-
חיפוש דפי סרט
חפש
לפי שם:
עכשיו בקולנוע: סרטים שרק עכשיו יצאו
עוד בקולנוע: סרטים מדוברים שעדיין רצים
בקרוב: מגיעים בשבועות הקרובים
ברחוק: סרטים עתידיים שמדברים עליהם
-
דיונים אחרונים
דיונים מתמשכים
דיונים חמים
אהבה וחסד
Love & Mercy
בריאן ווילסון, מנהיג הביץ' בויז, מתמכר לסמים פסיכודליים ונמסר להשגחת מטפל מפוקפק.
תאריך הפצה בארה"ב: 19/06/2015
תאריך הפצה בישראל: 13/08/2015
סרט מרתק
ומסתבר שהוא אפילו נאמן למדי למאורעות האמיתיים (זה הפתיע אותי, כי הסיפור כל כך מופרך וקיצוני שחשבתי שחלקו בדיוני).
כמו כן, המשחק של קיוזאק ודיינו מעולה, גם כל אחד בנפרד, וגם כדמות אחת אמינה והמשכית (על אף ההבדל בין השחקנים).
...וזומבים?
(ל"ת)
נהדר & מרגש
בסוף השבוע הזה יצאו שני סרטים שאני מאוד רוצה לדבר עליהם. שניהם הגיעו אליי די משום מקום, שניהם הפתיעו אותי במיוחד ברמתם הגבוהה ושניהם מינימליסטיים, קטנים ומפוקסים בצורת העשייה שלהם.
הסרט הראשון הוא "המתנה", עבודת הבימוי הראשונה באורך מלא של ג'ואל אדגרטון, שמתגלה כבמאי מבין עניין. זהו מותחן לופת לחלוטין עם אלמנטים ומוטיבים של סרט אימה חכם. הסרט הזה הפתיע אותי עד מעל הראש, הוא פשוט נפלא. אבל עליו עוד אכתוב.
הסרט השני הוא כמובן, "אהבה וחסד" – סרטו השני באורך מלא של ביל פולאד, שבדרך כלל נמצא בעמדת המפיק ואחראי בין היתר לסרטים: "12 שנים של עבדות", "הולכת רחוק" ו"עד קצה העולם". אם כן, מפיק גדול זה כבר תואר שמגיע לו. אך השאלה העיקרית שצריכה להישאל כרגע, האם מדובר גם בבמאי גדול? לפני שנענה על כך, נחזור קצת אחורה. הרבה אחורה בעצם.
שנות ה-60 המוקדמות בארצות הברית, בריאן וילסון הצעיר (פול דנו בתפקיד מצוין) ולהקתו "הביץ' בויז", הם הצלחה מסחררת באמריקה ובעולם. אבל לוילסון יש בעיה. באמת בעיה. מדויק יותר לומר – הפרעה נפשית איתה הוא מתמודד מדי יום ביומו. 20 שנה קדימה, בשנות ה-80, כששיא ההצלחה שלו כבר מאחוריו ולאחר שאחיו נפטר, וילסון – הפעם בגרסת ג'ון קיוזאק – הוא אדם בודד ומבולבל שחי בצל השגחתו של פסיכיאטר נכלולי בשם יוג'ין לאנדי (פול ג'יאמטי), עד שהוא פוגש את אליזבת' בנקס. כלומר, מלינדה. כלומר, הגאולה שלו. כלומר, זאת אליזבת' בנקס, בטח שהיא תהיה הגאולה שלו.
הסרט משחק על שני קווי הזמן האלו, של שנות ה-60 ושנות ה-80, בצורה מעוררת הערכה. המעברים מתואמים ומתוזמנים היטב, תורמים לבנייה הסיפורית הלא-רצופה ומגרים את יצר הסקרנות של הצופה. בעוד בקו הראשון אנו עוקבים אחר שיא ההצלחה והשגשוג של הלהקה, הבעיות בדרך וחייו של וילסון ככוכב מצליח, שלפעמים לא תופס את גודל ההצלחה אליה הגיע; הקו השני, מתאר עולם קשה יותר ומנוכר ומציג נקודת מבט בוגרת יותר על החיים.
