במקור: The Italian Job
במאי: פ. גארי גריי
תסריט: דונה פאוורס,
וויין פאוורס
שחקנים: מארק וולברג,
דונלד סאת'רלנד, אדוארד
נורטון, שרליז ת'רון, סת'
גרין, ג'ייסון סטתהאם
אמא שלי תמיד אמרה לי שלגנוב זה רע, ואני האמנתי לה. קניתי את כל הסיפורים שלה על גנבים שנשרפו על המוקד, או גנבים שעשו להם דברים מרושעים בכלא. אבל הנה מגיע 'הג'וב האיטלקי', ומערער את כל תפיסת העולם שלי. גם בחברת הגנבים המשגשגת, מסתבר, יש גנבים טובים ויש גנבים רעים.
בעולם של 'הג'וב האיטלקי' מנסה חבורה של תסריטאים למכור לנו כי מאוד משתלם להשתייך לקבוצת הגנבים הטובים. אלה, כמו 'המלאכיות של צ'ארלי', לא משתמשים באקדחים. חמושים בגישה קונת-אהדת-הקהל הזאת, הם יוצאים לגנוב באופן מרהיב קצת יותר מ-30 מליון דולר במטילי זהב מבנק בונציה. לרוע המזל, הגנבים הרעים כן משתמשים באקדחים, ובגידה אחת לאחר מכן, הם מצליחים לגזול מחבורת הגנבים בעלי המוסר התמוה מעט את כל כמויות הזהב שנגנבו בונציה, ובדרך להרוג את אחד מחברי הכנופיה.
אבל הגנבים הטובים, תחת הנהגתו של צ'רלי קרוקר (מארק וולברג), הם לא פראיירים של אף אחד. צ'רלי וצוות המלאכים שלו טסים ללוס אנג'לס, במטרה לגנוב בחזרה את מטילי הזהב היקרים שלהם, בשם הנקמה המתוקה (ו-30 מליון דולר, כמובן) ועם פעילים בצוות כמו ג'ייסון סטתהאם (בתפקיד נהג-השודים) ומוז דף (בתפקיד המומחה החצי-חרש בחומרי נפץ), נראה כי לא הולכות להיות להם יותר מדי בעיות. בנוסף לכך הם מתגברים עצמם בשרליז ת'רון, האישה והבלונד (המצטרפת לחבורה רק בשביל תחושת הנקמה המתוקה, או כך היא טוענת), ובשלוש מכוניות מיני קופר, שכמעט גונבות לבלונד (והאישה) את ההצגה.
הגנב הרע שעומד מולם הוא לא סתם גנב רע. הוא אדוארד נורטון (או סטיב, כפי שכל שאר הדמויות בסרט מתעקשות לקרוא לו). וגם כאן, כשהוא משחק תפקיד מאילוצי חוזה בלבד וללא כל עודף השקעה מצדו, הוא עדיין מלך. נוכחות המסך שלו מאפילה בקלות על זו של כל השחקנים האחרים בכל סצינה בה הוא מופיע, גם אם רואים על הפנים שלו שהוא לא באמת משתדל.
כל מי שראה סרט פשע אחד לפחות יידע למה לצפות. לאחר שכל הנפשות הפועלות מוצגות, הסרט מוריד הילוך, ועובר למלאכת תכנון הפשע. להגנת הסרט יאמר כי העניינים לא נעשים אף פעם משעממים – תוכניות משתבשות, ידידים ותיקים נפגשים ומחליפים ביניהם מהלומות ואפילו קבוצה של אוקראינים מעוצבנים קופצים לביקור בשלב כזה או אחר של הסרט. אבל אחרי הכל, אף אחד מאתנו לא הגיע לסרט על מנת לראות שורה של גנבים מתכננים את הנקמה המושלמת. אנחנו רוצים לראות את הנקמה עצמה.
הציפייה מעולם לא הייתה משתלמת יותר. כשהשוד המדובר כבר מתרחש, מדובר בשוד מרהיב עוד יותר מזה שפותח את הסרט. מכוניות המיני-קופר הקטנטנות נדחפות עד לקצה היכולת שלהן ומפזזות לאורך רחובות לוס אנג'לס הפקוקים. לא מדובר כאן ב'שליחות קטלנית 3'
– את מספר הפיצוצים הגדולים אפשר לספור על יד אחת, אבל בכל זאת ניתן למצוא כאן שורה של פעלולים מסמרי שיער ברגע בו גיבורי הסרט מתחילים להשתולל.
