הפעם שעברה שסקר היה כל כך צמוד הייתה אי אז ב-2011, כש"ברבור שחור" עקף ב-3 קולות את "אקס-מן: ההתחלה". הפעם זה התרחש בסקר הופעת השנה, ולא בסרט, אבל עדיין השורה התחתונה היא שקולין פארל עקף את ריאן גוסלינג בקול אחד (ואם סופרים קולות כפולים – אז ב-3 קולות). זה ניצחון דחוק מאוד, אבל ניצחון, כאשר יש להגיד שזה אמנם היה קרב עיקש אך לאורך רובו המכריע פארל הוביל או שהיה בתיקו מול גוסלינג. כך או כך, שניהם (וגם קיליאן מרפי לא כזה מאחור) יכולים להיות גאים בעצמם. את ההיסטוריה של סקרי השנה ניתן לראות כאן.
ועכשיו, אלה הם עשרת הסרטים שהגיעו למקומות הראשונים בדירוג בסקר המקדים. רק אחד יכול להיות סרט השנה:
סרט השנה של עין הדג לשנת 2023:
- אופנהיימר (23%, 121 קולות)
- רוחות אינישרין (19%, 99 קולות)
- ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (17%, 92 קולות)
- העיר הזאת (11%, 58 קולות)
- שומרי הגלקסיה: חלק 3 (8%, 41 קולות)
- ברבי (7%, 37 קולות)
- חיים שלמים (5%, 26 קולות)
- 7 ברכות (5%, 25 קולות)
- רוצחי פרח הירח (3%, 18 קולות)
- סוזומה (2%, 11 קולות)
מס' מצביעים: 528
הנה הסרטים שנמצאים בהמשך הדירוג:
11. מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים
12. אסטרואיד סיטי
13. המנצחת
14. אחרי השמש
15. נימונה
16. ג'ון וויק 4
17. החלטה לעזוב
18. משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון
19. הצצה ליחסים
20. בבילון
21. הלוויתן
22. אלוהים אתה שם? זאת אני, מרגרט
23. טטריס
24. קאט!
25. קירבה
26. וונקה
27. האחים סופר מריו: הסרט
28. המזח
29. צבי הנינג'ה: טירוף המוטנטים
30. תחתונות
מתוך 315 סרטים שנמצאים ברשימה, 263 נצפו על ידי אדם אחד לפחות; 118 סרטים קיבלו מעל 10 הצבעות ושבעה סרטים קיבלו מעל 100 הצבעות. הסרט שדורג הכי הרבה פעמים (לטוב ולרע) הוא "ברבי". אחריו נמצאים "אופנהיימר", "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש", "שומרי הגלקסיה: חלק 3" ו"רוחות אינישרין". 85 סרטים דורגו בחמישיה הנבחרת של אדם אחד לפחות.
כמדי שנה, גם הפעם היה קרב די איתן על המקומות התחתונים – ארבעה סרטים נאבקו על כניסה לרשימה, וברגע האחרון "מבוכים ודרקונים" פינה את מקומו לסרטים אחרים.
אפשר לראות את עשרת סרטי השנה בצמדים: צמד סרטי אנימציה, צמד סרטי המשך לסרטי גיבורי על אהובים, צמד סרטים ישראליים, צמד סרטים על אישה שנאלצת לצאת למסע כדי להציל את עולמה דרך מעבר לעולם אחר, ברבנהיימר ועוד צמדים שאני בטוח שתחשבו עליהם בתגובות.
הסרטים שמרכיבים את העשירייה מראים שבכל תקופה בשנה יש מה לראות בקולנוע: ארבעה מהם מגיעים מהחצי הראשון של 2023 ושישה מהם מגיעים מהחצי השני. כמו בסקר ההופעות, גם כאן הסרט הכי מוקדם ברשימה יצא בפברואר והכי מאוחר בנובמבר. וגם כאן, כאמור – החודש הבולט הוא יולי עם שלושה נציגים. חוץ ממנו יש נציגות לאפריל, מאי, יוני, אוגוסט וספטמבר.
