יש סוג של סרטוני יוטיוב שאולי יצא לכם להיתקל בהם: אלו שנקראים "הסוף של X מוסבר". לכאורה, אנשים טובים שרוצים להסביר לנשמות מבולבלות סופים של יצירות. אני רק אשמח להסבר מי הם האנשים שצופים ב"הסוף של 'דורה והעיר האבודה' מוסבר" או סרטונים דומים לסרטי "רובוטריקים". אני יודע שמייקל ביי קצת מזיז את המצלמה, אבל זה לא עד כדי כך קשה לעקוב אחרי מה שקורה שם. בכל מקרה, אלכס גרלנד מייצב את עצמו כבמאי שכל סרטיו שולחים אנשים ליוטיוב למצוא את "הסוף של X מוסבר" ולהבין מה הוא רוצה מהחיים שלהם: זה היה בקטנה ב"אקס מאכינה", התפתח ב"העולם שאחרי: הכחדה", ועכשיו פרח ל"???" יפהפה בשיא שלו: "רדופה", שהוא שני שליש סרט מאוד ברור ולא מעודן ואז מערכה אחרונה שכאילו בשבילה נוצר אותו ז'אנר של סרטונים.
הרפר (ג'סי באקלי) נוסעת לאזור כפרי נידח אחרי מותו של בעלה. שם היא פוגשת את בעל הבית שאותו השכירה (רורי קיניר), את השוטר המקומי (שוב רורי קיניר), את הכומר (פעם שלישית קיניר) ותושבים אחרים (נראה לי שהבנתם את הקטע). זאת בחירה יותר תמטית מעלילתית, כי לא נראה שלהרפר מפריע במיוחד שלכל הגברים שהיא פוגשת יש את אותו פרצוף. חוץ מהפרצוף, יש עוד משהו במשותף לכל הגברים האלו – הם לא מאוד נחמדים: גם הכומר וגם השוטר עושים לה מניפולציות רגשיות לגבי דברים שחוותה ואני בטוח שהסיבה היחידה שהסרט הזה לא נקרא "גזלייטינג: הסרט" היא כי רצו משהו קצת יותר מעודן (אבל רק קצת).
לאט לאט הדברים הולכים ונהיים יותר ויותר מלחיצים בשביל הרפר, וגם אם אתם חושבים שאתם יודעים לאן הכול הולך על סמך הטריילר, שום דבר לא יכין אתכם למערכה השלישית של הסרט. מי שצפה ב"העולם שאחרי: הכחדה" ודאי זוכר את הקטע המצמרר ביותר, שכלל יצור דמוי-דב שהקול שלו הוא הדהודים של הצעקות האחרונות של קורבנותיו. אם חשבתם שזה היה מטריד, "רדופה" כאן כדי לבקש שתחזיקו את הבירה שלו שעשויה מחלקי גוף ואיברים שסועים.
התסריט הוא כנראה החלק הכי חלש של "רדופה". כאמור, הוא שילוב של דברים מאוד ברורים כמו אימג'ים תנ"כיים – שהסרט גם מסביר במילים אחר כך למי שפספס – וסימבוליזם פגאני שלא יגיד הרבה למי שבא בלי ידע מוקדם (אלא אם "האיש הירוק" הוא זה מ"הכבש הששה העשר", אבל נראה לי שהוא דווקא מסיפור אחר). הסוף שלו משאיר מקום לדיונים ופרשנויות, אבל נראה שהאבחנה שמרחפת מעל כולו היא "ידעתם שלהיות אישה בעולם פטריאכלי זה לא מדהים?" וואלה, כן, יצא לי לשוחח עם נשים. ועם כל השבחים שיש לי לעבודת הצילום – ייתכן שזה הסרט הכי יפה שראיתי השנה עד כה – לפעמים נראה שהוא מתעסק יותר מדי בלהיות יפה וכך מקבלים שוטים של שדות ועלי דשא למשך שמרגיש כמו כמה דקות טובות. אוקיי, אווירה זה סבבה והכול, אבל בואו נתקדם.
