אוקיי. נשימה עמוקה:
מה פתאום לעשות כלא בחלל? נכון שדי קשה לברוח משם, אבל העלות של שיגור כל אסיר לשם ובחזרה, שלא לדבר על אספקת מזון, היא אסטרונומית במלוא מובן המילה. ולמה להחזיק את האסירים בשינה קפואה? אי אפשר היה להקפיא אותם על כדור הארץ? למה האבטחה בכלא הכי שמור בתבל גרועה כל כך שהאסירים יכולים להשתלט עליו בתוך חמש דקות, ובלי מאמץ מיוחד? מתי הסרט אמור להתרחש, בכלל? יש חלליות בכל מקום, אבל המכוניות נראות בדיוק כמו היום, הבניינים – משנות החמישים, והאקדחים – מהמערב הפרוע. ואם כל זה לא מספיק, לקראת סופו הסרט מתעלה על עצמו עם אחת הסצינות המופרכות ביותר פיזיקלית שנראו אי פעם. אתם תזהו אותה כשתראו אותה.
בקיצור: "נעולים" הוא סרט ממש, אבל ממש דבילי. הוא גם די כיפי.
לוק בסון הוא האיש שמספק לאמריקאים את הג'אנק שהם כבר לא יכולים לעשות לבד. בסון היה פעם במאי, והיום הוא תעשייה. הוא מפיק וכותב רבים מסרטי החברה שלו, EuropaCorp: סרטי אקשן אלימים, טפשיים, לפעמים איומים, לפעמים מוצלחים – "חטופה", "המשלח", "מפריז באהבה", "קולומביאנה" ועוד רבים כאלה. אפשר לקרוא למה שהוא עושה "אירוספלויטיישן": בעוד הגבלות הגיל והתקינות הפוליטית סירסו את הסרטים האמריקאיים, בסון לא דופק חשבון לאף אחד. ספירת הגופות בסרטים שלו גבוהה מאוד והשקפת העולם מאוד אייטיזית: הטובים טובים, הרעים רעים, אלימות זה כיף.
גם "נעולים" הוא סרט כזה, שלא רק מתנהג כאילו האייטיז לא עברו מעולם, אלא שואב השראה מפורשת מכמה סרטי אייטיז, או בניסוח פחות מנומס, גונב מהם חלקים שלמים. יש בו הרבה מאוד מ"הבריחה מניו יורק", בכלל לא מעט "מת לחיות". גיא פירס הוא סנואו, הבאד-אס-מאדרפאקר הכי טוב בתחומו, אקדח טעון, זאב בודד ועוד קלישאות שאומרים על גיבורי אקשן, שהופלל על לא עוול בכפו ונשלח אל הכלא השמור בחלל, שעליו השתלטו אסירים, כמשלחת חילוץ של איש אחד כדי להוציא משם את בתו של נשיא ארצות הברית, שעסקה שם בפעילות החשובה של להיות מישהי שאפשר יהיה להציל.
את הופעתו של גיא פירס אפשר לסכם בשתי מילים: ברוס וויליס. למעשה, גיא פירס היום הוא ברוס וויליס – גיבור האקשן שפולט וואן-ליינרים באדישות קולית – הרבה יותר טוב מברוס וויליס המקורי. ב. וויליס המקורי שקע בתרדמת בנקודה כלשהי בשנים האחרונות, ומאז הוא משתתף בסרטים מתוך שינה; הדגמה מצוינת לכך אפשר לראות ב"חטיפה לאור יום" שמוקרן גם הוא בבתי הקולנוע בימים אלה. הייתי צריך לראות את גיא פירס כדי להיזכר כמה אני מתגעגע לברוס וויליס, בימים הרחוקים ההם כשהוא עוד תקשר עם סביבתו. הוא מתוחזק בשני פסיכופטים: ג'וזף גילגן בתפקיד הפסיכופט המופרע, שמחסל אנשים בתופים ובמחולות, ווינסנט ריגן בתפקיד הפסיכופט החכם שמחסל אנשים כדי להוכיח נקודה. שניהם דמויות קיצוניות, שהיו יכולות להגיע מסרט מצויר, שכיף לשנוא.
