במקור: Jeepers Creepers
תסריט ובימוי: ויקטור
סאלבה
שחקנים: ג'אסטין לונג,
ג'ינה פיליפס, פטרישיה
בלצ'ר, ג'ונתן ברק
בא לכם לראות סרט אימה?
(ותיזהרו כשאתם עונים. זוהי שאלה מכשילה).
סרטי אימה, כפי שכולנו יודעים, נחלקים לשני סוגים: סרטים שבהם רוצחים פסיכופאטיים פוסט-מודרנים רודפים אחרי טינאייג'רים מטופחים, וסרטים כבדי ראש ואיטיים שנקראים "אימה פסיכולוגית" ולבמאים שלהם יש שם מצחיק. אבל איזה אימה ואיזה בטיח – שני הסוגים הנ"ל אינם סרטי אימה אמיתיים. קודם כל, אין בהם מספיק דם. חוץ מזה, הם נעשים בתקציב גדול מדי, ועם שחקנים מוכרים מדי. והכי גרוע – הם לפעמים מצליחים מאוד, וחלקם אפילו (הו, האימה!) טובים! איכותיים! מקצועיים! זוהי שערוריה שאין כדוגמתה, וכל מעריץ מושבע של סרטי אימה – סרטי אימה אמיתיים – צריך להתקומם. בסרטי אימה, יסביר לכם חובב הז'אנר, צריכים להיות שחקנים שבחיים לא שמעת עליהם, בימוי מוגזם עד חובבני, הם צריכים להכיל כמה שיותר דם מלאכותי ואיברים כרותים (ריאליזם בתחום הזה בהחלט לא הכרחי. מה זה פה, 'טוראי ראיין'?) והסוף הטוב בהם לגמרי לא מובטח. לא תמצאו בהם טוויסטים מתוחכמים, ובוודאי שלא פסיכולוגיה. פסגת היצירה של סרטי האימה האלה – האמיתייים – היא לא 'פסיכו' של היצ'קוק, אלא 'Evil Dead' של סם ריימי.
אתם עדיין בטוחים שבא לכם לראות סרט אימה?
כי אם כן – אז יש. 'ג'יפרס קריפרס', קוראים לו, סרט המוצג, נכון לרגע זה, במספר קולנועים מובחרים בארץ. וזה חריג, כי סרטי אימה כאלה נדיר מאוד למצוא על מסך גדול יותר מ-29 אינץ'. מקומם הטבעי הוא בספריות וידאו, במדפים הפחות נגישים. בשנים האחרונות נראה שהסרטים האלה נכחדו, ואם הם כבר יוצאים לקולנוע, אין סיכוי שיגיעו להקרנות בארץ. אבל איכשהו, כנראה בטעות, הגיע אלינו אחד כזה, וגם הוא בטח ייעלם תוך שבוע-שבועיים.
לא ש'ג'יפרס קריפרס' הוא סרט אימה מוצלח באופן מיוחד. יש לו התחלה מבטיחה: טריש ודארי הם אח ואחות (כבר טוב: זה מבטיח שהם לא יתאהבו במהלך הסרט) שנמצאים במהלך נסיעה ארוכה במכונית הביתה, כשטנדר חלוד ומגודל, שנראה כמו שאלי האנה היה נראה אילו הוא היה טנדר, כמעט מוריד אותם מהכביש במפגן אופייני של נהיגה תל-אביבית. מאוחר יותר מבחינים טריש ודארי ההמומים באותו טנדר כשהוא חונה ליד כנסיה נטושה, ובנהגו, כשהוא משליך משהו – משהו עטוף בסדין – משהו עטוף בסדין מוכתם באדום – לתוך צינור תקוע באדמה. מכיוון שדארי וטריש הם דמויות בסרט אימה, ומכיוון שידוע (גם להם) שדמויות בסרט אימה תמיד מתנהגות בטפשות, הם מחליטים לרדת לעומק הצינור ולברר מה הסיפור שלו.
הפתיחה הזאת עשויה בצורה מצוינת: האח והאחות (ג'אסטין לונג וג'ינה פיליפס) משכנעים, הצילום טוב והאוירה מאיימת. מה שמתגלה בתחתית הצינור הוא באמת מזוויע, ובאמת מסקרן. בקיצור, זאת נראית כמו התחלה של סרט אימה נהדר. וכאן הוא מתחיל להידרדר.
מהר מדי הסרט פונה לכוון ז'אנר הטינאייג'רים-בורחים-מרוצח פסיכופאט. הרודף כאן אולי שונה במקצת מהרוצח האופייני, אבל המצבים שאליהם נקלע הזוג המבועת הם שגרתיים למדי, וכל יתר הדמויות בסרט לקוחות ישר ממחסני הדמויות השבלוניות המוכנות מראש. גם פואנטה של ממש לא תמצאו ב'ג'יפרס'. הסרט נוצר על ידי אנשים שלא יודעים לאיית 'קתרזיס'. אם הגעתם לסוף – תשמחו ששרדתם, וזה הכל.
מכיוון שאין לי וידאו, והשכלתי בתחום סרטי האימה בנוסח 'ליל הזומבים 4' היא מוגבלת, קשה לי לדעת לאיזה ציון יזכה 'ג'יפרס קריפרס' אצל המומחים לנושא, אבל אני מנחש שתעודת הצטיינות הוא לא יקבל. הסרט מלא בסצינות גועל קיצוניות יותר מהמקובל בסרט הוליוודי, אבל מבחינת כמות הדם השפוך בליטרים הוא לא מתחרה ביצירות כמו 'הניצוץ'. אה, ומפחיד? ככה-ככה. אבל לגבי הצופים הבלתי מנוסים, השילוב של גועל מפותח ועלילה חלשה עלול להפוך את הסרט לעינוי של ממש – מילא שיעמום, מילא גועל, אבל גם זה וגם זה?!
