במאי: פריץ לאנג
תסריט: פריץ לאנג, תאה ון הארבו
שחקנים: פיטר לוריי, אלן ווידמן, אוטו ורניק
רוצח ילדים סדרתי מסתובב חופשי בעיר. הציבור בפאניקה: הרוצח יכול להיות כל אחד, אפילו זה שיושב מולך בפאב ולוגם בירה, ולא משנה כמה זמן אתה מכיר אותו. המשטרה בפאניקה: השר הממונה והציבור רוצים תוצאות – ועכשיו. בצר להם, השוטרים מלחיצים את הפושעים, ועכשיו גם הם בפאניקה: אם השוטרים לא יפסיקו להטריד אותם במצוד אחר הרוצח הסדרתי, ההכנסות שלהם תצנחנה לשפל שלא יאומן. לא פלא שגם הם מתגייסים למצוד אחריו. על הרקע הזה, השאלה היא האם הרוצח יכה שוב, או שהרודפים אחריו יצליחו למצוא אותו לפני כן.
נשמע מוכר? ראיתם כבר כמה וכמה סרטים כאלה? אז זה פחות או יותר הראשון – זה שכולם העתיקו ממנו.
'M' של פריץ לאנג צולם ב-1931. הוא סרט רוצח-סדרתי קלאסי: אפשר כמעט להגיד שהוא עונה על כל קלישאות הז'אנר, אבל זה יהיה בעייתי – כאמור, הוא בערך המציא את הקלישאות הללו.
"רגע, רגע, רגע", עוצרת הקוראת הערנית את שטף הקריאה ואת המבקר, "1931? אתה צוחק עלי? בטח הסרט מלא בתנועות משחק מוגזמות, בעלילה מגוחכת ובדיאלוגים עבשים". לא ולא – באופן מפתיע, הסרט מצליח להיות למתוח ממש עד קצות העצבים. כשהרוצח, שלזהותו אנו מתוודעים בשלב מוקדם יחסית בסרט, עוקב אחר קורבן פוטנציאלי נוסף, לפתתי את ידיות הכסא שלי בחוזקה. לא זאת בלבד, אלא שהמשחק, בין היתר של פיטר לוריי (המגלם את הרוצח), אמין ונוגע ללב. נכון, מדי פעם אפשר לראות שהקולנוע עדיין היה צעיר, ומספר סצינות, בעיקר אלו שאינן חשובות, באמת בולטות במיושבנותן, אם תרצו לקרוא לזה כך. בנוסף לכך, לסרט לוקח זמן רב יחסית "להיכנס לקצב", ועורך בן ימינו כנראה היה מוריד חלק מהתיאור המפורט של העבודה המדעית של המשטרה, המועבר בצורה ישירה מדי (אם כי מבחינה היסטורית מדובר בחומר צפייה מרתק). אבל הסרט עצמו אפקטיבי יותר מסרטים רבים אחרים שיצאו בשנים האחרונות.
מדהים לראות עד כמה הכלים הבסיסיים פועלים באותו אופן כבר למעלה מ-70 שנה: מעברים תכופים בין המרדף אחר הרוצח לבין הרוצח הבוחר לעצמו קורבן חדש; סצינת מרדף בה בכל פעם הרוצח מצליח ברגע האחרון להימלט מידי הרודפים למקום מסתור חדש; אלמנט מוזיקלי שמקבל קונוטציות מאיימות; סצינת שיא משפטית הכוללת נאום בלתי נשכח ועוד.
"אז בטח הצילום מעפן לגמרי" אני שומע את אחד הקוראים רוטן. אז דווקא לא. נכון – אין כמעט תנועות מצלמה, דבר הנובע בוודאי מקשיים טכניים. אבל לאנג הצליח להשתמש בכלי בחכמה: תנועת מצלמה בודדת בתזמון הנכון, על רקע הצילום הסטטי ברובו, מוסיפה דרמה פתאומית, וההשפעה בהחלט מרשימה. מלבד זאת, כמה מהסצינות מצולמות באופן יפה כל כך. לדוגמה, מה שאנחנו רואים בסצינת הרצח הראשונה הוא צילום כדור המשחק המתגלגל של הנרצחת, והבלון שהרוצח קנה לה התקוע בחוטי החשמל.
