במאי: אלכס פרויאס
תסריט: ריין דאגלס פירסון, ג'ולייט סנואודן
שחקנים: ניקולס קייג', רוז בירן, צ'נדלר קנטרברי
השנה 1959, המקום הוא פרבר אמריקאי שקט ונחמד, וילדי בית הספר עסוקים מאוד: הם מתכוננים להטמנת 'כמוסת זמן', מיכל שיכיל מכתבים וציורים שלהם וייפתח חמישים שנה לאחר מכן, כדי להראות לאנשי העתיד איך הם דמיינו בזמנם את שנת 2009. רק ילדה אחת, לוסינדה, אינה מרוצה מהפעילות הזו, וזה מוזר – כיוון שהיא הציעה את הרעיון. ילדה קטנה אחת, עם מבט מיוסר, שבמקום לצייר ציורים אופטימיים לפיהם בעתיד בוקרים אוטומטיים ירכבו על מטוסים אטומיים לעבר השקיעה האלקטרונית, היא רושמת שורות של מספרים חסרי פשר לכאורה.
חמישים שנה לאחר מכן מתברר פשר הדיכאון: המעטפה שלה נופלת לידי בנו של ניקולס קייג', ובאינדוקציה – לידי האבא. מה הסבירות שזה יקרה? לא, אל תענו לי. 'הנבואה' יעשה את זה במקומכם מן הסתם.
קייג', או בשמו הקולנועי ג'ון קוסטלר, הוא פרופסור אלמן לאסטרו-פיזיקה. הקורסים שהוא מלמד ב-MIT מתמצים בהסברים בסגנון "יש שתי תיאוריות על היווצרות העולם, אחת אומרת שיש לכל דבר משמעות והאחרת אומרת שלשום דבר אין משמעות". ג'ון מגלה את סדרת המספרים המוזרה במעטפה של בנו, ושם לב פתאום שמופיע שם רצף הספרות 09112996. לאחר שהוא מריץ שורות במנוע חיפוש, הוא מבין שהמספרים מייצגים, כמובן, את ה-11 בספטמבר (2001), ו-2996 ההרוגים באסונות הללו. קוסטלר מחטט עוד קצת, ולאחר לילה שלם בו הוא מגגל את עצמו לדעת הוא מגלה שמספרים שונים בדף מציינים אסונות המוניים שאירעו בעולם בחמישים השנה מאז נטמנה כמוסת הזמן – מספר ההרוגים והתאריך. לא נעים. ועוד פחות נעים כשהוא שם לב שנותרו עוד כמה סדרות מספרים שאמורות להתרחש בעתיד הקרוב.
במקביל, בנו של ג'ון, כיילב, מתחיל לשמוע קולות מוזרים, לראות חזיונות בלהה ולהירדף אחרי אנשים אלמוניים המותירים אחריהם חלוקי נחל. כך שעכשיו ג'ון צריך, מתוך שכנוע פנימי עמוק ששום דבר לא קורה במקרה למעט השיעורים באסטרופיזיקה, לנסות ולהבין היכן עומדות הקטסטרופות הקרובות להתרחש, למנוע אותן ולהציל את הבן שלו. וכל זה כשכל מה שיש לו הוא דף מספרים תמוה, ואף אחד לא מאמין לו, ולא בגלל המשחק הלא משכנע.
ניקולס קייג' ידוע בתור אחד הפרצופים העגמומיים ביותר בהוליווד, וב'הנבואה' הוא בהחלט מתעלה על עצמו. הוא עגמומי, הוא מדוכא, והוא חסר כל כישורים חברתיים (מה שהגיוני. אחרי הכל הוא פרופסור לאסטרופיזיקה בסרט הוליוודי). אז כן, אמנם השתכנעתי שהוא מודאג מסיבה טובה מאוד, אבל לרוע מזלו במשך חצי מהסרט הוא נשמע כמו החנון שמאוהב בסתר במלכת הכיתה ומנסה להזמין אותה לדייט – בין השאר כיוון שהוא מנסה לשכנע בחורה בצדקתו; במקום גמגומי "אולי תרצי לבוא לסרט" תכניסו "יש לי טבלה מהעבר שכתבה ילדה מוזרה ובה עם אסונות שעתידים להתרחש ורשימת מספרי ההרוגים וגם אמא שלך מעורבת בזה", ותקבלו את אחד ממשפטי ההתחלה הגרועים בהיסטוריה.
למרות המשחק הלא מי יודע מה מוצלח של קייג' והסטנדרטי לגמרי של שאר השחקנים, 'הנבואה' בהחלט מצליח בעבודה שלו, שהיא למתוח את הצופה. לפחות עד לרבע השעה האחרונה, הסרט בונה שלב אחרי שלב תעלומה, וכל פעם מסבך אותה היטב עם איזה נתון קטן נוסף, עד שקשה לראות איך בדיוק הוא יצליח לצאת מהברוך. גם אם הדמויות בסרט, ובכללן ג'ון קוסטלר עצמו, לא ניחנות בעומק תסריטאי גדול בהרבה מאקווריום קטן, התעלומה עצמה מספיק מעניינת והמתח הולך ומצטבר.
