"עולם היורה: עולם חדש" הוא סרט מיותר.
עכשיו, להיות מיותר זה לא בהכרח בעיה. אפשר להניח שגם "עולם היורה" הראשון מ-2015 לא היה ממש נחוץ, אבל זה היה סרט סבבה שסיפק שעתיים מהנות וענה – גם אם באופן צפוי – על השאלה "מה אם אנשים היו מטומטמים מספיק כדי לחשוב שעוד פארק דינוזאורים זה רעיון לא רע?". הבעיה היא שהסרט החדש הוא לא רק "לא נחוץ", אלא גם עונה על שאלה שונה לחלוטין: "מה אם התסריטאים היו חושבים שהצופים מטומטמים מספיק כדי לחשוב שאותו סרט פעם נוספת זה רעיון לא רע?"
כי זה "עולם חדש": עוד מאותו הדבר, אבל בדיוק אותו הדבר, בלי בדל של ענין חדש או משהו מסקרן. הסרט אולי מנסה בהתחלה להתחפש למשהו אחר, אבל זה קודם כל הופך את המערכה הראשונה למבולגנת להחריד, ואחר כך גורם לתחושת נבגדות כשמבינים שזו רק תחפושת.
אז איך זה מתחיל? רע. קודם כל, כי מסתבר שכל תחושת ה"הכל הולך לעזאזל" עימה יצאנו בסיום הסרט הקודם לא ממש היתה מוצדקת, כי בעצם אין בעיה שדינוזאורים יסתובבו חופשיים בעולם שממשיך להתנהל פחות או יותר אותו הדבר. אבל מילא זה – הצורה בה הסרט מספר לצופים את מה שהם צריכים לדעת היא אחת השנואות עליי: מונטאז' עיתונאי. אין. פתרון. עצלני. יותר. להעברת. מידע. ממונטאז'. עיתונאי. פשוט אין. בשלב מסוים הוא מפסיק אפילו להעמיד פנים שהוא באמת מונטאז' ששודר היכנשהו בעולם של הסרט, וכמעט מודה במפורש שהוא הוכן בשביל הצופים.
ומילא אם מה שמסופר במונטאז' הזה היה מעניין, או היה עושה את העבודה. הוא לא זה ולא זה: הצופים רואים קטעים בודדים של דינוזאורים תוקפים עוברי אורח פה ושם (רובם הופיעו בסרט הקצר "הקרב בביג רוק" שהוציא טרוורו לפני כמה שנים), ושומעים שיש גוף מסחרי גדול בשם "ביוסין" שקיבל בלעדיות מרוב הממשלות על נושא הדינוזאורים ומקבץ אותם במתחם-שקר-כלשהו-איפשהו, כי למה להשאיר את הדינוזאורים בגלובוס בצורה שבאמת תאתגר את בני האנוש. והיי, הנה ראש ומייסד התאגיד הבכלל-לא-מרושע הזה, מה-שמו-נבליהו! ואם תחפשו בוויקיפדיה תגלו אפילו שהדמות הזו הופיעה (בגילומו של שחקן אחר) כבר בסרט המקורי! המשכיות!
כאמור, המונטאז' הזה אפילו לא מכין את הקרקע כמו שצריך, כי מיד אחר כך הסרט מקפץ בצורה מבלבלת ברחבי הגלובוס כדי להציג לנו בצורה מרושלת את הנפשות הפועלות שרובן חוזרות מהסרטים הקודמים: מאמן הרפטורים אוון גריידי (כריס פראט האנמי לגמרי) והחברה שלו קלייר (ברייס דאלאס הווארד האנמית רק קצת פחות) מגדלים בשומקום את מייזי (איזבלה סרמון), הנערה המסתורית מהסרט הקודם, ושומרים בסביבה על בלו, הרפטורית שמחבבת את גריידי משום מה. אחרי השתיים האחרונות רודפים כל העת בעלי אינטרסים בעלי ממון.
