סיכום 2024: רגעי השנה

הרגעים הקולנועיים שעשו את השנה הזאת.

היי.

אני בהחלט לא מתן (כאילו, "ארגייל" ברשימה פה), ואלו בהחלט נעליים גדולות למלא. אבל מסורת זו מסורת, אז הנה רגעי השנה. שלי, כאילו. אם כי מי שחולק עליי טועה כרגיל, אבל אני סלחן. כי זאת הפעם הראשונה שלי.

מקום 17: גודזילה X קונג: אימפריה חדשה – אני אציל אותך! רגע, בעצם

"גודזילה X קונג" הוא סרט שאין בו כלום חוץ מאסקפיזם, אבל לזכותו ייאמר שזה אסקפיזם מהזן המשובח יותר. מהסוג שהוא בתכלס ארבעה כוכבים, אבל בזמן אמת מרגיש כמו חמישה. עם זאת, ולמרות הרבה הרס, וגודזילה, ומה לא, מכל האפקטים המהנים וסצנות הספקטקל לקחתי איתי דווקא את הרגע חסר החשיבות שבו הגיבור הראשי מציל קוף אחר מליפול לתהום – ומתחרט שנייה אחר כך.

מקום 16: דדפול & וולברין – קאצ'פרייז

אומנם סצנת הפתיחה הכיפית הזניקה שיר בן עשרים וחמש לראש מצעדי הספוטיפיי, וחוץ ממנה היו בסרט עוד המון רגעים טובים ומצחיקים, אבל הרגע הזה שמבוסס נטו על ציפיות הצופים היה לטעמי השיא של הומור הקיר הרביעי בשלושת סרטי דדפול גם יחד.

מקום שני ברגע המטא של השנה: "האנומן", סרט גיבורי על הודי: "אבא, זה דברים שרק גיבורי על יכולים לעשות! רק בסרטים הודיים גם אנשים רגילים עושים את זה!"

מקום 15: ארגייל – עשן צבעוני

נכון, אני שחיבבתי את הסרט נמצא בדעת מיעוט, ה"שיר" הזה של הכאילו-ביטלס לא משהו, האפקטים חרא והעלילה דבילית ברמות קשות. הכול ידוע. זה לא הופך את הריקוד/קרב שבמערכה השלישית לפחות מבריק, ולתזכורת למה נכון לכרגע אני ממשיך לחכות בקוצר רוח לכל פרויקט חדש של מתיו ווהן. מה שכן, די כבר, תבחר תסריטים נורמלים למען השם.

מקום 14: כוכב הקופים: ממלכה חדשה – שיט!

הסרט הזה הוא בעיניי בין הטובים של השנה, אבל אין להכחיש שהוא בעיקר דרמה כבדה. לכן היה כה נחמד, בלב המערכה השלישית, לגלות שימוש מדויק כל כך בטרופ הוותיק של "מישהו תמים נחשף לקללות בפעם הראשונה", שמשתדרג בזכות הפייאוף המדויק שמגיע שלוש דקות אחר כך.

מקום 13: הזאבים – "היום הוא היום הראשון שבו הרגשתי מגניב"

גם את הסרט הזה חיבבתי, אבל הייתה לו בטן מאוד ארוכה ומיותרת באמצע; טוב שקצת אחריה הגיעה הסצנה הנהדרת הזו. נדרשת תעוזה גם מצד הבמאי וגם מצד השחקן לא להזיז את המצלמה למשך מונולוג שלם: ג'ון וואטס ואוסטין אבראמס עמדו במשימה בכבוד.

מקום 12: בחורים טובים 2 – מזוזות

יש לי ביקורת שלמה על הסרט, וכמובטח בסופה, הרגע העיקרי שאני זוכר ממנו זאת הבדיחה הכל כך מוצלחת הזו. אלוהים, כמה צחקתי. היא חסרת חשיבות עלילתית בפני עצמה, אבל זה רגע שקולע באופן נפלא אל האבסורד: הקוד החרדי לסגוליות וכוחות רוחניים בפיו של השרת הערבי דובר היידיש.

מקום 11: מתחרים – חיבוק

סרט שבכלל לא היה לי על הרדאר הפך לאחד מסרטי השנה שלי (ותודה לקסם על הביקורת המעולה). הסיבה שהוא כאן היא שצורת הסיפור הלא-לינארית הפכה את הקתרזיס בסופו לעוצמתי שבעתיים, כי הוא הרגיש כמו סוף של כמה סיפורים, ולא רק של אחד.