בצד החיובי, יש פה תצוגות משחק מעולות. ג'סי באקלי הועמדה לאוסקר ממש עכשיו על הופעתה ב"הבת האפלה" ונותנת כאן עוד הופעה מעולה. רורי קיניר הוא ליטרלי מופע של איש אחד, והוא מצליח לגרום לכל דמות להרגיש שונה. בין התפקידים שלו כאן יש גם נער, ואם אפקטים של דיאייג'ינג לפעמים נראים מטרידים למרות הניסיונות הכי טובים של ההפקה, כאן המראה המטריד של קיניר הצעיר מכוון מאוד. כמו כן, אני מרגיש צורך לתת ח"ח לגרלנד על כך שהסרט מאוד מאופק מבחינת ג'אמפסקיירס ומסתמך בצדק על האימג'ים הקריפיים שלו והאווירה עוכרת השלווה שלו.
עד כה זאת שנה לא משהו בשביל סרטי אימה – לפחות אלו שאני ראיתי – בין אם זה חידושים משעממים לסרטים ישנים ("המנסרים מטקסס", "משחקת באש") או גרסאות מטומטמות של "מראה שחורה" ("תבחר או תמות" של נטפליקס). "רדופה" אולי מגושם ושטחי מבחינת המסרים שלו (אלו שהבנתי, לפחות), אבל בתור סרט אימה הוא בהחלט אפקטיבי. ספק שתצאו ממנו עם איזו תובנה מיוחדת, אבל בהחלט ייתכן שתשקלו לבטל את החופשה שתכננתן בצימר המבודד.
הסרט הזה מוכיח שגארלנד במאי ענק
אבל הוא מתחיל להיות תסריט לא משהו כבר כמה זמן, וזה קצת מבאס כי הוא נכנס לתעשייה בעיקר בזכות סרטים עם תסריטים טובים.
לפי ראיון שערך לאחרונה הוא מאיים לפרוש מקריירת הבימוי ולהיצמד לתפקידו כתסריטאי
בטענה כי הוא מרגיש שהוא מתחזה לבמאי אבל הוא לא באמת יודע מה הוא עושה, ושהוא פשוט מביים את התסריטים שלו מתוך נוחות. בתור מי שאהב מאד את היצירות שביים עד כה, לא רק בגלל התסריט, אני אשמח לראות אותו ממשיך כבמאי.
המערכה האחרונה בהיכחדות מטמטמת חושים וזו עבודת בימוי נפלאה. אי אפשר להגיד שהוא ארון סורקין שמביים בצורה בנאלית את התסריטים של עצמו, שהם נק החוזקה שלו.
באמת מאד מוזר לי.
ויזואלית היכחדות מרהיב וגם רדופה. לא יודע אם במאי אחר היה בהכרח משפר את זה.
למרות שלי יש רעיון איך לשפר את רדופה אבל אני לא יודע אם זה עניין של תסריט או בימוי (ספוילר!):
לא להראות את הפלאשבקים לבעלה עד סוף הסרט ואז לחשוף שרורי קיניר הוא בעלה לשעבר.
רעיון מעניין, אבל זה היה הופך את העובדה שהיא לא מגיבה לזה שכל
התושבים בכפר נראים כמוהו ללא הגיונית, לא?
לא ראיתי את רדופה
אבל הדיעה שמתגבשת כאן שהתסריטים של גרלנד הם החלק החלש שלו היא מפתיעה, בעיקר לאור העובדה שלפני שהוא היה במאי/תסריטאי הוא היה סופר שכתב כמה ספרים מאד מוצלחים לדעתי (הכי מפורסם שלו הוא "החוף" שהסרט שהיה מבוסס עליו עשה לו הרבה עוול, והכי מוצלח שלו לטעמי הוא "הטסרקט").
זה משהו חדש לטעמי.
אני חושב שהוא תסריטאי חזק, או לפחות היה.
אקס מכינה (שגם ביים), 28 יום אחרי, סאנשיין, never let me go, דרד. כולם סרטים עם תסריט טוב שגארלנד חתום עליהם.
אבל היכחדות, רדופה וגם הסדרה שלו Devs מרגישות מפוזרות, ויותר מדי עמומות.
לא רמזתי שהוא סופר חלש
אבל הרבה מנקודות השיא של היכחדות מאד נשענות על בימוי. למעשה חלק מהן ללא דיאלוג (אני יודע שתסריט מכסה גם חלקים לא דיאלוג אבל בכל זאת).
