במקור: The Man who
Sued God!ימין!
במאי: מארק ג'וף
תסריט: ג'ון קלארק, דון
ווטסון
שחקנים: ביל קונלי, ג'ודי
דייויס, קולין פריאלס, ביל
בראון
יהודי אחד, לא עלינו, לא בטובה היה שרוי כל ימיו. אישתו נטשתו, ופרנסתו הייתה בדוחק. בעל עגלה היה, והיה משכים כל ימיו, נוטל עגלתו ויוצא אל הדרך, אולי יקרה בפניו ריבונו של עולם איזו פרנסה ויעשה מעט לביתו.
יום אחד איתרע מזלו של היהודי, ונתרגשה עליו סופה, ובא עליו ברק משמיים, ושרף עגלתו. בכה היהודי בכיה גדולה ומרה, כי נשבר מטה לחמו. ולא זו בלבד אלא שהפריץ הקשה ליבו וציוה לגרשו מן הכפר, ולא שת הרשע ליבו לתחנוני היהודי, שדמי פדיון ושכר הפונדק שילם באמונה כל ימיו. והפריץ ציוה את משרתיו, ויכוהו מכות נאמנות ויגרשוהו. אמר היהודי בליבו, עתה מה אעשה? אין לי על מי לסמוך אלא על אבי שבשמים, אשר כל בשמיים ובארץ הוא יודע. עבר אצלו איזה גוי ואמר לו: "יהודי שוטה! אם כל בשמים ובארץ הוא עושה, הרי הוא הוא אשר שרף את עגלתך, ומה תתפלל אליו?". אמר היהודי, חוכמה בגויים תאמין; אם כן, אתבע אותו לדין תורה, וישיב לי את עגלתי.
אולם איזה בית דין הוא, ואיזה רב הוא ולא תהיה אימת שמיים עליו? רבנים רפורמיים טרם היו אז בעולם, וכמעט בא היהודי לידי יאוש רח"ל.
נמנה היהודי והלך לו לעיר ברדיצ'ב, אצל הקדוש רבי לוי יצחק, שרחמן גדול הוא ואוהב את ישראל, ואולי ידין משפט צדק. בא לפני רבי לוי יצחק ואמר לו ריבונו של עולם כל ימי בילע שמחתי, והשביעני מרורים, אתבעהו לדין תורה, ומובטחני בכבוד מעלת תורתו שלא יטה הדין ולא יישא פנים. ויאמר לו הקדוש, "בני, מה הבלותא העלית בדעתך? וכי לו הדין עימך, מה יעשה בית הדין לקדוש-ברוך-הוא וישלם?". אמר לו היהודי, "מובטחני שדין תורה יקיים; אינו חשוד על המראת פי בית-דין". ישב הקדוש רבי לוי יצחק והושיב עימו מחכמי העיר ברדיצ'ב, ויעיינו עיין היטב בטענות, ויפסקו…
אבל נעזוב את ברדיצ'ב בשלב זה. הסרט 'האיש שתבע את א-לוהים' אמנם לא עוסק בברדיצ'ב של המאה ה-19, אבל העלילה מזכירה מאוד שניים-שלושה סיפורי עם יהודיים ובדיחה אחת, פרט לכמה שינויים קלים (התובע הוא לא יהודי, העגלה היא ספינת דייג, הפריץ היא חברת הביטוח ובתפקיד רבי לוי יצחק מופיע שופט אוסטרלי שמזכיר בצורה חשודה את הברון רוטשילד בצילום על בקבוקי כרמל מזרחי). העקרון פשוט: מישהו מחליט שנגרם לו עוול, וכיוון שמסביבו כולם מייחסים זאת ל"כוח עליון" הוא מחליט לתבוע את הכוח העליון, או במקרה הזה את נציגיו עלי אדמות, הלא הם – כמובן – הממסדים הדתיים למיניהם, כולל הרבנים היהודים. מכאן ממשיך הסרט עם קו הסוקר את התמיכה וההתנגדות לה זוכה התובע, סטיב מאיירס (בילי קונולי), את הקושי של הממסדים הדתיים להתמודד עם טיעון בסגנון "אתם נציגיו עלי אדמות, אז תשלמו על מה שהוא עושה", ואת הקשר של סטיב עם אנה רדמונד (ג'ולי דיוויס), עיתונאית שמסקרת את התביעה. בקיצור, סרט בית משפט עם נאשם שלא נראה בבית הדין (אף כי אפשר לטעון שהוא נוכח). לרעיון אולי יש פוטנציאל, אבל הסרט לא מממש אותו.