במקביל, ברחבי אמריקה מתפשטת מגפת ארבה אימתנית שמורכבת מפרטים בגודל מפלצתי, ונדמה שיש לתאגיד ביוסין קשר אליה. דוקטור אלי סאטלר (לורה דרן) מתבקשת לחקור את הנושא, וכיוון שזה משעמם לעבוד לבד היא מגייסת גם את המדען אלן גרנט (סם ניל). הם נעזרים בדוקטור איאן מלקולם (ג'ף גולדבלום), שמשמש משום מה כיועץ לתאגיד ביוסין.
אז כן, בהתחלה זה נראה כאילו יהיה לסרט משהו להגיד בנושא… כלשהו. אבל ההתחלה המפוזרת (יכלו להביא עורך טוב יותר, בחיי) מתבררת כלא משתלמת, כי הסרט אמנם זוקף את ראשו במערכה האמצעית, אבל אז מתרסק במערכה שלישית ארוכה, ארוכה, ארוכהההההה, שכל כולה "דינוזאורים!!!!!!!!!"
וכן, לפני התלונות, בואו נעצור רגע ונפרגן למערכה האמצעית. היא היעילה ביותר בשני קווי העלילה: השלישיה ניל-דרן-גולדבלום עושים שטויות במתחם של ביוסין ונהנים מכל רגע, והבמאי קולין טרוורו נזכר פתאום שבעצם להכניס אקשן דינוזאורים לאזור של ציליוויזציה מתקדמת זה דווקא רעיון מעניין. ההבטחה הזו לאקשן חוצה ז'אנרים תפסה אותי עוד מהטריילר, ואכן, סיקוונס האקשן במלטה עם פראט ודאלאס-הווארד הוא מוצלח ממש: דמיינו את סיקוונס הפתיחה של "לא זמן למות", רק עם דינוזאורים. זה מגניב כמו שזה נשמע.
אבל אחרי שמוסיפים לתוך העיסה שהיא הסרט הזה עוד כמה דמויות שטוחות כמו פיתה ומתקדמים לעבר הסוף הגדול, אנחנו מגלים שהוא עוד רחוק; ויותר גרוע, שהוא משעמם.
המערכה השלישית, יובהר בזאת, לא רעה כסרט דינוזאורים. היא פשוט לא עושה שום דבר שלא ראינו עד עכשיו בחמשת הסרטים הקודמים, והדרך אליה כל כך ארוכה ומפותלת שזה מרגיז. אחרי ש"סתם" דינוזאורים כבר לא היוו איום מספיק גדול עבור הסדרה, ב"עולם היורה" הראשון האתגר החדש היה דינוזאורים שמעולם לא התקיימו אלא תוכננו גנטית. הרעיון הזה הגיע למיצוי מוחלט בסרט השני, וכעת לא נותר ליוצרים שום רעיון להתמקד בו, אז הם עשו אחורה פנה, לא חידשו כלום וקיוו שהמגניבות של איחוד הכוחות עם כוכבי העבר תסתיר את הגנריות. היא לא. שני הדברים היחידים שיש לי לומר להגנתם של מרדפי הדינוזאורים בחלקו האחרון של הסרט הם שמי שראה את הפרולוג של הסרט ששוחרר לאינטרנט כבר די מזמן (והושמט בסוף מהסרט עצמו) ייהנה מסגירת מעגל חביבה, ושהסרט עושה שימוש טוב בדינוזאור מכוסה נוצות, מין ברווז ממש גדול וממש מכוער שמופיע לראשונה בסדרה.
אבל מילא תחושת ה"ראינו את זה כבר". אני לא תמיד מתנגד למנה שנייה של גלידה שאני אוהב. הבעיה המהותית פה היא תסריט עצל ונוראי שמצליח, למשל, לקחת את אחד הרגעים המטומטמים מהסרט הקודם ולהפוך אותו למטומטם אפילו יותר. ואם פיתולי עלילה כאלו לא מספיק גרועים בשבילכם, אז הסרט גם מבצע את הקטע המרגיז של "בואו נסווה את העצלות שלנו במחוות לסרט המקורי". זה מעצבן פעמיים: קודם כל, כי זה נעשה צפוי הרבה יותר מדי מוקדם, אבל בעיקר כי זה מכריח דמויות להתנהג בטיפשות מתסכלת.
