במקור: The Fast and the Furious: Tokyo Drift
במאי: ג'סטין לין
תסריט: כריס מורגן
שחקנים: לוקאס בלאק, באו וואו, נטלי קלי, בריאן טי
"הבל הבלים," אמר קהלת. "הכל הבל."
והוסיף ואמר, "אין חדש תחת השמש."
ובכן, לא באתי לחלוק עליו, אלא לטעון שגם אם דבריו כוונו לשלילה, הרי שלעתים ההבלים הישנים והבלתי מקוריים יכולים להיות מהנים למדי. כמו למשל במקרה שלפנינו. אם הנוסחה של סרטי 'מהיר ועצבני' הקודמים עבדה היטב, למה לא לייצר ממנה עוד? כל המרבה מכוניות מרהיבות שעושות דברים שאנו, פשוטי העם הפלבאים, לא נעז לעולם, הרי זה משובח.
הסרט הנוכחי מתחיל במרוץ לא חוקי אחד יותר מדי של שון בוסוול, תלמיד תיכון ארה"בי ממוצע בן 24 (ונראה אפילו קצת יותר, לעיני הבלתי מאומנת). במהלך עלילתי מופרך ראשון מני רבים מסכימה המשטרה להגלות את שון אל מחוץ לגבולות ארה"ב, במקום להגיש תביעה. ולאן ילך הילדון אם לא אל אביו החייל האמריקאי המוצב בטוקיו? טוקיו, כידוע, נמצאת ביפן, ויפן זה מקום זר, מגניב, ומוזר, מלא במכוניות מגניבות עוד יותר. אה, ויש שם יפנים, שהיו קהל יעד נהדר לסרטים הקודמים. אז למה לא?
כאן, יש לציין, הנוסחה חורגת מעט מהסרטים הקודמים, אך נעה במסלול המוכר יותר מסרטי אומנויות הלחימה. הלוחם הנועז והצעיר מגיע למקום חדש, מובס על ידי האנשים הרעים, ומוצא לו מאסטר שיאמן אותו בנבכי האומנות הסודית. מאוחר יותר הוא ינקום באנשים הרעים בדו-קרב מרהיב, וישיב לעצמו את כבודו. ואת כבודה של האומה האמריקאית, אם אפשר באותה הזדמנות.
בסרט הזה, אומנות הלחימה הסודית היא ה"דריפט". אני לא בטוח אם יש לכך מונח הולם בעברית. מדובר בסוג מתוחכם למדי של זריקת זנב המכונית בסיבוב, מה שמאפשר סיבובים חדים ביותר, ושחיקת צמיגים מהירה, קולנית וריחנית באותה מידה. את הניחוחות של הגומי השרוף, לצערי, הסרט לא הצליח להעביר היטב. אך כל שאר הפטישיזם המכוניתי היה אחלה דשופרא.
במרוץ הראשון של שון השחצן בטוקיו הוא מצליח לרסק לחלוטין מכונית ששאל מאדם שאינו מכיר (העלילה מופרכת, ציינתי כבר?) וכך הופך הוא לאיש חובו של האן, משאיל המכונית, ונאלץ לבצע עבורו משימות מפוקפקות כגביית כספים. אבל בד בבד, האן מתחיל גם לחנוך את שון, ומשפר את מיומנויות ה'וורום וורום!' שלו. כלומר, האן הוא אחד מהחבר'ה הטובים. אז מי האיש הרע? את התפקיד ממלא די-קיי (קיצור של דריפט-קינג), מאפיונר יאקוזה נטול אף. די-קיי ושון גם לגמרי במקרה דלוקים על אותה נערה, תיכוניסטית חביבה (בת 21 בלבד) ושמה נילה. צופים שבילו יותר משמונה דקות בקולנוע בימי חייהם מוזמנים להמר במי תבחר נילה לבסוף. בין הפותרים נכונה יוגרל פותר שרואה את סרטי 'מהיר ועצבני' בעבור העלילה.
כי העלילה, מה לעשות, לא ממש קיימת. כמו בסרטים מז'אנרים דומים, הטקסט הוא רק תירוץ לחיבור בין מפגנים מעוררי קנאה. מרוצי המכוניות מעולם לא נראו טוב יותר. הביצועים מדהימים, והשליטה של נהגי הפעלולים במכוניות המבהיקות מעוררת יראה. מישהו, למען השם, באמת עשה את הדברים הללו. בכל הנוגע לסצינות המכילות מכוניות, הסרט לא פחות ממושלם. הצילום נהדר, וזוויות הצילום מפתיעות כל פעם מחדש. העריכה מדויקת, והתוצאה בהתאם.