"סרט בגרמנית? אתה יודע איזה קונוטציות זה מעלה…" מצקצק האדון מאחור. אז גם כאן צפויה הפתעה – הסרט מאפשר הצצה יוצאת דופן לגרמניה האחרת-האחרת. לא זו שאחרי מלחמת העולם השניה, אלא זו שלפני עליית הנאצים. זו שבה ניצוצות הלאומנות המסוכנת החלו כבר להרים ראש, וההמונים הפכו לכוח מאיים. את ההרגשה של גרמניה ההופכת למקום אפל יותר ויותר מצליח לאנג – שברח לארה"ב לאחר עליית הנאצים וסרטיו הוחרמו על ידיהם – להעביר בצורה מסוגננת ובעלת עצמה. כמעט כל הדמויות בסרט גרוטסקיות (מלבד הילדים), המקומות אפלים ומעבירים תחושה של רקב, הצללים גדולים ומאיימים וכמובן – הרוצח הסדרתי מהלך חופשי. אין ספק שגרמניה של 1931, בעיני לאנג, לא היתה מקום חיובי. לאנג גם מעביר ביקורת מרומזת על המוסר של ההמון, ועל היכולת לנווט אותו לאלימות תוך שימוש בפחד. גם זה כנראה לא הוסיף ללאנג נקודות זכות בפנקס של יוזף גבלס.
קשה להמליץ על סרט מ-1931, בגרמנית, בשחור לבן, שלא צולם בסינמסקופ (מוזר לראות על מסך הקולנוע סרט שמוקרן בתוך ריבוע, כמו בטלוויזיה). אבל דברים קשים לא ירתיעו אותי. 'M' הוא סרט שכל אחד ימצא בו משהו: הסינפיל ימצא בוודאי מאות סרטים שציטטו או הושפעו בדרך זו או אחרת מסצינות מפתח בסרט, ההיסטוריון החובב יהנה כנראה ממבט נדיר לתקופה ייחודית בהיסטוריה הגרמנית והעולמית, וחובב סרטי המתח ישב על קצה המושב ויעקוב אחר העלילה הנפרשת לעיניו בהנאה רבה. אפילו זה שמחפש ישראלים בכל סרט ישמח לדעת שחנה מרון, אז ילדה גרמניה בת 8, נותנת שם את הופעתה הראשונה אי פעם בתפקיד קטן. אני קצת מכל הדברים לעיל, כך שהסרט לחץ לי על כל הכפתורים הנכונים. אבל נסו אותו – אולי תופתעו גם אתם.
- הסרט המלא לצפיה או להורדה
- על הסרט
- ההשראה
- רוצחים סדרתיים
- האות M המגעילה
הערות
1) שם כותבת התסריט הוא תיאה *פון* הארבו
2) אלה לא חוטי חשמל, אלא חוטי טלגרף/טלפון
3) לא היו בעיות טכניות לתנועות מצלמה. זה פשוט הסגנון של לאנג, מאז ולעולם…
4) סינמסקופ: 2.35:1
טלוויזיה 16:9 : 1.77:1
טלוויזיה רגילה: 1.33:1
M צולם ב: 1.18:1
תודות
2. מעניין ובהחלט יכול להיות. איך אתה יכול להבדיל?
3. עוד יותר מעניין. אתה יכול להרחיב? אגב – כשיש תנועת מצלמה בסרט, היא נראתה לי מאוד "לא מקצועית" – כלומר רועדת או נחתכת בקאטים (אם אני זוכר נכון יש שוט בו המלצמה נכנסת בזום דרך חלון והיה ברור שהשוט מצדו האחד של החלון והשוט מצדו האחר של החלון הם שני שוטים נפרדים ש-"נתפרו" יחד). האם ההתרשמות שלי גם כאן לא מדויקת וזו בחירה סגנונית של לאנג?
4. שוב מעניין ותודה.