אתם אוהבים סרטי אימה? כאלה עם דם ואיכסה וצרחות והכל? האם אתם לוקחים בוידאו לפחות פעם בחודש סרט שהמילים 'זומבי', 'מוטנט', 'Dead' או 'טרומה' מוזכרות בשמו? אם כן, ורק אם כן, בואו לקולנוע, כל עוד הסרט מציג. לא כל כך בשביל הסרט, אלא בשביל החווייה: סוף סוף, לראות סרט כזה על מסך גדול, עם פופקורן שלא ראה מיקרו. לכל האחרים – ואלה רובנו – מומלץ לשמור מרחק של לפחות 350 מטר מכל אולם שבו מוקרן 'ג'יפרס קריפרס'. באמת שאתם לא צריכים את זה. לחובבי הז'אנר, ואך ורק להם.
- אתר רשמי
- ג'ינה פיליפס – אתר מעריצים
- הו, האימה
- Evil Dead
- איך מאייתים 'קתרזיס'
שימרו מרחק.
כאב הבטן שלי התחיל עוד הרבה לפני שהגיעו קטעי הגועל.
אני לא יודע מה היה בטפשות המוגזמת שבתסריט שגרם לי לאותם יסורים, אבל הכאב בהחלט היה פיזי. כבר מזמן אני יודע שאני אלרגי לטמטום, אבל מפגן שכזה של חוסר טעם לא ראיתי מזמן.
ואז הגיעו גם קטעי הגועל. לא עשויים טוב במיוחד, לא אמינים כל כך, לא הכי מגעילים שנראו מעולם על המסך, אבל הם כבר שברו אותי. יצאתי מהאולם מספר דקות לפני ההפסקה, ולא טרחתי לחזור.
ראיתי סרטים גועליים יותר, והרבה. ראיתי סרטים טפשיים יותר, אם כי לא הרבה. באמת שאין לי קיבה רגישה (ב'חניבעל' התענגתי.)
אבל לצאת מאולם הקולנוע באמצע הסרט? פעם אחרונה שזה קרה הייתי בערך בן 10, וההקרנה של המיטה המעופפת של דיסני היתה פגומה ביותר (אם כי איני בטוח שהכרתי אז את המילה 'פגומה').
אתם יכולים להתייחס לזה כמו לסוכריות האומץ הסופר-חמוצות – אם אין לכם מה להוכיח לאף אחד, באמת שאין סיבה לראות את הסרט.
מתי כבר יבינו בהוליווד
שהז'אנר הזה מת?
הוא מת ביום שפרדי קרוגר נפח את נשמתו בפעם השביעית (כלומר, התחיל להפסיד כסף).
חלאס, סרטי אימה זה כ"כ אייטיז שבא להקיא.
גם הזבלונים האחרונים שנעשו סטייל "צעקה" ו"הקיץ האחרון" (גדולים ה"שפיות זמנית" האלה), זה פשוט דרעק מזוקק- גם מטופשים, גם מעצבנים וגם מתאמצים להצחיק באופן מעורר רחמים. (אכן- כתבתי "להצחיק". כי מפחידים הם בטח שלא).
מתי כבר יבינו בהוליווד
אני חייב לשבור מסורת עולמית ולציין דבר אחד- האייטיז שולתים!!!
בקשר להערה האחרונה
"אתם יכולים להתייחס לזה כמו לסוכריות האומץ הסופר-חמוצות – אם אין לכם מה להוכיח לאף אחד, באמת שאין סיבה לראות את הסרט."
אני לא בטוחה שהבנתי את המטאפורה שלך כמו שצריך, אבל אם התכוונת שאנשים אוכלים סוכריות אומץ רק כשהם רוצים להשוויץ בפני חברים שלהם, זה ממש לא נכון. לי למשל היה פעם מנהג לקנות סוכריה כזאת כל פעם שהייתי בקניון לבדי, ומי שהסתכל עליי בטח תהה למה אני עושה פרצופים חמוצים כל הזמן.
ואם במטאפורות עסקינן: "…טנדר חלוד ומגודל, שנראה כמו שאלי האנה היה נראה אילו הוא היה טנדר…" – רד פיש, קרעת אותי מצחוק! רק בשביל זה שווה לי ללכת לראות את הסרט. או שלא. אבל בכל מקרה, ביקורת נחמדה.
אני דווקא נורא אהבתי את הסוכריות
האלה. גם כדי למצוץ ככה סתם. מצד שני, תמיד הייתי הדפוק שאוכל בצל טרי כשמשעמם או שותה את הרוטב החריף. זה אומר שכדאי לי ללכת לראות את הסרט?
גמני אהבתי!
מבחינתי סוכריות האומץ הללו לא דרשו כל אומץ. חמוץ, זה הכל. מן אבקה כזו שעוטפת סוכריות מאוד טעימות וטעמה חמוץ אבל הטעם עובר לאחר מספר שניות של מציצה. בשעתו כשסוכריות האומץ היו להיט, חבריי לספסל הלימודים דאז ניסו לאתגר אותי, ופשוט לנפץ את הסוכריה בעודה בעטיפתה, כדי שהאבקה החמוצה תתפזר גם על גבי הרסיסים הקטנים של הסוכריה, ותגביר את הטעם החמוץ בפי. עברתי את המבחן הזה בלי בעיות.