מי שיכול להסתפק במפגנים ויזואלים מרהיבים, יצא מהסרט ותאוותו כולה בידו. מי שלא? נו, ממילא לא היה לו מה לחפש כאן מלכתחילה. ומצד שני, ההורים מבין הקוראים, יתכן וראוי שישקלו פעמיים שלוש אם להרשות לילדיהם לראות את הסרט. ומאחר שסביר שההורים לא באמת יכולים לשלוט על הרגלי הצפייה של צאצאיהם, ומרבית קהל היעד הטפש-עשראי כבר ראה את הסרט, אנא שקלו לא לתת להם את האוטו שבועיים-שלושה לאחר הצפייה. מפחיד אותי הרעיון של נער בן 17-18 יוצא מהסרט, ומנסה ליישם את שראה. הגבלת צפייה או השלכותיה אינה בהכרח דבר רע. ואם להגביל, הרי שיש בעולמנו דברים קצת יותר מסוכנים מסקס (ואפילו מסקס בין שני גברים, דבר המקפיץ תמיד את בלוטות הצנזורה בארץ). נהיגה פרועה היא דבר מסוכן בהרבה, והכסתו"ח המוצע בשקופית בסוף הסרט רחוק מלספק בטיחות לעוברי אורח תמימים הנקלעים למסלולו של דריפטאי צעיר.
הסרט הזה אפילו לא שווה...
את העברה של הפיראטים לדף הבא.
יופי, עכשיו כל פעם צריך לדפדף.
לא משהו
ראיתי את הסרט לפני איזה שלוש שבועות בכלל לא משהו.
יש כמה בדיחות נחמדות.
הפס קול יש רק כמה שירים בודדים טובים.
נילה? אתה בטוח שלא טעית?
לא הגיוני שליפנית יקראו ככה. לא ניתן להגות את השם ביפנית.
כן, Neela.
קיפוד לא כתב שהיא יפנית. היא אמנם לומדת ביפן, אבל גם שון לומד ביפן והוא הרי לא יפני.
ושון הוא תיכוניסט בן 24?
הומ, צריך להיות ממש טיפש כדי להישאר בתיכון עד גיל 24. יכול להיות שהוא בקולג'?
או שהתכוונתם להתנהגות של תיכוניסט אמריקאי ממוצע?
ושון הוא תיכוניסט בן 24?
הביטי בתמונות. בן כמה הוא נראה לך?
מבוגר מכדי לשחק תיכוניסט, כן.
ועם כל זה,
אי פעם פורסם הסבר רשמי מדוע הם החליטו להחליף את כל הצוות?
החליפו לצוות זול יותר.
אני מקווה שאף אחד לא ייעלב יותר מדי אם אני אגיד שסרטי 'מהיר ועצבני' הם מוצרים שנועדו לעשות כסף. מכיוון שברור שהם מושכים קהל רק בגלל מרוצי המכוניות ולא בגלל השחקנים, הבמאי או הפסקולן, לא היתה בעיה להחליף את כולם לשמות מוכרים (ויקרים) פחות, ולהגיע לאותה תוצאה.
רגע..
אתה בעצם מנסה להגיד שהצוות הקודם של מהיר ועצבני היה יקר?
כי אם כן, אני בהחלט למבין למה..
למבין = לא מבין
תתפלא אבל לרוב כהן וג'ון סינגלטון יש ביקוש אחרי הכל.
וגם לפול ווקר.
אז זה אפילו לא סרט של רוב כהן?!
אז זה באמת חבל כי אחרי וין דיזל ואחרי רוב כהן, אני לא יודע אם יש עוד עוגן לסרטים האלו.
בכל מקרה, ברור שהסרט הזה גם מועתק. אחרי ש-Electronic Arts המשיכו את סדרת Need for Speed עם Underground 1&2 אז הסרטים מהם הם העתיקו, מעתיקים מהם בחזרה.
ממש דוגמה של אומנות מחקה אומנות מחקה אומנות. (אם אפשר לקרוא לזה אומנות).