על לא דבר
2. אני לא, זה פשוט מה שלאנג עצמו אמר באחד הראיונות איתו… ונדמה לי שגם בספר של מכון הסרטים הבריטי על הסרט מציינים את זה…
3) בסרט אין ג'אמפ-קאטס, אם ראית כאלו, זה רק במהדורה שראית. אני ממליץ על הDVD שיצא לפני לא הרבה זמן, עם איכות תמונה וקול מדהימים.
בקשר לחלון, לאנג הסתבך, כי החלון מלוכלך (בכוונה כמובן) ולכן המצלמה מתקרבת, עד שפתאום רואים את הזגוגית זזה… כנראה הוא לא ידע איך לפתור את זה… הרבה יותר קל כשהחלון נקי
בקשר לתנועה הרועדת, אני מאמין שזו כן בחירה שלו.
את הסרט ראיתי בסינמטק ירושלים
על מסך גדול, בהקרנה טובה מאוד (לדעתי) מפילם. בהחלט יכול להיות שדמיינתי חלק מהג'אמפ-קאטס (הנה למדתי מונח טכני חדש), או שמדובר באמת בעותק.
הסיפור על החלון יפה. זה משהו שמאוד בלט לעין שלי, שרגילה לאפקטים "חלקים" ו-"יפים", ובטח בלט פחות לעין של צופה ב-1931.
את הסרט ראיתי בסינמטק ירושלים
דווקא הקטע עם החלון, למרות שהוא איננו חלק, הוא מדהים מבחינה ויזואלית ושוחזר ושוחזר ושוחזר והועתק על ידי מאות בימאים אחרים (לאנג הוא בעצם מהראשונים שעושים את הכניסות האלה, דרך חלון או גדר או דלת).
הערות
אני מוסיפה, שימו לב כי עצם העובדה שהמאפיה היא זו שלבסוף תופסת את הרוצח ועושה לו משפט -כביכול הפושעים הם אלה המוסריים ומקשיבים לדרישות העם לתפוס את הרוצח לעומת המשטרה חסרת- האונים, 'מנבאים' את המציאות שעברה על הגרמנים לאחר מלחמת העולם הראשונה.
המפלגה הנאצית שהייתה קיצונית ושולית בהתחלה, דווקא ידעה להקשיב לעם ולתת לו 'מענה' לתסכוליו ולמצוא לו שעיר לעזאזל -היהודים.
ועוד דבר, השחקן היה ידוע בציבור כיהודי, ודווקא הוא משחק רוצח-ילדים
..אהמ…מזכיר לכם משהו?
ואגב, סגנון הסרט נקרא 'האימפרסיוניזם הגרמני' שהחל, לאחר מלחמת העולם הראשונה ועד לשניה, והוא השפיע על מס' במאים שבתוכם- היצ'קוק.
הערות נוספות
תיקון: "אקספרסיוניזם", לא "אימפרסיוניזם" (למרות שאני באופן אישי לא רואה את הסרט כאקספרסיוניסטי).
דבר שני, אז מה אם לורה היה יהודי? אז ליהודים מותר לשחק רק דמויות חביבות? חוץ מזה, כשהסרט יצא, לורה היה אלמוני כמעט לחלוטין…
דבר שלישי, אחת הסיבות להשפעה על היצ'קוק היא שהוא נכנס לתעשיה ע"י כך שעבד באולפני הסרטים בגרמניה בעבודות שונות…
תודה על התיקון.
אמצעי המבע שיש בסרט (פס קול, זויות צילום, צללים ניגוד בין אור וחושך ועוד..)מאפיינים את הז'אנר כ'אקספרסיוניסטי'ולא רק כמאפיין את סרטיו של לאנג.
כמו-כן,
אני מדברת מתוך הסתכלות לאחור, כשאפשר לפרש דברים שנעשו אז מתוך התת-מודע ומקבלים עכשיו משמעות הרבה יותר עמוקה.
בא לי לכתוב "מעניין מה פרויד היה אומר על זה" אבל זה יותר מאפיין את יונג.
תודה על התיקון.
את מדברת על ה-"אוביקטיביות החדשה", שזה תנועה נפרדת שבאמת התפתח מהאקספרסיוניזם, אבל למעשה אין בסרט *כמעט* אקספרסיוניזם כפשוטו.