השחקן שגונב לכולם את ההצגה, ועל כך יסלחו לי מארק וולברג, הבלונד ואפילו אדוארד נורטון, הוא סת' גרין, בוגר 'באפי' ומי שהיה בנו של דוקטור רשע מ'אוסטין פאוורס'. בתפקיד גאון המחשבים של החבורה (ולטענתו – גם ממציאה של 'נאפסטר'), הוא מספק פעם אחר פעם את הצד הקומי של הסרט, ולא שוכח להגניב הופעת אורח של שון פאנינג. בסך הכל, כל חברי הצוות מבצעים עבודה הגונה, גם בתור גנבים וגם בתור שחקנים, אבל היא הולכת לאיבוד בין השתלשלות העניינים המהירה של הסרט וגלגלי מכוניות המיני-קופר.
אבל למי זה מפריע, בעצם? אני באתי לראות סרט קיץ, וסרט קיץ זה מה שקיבלתי, גם אם הוא יוצא לקולנוע בארץ רק בספטמבר. לא מדובר כאן בסרט עמוק ומתוחכם, שלא טורח להקדיש זמן מסך לדקויות מסוג "חבר'ה טובים או לא, הם עדיין גנבים. אז איפה המשטרה שתנסה לעצור אותם?". אבל כן מדובר כאן בסרט שהמילה "כיף" טבועה על כל פריים ופריים שלו. התרופה המושלמת לאלה מביניכם אשר מתקשים להיפרד מהקיץ.
אארוך
השאלה האמיתית היא, מה לעזאזל אדוארד נורטון ממשיך לקפץ מסרט מיינסטרים אחד למשנהו, אחרי שהוציא לעצמו שם של שחקן יוצר וטען שמצא את עצמו ב"הפריצה" רק בגלל שני השחקנים האחרים בפוסטר.
אז מה, עכשיו מגניב אותו להיות בפוסטר עם וולברג ות'רון?
אה, תקרא את דף הטריוויה של הסרט בימד''ב
אבל... אבל מה זה אומר?
אני לתומי חשבתי שכשאתה נכנס להתחייבות חוזית, *זה מבחירה*.
טוב, נו, הוליווד…
אבל... אבל מה זה אומר?
זה אומר שהוא ממש רצה להופיע ב"מועדון קרב".
1) זה אומר שהוא חתם על החוזה כשהוא לוהק לתפקיד הראשון שלו ("פחד ראשוני"), והיה מוכן לחתום על כל דבר ששמו לפניו. החוזה הבטיח לאולפני פרמאונט עוד שני תפקידים נוספים.
2) זה אומר שכשהגיע הזמן לממש את חובתו להופיע בראשון מבין השניים, זה יצא בו זמנית עם צילומי "מועדון קרב" ונורטון חתם על הארכת החוזה כדי שפרמאונט לא יעשו לו בעיות.
3) זה אומר שהוא חייב לאולפני פרמאונט עוד סרט.
http://www.observer.com/pages/story.asp?ID=6361
וואלה, סחה
ואכן, ברור וידוע שאני מוכן לסלוח לו על אלף איטלקים וחמישים ג'ובים מיותרים בשביל "מועדון".
עם זאת, אני מוצא שגם כך הקריירה שלו מתקשקשת יותר מדי.
סך הכל, עד היום נורטון השתתף בתפקידים משמעותיים בשלושה סרטים מעניינים: "מועדון קרב", "אמריקה x" (שבעצם הדבר היחיד שהיה מעניין בו היה המשחק של נורטון, אבל לפחות הוא קיבל את הבמה עד הסוף, ועל אמת) ו"השעה ה-25".
חוץ מזה, ראינו אותו כבר מביים קומדיה רומנטית מאוד בנאלית ("לשמור אמונים"), נותן תפקיד קטנטן ב"פרידה", שככל הנראה התלווה לעבודה תסריטית משמעותית על הסרט (שלמיטב זכרוני המצער, החלק היותר מעניין בו הוא הויז'ואל ולא הטקסט), משתתף ב"מוות לסמוצ'י", אחת הקומדיות הגרועות והתמוהות שידע האדם המודרני, נותן תפקיד בכורה מצוין ב"פחד ראשוני" שהוא מותחן בנאלי יותר מבנאלי, אותו כנ"ל בדיוק לגבי "הפריצה", וגם "ההימור האחרון".