הקרדיט למתח אולי היה אמור להיות מגיע לתסריטאים, אך אין סיבה שהם יהנו ממנו, בהתחשב בכך שהם מילאו את 'הנבואה' בקלישאות, דיאלוגים לא אמינים וחורים יותר גדולים מהירושימה. למרות התסריט החצי אפוי הסרט עובד רוב הזמן והתשואות על כך מגיעות לבמאי, אלכס פרויאס, האחראי בעברו גם ל'עיר אפלה' הנהדר (ו'אני, רובוט' הקצת פחות נהדר). פרויאס שומר על קצב ועל מתח גם כאשר דקות ארוכות בעצם לא קורה כלום, וגם כאשר התסריט עוצר את מהלכו לטובת קלישאות בשנקל וצעקות קייג'יות למהדרין, כמו "הילדים! חייבים להציל את הילדים!" ו-"איך אני אמור לעצור את סוף העולם?". קייג' צועק בין אם יש בכך צורך ובין אם לאו, ואני כמעט משוכנע שבגרסת הבמאי תשמעו אותו צועק גם "קולה! איפה שמו את הקולה!".
חוץ מהתעלומה עצמה, פרויאס נעזר במהלך 'הנבואה' בשלוש סצינות אסונות וסצינת חלום-אסון אחת, כולן מרשימות ביותר והופכות קרביים. יהיו הסצינות בנוכחות מכונית, רכבת או מטוס, הן מצליחות היטב לגרום לתחושת ה"וואו" שנועדו לה. למעשה, אם אתם רגישים לזוועות המוצגות בפירוט גרפי, קחו בחשבון שהסצינות מצליחות בתחושת היפוך הקרביים יותר מדי.
כשמגיע חלקו האחרון של 'הנבואה', מתגלה אחת הבחירות החכמות של הבמאי: דקה לפני הסוף הכניס פרויאס סצינת אפקטים מיוחדים מרשימה ביותר, גם אם מטרידה. זו בחירה כל כך חכמה, כי היא מסיחה את הדעת מכך שסופו של הסרט מקושקש למהדרין. העלילה קורסת לתוך איזה חור שחור, משמידה כל מה שמסביבה ומסתיימה בדאוס-אקס-קייג'ינה, פתרון בלתי סביר הנתמך בהמון רעש ואפקטים מיוחדים, ומותיר אחריו שאלות "מה זה היה אמור להביע" יתומות. לפחות אני יכול לומר שעד שלב מאוחר בסרט לא ראיתי את זה בא.
בסיכום סופי, 'הנבואה' הוא סרט אסונות שהוא לא אסון. אם באתם בשביל האפקטים, תקבלו תמורה מלאה לכספכם. גם חובבי המתח שמסוגלים להתעלם מהסוף יצאו מרוצים. אבל מי שחיפש סרט מתח אינטליגנטי בבימוי אלכס פרויאס, ייאלץ לראות שוב את 'עיר אפלה'.
אני דווקא חשבתי
לא נראה לי שזו הייתה אופציה.
למה לא?
רגע, אם לא אהבת את הצילום, השחקנים והסוף
מהאהבת
נההה.. אוף, אני לא יודע מה לחשוב על הסרט הזה.
יש בו כל כך הרבה בעיות מצד אחד (התסריט, המשחק, הסוף [שגורם להרבה דברים שקרו בסרט הזה להיראות פתאום כמיותרים לחלוטין]) ומצד שני כל כך הרבה טובים (הרבה סצינות מתח אפקטיביות, כל הצד הויזואלי של חלק מהסצינות, סצינת הוואן-שוט המפעימה, הסוף הכל-כך לא הוליוודי טיפוסי).. האמת היא שאני מעדיף פשוט לא להכריז עליו כאל "טוב" או "רע" אולי פשוט עדיף יהיה לקרוא לו "מעניין"? מה גם שנראה לי שלמרות כל הקטילות הסרט הזה הולך להיות מוערך מאוד בעתיד.
*דברים* -טובים-
כמו נקסט, אבל הרבה יותר גרוע
אממ אני לא מעודכן.
מה אנשים לא אוהבים בנקסט?
הכתוב והתמונה
איזה מצחיק זה לקרוא על מידת העגמומיות של ניקולס קייג' ואז לקלוט את התמונה בצד.
לא הגזמתם בכלל.
