מנחם גולן, אחד האישים החשובים ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי, נפטר היום, בגיל 85.
בעת מותו של אדם נהוג לדבר לזכותו, ויש כמה דברים לומר לזכותו של מנחם גולן: את תואר האב המייסד של הקולנוע הישראלי הוא הרוויח בזכות. כשהוא נכנס לקולנוע הישראלי, בתחילת שנות השישים, עוד לא ממש היה קולנוע ישראלי, ומה שהיה – היה בזכותו. הוא ביים סרטים כמו "דליה והמלחים", "לופו", "קזבלן" ו"מבצע יונתן", אבל אולי חשוב מזה, הפיק סרטים כמו "סלאח שבתי" ו"אסקימו לימון". ביחד זאת פחות או יותר רשימה של הלהיטים הכי גדולים של הקולנוע הישראלי עד אותה נקודה.
גולן נדד להוליווד עם שותפו יורם גלובוס, ושם הם קנו את חברת ההפקות "קנון" והפכו לבית חרושת לסרטים. בעיקר סרטי אקשן זולים. צ'אק נוריס, סטאלון, דולף לונדגרן, "הנינג'ה האמריקאי", "מבצע בעורף האויב", "קוברה", "סופרמן 4", "ברייקדאנס 2: Electric Boogaloo" – טונות של כאלה.
לאחר התמוטטותה של "קאנון", גולן חזר לארץ, ולעת זקנתו ביים כאן כמה סרטים, ש"לא טובים" הוא התואר המחמיא ביותר שאפשר להצמיד להם. "ימים של אהבה", "ריקוד מסוכן" ו"הכתובה".
אני אתן להיסטוריונים לספר על מנחם גולן הקולנוען החשוב. המנחם גולן שאני הכרתי (דרך הסרטים, לא אישית) היה איש עסקים, לפעמים מצליח מאוד ולפעמים פחות, שהעסקים שלו היו קולנוע. הוא המציא את הקולנוע המסחרי הישראלי, קולנוע שעושה כסף. וזה חשוב; זה בכלל לא מעט. קולנוע צריך לעשות כסף. צריך שיהיו אסקימו לימונים כדי שיהיו סרטי איכות סינמטקיים. עם זאת, אני לא חושב ש"איכות" אי פעם היתה בסדר העדיפויות של גולן. אפשר להעריך את הדברים הטובים שמנחם גולן עשה, בלי לטעון שהוא היה אמן גדול.
(תמונה בראש הדף: מנחם זילברמן, Wikimedia Commons)
כמה טוב וכמה רע
מבין הסרטים שמנחם גולן ביים ו/או הפיק בארץ בשנות השישים והשבעים, יש כמה יצירות על-זמניות. "סאלח שבתי", "קזבלן" ו"הבית ברחוב שלוש", הם סרטים שהרוויחו מעמד של קלאסיקות ולא נשכחו. גם סרטי "אסקימו לימון", שאין הסכמה לגבי איכותם, נחרתו היטב בזכרון.
מצד שני, יש את מנחם גולן הבינלאומי, זה שבאמת השקיע ביצור סרטים חסרי תחכום עבור קהל חסר תחכום. רבים מהם כל כך גרועים, שהם טובים ("שליטי היקום", "נינג'ה אמריקאי", "סופרמן 4", "מחץ הדלתא"). אני מסכים שלפחות בשלושים וחמש השנים האחרונות, מנחם גולן היה יותר איש עסקים ממישהו שרואה בקולנוע אמנות. באופן אבסורדי, חוסר האכפתיות שלו מאיכות המוצר, הפך רבים מהסרטים עליהם הוא אחראי למהנים לצפיה מכל הסיבות הלא נכונות.
בעסה. תכננתי ללהק אותו בתפקיד שייח' בדווי עיוור בסרט קרב-המגע הישראלי הראשון
(למי שלא יודע במה מדובר: http://www.fisheye.co.il/kung_fury/#target-comment-708902)
כבר לא יקרה. אני סוגר את ההפקה. בעסה.
חברים שלי באמת ניסו ללהק אותו
הם פנו אל מנחם גולן בבקשה שישתתף במערכון שכתבו. הוא הסכים וציין שאינו דורש תשלום, רק שידאגו לו לתחבורה מיפו. המערכון לא יצא אל הפועל בסופו של דבר, כך שהתפספסה הזדמנות לעבוד עם גולן כשהוא מהצד הפחות אופייני לו של המצלמה.