אני מעריץ ואוהד את נורטון, הוא בעיני השחקן הכי טוב שידעה הוליווד מאז השילוש הקדוש פאצ'ינו-דה-נירו-ניקולסון. ועדיין, אני מוצא את עצמי מאוכזב לא מעט מהבחירות שלו.
אמריקה X
לא מסכימה. היו שם הרבה דברים מעניינים. אדוארד פרלונג המדהים, בוורלי ד'אנג'לו, מצויינת כהרגלה. העלילה, התסריט. והכי הכי – גאי טורי המלך, בהופעה כובשת.
ומי שקרא את הטריוויה
קצת באיחור, אבל באמת מה ההסבר?
(הלינק שבור)
בדיוק על זה:
http://forum.bgu.co.il/index.php?showtopic=71101
ומי שקרא את הטריוויה
אם אני זוכר נכון, הטענה הייתה שבמקום (האמיתי) שבו אמורה להתרחש הסצינה באמת מסתובבים אנשים המחופשים לדמויות מסרטים – אני מניח שמדובר באיזשהו סוג של פרסום. בכל מקרה, בסרט, זה רק ניסיון להיצמד למציאות.
סת' גרין שולת1!!!
מאז צפיתי בסרט, לפני שבוע, אני מחכה שתתפרסם כבר הביקורת (האמת, די מפתיע – תמיד יוצא לי לראות סרטים אחרי שהביקורת פורסמה, אפילו אם הלכתי אליהם ממש בהתחלה).
ראינו את גרין מתארח לקידום הסרט אצל קונאן אובריין, לפני כמה חודשים (ראיון מצויין וקורע מצחוק) וכבר אז סימנו את הסרט ככזה שנלך לראות. אגב, הסצינה שהראו אצל קונאן, היתה זו ש"גנובה" מאנג'ל (אבל לסת' גרין אנחנו סולחים, בפרט שהוא אפילו שיחק בפרק ההוא).
היינו שני המפגרים היחידים באולם שטרחו להריע ולמחוא כפיים כששמו של הנ"ל הופיע על המסך, וכמו כן בפריים הראשון בו הוא נראה (מפגרים, אבל אופטימיים!). בדיחות נאפסטר שהיו שזורות שוב ושוב לאורך הסרט לא נמאסו עלינו אפילו לא לרגע. אין כמו הומור חנונים.
היה אחלה סרט, כמו שנכתב בצדק רב בביקורת מעלי – כיף כיף כיף. ביציאה, בעודי פוסעת לרכב, פנטזתי שגם לי יש מכונית מיני כזאת, שדה קטנה ואדומה, שגם חורכת את הכביש (אני נהגת שודים לטנטית) וגם קלה לחניה בעיר (אבל בחניות אני די רעה).
נ.ב.
טגידו, גם אצלכם הקהל באולם פרץ במחיאות כפיים וקריאות שמחה ספונטניות עת אוזכר שמה של מדינתינו הקטנה? (אנחנו דווקא לא. מספיק פידחנו את עצמינו למען סת' גרין).
סת' גרין שולת1!!!
1. או, איזה יופי, אז אני והחברים שהלכו לראות איתי את הסרט הם לא היחידים שמשוכנעים שסצינת הדיבוב של סת' גרין היא מחווה לפרק היחיד בו הוא הופיע באנג'ל. ניסיתי להזכיר את זה בביקורת, אבל זה הלך לאיבוד בתהליך…
2. כן, גם אצלנו באולם פרצו במחיאות כפיים עם האזכור של מערכת האבטחה הסופר מתוחכמת שיוצרה בישראל. אני לא חושב שיש אולם אחד בארץ שבו לא עשו את זה, בקטע הנ"ל.
3. כן, גם אני רוצה מיני קופר.
אוי
אנשים מוחאים כפיים בקטע הזה?
אז אולי כדאי לחכות לDVD.
סת' גרין שולת1!!!
1.ראיתי את הסרט לפני כמה שבועות והוא אכן סרט קיץ מתוק. חסרה לי קצת הכריזמה והקסם של אושן 11 אבל עדיין היה נחמד.