מצד שני גם אני חובב סרטי גועל למיניהם, מסוגל לאכול סחוג ירוק בכפית, וכל היוצא בזה. אה כן, טרם ראיתי את "ג'יפרס קריפרס".
אבל זה אני…
נ.ב.: קבלו נא בתשואות רבות את הניק החדש שלי. עידן הסיוטים תם ונשלם.
350 מטר? אבל... אבל...
מה נעשה אם באולם השכן מקרינים סרטי מופת?
כן, 350 מטר.
את סרטי המופת תמיד אפשר לראות בקולנוע אחר, שלא מציג את 'ג'יפרס' באחד האולמות.
בד"כ אני עמידה מאוד בסרטים, אבל ב'ג'יפרס' היה קטע אחד שכבר עמדתי להקיא. ממש כך.
כנראה שלא הבנתי
ברגע זה סיימתי לראות את הסרט, ובאתי לקרוא מה כתבו עליו פה… הסרט היה דווקא חמוד, בהתחלה באמת מפחיד, ואחר כך סתם נחמד… אבל זו אני, אני אוהבת את ברוס קמפבל. P:
אבל בכל זאת, לא הבנתי מה היה כל כך מגעיל בסרט… אולי זה בגלל שראיתי את פרדי קרוגר 2 בסינמה 3 לפני שראיתי עכשיו את הסרט, אבל אני לא מצאתי בו שומדבר ממש מגעיל, ובטח שלא ברמה כזו שתגרום לי לרצות להקיא…
מה לעשות, אני מתרככת עם השנים.
עכשיו אני לא הבנתי
אולי פספסתי משהו. מה הקשר בין ג'יפרס קריפרס לברוס קמפבל?
אלם 2 הוא הסרט הגרוע בסדרה, ממש גועל נפש, יש לשמור מרחק.
אני לא מסכימה איתך.
אלם 2 מאוד גרוע, אבל הוא לא מגיע לקרסולייים של מספר 7.
דבר מוזר קורה לי
ראיתי את כל הפרקים בסדרה ממש מזמן, ועכשיו כל פעם שיש איזה פרק בסינמה 3 (שזה לפחות פעמיים בשבוע), זה תמיד נראה לי כאילו זה פרק שאף פעם לא ראיתי…
באיזה פרק הפיצה?!
אה, ולברוס קמפבל אין קשר לג'יפרס קריפרס. דיברתי על evil dead.
אאל''ט
הפיצה מופיעה בפרק השלישי.
בכל אופן, השביעי הוא אכן הגרוע מכולם, והשלישי והרביעי הטובים מכולם.
אם אפשר להתייחס ככה לסדרת סיוט ברחוב אלם
אז זהו, שלא!
השלישי זה בבית משוגעים, לא?
ראיתי אותו לפני שבוע, ובדיוק התקשר אליי מישהו ואמרתי לו שאני רואה את זה אז הוא אמר לי "אה, זה פרק מצוין… עם הפיצה!"… אז ראיתי עד הסוף, וחוץ מקטע שפרדי קורע לעצמו את החולצה ורואים את הראשים של הילדים בוקעים לו מהבטן והחזה (זה ספוילר?), לא ראיתי שם שום דבר שמזכיר פיצה…
זה עם הפיצה זה הרביעי.
אני כמעט בטוחה בזה.
לפרדי הרביעי. (אלא אם כן אני מתבלבלת בין הפרדים השונים)
זה הקטע שהגינגית נמצאת בעולם החלומות והוא מראה לה פיצה עם הראשים של החברים שלה, זה מאוד מזכיר את הסיצנה מהסרט השלישי בו הראשים נמצאים בבטן של קרוגר.
יכול להיות שמה שבלבל את מי שהתקשר אליך היה שרוב הנרצחים בפרק הזה היו הניצולים מהפרק הקודם.
סוף משוער.
אה כן אני טוענת שהרביעי והשלישי אומנם מצוינים אבל גם החמישי והראשון בהחלט שווים צפיה.
מסכים עם כל מילה
סרט באמת לא רע, ואפילו מקורי (בגבולות הג'אנר) ומי שמתכופף לקשור שרוכים לא ישר נרצח…
ואפילו יש קצת הומור עצמי!
ובכל מקרה, לא היה קטע אחד שגרם לי להפסיק לאכול…
שעת סיפור עם אורי...
עוד לא ראיתי את הסרט. עד שקראתי את הביקורת התכוונתי לראות אותו. בכל מקרה, זה הסיפור:
אני והחבר'ה הלכנו לראות סרט. לא זוכר מתי וגם לא זוכר איזה סרט. זה היה לא מזמן. התיישבנו והתחלנו לצפות בטריילרים לסרטים כאלה ואחרים. פתאום ראינו טריילר נחמד על סרט אימה כשבסופו הקריין (בקול בס שלא מהעולם הזה) הודיע שלסרט קוראים: "ג'-י-פ-ר-ס ק-ר-י-פ-ר-ס!!!".
כל-כך התרשמנו והשתעשנו מהקול שלו שהחלטנו 2 דברים:
1) אנחנו הולכים לראות את הסרט.
2) מהיום, בכל פעם שנצפה בקטע מפחיד בטלוויזיה או בקולנוע, ניקח אוויר ונאמר בגאווה: "ג'יפרס קריפרס!".
אני חושב שאת ההחלטה הראשונה נבטל…
אכן, הטריילר מעולה.