בתחום האמירות הנוקבות, יש בסרט פחות מאשר בכל אחת מהגירסאות האחרות לאותו הסיפור, שלא לדבר על ספר איוב, פרקים ל"ז והלאה. האמירה הנוקבת ביותר בסרט, בעיני, היא דווקא נגד הטלוויזיה, והיא תופסת שתי דקות. בשאר הסרט, אם הסרט מנסה לגעת בשאלת הטוב והרע, בשאלת א-לוהים ואחריותו לקיום השוטף בעולם, וגם לפורענויות – הוא די מפשל. השטחיות עצומה: רמת הדיונים הכללית מזכירה לי ויכוחים מימי הפחות עליזים בצה"ל או בתיכון. קשה מאוד להאמין שתביעה כזו היתה אי-פעם מגיעה לבית-משפט ונדונה בו כפי שנדונה; מהלך העלילה המשפטית לא הגיוני, אפילו בסטנדרטים של סרטי בתי-משפט. מה שכן, פה ושם – הן מצד התביעה והן מצד ההגנה – מופיעים משפטים רציניים, ואמירות ממשיות על שאלת "צדיק ורע לו", שאלת הצדק הא-לוהי וכיוצא בזה. אבל אלה מעטים, ולא מצליחים להסיר את נופך השטחיות מעל לסרט.
זה דווקא יכול להיסלח, כי הסרט אינו מסמך תיאולוגי מעמיק, אלא קומדיה, שאמורה לנצל את הסיטואציה כדי להצחיק, וכדי להגחיך את הממסד הדתי, את התובע, את העיתונות, ובעיקר לסחוט צחוקים מהקהל. וזה לא עובד מספיק. הסרט חביב, יש פה ושם בדיחות נחמדות, אבל בדרך-כלל הוא רק מצליח להעלות חיוכים פה ושם, ולא יותר. ההומור מתחלק להומור מילולי – לא מתוחכם במיוחד – ולהומור סלפסטיק פיזי; את זה האחרון צ'פלין עשה הרבה יותר טוב, האחים מרקס עשו יותר טוב, וגם מייק מאיירס – הסוכן המיוחד פאוורס – עשה את זה יותר טוב. לא שסבלתי; בסך הכל הסרט חביב, אבל לא יותר מחביב, וחבל – את הרעיון היה אפשר לקחת לכיוונים אחרים וליצור סרט ממש טוב. אה, והבהרה: בעיני הסרט הוא לא אנטי-דתי או פרו-דתי: סתם מקושקש.
לפחות הפרסומת עושה צדק עם הסרט: כרזת הפרסומת מגדירה את הסרט כ"קומדיה א-לוהית", ובצדק – הוא רק קצת יותר מצחיק מיצירתו של דנטה באותו שם. אם כי בניגוד לזו האחרונה, כמדומה לי שהוא לא ייחשב לקלאסיקה.
אם יש לכם 33 שקלים, ואין לכם שום דבר יותר טוב לעשות איתם, לא תסבלו אם תראו את הסרט: אבל לא יותר מזה.
- האתר הרשמי
- ביל קונלי
- ג'ודי דייויס
- איוב
- ביטוח ספינות
- היהודים נגד א-לוהים
- היילי ג'ואל אוסמנט נגד א-לוהים
אהר-משהו
כרגיל, העריכה משובחת – והלינקים מוצלחים; בייחוד אהבתי את השני מהסוף. מסתבר, אם לעשות פאראפראזה על סומרסט מוהם, שבני אדם אינם טיפשים במידה האפשר אלא במידה גדולה ורבה מזו בהרבה. (ואם החמצתי איזו בדיחה שם, זה יכלול גם אותי. לא נורא).
היו מקרים כאלה בעבר
חוץ מב"אלי מקביל" ועוד כמה סדרות, היה אדם בארה"ב לפני כמה שנים שהגיש תביעה נגד אלוהים בטענה שהנ"ל הרס לו את החיים וגרם לו להיות אדם בודד וממורמר. ג'יי לנו אמר על זה שכדאי לאלוהים לקוות שיבטלו את הקייס, איפה הוא ימצא עורכי-דין בגן-עדן? (לא ציטוט מדויק, שכחתי את המשפט המקורי מזמן).
הכתבה בלינק השני מהסוף
לקוחה מתוך The Onion, מגזין סאטירי שמביא חדשות פיקטיביות (רעיון, שאגב, נגנב מאתר ישראלי שכבר לא קיים, אך מתכנן קאמבק עצבני, כך שמעתי).
וטווידלדי – פשוט תענוג לקרוא אותך.
טוב, אז יצאתי טמבל.
לא נורא.
