ביקורת: Heart Of Stone

גל גדות שוב משתפת פעולה עם נטפליקס, ושוב יוצא מזה בעיקר ערימת קלישאות לא מאוד מעניינת.
שם רשמי
לב של אבן
שם לועזי
Heart of Stone

"לב של אבן" – ששמו לא תורגם לעברית על ידי נטפליקס, אולי בגלל איזה משחק מילים חיוור שיש בשם האנגלי של הסרט – הוא סרט כושל. לאו דווקא "גרוע", למרות שגם זה תואר שהולם אותו; אלו פשוט היומרות שמציקות ומגדילות את תחושת התסכול של מי שצופה בקלאסטרפאק הזה.

רייצ'ל סטון (גל גדות) היא סוכנת של סוכנות על עצמאית ומסתורית בשם "האמנה", לה סוכנים מפוזרים בכל העולם, טכנולוגיות ייחודיות והיררכיה פנימית עם מיתולוגיה מוזרה (כמו "קינגסמן" למשל, מינוס המגניבות). בנקודת הזמן הנוכחית היא הושתלה בתוך צוות סוכנים של סוכנות הביון הבריטית ומפתחת קשרי ידידות עם החברים האחרים: פארקר (ג'יימי דורנן), יאנג (ג'ינג לוסי) וביילי (פול רדי). אחרי משימה לא מוצלחת באלפים היא מגלה שכוח עוין מנסה לשים את ידיו על הנכס החשוב ביותר של "האמנה": בינה מלאכותית מתקדמת בשם "הלב" שבעצם אחראית לרוב ההצלחות של הסוכנות.

סטון נתקלת בהאקרית שעל פניו מובילה את ניסיון השוד הזה, צעירה הודית שוחרת נקמה (אליה באאט בהופעת בכורה הוליוודית), אבל כנראה שיש כוח משמעותי יותר מאחורי הגברת.

לבסיס הסיפורי הזה תוסיפו רכיבים של מתכון סרט ריגול קלאסי: אקשן, טוויסטים, נאמנויות מתחלפות וסצנות משימה בלוקיישנים מרהיבים.

ושום דבר פה לא עובד.

התסריט, בראש ובראשונה ובאחרון ובאחרונה; זה לא שאין לו פוטנציאל – בטח כשמה שנדרש ממנו זה לבצע קלישאות כמו שצריך – אבל הוא נכשל בכל היבט. זה מתחיל כבר מהמקגאפין, אותה בינה מלאכותית אדירת כוח: זאת חארטה עלובה מארץ החארטות. בטח התסריטאים הרגישו מאד טוב עם עצמם על האקטואליה שבדבר, אבל המקסימום שהם הגיעו אליו זה לגרום לאלו שזלזלו באיום הAI של "משימה בלתי אפשרית" האחרון להסתכל עליו באור מחודש, עכשיו כשהם מבינים כמה גרוע אפשר לעשות את זה.

מבטיחים לנו, די בהתחלה, שהמחשב הזה יודע לחזות את העתיד ולחשב במדויק סיכויי הצלחה של משימות. ואז הוא נכשל בכל אחת מהפעמים האלה. אין משימה אחת בסרט בה אנו חוזים במה לעזאזל המחשב הכל כך מוצלח הזה עוזר לסוכנות השלומיאלית הזו שמפשלת כל כך הרבה פעמים. זה גם מגוחך ברמת הביצוע הפשוט: הסרט מראה כיצד המחשב משנה את הסיכויים תוך כדי פעולות הסוכנים בשטח! אז בשביל מה קראנו לך, גולם מרובע. היכולת היחידה שאנחנו כן חוזים באפקטיביות שלה היא לפרוץ לכל מערכת מחשוב על פני האדמה; אבל חוץ מזה שזה רעיון משומש כמו מסטיק מתפוצץ, אין לזה שום קשר ל"בינה מלאכותית" במובן האקטואלי שלה, ועוד יותר גרוע, שהיכולת הזו באה לידי ביטוי בתסריט רק מתי שצריך אותה.

הלאה: דמויות. ברור שאני בעד גל גדות והכל, כן? אבל היא שחקנית עם טייפקאסט מאד ספציפי, והתפקיד פה הולם בגדול את מידותיה – אלא שבמקום לתת לה להיות מגניבה, התסריט שוב מכשיל את הפוטנציאל ומנסה להכניס עומק וקונפליקטים לסיפור שלה. הרעיון לא רע בהכרח – מערכת היחסים של סטון עם צוות הסוכנים הבריטיים דווקא עובדת לא רע. אבל אז היא נזנחת באמצע הסרט כדי לתת לגיבורה שלנו מניע, ובדיוק שם גדות מפסיקה לעמוד בקצב. שחקנית אחרת היתה אולי מצליחה במשימה; תסריט טוב יותר היה מתאים את עצמו לכוכבת שלו – אבל כאן אנחנו יוצאים קרחים מכאן ומכאן.

