ביקורת: מועדון הלקוחות של דאלאס

מתיו מקונוהיי בהופעת חייו, ג'ארד לטו נהדרת, וגם הסרט שסביבם בסדר
שם רשמי
מועדון הלקוחות של דאלאס
שם לועזי
Dallas Buyers Club

מתיו מקונוהיי ניצח. אנחנו עדיין לא יודעים אם הוא יזכה באוסקר על תפקידו ב"מועדון הלקוחות ‏של דאלאס" (אם כי כל ההימורים נוטים לטובתו), אבל אפילו אם הוא יפסיד, הוא ניצח. איכשהו, ‏השחקן שנכנס ל-2013 ככוכב של קומדיות רומנטיות צ'יזיות, שסימן ההיכר שלו היה הופעה ללא ‏חולצה ועצם מראה פניו גורם לריח קלוש של וזלין לעלות באף, יצא ממנה שחקן איכותי מהשורה ‏הראשונה, עם ים של שבחים ואוסקר – כאמור – כמעט בכיס. ההופעה שלו ב"הסיפור של מאד", בחלק הרחוק ‏של השנה, עשתה הרבה כדי לרכך את המבקרים ולשכנע אותם שאולי מדובר פה בכל זאת באדם ‏ששווה לשים עליו עין, אבל זה היה "מועדון הלקוחות של דאלאס" שסגר את העסק. מקונוהיי נותן ‏כאן את הופעת חייו, חד משמעית. לא משנה עם איזה דעות קדומות הגעתם עליו בכניסה לסרט, אי ‏אפשר להתכחש לכך שהמשחק שלו פה הוא מהגדולים.‏

מקונוהיי מגלם את רון וודרוף, קאובוי, גבר-גבר, תושב טקסס שמתפרס מאלקטרוניקה, הימורים ‏ורמאויות קטנות ומתעניין בסקס, סמים ורודיאו, עד שיום אחד הוא מגיע לבית חולים. מתברר ‏שמה שהורג אותו הוא לא מכת החשמל שקיבל ולא הכמויות המרשימות של סמים שהוא צורך: הוא ‏חולה. ולא סתם חולה, אלא בדבר החדש והמוזר הזה, איידס. התקופה היא תחילת שנות השמונים, ובאותו זמן אם שמעת על איידס בכלל, שמעת עליה כ"מחלה של הומואים". לכן וודרוף ‏משוכנע שנפלה טעות: הוא הרי לא מתרומם. להיפך, הוא מקפיד להיות צר-אופק והומופוב, וזה ‏בטח אמור להקנות לו חסינות מפני מחלות מין, לא? אבל, בין אם הוא יודה בכך או לא, הגוף שלו ‏הולך ומתמוטט, והרופאים טוענים שנשארו לו 30 יום לחיות. וודרוף הולך לאן שאנשים נואשים ‏הולכים: למקסיקו. שם הוא מגלה שאם רק חוצים את גבול ארצות הברית ניתן להניח את הידיים ‏על אוצר של תרופות שלא אושרו על ידי מנהל התרופות האמריקאי, ושחולים רבים כמוהו מוכנים ‏לשלם כסף טוב עבור התרופות האלה. בזמן השאול שנותר לו על פני האדמה הוא מקים עסק ‏מצליח לייבוא של סמים, לא ממש מסוכנים, אבל גם לא לגמרי חוקיים.‏

מבחינה פיזית, נראה שמקונוהיי עשה כאן את "תרגיל כריסטיאן בייל" הידוע: לצורך התפקיד הוא ‏פשוט הפסיק לאכול במשך כמה חודשים. במקום מסת השרירים הרגילה שלו הוא נראה כאן ‏כמו דמות-מקל מורכבת ממרפקים וורידים בלבד. אבל הרעבה עצמית זה לא הכל: זה האופן שבו מקונוהיי נעלם לגמרי בתוך ‏הטיפוס העצבני והמעצבן הזה. הוא מתחיל בתור רדנק – "ערס" מהדרום האמריקאי, ששונא את ‏כל מה ששונה ממנו, ומתפתח בהדרגה לרדנק שנאלץ לקבל את מה ששונה ממנו, גם אם הוא עדיין ‏לא מת על זה.‏