פעם אפשר היה לזהות בי-מוביז לפי ערכי ההפקה. היום זה יותר קשה: הסרט מצויד באפקטים ממוחשבים מושקעים, שנראים כמעט לא במקום. אפקטי מסך-כחול זולים ותפאורות קלקר היו מתאימים יותר לאוירה. אם כבר משאירים את המח בכניסה לקולנוע, אז לפחות ליהנות מזה.
פורסם במקור במעריב ז'ורנל
לעזאזל
עכשיו אין לי ברירה אלא לראות את הסרט הזה :-\
לא ממש מסכים איתך
אני נורא אוהב לקרוא את הביקורות פה, כי הן הכי טובות שתמצא בישראל. אבל עם הביקורת הזאת אני נאלץ לא להסכים. הסרט לפי דעתי היה ממש ממש טוב. כן, הרעיון דבילי, אפקטים זולים, אבל סרט בתכלס מצחיק (כל שורה פאנצ' שפשוט הפיל את הקהל מהכסא) מעניין, סוף יפה בתכל'ס עם פתח לסרט המשך, ויש בו קטעים מתוחכמים לפעמים. הסרט זורם וקליל, לא אוסקר אבל סרט שבאמת באמת כיף לראות עם חברים וגם לבד.
גיא פירס פה נותן שואו מטורף ואני מקווה לראות אותו בסרטי אקשן טובים יותר, וגם ג'וזף גיליגן בתפקיד מטורף שאני ממש ממש אהבתי. הוא משחק את הפסיכופת בצורה פשוט מושלמת ואני וחברים שלי פשוט מקווים שהוא יופיע בסרט המשך.
אז במה בעצם אתה לא מסכים איתי?
(ל"ת)
מה שהוא שאל.
התגובה שלך, לירון, נראית כמו תקציר של הביקורת של דורון.
הוא חושב שהאפקטים זולים.
(ל"ת)
...Come to space, we'll get together, have a few laughs
EuropaCorp זו חברה של לוק בסון? הועשרתי. באמת מזמן לא ראיתי את הלוגו הזה.
לנושא – קלעת בול. סרט דבילי וכיפי. כמו שכתבתי בדף הסרט, קל לסספנד סרט שיש בתיאור שלו "כלא בחלל". ואם לא לוקחים אותו ברצינות (גם לא צריך) זו אחלה דרך להעביר שעתיים. גיא פירס הוא הדושבאג טוב הלב עם הוואן-ליינרים השנונים, מגי גרייס היא הדמזל-אין-דיסטרס, ויש שני נבלים אירים (או סקוטים? אנגליים?) – אחד נראה כמו האח הגדול של ג'רארד באטלר, והשני מזכיר את טי-באג מ"נמלטים".
בקיצור, זה סרט שכנראה תשכחו אחרי יומיים, אבל הוא מהנה ביותר.
אני כבר מחכה לסרט הבא (אפשר להציע להם טרילוגיה?) בו שולחים פירומן נידון למוות להציל את אשתו של נשיא קוריאה ממוסד פסיכיאטרי שנמצא מחת למים, בלב האוקיינוס השקט. אם גאי פירס לא יהיה זמין, תמיד אפשר לקרוא לניקולס קייג'.
כנראה שהם היו אירים,
כי בקרדיטים יש כל מיני תודות לגורמים באירלנד שאני כבר לא זוכר, וזה היה די מוזר.
אולי זה כמו הקריצה לסין עם הכוכבים הסינים. או משהו…
נקודה לזכות וויליס
"red" זה אחלה סרט (לא יצירת אומנות אבל מהנה ומבדר למדי).
הקדמת אותי
רוב מה שברוס ויליס עושה בעשור האחרון, נראה כאילו נעשה על אוטומט, בלי להשקיע אפילו טיפה בפיתוח הדמות או בעלילה שמצדיקה את השכר הגבוה של הוד ברוסיותו. עם זאת, הוא עדיין מופיע פה ושם בסרט מהנה שמנצל היטב את רמות הבד-אס הגבוהות שהמדענים בהוליווד מנסים למצות מה-די.אן.איי שלו. RED הוא דוגמה מצויינת לסרט אקשן מטופש ומועט הגיון פנימי שבו ברוס ויליס עושה את מה שהוא עושה הכי טוב – להיות ברוס ויליס. כשגאי פירס מגלם גיבור אקשן קלאסי, הוא משחק דמות. כשברוס ויליס עושה את זה, הוא פשוט מתנהג כמו ברוס ויליס.