בנוגע ללורה, לא משולב בכך שום תת מודע. הוא נבחר לתפקיד כי הוא לא נראה כמו הסטריאוטיפ של רוצח סידרתי, כפי שזה נתפס אז. חוץ מזה שלאנג בעצמו היה יהודי, כך שאין בזה הגיון.
''האובייקטביות החדשה ''
-?!
אני לא למדתי על זה.
איפה אפשר לקרוא על הזרם?(עדיפות לעברית)
אמרתי שלאנג, ניבא ולא ידע מה ניבא.
ואומרים זאת גם על מטרופוליס.
''האובייקטביות החדשה ''
לא מצליח למצוא באינטרנט משהוא ראוי בנושא, אבל אני זוכר שיש על זה משהוא בספר "מסך הקסם" של ענר פרמינגר (הבת של אוטטו דא"ג). יש כאן קצת פרטים ותמונה של הספר:
http://simania.co.il/bookdetails.php/?item_id=51808
היי. תודה רבה על ההשקעה.
תיקוני
ד"ר ענר פרמינגר הוא גבר ולא אשה. הוא גם לא קשור בצורה ישירה לאוטו פרמינגר ובוודאי אינו הבת שלו…
אם כי נדמה לי – ואסור לסמוך בענין זה – שנאמר פעם שהם קרובי משפחה רחוקים, כמו שקורה הרבה משפחות יהודיות שחלק אחד שלהן בארץ ואחר באמריקה…
לגבי היחס של לאנג לנאצים
הוא אומנם ברח לארצות הברית (והיה ממוצא יהודי) אך אשתו (והתסריטאית שלו) תיאה פון הארבו, הייתה חברה במפלגה הנאצית. חלק מיצירותיהם המקודמות יותר עולות בקנה אחד עם האידיאולוגיה הנאצית. הנצאים אהבו את הקולנוע של לאנג וגבלס אף הציע לו להיות ראש מחלקת הקולנוע ולביים סרטי תעמולה. לאנג ברח באותו לילה וסרטיו הוחרמו רק לאחר מכן.
מיעוט תנועות המצלמה נובע לדעתי מבחירה מודעת של הבמאי ולא ממגבלה טכנית. בגרמניה כבר ביום מספר שנים קודם לכן "האדם האחרון" סרט עתיר בתנועות מצלמה וירטואוזיות.
אבל העיקר: סרט מעולה, ביקורת טובה.
לא בדיוק...
גבלס הציע ללאנג את ההצעה לאחר ש-"צוואתו האחרונה של ד"ר מבוזה", סרט שלאנג בדיוק סיים, נאסר להקרנה בגרמניה, וזמן קצר לאחר מכן גם M נאסר להקרנה.
האם היצירות של לאנג ופון הארבו "עולות בקנה אחד עם האידיאולוגיה הנאצית" זו שאלה של ניתוח ונקודת מבט. מה שהפיץ את הרעיון הזה, היה הספר הפופוליסטי למשעי של קראקוור "מקאליגארי עד היטלר", ספר שרבים, כולל לאנג עצמו, ראו ורואים כמאולץ.
לגבי פון הארבו, היא היתה מקרה מוזר. היא היתה לאומנית, אבל לא אנטישמית. היא הצטרפה למפלגה הנאצית מסיבות אופורטוניסטיות, אבל בגלל דעותיה זה לא החזיק הרבה זמן מעמד.
קראקוואר מגזים
אבל יש שמץ של אמת בטיעונו והספר שלו נחשב לספר מפתח בתיאוריה קולנועית. בכל מקרה, הסרט הזה http://www.imdb.com/title/tt0015175/ בטח לא עשה בעיות לנאצים.
על פי התרגום העברי של אריה סתיו ל-''שירת הניבלונגים'' לצורך עיצוב
הסרט הנ"ל לאנג שאב הרבה מאוד השראה מהתיאטרון היהודי המסורתי דווקא. הנאצים אולי העריצו את הסרטים האלה, אבל זה לא אומר שהם ממש הבינו אותם עד הסוף (כמו שקרה עם הרבה מאוד יצירות אחרות מתחום הספרות/אמנות).