וכאן אנחנו חוזרים אל הבמאי. צורת הבימוי של פולאד לא מיוחדת במינה. הוא מביים כיאה לסרט ביוגרפי שמספר סיפור חיים. יש בסרט כמה וכמה רגעים מבריקים. באמת. כאלו שהופכים אותו מטוב למצוין, אבל ברובם, הם לא נזקפים לזכות הבימוי. הבימוי רגיל מאוד, לעיתים קצת מתוחכם ומעניין יותר – במיוחד בקטעים שמראים את העבודה על האלבום המצליח ביותר של הביץ' בויז, שנחשב לכישלון בזמנו – Pet Sounds. בסצינות האלו ובסצינות המצולמות באולפן ההקלטות, מצליח פולאד לשלב בין אלמנטים הכוללים צילום רציף, מיקס סאונד איכותי ומימיקות ותזוזות מדויקות של השחקנים. אלו ביחד הופכות את סצנות ההקלטה לאמינות, מיוחדות ובעיקר כאלו שמצליחות לעורר רצון עז להיות שם באולפן עם חברי הביץ' בויז וצוות הנגנים, שמקסימים עם צליליהם והופכים כל רגע לשכרון חושים של ממש.
אולם, לא על סצנות אולפן מרשימות בלבד נשען הסרט. יש בו הרבה מעבר. זה סרט שקודם כל רוצה לספר סיפור – סיפורו של בריאן וילסון, סולן הלהקה. בזכות דנו וקיוזאק הנפלאים, הוא גם עושה זאת בצורה מצוינת.
וילסון הצעיר, אותו, כאמור, מגלם דנו, הוא אדם מוכשר ומוזיקאי רב מעלות. הוא כריזמטי, נאה, כשרוני, רואה בכל צליל שהעולם מפיק – הזדמנות ליצור שיר. הוא אדם שכל כולו מונע מאהבה למוזיקה ולאמנות ולרגע לא מרצון להתפרסם בכל מחיר, כפי שכבר אז החלו העולם הסובב אותו ואביו הכפייתי להכתיב. דנו מוכיח בפעם המי-יודע-כמה-כבר, איזה שחקן מוכשר הוא ואחרי "זה יגמר בדם", "אסירים" "לופר" ו-"12 שנים של עבדות" זה כבר לא אמור להפתיע אף אחד. מועמדות לאוסקר עבורו היא רק עניין של זמן. כמה חיים, כמה ייחודיות וכמה מורכבות הוא מצליח ליצוק לתוך דמות שבידיים אחרות הייתה יכולה להיראות שגרתית לגמרי.
למעשה, וילסון הצעיר הוא ההפך הגמור מעצמו בשנות ה-80. קיוזאק מגלם דמות אפורה, כבויה יותר. כזו שלא מאפשרת לו להציג את יכולות המשחק שלו עד הסוף, אך עדיין מספקת תפקיד גדול בשבילו, כמו שלא ביצע כבר שנים. אלא שאצלו הכל מתחיל ונגמר במימיקות, בתווי הפנים ובצורת הדיבור החצי-כבדה, חצי-דכאונית שסיגל לעצמו בלבד. מדובר כאן בסוג של אסי דיין. הסיפור שלו עשוי בצורה פחות מעניינת, אך עדיין מצליח לרתק.
אליזבת בנקס בתפקיד מלינדה, בת זוגו (וכדי להימנע מספוילרים, אפילו שמדובר בסיפור אמיתי, לא ארחיב) של וילסון המבוגר משחקת מעולה גם היא ולעיתים גונבת את הפוקוס עד כדי כך שנראה כי הסיפור הוא גם עליה. ולמען האמת, זה נכון. היא בסופו של דבר זו שמביאה את וילסון לגאולה. פול ג'יאמטי, שהשתתף לאחרונה בהרבה קשקושים, מוכיח שבתוכו הוא עדיין שחקן גדול ומגלם כאן נבל מהשורה הראשונה, שמזכיר בנסיבות מסוימות את האחות ראטשד מ"קן הקוקיה" ובאחרות, את פלצ'ר המורה מ"וויפלאש". חבל רק שאין לו יותר זמן מסך ואמצעים להרחיב ולהעמיק את הדמות הזו.
ואם כבר "וויפלאש", סצנה אחת בסרט מאוד מזכירה קטע מסוים ממנו ומצליחה לצמרר עם מידת האמפתיה שנוצרת בזכותה. כן, כבר הזכרתי, יש רגעים בסרט הזה בהם, הודות למיקס סאונד נפלא ומשחק משובח, גם בימוי די רגיל מצליח להיראות מיוחד במינו.
לייחודיות הזו מצטרפת מעלה נוספת. היא הנקודה החזקה ביותר בסרט מבחינתי, שהופכת אותו ליותר מעוד סרט ביוגרפיה עשוי טוב. מעלה זו היא ההתעקשות של פולאד להראות לנו תהליך יצירה של אמן. הסרט מדגים זאת באופן מדהים, בעיקר בקו הזמן המוקדם יותר. סצנת הפתיחה, למשל, שאורכה לא עולה על שתי דקות, מדברת על הפחד. הפחד שיום אחד הכישרון הזה ייעלם. "מה יקרה אם אאבד את זה יום אחד?", שואל הוילסון של דנו וכמו מדבר ישירות למצלמה כמו באיזה פאונד פוטאג' שצולם במיוחד בשביל זה (סצנה מבריקה). התשובה נשארת באוויר ומציתה את עלילת הסרט.