גם אני ראיתי אותה בקקולנוע, ולחשתי לחברה שלי שאת זה אני חייבת לראות בוידאו (טוב, אפילו אני לא אראה כזה זוועתון בקולנוע).
ודרך אגב, מאז שראיתי את ההצגה "כחול", אני לא כל כך בטוהח בקשר לזה שאח ואחות לא יכולים להתאהב…
וכן, זה נורא כמו שזה נשמע.
קקולנוע? תיאור מצויין למה שיש פה
חבל
שתי הדמויות בעמוד הראשי שמסתכלות בצינור נראות מאות חמודות. לפני שהתחלתי לקרוא את הביקורת חשבתי שמדובר בסרט פנטזיה, או משהו כזה..
תיקון שגיאת כתיב
מאוד חמודות, זאת אומרת.
ג'יפרס קריפרס הוא סרט בעייתי
הוא מחולק לשני חלקים בעצם כשהחלק הראשוןדווקא הוא ממש אחלה ורואים שהוא הושפע מאוד מסרטי המתח והאימה של שנות השבעים ובמיוחד מ"המנסרים מטקסס" ו"דואל" שלסטיבן שפילברג. אבל ישנה נקודה מאוד מסויימת בסרט (כשמתבצע השיר ג'יפרס קריפרס בביצוע של סוזי והבנשיז הסרט הופך להיות גרוע באופן מדהים. ממותחן אחלה הוא הופך לעוד סרט אימה מפלצתי בסגנון "מימיק" ו"שובו של הנוסע השמיני". כאילו לקחו שני תסריטאים שכל אחד כתב חצי אחר של הסרט בלי לדעת מה השני כותב ובסוף חיברו אותם באופן מקרי לחלוטין. אבל את כל הסרט כתב ויקטור סאלבה שהוא גם הבמאי אז זה מאוד מוזר. שימו לב לזה כשתצפו, אם תצפו בסרט.
אבל למי שלא יודע, הסיפור המפחיד באמת מאחורי הסרט הוא הבמאי, ויקטור סאלבה. במאי זה ביים בעבר כמה סרטים מאוד מוצלחים ביניהם "פאודר" המעולה עם ג'ף גולדבלום בין היתר ו"ליצן הדמים" שלפי דעתי הוא עדיין אחד הסרטים המפחידים ביותר שנעשו אי פעם. מי שלא ראה חובה לראות. אז תראו איך עושים סרט אימה אמיתי:)
בכל אופן, מסתבר שויקטור סאלבה הוא מפלצת לא קטנה בעצמו. בשנת 1988 הוא הורשע בבית משפט באונס ומעשים מגונים שביצע בשחקן הצעיר נתן פורסט ווינטר ששיחק "בליצן הדמים" שלו כשהיה בן 12. סאלבה הוא פדופיל קטן ומושתן. את "ג'יפרס קריפרס" הפיקה חברת ההפקות של פרנסיס פורד קופולה והרבה זעם הופנה נגדו איך הוא מסכים להפיק סרט של פדופיל מורשע רק בשביל כסף ועוד יותר מכך, קופולה שיבח הרבה פעמים את כשרונו של סאלבה. כנראה שלקופולה אכפת יותר מהכסף מאשר עם איזה סוג של בנאדם הוא עובד. משפחתו של ווינטר עדיין שולחת הרבה הודעות לתקשורת ובמיוחד בקבוצות דיון כנגד קופולה וסאלבה במטרה להחרים את סרטיו של סאלבה ע"י הציבור.
הערות טפשיות
מאחר שאת הסרט לא ראיתי, זה מה יש.
1. באמת תהיתי איך מתקשר השיר המצוין של סוזי והבנשיז (שאגב נקרא 'פיקאבו', אבל בפזמון מופיע הביטוי ג'יפרס קריפרס) לסרט. למישהו יש עוד אינפורמציה מעבר למה שעמית כתב?
2. ספילברג עשה סרט על דואר אלקטרוני בשנות השבעים? באמת??
3. האם נזכה בעוד שישים שנה לסרט בשם 'צילו של הג'יפ' על חייו של ויקטור סאלבה?
ישנו סרט המשך בתכנון
ראו:
http://us.imdb.com/Title?0301470
הערות טפשיות
עמית ידידי
לסרט לא קוראים דואל
-אין לי מושג מאיפה הקרצת שם זה אלא DUEL
כלומר דו-קרב
מתקן ידידי,
לסרט לא קוראים דו-קרב, אלא DOO KRAV.
הוא צודק.
חיפשתי בימד"ב. אין לשפילברג שום סרט שקוראים לו Doar Elektroni.
אתה מתכוון, *עדיין* אין.
לסרט קוראים דואל
אל תתווכח איתי בבקשה
יש לי פה את הקלטת המקורית לידי… הכוונה היא באמת לדו קרב אבל משום מה בשאירו את זה בעברית כדואל
די נכון...
היה צריך לקחת את חצי השעה הראשונה (המצוינת) של הסרט ולתת אותה לתסריטאי אחר – אולי היה יוצא משהו באמת מעניין.
יש לי תיקון טעות קל:
זה שהם אח ואחות ומובטח שהם לא יתאהבו – תלוי באיזור הגאוגרפי. אם היו קוראים להם, נגיד, בילי-בוב ופגי-סו, זה כבר לא היה כזה בטוח…
אבל אז בטריילר היו אומרים
"הם מרדו במוסכמות… נגד כל הסיכויים… אהבתם היתה חזקה יותר מכל… הסרט הנועז של השנה…!".