2. לא נעים לי להגיד אבל פיספסתי את הקשר בין דיבוב הבלונדינית לאנגל למרות שראיתי את הפרק המדובר יותר מפעם אחת… (אבל מאוד מאוד מזמן)
משהוא מוכן להסביר לסנילית…
סת' גרין שולת!!!1 (כה''ב)
לסנילים למיניהם, הנה הקטע המדובר מהפרק השלישי בעונה הראשונה של אנג'ל:
http://www.kissmejane.com/JamesVidSpikeMakingFunOfAngel.html
מחשבה באפי-צנטרית אופיינית
מעניין כמה זמן עוד צריך לעבור עד שמעריצי באפי יפסיקו להאמין שכל מקום שמזכיר ערפדים, בלונדיניות או בחורות ששמן מתחיל בב' הוא מחווה לעולם 'באפי'. לא, אני לא מאמין שסרט הוליוודי יערוך מחווה לפרק מסוים (לא בדיוק קלאסיקה של כל הזמנים) בסדרת טלויזיה לא הכי פופולרית על ידי ציטוט סצינה שבה השחקן המדובר אפילו לא השתתף. אבל מה – שתי הסצינות היו משעשעות מאוד.
ובכלל, עצם הופעתה של שרליז ת'רון
בסרט היא מחווה לבאפי. זוכרים מי האשה היחידה שהרמוני מוכנה להיכנס איתה למיטה? הא.
(אם ימחאו כפיים לישראל או לסת' גרין כשאני אהיה באולם, אני לא אדע איפה לקבור את עצמי. ברררר.)
וואלה נכון.
וואלה.
גם השם של הבחורה מתחיל בב'. אתה רואה? כמה הוכחות עוד אתה צריך?
לגבי עניין הנאפסטר:
יותר מכל הזכיר לי סת' גרין בסרט את באד באנדי, הלא הוא דייויד פאוסטינו. פאוסטינו שיכלל את תפקיד החנון-שחושב-את-עצמו הרבה לפני שגרין התחיל לשחק בתפקידים כאלה.
הסרט הזה מציין את הפעם הראשונה שראיתי סרט בסינמה סיטי (הגיע הזמן, וח"ח לאנשי הסיטי על *הכל*), והפעם האחרונה שאראה סרט כזה בסינמה סיטי בשעות הצהריים. משהו היה חסר לי. וזה לא שאני אוהב צפיפות ומצחקקים מעצבנים. אני מניח שאני אחד מהאנשים שאי אפשר יהיה לרצות אותם.
"אפקט העוזי", אגב, סחט תשואות גם מהקהל המצומצם שנכח באולם.
לגבי סינמה סיטי..
אולי מה שהיה חסר לך זה מה שהיה לי – צרצר פעיל ועצבני באולם הקולנוע (כן.. אני יודע שכבר הזכרתי את זה אבל זה היה די משעשע שהדבר היחידי ששמענו בסראונד אמיתי הוא צרצור צרצרים..).
מעתה אמרו אוכל-של-סינימ-ה-סיטי.
כן, לגבי זה -
הסרט הוקרן באולם 1 – האם איכשהו ייתכן שצליל שאמור היה להגיע מאחוריי יצא מלפני מקום מושבי? או שמא זוהי שמיעתי-הסביבתית-הלוקה-בחסר, או לחילופין העובדה שדבר לא היה אמור לצאת משם ממילא?
ואולי בכל זאת אני צריך את האפקט של המצחקקים מאחור…
בהחלט יתכן.
באיזו שורה ישבת? אלא אם לסינמה סיטי יש עוד כמה רמקולים מוסתרים באולם 1, אני חושב שהרמקולים האחוריים נמצאים מעל אחת מהשורות האחוריות באולם, כך שעבור השורות שנמצאות בסופו, גם הרמקולים האחוריים הם רמקולים קדמיים.
אכן.
שלושת השורות האחרונות (ששת השורות האחרונות, אם מתחשבים בשלוש השורות של הVIP) נמצאות מאחורי הרמקולים האחוריים, ולכן שומעים בהן בסטריאו.
מה שמביא אותנו לשאלה המתבקשת..
האם אוכל של סינימ-ה-סיטי החליקו על השכל כשהם בחרו בתכנון אקוסטי כל-כך לוקה?
לא בטוח.