הסרטים הלא-מופצים היו פחות חזקים השנה – רק שניים, "מרגרט" ו"תחתונות", נכנסו אל 30 סרטי השנה של עין הדג – ושניהם בעשירייה התחתונה. לעומת זאת, מדובר בשנה מאוד טובה לקולנוע הישראלי עם שלושה סרטים – מתוכם שניים ישראליים, ברשימת סרטי השנה של עין הדג. "סוזומה" זוכה בתואר "הסרט שהכי הרבה אנשים ראו ואף אחד לא סימן ב"לא אהבתי"".
זאת גם הייתה שנה טובה מאוד לסרטים שלא דוברים אנגלית או עברית: סרט יפני נמצא בעשירייה וב-30 ישנם גם סרט קוריאני, צרפתי ובלגי. וזאת הייתה שנה מצוינת לסרטים בבימוי נשים, כי שלושה מהם הגיעו לעשירייה, ולא רק זה, גם לראשונה יש לנו במאית שמחזירה סרט לעשירייה, דבר שעד כה רק במאים עשו.
אפרופו להחזיר סרטים לעשירייה: מרטין סקורסזה בא לבקר שוב בפעם השישית, כריסטופר נולאן – מלך סקרי עין הדג – בפעם העשירית, ג'יימס גאן חוזר בפעם השלישית, קמפ פאוורס חוזר בפעם השנייה (אם כי אף אחת מהן לא הייתה לבד), גרוויג כאמור חוזרת בפעם השנייה ומרטין מקדונה חוזר בפעם השלישית.
אחרי שנה שעברה שבה נראה שקרב האולפנים עבד לרעת מארוול ולטובת נטפליקס ופיקסאר, השנה מארוול חוזרים ומכניסים את הסרט העשירי שלהם (כאמור, אנחנו סופרים רק את היקום הקולנועי ולא כל סרט עם דמויות של מארוול). נטפליקס, לעומת זאת, לראשונה מאז 2019, לא מכניסים אף סרט לעשירייה. גם די נדיר שפיקסאר לא מכניסים סרט מקורי לעשירייה, אבל בהתחשב בכך שהפעם האחרונה שזה קרה הייתה 2020, זה לא משהו שלא שמענו עליו. אם תהיתם איפה פיקסאר אגב, הם בתואר "הסרט הככה-ככה ביותר של השנה" שבו זכה "אלמנטלי" עקב גריפת מספר קולות ה"ככה-ככה" הגבוה ביותר, יחד איתו בקטגוריית ה"ככה-ככה" נמצא "שהאזאם! 2: זעם האלים" שהיה הסרט שהיה הכי קרוב להגיע לאיזון בין הצבעות "לא אהבתי" ו"אהבתי".
מצד שני, מארוול גם צריכים להתבייש כי לראשונה הם גם קוטפים את תואר הסרט הגרוע של השנה, שניתן ל"אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" שזכה במספר ההצבעות השליליות הרבות ביותר. "אקוומן 2: הממלכה האבודה" מייצג את גיבורי העל במקצה של "הסרט שלא קיבל הצבעה חיובית אחת".
שישה סרטים חופפים עם סקר ההופעה הטובה ביותר – אם כי זה יוצא תשע הופעות, מה שאומר שיש חפיפה כמעט מושלמת בין סרטי השנה והופעות השנה, עם קייט בלנשט כנציגה הבודדת של "הופעות נהדרות מסרטים שפחות התחברנו אליהם".
רק שחקנית אחת מופיעה בשני סרטים ברשימה, מה שדי מרשים כי אצל כל אחד יש מה שנראה כמו חצי הוליווד: איסה ריי, שמופיעה גם ב"ספיידרמן" וגם ב"ברבי".
הסקר ייסגר ביום שישי ה-21.1.
טוב, כיוון שהמנצחת לא נכנס לעשיריה
רוחות אינשרין נבחר די בקלות (גם אם התלבטתי לרגע עם "סוזומה"). שמח לראות אותו מוביל כרגע, כיוון שהייתי בטוח שהזיכרון הטרי יותר של צמד ברביהיימר (שניהם אחלה סרטים, אבל ממש לא אמורים להיות סרטי השנה בשום שנה) ידרוס אותו.
