ביקורת: Longlegs

לא פריקוול ל"אבא ארך רגליים". אלא אם פספסתי את כל עלילת הצד בה ג'רושה חוקרת רציחות סדרתיות.
שם רשמי
לונגלגס
שם לועזי
Longlegs

לי הארקר היא סוכנת בולשת מתחילה שנשלחת למשימה למצוא רוצח סדרתי שהבולשת לא ממש סגורה על איפה הוא, ואז בזמן סיור שכונתי רגיל מגלה, פלוס מינוס, שהיא יכולה פשוט לדעת דברים כמו "הוא גר בבית הזה". זה לא בדיוק היכולת לקרוא מחשבות או לדעת את הנסתר, אבל זה גם לא רחוק מכך, ולכן הבולשת מחליטה לתת לה תיק בלתי מפוענח – רוצח סדרתי מסתורי שאחראי, איכשהו, על הרג של משפחות, רק לא ממש בטוח איך. כל משפחה מתה באותה הדרך – האב הרג את המשפחה ואז התאבד, לכל המשפחות היה מכנה משותף אקראי (לאחת הילדות יש יום הולדת ב-14 בחודש), ובכל זירות הרצח ארך הרגליים החביב הזה השאיר מכתב בכתב סתרים. במשך שנים העסק הזה נמשך בלי שהבולשת מצליחה למצוא קצה חוט, והם מקווים שעכשיו כשיש להם סוכנת מיוחדת זה יקדם את החקירה.

נעזוב את תיאור העלילה פה, ולו מחמת ספויילרים, ונתהה בקול רם מכמה סרטים הסרט "שאל" רק בפסקת הפתיחה הזאת. וכן, בסדר, גם לי לא מאוד אכפת ממקוריות כל עוד העסק מבוצע היטב, אבל פה קבור הכלב שנרצח בטקסיות והושאר על גג כנסייה עם מכתב מקודד שמופנה לסוכן שרק עכשיו נכנס לחקירה: את הזמן שאתם יכולים להשקיע בלראות את "לונגלגס", על האווירה הקריפיייית שלו (שזה הדבר היחיד שהסרט יכול להציע, בערך), עדיף להשקיע כבר בלראות את הסרטים הטובים שהוא מבוסס עליהם – מ"שתיקת הכבשים" ועד "זודיאק", מ"קארי" ועד תיעוד חייו של מייקל ג'קסון בשנותיו המאוחרות.

חלק עצום מהבעיה של הסרט נובע מכך שככל שהוא נמשך ומתגלים עוד פרטים על הרוצח (ניקולס קייג' תחת איפור כבד, ראו ההערה על מייקל ג'קסון), הסרט נהיה יותר ויותר מטומטם. לא רק שהמשך העלילה גורם לגלגול עיניים "נו באמת"-י, הוא גם לא מסתדר עם המידע שניתן לנו בתחילת הסרט. יותר משזה מרגיש כמו תסריט מהודק, זה מרגיש כמו ילד שמספר צ'יזבט וכל כך מנסה לשמור על האווירה הקריפית אבל הוא לא תכנן להגיע כל כך רחוק בסיפור אז הוא מתחיל לאלתר ולהגיד דברים כמו "אה, לא יודע, ואז הבוגימן ופרדי קרוגר הגיעו והיה מפחיד כי ככה אמרתי".

גם בנקודה הזאת, יש מקום תיאורטי לסלחנות כלפי הסרט: כמי שכותב באתר הזה ביקורות או-טו-טו-טו עשור ובתגובות יותר מעשור, יש תיעוד מלא של כל הסרטים הדביליים להחריד שאהבתי, בין אם בכוונה תחילה ובין אם כפאשלה של היוצרים שלהם. זה בסדר שסרט יכול לתפקד כניתוח להסרת אונה עם כמה שהוא דבילי כל עוד הוא מגשים איזושהי מטרה קולנועית אחרת: אווירה או קסם קולנועי שמושג בבימוי ובאמצעים אחרים ולא על ידי הכתיבה.