שאלה לא פחות מעניינת היא האם בכלל מודעים לעניין, היות וניתנו לנו כרטיסים למקומות כנ"ל על אף האולם הריק יחסית.
שלוש.
סרט כיפי למדי
סרט קליל, בלי אמירה חדשה (או ישנה, למען האמת). 104 דקות של קלילות, שעוברות מהר כמו, נו נודה בזה – 104 דקות.
אד נורטון הוא מלך. תמיד היה, ותמיד (לעתיד הקרוב, לפחות) יהיה. מיד אחריו נמצא סת' גרין, שבכל תפקיד שלו אני אוהַב אותו, כי הוא פשוט סת'.
שרליז ת'רון אלוהית ("מעמידה את ג'ניפר גארנר בצל, לפי טענת אחד מחבריי לצפייה. אבל ביננו, אותה גארנר גדלה בצל. הבעיה היא ששרליז גורמת לי להטיל ספק באלוהותה של אחת ג'ניפר קונלי, וזה הרבה יותר גרוע), ואני מודה – לא ממש שמתי לב לכישורי המשחק שלה.
ג'ייסון סטת'הם ממשיך לשחק עבריינים נושאי כינוי, אולי כי הכינוי מעניק לו תכונת אופי לשחק. "היפיוף", אמרתם? נו מילא, אף פעם לא טענתי שאני יודע לזהות יופי גברי.
כמובן שסופקו לנו שתי הופעות חובה, אחת מצד דונלד באואר, אביו של ג'ק, על-תקן "השחקן הוותיק שנותן לסרט לגיטימציה וקשר לעבר", ואחת של מוז דף, על-תקן ה-Token Black guy/Rap star, שיש באמת יותר מדי כאלה בסרטי אקשן לאחרונה. למה אנשים שבקושי לשיר הם יודעים, חייבים להוציא לאור את כושר המשחק הגרוע שלהם?
חוץ מזה, חבל לי שלא הוזכרה בכתבה המחווה ל"סדרת הבת לסדרה שאין להזכיר את שמה" (פרק 1×03, אתם יודעים על מה אני מדבר…).
(לכל המלעיזים – כן, אני יודע שרוב הסיכויים שממש לא מדובר פה במחווה אלא בסתם נסיון להצחיק, אבל מדובר פה בסצנה דומה מאוד לסצנה שהייתה בפרק היחיד של "א___" בו סת' גרין השתתף, וזה חתיכת צירוף מקרים)
התרשמותי הכנה מהג'וב האיטלקי.
ח. למה לא אוטוביאנקי,לא מספיק טוב בשבילך?
אכן סרט קיץ
למרבה הצער, כשהסכמתי להצעה ללכת לסרט, חשבתי שהוא יותר סרט עוקץ מסרט קיץ. זו הסיבה שהתאכזבתי קצת מהחורים העצומים בעלילה, אבל אם הולכים לסרט בגישה של המלאכיות של צ'רלי, הוא אכן מהנה יותר.
אני כבר בקושי זוכר את אושן 11, אבל גם הוא היה סרט קליל לחלוטין ועם זאת, נראה לי, העלילה שלו לא היתה במרקם גבינה שוויצרית (אני יודע שהועלה סקר בנושא, אבל אם כבר העליתי את התגובה…).
שאלה
אני קורא עכשיו את "גבר במלואו" של טום וולף (מעולה, אבל זה לא קשור) ולאחת הדמויות הראשיות בו – אל הון דרומי הנתון במשבר כלכלי חמור – קוראים צ'רלי קרוקר.
מישהו יודע אם יש קשר בין הספר לסרט (אם כבר אז לסרט הראשון כמובן)?
זו, כמובן, מחווה לבאפי.
כמובן
בל נשכח שבפרק היחיד שבו איל הון דרומי הנתון במשבר כלכלי חמור הופיע בבאפי, זה היה שמו.
ואולי נוכל להשתמש בזה.
איך הספר?
קניתי לפני איזה שלוש שנים ועדיין לא טרחתי לקרוא אותו.
טוב מאד
שווה את הטרחה.
סוף סוף יש ביקורת:
*אהבתי את הסרט הזה יותר מאשר את דני אושן, למרות שהם די מזכירים זה את זה.
*סת גרין אכן שולת!!!1
*שמישהו יסביר לי את עניין קונאן אובריין/באפי/גרין, כי איבדתי אתכם.