לא אמרו.
או...
אם למשל מדובר בפורום הסיפורים הנכבד.
אה-הא, אז החבר שלך הוא האידיוט
שצורח דברים לדמויות באמצע הסרט.
יקסר מעופף?
מה בכלל הפרוש המילולי של גיפרס קריפרס?
מי כתב את זה? אני כתבתי ''מיקסר''!
אה. מיקסר מעופף.
עכשיו הכל הגיוני.
ובכן
ג'יפרס:
http://www.dictionary.com/cgi-bin/dict.pl?term=jeepers
קריפרס:
http://www.dictionary.com/cgi-bin/dict.pl?term=creeper
מכאן שהתרגום הנכון (נוסח מניח-רעפים נוצרי) לשמו של הסרט הוא "נהגי ג'יפים ומגיני החלקה למגפיים".
ומה המשמעות המילונית של "יקסר מעופף"?
עוד שאלה טפשית
למה הסרט כל-כך גרוע? כל מה שתיארתם עד עכשיו, כולל חוסר האמינות, נשמע כמו פרק ממוצע של 'תיקים באפלה' רק בלי מאלדר המעצבן.
עוד תשובה טפשית
כי הסרטט מתחיל נהדר, מותח מפחיד ומקורי
בעיקר מפחיד!!
אבל אז הוא הופך לסרט שגרתי עם
אבל לא ספוילר רציני
"רוצח על טבעי" סוף לא רציני
בקיצר בהתחלה מצויין אח"כ שגרתי
חוצמזה בגלל שהם אחים מההתחלה אפשר לראות שהם לא… בקיצר אין תקווה שהעניינים יתחממו כשנרדמים בסוף
אני לא חשבתי שהוא כל כך גרוע.
ראיתי גרועים הרבה יותר, ועדיין, לדעתי הוא לא שווה את מחיר הכרטיס. וכמו שאמר גרסיה, חבל, כי ההתחלה דוקא מאוד מבטיחה.
רציתי להגיד
שחצי סרט רציתי שהוא ייגמר כי כמעט עשיתי במכנסיים, וכך גם חבריי בסרט
הסרט היה מפחיד לאללה, בחיים לא ראיתי סרט שפחדתי בו
ואז הוא הפך לסרט שגרתי משעמם
אבל כולכם כבר אמרתם את זה אז אני לא אחזור על זה שוב
כי המתבגרים הצורחים טובים בעיני
אני מאוד אהבתי את הסרט.
אני לא אנסה להכחיש שחלק מהחיבה הרבה שלי אליו נובע באמת מאפקט ההפתעה הכולל שהזכיר גם הדג, קרי: סרט *אימה*, בקליבר כזה, נטול יפיופי-נוער תורנים שמשתכרים יתר על המידה, בזמנים כאלה (שאינם האייטיז), בקולנוע.
עד לרגע האחרון מול מוכרת הכרטיסים לא ידענו אני ובן זוגי בוודאות אם להכנס אליו או אל "האחרים" שמהולל כאן בתכיפות. החלטה פזיזה הובילה אותי בדרך שבחרתי, ושתמשיך מצדי גברת קידמן לחדש לננסי סינטרה.
הסרט היה מוקפד ועשוי טוב, בצורה שהייתי משוכנעת שחדלה מלהתקיים מזה שני העשורים האחרונים לפחות.
ואני דווקא חשבתי שהחלק הראשון שלו היה איטי ומעניין פחות לעומת החלק השני.
ודווקא הסוף, שלא היה משמעותי באופן יוצא מן הרגיל ואף חלילה – חסר טוויסט, היה רע, במובן הקולנועי הטוב של המילה, וזה מה שקובע את הרגשת הצופה שעוזב את האולם, וזה מה שחשוב.
גם אם לא "עמוק" ו"מתוחכם" הסרט היה משעשע, גם-כן במובן הטוב של המילה ובהחלט הרוויח ביושר ואף יותר מזה את דמי הכניסה. מי ייתן והז'אנר, בדומה לגל הפנטזיה המחודש ששוטף אותנו תודוות לשר"ה, ישוב ויקום מחדש, בעידן מרובה אפקטי-מחשב תלת-מימדיים ומנוכר זה.
אה, והאייטיז שולטים.
חידת מחשבה ולא ממש ספוילר לכל חובבי הקולנוע האיכותי שנשארו באולם למשך חצי השעה הראשונה: מה פשר לוחית הרישוי של זוג האחים המבוהלים במכוניתם המתפרקת?
(להזכירכם: SVM421)
או ש-Save Me For To משהו (לא שה-2 נראה קשור למשפט).
את בטוחה שזו לוחית הרישוי? חיפשתי בגוגל, ופרט ל"BEATINGU" לא הוזכר דבר (מילא לא הוזכר, אבל גוגל לא מצא *אף עמוד* לצירוף SVM421).
רגע, SV זה ר''ת של הבמאי.
מה אח"כ? תנו לי עוד דקה.
ואם להמשיך בקו המחשבה של Save,
אז כבר הגיוני יותר שזה יהיה Save 'em (סלנג-קיצור ל-Save them), ואז ההמשך הוא אולי "for the one".
ובסוף יתברר שאני סתם שוברת את הראש ואין שום משמעות למה שכתוב על לוחית הרישוי שלהם.
לשמור אותם עבור ג'ק השחור
איך קראו לרוצח?