כנראה הסרט האהוב עליי עד כה השנה
אבל רק בפרשנות מסוימת, והיא שהניסיון לפרש את הסרט הזה על קווי מגדר הוא הטעיה במובן מסוים. שהסרט הוא לא על התמודדות עם טראומה (כי הרפר, בעצם, לא לומדת דבר במהלך הסרט) אלא על התמודדות עם עוד טראומה, בלי קשר לטראומה הקודמת שלה. ושהאימה שבסרט והמסרים והסימבוליות נועדו כולם בעיקר לצופים, אבל לאו דווקא כדי שיקחו ברצינות כי מדי פעם אין משמעות לדברים. כמו שאמר ג'פרי לאחר השיחה על התפוח: הוא רק מתלוצץ. לא לכל דבר יש משמעות.
(אבל, אני מודע לכך שזאת פרשנות מאוד לא סבירה, בייחוד מגארלנד שעד כה כל כך נהנה מסימובליזם מכוון ומרומז ומה לא).
זה היופי בסרטים מהסוג הזה.
הפרשנות שלך קבילה לא פחות מכוונת הבמאי, ולפעמים עשויה להיות מעניינת יותר.
אשמח אם תפרט עוד
אחרי שצפיתי בסרט קשה לי להבין פרשנות כזאת, כיוון שמאז "אמא!" לא ראיתי סרט שתוקע לצופים את הסימבוליות שלו בצורה כל כך אגרסיבית.
טוב, גם אם אני לא מסכים, לפחות המסר של לא לכפות פרשנות על סרט מעניין מאוד
ורק הערה קטנה – הרפרנס (המתבקש, שמתפלא שלא ראיתי אותו יותר) ל"אנומליסה" לא מאזכר את שם הסרט…
אני מרגיש שנחוצה לסרט הזה אזהרת טריגר - היא כוללת אולי את הסצינה המגעילה ביותר שראיתי אי פעם.
מגעילה ברמת ה"קצת מקלקל את הרושם מכל מה שמגיע לפני, שדווקא די אהבתי".
אני הולך לשים פה בטקסט מכוסה תיאור של הסצינה, כי אני חושב שמי שרגיש חשוב שיבוא מוכן לסצינה הזאת, אם הוא בוחר ללכת לסרט ומוכן לספיילר לעצמו את התיאור הייבש.
אז בלי להסביר את הקונטקסט של המצב הזה –
משהו כמו 10 הדקות האחרונות של הסרט הן למעשה רצף של 4 סצינות לידה גרפיות בצורה מחרידה. בהתחלה דמות דמויית-בן-אנוש, אבל בן אנוש זכר, למעשה יולדת. הדמות מגואלת בדם, הבטן מתנפחת, ואז למרות היותו זכר רואים טוב מאוד ובפירוט רב איך נפער בו מעין נרתיק שמתוכו נולדת דמות נוספת (זכר), מגואלת בדם אף היא, שגם היא לפתע מתנפחת לה הבטן, וזה הכל רירי ומלא ורידים בולטים כזה, ואז גם הוא יולד מתוך ואגינה. ואז, הדמות שהוא יולד (זכר אף הוא) – גם לה קורה בדיוק אותו דבר, רק שזאת הלידה הכי מגעילה ומדממת מבין ה-4. הדמות הרביעית שנולדת גם היא יולדת, רק שאצלו במקום מתוך פות זה קורה דרך הפה שלו, ממש רואים רגליים יוצאים לו מהפה. הדמות החמישית שנולדת, תודה לאל, כבר לא יולדת אף אחד ופה זה נגמר.
סצנה מדהימה
מגעילה, כן, אבל נו – זה הקטע. בנוסף, לדעתי שכחת גלגול חמישי שם.
כמו כן: הייתי רק בשתי לידות (כלומר, כמבוגר), אבל שתיהן היו יותר "גרפיות" מהסצנות בסרט. לידה זה עסק לא נקי.
אזהרת טריגר על מה?
זה סרט אימה. זה שווק כסרט אימה. הוא RATED R באמריקה ומוגבל מגיל 16 בארץ. מי שמכיר את הבמאי יודע שיש לו גם גועל מוזר כזה, אישית יש רגעים ב"הכחדה" שהגעילו והלחיצו אותי יותר. אזהרה ספציפית על הסצנה הזאת יהיה ספוילר, לא הייתי רוצה לדעת מראש שעומדת להיות לידה דוחה ומוזרה.
איזו אזהרה היית רוצה שתבוא לפני הסרט? כי "יהיה מגעיל לפעמים" נכון בערך לכל סרט אימה ברמה כזאת או אחרת ודי מגיע עם ההגדרה של סרט אימה.