אכן סרט טוב + שאלה
אני לא רואה באפי\אנג'ל ולכן איו לי מושג על מה דיברתם ואיזה סצנה דומה למי…
אם יש אפשרות להסבר קל או לפחות למספר הפרק המדובר שנוכל לקרוא אליו משהו יהיה נחמד.
מעבר לזאת אני די ממליץ על הסרט לאוהבי הג'נאר…
ובכן..
כאן תוכל למצוא את כל הדיאלוג: http://www.tvtome.com/tvtome/servlet/GuidePageServlet/showid-12/epid-76/
(מומלץ לקרוא בקולות משתנים עבור הדמויות להנאה מוגברת..)
תיקון כתובת (לו הייתי יכול לערוך..)
http://www.tvtome.com/tvtome/servlet/GuidePageServlet/showid-12/epid-76/
ומה היה אצל קונאן?
סת' התארח, הוקרנה סצנה מהסרט
ו"במקרה" זו הייתה סצנת הפסודו-מחווה. זו הכל קונספירציה, אני אומר לכם.
וואלה, נכון.
איך לא שמנו לב לזה עד עכשיו?
תיקון כתובת (לו הייתי יכול לערוך..)
אז מדובר על הסצנה בה הוא מדובב את ה"יפיוף"
אוקיי תודה…
רק כמה הערות קטנות...
* שרליז ת'רון? עלמה במצוקה? את בטוחה שאת מדברת על אותו הסרט? לי נראה שדווקא עשו ממנה פייטרית קצת מופרעת.
* מה אדוארד נורטון חשב? הוא בטח חשב "פאק, ניצלו סעיף בחוזה בשביל ללהק אותי לסרט הזה". דובר על זה כבר.
* "הקטע הטפשי של נאפסטר", לצניעות דעתי, הוא הבדיחה הכי טובה בסרט. אבל זו רק דעתי.
אני לא חושב..
טוב, נו שיהיה…
אבל זה לא תפקיד בשבילה בכל מקרה
ראיתי אותה במקומות טובים יותר..
אז סת' גרין שולט...
ואכן הוא היה הדבר המשעשע הכמעט יחיד בסרט הזה (טוב, הוא ומוס-דף), שמשתדל יותר מדי ללכת לפי המספרים ולא לסטות מהפורמולה. שזה לא דבר רע – כל עוד אין לסרט את השם "הג'וב האיטלקי".
כי מה לעשות, היה כבר סרט כזה בשנות השישים, ולעומת המקור החידוש פשוט מחוויר. המיני של אז זה לא המיני של היום, ונראה לי שהביובים האיטלקיים היו צריכים לעבור הרחבה מיוחדת כדי שיוכלו להכנס אליהם המיני קופר המנופחות של היום – שהן רחוקות מלהיות קטנות כמו המיני של פעם.
אבל בעיקר חסרה היתה לי סצינת הסיום הבלתי נשכחת של הסרט המקורי. מה זה הסוף הטוב המזעזע הזה שהדביקו לסרט?
אז סת' גרין שולט...
מה היה הסוף המפתיע של הסרט המקורי?
לא בדיוק סוף מפתיע
איזה סוף מגניב!!! קצת מעצבן אבל מגניב
כמה אנשים היו במשאית?
כי נראה לי שרק שניים יוכלו לקפוץ מבלי שהמשאית תיפול, אלו שליד הדלתות. השאר לא יספיקו.
וחוץ מזה זה זהב אפשר לרדת ולאסוף אחר כך.
אז בעצם אתה מנסה להגיד
ספוילרים ללוק סטוק
שהסוף של לוק סטוק גנוב מהג'וב האיטלקי המקורי.
אגב, אם אכן היו משתמשים בסוף דומה בסרט הזה, כולם היו חושבים שזה ריפאוף מלוקסטוק, כך שזה לא היה במקום.
היו סופים פתוחים
גם לפני כן. לספר 'הנסיכה הקסומה' המקורי של ס. מורגנסטרן, למשל.
ביובים איטלקיים?.
למיטב זכרוני הקטע עם המיני קופר היה בכלל בלוס אנג'לס, ועסק במנהרות רכבת תחתית ולא בביוב.
התוכל (באזהרת ספוילר כמובן) לספר על הסוף של הסרט המקורי?
