהם ממלאים צ׳קליסט.
רוברט אגרס הוא ממזמן לא נחשב קולנוע עצמאי (ראה מלך הצפון)
(ל"ת)
שימלאו צ'קליסט, זו התחלה
הזדמנויות לבמאיות זה קריטי כמובן, ומה אז?
במאית אחת בוחרת בדמויות נשיות – התוצר נחשב "סרט נשי", בעוד תמונת הראי הנפוצה היא "סרט רגיל".
במאית אחרת חותרת לחצי-חצי מציאותי – תוצר מבורך, השפעה זניחה.
אפשר למלא צ׳ק ליסט, ובהרבה מקרים אני גם חושב שזה מבורך.
אבל החלוקה הדיכוטומית הזאת לגברי ונשי היא רודקטיבית. ולמה דווקא לדעתך דווקא נוספראטו צריך שינוי כשהסרט הקודם של אגרס לא היה סרט ״רגיל״ אלא סרט ״גברי״ בכל מובן. מה הבעיה בזה?
זו חלוקה בסיסית לשתי הקבוצות הגדולות
עם חלוקות אחרות זה נעשה מורכב יותר ותלוי באזור.
נוספרטו עלה הפעם בגורל כי צריך לדון איפשהו, וזה לא עוול לאגרס, אז שיהיה.
סרטים כמו מהיר ועצבני ומשימה בלתי אפשרית הם אולי סרטים גבריים שמתחזים לסרטים לכולם…
והם גם תוצרים יקרים ורדודים שלא עושים שום דבר לקדם שיח גברי למקומות סבירים.
אבל סרט כמו המגדלור הוא סרט גברי באמת שגם טעון בהומו ארוטיקה, גם אלגוריה על יחסי עובד-מעביד ושימוש לא סביר בסמכות וגם מעביר ביקורת על איך גברים מגיבים לשעמום. וחלק מהיופי של הסרט היא העובדה שהוא באמת דיון מרתק על גבריות. ליטרלי אף אישה לא היתה מרוויחה אם על הסרט הזה היו כופים איזה צ׳קליסט דמיוני שהאולפנים הגדולים מנסים לעבוד איתו (ועושים עבודה מאד גרועה בלהטמיע אותו).
אף אחת לא מנסה
לבטל סרטים גבריים, רדודים או מרתקים.
בדיוני ייצוג מגדרי המונח "ברירת מחדל" עולה שוב ושוב, כי מקור הבעיה הוא בבחירה הידועה מראש עבור דמויות שיכלו להיות נשים או גברים, ולא בדמויות שמגדרן נקבע מראש ובצדק.
מחסור בנשים עשוי להתקיים – ומתקיים – לצד תוספת כפויה של דמות נשית. לא נדיר למצוא חבורת דמויות שיכלה להיות מאוזנת אבל כולם גברים, פלוס דמות מיותרת של אישה בתפקיד מגדרי.
זה מובן מאליו, ונראה לי שנפסיק לטחון מים.
(ל"ת)
אין כמות יפה של נשים שמביימות או כותבות סרטי מטח/אימה/ארט האוס?
בתוך ומחוץ להווליווד.
אולי במקום להכריח יוצרים שלא באמת מעניין אותם לייצג נשים, לעשות את זה, צריך לחפש א.נשים שזה כן מעניין אותם, ולתת להם את הבמה?
הרי הסיבה לכך שאנחנו לא מקבלים ייצוג נשי, היא לא שאין יוצרים שרוצים לתת אותו, אלא שהתעשייה לרוב מקדמת יוצרים עם נקודת מבט מסוימת.
כן
אפשר לדרוש הזדמנויות מהתעשייה, ובד בבד לצפות ממקבלי ההזדמנויות לא להמשיך את הבעיה מהצד שלהם.
בכל אופן, זה לא באמת קשור לדיון על אגרס.
כי הטענה כבר התחלפה מלהחיל צ׳קליסט על כל סרט ללהכחיד סרטי אנסמבל שכוללים דמות נשית בתפקיד ממוגדר.
לא
בשום שלב לא ביקשתי צ'קליסט לכל סרט.
הדרישה היא לנסות את המינימום במקום להגיד שזה לא המיטב.
במאים לקחו בחירות יצירתיות בעיבודים לקלאסיקות. למה להכניס דמויוצ נשיות/ להחליף מגדר אמור להיות הקו האדום?