אבל אין שום דבר מעניין באווירה הקריפית של "לונגלגס". אוז פרקינס (הבן של אנתוני פרקינס, נורמן בייטס מ"פסיכו") בהחלט מצליח ליצור אווירה מלחיצה – הוא מצלם את הגיבורה שלנו כשתמיד יש אפשרות שמשהו יבוא מאחוריה גבה, בחשכה שגם הצופים מתקשים לראות מה קורה – ולהגנתו הוא לא משתמש בה כל הזמן בשביל הבהלות זולות (למרות שבהחלט יש גם כאלה פה) אבל בניגוד למשהו כמו "סמייל", שם פארקר פין שולט במדיום הקולנועי קדימה ואחורה, פרקינס הרבה יותר חד ממדי בנושא הזה. אין כאן בשורה קולנועית של מישהו שגילה איך לאחוז בצופים, אלא מישהו שצפה גם בסרטים כמו "שבעה חטאים" ומנסה להעתיק משם אלמנטים בלי להבין מה גרם להם לעבוד. גם ברגעי השיא, (קרי, כל עוד אנחנו רחוקים מפתרון התעלומה), "לונגלגס" לא מצליח להתעלות מעבר ל"כן, בסדר" שכזה.

חלק מזה כנראה קשור למשחק – מייקה מונרו לא גרועה אף פעם, אבל אין לה את הכריזמה לשתוק באניגמטיות כמו שהסרט מבקש ממנה, והתסריט לא מצליח לתת לה משהו טוב מספיק לעבוד איתו. הדמויות הקריפיות, מנגד, גם הן מרגישות כמו מחזור עייף ומלאכותי והדמות היחידה שעובדת פה היא האחת שמרגישה הכי הרבה פעמים (אם כי גם לא תמיד) כמו אשכרה בן אדם – בלייר אנדרווד בתפקיד הסוכן שאחראי על לי הארקר.

אולי זה שורש העניין – בשביל שאימה תפגע במנוחת הצופה ותטריד אותו, היא צריכה לעורר הזדהות כלשהי. אבל בשום שלב "לונגלגס" לא מרגיש כמו משהו שמתרחש בעולם שלנו עם אנשים שמתנהלים כמו בני אדם. תגליות מפתיעות, מוזרות וקריפיות נענות במשיכת כתפיים קולקטיבית בניסיון להגביר את המסתורין, אבל זה רק מרחיק מהמאורע על המסך ומקבע אותו כצ'יזבט. זה היה עובד אולי אם הסרט היה יותר מבין שזה מה שהוא ונהנה עד הסוף עם הטרללת, אבל הוא לא – האווירה תמיד רצינית, שלא לומר מדכדכת, כאילו בניסיון לומר שמה שקורה על המסך חשוב ורציני וראוי לכל יחס ניתוחי מעמיק שלו זוכים מיטב המאמרים האקדמאיים. אפשר לכבד את השאיפה, רק חבל שמדובר במאמר שאפילו מאקו היו דוחים כמגוחך מדי.

הרבה ממאוכזבי הסרט מפנים אצבע מאשימה למסע השיווק (המבריק) של הסרט שניסה להכריז שיש כאן איזה "שתיקת הכבשים" חדש אבל אני רוצה להבהיר שזה לא העסק. אין ספק שיש דיסוננס לראות אנשים מהללים את הסרט הזה, אבל זה לא סתם שהסרט נופל מאחד מהסרטים הטובים שנעשו אבל הוא בסך הכל בסדר. לא, זה סרט לא טוב, שעושה דבר אחד באופן בסיסי ונכשל בכל שאר הפרמטרים. ההשוואות רק מביכות בשביל הסרט ולא ממש עוזרות לו, אבל העובדה שהוא מעפן זה לגמרי בזכות עצמו.