כרגיל, הפרסום אשם. מי שצפה בטריילרים, ראה את הפרסומות, או שמע משהו, לא משנה מה, על "איש מבוקש מאוד" בוודאי הבין שמדובר בסרט מתח, כזה עם יריות וסכינים בגב ומזימות בינלאומיות – ואיך לא יהיה? יש פה הרי ריגול, טרוריזם ופיליפ סימור הופמן. צריך להגיע לסרט כדי להיווכח שסרט המתח המובטח אולי היה סרט מצוין, אבל הוא לא הסרט הזה.
"איש מבוקש מאוד" מבוסס על ספרו של ג'ון לה קארה, שספריו מעובדים לסרטים מאז "המרגל שחזר מן הכפור" (1963) ועד היום; הסרט האחרון המבוסס על ספרו היה "החפרפרת". להבדיל ממרבית סופרי הריגול, לה קארה יודע איך הדברים עובדים באמת. הוא עצמו עבד פעם בסוכנות הביון הבריטית, הוא מכיר את העולם הזה מקרוב, והספרים שלו – והסרטים שנעשים בעקבותיהם, בעיקר לאחרונה – לא עוסקים במרגלים נוצצים שמטיילים בעולם עם אקדח בתחתונים, משכיבים נשים, קופצים ממטוסים אל רכבות ומחסלים במו ידיהם נבלים המתכננים לפוצץ את העולם. הספרים של לה קארה מראים את עבודת הריגול האפורה, השוחקת, הבנאלית, וכמה ניירת, ביורוקרטיה ומאבקים משרדיים צריך לעבור בדרך למעצר חשוד אחד, שיביא, אולי, למידע פוטנציאלי על מקורות המימון של ארגון כלשהו המקושר לטרור. אולי.
וזה בדיוק מה שתקבלו בסרט הזה. אל העיר המבורג מגיע צעיר אחד, מוסלמי צ'צ'ני, שמיד עם זיהויו מדליק נורות אדומות אצל כל אירגוני הביון הפוקחים עין על העיר – ויש יותר מארגון אחד כזה. הם מאתרים אותו, עוקבים אחריו ואחרי עורכת הדין בעלת הכוונות הטובות המנסה לסייע לו. האמריקאים, כדרכם, מעוניינים לתפוס את החשוד, לשים לו שק על הראש, לגרור אותו לגואנטנמו ושם לעשות לו מה שצריך עד שהוא יספר להם כל מה שהוא יודע; הארגון המקומי, בראשות גונתר (פיליפ סימור הופמן) מעוניין לקחת דברים הרבה יותר באיזי, לתמרן את המבוקש לאט לאט ובהדרגה כך שיעבוד בשירותיהם אפילו בלי לדעת את זה, וכך יוביל אותם אל דגים שמנים יותר.
והאיטיות, אכן, האיטיות שם. "איש מבוקש מאוד" מתחיל לאט ואז ממשיך ככה. האיטיות היא חלק מהפואנטה. הלחימה בטרור, אומר לנו הסרט, היא עניין קשה ומורט עצבים, ועכשיו תראו בדיוק עד כמה. אחרי כל כך הרבה סרטים שבהם הפתרון הוא למצוא את הרעים ולחסל את כולם בתוך שעה וחצי, מעניין לראות איך פועל המנגנון באמת (כמובן, "באמת" בעירבון מוגבל, ככל שיש לזה משמעות כשמדובר בסך הכל בסרט). יש שיטה ויש כוונה באיטיות – אבל זאת עדיין בעיה. הייתי רוצה להתעניין, כיוון שהסרט באמת נראה טוב ומשוחק טוב, אבל הכל זז כל כך לאט, שהתקשיתי לשמור על פוקוס.
פיליפ סימור הופמן מת בפברואר 2014. זאת היתה טרגדיה איומה, לאבד את השחקן הנפלא הזה בגיל צעיר כל כך, כשהוא היה יכול להופיע בעוד כל כך הרבה סרטים. למרבה ההפתעה, לא נראה שלמותו של הופמן היתה הרבה השפעה על הקריירה שלו: הנה עכשיו הוא מופיע בסרט הזה, וזה אפילו לא הסרט האחרון שלו. ב"איש מבוקש מאוד" הוא מראה בפעם המי-יודע כמה שהוא שחקן שאפשר לסמוך עליו: הגונתר שלו, בלי לומר הרבה במפורש, ממחיש עד כמה הוא שחוק ומותש ממשחק הריגול הבלתי נגמר הזה. לרוע המזל, אפילו המשחק של הופמן לא מעניק לדמות הזאת עומק מספק, פשוט כי הסרט לא נותן לו הרבה לעבוד איתו. אם זו דרמה, ולא מותחן או סרט אקשן, אז הייתי רוצה להכיר את הדמויות לעומק. הייתי רוצה לדעת על האיש הזה קצת יותר משאני יודע על M: מי הוא בכלל, ומה הוא כשהוא לא צד טרוריסטים פוטנציאליים?