Underground זה פאסה.
שחק ב- Most Wanted.
למרות שגם הוא יהיה פאסה בקרוב כשיצא Carbon.
למה
אתה חושב ש'מהיר ועצבני 3' מעתיק מהמשחקים?
יש סיבה שהצוות נעלם
לאיכשלאקוראיםלו ששיחק בתפקיד הראשי עלה השתן לראש לרמות מגוחכות, והוא דרש לסרטי ההמשך של XXX ומהיר ועצבני סכומים מעוררי גיחוך יחסית לרמתו – ועוד עשה את זה קבל עם ותקשורת… ועל כך הענישה אותו התעשיה קשות, ראה את סרטו האחרון "יופי של בייביסיטר" או משהו כזה. הבחור שכח שבעשרים מיליון דולר אפשר למצוא מאתיים שחקנים עם מראה של אינסטלטור כועס.
כל שאר הצוות כמובן לא היו שווים את הטרחה מלכתחילה.
לא נכון.
וין דיזל לא דרש המון המון כסף עבור סרטי ההמשך – הוא פשוט לא רצה לעשות אותם.
ובכך מציל את כבודו כל פעם מחדש
על ידי השתתפות ב'גבר מי שמטפלת'?
כן, יש לו כבוד עצמי, אבל יש לו גם דרכים משונות מאוד להראות את זה.
מצד שני הוא לא בחל להשתתף ב''רידיק: המסע מתחיל''
שהיה סרט מחורבן למדי ובמיוחד לאור העובדה שפיץ' בלאק היה סרט מצוין.
הוא לא סתם לא בחל.
'רידיק' (ושני המשכיו, שבסופו של דבר לא צולמו) היה פרוייקט החלומות שלו, שעליו הוא עבד ביחד עם הבמאי מתוך כוונה ליצור את ה'מלחמת הכוכבים' הבא. זה לא כל כך הצליח. אגב, אני די מחבב את הסרט.
יצאה גרסת במאי?
כי למרות שהאפקטים והעיצוב מדהימים, העלילה די אדיוטית – ודי ברור שהאולפנים התעללו בתוצר הסופי.
יצאה.
אורכת ב-15 דקות יותר.
וגם מדורגת R ולא PG-13 כמו הגרסה הקולנועית.
וגם טובה יותר?
וגם טובה יותר.
(או לפחות, וזה הרי עיקר ההבדל בגרסאות במאי, הגיונית יותר.)
לא ראיתי.
לא נראה לי ש-15 דקות יכולות להציל את הסרט.
אבל אני אנסה להשיג את זה בהזדמנות רק בגלל שאני ממש אהבתי את פיץ' בלאק ואת הדמות של רידיק.
ולמעשה- הדמות של רידיק היתה טובה בשני הסרטים. פשוט רידיק: המסע מתחיל היה משעמם ולא ממומש.
משעמם ולא ממומש, אבל יפה עד כאב.
הייתי מוכן לשלם די הרבה כסף בשביל לראות אותו ברב חן גבעתיים או יס פלאנט.
ציניות, מה יש?
ואני הייתי בטוח..
שעכרור השלולית יעשה את הביקורת לסרט, זה בכל זאת 'מהיר ועצבני'..
ביקורת טובה,קיפוד.
זה סרט משעמם ברמות
ראיתי את זה עם כמה חבר'ה, זה סרט ממש דפוק וגם יותר מדי ארוך. המירוצים היו משעממים לגמריי, המכוניות חמודות יחסית. שני הסרטים הראשונים היו עדיפים על זה.
אני ממש לא אהבתי את זה. זה היה באמת מיותר לעשות אותו.
הגיע הזמן לעשות פה סדר
נו בחייכם אתם לא רואים שאחוז ניכר מן הסרט הזה הוא בעצם העתק מדוייק של NeedForSpeed:Underground?