אפשרות אחרת: בי"ס לרפואה וטרינרית, קורס מס' 421 (אין לי מושג איזה קורס זה!)?
גרוע ביותר
במוצ"ש, שיעמם לי ולחברותיי ולכן החלטנו להיכנס לסרט הנ"ל-ג'יפרס קריפרס.
נכנסנו לאולם (שלא אפרסם את שמו) שהיה קטן ובכל זאת נוכחו בסרט כ-15 איש, הסרט התחיל משעמם עד מאוד וכשהתחיל האקשן לאחר חצי שעה כבר יצאנו לפרסומות… הפסקה של 10 דקות המשיך הסרט עוד כשעה, שעה ורבע ותם לו עם סוף מאכזב נורא ונבואה כי בקרוב גם תיצא סדרת ההמשך-גי'פרס קריפרס 2… בקיצור לסרט הרבה פוטנציאל לא מנוצל-חבל מאוד!!! לפי דעתי, סרט זה יכל להיות (ורק יכל) שובר קופות קולנועי, אני נותנת לו 2 כוכבים.
שניים מתוך כמה?
ואני מפנה אותך לכאן:
http://www.fisheye.co.il/static/faq.htm#grading
תשמע, אין חוק שאוסר
על מבקרים באתר לדרג סרטים בכוכבים, אם בא להם. ההסבר ב'שאלות נפיצות' רק מבהיר למה אנחנו לא מפרסמים דירוג "רשמי" של האתר.
איי קנואו.
מה??
את באמת לא ידעת שהוא רוצה את האח ולא את האחות? זה היה כל כך ברור. הרי לא אמרו לנו את מי הוא רוצה והאפרו-אמריקאית-המבוגרת-מאד כל הזמן הסתכלה על האח, אז מה הסיכויים שזה באמת יהיה זה? זה היה ממש ברור שניסו להטעות אותנו וזה לא הצליח.
בכל אופן, נקווה אולי ששתיים יתחיל וימשיך כמו הראשון
הבעיה שלי לא היתה עם הסוף.
הבעיה שלי היתה שלא היה אכפת לי שהסוף יהיה כמו שהיה.
באמת אחד הסרטים המקוריים שראיתי
וגם אמרתי לאחי ,שראה את הסרט איתי, שזה הסרט הכי מקורי ומותוח (בהתחלה) מאז סיום ברחוב אלם 3.
יש לי שאלה
בני כמה אתם? כי אם אתם מבוגרים אז אפשר להבין שלא תאהבו סרט כזה..הוא יותר כמו איימה לצעירים
ולדעתי זה אחג הסרטים הטובים שראיתי בימיי חיי (אני בן 17)
קוטל ומקורי יותר מכל סרט איימה שראיתי עד היום וראיתי את כולם כמעט
אז אני חוזר שנית ואומר
אם אתם מבוגרים או פשוט ילדים תמימים שמצפים לסרט קיצ'י עם סוף טוב….זה לא בשבילכם
אחרי הכל הסרט מקורי ביותר
צר לי, אלון.
איני מאמין הגיל קשור. אם כבר לנסיון.
הסרט -רחוק- מלהיות מקורי. כל הקפצה, כל "בו", כל שוט דוחה באו בדיוק בזמן המתאים, כפי הנראה לפי חישוב מתימטי. לפחות כך היה עד הקטע שמאסתי בסרט, ונטשתי את האולם. לא היה דבר שאינו צפוי לחלוטין.
למעשה, לפי דיווחים שקיבלתי לאחר הסרט, החריגה היחידה שלו מאותו שטאנץ של זוועתונים הוא הסוף המעט בלתי שגרתי.
שוב, מצטער – הסרט פשוט אומלל.
(לא מצטער בשבילך. מצטער בשבילי.)
מה, כבר ירד?
דווקא הסרט הצליח לא רע בקופות בארה"ב, כבר הורידו אותו בארץ?אני יכול להבין כש"סיפור אהבה מזויין" ירד, אני יכול להבין כשג'וזי ירדה, אבל זה?
טוב, אולי הקהל בארץ באמת לא מוכן לסרטי אימה…
לא אמרתי שזה יקרה?
זה היה צפוי שהסרט יירד מהמסכים במהירות, בדיוק מהסיבה הזאת, שהקהל בארץ לא רגיל לסרטי אימה (וגם בארה"ב הוא לא ממש היה להיט). זה נראה לי מובן יותר מאשר העלמותה המסתורית של ג'וזי.
אין בעייה
כמו שהלב יכול לפעום בלי נשימה, לפרק זמן קצר מסויים אפשר לנשום בלי לב. למעשה, אפשר לראות גם את הגופה הערופה שלך, רק שאין לזה הוכחות מדעיות…
לספילברג מותר הכל.
כפי שהוא כבר הוכיח בסדרה של סרטים נטולי כל אמינות…
את טוענת ש''אי.טי'' לא אמין?
או פארק היורה?
לא!!
אתם רוצים להגיד לי שפארק היורה לא היה סרט של דיסקברי?
תפסיקו לצחוק על הסרט
נכון, זה לא נשיונל ג'יאוגרפיק אבל אני סומך על המחקר המקיף שקריצטון עשה לפני שהוא כתב על הספר. אני מאמין שזה (התהליך של השחזור) דומה כמה שאפשר להעביר בספר לא מדעי לאיך שהיו רוצים לעשות את זה אם היו מצליחים. לפני כל ספר הוא חוקר טוב טוב את הנושא ומנסה לסטות כמה שפחות מהעובדות המדעיות.