נתקעתי שעות על המשפט הזה ועדיין לא הצלחתי להבין מה הוא אומר. זה טעות שאני פשוט איטי?
שניים בעשירייה, שלושה ב-30 המקומות הראשונים
(ל"ת)
אם זו הכוונה, זה אכן ניסוח מאוד מבלבל
כי הוא גורם לזה להישמע כאילו ההבחנה היא שניים ישראלים מתוך שלושה, לא שניים בעשירייה מתוך שלושה.
שמח שסוזומה נכנס לעשירייה ושמח עוד יותר שספיידרמן כרגע במקום הראשון, שרק ישאר ככה
לפני שנתיים זכה פה בסרט השנה סרט ספיידרמן שאני לא סובל, כך שזאת תהיה ללא ספק חוויה מתקנת אם השנה יזכה סרט ספיידרמן שאני מעריץ ושהוא סרט השנה מבחינתי.
וזה בלי לדבר על זה שזאת תהיה זכיה שנייה בהיסטוריה של הסקרים הללו לסרט אנימציה (אחרי הקול בראש ב-2015), שזה בכלל עוד סיבה למסיבה.
חוץ מזה, אני שמח גם לראות את טטריס ואת וונקה בשלושים.
תכל׳ס, מתוך החמישייה שלי, רק אלמנטלי לא הגיע לשלושים.
אפילו מריו, שהיה בחמישיה שלי בהתחלה ואז ירד, הצליח להכנס לשלושים.
כך שאני יוצא בסופו של דבר די מרוצה.
רגע, מה?
הכנתי את עצמי לאופציה שכשאבדוק במוצ״ש אגלה שספיידרמן כבר לא מקום ראשון, אבל לא חשבתי שהוא יפול עד למקום השלישי כשהמקום הראשון שכבר תופס פער הוא בכלל המקום השלישי נכון ליום שישי.
טוב, אני מניח שאין ברירה, נולאן (כמעט) תמיד ינצח בעין הדג.
חשבתי כבר שיש פה סיכוי לספיידרמן, אבל נראה שאפילו את המקום השני הוא לא יאייש בסוף.
נו שויין, לפחות יש לו פער גדול מהמקום הרביעי, כך שיש מצב שהוא לפחות לא ירד עוד מקומות בהמשך.
אז בסוף אמנם לא קיבלנו סרט אנימציה שזוכה במקום הראשון ואפילו לא במקום השני
אבל עדיין יש לנו סרט אנימציה שקיבל 92 קולות בסקר, שזה הכי הרבה שסרט אנימציה קיבל מאז 2016 כשקובו קיבל 100 קולות וזוטרופוליס קיבל 154.
מצד שני, ב-2016 היו 1403 מצביעים לעומת 525 בלבד השנה.
כך שכן, יש פה הישג לא קטן לסרט אנימציה, גם אם מדובר רק במקום השלישי.
אז בפעם הבאה שמישהו יטען ש-"עין הדג" זה מקום שבו מתעניינים רק בשוברי קופות וגיבורי על אפשר רשמית להפנות אותו פה לסקר ולומר לו שהוא מבלבל את המוח?
חוץ מזה, אני לא חושב ש-"סוזומה" היה על הרדאר של מבקר קולנוע *כלשהו* בישראל בסיכומי השנה שלו, אז סחטיין לגולשי האתר פעמיים.
סקר שבו ספיידרמן מוביל, ועוד סרט נוסף של מארוול נכנס לרשימה למרות שזו השנה שכולם הפנו עורך לגיבורי על.
פלוס ברבנהיימר, מפלצות קופתיות,. כלומר, כן יש בו גם אינדי כמו חיים שלמים ושני סרטים ישראלים, בהחלט רשימה מגוונת. אבל גם לא איזה מסמך שמפריך את הטענה שלך.
(ושומרי הגלקסיה 3 לגמרי מיותר. סרט חביב אבל טופ 10?).