אז כן, הפרק הסוגר של הטרילוגיה המודרנית עם ה"יורה" לא משהו. אם הסרט הראשון בה היה בעצם רימייק-להלכה חביב שעבד היטב כי הוא עשה את מה שאהבנו פעם אבל קצת אחרת, והפרק השני שכבר היה מטופש להחריד נהנה לפחות מבימוי פנומנלי של ג'יי. איי. באיונה ומצילום מרהיב של אוסקר פאורה – הרי שעכשיו כל הסטנדרטיות הזאת שמסביב לא מצליחה להסתיר את חוסר היצירתיות שפושה בכל פינה. זה לא גרוע, זה אפילו יעיל לרגעים – אבל זה פשוט מיותר.
אחלה סרט.
יש דינוזאורים והם נראים מעולה, וזה בנוסף לסצינות אקשן מצוינות שלוקחות את מרבית סרטי האולפנים עמוסי האפקטים.
הוא גם סרט מאד מטופש ולא קוהרנטי אבל היו בו רעיונות די מעניינים. האווירה הדיסטופית, הריגול התעשייתי, ענייני האקלים מהדהדים חזק בעיקר כי היום יש מחסור בחיטה. בקיצור, הלב במקום הנכון אבל התסריט כאילו נתפר וכתב בידי אלגוריתם. אני אפילו לא אטרח לציין את כל מה שמטומטם כאן, אבל זה לא לוקח מהכיף לרגע.
בכללי, סיקוולים לפארק היורה קצת מזכירים לי את סטאר וורס. מרביתם די באותה רמה, על אף שהם גוררים לעיתים ויכוחים מאד להוטים. אם אתם אוהבים דינוזאורים – קשה לי להאמין שהסרט יאכזב בעיקר כי הם נראים טוב מתמיד.
והאיחוד בין אלי לאלן (ומאוחר יותר איאן) היה חמוד ממש. אהבתי את זה שאלי חוקרת האקלים באה לגייס את אלן כעד למשימה שלה לא בגלל שהוא מומחה בתחום אלא פשוט האדם שהיא הכי סומכת עליו. בקיצור, חמוד ממש. הלוואי והיה יותר מזה בסרט.
נ.ב.
טרבורו היה כנראה צריך להשאיר את הבימוי לבאיונה.
האווירה הגותית והאפילה שהוא הכניס לסרט השני היתה נהדרת ויש מצב שהוא היה הופך את התסריט הזה למשהו טיפה יותר אמנותי. אולי.
מצד שני, באיונה במאי מעניין מדי בשביל להתבזבז בעוד סרט של פארק היורה.
אפילו לביים את השני פרקים הראשונים לסדרת הפריקוול של שר הטבעות עדיף.
לפי איך שזה נראה כרגע, אני ממש לא בטוח…
(ל"ת)
הטריילר שנמך את הציפיות אבל לפני שהוא יצא חשבתי שזה פרוייקט שעדיף להיות מעורב בו מאשר עוד המשך של פארק היורה.
ועדיין לא נמוגה תקוותי, אולי יצא משהו מהסדרה הזו (אחרי כל הכסף שנשפך עליה אני מקווה שלפחות יהיו צילומים יפים להסתכל עליהם מניו זילנד).
מה שיותר מעורר תקווה לגבי המשך הקריירה שלו, סרטו הבא אמור נקרא Society of the Snow, צולם בסיירה נבדה בספרד (מקום מומלץ לטיול),דובר ספרדית ואמור לצאת בנטפליקס שנה הבא. מבוסס על ספר שהוא בעצם עדויות של ניצולים מהתרסקות מטוס (אולי המשך רוחני לבלתי אפשרי). נשמע עדיף מלביים סרט בפרנצייז אבוד.
