במקור: Moonlight Mile
תסריט ובימוי: בראד
סילברלינג
שחקנים: ג'ייק גילנהאל, דסטין
הופמן, סוזן סרנדון, הולי
האנטר, אלן פומפאו
אין בעולם דבר מביך יותר מלוויה. אף פעם לא הצלחתי להבין איך אני אמור להתנהג בלוויות (בתנאי, כמובן, שזו לא הלוויה שלי, שבה למרבה ההקלה אני אמור רק לשכב בשקט ולא להפריע). האם עלי להרכין ראש? להיישיר מבט אל העתיד? מותר לחייך? מותר לא לחייך? והכי גרוע, מה תגיד להורים – "איך אתם מרגישים"? שאלה מטומטמת. "שלא תדעו עוד צער"? נדוש, פלצני ולא-אישי. "משתתף בצערכם"? נו, באמת. "היא היתה באמת משהו מיוחד"? אם מישהו היה אומר לי דבר כזה, הייתי שוקל להביא לו סטירה. אז מה אני יכול להגיד שלא יישמע דבילי, או צבוע? ואולי עצם העובדה שבכלל אכפת לי איזה רושם אני אעשה מעידה על אגואיסטיות מדהימה מצידי. האנשים האלה איבדו ילד, מה אכפת לי בכלל אם אני נשמע קצת טפשי? לא נעים.
מצד שני, למתבונן מהצד כל התלבטויות האלה יכולות להפוך כל לוויה לקומדיית מצבים קורעת מצחוק. רק שלא נעים לצחוק על אנשים בשעת צערם.
'מייל לאור הירח', למרות שלא נעים, מראה כמה אנשים בשעת צערם יכולים להיות מצחיקים. שלא תהיה טעות, זאת לא קומדיה. אבל דווקא בגלל שהוא לא מתבייש לפעמים לצחוק על כל תהליך השלא-תדעו-עוד-צער, הוא נראה כן יותר מרוב הסרטים שעוסקים בהתמודדות עם אובדן.
האובדן הוא אבדנה של דיאנה, שמתה בנסיבות מיותרות במיוחד – נרצחה בטעות על ידי אידיוט שהתכוון בכלל להרוג מישהי אחרת. ג'ו (ג'ייק גילנהאל) הוא החבר של דיאנה ומי שאמור היה להיות בעלה לעתיד. הוא מגיע להלוויה ביחד עם בן (דסטין הופמן) וג'וג'ו (סוזן סרנדון), הוריה של דיאנה, ונאלץ לסבול את כל שיירת הקרובים המנחמים. אבל זה עוזר שג'וג'ו, האם, מתייחסת לכל העניין בציניות, וזורקת לאח אחד אחד את כל ספרי ה"כיצד להתמודד עם אובדן" שהביאו אורחים עם כוונות טובות.
ג'ו מרגיש חייב לזוג ההורים, בין אם זה משום שהוא מרגיש אחראי באופן עקיף למותה של דיאנה, ובין אם זה פשוט משום שהוא הקשר האחרון שנשאר להם אליה. לכן הוא נשאר לגור איתם, למרות שהעיירה הזעירה הזאת היא לא בדיוק המקום שבו חלם לבלות את שארית חייו. לכן הוא גם נכנס לעסקי הנדל"ן ביחד עם בן, למרות שזה לא בדיוק מעניין אותו. ג'ו וההורים מסתדרים מצוין, אבל האידיליה (כביכול) הזאת לא יכולה להימשך לנצח. ג'ו הוא לא הבן של ג'וג'ו ובן. דיאנה היתה הקשר בינהם, ודיאנה מתה. מתישהו ג'וג'ו ובן יצטרכו להכיר בכך ולתת לג'ו ללכת. מתישהו ג'ו הרי יפגוש מישהו אחרת ויתאהב בה, וירגיש שהוא בוגד בדיאנה המתה. מתישהו צריך להמשיך לחיות. אבל ג'ו הוא טיפוס פאסיבי כזה, שחייב להיות בסדר עם כולם. השינוי לא יבוא ממנו.