התסריט לא מסתכם בלהיות שטחי וצפוי, אלא גם הופך את כל הדמויות שלו לטיפשות להדהים. אין פאקינג מצב שחבורת שלומיאלים כזו יצרה כלי כל כך מתוחכם והחזיקה באיזושהי עמדת כוח. זה קורה שוב, ושוב, ושוב, ושוב, ושוב, והייתי ממשיך להקליד עוד מאה פעם מרוב שזה מתסכל. צופים בני חמש נמצאים קילומטרים לפני הדמויות, והסיבה היחידה שלא צרחתי על המסך באחד הרגעים ה"גדולים" של המערכה השלישית היא שכבר הייתי צרוד מכל מה שבא לפני כן.

בולטת בטמטומה היא הדמות של קייה, ההאקרית ההודית. המהלך של הסיפור לגביה צפוי מקילומטרים על גבי קילומטרים, אבל בניסיון ליצור מתח במערכה השלישית המשמימה, הקליימקס הגדול לגביה נמתח ונמתח ונמתח ונמתחחחחחחח עוד הרבה אחרי שהעיניים שלי כבר סיימו להתגלגל. ראיתי ביקורות שהתלהבו מההופעה של השחקנית, אבל אין לי מושג על מה הם מדברים. לדבר אנגלית במבטא הודי חמוד זה לא מספיק.

מה עוד הסרט ניסה לעשות? אקשן? אויש, תעשו לי טובה. מילא לצאת רע בהשוואה למשימה בלתי אפשרית; אבל בפאקינג "הודעה אדומה" האקשן היה יותר טוב, למרות ששם הכל צולם באולפן ופה באמת השקיעו בלוקיישנים וצילמו מרדפים באיסלנד ובספרד, למשל. הנופים לא עוזרים, מתברר, כשהאקשן כל כך לא מעניין וכל כך צפוי. האמת שלבמאי – טום הארפר – כן יש שליטה מסוימת במרחב מבחינת הבנה של מי נגד מי ואיפה הוא נמצא, ואפילו יצר רגע אחד שחותם מרדף אופנועים ובו אשכרה נהניתי ממה שקרה על המסך – אבל חוץ מזה האקשן פשוט משעמם. שום רגע זכיר, שום יצירתיות, קלישאות על קלישאות על קלישאות וביצוע מפוהק.

גולת הכותרת היא דמותו של הנבל. הסרט לקח את המהלך הקל יותר של נבל שקל לשנוא כי הוא ממש רשע – ושוב, בפני עצמו זה סבבה. אבל כשהולכים לשם, צריך לדעת לתת לצופים קתרזיס מספק, ומה שנעשה פה לממזר המעצבן הזה הוא כמעט אנטי קליימקס בהגדרה. על הטיפשות התהומית של גיבורינו האמיצים מול המעשים שלו כבר דיברתי, אבל זה נהפך לטיפשי עוד יותר כשהסרט מכניס לנבל איזשהו סיפור רקע דבילי בניסיון פתטי לתת לו "עומק". זה על פי רוב לא עובד יחד: כתיבה של "תהליך" לנבל שמקביל להתפתחות של הגיבורה מתאימה לנבל עמוק באמת, מישהו זכיר או מאיים כמו שצריך; אם נתתם לצופים ממזר שחצן וריקני, מה שצריך זה לראות את הגיבור קורע לו את הצורה עם וואן ליינר כיפי ("ג'ון וויק 4" הוא דוגמה טובה) ולא שיחות נפש אידיוטיות.

"לב של אבן" נורא רוצה להיות יותר מ"סרט אקשן גנרי" של נטפליקס: הוא אמור להשיק פרנצ'ייז חדש, הוא עלה הרבה כסף, הוא מפומפם בפרסומות והוא מלא בחשיבות עצמית. אבל כגודל היומרות גודל ההתרסקות, ואין בו שום דבר ששווה את הזמן שלכם. אם כבר קלישאות, אז הרבה זמן לא הרגשתי אחרי סרט תחושה חזקה כל כך של "אני רוצה את השעתיים שלי בחזרה".