עוד קצת בנושא
קראתי שהיטלר טען כי מטרופוליס הוא הסרט האהוב עליו בכל הזמנים. לא יודע עד כמה זה נכון, אבל אין ספק שמדובר בסרט שמשרת את התעמולה הנאצית (או כל תעמולה פשיסטית אחרת), בכך שהוא מציג קפיטליזם מערבי מוקצן כמתכון לאסון בטוח שרק הופעתו של מושיע, או "מתווך", תביא לגאולה.
מנגד, פריץ לאנג וכוכבת הסרט בריג'יט הלם, שניהם עזבו את גרמניה כתגובה לעליית הנאצים לשלטון. הלם אפילו זעמה כל כך על השינוי הפוליטי-חברתי במולדתה, שפרשה ממשחק ב-1935 ולא חזרה לעסוק בתחום מעולם. חבל, הרושם שלי הוא שלו הייתה בוחרת לעבור להוליווד במקום לפרוש לשוויץ הניטרלית, עולם הקולנוע היה רק מרוויח.
ואפילו עוד
הלם לא רק פרשה לשוויץ, היא התחתנה עם תעשיין יהודי… לפחות בן אחד שלה עדיין חי באנגליה, והופיע לפני כמה זמן בסרט דוקומנטרי…
ומטרופוליס אולי נגוע במרקסיסטיות, אבל ממש לא בפאשיסטיות. מה שכן, יש כשל בהעברת המסר שיוצר רושם שגוי על הכוונה המקורית, שגם אדם בודד יכול לכולל שינוי…
קראקוואר מגזים
יש הרבה ספרים גרועים שהם "ספרי מפתח"… מה שנתן לספר הזה קדימות זה העובדה שהוא יצא ישר אחרי מלחמת העולם ופשוט הטיל צל על כל מה שבא לאחר מכן, לא משנה מה הטיב…
ובקשר לניבלונגן הראשון, הם פשוט מתו על העיצוב של לאנג, זה הכל. ב-33, קצת לפני או קצת אחרי שלאנג עזב, הם ערכו מחדש את הסרט, קיצצו אותו, עיוותו את המסר כדי שיתאים לאידאולוגיה הנאצית, והוסיפו מוסיקה של וואגנר.
את החלק השני של הסרט, ששום עריכה לא יכולה להתאים אותו לאידאולוגיה הנאצית, הם בחרו לאסור להקרנה כמובן…
לקראקוואר יש טיעון אחד שאני די מסכים איתו
ניתן למצוא בקולנוע (ובאומנות בכלל) רמזים לתת-מודע של העם. אם אני לא טועה, הוא הראשון שחקר קולנוע בדרך הזו ובכך הוא ספר חשוב.
ועכשיו לשאלה מה הוא מצא- אי אפשר לברוח מכך שהרבה מן הסרטים הגרמנים בשנות ה-20 עסקו בחומרים אפלים, מה שניתן לפרש כהתמודדות עם הטראומה של מלחמת העולם הראשונה. בהקשר של לאנג, יש לציין שגם אחרי שעברל ארצות הברית הוא עשה סרטים לא פחות אפלים, כך שזה חלק מן האישיות היצירתית שלו.
לגבי ניבלונגן: הסרט לא נאצי, אבל מבטא את השאיפה הדרמנית ליצירת מיתולוגיה של גבורה גרמנית, היסטוריה של גרמניה חזקה (וארית).
ולאנג עצמו אמר:
דווקא כן מגבלה טכנית
"האדם האחרון" הוא סרט אילם ולכן לא הייתה בעיה להזיז את המצלמה. לעומת זאת בסרטים מדברים כמו M הייתה בעיה גם להקליט קול וגם להזיז את המצלמה המרעישה ולכן הקטעים בהם המצלמה זזה מדובבים ולפיכך הם מעטים.
טוב לדעת
ולמעשה יותר מבאס להיזכר שידעתי והדחקתי.
איפה אפשר לראות את
הסרט הזה אני מניח שלא מוציאים אותו ב DVD?