נכון, אני לא אסתמך על הסרט בעבודה מדעית שאני אעשה בעתיד (למה בכלל שאני אעשה משהו כזה?) אבל יכולתם למצוא סרטים פחות הגיוניים לצחוק עליהם…
רק שיהיה ברור, אני לא מנסה להגן על ההגיון בסרט… אני פשוט לא מבין את ההתנפלות הזאת
ויודעים מה… אני מוחה בשם כל הילדים הקטנים (עד גיל 9) שגולשים באתר ובאמת אוהבים דינוזאורים ורוצים חיית מחמד כזאת.
סליחה, אבל לא זכור לי
שמישהו פה צחק על קריצ'טון. למיטב זכרוני, הצחוקים כוונו לעבר שפילברג, שעם כל הרצון הטוב, הסרט שלו היה קצת (הרבה) שונה מהספר, ובעיקר נוספו לו חורים ואלמנטים של חוסר אמינות.
אגב, אני מתייחסת רק לסרט הראשון – כל כך השתעממתי ממנו (ויש לקחת בחשבון שמאד אהבתי את הספר), שסירבתי בכל תוקף לראות את ההמשכים.
הספר עצמו מטעה מאוד.
זכור לי שקראתי אותו בכיתה ו' או ה', ועד עמוד מאה לא קרה כלום, וכמעט התחלתי לבכות דמעות של דם (באותו זמן לא ידעתי מה זה להניח ספר לא אהוב בצד), ואז פתאום בעמוד מאה זה קפץ רמה, התחיל לרוץ ולהתגלגל ונהפך למצוין.
המלצה- לא לוותר, למרות מחשבות ההתאבדות שעולות לך בהתחלה.
למען האמת
אני לא זוכר את הספר לפרטי פרטים כי קראתי אותו ממש מזמן. מה שכן זכור לי זה שיחסית לספרים אחרים של קריצטון שהפכו לסרטים (קונגו לדוגמא), השינויים שנעשו בפארק היורה לא היו כל כך משמעותיים…
יכול להיות שאני טועה…
הסרט גרוע? למה? אני ממש נהנתי ממנו. גם שתיים היה טוב (חוץ מהסוף הנגרר הטיפשי והמעצבן). שלוש כבר היה ממש טיפשי ומעצבן, הפכו את הוולוסירפטור ליותר מדיי חכמים
טוב, שניכם טועים,
לגבי התגובה שלי, לפחות. אני בכלל לא התכוונתי לרדת על ספילברג, שלהגיד שאני מעריך אותו מאוד יהיה אנדרסטייטמנט רציני. זאת היתה , פור גוד סייק.
למה היתה הכוונה בדיוק, שבסרטים שלו, שחלק גדול מהם הם סרטי פנטזיה, אין אמינות? לאיזה אמינות הכוונה בדיוק? פארק היורה לא היה עבודה מדעית, הוא היה סרט מבדר שהתבסס על אפשרות מדעית, אבל לא יותר מכך. (אני לא מתייחס בכלל לספר, לא קראתי אותו), וככזה הוא עשה את העבודה בצורה מדהימה.
האמת היא
שכבר עברתי הרצאה בביולוגיה מולקולרית שבה המרצה יצא מתוך הדוגמא של פארק היורה לגבי התפתחות עוברים, ובסוף הוא הוכיח שהשיטה של קרייטון, למרות שמבוססת מדעית, לא יכולה לעבוד.
אם אנחנו בנושא של פארק היורה
http://www.haayal.co.il/story.php3?id=624
הייתי מתווכח איתך על זה אבל
אני לא יודע איך המרצה שלך הוכיח שזה לא נכון, וחוץ מזה אני לא מבין יותר מדיי בביולוגיה. מה שאני כן בטוח בו זה שיש מדענים בעולם שיוכלו להתווכח עם המרצה שלך על הנושא.
בכל מקרה… למי אכפת? לא טענתי שמחר אני הולך ובונה דינוזאורים (אפשר אמא? אפשר?) אלא סתם שזה לא כל כך טיפשי מבחינה מדעית. עצם העובדה שהמרצה שלך לקח את זה כדוגמא והסביר למה זה לא יעבוד רק מוכיחה שבכל זאת זה מבוסס על משהו מדעי.
סרט זול.!
אני זוכר את הלילה ההוא טוב מאוד. אני ובת זוגתי עומדים מול הקופה ומנסים להחליט החלטה שבאותו הזמן נראתה דלת משמעות ביותר. "האחרים", או "ג'יפרס קריפרס".
אם לאמר את האמת הייתי בעד "האחרים", עם ניקול קידמן, אבל בת זוגתי, שאינה טיפשה כמוני בחרה בסרט זול, עם ביקורת מחורבנת ופוטנציאל נמוך. עד היום אני מודה לה על זה. הסרט מתגלה באמת בתור סרט רדוד, עם "בו"-ים צפויים, עם דם ורצח חסר כל פרופורציה, אבל בגלל זה הוא כל כך מקסים אותי. זו חזרה לסרטים הישנים והטובים, ופשוט סרט שכיף לראות, סרט כזה שפשוט יוצאים ממנו עם חיוך מרושע על הפנים וה"משפט" "וואווהו, מגניב" בלב. לדעתי, מומלץ לכל מי שאוהב זבל מוצלח.
אמן...
אם זה היה סרט עם הרבה רציחות, גופות ושטויות אחרות הייתי נהנה ממנו מאד. למען האמת, ציפיתי שהוא יהיה כזה. אבל הסוף(בערך השעה האחרונה) הייתה חסרת רציחות, מתח, או עניין כלשהו. סתם משעמם ומעצבן.