מחווה לאוסטין פאוורס
אם התסריטאים הם דונה פאוורס וווין פאוורס ואחד השחקנים הוא הבן של ד"ר רשע אז כמובן שיש פה מחווה גדולה גם לסרטי אוסטין פאוורס (אפילו השימוש במונח מליון דולר, אבל עזבו…)
בינוני ומטה
קודם כל, תודה לאל-על שהביאוני עד הלום. באמת נחמד שאפשר לראות בטיסות גם את המאטריקס רילודד (נרדמתי), גם את נמו (החזקתי) וגם את הג'וב האיטלקי בדרך חזרה, אחרי שבטיסת ההלוך ראיתי סרט על העבודה עליו. ומה אני אגיד לכם, אם יש משהו יותר קלישאי מהסרט עצמו, אזי שזהו הסרט שבא לקדם את צאתו. הבמאי יושב בנינוחות על כיסא ולא מתבייש לירוק אמירות סטנדרטיות וחסרות נימוק כמו "היה חשוב לי שהפעלולים יהיו אמינים" (מה, אתה לא אוהב פעלולים גרועים?!), או "הדמויות עושות את הסרט. בלי הדמויות לא היה סרט" (לא. באמת?).
ואז הגיע הסרט עצמו, ומראש אני צריך להודות שהחזקתי את כל הצפייה בו למרות התנאים של סרט באל-על, מה שכנראה אומר שכסרט קיץ שאמור רק להחזיק אותך זמן קצוב הוא כנראה כן עובד. אבל. מדובר בסרט מגוחך-יותר-מדי-פעמים, מתוסרט בצורה מעצבנת, בנאלי ומשוחק רע ע"י רוב השחקנים. לו אני הבמאי, סיכוי סביר שהייתי עושה לאד נורטון (שאגב, לא השתתף באותו מייקינג אוף נלוז, וכפי שהסתבר מוקדם יותר בפתיל הזה, לא בכדי) בדיוק מה שעשיתי לדונלד סאתרלנד (ומי שראה יבין). כי כששני השחקנים האלה על המסך הם פשוט מדגישים את המגרעות ואת האנמיות של שאר הצוות, במיוחד שרליז ת'רון ומארק וולברג, כשהם צריכים ליידות אחד בשני רפליקות חבוטות כמו "אני רוצה לראות את הפרצוף של הבנזונה כשלוקחים לו את הזהב", או "הוא תמיד הצטער שלא יכול היה להיות לך אבא טוב יותר".
והסוף, אח, הסוף. הסוף של סרט שכאילו מקבל את גורלו, סרט ז'אנר שפשוט נכנע, יודע שעליו ללכת בדרך כל בשר אל מכבש הסיומות המוכנות מראש, גם אם לרגע באמצע נדמה היה שכיוונים רומנטיים מסוימים בסרט לא יפותחו וייזנחו לאנחות. מתחשק לי לקרוא את הסוף קריאה ארס-פואטית רק לשם הפוסט-מודרניזם (יעני, הסרט מודע לסכמתיות של הסוף ומקצין אותה מתוך מודעות), אבל אני נוטה לחשוב שבעצם מדובר בסוף חרבנה.
סך הכל, מדובר באחד מהיותר חלשים בסרטי השוד שראיתי, כי הוא נעדר סטייל למדי. ועדיין, טיסה של עשר שעות היא לא דבר של מה בכך.
ודוקא בעיני
בוא רק נגיד שאילו האינטרנט היה עובד, כאשר פרסמו את הסקר על סרט השוד הטוב ביותר של הזמן האחרון. זאת היתה הבחירה.
כתבתי בזמנו ביקורת ארוכה, אבל אם לסכם בקצרה את הנקודות שאהבתי מאד בסרט.
1. בנאלי, שחוק, או וואטאבר, העובדה היא שבסרט הזה ובניגוד לרוב סרטי השוד היתה אמירה, שהתמצתה במשפט אחד, ובמחוות תסריט ובמאי. דונלד סאת'רלנד – "יש אנשים שמשתמשים בשוד בשביל להעשיר את חייהם, ויש אנשים שמשתמשים בשוד בשביל להגדיר אותם", ואם רק מסתכלים בפרספקטיבה אוהדת במיוחד על הסרט, יכול להיות שבדיוק בגלל זה אד נורטון, השחקן הענק, הוא בדיוק האיש לתפקיד האנמי ביותר בסרט. או במילים אחרות, בשביל להסביר כי דמותו של נורטון היא דמות שאותה השוד מגדיר ולא מעשיר, דוקא השחקן הכל כך עשיר הזה, משחק דמות אנמית במכוון בסרט. מין הפוך על הפוך כזה.