יש קישור לצפייה בסרט
וגם נדמה שלא קשה למצוא DVD שלו.
יש באוזן השלישית
ובכל ספריה שמכבדת את עצמה… (לא הרבה).
מה שחשוב זה לקחת עותק טוב של הסרט, יש עותקים ממש גרועים עם אכות תמונה ממש נוראית וקפיצות בעשרות…
גם אל סטיוארט הושפע
והכניס אותו לבית הראשון בשנת החתול שלו
לא ידעתי שיש לו עוד סרט מפורסם
תמיד שמזכירים אותו, מזכירים גם את מטרפוליס (שיש גם באנגלית בשחור לבן, לא רק בצבע עם קווין).
חיפשתי כמה זמן מקום שיש בו סרטים עתיקים בלי זכויות יוצרים, ולא חשבתי שזה נמצא מתחת לאף שלי (את ארכייב . קום אני מכיר בערך מהזמן שהוא עלה).
דוט אורג , כמובן
אז זהו...
יש על זה זכויות יוצרים…
אבל לא משנה…
אין זכויות יוצרים ל-'M'.
זה סרט בן 75 שנה, לכן הוא Public Domain. במילים אחרות, כיום אין עליו זכויות יוצרים לאף אחד, ואפשר לצפות בו ולהפיץ אותו כמה שרוצים בלי לעבור על שום חוק. (ניסיתי, אבל לא הצלחתי להבין למה לא *כל* סרט שיצא באותה תקופה נמצא ברשות הציבור. החוקים קצת מסובכים).
יש זכויות יוצרים ל-'M'.
היה תיקון שעבר ב-1997 שמאריך את זכויות היוצרים ל-70 שנה לאחר מות האחרון מבין היוצרים העיקריים של הסרט, כשהכוונה לתסריטאי, הבמאי או המפיק. מבין השלושה, האחרון שמת הוא פריץ לאנג, ולכן בחשבון פשוט זכויות היוצרים תקפות עד 2046 (כן, לעוד כמעט 40 שנה..).
לדוגמא, גם 'מטרופוליס' עדיין נמצא תחת זכויות יוצרים, והיה אף מקרה משפטי שקשור לכך לאחרונה:
http://en.wikipedia.org/wiki/Golan_v._Gonzalez
וגם:
מקור טוב בשביל לדעת לאילו סרטים כבר אין זכויות יוצרים:
http://www.openflix.com/
וספציפית על לאנג:
http://www.openflix.com/director/Fritz-Lang.html
ומצד שני, אם כבר משתמשים בויקיפדיה
יש גם את הדף הזה:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Public_domain_films
שטוען אחרת. והסרט גם נמצא, כאמור, ב-archive.org, שהוא אתר שומר חוק.
אני לא טוען שאני יודע מי צודק, אבל יכול להיות גם ששניהם צודקים, שהסרט נחשב לרכוש הציבור במקומות מסוימים בעולם ולא באחרים.
זה לא הקונפליקט הפנימי הראשון
בתוך ויקיפדיה, והדף אליו קישרת הוא דווקא השגוי.
M נמצא ברשות מוזיאן הסרטים השוויצרי, ומטרופוליס וכל כמעט כל שאר הסרטים הגרמניים מלפני סוף מלחמת העולם השניה נמצאים ברשות ממשלת גרמניה, או ליתר דיוק בידי מוסד שהוקם במיוחד ונקרא על שם מורנאו (F.W Murnau Stiftung).
לא רוצה להגיד "סמוך עלי", אבל מכיוון שאני בקשר עם אנשים ממוזיאון הסרטים של ברלין, אני יודע בברור ובודאות שהסרט עדיין לא חופשי.
(וזה ממש לא ענייני אם זה נמצא באתר ההוא או לא. הם מורידים רק מה שמישהו טורח לפנות אליהם לגביו, ולרוב הם משחקים ראש קטן).
נ.ב.
מכיוון שמדובר באתר אמריקאי, אז בטוח שהוא יוצר הפרה.
מכיוון שברור שאתה יודע על העניין הזה יותר ממני,
אני אצטרך להאמין לך.
