הייתי שמח לכתוב ביקורת רגילה לגמרי בלי הקדמות על "תמימות", הסרט היפני שנקרא במקור (וגם באנגלית) "מפלצת", הוקרן כאן במסגרת פסטיבל חיפה וזכה לשבחים כמעט מקיר לקיר. אבל הנקודה שעלתה בצמוד לכל אותם שבחים היתה אותה אזהרה מוכרת: "אל תקראו כלום על הסרט הזה לפני שאתם צופים בו" וכיוצא בזה התראות. התחושה היתה שאם תמיד ספוילרים הם אם כל חטאת, הרי שהפעם הם פשע נגד האנושות ממש. לפחות כמו ב"פרזיטים".
ובכן, אני נאלץ לכפור בקדושת הספוילרים לגבי הסרט הזה, כי לטעמי האישי לעטוף סרט בעטיפה מסוג אחד, ואז לצעוק על מי שמעז לחשוף שהסרט הוא בעצם מסוג אחר שהוא "מספיילר", זה א. לא הוגן, ב. מטופש להחריד. אז יובהר מראש: אם משום מה אתם מאמינים לתעמולה לגבי התעלומה שבסרט הזה, אל תמשיכו לקרוא את הביקורת. אם אתם צופים נורמלים שרוצים מידה סבירה של ידע לגבי הסרט אליו אתם הולכים, ותוך ידיעה שספוילרים חשובים באמת לא יהיו כאן, המשיכו לקרוא.
סאורי (סאקורה אנדו) היא אם חד הורית שמגדלת את בנה מינאטו (סויה קורוסאווה) בעיר יפנית סטנדרטית שכזו, ומתמודדת עם קשיי החיים. אחד מאלו הוא לגלות בהדרגה שהבן שלה מסתיר איזה סוד, ושהסוד קשור ככל הנראה למורה שלו בבית הספר, מר הורי (איטה נגאיאמה). היא מגיעה נזעמת לבית הספר, אבל כל הצוות מתנהג נורא מוזר ולמרות גילויי האהדה זה מרגיש לה כאילו הם מתחמקים.
פרטים על המשך העלילה ודאי נחשבים כספוילר, אבל הנה הקטע של הסרט: הוא בעצם ראשומון. אחרי שנסיים עם נקודת המבט של האמא, נעבור לנקודת המבט של המורה על האירועים שבפיסקה הקודמת, ואחרי שנסיים איתה, נעבור במערכה השלישית לנקודת המבט של הילד עצמו.
אני אבהיר מיד מה לא אהבתי בסרט ולמה בעיניי הוא לא יצירת המופת שעשו ממנו פה ושם, אבל לפני כן יש גם שבחים לחלוק: המשחק פה מעולה ממש, ובפרט של קורוסאווה שמגלם את הילד ושל הינטה היראגי שמגלם את אחד מחבריו לכיתה. יש כאן באמת ובתמים רגעים מופלאים של תצוגה מול מצלמה, וכמו תמיד כשזה מגיע משחקנים צעירים זה מרשים אף יותר. גם הפסקול משרת היטב את הסרט, ואני אבין טענות שהוא קצת "מכתיב" את האווירה במקום להוסיף לה, אבל אני אישית נהניתי ממנו מאוד.
הצילום גם הוא יפה מאוד. פחות בקטע של השתאות מול נופים או פריימים מהוקצעים, ויותר בשימוש הנכון של חספוס או גרעון של התמונה. הסרט מרגיש מאוד טבעי, כמעט אותנטי, ולא על ידי שימוש זול בטריקים שלקוחים מסרטי דוקו אלא נטו על ידי הצילום ופלטת הצבעים העדינה שמתאימה לכל לוקיישן בפני עצמו.
אבל העשייה הקולנועית המשובחת, יחד עם כל השבחים שהסרט זכה לו, לא הספיקו עבורי מסיבה אחת פשוטה: בשבילי, שני שליש מהסרט היו מיותרים בעליל.
ההברקה שביצירות כמו ראשומון וחיקוייו היא מה שידוע לכולנו – קשה מאוד להחליט מה האמת, ונקודת המבט היא קריטית. ולאורך שני החלקים הראשונים בסרט נראה שזה אכן עוד ביצוע חביב בז'אנר, שמלמד אותנו לא להאמין למה שאנחנו רואים ולא לשפוט לפי מה שאנחנו מאמינים. אבל במערכה השלישית הסרט לא מסתפק בהצגת נקודת המבט של הילד לבדה, אלא הופך למשהו אחר לגמרי, והמשהו האחר הזה – לטעמי – מפיל את הסרט על הפרצוף.