סקר שבו יש לך בדיוק שלושה שוברי קופות מובהקים
(לא, דרמה היסטורית על הלבטים והמחקר של ממציא פצצת האטום לא עונה על הקריטריון, גם אם היא עשתה הרבה מאוד כסף) לא רק מאשש את הטענה שלי, הוא מוכיח אותה מעבר לכל ספק. וכשהדרמה שהזכרתי מתחרה על המקום הראשון עם "רוחות אינשריין", זה מוכיח אותה עוד יותר, אפילו עם סרט על ספיידר-מן (שהוא *עדיין* מאוד-מאוד יוצא דופן סגנונית בנוף האנימציה האמריקאית) מתחרה איתם.
רגע, סרט שעשה מעל 900 מיליון דולר לא נחשב לשובר קופות?
ההגדרה שלך למה נחשב שובר קופות מאד משונה, בטח שלא תואמת לשלי.
וזה לא מוכיח אותה מעבר לכל ספק. ברוב הרשימות לא תמצא בכלל את שומרי הגלקסיה 3, לעיתים נדירות את ספיידי. ואם כבר מנסים להוכיח משהו לגבי השנה הזאת היא לא דווקא שהאתר השתנה דרמתית, אלא שהמגמות הקולנועיות השתנו. השנה שוברי הקופות היו יוצאי דופן באופן יחסי, ולראשונה עייפות גיבורי העל נראית ממשית וודאית. ובכל זאת שני סרטי גיבורי על השתחלו לרשימה..
אני בטוח שהמספרים של "אופנהיימר" מאוד שימחו את המפיקים
אבל לא, הוא לא נועד להיות שובר קופות במובן הנוכחי של המושג. על הציפיות הפיננסיות ממנו תעיד העובדה שהשחקנים שעבדו עליו התבקשו (והסכימו) לקבל משכורת נמוכה בהרבה מזו שהם מקבלים בדרך כלל (ובלינק, כפי שאפשר לקרוא, ההפקה נחשבה ל-"מאתגרת" מבחינה מסחרית וכנראה לא הייתה יוצאת לפועל אם כריסטופר נולאן לא היה מעורב בה).
אז כן, אם מחפשים איפה למקם את "אופנהיימר" בסקר הזה, הוא קרוב יותר לקטגוריה של "רוצחי פרח הירח" מאשר לזו של "ספיידר-מן", גם אם הוא עשה הרבה מאוד כסף, בלי להפחית מכבודם של אף אחד מהמעורבים במשוואה.
המובן שאני מכיר זה סרט שעשה בוחטות בקופות. לא בייס לתקציב שלו, אלא ביחס לכל קנה מידה. אופנהיימר הוא שובר שורות,
ואם שם המותג הוא לא מארוול אלא כריסטופר נולאן זה לא משנה את העובדה. מי אמר ששוברי קופות חייבים להיות גיבורי על?
אופנהיימר שובר שורות?
אמנם רוב הסרט מתרחש בניו מקסיקו אבל לא הייתי אומר שהוא חלק מהיקום של שובר שורות
עשירייה מוצלחת מאוד
עקרונית לא נכנסה כל החמישייה שלי, כי בחרתי את "מבוכים ודרקונים" בתור הסרט החמישי והוא לא הצליח להיכנס. אבל יש לי וידוי – ברגע האחרון החלפתי אותו ב"חיים שלמים", שהשלמתי שבוע שעבר ושבר לי את הלב (תוהה אם אני חלק מהסיבות שבגללן ש"מבוכים ודרקונים" לא נכנס לעשירייה בסוף).
אז כן, כל סרטי החמישייה הסופית שלי בעשירייה, מספק.
הסרט היחיד בה שלא השלמתי הוא "7 ברכות", שלא ידעתי שמעמדו באתר כזה גבוה. מקווה שעדיין יש הקרנות (זה גם מקביל לכניסה של קייט בלאנשט לרשימת ההופעות בתור ההופעה היחידה שלא ראיתי).
מתוך כל ה30 צפיתי ב21 סרטים, מה שנותן לי רשימת המלצות טובה לבדוק בשנה הבאה.