ותודה על המחמאה.
שאלת תם
מה הרעיון במקף המופיע במילה "אלוהים" (יענו א-לוהים)?
האם זה נובע מאיסור כלשהו על כתיבת השם הנ"ל או סתם מרצון להדגיש?
שאלת תם
רצוי שלא לכתוב את השם במילה אחת. (בעיקר בגלל שלשם יש קדושה, ואסור למחוק אותו. זה אמנם, פחות רלוונטי במחשב, שכתיבה בו לא בהכרח נחשבת "כתיבה במובן הרגיל). החריגים הם כאשר משתמשים במילה לציון שופטים (בלי צחוק – יש שימוש כזה בתנ"ך: "אשר ירשיעון אלהים ישלם שניים לרעהו"; במקרה הזה אין שום קדושה במילה, שלא כמו בהתייחסות ליושב במרומים, שאת שמו אני לא כותב ברצף)), ובמקרה שמתייחסים לאלילים ("אלהים אחרים"), שאמנם מתיימרים לאותו ג'וב, אבל לא נושאים בו, לכן ציון השם עבורם לא נחשב.
בכל אופן, את האזכורים ליושב במרומים כתבתי עם מקף, וביקשתי שהעורכים ישאירו את זה – ואני אסיר תודה להם על כך.
קודם כל תודה
על התשובה המהירה. הנחתי שמדובר על משהו כזה ופשוט הסתקרנתי. בכל אופן, זה בהחלט נראה לי עדיף על לכתוב "אלוקים".
שאלת תם נוספת:
האם אתה מסמן מקף בין ה"י" וה"ה" במילים כמו "ביולוגיה"?
ועוד אחת:
למה אתה לא כותב "אלוקים"?
(אני יודעת שזה , אבל זאת הזדמנות!)
שאלת תם נוספת:
א. לא. אין שום סיבה הלכתית ממשית לעשות את זה.
ב. למה? כי נראה לי נורמלי יותר. יש כאלה שיכתבו עם ק', אני בעד הותרת ההגיה על כנה.
אתה גם הוגה ''אלוהים''?
לא
אבל כשאני כותב, אני לא רואה צורך לעשות שינוי נוסף מעבר לראוי. בהגיית דיבור אין הרבה ברירות
אם כבר נכנסנו לקטע של
"שאלות שתמיד רצית לשאול איש דתי בקשר לשם המפורש "אלוהים" ולא העזת לשאול"…
* אתה מעדיף שגם אחרים יכתבו את זה עם מקף?
* מהי בעצם הסיבה לכך שלא אמורים להגות את השם המפורש? אני מניחה שאין בעיית מחיקה, נכון?
________________
יום לא-הולדת שמח,
גל
תשובות
א. מה שאני מעדיף לא רלוונטי. היה לי יותר נחמד, אבל זה לא מחייב אף אחד.
ב. הגייה: שיקולי כבוד. תארי לעצמך אותך בצבא, ניגשת לרמטכ"ל וקוראת לו "מושה".
את ריבונו של עולם אני מכבד יותר ממה שכיבדתי איזה רמטכ"ל אי פעם.
שאלות
האם נוהגי הכבוד הללו, הנהוגים בין בני תמותה שכמותנו ורמטכ"לים למיניהם, מוסיפים או מפחיתים לכבודו?
לטעמי האישי, היושב במרומים אינו זקוק למחוות כבוד וגילויי הערצה, וכל הנסיונות האנושיים מאז ומעולם לקיים את היחסים עמו במסגרת קודים השמורים ליחסינו עם בני דמותנו רק מוזילים ומבזים.
אבל זה אני. (וזה בכלל אתר לביקורות קולנוע, לא?)
שאלות
היושב במרומים אינו זקוק.
אנחנו זקוקים.
דווקא כן.
לפני שנים רבות שירתתי כפקידת הלשכה של הרמטכ"ל ובהחלט קראתי לו בשמו הפרטי (אהוד, למי שמתעקש לדעת בדיוק לפני כמה שנים זה היה).
המסקנה: אין דין הרמטכ"ל כדין א-לוהים (זה מתוך כבוד לטווידלדי), ויש כאלה שגם לבן אדם הכי מכובד בסביבה שלהם קוראים בשמו הפרטי.
ואסיים בבדיחה (שקשורה איכשהו):
יום אחד שרה נתניהו חזרה הביתה וחיפשה את בעלה. משלא מצאה אותו, צעקה: הו א-לוהים, איפה אתה? ואז הוא הופיע ואמר לה: את יכולה לקרוא לי ביבי.
למה סרט?