אני זוכר שהוא הופיע בפרסומת של יס
שדי צחקה עליו ועל סרטי החנטריש שלו, והוא נראה בסדר גמור עם זה. עם כל המרירות שהאיש הביע במהלך חייו כלפי הביקורת בישראל, לא נראה שהיתה לו בעיה לצחוק על עצמו.
הבן אדם אחראי על סופרמן 4
אם למנחם גולן לא הייתה יכולת לצחוק על עצמו, אני לא יודע למי יש.
הייתי מזכיר את "רכבת אל החופש",
סרט שמנחם גולן הפיק, על פי תסריט של אקירה קוראסאווה (כן, ההוא), עם ג'ון וויט בתפקיד הראשי ונוכחות באוסקר האמריקאי.
על סיבות נכונות ולא נכונות.
"מבצע יונתן" היה מצוין. הוא היה מועמד לאוסקר האמריקאי כסרט הזר. וכן, מהסיבות הנכונות.
לעומת זאת, אם אתם רוצים לראות סרט "מהנה מהסיבות הלא נכונות", צפו ב"ערפדי החלל".
מאוד מסכים עם החלק האחרון.
(ל"ת)
יש שתי סיבות טובות מאוד לצפות ב"ערפדי החלל"
אף אחת מהן לא הייתי מכנה "לא נכונה".
מה שתי הסיבות, אם אפשר לשאול?
(ל"ת)
אפשר לראות את הסיבות הנ"ל בתמונות שבביקורת על הסרט:
http://lastroadreviews.wordpress.com/2013/09/26/lifeforce-1985-review/
(אזהרה לדוסים – הקישור לא צנוע בעליל)
עכשיו נזכרתי שראיתי את הסרט
אפילו שתי הסיבות האלה לא מצדיקות צפיה בסרט הזה בכל מסגרת שאינה הקרנה פעילה או פרק של MST3K.
"ערפדי החלל" מחר בבוקר, 8:50, ערוץ MGM של "הוט".
נדמה לי שהערוץ הזה קיים גם ב"יס", אני רק לא בטוח שזה אותו לוח משדרים.
אגב, אני לא מבין מי משדר סרט כזה בשעה כזאת (ועוד כשהילדים בחופשה מבית הספר).
אני מאמין שמי ששיבץ את זה בלוח המשדרים, אין לו מושג מה הסרט.
או שיש לו מושג מצוין.
(ל"ת)
שים לב למה שכתבתי.
לא כתבתי שהסיבות לראות את "ערפדי החלל" אינן נכונות. כתבתי שהסרט מהנה מהסיבות הלא נכונות. יש הבדל בין השניים.
לפעמים, כאן באתר, אנשים מגיבים להודעה בלי לקרוא אותה בעיון. יורדים על מישהו שפרסם הודעת "אוף טופיק" בעמוד הלא מתאים, וזו ממש לא הודעת אוף טופיק. נכנסים במי ש"העז להגיד ש…", ומתעלמים מהמילה "לא" בהודעה שלו, כלומר לא קולטים שהוא בכלל כתב את ההיפך.
וכשמייקל ביי ימות בשיבה טובה (120 אמן) יש סיכוי שתכתוב עליו כך:
אני אתן להיסטוריונים לספר על מייקל ביי הקולנוען החשוב. המייקל ביי שאני הכרתי (דרך הסרטים, לא אישית) היה איש עסקים, לפעמים מצליח מאוד ולפעמים פחות, שהעסקים שלו היו קולנוע. הוא המציא את הקולנוע המסחרי האמריקאי, קולנוע שעושה כסף. וזה חשוב; זה בכלל לא מעט. קולנוע צריך לעשות כסף. צריך שיהיו רובוטריקים כדי שיהיו סרטי איכות סינמטקיים. עם זאת, אני לא חושב ש"איכות" אי פעם היתה בסדר העדיפויות של ביי. אפשר להעריך את הדברים הטובים שמייקל ביי עשה, בלי לטעון שהוא היה אמן גדול.
הומור, כן?
איפה ההומור?
כלומר, איפה הסאטירה? כן, יכול להיות שאני אכתוב עליו משהו כזה. את היכולת של מנחם גולן כקולנוען בשנים האחרונות אני מעריך הרבה (הרבה) פחות משל מייקל ביי. "רובוטריקים 4" הוא האזרח קיין ליד "ריקוד מסוכן".
לא הומור ולא סאטירה.
פשוט לא רציתי שיובן אחרת ממה שהתכוונתי, ושלא יחשבו שאני מאחל לו מוות או משהו כזה.
הפיסקה הזו הצטיירה בעיני כמו דברים דומים שאמרת בעבר על ביי, זה הכל.