אני חושב שהבעיה היא העדר הפטפטת שאפיינה אותו במקור.
ב'מת לחיות' הוא לא רק היה גיבור אקשן, הוא היה גיבור אקשן *מצחיק* ומלא קסם. את זה הוא איבד לחלוטין, ודי מזמן: אפילו ב'האלמנט החמישי', שהוא בהחלט סרט מצחיק ומלא קסם, הדמות שלו היא לא זאת שמספקת את הצחוקים (זה גם המצב ב-RED).
ועוד נקודה
אני דווקא נהניתי מסרוגייטס עם ברוסי קשישא. אבל ככלל אכן יש ירידה באפקטיביות שלו לאחרונה.
לגבי ויליס וחולשת הסרטים בשנים האחרונות
יש רמז די טוב למה הסרטים שויליס מעורב בהם הם זבל. מסופק באדיבותו של קוין סמית' שאחראי לבמוי אחד מהם:
http://www.youtube.com/watch?v=5qEUtYY2NLs
בקיצור: הוא מתערב בתסריט ובימוי. אני מעריך שדווקא בRED הוא לא יכל להתערב יותר מידי, יותר מידי שחקנים a-list-ים בהפקה סביבו.
טיהי :-)
בזמנו שקלתי לנסות להרים הפקה של סרט שאת התסריט שלו אהבתי. אחד הדברים שרציתי היה לקחת את וויליס לתפקידון קטנטן אבל ענק, מעין קמיאו מנצח שכזה.
בכל מקרה, הבמאי שאיתו עבדתי על פירוק התסריט ובניית התקציב שיידרש, אמר לי "וויליס? באמת? אני מבין את מה שאת אומרת, שהוא יהיה נהדר בתפקיד הזה כי זה יהיה מאוד מצחיק וקריצה מצוינת למת לחיות וכל זה, אבל וויליס?" ואז הוא אמר שיצא לו לעבוד עם וויליס והוא בלתי אפשרי ותמיד מתערב בהכל.
בקיצור, צ'אפה.
ג'וזף גילגן הוא שחקן ענק
בMISFITS הבריטית הוא נותן הופעות ענקיות פרק אחרי פרק.
בכ"מ תמיד עצוב לי לראות את גיא פירס עם כל הזבל שהוא עושה,כי מצד אחד הוא עושה דברים טובים(תפקיד קטנטן בנאום המלך,הארט לוקר,מילדרד פלייס של HBO) אבל מצד שני הוא עושה המון זבל,וזה חבל כי אני מאוהב בו מאז סודות אל איי.
סרט טיפשי ומבדר לחלוטין
ואותה סצינה מופרכת פיסיקלית הייתה שיא מבחינתי לרמת הסיספונד בקולנוע. מתחילת הסרט אני מנסה לסספנד סצינה אחר סצינה, שכל אחת מופרכת מקודמתה, עד שהגעתי למסקנה – צא מזה. זה לא סרט. זה סיספונד אחד גדול.
הסצינה בסוף פשוט מיקסמה את זה ומצאתי את עצמי צוחק בה כמו שלא צחקתי הרבה שנים :-)
הנאה גדולה. מומלץ ליום קיץ חם (צפוי שרב בשישי – למעוניינים)
בחלל לא יכולים לשמוע את המשפטים השנונים שלך,
חוץ מבאמ. אס 1.
אז כן, הסרט טיפשי מאוד ומוזר מאוד, אבל הוא מבדר וממש כיפי. כמו שבערך כולכם אמרתם.
המשוגעים שנמצאים שם מלחיצים כמו שצריך, גאי פירס עושה את התפקיד שלו ממש טוב והמשפטים שלו הצחיקו אותי, במיוחד בהתחלה (ויש לו שם פרטי משעשע), מגי גרייס די מעצבנת אבל לרוב בגלל הדמות שלה עצמה.