וצדק זה שאמר שהגיע תורם של האולפנים להעתיק… לכן במטוטא ממכם- למי שלא שיחק במשחק אין אפשרות לדרג את הסרט הזה בכל סולם שהוא, משום שסרטים מהז'אנר הזה נועדו לאנשים ששיחקו במשחק ועכשיו רוצים לראות חוייה מלאת אקשן אפילו יותר…(פרט למטריקס רילודד שגם היה סרט אפקטים ללא עלילה, אבל זה שונה כי הוא היה קטע מחבר בין 1ל3)…
בכל אופן… גם הדיבורים על הכבוד של וין דיסל לא כל כך מובנים ותמוהים משהו… אם הוא השתתף ב pacifier זה אומר שזה גרע מכבודו? אני חושב שזה דווקא הוסיף לו כי הוא הראה שיש לו צדדים אחרים ולא רק ענק שאם יצבעו אותו בשחור אף אחד לא ישים לב… אז בבקשה ממכם אנשים get real!(אם למישהו יש משהו להוסיף הרי זה משובח)
מצטער, אבל להגיד ''אתם לא רואים?'' זה לא נימוק.
אז למה אתה חושב ש'מהיר ועצבני 3' הוא חיקוי של NSFU, שהוא חיקוי של 'מהיר ועצבני'?
מצטער, אבל להגיד ''אתם לא רואים?'' זה לא נימוק.
עדיין… מדובר בהעתק מדוייק של המשחק, וציינתי את הגניבות ההדדיות בשנים האחרונות…
לומר את האמת- ריפרפתי מעט עליו… לאחרונה יצא לי לראות אותו לעומק, וגיליתי שאין הבדל בין שתי הפעמים… דרך אגב רדפיש התגובה שלי לא היתה מכוונת אליך אלא לחלק מהמגיבים… דבר אחד אני יכול לומר בוודאות- מהיר ועצבני 2 היה וישאר הסרט הכי מרתק בסדרה-למה?- כי יש לו תסריט, יש לו דמויות עמוקות, יש אקשן, והסרט זורם בקצב גבוה דבר שאי אפשר לומר על Tokyo Drift… בקושי אפשר לומר על הראשון, אבל אני משוכנע שיסכימו איתי שכאשר סרט המשך אחד לוקח את הרמה של קודמו לגובה חדש, נצפה לראות בשלישי משהו מרתק אף יותר(חבל שבשנים האחרונות זה רחוק מלקרות)… Tokyo Drift מאכזב בכל המדדים ולעזעאזל היפני הרע הזה נראה כמו מפלצת ממשחק מחשב…
סרט חביב.
אפשר לראות אותו סתם בשביל האקשן.
כעיקרון שלושת הסרטים הם אותו דבר:
דמויות שפונות למגזר אוכלוסין מוגדר מאד וכנ"ל לגבי שאר הדברים חוץ מהצילום והאקשן.
אלה דווקא משתכללים עם הזמן ובסרט השלישי יש את המירוצים והמרדפים הכי יפים.
מאד אהבתי את זה שלא מזכירים את הנייטרוס בסרט חוץ מהזכר ויזואלי אחד בלבד. סחתיין, באמת נמאס כבר להלל את הנייטרוס כאילו זאת המצאת המאה. זה מגניב אבל מספיק.
מה שכן, הדבר שבאמת הטריד אותי זה שאין סצינות נשיקות או סקס בכלל בין כל הדמויות שיש להן חבר\חברה, ולרוב הגיבור מלווה בבחורה וזהו, כאילו שהמכונית היא הבחורה האמיתית שלו.
מה שבעצם נכון לגבי שלושת הסרטים האלה.
מה שגם לא היה בסרט השני...
והאמת שבגלל זה, וגם בגלל האלימות שיותר, איך לומר, מגניבה? אמיתית? משו, בסרט הראשון– מה שבעיקר זה החיבור הקטלני.
למרות שקטעי אלימות לא רגעים היו גם בטוקיו דריפט.
ראיתי במטוס.
בלי קול ועל מסך בגודל 3 אינץ' בערך, הסרט לא עד כדי כך מרשים, אבל עדיין, מהנה יותר מארוחת הצהרים.
בסוף הסרט מופיעה השיקופית הבלתי נמנעת ש"בלה בלה בלה, נא לא לנסות את הפעלולים המוצגים בסרט בבית עם המכונית של אבא".
אבל לא השתכנעתי.
לא השתכנעת, כלומר את *כן* הולכת לנסות את זה עם המכונית של אבא?
תגידי מתי ואיפה.
עם המכונית מהעבודה.
היא יפנית.
רפורמה או לא רפורמה, אחרי זה בחיים כבר לא יהיה לך ליסינג בהנחה.
לפחות אני אהנה, כל זמן שאפשר