#חתולים ודגים מסרבים להיות אויבים#
לפחות הבדל אחד קטן:
בניגוד לגולן, אני לא חושב שביי המציא את הקולנוע המסחרי האמריקאי. גולן בא מארץ צעירה וקטנה עם שפם, שבה לא היה קולנוע מסחרי (או קולנוע כמעט בכלל) לפניו. מייקל ביי יוצר בהוליווד, ואין לי ספק ששם קולנוע מסחרי היה הרבה-הרבה לפניו.
ספילברג ולוקאס המציאו את הקולנוע המסחרי.
על מה לעזאזל אתם מדברים? איך ביי אפילו ברבע כלשהו המציא את הקולנוע המסחרי כשהסרטים הבאמת מצליחים היחידים שלו הם סרטי הרובוטריקים?! שני הסרטים האחרים שביים והיה להם תקציב של מעל 100 מיליון דולר היו כישלונות קופתיים צורמים ("פרל הרבור" ו"האי").
האם סרטי הרובוטריקים המציאו את הקולנוע המסחרי? די בטוח שלא.
נדמה לי שפספסת את המילה "לא" בהודעה שלפניך.
(ל"ת)
ההודעה שלי כוונה לכש
אין לי מושג למה היא פורסמה כתגובה לנורטון…
וגם ההכרזה שלפיה לוקאס וספילברג אשכרה *המציאו* את הקולנוע המסחרי די מוגזמת.
"מלתעות" ו"מלחמת הכוכבים" ללא ספק שכללו אותו, עם רווחי ה-100 מיליון+ שלהם, אבל בלוקבאסטרים היו גם בתקופת הסרט האילם (גריפית' מוסר ד"ש). מנחם גולן עשה את הסרט הכי גרוע שראיתי בחיים שלי, אבל צריך לזכור שכשהוא היה בצד המפיק הוא גם היה אחראי ל"סלאח שבתי" (האדיר), ובאופן כללי, היה אחד מהאנשים הכי חשובים בתולדות הקולנוע המקומי. אז כן, לגולן עדיין מגיעים הרבה יותר שבחים (גם בזמן חייו, האמת) מלמייקל ביי.
נכון
המציאו מחדש זה יותר נכון.
״פרל הארבור״ ו״האי״ ממש לא נכשלו בקופות
(ל"ת)
כן, הם כן.
"פרל הארבור" היה על הגבול – זה היה סרט מצליח שנכשל בכל זאת, הוא היה רחוק מאוד מהציפיות שנתלו בו. "איילנד" (ככה קראו לו בעברית) היה כשלון עצום בכל קנה מידה.
האמת היא
שהסתכלתי בבוקס אופיס מוג'ו ובימד"ב לפני שכתבתי מה שכתבתי,
יכול להיות שיש מדד יותר מדויק שאני לא יודע עליו? (שואל ברצינות)
מה עם ארמגדון שלו ?
הסרט זוועה, אבל אאל"ט הוא דווקא הצליח לא רע
הכול נכון, פרט לכך שהסרט ממש לא זוועה
אחלה סרט קיץ, תמהיל מדויק של אקשן, מתח, הומור וצוות שחקנים מצוין.
החצי הראשון שלו, אולי
החצי השני לעומת זאת לוקח את עצמו ברצינות גמורה, מלא בחשיבות עצמית ומצחין מקיטש שיגרום לדיסני וספילברג להחוויר.
כי איום גלובלי זה לא רציני? נו...
ברור שהוא גם קיטשי, אבל ככה זה עם חיים ומוות, במיוחד כשהסכנה היא לכל תושבי כדור הארץ (וזו לא סכנה מופרכת, אגב, אף על פי שהפתרון לא באמת מתאים). זו לא קומדיה והסרט לוקח את עצמו ברצינות לכל אורכו תוך שהוא גם שומר על הומור שנון למדי רוב הזמן (סטיב בושמי במיטבו).
אני מודה שסטיב בושמי מאוד משעשע שם
אבל מבחינתי יש פה את כל מה שגרם לי לשנוא את מייקל ביי, בריכוז גבוה מהרגיל. הפטריוטיות המגוחכת, הקיטש וטונות של חשיבות עצמית. אני יודע שהקיטשיות נובעת מהסכנה הזאת, אבל בסרט היא מועברת עם דיאלוגים שטחיים ומשפטים גנריים, שלא נותנים הצדקה לרצינות הזאת. חוץ מבושמי, הצוות שחקנים אמנם מכיל שמות גדולים של שחקנים גדולים, אבל המשחק שלהם נמצא במצב של "טייס אוטומטי", כשבראש ליב טיילר שכנראה מתעקשת לא להראות רגשות בשום תפקיד שהיא תעשה אי פעם.