סך הכל בחירות נהדרות, וההצבעה שלי הולכת כמובן ל"ספיידרמן: ברחבי מימד העכביש". מחזיק לו אצבעות, בעיקר אחרי שגוסלינג הפסיד במעט גם הוא לקולין פארל וזה המצב כרגע עם "רוחות אינישרין" (מצד שני, אם הפייבוריטים שלי מובסים, לפחות זה על ידי עוד אחד מסרטי השנה שלי).
בחירה קשה
ראיתי את "העיר הזאת" ברשימה והיה ברור לי שאני מצביעה לו אבל אז התברר שבעצם גם ספיידרוורס יצא השנה והוא כל כך יפההההה… אז הצבעתי לו, אבל אני לא בטוחה שזו לא היתה טעות, כי העיר הזאת…
(ו-7 ברכות מעולה גם, ורוחות אינישירין מצוין, ואם לא שני הקודמים ברשימה הם כנראה היו נכנסים להתלבטות)
בחרתי בשבע ברכות
שבע ברכות: סרט דרמה שיש בו את כל מה שצריך: משחק טוב, סיטואציה מעניינת, דמויות טובות וצנעה לא צריך יותר. (למרות שהוא לא בחמישייה שלי)
העיר הזאת וספיידרמן: תיקו, הסרטים הכי כיפים שראיתי השנה (חוץ מבו אבל להגדיר אותו ככיפי זו קצת מתיחה) אבל כמכלול הם עובדים רק 2/3 מהזמן ובמקרה של ספיידרמן השליש שלא עובד מאוד מפריע. עדיין כשהם עובדים הם הבידור הכי טוב של השנה. (ספיידרמן בחמישייה)
נימונה:כן אני מודה זה סרט טיפה רדוד וסובל מדיאלוג של ה2020. אבל הדינמיקה בין אליסטר לנימונה ממש כיפית ואנימציה קצת זולה אבל מאוד יצירתית. כיף
שומרי הגלקסיה 3: האלמנט החמישי לעניים אבל עדיין כיף. הוא נראה טוב מצחיק לפרקים והנבל שם ממש הצחיק אותי (האלימות של השחקן פחות).
חיים שלמים:בסדר, קצת מרגש, סוף מקסים, איטי מידי לטעמי.
רוחו…. :אתם יודעים מה אני חושב עליו אני רק אגיד שאם היו מתיחסיים אליו כקומדית סטיארוטיפים/בורקס מחוץ לארץ שהוא ולא כסרט דרמה עמוק (וכמה שהוא לא. שיבון לא צריכה להיות צודקת ב 1000%, הרבה שחקנים טובים נאבדו בתפקידים מאוד צרים שלא נותנים להם חופש הבעה מגוונת) הייתי הרבה פחות כועס. נ"ב ממש מאסתי מהביקורת """הנסתרת""" על הנצרות באירלנד או שתכתוב על זה סרט שלם/מחזה או שתמשיך הלאה.
טטריס:היה צריך להיות בעשירייה הוא ממש כיפי והשחקנים הראשיים הבינו את הניואנסים הקטנים של הדמויות שלהם גם אם הם מעטים.
הצצה ליחסים: היא(2016) רק גרוע יותר, עם פחות תוכן ושחקניות ראשיות פחות טובות (לא שנטלי פורטמן וג'וליאן מור עשו עבודה רעה ,ממש לא, אלא שאיזבל הופר אוכלת אותן בלי מלח) אה…..
צבי הנינגה ובבילון: אולי אצפה בהם, אולי גדול.
המנצחת, אלוהים זאת מרגרט:אולי אצפה בהם הם נראים סבבה.
ונדבר על מבוכים ודרקונים במקום 11? זה משהו שלא מאפיין אף רשימת סיכום שראיתי אבל כן קצת מאפיין את האתר,
שאוהב להרים לסרטי קיץ חמודים (אחלה ואין עם זה בעיה, אבל סותר את טענתך).
ונדבר על שמיד אחריו אסטרואיד סיטי, המנצחת ואחרי השמש?