ולמה נפלתי דווקא על אגרס? לא יודע, ככה יצא. ראיתי את הקאסט לסרט החדש שלו, חשבתי על הפילמוגרפיה ופתאום התבאסתי. הבמאי שפרץ קצת אחריו ואוהבים להקביל ביניהם, ארי אסטר, ביים לפחות 2 סרטים עם דמות נשית ראשית מתוך 3. אף אחד לא חייב כלום אבל בידיעה שיש חוסר שוויון בין המגדרים אני מעריך יותר את הבחירה של אסטר מאגרס (ואני צריך לסתום את הפה כי נראה שמעכשיו אסטר רוצה לעשוצ סרטים בהובלת פיניקס עד הנצח).
זה לא קו אדום. אני אצפה בעיבוד מודרני ונשי לדרקולה בכיף.
אבל אני גם לא הולך ליפול על במאי שבחר לעשות עיבוד נאמן למקור לקלאסיקה.
שני הדברים יכולים להתקיים.
הטיעון על אסטר לא מחזיק כמו שאתה בעצמך מציין כי הסרט האחרון שלו גברי מאד עם ייצוגים לא מחמיאים לנשים. אז מתי המצב יצא משליטה? כשיעשה באמת עוד סרט עם פיניקס? או שניים? הוא במאי עצמאי.
אסטר עדיין מחשיב כעצמאי, את אגרס ממש לא.
לכל מקרה אפשר לתרץ למה הגיוני לא ללהק נשים וכנראה אחו סיבות הגיוניוצ ומובנות לגמרי. עדיין יש לי תחושות אישיות ומותר לי להתבאס. לא אענתי שאגרס שונא נשים, או שהוא אומן רע בגלל זה. לא הבנתי מדוע הצגובה הקצת תוקפנית ומה מטרתה בעצם. (ועל אסטר אני לא אתהפך גם אם יעשה ברצף שני סרטי חואקין פיניקס כי עדיין כתב וביים שני סרטי אימה נשיים אייקונים).
כי עניין החשבונאות מוזר לי.
אם אגרס הוא במאי של 2 מתוך 3 (ובקרוב אולי 3 מתוך 4) ואסטר הוא במאי של אחד מתוך 3 (ובקרוב אולי יותר לפי מה שאמר לכאורה)… זה פשוט לוקח אותי למקום לא טוב של האולפנים הגדולים.
מן הסתם שמותר לך להתבאס, והדיון הזה הלך לכיוונים מוזרים. בכל מקרה, מצטער על כך שעוררתי אצלך אי נוחות.
אסטר 2 מתוך 3 (מידסומאר ותורשתי).
ולגבי נוספרטו נצטרך לחכות כדי לקבוע. עניין החשבונאות גישה קצת מוזרה אבל אין לי בעיה עם ציון בינארי של יש יצוג נשי/ אין יצוג ובאופן הזה לבחון פילמוגרפיות של במאים. זה לא גורם לי פחות לאהוב את העבודה של אגרס, הסרט הכי טוב שלו הוא המגדלור הברומאנסי, אבל כן קצת להרגיש באסה. ולפעמים לא צריך יוצר מדי לנמק או לנתח תחושת באסה מבמאי.
ותודה על ההתנצלות , אני גם מתנסח להוט ואף תוקפני יותר ממה שאני במציאות.
ואגרס כבר מביים 2 סרטים עם יוניברסל (שמארחים את גורדן פיל גם). הוא כבר
לגמרי שייך למקום של האולפנים הגדולים. (אגב בסרטי אינדי יש לרוב יותר דמויות נשיות אז הדרישה לייצוג פחות זולגת לשם כי הבעיה פחות נוכחת שם).
עד כמה שאני מבין, הסרטים של אגרס היו במימון חיצוני ורק הופצו בידי יוניברסל, בעוד אצל פיל יוניברסל לקחו חלק יותר מעורב בעשיית הסרט.
גם אחרי ה״כישלון״ של איש הצפון די בטוח שיוניברסל יתנערו מאגרס (וזה אחרי שדווקא פוקוס שהביאו את רוב התקציב הכריזו שמבחינתם הסרט היה הצלחה כשמחשבים את ההכנסות מההפצה הביתית).
שוב בו מפחד הוא אחד מהם
זה הדבר הכי קרוב לסבל אנושי שראיתי בסרטים של ארי אסתר בין אם אלו נשים או לא. ביחוד ברימייק ל"תורשתי" שנקרא המערכה השנייה.
movie bitches review
https://www.youtube.com/watch?v=vKnmQIxTbzo
ביחוד מבערך 25 דקות והלאה
מה שלא מציאות זה חוסר הנשים על המסך. הטענה שלו בכוונה ברחה למקום ילדותי מוקצן כדי להתחמק.
