ביקורת: הקול בראש 2

איזה מהרגשות בראש שלנו אחראי על אכזבה?

"לא הבנתי כלום" אמרה הבת שלי בסוף ההקרנה של "הקול בראש 2", ומיד הרגשתי אשמה על כך שפשוט לא לקחנו אותה לסרט מורכב פחות כמו "גארפילד". אלא שאז הבטתי רגע סביב באולם מלא בילדים ממגוון שכבות הגיל, ועל כולם (או לפחות אלה שלא בכו כי השתיה נפלה / הם צריכים פיפי / הם בני שלוש) אותה הבעת פנים המשדרת רגש שלא זכה לייצוג בסרט: בלבול.

ותחושת האשמה התחלפה באכזבה. לא מעצמי, מפיקסאר: אולפן שלאורך השנים היה מורכב דיו כדי למצוא חן מבוגרים, אך למרות זאת קהל היעד העיקרי שלו הוא בראש ובראשונה ילדים – אותם ילדים שנהנו גם מסרטים "מורכבים" אחרים של האולפן ובהם "נשמה", "משפחת סופר-על" וגם "הקול בראש" הראשון, אפילו אם בדיחות ומסרים מסוימים חלפו להם מעל הראש. הרי המטרה היא לשעשע ילדים, ונכון שהרף לא גבוה ולמרות זאת פיקסאר יצאו מגדרם על-מנת שכל משתעלי הנזלת ירגישו גם הם הנאה, וירצו לשוב לעולמות שלהם במהרה.

אלא שלא זה המצב עם "הקול בראש 2", סרט שמדיף ריח רע מרוב מאמצים למצוא חן בעיני קהל בוגר באמצעות ממבו ג'מבו של פסיכולוגיה התפתחותית, מאמצים שלא השתלמו כי "הקול בראש 2" (גם אם לא סבלתי בו כאב פיזי כמו ב"שנות-אור") הוא סרט שאני לא מתכנן או מעוניין לראות פעם נוספת.

הסרט מתרחש שנתיים אחרי קודמו, והגיבורה שלנו ריילי כעת בת 13: גיל בו, מסתבר, נוצרים רגשות חדשים כמו "מבוכה" ו"קנאה" (האם הסרט גורס שילדים קטנים לא מקנאים באחרים ועושים פדיחות?), אנווי (שחובה לבטא במבטא צרפתי. בטריילר המדובב היא נקראה "שיממון" אבל זה תכלס הקו הדק שבין שעמום לאדישות) וחרדה (שזו שלוחה של פחד אבל עם עוד הזדמנויות מרצ'נדייז), וכיוון שיש יותר מדי רגשות במטבח, אלה הישנים צריכים ללכת וכך "שמחה", "עצב", "כעס", "פחד" ו"גועל" מוצאים את עצמם כלואים ומנודים בתוך ראשה המורכב של ריילי, נערה שהעתיד החברתי שלה מעורפל, דבר שגורם לה לנסות ולמצוא חן בעיני חברות פוטנציאליות חדשות על חשבון החברות הנוכחיות שלה.

וזה יכול היה להיות מעניין אם "הקול בראש 2" היה טורח, בשלב כלשהו, להפוך את קבוצת החברות הקודמת של ריילי לדמויות בעלות אופי; אף לא אחת מהן הופיעה בסרט הקודם, ומלבד הצגה שטחית בתחילת הסרט אנחנו לא יודעים דבר על מי שאמורות להיות הבסטיז שלה (כולל את השם שלהן ששכחתי עוד במהלך הצפייה). כך שאם לא אכפת לי מהחברות של ריילי, מדוע שיהיה לי אכפת אם ריילי תאבד אותן?

אתם יכולים לטעון שלא הוגן מצדי לצפות שהעלילה תעניק עומק לקבוצת חברות שלא הכרנו עד כה בזמן קצר כל-כך, והייתי מסכים איתכם לולא "אדומה אש" הוכיח שזה בהחלט אפשרי. ואתם גם יכולים לטעון שזה שאולי לא אכפת לנו מהחברות של ריילי, לא אומר שלא אכפת לנו מריילי עצמה ושנרצה שיהיה לה טוב. ויודעים מה? יש בזה משהו. אנחנו באמת מכירים כבר את ריילי ומושקעים בה רגשית, ובאתי מוכן ומשונס לראות אילו אתגרים חדשים ניצבים בפניה.