אני מסכים עם הביקורת – סרט נחמד, אבל לא שווה קולנוע. אפשר לתפוס אותו גם בטלויזיה, לא תפסידו כלום. בקשר למה שחסר בו: בתור סרט שעוסק בלא פחות מאשר שאלת קיומו של אלוהים, ציפיתי שלפחות תהיה לו דעה בעניין. אבל אין. הרעיון של לתבוע את אלוהים נשמע אולי שערורייתי, אבל הסרט משתדל נורא לא לפגוע באף אחד, בעיקר לא בכנסיות, שלא יקראו להחרמת הסרט במגזר כלשהו, חלילה. כולם יוצאים ממנו פחות או יותר בסדר (חוץ מחברות הביטוח, כמובן).
לפני שהלכתי לסרט משום מה הייתי בטוח שהוא מבוסס על סיפור אמיתי שהיה, והסתקרנתי לדעת כמה מהסיפור באמת אמיתי וכמה המצאה של התסריטאי. מסתבר שלא סיפור אמיתי ולא בטיח – הכל המצאה. עכשיו, לפי הסרט, יש בסיס לתביעה ייצוגית נגד אלוהים, ותביעה כזאת עשויה להביא לשינויים היסטוריים בחוקי הביטוח. אם כל זה לא נכון – אז כל התסריט שווה לשחת, כי ההנחה הבסיסית שעליה הוא עומד היא לא נכונה. ואם זה כן נכון – למה לעשות סרט? למה לבזבז זמן על סתם איזו קומדיה שבקושי זוכה אפילו לתגובות בעין הדג, כשאפשר ללכת ולתבוע את אלוהים באמת, ולעזור במשהו לפגועי-ביטוח בכל העולם?
האמת, אני אוהב סרטים כאלה.
תגידו לי על סרט שהוא אוסטרלי, או אירי, או אפילו (ר"ל) בריטי, אני כבר אניח מראש שאני אוהב אותו. כמובן שאני מתאכזב לעתים, אבל זה נדיר בהרבה מאשר בקולנוע ההוליוודי.
והאמת, די נהנתי.נכון, אין בתסריט אמירה גדולה כלשהי, אבל האווירה פשוט נהדרת. כיף פשוט לשבת באולם. פרט לקטעי הסלאפסטיק, שהיו כאן מביכים ביותר. פרט להם? תסריט די משעשע.
אהבתי גם את הבריחה מכל הקלישאות. הכמרים הם לא מה שאנחנו מצפים שיהיו, ולא הרבנים, וכן הלאה. רק מקלישאה אחת לא הצליחו לברוח – נופיה המרהיבים של אוסטרליה.
חוצמקה, אני אוהב גם את השחקן.
אחרי ששיחק דמויות של מטורפים ב-Everlasting Piece וב"הקדושים מבונדוק", הוא לוקח עוד תפקיד של אדם שלא ממש מחובר למציאות. מתאימים לו התפקידים האלו.
אה, לא.
"כאלה" כוון לסרטים דוברי אנגלית שאינם הוליבודיים, אך עדיין דוברי אנגלית. "קומונוולת'יים", אם תרצה.
אהההה ???
סליחה? איזה סרט בריטי (מלבד וודי ההוליוודי שבסוף) שהזכרתי כאן לא דובר אנגלית???
סליחה, צודק.
כנראה שברגע שראיתי "הרי את מכושפת לי" הפסקתי לקרוא. תגובת הגנה טבעית, אני חושב.
אהההה !
טוב הבנתי. בכ"ז קשה לי לשלוף מהשרוול סרט לא הוליוודי דובר אנגלית שהוא לא בריטי, חוץ מ"היי ריסק" שלא רלוונטי לדיוננו.
אהההה !
כתבתי את תגובתי לפניך ולא שמתי לב שלא הקשתי במקש האישור.
קטעים פה אה?
הסיפור שאינו נגמר נחשב?
ומה עם הסוף של הבדיחה?
נורא התאכזבתי שהיא נקטעה ככה לקראת הסוף… מישהו מוכן להמשיך אותה?
השם אומר הכל, אה?
זה גם מה שאני חשבתי. לא התעניינתי הרבה בסרט לפני שצפיתי בו, אבל קשה להשאר אדיש לשם. אמנם לא הסקתי שמדובר בסיפור אמיתי כמו כבוד הדג, אבל כן הסקתי שמדובר בסרט עם אמירה דתית מעמיקה, או משהו. ואכן הסרט לא מביע עמדה בעניין, ומשתדל לא ללעוג לקב"ה ו/או למאמינים בו, אלא למי שיותר בסדר ומקובל ללעוג להם, חברות הביטוח. אז איכשהו אמירה יש פה. לא דתית, אבל יש. הבעיה היא שלא פיתחו אותה מספיק כדי שהיא תהיה מעניינת כמו השם של הסרט.