(ל"ת)
מה היה בעייתי באולגה?
תסלחו לי על הבורות, אבל מה היה לא טוב בדמות שלה?
היא עצמאית, חכמה, ועשתה עבודה מצוינת בלצאת מהמצב בו מצאה את עצמה
הייצוג בעייתי רק אם מתעקשים על ראייה שטחית של הסרט.
"הצפוני" פחות טוב מ"מהמגדלור" ומ"המכשפה", אבל זה לא בגלל יחס מגדרי (כפרעל אגרס, אם כבר אז יש אף ייצוג לנשיות בבסיס מסורת הכישוף הנורדית, וכן זו הסלאבית), ובטח ובטח לא בגלל שהסרט מציג את הדמויות הנשיות בו לשלילה. אולי ארחיב בהזדמנות בביקורת עליו לכשאצפה בו פעם שנייה אבל הסרט כולו הוא כסאגה שדמויותיה מעוגנות בזמן בו היא מתרחשת, וכזו שמסופרת בראש ובראשונה מנקודת מבטו של אמלת'.
שתי הדמויות הנשיות המרכזיות בסרט הן נשים חכמות, חזקות, ואמיצות, שמתנהלות בפיכחות ובפיקחות במסגרת התרבות והנסיבות אליהן הן נקלעו. אולגה לא בעייתית, אולגה תותחית, היא מפיקה את המירב והמיטב מהסיוט אליו היא נקלעה. זה שאמלת' מטומטם שחושב שאמא שלו אהבה את אביו הבוזז, הרודה, המשעבד, והאונס ובהתאם גם חושב שאולגה אוהבת אותו וזה שזה מתבטא בחוויה מוצגת בסאגה לא משליך בהתאם על המציאות בתכלס בסרט. אבל היי, פרוגרסיביים מלינים על איך שהסרט סקסיסטי ורפי שכל שמאמינים בעליונות גזעית צופים בסצנת הפשיטה בלולאה אינסופית, אז אולי הבעיה היא אצלי.
"הצפוני" פחות טוב כי הוא אינו מהודק מספיק. לאור הדלות היחסית של הסיפור, היה נכון לצמצם במעט (או להשאיר מצומצם? אני כבר לא זוכר מה שינו בצילומי ההשלמה) את חציו השני של הסרט.
על הדעה שלי לגבי צ'קליסטים וייצוג נמאס לי לדבר פה עוד בוויכוחים על ההוביט, מקווה שלא תתעסקו בזה גם לכשיצא ותהיה ביקורת עליו באתר. מקסימום יהיה קל יותר לנצח את מפלצת המתמשכים האימתנית.
👹👹👹👹👹👹
(ל"ת)
אמה קורין גם מופיע/ה בסרט, פספסתי כי לא כתוב ברשימה של דף הסרט.
(ל"ת)
טוב, יש בכל זאת שתי דמויות נשיות מרכזיות בדרקולה…
(ל"ת)
אפשר פחות מתנשא?
(ל"ת)
בדיעבד: לא יודע אם "גונבת"
אבל היא ציר מאוד מאוד מרכזי בסרט, הרבה יותר מדפו (תפקיד משני), הרבה יותר מנוספרטו. זה קצת סרט אנסמבל באופן שעשו אותו, אבל יש מצב שהיא תחשב בצדק לדמות הראשית. והיא.. די כיפית, תכלס. לא חושב שמישהו בצוות השחקנים ממש מוצלח, אבל כולם עושים עבודה טובה וזה תקף גם לדפ.
אגב אומנם דפ ליהוק תמוה אבל ניקולס הולט ממש מתבקש.
(ל"ת)
מישהו יודע מתי או אם הסרט יצא בארץ?
שמעתי מאנשים שראו את זה שהם ממש התלהבו וגם ראיתי שבשאר העולם משחררים את זה בערך שבוע אחרי ארה"ב. אז רציתי לדעת אם מישהו יודע לגבי תאריך יציאה בארץ.
לצערי עוד אין עדכון
אני מודה שאני לא בטוח אם יהיה – מצד אחד סרט גדול, מצד שני "מלך הצפון" היה קצת פלופ.
אני לא יודע אם ממש התלהבתי, אגב, אבל נהניתי מזה הרבה יותר משציפיתי. אווירה גותית כיפית, גם אם העיצוב של נוספרטו די מגוחך.
יעלה בארץ ב-31 בדצמבר, ערב השנה האזרחית החדשה
(ל"ת)