בקיצור, הסרט הזה לא מצליח להיות כיף כמו שהוא אמור להיות.
לא הסכמתי איתך עוד קודם, אבל רגע – עד כאן;
ליב טיילר לא מראה רגשות?! צפינו כנראה בסרט אחר.
"צריך שיהיו אסקימו לימונים כדי שיהיו סרטי איכות סינמטקיים"
איכס.
כאילו, אני יודע למה התכוונת, אבל קצת מעייפת ההתבטלות הזאת. צריך שיהיה קולנוע מסחרי כדי שיהיו סרטים כמו האביר האפל, אקס-מן: ההתחלה, קצה המחר ושומרי הגלקסיה. שהסינמטק יסתדר בעצמו.
בעתיד הלא-רחוק, אם להאמין לכמה חוזי שחורות כמו ספילברג ולוקאס, הקולנוע המסחרי – לפחות בדמות הבלוקבאסטרים שעולים מאות מיליוני דולרים – עלול לנפוח את נשמתו. גם אם זה יקרה, סרטי סינמטקים יהיו איתנו לעוד המון זמן.
לא רואה איך מוות הקולנוע המסחרי הוא דבר הגיוני,
הרי הפקת סרטים לא נעשית יקרה או מסובכת יותר עם התקדמות הטכנולוגיה, להפיק סרט תמיד יקר, להפיק סרט עם סצנות אקשן מורכבות ומוצלחות זה יקר מאוד, ולהפיק סרט עם כוכבים כטום קרוז, ג'וני דפ ואחרים – זה כבר בליגה אחרת. לאולפנים יש הרבה דרכים לצמצם הוצאות לפני שהם מתרוששים.
אשמח אם תקשר לכמה מהטענות של ספילברג ושל לוקאס.
אני גם די סקפטי לגבי זה, אבל קטונתי.
http://www.hollywoodreporter.com/news/steven-spielberg-predicts-implosion-film-567604
(אני זוכר שכשיצא "אימת הפאנטום" ג'ורג' לוקאס דיבר על זה שעוד מעט אנשים יתחילו להוריד סרטים מהאינטרנט וזה יגרום להפסדים לקולונוענים. אני זוכר שהתפלצתי מהרעיון שמישהו יוריד סרט באורך מלא מהאינטרנט – זה היה לפחות חצי שנה לפני שמישהו שמע על נאפסטר, ו-ADSL בדיוק עבר מז'אנר הפנטזיה לכיוון המדע הבדיוני. בדיעבד זה גרם לי לקחת את התחזיות של לוקאס יותר ברצינות.)
אבל זה שאנשים מורידים סרטים בקושי פוגע בהכנסות הסרט
בקולנוע אלא בהכנסות הסרט בDVD. אנשים עדיין הולכים לקולנוע כי לוקח כמה חודשים עד שהסרט מגיע להורדות ויש אנשים שמעדיפים לראות סרט על מסך גדול מאשר על מחשב או טלוויזיה (אלא אם יש להם מערכת קולנוע ביתי בבית). לוקאס אולי צדק שאנשים יורידו מהאינטרנט אבל טעה שזה יגרום להפסדים, דווקא בשנים האחרונות מגיעים בכל שנה לפחות שני סרטים שעברו את המיליארד דולר והגיעו לעשרת הסרטים המרוויחים.
"כמה חודשים"?
אני לא מבין כלום בהורדות ואני יודע שזה (בד"כ?) לא נכון.
כן, יש מי שמעדיף לראות על מסך גדול אבל יש גם אנשים שממש לא מזיז להם והם מעדיפים לראות על מסך קטן. חלקם פוגעים בהכנסות הקולנוע וחלקם בהכנסות ה-DVD.
היתה פה גם כתבה באתר על זה בזמנו,
אבל אין לי מושג איך לחפש אותה.
הנה
http://www.fisheye.co.il/50_dollars_ticket/
the dissolve על מנחם גולן
http://thedissolve.com/features/tribute/700-remembering-menahem-golan-the-producer-with-the-mo/
הכותב, נתן רבין, כבר כתב בעבר על אהבתו לגולן ו"קאנון", אם מישהו מעוניין לחפור בגוגל.
ישנה תמיד הפרסומת שהוא עשה ליס
"היי, ויי שוטינג צרורות ?"
השחקן רובין וויליאמס נמצא מת בדירתו היום. :(
(ל"ת)
עושה רושם שהתאבד
ועכשיו אני רק חושב על הסרט What Dreams May Come ועל מה שזה עשה לי בתור ילד.