מקום 10: פיוריוסה – המלחמה שלא הייתה

אולי פעם ראשונה ברגעי שנה שבה הרגע הוא מה שלא היה על המסך. שעתיים לתוך הסרט הארוך ואנחנו מחכים לסיקוונס גרנדיוזי כמו שהיה לנו בסוף "כביש הזעם", אבל דווקא אז ג'ורג' מילר החליט לדלג על הכול, לפרגן לנו כמה שוטים לא ברורים וקריינות מתחמקת, וכל זה כדי להבהיר לנו על מי, ובעיקר על מה, הסיפור הזה.

מקום 9: אחוות השלג – ההתרסקות

יש בסרט הזה הרבה סצנות מצמררות, ואפילו המחשבה על לפרט אותן מעוררת בי אי-נוחות. אבל אלה רגעי ההתרסקות – רגעים שמבוימים בחוסר מוחלט של פומפוזיות, וכביכול מחדשים פחות מסרטי אסונות אחרים – שחזרו אליי אחר כך באמצע הלילה.

מקום 8: ילד הורג עולם – קומה תחתונה

זה היה סרט אקשן אלים, טיפשי, מדמם וכיפי. החל מרגע מסוים הוא נהיה אלים, טיפשי, מדמם ואכזרי.

מקום 7: רוז הרובוטית – עוף גוזל

אם הסרט היה נעצר שם, הוא היה מושלם: סיפור נפלא על הורות, התבגרות וחברות, שנגע לי בלב כמו פיקסאר בימים הכי טובים שלהם. הסצנה הזו בין המרגשות ביותר שראיתי השנה, וזאת לא אשמתה שהסיפור המשיך אחר כך.

מקום 6: מושבע מספר 2 – דפיקה בדלת

גם פה יש לי ביקורת שלמה ומשתפכת, אז אתמצת את זה: קלינט איסטווד יכול היה לסיים את הסרט בלי הסצנה הזו, אבל אז הצופים היו נשארים עם העמדה של הסרט, מוצדקת או לא, ושופטים אותה איך שהיא. כעת הם צריכים להחליט לבד, וזה כבר מאתגר הרבה יותר.

מקום 5: הקול בראש 2 – התקף חרדה

כל הסנטימנטים באתר נגד ההמשכון למה שהיה סרט העשור הקודם שלי לא יעזרו לשכך את עוצמתם של הרגעים ההם בקולנוע, עם פעימות הלב שבקעו מהרמקולים של האיימקס והרעידו את הרצפה, ויותר מהם – פעימות הלב שבפנים.

מקום 4: מרשעת – ריקוד ללא צלילים

בסרט מפוצץ סיקוונסים מוזיקליים המוניים, עם שירים מקפיצים ורקדנים מפזזים, שום דבר לא הכין אותי לסצנה האדירה הזו במועדון, שבה אלפבה רוקדת בשקט מוחלט, דמעות על פניה והלם מסביב. הדמעות היו בעצם גם על הפנים שלי.

מקום 3: חולית: חלק שני – העקלתונים באים

זה מה שכתבתי בביקורת: "למי שרצה לחוות שוב בפעם הראשונה את התקפת הממותות מ"שיבת המלך", יש כעת אופציה". ובכן, מה אתם יודעים, כמה חודשים אחר כך צפיתי ב"שיבת המלך" לראשונה בקולנוע, ומה אני אגיד: באמת יש תחרות.

מקומות 1-2: להרוג – טריגר; גודזילה מינוס אחת – "תחיה"

בשני המקומות הראשונים נכנסו רגעים משני הסרטים שהתמודדו על משבצת "סרט השנה" שלי. שני הסרטים יצגו כל אחד דרך אחת בהתמודדות עם כאב ואובדן, והרחבתי על כך בבחירה שלי בתמונה הקבוצתית; הרגעים שנבחרו מתוכם, לעומת זאת, מייצגים בעצם את הטריגר (אצל אחד) ואת סגירת המעגל (אצל השני).

הטריגר אצל "להרוג" הוא כמובן הסצנה המזעזעת ההיא. אין בה שום דבר חדשני – חוץ מזה שהיא הגיעה ארבעים וחמש דקות לתוך הסרט, ובוצעה באינטנסיביות אכזרית ומהפכת קרביים.

כנגדה, זורח הרגע ההוא מ"גודזילה", שמזקק לתמצית את הסיבות למה למרות הכל יש סיבה להמשיך. אני יכול עוד לכתוב מגילה שלמה על מה ששני הסרטים האלה מייצגים בעיניי ולאיזה דיון מחכים על נקמה, השלמה, אבל וצער אפשר לקחת את זה, אבל אם בקולנוע מה שחשוב זאת התחושה שיוצאים איתה, התחושה המנחמת מול הרגע הנפלא הזה היא מה שארצה לקחת איתי מהשנה הקשה שעברה על כולנו.