ביקורת: רצח כתוב היטב – תעלומה יוונית

בנואה בלאנק חוזר, ומחליף את החור של הדונאט בבצל מזכוכית.
שם רשמי
רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית
שם לועזי
Glass Onion: A Knives Out Mystery
סרט מס' 2 בסדרת רצח כתוב היטב

שישה אנשים מקבלים קופסה – בתוכה רצף חידות שלאחר שפותרים כל אחת מהם, הם מקבלים הזמנה: סוף שבוע באי הפרטי של מיילס ברון (אדוארד נורטון), גאון מולטי-מיליונר שעומד בראש חברת ביג טק שנראה שידה בכול (וגם מי ששלח להם את הקופסה, יש לציין). בסוף השבוע הם יוכלו למצוא בריכה, שתייה, אוכל טוב, ורצח.

בין השישה ניתן למצוא פוליטיקאית שלה ברון תורם כספים (קתרין האן), עובד בכיר בחברה שלו (לסלי אודום ג'וניור), דוגמנית שמסתבכת בצרות באופן קבוע (קייט הדסון), יוטיובר שמרבה לכעוס – בעיקר בנוגע לענייני זכויות גברים (דייב בטיסטה) – רביעיית חברים שמנסים לפצח יחדיו את הקופסה ומתלהבים מכל חידה. פרט אליהם, יש גם את ג'אנל מונה (לא היא עצמה, כן? היא משחקת פה דמות), שנראה שהקופסה פחות משמחת אותה, וכמובן את בנואה בלאנק, אותו בלש מהסרט הקודם בעל המבטא המגוחך.

כל זה קורה בסצנות הפתיחה, שפרט לשלל הדמויות האלה (טוב, ברון בשלב הזה לא מופיע בעצמו, אלא נוכח כמעין רוח ששורה מעל כל העסק) כוללת כמות מגוחכת של הופעות אורח מעולם התיאטרון, הקולנוע, ואפילו המוזיקה הקלאסית. אם הסרט הקודם הסתפק באזכור ל"המילטון", הרי ש"רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" מבסס את עצמו כמשהו שמתרחש בעולמנו באופן הרבה יותר תכוף – בין אם זאת הקורונה שמרחפת מעל הדמויות (הסרט מתרחש בפרוץ המגפה, במאי 2020), אנשים שמשחקים "Among Us" או דיונים על משבר האקלים ומולטי-מיליונרים. זה מעלה כמה שאלות, כמו בכל סרט שיש בו יותר מדי הן אזכורים לתרבות והן שחקנים מפורסמים בתפקידים של אנשים רגילים (אף אחד לא אמר אי פעם למולטי-מיליונר שהוא נראה קצת כמו הבחור מ"מועדון קרב"? סרטי בונד הם לא דבר ביקום של "רצח כתוב היטב"? וכו') אבל בזמן אמת זה בעיקר מצחיק ומצליח לחבר אותך לעולם ולדמויות.

"בעיקר מצחיק" זה הדבר הראשון שראוי להגיד על הסרט הזה. זה לא ש"רצח כתוב היטב" הראשון היה סרט לא מצחיק אבל בגלל שבסרט הראשון התעסקו כמעט מהרגע הראשון ברצח, ההומור בא לצד המתח והתעלומה. בהמשך, לעומת זאת, יש זמן מסוים עד שקורה מה שקורה, ועל כן יש הרבה יותר זמן לצחוק עם הדמויות שלנו. בין אם בבדיחות רפרנסים משובחות, או בין אם בהומור דמויות שמוצא את האבסורד בדמויות שבו זמנית גדולות וקטנות מהחיים.

וזה דמויות ברבים, כי הפעם, בניגוד לפעם הקודמת, לא הביאו שחקנים מהשורה הראשונה רק כדי ללבוש סוודר. כלומר, אוקיי, זה לא נכון – יש כמה שחקנים מהשורה הראשונה שבאו לפה כדי להלחין צליל של פעמון ועוד שלל שטויות שכאלה. אבל מי שמופיע על הפוסטר? כל אחד מהם דופק תפקיד שנכתב באופן מלא כדמות בעלת צדדים חיוביים, ושליליים, ובעיקר מלאים. אם בפעם הקודמת היה קאסט נהדר שנאבק על הרגע שלו לזרוח מול המצלמה, כאן המצלמה מתמסרת לכל אחד ואחד מהם ויש מספיק לכולם. וכמו אז, גם הפעם כולם מפגיזים עם ביצועים קורעים מצחוק (כשצריך), מאיימים (כשצריך) ומגניבים (כשצריך).

רוב הפרחים והתשבוחות נשלחים לכיוונן של ג'אנל מונה וקייט הדסון (ובצדק), אך הריני מרים כוסית דווקא לשתי דמויות יותר משניות בסרט שעושות תפקיד קצת יותר חמקמק – ויסקי, בת זוגו של הדמות של דייב באטיסטה, בגילומה של מדלין קליין; ופג, העוזרת של דמותה של קייט הדסון בגילומה של ג'סיקה הנוויק. שתי הדמויות נאלצות לחיות בצילם של הענקים במרכז הסרט, והן מתמודדות איתן בדרכים שלהן – בהכחשה, באופטימיות, בעבודה יום-יומית. בסרט על אנשים גדולים והבעיות שהם יוצרים, שתי השחקניות הללו מצליחות להבהיר את הנזק המשני שהם עושים במחוות קטנות. נואה סגן (שגם הופיע בתפקיד קטן ושונה בסרט הקודם) וג'קי הופמן ("רק רציחות בבניין") נפלאים גם הם בתפקידים קצרים אך פשוט קורעים מצחוק.

אז אם השאלה הגדולה שעומדת בבסיס הסרט היא "האם הוא מצליח להשתוות לראשון", אז התשובה היא "וואלה, נראה לי שהוא אפילו יותר טוב".

ועכשיו, אני ממש לא רוצה שג'ונסון יקדיש את חייו לבימוי רציחות שכתובות היטב, אבל אין מה לעשות – ג'ונסון וקרייג הפיקו אילו לקחים קטנים שהיו מפעם קודמת ויצרו המשך שמצליח להיות מצחיק יותר, מגניב יותר, כיפי יותר, ומעניין יותר; וכצ'ופר, הסט המרכזי שבו מתרחש הסרט מוגזם ומטורלל יותר. ואומנם טוב לא לפרט יותר מדי על מאורעות הסרט, אבל גם פה ג'ונסון מצליח, פרט אולי לגילוי אחד, לא לנסות לנצח את הצופים באיזה משחק שח שבו הם לא יודעים מאיפה מגיעה המהלומה הבאה אלא בעיקר לספר סיפור מספק. אז גם אם תצליחו להבין מה קרה לפני שהסרט מגלה (ולתחושתי זה על פי רוב פחות אתגר מהפעם הקודמת), הדרך לשם היא זאת שעושה את כל ההבדל. והדרך לשם פשוט נהדרת. הדובדבן על הקצפת שהוא האמירה האקטואלית במפתיע של הסרט, רק מוסיף לתחושת הניצחון של כל זה.

אז אם מה שמצפה לנו ב"רצח כתוב היטב 3" הוא עלייה ברמה, או אפילו עוד משהו ברמה של "תעלומה יוונית" – אז טוב, בסדר, יאללה, תביא עוד אחד ג'ונסון. אבל ראבק – אחר כך לחזור לסרטים מקוריים.