נראה שזה הסרט הגרוע בסדרה
מסכים עם רוב מה שנאמר בביקורת.
בפודקאסט שלנו צחי ואני דנו בסרט בצורה עמוקה. הפעם די הסכמנו שהסרט מבולבל ומיותר אבל שהאקשן מרהיב והאשליה של חיים לצד דינוזאורים נראית מדהים. גם לא אהבתי את פיתולי העלילה מהסרט הקודם לגבי הילדה (מייסי לוקווד)
מוזמנים להאזין ולהגיב כאן – https://sites.google.com/view/sarcastim/%D7%A1%D7%A8%D7%A7%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%9D/Jurassic
אם אני הייתי הבמאי אז בשביל השעשוע
הייתי מחליף את כל הדינוזאורים בדינוזאורים מדוייקים היסטורית (נוצות והכל) ולא מסביר את זה בכלל
בוא נדבר רגע על העלילה.
חברת ביו משהו מהנדסת ארבה שיאכל רק חיטה שלא הונדסה ע"י אותה החברה וככה להשתלט על עולם. הטובים מנצלים ילדה ששובטה גנטית אבל עם תיקונים על מנת להרוג את כל הארבה.
איזה מילה לא מופיעה בעלילה?
לשמוע עוד מילים שלא מופיעים בעלילה, ועל החוויות של אורן מהסצינה במלטה, מוזמנים להקשיב לפרק בפודקאסט שלנו – סרקאסטים
https://sites.google.com/view/sarcastim/%D7%A1%D7%A8%D7%A7%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%9D/Jurassic?authuser=0
ואלה היה סרט נחמד ביותר ומהנה ואתם סתם מגזימים
אחלה סרט, נהנתי צחקתי
אבל פתאום קלטתי שהנוסטלגיה לא שיחק תפקיד משמעותי עבורי, כי אין להם דמויות משפטים שזכרתי? סטאר וורס וספיידרמן זה היה אחרת. אבל באתי בשביל דינוזאורים ואקשן וקבלתי את זה. למרות שהחבר שהיה חסר לו קצת הרגשה של סרט דינוזאורים בשטח פתוח והוא הרגיש שזה יותר סרט אקשן.
דבר קטן שהוא גדול, הייתי באיימקס אבל הסאונד היה בלתי נסבל ברמה שכסיתי כבר את האוזניים ואתה מרגיש שנעשה לך נזק. במיוחד בצרחות של הדינוזאורים זה בלתי אפשרי. במשרד טענו שכל סרט נבדק לפני. ראו הוזהרתם. להערכתי חבר להם טיונינג או שהרמקולים כבר נהרסו.
איפה הסצנה של הטי רקס בדרייב אין?
מתוך הביקורת
הסצנה המדוברת מופיעה שם.
ראיתי את הסרט עם חבר רק בגלל שהוא רצה סרט בשבת בצהריים וזה היה היחיד בסביבה.
פשוט גרוע וחסר ערך מוסף. קודם כל, הביוסין האלה מפלילים את עצמם מראש. ארבה שלא נוגע בשדות שמשתמשים בזרעי ביוסין? אלי סאטלר עלתה על זה בשניה, אין סיבה לחשוב שהם היו מצליחים להסתיר כזה דבר.
ורגע, מה הקשר של העלילה הזו לדינוזאורים בכלל? אין קשר. במקרה ביוסין היא גם החברה שמחזיקה בכל הדינוזאורים. מה קרה לאינג'ן? אף אחד לא מזכיר אותה בכלל.
והדינוזאור הגדול והחדש התורן? לא מקבל הצגה ראויה בכלל. האינדומינוס והאינדורפטור זכו ליותר תשומת לב ובנייה הדרגתית. הגיגנטוזאורוס נמצא שם רק כדי שיהיה לטי-רקס במי להילחם. ולמה בכלל יש עוד זנים מהונדסים גנטית של דינוזאורים? ביוסין רק משמרת אותם, לא מוכרת. האינדומינוס היה אטרקציה תיירותית, והאינדורפטור כלי נשק. וזה? לא ברור.