ב"איש מבוקש מאוד" יש משחק מצוין ותסריט אמין וכוונות מצוינות – אבל חסר בו דבר חשוב אחד: עניין. דרייב. משהו שידחוף אותנו מסצינה אחת לבאה. בלי הגורם הזה, הדברים הטובים הרבים שבסרט מתבזבזים. אם הסרט מבקש להמחיש את השגרה והעייפות שבמלחמה בטרור, ובכן, כן, הוא ממחיש אותה היטב. הוא בהחלט מעייף.
פורסם במקור בוואלה
האיטיות, השחיקה והחיים האפורים שמאחורי מצוד הטרוריסטים -
בדומה ל-"Zero Dark 30"?
בתור מישהו שעוד לא ראה את הסרט המסויים הזה.
חוץ מזה ש"כוננות עם שחר" מלא באקשן, ומסתיים בקתרזיס ידוע.
או במילים אחרות, לא ממש דומה.
האם בסרט דמויות מדברות באנגלית למרות שהן לא אמורות?
לדוגמא, שני גרמנים יושבים בבית קפה ומדברים ביניהם אנגלית?
תודה מראש על התשובה.
כן
להוציא כמה דיאלוגים קצרים בערבית ובטורקית, הסרט כולו דובר אנגלית, גם כששתי הדמויות גרמניות. זה הגיוני, בהתחשב בכך שהספר עליו הסרט מבוסס, נכתב במקור באנגלית.
אחלה של סרט
ממש בקצרה- לדעתי, האיטיות הכניסה לאווירה ולא גרעה בכלל. היה מתח מצוין שנבנה לאט-לאט עד הסוף. דווקא השקט, עולם הריגול האפור, עלילה לא בומבסטית עשו את הסרט הזה הרבה יותר טוב מאוד סרט מתח רגיל.
פיליפ סימור הופמן-איזו אבדה קשה.
יותר טוב ממה שציפיתי
אחרי "החפרפרת" ו"המרגל שחזר מן הכפור" (עם ריצ'רד ברטון), ציפיתי לסרט איטי ומלא דיבורים שאם ממצמצים לרגע, אפשר לפספס פרט חשוב להמשך העלילה. איש מבוקש מאוד יותר נגיש ולמרות שגם הוא מאופיין בקצב איטי והרבה יותר דיבורים ממעשים, הוא מצליח להיות מבדר, דווקא בגלל ההמנעות מקלישאות של סרטי מרגלים.
זה לא שאין בסרט תחושה של מריחה, או שהבמאי מספיק יצירתי בכדי להראות משהו מעבר למה שהדמויות עצמן מציינות בפני המצלמה, אבל המשחק המשובח (אהבתי גם את וילם דפו) והקצב האחיד יוצרים שעור מעניין בפוליטיקה של ארגוני ביון ויחס למהגרים אחרי ה-11 בספטמבר.
עד כמה דומה הסרט לגנן המתמיד?
הגנן המתמיד עוד סרט שמבוסס על ספר של לה-קרה היה אומנם איטי מאוד אבל עלילה מצוינת ( לפחות בעני ) האם מדובר במקרה דומה.
אני מניחה שהכוונה לסרט "הגנן המסור"
(לא יודעת לענות על השאלה, טרם צפיתי ב"איש מבוקש מאד")
אין הרבה מה להוסיף
סרט טוב אך איטי מאוד.
הרבה מאוד אנשים מדברים, בשיחות די רגילות בטון שלהם, אין בומבסטיות או נאומים חוצבי להבות.
מי שאהב את "החפרפרת" (Tinker, Taylor, Soldier, Spy) או את "התמוטטות" (margin call) יאהב גם את זה. כל האחרים כנראה ישנאו כל דקה.
סרט נפלא
אני דווקא לא מבין את עין הדג או את שאר האנשים שטוענים שהסרט "איטי מידי", זה אולי בגלל שאין בו אקשן אבל אני מהרגע הראשון עד האחרון פשוט רותקתי. גם "אסירים" היה סרט איטי יחסית לז'אנרו והוא לא קיבל כ"כ הרבה היערות על זה, לא? (כן, אני יודע שבאתר הזה לא עפים עליו, אבל עדיין) למי שלא חובב חקירות איטיות או התנגשויות בין השלטון לסוכנות ביון קטנות כמובן שהסרט לא מיועד, אבל בתור מותחן הוא יותר מעניין ומותח מרוב ה"מותחנים" שראיתי בזמן האחרון, וההופעה של פיליפ סימור הופמן רק מוסיפה.
נהניתי, היינו במתח כל הסרט
למרות האיטיות שלו. הסיפור אמנם סבוך ומלא דמויות, אך פחות מסובך מ"החפרפרת" ולדעתי לא קשה לעקוב. השחקנים כולם היו טובים מאד, גם האלמונים. והיו כמה דיאלוגים לא רעים בכלל. אהבתי את ההתעסקות בפוליטיקה שבין הסוכנויות והדרגים השונים.
איטי אך מעניין.
בהחלט סרט מאתגר. והוא בהחלט מאוד איטי. אבל הוא מאוד מעניין. הוא לא פועל במסגרת החוקים ה״רגילים״ של יצירה קולנועית – הסרט הזה, למעשה הוא אקספוזיציה ארוכה עד הסוף. לא פלא שהוא מרגיש איטי.