זה כמעט טרגי, כי בפני עצמו החלק השלישי הזה הוא אחד הסיפורים הכי יפים בהם צפיתי לאחרונה. הבעיה היא שבמסגרת הסרט המלא, הרגשתי כמעט נבגד. כל מה שהגיע קודם מרגיש בבת אחת חסר משמעות, כאילו מאוד חשוב לנו בכל דרמה שאנחנו רואים להפליג רגע הצידה לסיפור צד שיפרט לנו על דמות משנה פלונית איך היא חווה את האירועים וכיצד זה השפיע על חייה אבל בלי קליימקס ובלי מסר.
אין שום חיבור בין עניין נקודות המבט לנקודה של המערכה השלישית. זה היה יכול להיות סרט קצר ונפלא, אבל המסר על הנמהרות שבשיפוט מתפוגג ונעלם בלי שום פייאוף ובלי שום תועלת ממשית, ובמקום להנות מהדרמה העדינה והרגישה שנפרסה מולי, הייתי עסוק בלנחש מתי יותר הפלונטר הרגשי שהסרט השאיר אותי איתו כבר שעה וחצי. ולגלות שלא, הפלונטר לא ילך לשומקום.
אפילו השם המקורי של הסרט מטעה. אפשר לפרש בכל מיני דרכים מי היא המפלצת, והסרט עצמו גם משתמש טיפה בקונוטציות המיידיות של המילה, אבל השם העברי של הסרט מדוייק בעיניי הרבה יותר, ושאפו לרשת לב על עצם ההחלטה הזו שבפני עצמה יכולה כבר לשמש כמתאם ציפיות סביר לפני הכניסה לאולם הקולנוע.
האמת היא שבימים שחלפו מאז הצפיה ההערכה שלי לחלקיו הטובים של הסרט התגברה, אבל במקביל גם הביקורת הלכה והתחדדה. אני מאמין שקורה-אדה הבמאי ידע בדיוק מה שהוא עושה, ואין כאן איזו פאשלה תסריטאית שפשוט נעלמה מעיניו; אבל זה שהוא ידע שהוא מגיש לי סרט שמשווק כמשהו אחד, מתנהג כמשהו שני ולבסוף הופך למשהו שלישי – לא הופך את הגילוי של זה ליותר נעים.
אבל איזה סרט קצר ונפלא טמון כאן, בחיי.
🎉🎉🎉😁😁😁😁
זה מה שאמרתי כבר לפני חצי שנה. למעשה אני חושב שיצחק נדיב מדי עם שתי השלישים הראשונים. לא רק שאני חושב שהסרט נותש את הפלונטר הרגשי שהוא בשני השלישים הראשונים בשליש האחרון, שני השלישים הללו אפילו לא מצליחים לבנות את הפלונטר הזה. זה קצת להיכנס לספוילרים אבל שני האנשים שאמורים להיות כועסים אחד על השני ולא לראות אחד את השני לא רק שהסרט יוצא מגדרו כדי להוכיח שהם כן מבינים אחד את השני, הם אפילו לא באמת כועסים אחד על השני אלא על המערכת (המנהלת, הדמות היחידה שמצליחה להעביר את המסר של הסרט בזמן מסך קצר מאוד) שהביאה אותם לסיטואציה הזו. והפלא ופלא ברגע שהגורם של המערכת יורד מגבם כשמגיעה סכנה אמיתית הם מסתדרים אחד עם השני יופי טופי, וואו אני ממש מופתע 🙄 (שזו דרך נחמדה לסכם את שני השלישים בפני עצמם אבל שוב ספויילרים). הכתיבה בשני השלישים האלו טובה אבל רוב הזמן היא נחמדה ומתחשבת מדיי כדי להעביר את הפרספקיטבות השונות כפרספקטיבות שונות וזה מאוד הפריע לי במהלך הצפייה.
מה שכן השליש האחרון הוא באמת סרט קצת נפלא… למרות שהוא יכול להיות דיי מטריד לפעמים אבל זו לא בעיה באיכות הכתיבה של הסרט (וואן ואמבטיה אלו כל הרמזים שצריך)
אני לא כ"כ מסכימה עם הנחת היסוד שלך לגבי הספויילרים לעלילה
לרוב אני יודעת לא מעט על הסרט שאני עומדת לראות אבל איכשהו במקרה הזה הגעתי אליו בלי לדעת כמעט כלום ובעיני היה המון קסם בחשיפת המידע לאורך הסרט, כשעוד ועוד פרטים התגלו ושינו את התפיסות שלי תוך כדי.
וכשהמלצתי עליו לכל מי שהיה מוכן לשמוע, עשיתי מאמץ גדול לא לספק פרטים שלא היו לי כשצפיתי, כדי שגם אחרים יוכלו ליהנות מאותה חוויה (גם בכתיבה עכשיו אני מנסה להמנע מזה).
וחוץ מזה בעיני זה סרט נפלא, בלי הסתייגויות :)