מכאן ואילך הכל נתון בידי השחקנים, שיכולים להפוך את הסרט למסחטת רגשות זולה או למשהו נוגע באמת. ובעניין השחקנים, מגיע למלהקת צל"ש: יש פה צוות מובחר של זוכי אוסקר שמראים בדיוק מה הם יודעים לעשות, בלי לעשות פוזות של זוכי אוסקר. בזכותם המשפחה השבורה הקטנה נראית כמו משפחה של אנשים אמיתיים, ולא כמו של שחקני קולנוע. דסטין הופמן הוא, מה שנקרא, מצוין כהרגלו. הולי האנטר, בתפקיד קטן כתובעת המחוזית המייצגת את האינטרסים של המשפחה ושל עצמה, גונבת ממנו את ההצגה. אבל דווקא סוזן סרנדון גונבת אותה ממנה חזרה, עם ריבית. אם סוזן סרנדון היתה אי פעם שחקנית טובה, אני כבר הספקתי לשכוח את זה, אבל בזכות הסרט הזה אני מוכן לסלוח לה גם על 'לא דופקות חשבון'. ג'וג'ו פלוס היא חכמה, צינית, מצחיקה, עצבנית, לא מושלמת ויודעת את זה, והיא אחד האנשים הנפלאים ביותר שיצא לי לפגוש לאחרונה בקולנוע. היא מוזמנת אלי לקפה ושיחה על החיים בכל פעם שתרצה.
וכמובן, גיבור הסרט הוא ג'ייק גילנהאל. לחשוב שעד לפני חצי שנה לא שמעתי את השם הזה אף פעם, ועכשיו כל איזכור של שמו צריך להיות מלווה בסוגריים ארוכים כמו ('דוני דארקו', 'ממש מושלמות', 'בחורה טובה'). היה עסוק לאחרונה, הבחור. בצדק – הוא שחקן מצוין. אני רק מקווה לטובתו שהוא יודע לשחק יותר מדמות אחת. ג'ו נסט שלו נראה ומתנהג באופן פחות או יותר זהה לזה של דוני דארקו (באחת הסצינות בסרט הוא מתעורר מחלום מוזר בתוך חדר חשוך, ופשוט מתבקש ללחוש לו "Wake Up, Donnie"), ואומרים שגם תפקידיו ב'בחורה טובה' ו'ממש מושלמות' לא שונים בהרבה. טייפקאסטינג, שלום. בסרטים הבאים שלו אני מקווה שג'ייק ישכיל לבחור תפקידים שונים ככל האפשר מכל מה שהוא עשה עד עכשיו, אחרת הוא עוד עלול לקבוע שיא מהירות חדש בחציית המרחק מ"כשרון ענק מפציע" ל"עוד פעם הנודניק הזה?".
לקראת הסוף הסרט גולש קצת לתחום הקיטש. הסוף הוא אולי קצת הוליוודי מדי, קצת סוגר את כל הקצוות בצורה שלמה מדי. בסרטים אחרים זה היה גורם לי לגלגל עיניים קלות, אבל כאן הספקתי להכיר את הדמויות מספיק טוב כדי להאמין בהן ולסלוח להן על קצת קיטש. קיטש קורה לפעמים.
לעתים קרובות אני רואה סרטים שמתוכננים מראש כדי לעשות מצב רוח טוב, סרטים שמחים ועליזים ומאושרים שעושים הכל חוץ מלמצוץ לקהל, כדי לוודא שכל צופה וצופה ייצאו מהקולנוע עם שיר חדש בלב – ודווקא מהסרטים האלה אני יוצא עם מלנכוליה קלה מדגדגת במאחורה של הראש, קצת מעל לקו האזניים. עודף שמחת חיים עושה לי צרבת. 'מייל לאור הירח' הוא ההפך המוחלט: זה סרט מאוד עצוב, שיוצאים ממנו עם חיוך. לך תבין סרטים.
נו, ובדיוק היום התכוונתי ללכת אליו
ולכתוב ביקורת.
זו בטח יצאה יותר טובה; למעשה, אחת מהביקורות שיותר מצאו חן בעיני פה.