שהם כל כך לא שוברי קופות או גיבורי על, אלא פשוט סרטים מדהימים.
נכון, אמרתי שיש רשימה מגוונת ומעולם לא טענתי שטאר ואפטרסאן לא מדהימים (אסטרואיד זה אנדרסון חלש).
אם מתייחסים למה שכתבתי, הכוונה הייתה שגם בשנה שחונה של סרטי גיבורי על השתחלו לרשימה 2, ושוברי קופות או סרטי קיץ שלא עשו כסף טוב (מבוכים וטום קרוז בכל זאת חולשים על חלק נכבד מאד מהרשימה). אז אין פה איזה סטייטמנט מעניין בנוגע לטעם הקהל שמצביע בסקרים באתר.
ואכן הייתה שנת קולנוע מצויינת. הטובה ביותר מאז 2019 האגדית.
אני מצטט את הטענה המקורית
שאותה רז רצה לסתור: "ש-"עין הדג" זה מקום שבו מתעניינים רק בשוברי קופות וגיבורי על". יש באתר התעניינות בשובר קופות וגיבורי על? כן. אבל זה ממש ממש לא מקום שבו מתעניינים רק בהם.
.
הנחתי שזו רק של הגזמה, כי מראשית ימי האתר ועד היום יש בסקר השנה סרטים שהם לא שוברי קופות.
(ל"ת)
עין הדג, צריך להזכיר, הוא אתר דמוקרטי
מה שאומר שיש בו אנשים שאוהבים קולנוע איכותי וגם שוברי קופות. מספיק בשביל להצביע לכולם בסקר.
נכון, אתה מציין משהו מובן מאליו מבלי שמישהו טען אחרת.
תמיד היו שוברי קופות לצד סרטים ישראלים, לעיתים סרטים זרים, סרטי אוסקר או אינדי. פשוט לא הבנתי מה יוצא דופן השנה. יש גיבורי על, יש שוברי קופות הוליוודים, יש סרטים ישראלים ואפילו אינדי (אנחנו מחשיבים כת חיים שלמים אינדי נכון? אני מחשיב, אפילו שנהיה sleeper hit).
אז זו בעצם הפעם הראשונה של שינקאי בעשיריה
לא יודע, אולי זה עוזר הקטע הזה שהחליטו להביא את החדש שלו לקולנוע בארץ, רק אומר.
מניח שגם השם שלך היה יכול לקבל מקום בעשיריה בשעתו אילו היה מגיע לקולנוע בארץ.
הופה, איזה מהפך
אני אהיה מרוצה אם כל אחד משני המקומות הראשונים יזכה, ואולי יסמל את תחילת סיום השלטון האבסולוטי של גיבורי העל
רק 6 מתוך 22 הזכיות עד כה היו של סרטי גיבורי על
הרצף הארוך ביותר של זכיות לסרטי גיבורי על היה בסך הכל שנתיים וגם זה קרה רק פעם אחת (עם הנוקמים מלחמת האינסוף המשחק).
לא מבין איפה פה ״השלטון האבסולוטי של גיבורי העל״.
אם כבר, אז חבל שספיידרמן לא הולך לנצח, שכן הוא היה יכול לשבור את השלטון האבסולוטי של סרטי הלייב אקשן ולתת מקום לאנימציה שעד היום השיגה רק זכייה אחת מתוך 22 הזכיות עד כה.
לא התכוונתי לשלטון אבסולוטי בסקרי עין הדג, אלא בקולנוע...
יש כזו הרגשה כללית שיש שלטון כזה מאז תחילת יקום מארוול של הנוקמים פחות או יותר.
אבל אציין שכמובן לא בדקתי ולא חקרתי הכל מספרית, וזו ההרגשה הכללית
אז קודם כל, אם אתה מדבר על שליטה בקופות ולא בסקרי עין הדג, הרי שזכייה של סרט כזה או אחר בעין הדג לא תסמל שום דבר לכאן או לכאן
דבר שני, מאז 2008, אז התחיל יקום מארוול, היו שישה סרטי גיבורי על שהחזיקו בתואר הסרט המרוויח של השנה, זאת לעומת עשרה סרטים מז׳אנרים אחרים שהחזיקו בשנים הללו בתואר הסרט המרוויח של השנה.