למרבה הפלא, למקונוהיי יש פה תחרות קשה על תואר השחקן הטוב ביותר בסרט הזה. ‏השותף שלו הוא ג'ארד לטו, המגלם את ריאון, טרנסג'נדרית שהופכת לשותפתו של וודרוף ‏לעסקים. כמו שיטת ה"הפחת משקל מיד, קבל אוסקר ביד", גם גילום דמות בעלת מיניות שונה מזו ‏של השחקן יכול להיחשב לשיטה בדוקה וקלה לקבל הכרה ופרסים, וג'ארד לטו ממילא היה מאז ומתמיד יפהפיה. אבל זה יותר מעניין האיפור: ההופעה שלו לטו היא יותר מעבודת איפור טובה. העדות הטובה ‏ביותר לכך היא דווקא הסצינה הבודדה בסרט שבה הוא מופיע בבגדי גבר – חליפה ‏ועניבה, ופשוט ‏לא נראה שייך לשם. ריאון אמנם מהלכת קרוב מאוד לקצה הסטראוטיפ ההומוסקסואלי/טרנג'נדרי ‏ה"פאבולוס", אבל עד סוף הסרט היא מצליחה לשכנע כדמות מקסימה בפני עצמה.‏

שני השחקנים האלה הם שתי סיבות מספיקות לראות את הסרט – וטוב שכך, כי שאר הסרט לא ‏ברמה שלהם. הוא טוב, אבל הוא רק לא טוב ברמה של מקונוהיי. החלק המוצלח של הסרט – החלק ‏הפרוע, המשוגע, ההולך-למות-ממילא-אז-לעזאזל-הכל – הוא חצי ‏השעה הראשונה שלו, שבה ‏וודרוף מידרדר לאשפתות. בהמשך הגיבור הופך לשפוי יותר, ואיתו ‏הסרט. ואלה חדשות מצוינות, ‏כמובן, לגיבור, אבל פחות מזה לסרט, שהופך לפחות מעניין. הוא נופל ‏למלכודת של הרבה סרטים ‏מבוססי-סיפור-אמיתי: להלל יותר מדי את הגיבורים האמיתים שלהם, ‏ולהפוך את היריבים בסיפור ‏לנבלים מובהקים מדי. להיות חולה איידס בתחילת האייטיז היה ממש לא כיף, כמובן (גם היום זה ‏לא פיקניק), אבל על פי הסרט, נראה שהבעיה העיקרית של אותם חולים לא היתה גופם שלהם ‏שבגד בהם וניסה להרוג אותם, אלא חברות התרופות המרושעות שהחליטו לזרז את התהליך. וודרוף, לעומת זאת, מוצג כאוסקר שינדלר של טקסס; מהרגע שהוא עושה את המהפך, הוא קדוש.‏ מן הסתם יש הרבה ‏אמת בסיפור, אבל קשה להאמין שהכל היה כל כך שחור ולבן גם בחיים.

הסרט מתארך קצת יותר ‏מדי, מתעסק ‏בביורוקרטיה ונהלי יבוא תרופות טיפה מעבר לגבול המאפשר להם להישאר ‏מעניינים, וכל מה שאינו זוג השחקנים הראשיים הוא לא מבריק. כך, למשל, ג'ניפר גארנר, בתפקיד ‏רופאה שמתיידדת עם וודרוף. בדרך כלל גארנר היא שחקנית חביבה, אבל כאן היא נראית ‏מונוטונית ומעצבנת – אולי פשוט משום שהיא לא בליגה של השחקנים שלידה. לראות אותה כאן ‏באותה הסצינה עם מקונוהיי זה כמו ‏לראות ילד משחק כדורסל אחד על אחד מול מייקל ג'ורדן.‏ אם ‏הייתם מספרים לי לפני שנה שאשווה את מקונוהיי לג'רודן הייתי טוען שאתם צריכים תרופות. צריכים תרופות? כי יש.


פורסם במקור בוואלה