אני לא יודע מה איתכם
אבל אני הלכתי לסרט הזה עם חבר ושנינו יצאנו פעורי פה ממנו, אני לא נרגעתי ממנו יומיים, הוא סרט חזק עם כל התסביכים העלילתיים המגוכחים פה ושם שיש לו ומשחק הבסדר מינוס, הססרט מותח מפחיד לעיתים ומלא בהפתעות.
הוא בעיקר סרט חזק מאוד, אני כן בנאדם שמתלהב מסרטים אבל מה שהסרט הזה הותיר אצלי רק סרטים כמו ממנטו ואפקט הפרפר הצליחו, שאני אחשוב על הסרט יום וחצי יומיים קדימה.
הסצנה הכי מקפיצה
שאחותו של קייג' עשתה לו בו!!
היה לי אחה''צ פנוי אז נכנסתי לסרט.
חבל שהיה לי אחה"צ פנוי.
(ובמילים אחרות: שיא של טימטום שלא היה כדוגמתו. ואני חובב גדול של סרטי אסונות. )
דאוס אקס קייג'נה
המוטיב התיאולוגי.
אני לא יודעת איזה סרט אתה ראית, אבל ב"הנבואה" שאני ראיתי, אף אחד לא ניסה להסתיר את המסרים הדתיים.
מסכים עם רוב
התגובות לגבי הטיפשות והאפקטיביות של הסרט .
יצאתי עם הרגשה של וואו ואחרי רגע הבנתי שבעצם לא ראינו כלום … סתם גיבוב של שטויות שהחליטו להפוך לתסריט.
מה שכן, סצינות האסונות אכן מדהימות.
אה – וגם את השילוב של בטהובן בפסקול היה מצמרר ומצוין (הקטע שניקולס שומע בבית וברכב בסוף, אותו קטע שהיה בכתוביות הפתיחה של The Fall).
ממש חייב להסכים!
נראה כאילו הצטברו יותר מדי קטעי אסונות CGI ששלחו חברות עצמאיות לאולפנים הגדולים ועכשיו הם שוברים את הראש איפה עוד אפשר לשבץ אותם.
ע"ע גם: 2012
היום סרט בלי איזה קטע השמדת העולם ב-30 שניות, הוא כבר לא סרט…
"קולה! איפה שמו את הקולה!"- גדול!
ויש כמובן את הסיקוול:
"מקלדת! תבדוק במקלדת!"
זאת כל הפואנטה.
זה לא מה שכתוב ביחזקאל א
זה מה שכתוב ביחזקאל א'.
http://www.mechon-mamre.org/i/t/t1201.htm
אמרו את זה קודם לפניי, לא משנה:
הנביא יחזקאל הוא בומבה של נביא.
זה מה שכתוב ביחזקאל א'.
אני יודעת מה כתוב שם – אני פשוט לא אוהבת לראות מידע שגוי מוצג בביטחון בתור עובדה.
אסלאם, יהדות ,נצרות
מה הדת הר ביעית
אסלאם, יהדות ,נצרות
דרוזים?
לא, דת הג'די.
יש בהינדואיזם מלאכים?
זה בסדר, אנחנו שונאים אותו בחזרה
אממ.. אבומינציה? "תועבה" כבר לא תופס?
(ניטפוק? אולי, אבל מי אומר אבומינציה?)
או אולי התכוונת לזה?
http://en.wikipedia.org/wiki/Abomination_(comics)/
סרט טיפשי
אני מצטער, זה נאמר, אבל צריך להיאמר שוב. ושוב. ושוב.
חוץ מסצנות האסונות אין שום סיבה לעינויים ויזואליים מהסוג הזה. אני לא חושב שאפשר לקרוא לדבר הזה שגרם לדמויות לעשות את מה שהן עושות "עלילה" זה יותר "randomness" (שאגב בכלל לא הוסבר שם כמו שצריך). הדמויות פשוט עושות דברים, לא בהכרח עם קשר הגיוני ו\או מתקבל על הדעת.
מילא זה היה למען מטרה טובה, אבל רוב הסרט זה סתם מריחות של סצינות משעממות. והסיום המאוד מאוד מאוד צפוי מראש (זה אולי נשמע סותר את מה שאמרתי קודם, אבל אקראיות יש רק בעלילה, לא במוחות ה-איך נאמר-פחות ממבריקים של התסריטאים).
אה, ומי שלא הכיר את יחזקאל א וצפה בסרט באמת פספס חצי מהרמיזות.
קודם כל יש את התמונה שהם מוצאים. אח"כ יש את ה"שרפים עומדים ממעל לו שש כנפיים לאחד" ואופס, החייזרים הופכים למשהו מותך כזה עם כנפיים. וה"נגה" שזה פחות או יותר היה הצבע הרשמי של הסרט…
סרט טיפשי
הי, לא רק סצנות האסונות שוות, גם הסצנה בסוף עם המוזיקה הקלאסית, השלוותית משהו.