הוא לא בתלת מימד, מה שתורם לו כי לא צריך לשלם עליו יותר מדי. הסצינה המופרכת באמת מפגרת מאוד, אבל זה חלק מהקטע של הסרט עצמו.
אז כן, לא מחדש בכלום והיינו כבר בסרט הזה. אבל זה לא אומר שהוא לא כיפי.
מומלץ כשמשעמם, או כשסתם רוצים סרט מגניב.
נ.ב. – הסרט מתרחש ב2079, למרות שמכמה וכמה בחינות זה לא נראה ככה.
הבעיה העיקרית שלי עם הסרט...
…היא שבתור סרט אקשן מטופש, יש בו יחסית מעט אקשן, ורובו לא מאוד מעניין (פחות או יותר "גאי פירס רץ במסדרון ויורה אחורה")… והאקשן שמצטלם הכי טוב בכלל מתרחש על כדור הארץ, בתחילת הסרט. עדיין נהניתי – כאמור בביקורת: הטובים טובים, הרעים רעים, אלימות זה כיף.
באמת?
דווקא את האקשן בהתחלה בקושי הבנתי. למשל, במרדף בכביש הכל היה נראה לי מטושטש, כאילו זה אמור להיות בתלת-מימד או משהו.
נכון, העלילה מטומטמת ולא הגיונית ברמות על אבל האקשן נחמד, האפקטים ככה ככה וגאי פירס משעשע מאוד עם שורות המחץ שהוא פולט כול 2 דקות. סרט נחמד מאוד להעברת הזמן אך ממש לא יותר מזה.
כששמעתי את תקציר העלילה,
"אסיר גיבור מציל עלמה במצוקה בכלא חללי", הנחתי שאסיר מציל אותה, כי אסירים זה מה שיש בבתי כלא. כלומר, שהוא כבר שם, ואין ברירה אלא להיעזר בו.
ואז אני צופה, וגיא פירס עדיין בחדר חקירות כשבת הנשיא כבר בחלל, וכל הזמן ניסיתי להבין איך הוא יגיע לשם לפני שהאסירים משתלטים. ואז… הוא לא. הוא נשלח אחרי שהם משתלטים. אז למה בעצם שלחו אותו? חסרים אנשי קומנדו או שירות חשאי ש*לא* הורשעו ברצח?
אני מבין, סרט אקשן טיפשי ואין טעם לחפש חורים, אבל בחייאת…
והג'אנק-בסבבה הבא שבסון מכין לאמריקאים:
"שלושה ימים למוות", שאתו הוא מקווה לעשות לקווין קוסטנר את מה ש-"חטופה" עשה לליאם ניסן. מקג'י (היה פעם במאי כזה, עשה את "המלאכיות של צ'ארלי", ואז די נבלע בעולם הטלוויזיה) מביים על פי תסריט של הישראלי-לשעבר עדי חזק (שכבר עבד עם בסון על "מפאריס באהבה").
http://www.imdb.com/title/tt2172934/
מפאריס באהבה היה מגניב.
ומקג'י היה מגניב גם. אני קניתי.
ב"מפריס באהבה" היו סצינות אקשן אדירות.
חבל שהן התבזבזו על סרט כל כך אידיוטי. אבל את זה שפייר מורל הוא במאי אקשן אדיר אנחנו כבר יודעים. מקג'י? הוא בסדר.
לא יודע,
אני מהמסנגרים על שליחות קטלנית 4 ואני חושב שהאקשן והעיצוב היו מצוינים שם.
שליחות קטלני 4 היה סביר
הסרט הקודם של מקג'י ('זאת מלחמה') לעומת זאת היה זוועה. הסרט הכי גרוע של 2012 שראיתי.
ג'ון קרפטנר תבע את לוק בסון ויורוקורפ על כך שהסרט גנב מ'הבריחה מניו יורק'
הטוויסט? הוא אשכרה ניצח.
אני לא בטוח אם ההתקדמות הזאת חיובית להוליווד שבה מקוריות היא די מילה גסה, אבל מעניין יהיה לעקוב אחרי זה.
בנוסף, קרפטנר, באימא שלך – לא עשית סרט טוב הרבהה יותר מדי זמן ובמקום זה אתה הולך ותובע סרטים כיפים? מה נסגר?