טוב, לראות אני בטוח אראה, עכשיו נשאר לי לבקר רק דברים כמו "אני מרגל", ודומיו. נקווה שווילסון יעשה עבודה טובה.
לך, לך (לסרט הזה. לא ל'אני מרגל').
סרט מקסים.
מה שאהבתי בו מאוד היו הרגעים הלא חשובים שהוא מציג. למשל, לאחר שארוסתו של ג'ו (שהיתה בגילו, אגב) מתה, לא הראו רק את תהליך האבל. במציאות יש יותר מזה – צריך לטפל בכל העניינים ה"יבשים", אלה שלא חושבים עליהם ברגעים כאלה, כמו סגירת חשבונות הבנק שלה, או איסוף המעטפות עם ההזמנה לחתונה.
היו בסרט עוד הרבה רגעים שאהבתי. זו פשוט היתה הדוגמה הראשונה שחשבתי עליה (והייתי מרחיבה, אלמלא חתולה קטנה שמנסה להכנס לי לבית השחי מאיזו סיבה עלומה).
מה שכן, גילנהל באמת מזכיר את דוני דארקו, ואלמלא הזכרתי לעצמי בכוח שוב ושוב שהוא לא דוני, לא הייתי מצליחה להכנס לסרט כמו שצריך.
אני חייב לדעת
בן כמה אמור להיות ג'ו ובת כמה הייתה דיאנה? בהתחשב בדמויות שג'ייק גילנהאל מגלם לאחרונה, זה יהיה שינוי מרענן אם הוא מאורס למישהי בגילו.
אני רק אגיד שהסרט הזה לא רע בכלל
אבל הוא מ-ט-ו-מ-ט-ם.
השחקנים נהדרים אחד-אחד, כולל ג'ילנהל ואלן פומפאו, שלא הוזכרה.
הבימוי זורם כמו שצריך.
התסריט שנון ומצחיק פה ושם.
אבל אחרי עשרים דקות, כשכל הדמויות כבר הוצגו, הוא איבד אותי לגמרי. לדמויות אין אמינות מינימלית – הופמן וסרנדון נראים ומתנהגים בתחילת הסרט כאילו שבתם מתה לפני כמה חודשים, הניסיונות של ג'ילנהל להגיד/לא להגיד את מה שיש לו להגיד נלקחו מאיזה סיטקום סוג ג' וגם כל הניסיון הזה של ג'ילנהל כאילו לעזור להופמן בפרויקט שלו, הדמות של פומפאו משוחקת נפלא אבל בנויה מכל כך הרבה קלישאות שהפסקתי לספור. בטח יש עוד המון דברים, אבל כרגע לא עולה שום דבר בדעתי.
והסוף, לא רק שהוא קצת גולש לתחום הקיטש, מה שהוא בעיקר עושה זה לקחת את דמותו של ג'ילנהל (המבוססת כידוע על הבמאי-תסריטאי ברד סילברלינג) ולהפוך אותו להתגלמות החוכמה והרגישות. בשביל זה הוא עשה סרט? לי אישית הסצנות האחרונות עשו הרגשה מגעילה ולא היגיינית.
לא לדאוג
יצא לי לראות את ג'ייק ג'ילנהאל בסרט "באבל בוי". קומדיה חמודה שעונה על כל דרישות הקיטש ועם זאת מצליחה להעלות חיוך ואף גורמת לצחוק קל. שם ג'ילנהאל עושה הסבה רצינית ומוכיח שאין מה לדאוג כי הוא יודע לשחק ולא משנה מה התסריט מבקש. ראיתי את הסרט עם חבר שצפה איתי בדוני דארקו והוא לא זיהה את ג'ילנהאל עד לאמצע הסרט. ואני לא מדבר על איפור או משהו. הוא פשוט היה בן אדם שונה לגמרי.
ולגבי הביקורת – חשבתי ללכת לסרט ולו בגלל ג'ילנהאל, אבל עכשיו אני חושב אולי ללכת גם בגלל הסרט עצמו. נשמע כמו סרט נהדר!
אבל איפה מקרינים את הסרט הזה?
יש לו הפצה מוגבלת?
