ביקורת: ההרג

קובריק לפני קובריק.

לכל חובב קולנוע, אני מניח, יש את הסרט האהוב עליו שבוים על ידי סטנלי קובריק. חלק מעדיפים את "התפוז המכני" או "2001: אודיסאה בחלל", אחרים מעדיפים את "שבילי התהילה" או "מטאל ג'אקט", ויש כאלה שלדעתם שום דבר לא יכול להתחרות בסאטירה המבריקה שהיא "דוקטור סטריינג'לאב". הבחירה האישית שלי היא סרט בפרופיל נמוך בהרבה מכל הנ"ל – "The Killing" (ששמו תורגם מילולית לעברית כ"ההרג" למרות שתרגום מדויק יותר יהיה "השלל" או "המכה"). הסרט הזה, השני באורך מלא שקובריק ביים, הוא במידה רבה "קובריק לפני קובריק". לפני שהוא עבר לביים סרטים שבהם, מעבר לכישרון המדהים שלו, הוא ניסה גם להגיד משהו, The Killing הוא סרט שבו ניכר שלא היתה לקובריק יותר מדי יומרה מעבר ללספר סיפור פשע יעיל. ו-וואו, כמה שהוא עושה את זה טוב.

במרכז עלילת הסרט ניצב ג'וני קליי (סטרלינג היידן), מוח קרימנלי מבריק שאוסף סביבו צוות של אנשים ונותן לכל אחד מהם משימה – חלקן חוקיות, חלקן פחות, אבל כולן ביחד אמורות להוביל אותו אל הפרס הגדול: כל הכסף שנצבר אצל סוכנות ההימורים במהלך מירוץ סוסים חשוב. 

המעקב אחרי התפתחות המזימה צעד אחרי צעד הוא האטרקציה העיקרית בסרט, ומתבססת על אחד העיסוקים המוקדמים בקריירה של קובריק: שחקן שח. הצפייה ב"ההרג" מזכירה צפייה במשחק שח בהילוך מהיר: מהלך, ועוד מהלך, ועוד מהלך – לפעמים התכנית האסטרטגית סופגת מהלומה, לפעמים מאבדים כלים, אבל האופן שבו הכל מתכנס למהלך האחרון, המנצח (או שלא) כתוב ומבויים בווירטואוזיות שמעריצי קובריק יודעים לצפות לה. צילומי השחור-לבן מדלגים במהירות בין זירות התרחשות ודמויות, ונותנים לסרט תחושה דחוסה שמשאירה את הצופים תוהים עד לרגע האחרון איך הסיפור הולך להסתיים. 

וזה הישג די מרשים, בהתחשב בכך שחלק גדול מהמרכיבים שמזוהים עם סרטים אפלים לא נמצאים פה. אמנם יש עשן ואלכוהול, אבל רוב הסרט מתרחש בכלל באור יום ולא בחשיכה מאיימת; ועד הרגעים האחרונים ממש לא תמצאו בסרט את התחושה שהסכנה סוגרת על הגיבורים מכל כיוון. הייאוש שמאפיין את גיבורי "ההרג" הוא פחות מיידי ויותר קיומי: כמעט כולם הגיעו לקצה הדרך ומנסים לגרד כמה גרושים, לעשות מכה (כמו שהשם של הסרט מעיד). צילומי הצילום בשחור-לבן נותן לכל ההתרחשויות מראה פחות "אווירתי" ויותר ריאליסטי ומחוספס.

גם צוות השחקנים המצוין הוא אחת האטרקציות הבולטות בסרט, ובראשם היידן (שלימים ישחק גם את הגנרל המטורף ב"דוקטור סטריינג'לאב") בהופעה קרה ומחושבת. אלישע קוק ג'וניור שלצדו בולט לפחות באותה מידה בתפקיד פושע קטן וחסר עמוד שדרה שנשלט על ידי אשתו המפלצתית (מארי וינדזור). זה, אגב, אחד החסרונות הבולטים ב"ההרג", לפחות בעיניים של צופים וצופות עכשוויים – בצוות שחקנים מגוון ומרשים שהדמויות הגבריות שלו מאופיינות היטב יש רק שתי דמויות נשיות, אחת היא הסטריאוטיפ של האשה הנאמנה והתלותית והשנייה היא הסטריאוטיפ של השרמוטה. זה לא יוצא דופן בז'אנר באותה תקופה, אבל זה בכל זאת צורם. 

כמעט 70 שנה אחרי שהוא יצא למסכים, "ההרג" הוא עדיין מותחן פשע כיפי במידה לא רגילה, ולמרות שהוא פחות ידוע מהסרטים ה"גדולים" יותר של קובריק, הרבה מאוד במאים הכירו בחשיבות שלו ונתנו לו מחוות ביצירות שלהם – רשימה חלקית ביותר כוללת את קוונטין טרנטינו, ג'יימס קמרון, ג'ון וו וכריסטופר נולאן. למי שטרם גילו אותו – מדובר בחוויית צפייה מומלצת ביותר.