והמשחק, אוי, כמה שהוא חיוור ודלוח. סם ניל נראה עייף ומשועמם, סקוט קמפבל וג'ף גולדבלום מלמלים את השורות שלהם בחוסר שיכנוע, ורק לורן דרן נראית נלהבת כמו שהייתה לפני כמעט 30 שנה. גם ברייס דאלאס הווארד עושה עבודה טובה כשהיא בורחת מדינוזאורים, ואיכשהו היא נראית יפה יותר ויותר מסרט לסרט.
והנרי וו? למה פתאום הוא האיש הטוב? הוא זה שהינדס את הארבה הארור, לכל הרוחות! במציאות הבנאדם היה הולך לכלא בעוון פשעים נגד האנושות, אפילו אם פיתח תרופה לבעיה שהוא עצמו יצר.
ובסצינת השיא של הסרט, לכל אחד יש הזדמנות כמעט-ליפול-לתוך-לוע-של-דינוזאור, בזה אחר זה. בשלב כלשהו ציפיתי לשמוע את אופרה וינפרי צועקת:You get to be almost sucked into that dinasaur mouth! And you get to be almost sucked into that dinasaur mouth! And You get to be almost sucked into that dinasaur mouth!
מיותר
זה סרט מטומטם ובהחלט לא טוב, אבל גם לא האסון הגדול שהמבקרים עשו ממנו. לא יודע מי חשב שצריך לזנוח את עלילת "איך העולם שלנו עכשיו כשהוא מלא בדינוזאורים" אחרי 10 דקות בשביל עלילת "טים-קוק-מעלי-אקספרס מגדל זן מסוכן של ארבה", אבל אני מקווה שהוא פוטר. יש פה שחקנית חדשה, ובסצינות הקצרות שלה עם כריס פראט יש להם הרבה יותר כימיה משהייתה לו עם ברייס דאלאס הווארד בכל שלושת הסרטים האלה.
בקיצור, לא טוב אבל וואו, הקודם היה ה-ר-ב-ה יותר מטומטם. מה שכן, לא אסלח לסרט הזה על שגרם לי לשמוע את לורה דרן אומרת "He slid into my DMs". סיום מטופש ומיותר לטרילוגיה מטופשת ומיותרת. לפחות לסטאר וורס היה את "אחרוני הג'דיי"…
מצטער אבל עדיין לא מובן לי מדוע ברייס דאלאס הווארד משחקת בסרטים.
חוץ מנפוטיזם הכוונה. לרוב אני לא אוהב להניח הנחות כאלו על אנשים, מאיה הוק ומרגרט קוואלי ראויות להיות על המסך למרות הייחוס המשפחתי, אבל במקרה הזה באמת שלא מוצא סיבה אחת לת לה תפקידיפ בסרטים. היא אפילו לא למלמית, היא מספיק מעצבנת כדי להוריד את הסרט (לא שכריס פראט הוא איזה פרטנר לסצנה אידיאלי אבל אפילו אותו אני איכשהו יותר סובל, והוא בלתי בעיניי).
(סליחה על הראנט חסר התוכן והמשמעות הזה).
היא באמת שחקנית לא טובה בדרך כלל
אבל ב"הכפר" היא היתה לא פחות מפנומנלית. אחת מתצוגות המשחק (בטח הנשיות) הטובות ביותר שראיתי בחיי.
גם ב-nosedive במראה שחורה היא הייתה מדהימה
(ל"ת)
לא הייתי אומר מדהימה אבל היא הייתה בסדר. אני חושב שיותר קל לה לשחק זיוף כי גם ככה היא מתקשה עם הבעת רגשות אותנטית כשחקנית.
(ל"ת)