כאן:
http://www.fisheye.co.il/chronica/movie.php3?movie=144
וגם כאן:
http://www.fisheye.co.il/chronica/movie.php3?movie=122
הא?!
נו, מה אתה רוצה?
גם בסרט הזה יש הרבה מחשבות על המוות.
אפרופו משפחת גילנהאל
האם יש סיכוי לקרוא ביקורת על "המזכירה"? (סרטה של האחות)
כן, בעיקר אם תכתבי אחת
כרגע אין ביקורת בצנרת.
אנחנו פתוחים להצעות, אבל אני חושש ש'המזכירה' לא יישאר על המסכים (או יותר נכון, המסך הבודד של קולנוע 'לונדון' בת"א) עוד זמן רב.
טוב, היום ראיתי.
קודם כל- במשהו אחד עלי להסכים עם ראווי: ההתחלה לא הגיונית. גם אצל בני אדם ציניים, הלוויות לא נראות ככה אף-פעם.
מצד שני, אני לגמרי חולק על ההמשך שלו.
יש דברים שהרשימו אותי: למשל, הקראת א-ל מלא רחמים בעברית, ללא כיתוביות לקהל האמריקאי; תיאור הלוויה בלי פוזה.
צילומים קטנים: שיירת הלימוזינות, כניסות של המוני סוכני-נדל"ן לאולם, כאילו היו "הצוות המובחר"; הקפדה על פרטים קטנים – אני לא זוכר עוד סרט שבו היתה התעננות באמצע סצנה, למשל – ופסקול נפלא, שאפילו יש בו שני שירים של ג'טרו טאל. והמשחק של הדמויות הראשיות.
אהובתו-לעתיד של ג'ו, דווקא לא הרשימה אותי – משחק, איך לןמר, סטנדרטי – חוץ מבסצנה אחת, בה באמת יכולתי להאמין שהיא שמחה ועליזה עד מאוד.
מה לא היה בסדר? ההתחלה, קצת חסרת אמינות, כאמור, ובהמשך היו כל מיני רגעים צפויים קצת, ואפילו לפי ההתפתחויות של הסרט, הוא פוצח ברומן חילופי מוקדם מדי.
ועוד כמה פרטים קטנים.
לא. זה לחלוטין לא סרט מטומטם, ואין צורך לחרף ולגדף אותו, (אלא אם מקצועכם בכך)
מצד שני, הוא גם לא פסגת היצירה: סרט טוב מאוד, מפתיע לפרקים, אבל לא מושלם, ולא קרוב.
(בקיצור, חברים, אל תצפו ל"דוני דארקו").
ההתעננות הזאת
הזכירה לי תוך שנייה את השוט המפורסם ב"בוני וקלייד" שבו בייטי רודף אחרי דאנאווי בזמן שענן עובר מעליהם ומכסה אותם בצל.
טוב, אז אולי הסרט לא מטומטם. מצד שני מתעורר אצלי חשד מסוים כשהסצנה הכי גרועה בסרט גוררת תגובה של "הבאת לכולנו חוקן של אמת" (או משהו מאוד דומה לזה) מהדמות הכי כביכול חכמה בסרט.
אוקיי, מסכים.
כנראה שהדחקתי את הסצנה הזו. באמת, לא הייתה משהו בכלל.
בלי תרגום?
ייתכן שבגרסא המקורית של הסרט יש תרגום ופשוט אין את התרגום בגרסאות המופצות מחוץ לארה"ב.
איזה ג'תרו טאלים?
''aqualung'' ו-''hymn 43''.
ועל זה נאמר:
אחד בחירה צפויה, השני ממש לא.
אגב, עוד מישהו שם לב
לריימיק לדוני דארקו בסרט?
פרט לשחקן הראשי?
כאילו דא?
באמת, מזמן לא ראיתי סרט כל כך גרוע שנתנו לו כאן ביקורת כל כך מפרגנת.
תגידו, ראינו אותו סרט?
כנראה שלא.
"אי אפשר להכנס לאותו נהר פעמיים, ואי אפשר לראות את אותו סרט פעמיים."
אולי לא.
אבל איך נדע, אם אתה לא מספק נימוק או התייחסות אחת לסרט?