מייאש, העניין הזה של הארכת תקפות זכויות היוצרים עד הנצח.
מסכים ב-90%
ה-10 הנוספים הם על כך שבלי זכויות יוצרים, לא היו טורחים לשמר ולשחזר סרטים ישנים, כי הפוטנציאל הכלכלי (הקטן גם ככה) היה נעלם כליל…
בשביל זה יש מוזיאונים לקולנוע
וארגונים אחרים בעלי מטרה דומה, שידאגו לשמור את מה שבאמת שווה לשמור עליו; וחוץ מזה, לתת לכל העולם רשות ליצור עותק של סרט מבטיח שאי שם בעולם תמיד יהיה קיים עותק שלו.
התשובה לשאלה הגדולה
לא
התשובה לשאלה הגדולה
חחח…
באמת נשמע כמו "IMA".
יופי של ביקורת סולוצו, מעניין מתי יעשו לזה סרט המשך.
האם פריץ לאנג יביים או שהאולפנים (הארווי ווינסטין וחבריו) יביאו מישהו משלהם.
(נראה לי שהאחים וושובסקי או טים ברטון יתעניינו[ רק לא מייקל ביי, שימשיך בסבב הרימייקים המטורף שלו).
אתה סוג של טרול?
פריץ לאנג רוצה לביים,
אבל הוא רוצה שגרשווין יכתוב את הפסקול וליאונרד ברנשטיין ינצח עליו, וכרגע יש קשיים טכניים עם הנושא.
פריץ לאנג רוצה לביים,
כנראה שהספיקה לו טרילוגיה אחת.
לפחות ברור מה יהיו שמות הפריקוולים והסיקוולים
N סרט המשך
אבל יש רימייק אמריקאי.
מעניין מה שכתבת
אבל יש לי הערה אחת חשובה למדי –
ממקומנו כאן, ב-2007, 62 שנים לאחר תום מלחמת העולם השניה, הזכרון ההיסטורי שלנו לגבי גרמניה באותם שנים מקובע כמעט. מבחינתנו, כל דבר גרמני הסובב את שנות השלושים והארבעים חייב להיות קשור לנאצים.
אבל M צולם ב-1931. למרות שהסימנים להתחזקות הנאצים היו כבר בולטים מאוד, הרי שרבים בגרמניה לא תיארו לעצמם שהיטלר יעלה יום אחד לשלטון, ורבים עוד יותר לא דמיינו את מלחמת העולם השניה והשואה.
כאשר אנחנו מחפשים מי זה היטלר בסרט, או מי הם הנאצים, אולי אנחנו מחפשים את המטבע מתחת לפנס. מה ש-"ברור" לנו היום – שחייבים להיות רמזים לעליית הנאצים בסרט – הוא לחלוטין לא ברור מנקודת המבט של מישהו ב-1931. הוא עוד לא יודע מה הולך לצאת מגרמניה. הוא יכול לכל היותר לחשוד.
לכן, לדעתי, אין "היטלר" בסרט באותו מובן שאנחנו תופסים אותו.
מכאן:
אבל יש מספר ומספר רמזים לגרמניה של אותם שנים – לפחות שלוש פעמים בסרט אנחנו רואים המון מוסת מתוך פחד ושנאה, הקרוב לבצע כמעט-לינץ'. הפעם האחרונה היא האניגמטית והמורכבת מכל – הפושעים, שלמדנו דווקא להזדהות איתם ולקוות להצלחתם, הופכים פתאום להמון מוסת ואנחנו מקווים להצלה אחרונה – מדי החוק – של הרוצח הנתעב, עליו אנחנו לפתע מרחמים.
אז מה המסר כאן? לא ברור לי. כלומר – חוץ מזה שלאנג חרד מהמונים משולהבים עם תאוות רצח בעיניים וזו בהחלט עשויה להיות רמיזה לנאצים בגרמניה (אך גם לקומוניסטים) באותם שנים, הרי שעמדתו כלפי M עצמו היא מורכבת.