ואגב, אם לבסס את הטענה, הסצינה בה אנו מתוודעים לעבר של כל אחד מהדמויות באפיזודות קומיות קצרות, היא כזאת שהסבירה את העושר שהשוד גורם לחייהם של הדמויות ה"טובות". נורטון לא זכה לסצינה כזאת, ובכך הוגדר בדיוק כאיש שאותו השוד מגדיר – לא מעשיר.
טוב, מבחינתי, אלו ההגיגים. הפרספקטיבה אולי אוהדת, אבל למה לא להיות נחמדים. אני אהבתי. (אגב, גם המחווה של מארק וולברג והכדורסל, אללה יומן נעורים יכולה להתפרש בכיוונים דומים של עושר בחיים ותכלית בניגוד לשוד שמגדיר אותך, בסוג של פאראפראזה על השחקן והסרט שעשה אותו.)
8.5/10
קליל, לא מחייב,
ובאופן כללי סרט נחמד לצפות בו ערב לפני החתונה כדי להוריד קצת לחץ לכמה שעות. המרדפים מגניבים, ובהחלט מעמידים תחרות למרדף מ"שליחות קטלנית 3". גם גב' ת'רון מעמידה תחרות בלונדית לכריסטנה לוקן, המחסלת מאותו הסרט (הן קצת דומות, לא?). אד נורטון עושה את העבודה שלו בשורות המעטות והדי עלובות שהוא מקבל. המכוניות מגניבות, סת' גרין משעשע למדי, ושיטות השוד מדליקות.
מצד שני, בכל רגע שבו מארק וולברג (לקחו זמר, עשו אותו שחקן) ושרליז ת'רון אמורים להניח את הבסיס הרגשי לעלילה המגניבה, זה נראה כמו סצינה רוויית קיטש מסרט של ביי-ברוקהיימר. הטקסט עלוב, המשחק מזעזע, הכימיה בלתי קיימת. בסצינות האלה עדיף פשוט לעצום עיניים ולחכות שמשהו יקרה עם השוד.
גם הבדיחות בסרט לא מחדשות שום דבר, פרט לשורה אחת של סקיני פיט (ציטוט יועבר לפי דרישה). לי אישית עניין "נאפסטר" לא עשה כלום, וחזר על עצמו הרבה יותר מדי.
בקיצור: משקל נוצה, מגניב לפרקים, טוב להפגת מתח. מי שרוצה את הנוכלים שלו עם טיפה יותר עומק, שילך ל"אנשי המזימות".
מזל טוב!
ראיתי אתמול את הסרט ב-DVD,
ואני חייבת לציין שהסרט מחזיק יופי בצפייה שניה (הראשונה הייתה בקולנוע). התוספות מצוינות ומומלצות בחום, ואפילו יש להן כתוביות באנגלית (לפחות בדויד הסיני שהגיע אלי).
ואזהרה אחת: לא לצפות בטריילר לפני הצפייה בסרט, אם זו הצפייה הראשונה. בחוצפתו הוא מספיילר את כל הקטעים הטובים.
אהבתי את הסרט מאוד!
אבל… הפסדתי את ה10 הדקות הראשנות ….
אז היו דברים שלא הבנתי…. רק בפעם השניה קלטתי
ובפעם הראשונה נהנתי למרות שלא הבנתי היה לי כייף לראות את הסרט….
קודם כל, אולי לא מדובר בסרט עמוק אך הסרט מתוחכם ברמה סבירה. (כן! התסריט סביר לגמרי!)
חוץ מזה שההתדיינות בשאלה אם המשטרה צריכה להיות שם או לא, היא לגמרי לא רלוונטית כי היא לא חלק מה'נרטיב' של הסרט (ה'נרטיב' הוא ה'עוקץ' כמובן) וכל אחד אמור להבין דברים כאלו.
ספידרמן???
מישהו יכול להסביר לי מה עושה ספיידרמן בקטע של המשאית?
זה באמת היה מוזר
זאת כנראה בדיחה פרטית של הבמאי, או משהו, אבל בשום מקום לא ראיתי הסבר לזה.