התשובה: שום דבר מעניין. גיל ההתבגרות של ריילי הוא פחות (כשמו כן הוא) גיל, ויותר חצי שבוע שמרגיש כמו מחלה שמגיעה בפתאומיות, ושצריך ללמוד איך לפתור אותה. אלא שהפעם, הדרך לפתרון מסובכת שבעתיים שלא לצורך. "הקול בראש 2" מציג רעיונות נוספים מעולם הפסיכולוגיה באמצעים ויזואליים, והמסע שאותו עוברת "שמחה" (בליווי כל הרגשות המקוריים, ולא רק "עצב") עמוּס מרוב רעיונות: מזיכרונות מודחקים דרך כספת סודות ועד סופת רעיונות ועוד ועוד ועוד. "הקול בראש 2" מרחיב את הקונספט המתוחכם-אך-ידידותי של הסרט הקודם באופן שהופך אותו למתוחכם-ולא-ידידותי.

ואני לא יודע מדוע קיוויתי שזה יהיה אחרת. הסרט הקודם הוא סרט אישי של הבמאי והכותב פיט דוקטר שהושפע מאירועים שחווה עם בתו, ואמנם הוא פתח ספרי פסיכולוגיה כדי לספר את הסיפור – אבל בסופו של יום הם היו כלי עזר על-מנת לספר את הסיפור של ריילי, ואת האופן בו שמחה ועצב למדו להכיל אחת את השנייה. כאן, לעומת זאת, נדמה שהבמאי החדש קלסי מאן ניסה לעשות רושם על קודמו והשתמש בכל מה שהוא הצליח ללמוד כדי שהסרט יהיה כמו "הקול בראש" אבל יותר: יותר רגשות ויותר רעיונות פסיכולוגיים מורכבים, וכל זה רק כדי להגיע, בסופו של יום, לפתרון שמובן מאליו לא רק למי שראה סרט או שניים בחייו אלא גם למי שזוכרים את הסרט הקודם של "הקול בראש". כן, המסר אותו מסר. הוא פשוט מתרחב לרגשות נוספים.

ואם לנו המבוגרים זה נשמע כמו כאב ראש, תארו לכם להיות ילד ולצאת מבולבל מסרט לילדים. ניסיתי לשוחח עם הבת שלי כדי להבין מה אהבה, והתשובה שלה הייתה "הזאתי הכתומה מצחיקה" וזהו בערך. מה קרה ומדוע היא כבר לא יכלה להסביר, ובשלב מסוים היא המציאה פרטי עלילה שלא קרו כדי לגשר על פערי המידע ("שמחה רוצה להיות גיבורת-על"). חשוב לציין שהיא אמנם רק בת 6 אבל את העלילה והמסר של הסרט הראשון (בו צפתה לראשונה יום קודם) היא הבינה מצוין, ואילו מהסרט השני, אחרי הרהורים ומלמולים, היא מסרה שלמדה שזה לא בסדר לכלוא אנשים נחמדים – ושמעו, כן, נכון. אבל אני לא חושב שזו הייתה כוונת המשורר.

וכך, בלי משהו חדש ומעניין לומר, מסע מסובך עם רעיונות מסובכים אף יותר וגישה שטחית לגיל ההתבגרות, אין ל"הקול בראש 2" הרבה מה להציע. להגנתו ייאמר שיש בו רגעים מצחיקים (בכל זאת, סרט פיקסאר), דמויות חביבות (בכל זאת, סרט פיקסאר), האנימציה נהדרת (בכל זאת, סרט פיקסאר) והוא אמנם ממחזר את הרעיונות של הסרט הראשון, אבל אני מזכיר שכולנו אוהבים את הסרט הראשון. מעבר לכך, הקונפליקט בסרט כמעט ומביא את "שמחה" לנקודת שבירה באופן שגם הסרט הקודם לא העז לעשות, מה שסיפק את אחד מהשיאים הרגשיים של שני הסרטים יחד. חשוב גם לציין שעל אף שצפיתי בסרט בדיבוב לעברית, לא הרגשתי לרגע שהחוויה שלי פחותה. מלאכת הדיבוב נהדרת (אם כי "שמחה" הוא שם שמתאים פחות לגיבורת פיקסאר ויותר למוקדנית במחלקת גביית ארנונה של העירייה).

עבור המבוגרים שבכם שאהבו את הסרט הקודם, סביר שלא תסבלו אם תצפו ב"הקול בראש 2", ולוּ בשביל לשמוע מה חדש עם שמחה וכל השאר. כן, הכל מרגיש כמו הרפתקה מוזרה ומיותרת ו"לא תסבלו" זה לא בדיוק סוג ההמלצות המהללות שפיקסאר קיבלו בעבר, אבל זה מה יש. עבור הילדים שבכם… עזבו, לכו ל"גארפילד".