כמו בכל שנה, האקדמיה האמריקאית לחלוקת פרסים של איש עם מטאטא פרסמה את החוקים הרשמיים של האוסקר לשנה הקרובה. כמעט בכל שנה החוקים האלה גם משתנים מעט. קטגוריות מתווספות או נעלמות, שיטת ההצבעה בקטגוריות השונות משתנה, וכו'. השנה לא היה שום שינוי דרמטי – בוודאי שלא כמו בשנה שעברה, שבה האקדמיה הכריזה על הגדלת מספר המועמדים בקטגורית "הסרט הטוב ביותר" מחמישה לעשרה. מבחינה פרקטית, השינוי הגדול ביותר השנה היה הגדלת מספר המועמדים בקטגורית האפקטים הויזאליים הטובים ביותר משלושה לחמישה.
ובכל זאת, השינוי המעניין (והתמוה) ביותר בחוקים הוא משפט אחד שנוסף להגדרת המועמדים הכשירים בקטגורית סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר. הניסוח עכשיו הוא: "…[סרט] שבו התנועה והופעת הדמויות נוצרו בטכניקה של פריים אחרי פריים. לכידת תנועה (Motion Capture) בפני עצמה היא לא טכניקת אנימציה".
וואו. מאז ומתמיד האקדמיה הראתה סנוביות מסוימת כלפי סרטי אנימציה שנוצרו בלכידת-תנועה, והם כמעט שלא קיבלו מועמדויות. אבל להגדיר במפורש שלכידת תנועה אינה אנימציה – זה כבר מעליב. מאות האנשים שעבדו על "אווטאר", גולום ב"שר הטבעות" או דייוי ג'ונס ב"שודדי הקאריביים" יתפלאו לשמוע שמה שהם עשו זה לא אנימציה. "מפלצת של בית", "ביוולף", "רכבת לקוטב" או "רוחות חג המולד" – לא סרטי אנימציה.
כמו שחוק הגדלת מספר המועמדים לאוסקר היה תוצאה ישירה של הפאשלה של "האביר האפל", גם העיתוי של החוק הזה, סביר להניח, הוא לא מקרי. החוק הזה נראה כמו תוצאה ישירה של "אווטאר". "אווטאר" אמנם לא היה מועמד לפרס האוסקר לסרט אנימציה בשנה שעברה, אבל על פניו, לפי החוקים הקודמים הוא כנראה היה יכול להתמודד עליו. חלק גדול מהסרט הרי עשוי כולו במחשב, בלי שום "צילום", כשכל הדמויות הראשיות מגולמות על ידי שחקנים בלכידת תנועה. נראה כאילו מישהו פחד ש"אווטאר 2", או סרט אחר כלשהו שיעשה באופן דומה, יקבל אוסקר על אנימציה, והחליט להקדים תרופה למכה.
מובן למה אנימטורים שבאמת עובדים פריים אחרי פריים מתייחסים ללכידת תנועה כאל "רמאות" ו"לא אנימציה אמיתית". ולכן הם חופשיים לא להצביע לסרטים האלה. להכניס לחוקים סעיף שמוציא "מחוץ לחוק" טכניקה שלמה – זה נשמע קנטרני, קטנוני ומיותר. וחוץ מזה – אם "מפלצת של בית" לא היה סרט אנימציה, מה הוא כן היה?
שני התיקונים משלימים זה את זה
לצד הוצאת לכידת תנועה מהגדרת אנימציה "כשרה", מרחיבים את קטגוריית האפקטים החזותיים. זה אומר שסרטי לכידת תנועה פשוט יופיעו מעכשיו בשורטליסט של האפקטים, במקום של האנימציה. הסרטים שהזכרת, אווטאר, שני הצריחים, תיבה של איש מת, שלושתם זכו באוסקר לאפקטים חזותיים, הרבה בזכות לכידת תנועה.
ומה עם "מפלצת של בית" ו"ביוולף"?
נראה לי שסרטים כאלה נתקעו באזור הכסאות, או אולי נפלו בין הדמדומים. לקטגורית סרטי האנימציה הם לא יכולים להיכנס, כי ככה החוק אומר. ולרשימת המועמדים לקטגורית האפקטים הם יכולים להיכנס באופן עקרוני, אבל אני לא מאמין שזה יקרה. מעולם לא קרה, אם אני לא טועה, שסרט שהוא לא "מצולם" בבסיסו קיבל מועמדות בקטגוריה הזאת.
תלוי איך מגדירים "מצולם" בבסיסו
"הסיוט שלפני חג המולד" היה מועמד לאוסקר לאפקטים, אבל הוא נוצר כמעט כולו בעזרת מצלמה ולפני שהייתה קטגוריה נפרדת לסרטי אנימציה. "מפלצת של בית" הוא המקרה היחיד של סרט לכידת תנועה שהיה מועמד על אנימציה ובאמת נראה מוזר אם סרט כזה פתאום לא נחשב אנימציה. למביט מהצד, זו נראית אנימציה לכל דבר, יותר מ"בייוולף" שבו הדמויות נראות כמו השחקנים האמיתיים. יש באמת איזה אליטיזם בקרב האנימטורים חברי האקדמיה שרואים בכך סוג של "רמאות", או פשוט תחרות שפוגעת באלה שעובדים על כל פריים בנפרד. רוברט זמקיס וסטיבן ספילברג עובדים עכשיו על סרטי לכידת תנועה. לשניים כאלה לא תהיה בעיה למשוך תשומת לב ולהגיע לקטגוריית האפקטים, בהנחה שיוציאו סרטים מספיק רווחיים.
זמקיס?
זמקיס עשה כבר שלושה סרטים כאלה, וקיבל מהאקדמיה התעלמות גורפת. לא רואה סיבה שהסרט הבא שלו יהיה שונה. ספילברג הוא ספילברג, אז בקשר אליו נצטרך לחכות ולראות.
אני תוהה לגבי משהו אחר – אוקי, אז סרט כזה לא יוכל להתחרות על פרס האנימציה ולא לגמרי על אפקטים, אז האם יהיה לו אי פעם סיכוי לזכות בפרס הסרט הטוב – כסרט שהוא לא אנימציה? האם זה אומר שחברי האקדמיה הנכבדים יתנו לסרט כזה לשבת לצד סרטים "מצולמים" בקטגורית הסרט הטוב או שהם פשוט קברו לגמרי את הזכות של סרטים כאלה להתחרות על…משהו?
כמו כל סרט
אם הוא מספיק טוב, הוא יוכל להתחרות על פרס הסרט הטוב ביותר. לגבי זכיה, הוא יצטרך להיות ממש ממש טוב בשביל לנצח למרות ההעדפה הברורה לסרטים מצולמים. אני מתכוון לטוב ברמה של הסדנק והאזרח קיין עושים ביחד ילד וקוראים לו לורנס איש ערב.
והיום למדתי
מסתבר שטרון (זה מ-1982) סורב מועמדות לאוסקר על אפקטים כיוון שהם "רימו" והשתמשו במחשב.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tron_(film)#Critical_reception
נסתרות הן דרכי האקדמיה.