העולם הוא מקום מלוכלך
כנראה ספויילר לרדופה, לא ראיתי:
כמו שאמרו למטה, כנראה לא היית בלידה אמיתית. זה תהליך מלוכלך. וטבעי לחלוטין.
בוא נאמר שטוב שכשיש זמן, שולחים את האשה לעשות חוקן לפני. ושמאוד נפוץ שיש קרעים, לפעמים מחור לחור.
המלטות של יונקים אחרים יכולות להכין אותך, למרות שאצל ההולכים על 4 הלידות קלות, פשוטות ומהירות הרבה יותר מאשר ההולכים על 2, בגלל האנטומיה. ושוב, זה חלק מהטבע שלנו.
פעם אנשים היו הרבה יותר חשופים לgore , צלקות, עיוותים ומוות. זה פשוט חלק מהיום יום. חבר שנולד עם דיספורמציה של איבר, מישהו שמת מולך, אפילו מוות מחריד מתאונה. ילדים היו רואים שחיטות של חיות, אפילו כאלו שגידלו בעצמם, על ידי הוריהם שלהם. בכל ביהס היה ילד צולע מפוליו, צלקות של שושנת יריחו בפנים. הפירות בחנות היו מכוערים ומקומטים (אבל טעימים!). לא סתם נתנו שם רק בגיל 8 ימים, נתנו לך שבוע לראות אם תשרוד את הלידה. בארצות מסוימות לא היו סופרים בצנזוס (ספירת אוכלוסיה) ילדים מתחת לגיל 5, כי המספר היה כל כך לא נכון עד שסיימו את התהליך.
היום העולם מאוד סטרילי. נקי. אין מוות, אין מחלות, אין חיידקים, כולם יפים. אז הגופה האמיתית הראשונה שרואים זה זיהוי ההורה לאחר מותו (בשינה בבית). כאנקדוטה, היעדר חשיפה לגורמים אלרגנים שונים בגיל צריך זו סיבה עיקרית מאוד לעלייה באלרגיות.
קיצר, סרט אימה. אני ממליץ לך לא לראות "הדבר", יש שם סצנות גרפיות מאוד.
אם התלונה שלך היא בכלל שהפתיעו אותך, אז זה משהו אחר, תתעלם ממני.
זה שיפוט קצת לא הוגן, גם אם חלקו לגיטימי.
כן, בפעמים הראשונות שזה קרה אני גם חשבתי שזה כמו הדבר האמיתי ופרגנתי לגארלנד שעשה את זה ככה.
אבל (ספוילר)… הלידה האחרונית מהפה? לחלוטין באדי הורור די מבחיל.
לא ראיתי עדיין
אז אולי אני חמור קופץ בראש… אולי צריך הזהרה לגיטימית על *סוג* האימה. מי שאוהב סרטי רוחות בדיוניים אולי מאוד לא יאהב סרטי התעללות ארציים כמו המסור. אבל אולי זה ספוילר? מצד שלישי, כן הזכירו את זה בביקורת.
האם מה שתיארתם הרבה יותר גרוע מסצינות ב"דברים מוזרים"? שם יוצאים דברים מפיות של אנשים בכל עונה…
הרבה יותר גרוע מדברים מוזרים, בעיני.
(ל"ת)
הו, האימה!
(הייתי חייב, זה לא רצוני, הקטע של בדיחות אבא לא מצחיקות, הבת שלי מסרבת שאנסה להצחיק בפרהסיה, אבל זה חזק ממני!)
באמת?
כאילו, כן, סצינה גרפית, אבל ראיתי יותר גרועות בסרטי אימה (גם "רגילים", לא מדבר על "המסור" או "הוסטל")
לדעתי הסרט ברובו משעמם, יומרני, עם סיפור חלש שלא מתקדם לשום מקום.
כן האווירה מגניבה, הצילום יפה (למרות שיש הרבה שוטים ממש לא נחוצים שלא תורמים שום דבר לדעתי) אבל דחיל ראבאק מה עם העלילה?
הסצנה האחרונה הייתה פשוט ארוכה ומפרכת.
ממש לא מבין למה מבקרים כל כך עפים עליו.
איפה ראית מבקרים שעפים עליו?
בארץ רוב הביקורות שקראתי היו מאוד מסויגות, ובחו"ל בעגבניות הוא נמצא על 75% שזה לא בדיוק "עפים".