___________________________________
מי פה לוקח אחריות על העוגיות שמתפוררות לי על המקלדת? את הקולה הרחקתי בעקבות האזהרה למטה אבל לא כתוב כלום על עוגיות…
אמן...
לטיפול בעוגיות, כנס ל- "Edit" ומשם ל- "Prefrences" ומשם ל- "Privacy and Security" ולבסוף ל- "Cookies". שם תוכל לבטל את העוגיות, אבל אל תבכה אחרי זה שההתאמה האישית שלך לא עובדת…
סרט גרוע
ביותר.
השעה עכשיו מאוד מאוחרת, בטח 4 לפנות בוקר אבל אני במסיבת פיג'מות שכולם הבריזו ובלי משחת שיניים או אודם, משועממת גולשת באינטרנט. הנקודה היא שראיתי את הסרט, ואני לא מפחדת בכלל (אני פחדתי בצעקה – 1!) יש מלא פספוסים כמו:
אני היחידה ששאלה את עצמה אם באמת ניסו שהחברים של האח והאחות ייראו כמו בובות? בחיים שלי לא ראיתי כזה חיקוי גרוע ל גופה, ראו בבירור שזה בובה.
המסכה או האיפור או מה שזה לא יהיה שעשו ל"זה", היה ממש גרוע, מי שלא מסכים איתי, תמשיכו לקרוא.
כל מי שאהב את הסרט או פחד ממנו, ומתנגד למה שאמרתי על המסיכה ו\או האיפור, חייב לראות את "הקללה", מבוסס על האגדה עם "רמפולסטילסקין" אני מקווה שראיתם, זה הסרט אימה הכי מפחיד שראיתי בחיים שלי, וראיתי הרבה סרטי אימה מפחידים וטובים.
היי עדי,
כשאת כותבת הודעה כזאת – סמני ספוילר (יש ריבוע קטן לצורך זה מתחת לתיבת הטקסט של כתיבת ההודעה). תודה.
אופס.... סליחה
לא לא לא
ההמשכים
לסרט ההמשך יש עלילה די מאכזבת – הקריפר תוקף אוטובוס של קבוצת פוטבול ומעודדות.
לסרט השלישי המתוכנן יש פוטנציאל גדול יותר – הקריפר הוא בעצם יצור שחי כבר אלפי שנים. לא יהיה מעניין לחזור לימי המערב הפרוע כדי לחזור למקורות?….
ובקשר לסרט הראשון, היו בו קטעים די מצמררים, והעובדה שכל הסיפור מתרחש בעיירה שבה אין כמעט נפש חיה, מוסיפה יותר להזדהות עם הרגשת חוסר האונים הבדידות והפחד של הגיבורים.
אני נהנתי, ויש רגעים (בעיקר בלילה) בהם אני בודק מעבר לכתף כשאני שומע רעש חשוד… (באמת)
למה ללכלך?
לכול האנשים שמלכלכים על הסרט המשובח הזה גיפרס קריפרס, ראיתי את הסרט הניפלא הזה ומאד נהנהתי. מה אתם מתלוננים על הסרט שהוא לא טוב. הרי זה סרט אימה וככה סרט אימה אמיתי צריך להיות. כנראה שאינכם מבינים דבר בסרטי אימה, אני מציע לכם לראות סרט זה מספר פעמים ואז להבין על מה אני מדבר. רז.פ
לא רוצה לראות אותו כמה פעמים.
בטח לא לפני שתשכנע אותי שכדאי לי.
איך אני?
קוצני אך הוגן
ככה זה,
כשהביקורת קוטלת והתגובות אוהדות, צפוי שיהיה זה שיתלונן על הכותב. אבל נראה שגם כשהביקורת דוקא אוהדת אבל יש אחוזון מהמגיבים שקוטל, ההמון הזועם יגיע במוקדם או במאוחר.
דיעות שונות זה פאסה – מוח כוורת להמונים!
סרט אדיר מאין כמו אחד מסרטי האימה הטובים שראיתי (וראיתי כמעט את כולם)!
כמעט את כולם?
ראית את Vampyr של קארל תאודור דרייר?
נה, מזה הוא עוד יכול לצאת
תקטין לו את ההסתברות בעזרת רצף שמות, אחרת זה עדין במסגרת "כמעט".
ארר.. ''לא רק בלונדינית 2''?
איש צנוע.
הוא בכל זאת אמר "כמעט". אם אני מבין את המושג נכון, הוא לא טוען שהוא ראה יותר מאשר, נגיד, 6570 מבין הסרטים שברשימה הבאה:
http://www.imdb.com/List?tv=on&&genres=Horror&&nav=/Sections/Genres/Horror/include-titles&&heading=10;Horror
לא חוכמה
הרשימה כוללת גם סדרות טלוויזיה.
בסדר. אז תוריד מאתיים.
ויודע מה? בוא נעשה לו הנחה. מה עם הסרטים שכאן?
http://www.imdb.com/Charts/Votes/horror
ג'יפרס גרוע!
בואו אני אגיד לכם מה.. אני מכורה לסרטי אימה.. מבינה עניין אבל זה? זאת בדיחה!
אין עניין בסרט הזה.. למרות שהסוף משעשע.. אין מספיק דם.. הקטעים לא מגעילים.. ואחרי הקטע הראשון הסרט לא משכנע בגרוש!
מסקנה: שאף אחד לא יראה את בהסרט הזה!