אני חושב שאולי עלינו לפנות לכותרת המקורית של הסרט – "הרוצחים בקרבנו" – כדי להבין למה לאנג מרמז. אשמתו של M נופלת במידה מסוימת על כל החברה (לא באופן ישיר, כמובן), ורק מוסדות החברה (המשטרה, בית החולים לחולי נפש) יכולים לעזור כאן. הדבר לא פוטר מאחריות, ובאותה מידה גם לא מתקן את הנזק (התמונה האחרונה בסרט היא של אמהות הילדות מקוננות ואומרות "דבר לא יעזור לנו"). אשמתו של M כרוכה באשמת החברה הגרמנית באותם שנים כפי שלאנג ראה אותה – מושחתת ואלימה.
מסכים, ומוסיף:
היטלר, או הפרוטוטייפ שלו, הוא כן מנהיג העולם התחתון. בסופו של דבר, בתקופה של M, כלומר 30-31, כך ראו את היטלר הרבה אנשים, כמנהיג של חבורת פושעים (מה שרוב חברי ה-SA באמת היו). גרמניה היתה אז מפולגת בין הדעות שהיטלר הוא המושיע של גרמניה, לבין שהוא מין יצור שלא צריך לא לעניין ולא להדאיג (האחרונה היא דעה שנפוצה גם בארצות אחרות).
בכל מקרה, הביקורת בסופו של דבר היא לא על נאציזם ספציפית (בניגוד לסרט "צוואתו של ד"ר מאבוזה), אלא על מצבה של גרמניה בכלליות. על המוסדות שלא מתפקדים, המשטרה שכלום לא מתנהל בה כמו שצריך, הציבור שמתנהג כהמון זועם, שר המשטרה שבמקום לפעול/לעזור נוזף במפקח המשטרה למה אין תוצאות, ועולם הפשע המאורגן שמתברר כיותר מאורגן מהמשטרה. נו, אז יש פלא שהפושעים בסוף מגיעים לשלטון?
ובנוגע לישראל 2007, יש לנו גם את המוסדות שלא מתפקדים (המוסד הסגור ששחרר את הנער שלבסוף רצח נערה ברחובות), המשטרה שכלום לא מתנהל בה כמו שצריך (בני סלע, ולפני יום-יומיים עוד אנס שברח), הציבור שמתנהג כמו המון זועם (מקרה בית"ר, הסטודנטים שאתמול התפרעו), השרים שבמקום לפעול נוזפים בכולם (לדוגמא אחת מבין רבות, כל השרים שלא עושים כלום ואחרי טרגדיה מכריזים שהורו לפעול, וכולם חוץ מהם אשמים *שיעול* פרץ *שיעול*), והפושעים ואנשי העולם התחתון שמאורגנים יותר טוב מהשלטון (גאידמק שצריך להגיד *שהוא* ימגן את שדרות בשביל שתהייה תזוזה). נו, אז יש פלא שהפושעים בסוף מגיעים לשלטון?
למי שמעוניין בסרט
לפני כמה שנים הקלטתי אותו מהטלויזיה החינוכית, עם תרגום לעברית.
זה אמנם לא עותק DVD משובח (דומני ש-M יצא בהוצאה היוקרתית "קריטריון"). אבל מי שהעברית קריטית לו לעומת כתוביות באנגלית, יכול להיות שזה שימושי עבורו.
למי שמעוניין בסרט
שלום אסף, יכול להיות שאני מגיב קצת באיחור, אבל ניסיתי לרשום לך לפני מספר חודשים לאימייל ולא הגבת. אני מאוד מעוניין בעותק עם הכתוביות שהצעת, עם תראה את התגובה וההצעה עדיין רלוונטית תיצור איתי קשר למייל שכתבתי
אם אתה עדיין מחפש, אז יש כתוביות בעברית ברשת
צפייה מהנה.
ארגמן ברגמן - אם אתה
קורא את זה:
נראה שאתה די מתמצא בתחום, אז הייתי רוצה לשאול אותך כמה שאלות. אשמח אם תוכל להגיב כאן.
תודה מראש…
יש פה עוד כמה אנשים שמתמצאים בתחום,
אז את יכולה פשוט לשאול.