עוד בעיה קטנה היא שהוא לא לגמרי חף מקלישאות. (?)חשבתי שהוא כן, עד חשיפת המניעים האמיתיים של אנה, שגבלו בבנאליות (? לא יודע, אבל אם היה אז כבר אין).
וזה רק אני או שבילי קונלי נראה כמו ג'ון קליז שניסה להתחפש לרוקר קשוח משנות השבעים?
בכל מקרה, כל אלה לא גורעים מהסרט, שהיה סך הכל קליל וחביב. הרבה בדיחות לא מזיקות ומצבים קומיים אף פחות מזיקים, כמו למשל כשבדרך לאולפן הטלוויזיה סטיב ואנה הולכים לכיוון אחר מבלי שהם או עובד האולפן שאמור להוביל אותם שמים לב, ממשיכים לדבר ביניהם ומוצאים את עצמם אחרי כמה שניות בדלת היציאה מהבניין. קורע מצחוק? לא. אבל מעלה חיוך. לפחות אצלי.
אבל זה אני…
פתיחה חליפית לביקורת
"יהודי אחד, לא עלינו, לא בטובה היה שרוי כל ימיו. אישתו נטשתו ופרנסתו היתה בדוחק"ו…"
נו, ומה ההבדל?
גם מדו"חקו אי אפשר להתפרנס…
אבל אפשר לקבל הרבה כבוד
מה שמזכיר לי שאני צריך לכתוב משהו היום.
לשחק באש בלי להשרף.... מדהים!
שלשום צפיתי בסרט הזה ואני עדיין המום. זה בלי ספק הסרט היומרני ביותר שראיתי בחיי.
בכלל זה מדהים איך התסריטאי מדבר עם הקהל שלו תוך כדי הסרט ומבטא את התלבטויותיו ואת פחדיו.
מי שישים לב לפרטים יבין שלמרות שהאנקוינציה כבר לא משוטטת חסרת רסן ברחבי אירופה ולמרות שהרבנות מפילה את אימתה רק בבני ברק בינתים, דת היא הנושא הרגיש והמורכב ביותר גם במאה ה-21. אפילו אם נתבונן פנימה נמצא את ירושלים כנושא טעון עד פיצוץ (שלא נדע).
והבמאי רומז לנו שקיצונים דתיים ישרפו את הבית וישחטו כל חוכמולוג שינסה את הדבר הזה במציאות או כמו שאומרים
זה רעיון אדיר – ואם הם היו הופכים את זה לדרמה אקשן או כל דבר אחר זה לא היה נגמר טוב – הקומדיה היא אמצאי לא מטרה.
לא תמיד,למרות שמדובר בקולנוע אמריקאי, צריך ללעוס בשבילנו את התכנים – שימוש ציני באלוהות, חוסר היכולת של האזרח הקטן להתגונן ולקבל משפט צדק מול אירגונים ומוסדות הם אמירות קשות מאוד. זה לא שהסרט אינו קומי אלה שהסרט כמעט "כבד" מידי!
היכולת להוציא לשוק הבין- לאומי מסר כזה ולצאת מזה בחיים, תרתי משמע – זה גאונות פשוטו כמשמעו.
למען האמת הסרט אוסטרלי (או ניו-זילנדי)
למען האמת הסרט אוסטרלי (או ניו-זילנדי)
קטנוני משהוא
אבל מה שנכון נכון :)
אם זאת אני לא חושב שזה משנה יותר מידי את המסר הכללי?
באסת אותי – השקעתי ואתה מיבש אותי.
אני הולך להתבייש בשקט בפינה 5 דק, ואז אני אחזור לבדוק אם סלחת לי על הטעות… אחרי הכל זכויות יוצרים זה לא עניין של מה בכך !!! :)
טוב, סלחתי
מישהו שם לב שלא היו איממים מוסלמים?
הגיבור תבע את נציגיו של א-לוהים שכללו קתולים, פרוטסטנטים ויהודים, אבל לא היו שם מוסלמים.
נשאלת השאלה – למה?
האם הבמאי פחד לעורו?
או שמא אללה של המוסלמים אינו אותו בחורצ'יק חביב שאנו מכירים בשם א-לוהים? (מצא חן בעיני העניין עם המקף)
אכן, שמתי לב.
אישית אני חושב שזה הנימוק הראשון: לא כל-כך כדאי לצחוק על מוסלמים בימינו אלה.