בין הסרטים הללו ניתן למצוא: 3 סרטי אנימציה (צעצוע של סיפור 3, לשבור את הקרח וקוטל השדים: רכבת האינסוף), שני סרטי אווטאר, שני סרטי מלחמת הכוכבים (הכוח מתעורר ואחרוני הג׳דיי), סרט בסדרת רובוטריקים (עידן ההכחדה), סרט בסדרת הארי פוטר (האחרון) וברבי אחד.
אפשר למצוא יותר ממכנה משותף אחד בין הסרטים הללו, אבל זה לא משנה את העובדה שסרטי גיבורי על הם לא ובכל זאת הם היו המרוויחים של השנה בשנים בהם היקום של מארוול כבר היה קיים.
כך שגם מבחינת הקופות, אמנם סרטי גיבורי על מאוד הצליחו אבל הם ממש לא היו היחידים שהצליחו באותה תקופה וממש לא שלטו אבסולוטית בקולנוע.
המזח
ל "המזח" היה פוטנציאל עצום. אבל, אללי, התזמון.
הוא יצא ביובל 50 שנה למלחמת יום כיפור וסומן בהחלט כסרט חובה.
אבל אחרי השיבעה באוקטובר לאיש לא הייתה יכולת לראות סרט על מלחמה ושבויים.
הסרט יצא חודשיים לפני ה-7 באוקטובר
חודשיים זה פחות או יותר כל הזמן שבו אנשים באים לסרט בקולנוע ואולי אפילו מעבר.
וחוץ מזה, לאור העובדה שהמשיכו להקרין את גולדה חודשים אחרי ה-7 באוקטובר, אני מסיק שכנראה שיש אנשים שמשום מה דווקא בגלל המלחמה רוצים לראות סרטים על מלחמת יום כיפור (כי, כאילו, לא נראה לי שהיו מקרינים כל כך הרבה זמן סרט שאף אחד לא בא לראות).
"המזח" צולם כסדרה,
משום מה מתישהו החליטו שבעצם חותכים אותה כך שיהיה אפשר להקרין אותה גם כסרט בלי קשר להקרנה המיועדת שלה בתור סדרה. היא אכן הייתה מיועדת לעלות לאוויר (5 פרקים) באוקטובר, זה כבר לא קרה. מניח שלזה הוא מתכוון.
המילה ״סרט״ מוזכרת פעמיים בתגובה שלו
מה גם שאם הוא היה מדבר על הסדרה, שאכן לא שודרה עדיין, מניח שהוא לא היה כותב את זה כאן בסקר סרט השנה בו הסרט המזח השתתף והגיע למקום ה-28.
אני מניח שהתגובה הייתה ניסיון להסביר איך הסרט לא הגיע גבוה יותר בסקר.
משהו מעניין על קולנוע ישראלי והסקרים הללו
בעשור הראשון של האתר, היו 4 סרטים ישראלים מועמדים – כנפיים שבורות, בופור, ואלס עם באשיר, עג'מי.
בעשור השני, היו גם 4 – הערת שוליים, מי מפחד מהזאב הרע, אפס ביחסי אנוש, המוסד.
בעשור השלישי, עד כה, היו מועמדים רק 3 – אגדת חורבן ולראשונה שני סרטים ישראלים באותה שנה: העיר הזאת ו-7 ברכות.
עכשיו, זה לא באמת "רק", אלא להיפך – עם עוד 6 שנים לעשור הזה, אפשרי שהקולנוע הישראלי נמצא בשיא של יצירתיות (גם אם לא כזאת שמאוחדת או מניבה פרסים עולמיים). אם מחליטים לספח את 2019 לרצף שנים, אז בכלל.
בכל מקרה, יהיה מעניין לראות האם באמת נחצה את קו ה-4 סרטים לעשור, או שמא זה היה צירוף מקרים מוזר או משהו אחר.