"אהבה וחסד" הוא סרט שגרם לי להתרגש מאוד ולשמוע שוב ושוב את Pet Sounds, בכל הזדמנות שהייתה לי, בשלושת הימים שחלפו מאז צפיתי בו. מעולם לא הייתי מהמעריצים הגדולים של הביץ' בויז. הכרתי, כמו כולם אני מניח, את השירים המוכרים שלהם: God Only Knows, Wouldn't It Be Nice, Good Vibrations ועוד כמה וכמה. ובכל זאת, הסרט הזה תפס אותי והקסים אותי מאוד מאוד.
בשנה שעברה כשצפיתי ב"משחק החיקוי", המחשבה הראשונה שלי בסיומו, הייתה: "נו, עוד ביוגרפיה רגילה למדי". נכון, היה בה משחק מעולה, סיפור חיים מעניין ובנדיקט קאמברבאץ', אך מבחינתי חסר בה הניצוץ ההוא מעבר; המסרים העמוקים יותר; הייחודיות והקסם שיהפכו אותה מעוד סרט ביוגרפי על אדם אקסצנטרי, שהיה לו קשה בחיים, לסרט ביוגרפי שרוצה ללמד אותי משהו שלא ידעתי או לפחות להציג לי אותו באור חדש.
רק האל יודע כמה אני שמח לומר שאת כל אלו מצאתי ב"אהבה וחסד". אף על פי שקיימות בו סצינות שנראות רגילות מדי ואילולא אלמנטים נוספים הוא עלול היה להישאר ברובו שגרתי – בסרט הזה יש את הניצוץ שחסר ללא מעט ביוגרפיות בזמן האחרון. זה שמקשר בין הדמויות לבין הצופים בהם בעולם האמיתי, שהופך את הסיפור למעורר השראה ועוצמתי. או שאולי אלו רק פול דנו והשירים המרגשים והאפקטיביים של הביץ' בויז, שמלווים את הסרט לכל אורכו. כנראה הכל ביחד.
מבולגן מידי לטעמי
לזכותו: הוא לא בנוי בצורה כרונולוגית סדורה כמו כל סרט ביוגרפי אחר.
לחובתו: הוא מניח הכרות קודמת עם ביצ' בויז.
לכן עבורי, מי שההכרות שלו עם הלהקה היא "הם עשו כל מיני שירים נחמדים, מתישהו", העובדה שהסרט הגיע בלי אקספוזיציה ברורה ולכל אורכו לא נראה קשר ברור בין החלק שמתקיים בעבר לעומת זה שמתקיים בהווה, יצר ברדק נוראי בראש.
כך קרה שלא רק שאני לא מתלהב מהסרט כמו התגובות מעליי, אלא התובנות שלי לגבי בריאן ווילסון הן בעיקר מכתוביות הסיום ולא מהסרט עצמו.
ביקורת קצרה אך יותר מפורטת אפשר למצוא כאן:
https://gal015.wordpress.com/2015/11/21/love-and-mercy/
נהדר
המון חששות ליוו אותי עד שהצלחתי לראות את הסרט. השקט המוחלט סביב לסרט כמו גם העובדה ש"סרט על הביץ' בויז" לא נשמע כל כך מרתק לא הצליחו לשכנע את אשתי אבל אחרי סיבוב מוצלח אצל אגודות המבקרים שאצלם פול דאנו גרף פרסים החלטתי לשבת ולראות אותו והתבאסתי שלא ראיתי קודם.
בין אם זה הבימוי שלא מקבל מספיק קרדיט ועושה עבודה נפלאה, המוזיקה הכמעט-מקורית המרתקת או עבודת המשחק הנהדרת של הקאסט ( הכי טובים, מהכי טוב עד מיחזור עצמי: בנקס, דאנו, קיוזאק, ג'יאמטי) או התסריט הצנוע יחסית משהו בסרט הזה עובד לחלוטין וזה עוד לפני שהבנתי על מה הוא בדיוק.
צפייה מומלצת, ועוד סנונית בגל של הביופיקים הלא שגרתיים (שסלמה וסטיב ג'ובס גם נמצאים בו) שמחליטים להתמקד בתקופות ולא בכל החיים בתבונה רבה.