ושוב… סרט טיפשי!
סרט טיפשי
אע… סתם קטע של "בוא נתלהב בקצת אפקטים ויזואליים"…
מיותר לחלוטין לטעמי (כמו רוב הסרט).
מה שמצאתי אירוני הוא שבמדרשי חז"ל אומרים שעץ הדעת היה חיטה (איזה כיף להיות יהודי).
נדמה לי שסגרו בסוף על תאנה.
לרגע קיוויתי שהעץ הזוהר הוא עץ החיים. תמיד תהיתי על ההתעלמות המופגנת ממנו.
סגרו בסוף על כמה אפשרויות.
אגוז, אתרוג, חיטה, תאנה וגפן (הראשון הכי פחות נפוץ, האחרון הכי נפוץ).
פרטים (למשל) כאן: http://mikranet.cet.ac.il/pages/item.asp?item=7568&kwd=5864
נדמה לי שסגרו בסוף על תאנה.
משום מה התנ"ך ממש יוצא נגד חיי נצח… זה איזשהו פולמוס כזה עם כל שאר הדתות. אף אדם לא חי לנצח, (אליהו נשרף, אם לא שמתם לב).
נשרף? רוב הפרשנים לא מסכימים
עם הפרשנות שלך. ולמעשה, גם מהתנ"ך המזכיר 'רכב אש וסוסי אש' בזמן עלייתו בסערה השמימה, היא לא מתחייבת.
אתה נורא מצחיק
אתה יכול לעשות כזה דבר עם סרטים אחרים
וזה נורא נכון
סרט מטומטם
התחלה מצויינת, בשניה שהם הגיעו להווה זה נהיה זוועתי.
בדיוק! בשניה שהגיעו לניקולס קייג' זה נגמר
סרט כזה אין בעיה בכלל לצלם.
הנה המתכון:
1. צלם (הרבה) סצינות אסונות שלא קשורים לכלום, אבל נראים טוב ויזואלית (זכור לתת טיפ נדיב לחברה מה-CGI).
2. טול את ניקולס קייג' ומול מסך ירוק בקש ממנו לעשות את הפרצוף הרגיל שלו.
3. לבשל עם מעט עריכה ו… וואלה! סרט אסונות "סוף העולם".
הנבואה - The Fall
האם עוד מישהו מלבדי שם לב שהמוסיקה שניקולס קייג שמע בסטריאו בביתו, לאחר שהשכיב את בנו לישון, בערך 20 דקות מתחילת הסרט (ואפילו הגביר את הווליום בעצמו) היא בדיוק אבל בדיוק אותו קטע מוסיקלי הפותח את הדקות הראשונות בסרט משנה שעברה "מעבר לכל חלום" ??
אתה מתכוון לזה?
מסתבר שזה בטהובן:
http://www.youtube.com/watch?v=LdfNTO_o-3k
מסכים בגדול עם הביקורת.
אם היית *משוכנע* שאתה עומד למות בתאריך מסוים, זה היה היינו הך.
ואיך זה שלא החליפו את הדלת במשך כל השנים האלה?
http://gunshowcomic.com/d/20090409.html
מה היה הקטע עם האבנים השחורות?
למה הם השאירו אותן בכל מקום? למה הם נתנו אבן כזו לילד ואז השאירו אחת על הטלפון ועוד כמה בבית של האמא המנוחה?
אבל זה לא מסביר למה הם עשו את זה
למה לטרוח ולפזר אותן בכל מקום?
אבל זה לא מסביר למה הם עשו את זה
אני חושבת שהאבנים נדבקו אליהם ונפלו בכל מיני מיקומים אסטרטגיים. חייבת להיות סיבה לזה שהאבנים מתרוממות כשהחללית ממריאה. הם ממגנטים את האבנים האלה.
הערת ספוילרים:
כשמסמנים ספוילר צריך לא רק לכתוב זאת בכותרת או בגוף ההודעה, אלא גם לסמן את הריבוע הקטן שמופיע מתחת לכל תגובה ושכתוב לידו "סמן כאן אם ההודעה מכילה ספוילרים (פרטים על עלילת סרט כלשהו שעלולים לקלקל את ההנאה ממנו למי שטרם צפה בו)", ריבוע שנמצא ממש מעל כפתור ה'שלח'.
כך ההודעה מסומנת כספוילר בצורה יותר בולטת, ואנשים – בעיקר קוראים וותיקים באתר – יודעים להימנע ממנה.
תודה.
הערת ספוילרים:
קיבלתי. תודה.
לכל מי שתוהה למה נעלמו כאן הודעות: בגלל ספוילרים בכותרות.
נא לא לכתוב ספוילרים בכותרות של ההודעות. אף פעם.
תודה.