יש סרט חדש של פול תומס אנדרסון בבתי הקולנוע, ויש שתי אפשרויות: אתם מתרגשים מזה נורא וכבר ראיתם אותו, אולי פעמיים, או שזה לא מזיז לכם בכלל. אנדרסון נכנס כבר לקבוצת היוצרים שאנשים מתים עליהם או לא סובלים אותם. ו"מידות רעות" הוא, מאוד מאוד, סרט של אנדרסון. "מידות רעות" הוא פילם-נואר שהדליק את האור, עבר לסבנטיז ואז לקח הרבה סמים.
הסרט עושה קולות של סיפור בלשי. חואקין פניקס מגלם את "דוק", שהוא – עושה רושם – סוג של בלש: יש לו משרד, ולפעמים אנשים מגיעים אליו ומבקשים ממנו לחקור כל מיני דברים או למצוא דברים, והוא עושה את זה, אם הוא לא עסוק מדי בלסמם את עצמו עד אובדן חושים. הוא משוטט ברחבי האזורים המפוקפקים והמפוקפקים עוד יותר של העיר, ונפגש עם דמויות שמספקות לו רמזים חשובים או שולחות אותו למשימה כלשהי. הבעיה היחידה היא שאין עקביות באירועים ובחקירה. במשך כל הסרט לא לגמרי הצלחתי להבין מה בעצם המטרה של דוק, מהו בעצם אותו הדבר שאותו הוא מחפש לכל אורך הסרט, ושאותו ימצא או שלא ימצא בסוף. יש פה אלמנטים שחוזרים שוב ושוב – ספינה מסתורית, קונספירציה של רופאי שיניים, דמויות שמופיעות שוב ושוב במקומות שבהן הן לא אמורות להיות – אבל גם אם תעקבו היטב אחרי הסיפור עד הסוף, לא בטוח שתבינו הרבה יותר משהבנתם בהתחלה. ההרגשה היא כמו לקרוא אחד מאותם ספרי "בחר לך דרך להרפתקה" – כאלה שפעם בשני עמודים מבקשים מהקורא להתערב: "אם אתה הולך ימינה, עבור לעמ' 6; אם אתה הולך שמאלה, עבור לעמ' 10" – אבל תוך התעלמות מכל ההוראות: פשוט קוראים את כל העמודים בזה אחר זה. כך אנחנו חווים את כל האירועים בספר, אבל באופן לא קוהרנטי, לא הגיוני, ולפעמים בלי להבין אפילו איך הגענו ממקום אחד למקום אחר.
בקיצור, אפשר בהחלט להגיד שפול תומס אנדרסון עובר על כל חוק אפשרי בכתיבת התסריט הזה, וזכותכם המלאה להתעצבן על כך, אם אתם בקטע של סרטים עם סיפור שאפשר להבין. אבל אם אתם יודעים לאן אתם נכנסים, הייתם צריכים לחזור את זה מראש. כמה שהסרט הזה פרוע ובלתי מובן, הוא קומוניקטיבי יותר מ"המאסטר", הסרט הקודם של אנדרסון. אחרי שני הסרטים האלה אפשר להסיק שאנדרסון כבר לא מתעניין בסיפורים, או, לצורך העניין, בסרטים. הוא לא עושה סרטים עם התחלה וסוף, הוא עושה אוספים של סצינות (בכיכובו של חואקין פניקס).
וכמה מהסצינות האלה, חייבים להודות, מבריקות. יש רגעים הזויים ויפהפיים בסרט, וגם רגעים יפהפיים סתם – ולפעמים גם רגעים מצחיקים מאוד. כשהדמויות עוזבות את המציאות המוכרת לנו ויוצאות לטריפ, הסרט יוצא איתן, לכמה דקות שבהן הוא הופך להזוי במלוא מובן המילה, ואז חוזר. צרחה אחת של חואקין פניקס היא רגע קומי מושלם ומדויק; ג'וש ברולין, בתפקיד השוטר הקשוח ביותר בעולם מבין אלה שהם גם שחקנים מתחילים, מגיש את אחד המפגנים האירוטיים ביותר אי פעם של אכילת בננה. פניקס עצמו (אחד השחקנים הגדולים של דורנו. אחרי "המאסטר", "היא", ועכשיו הסרט הזה, לא צריך להיות ספק) מגלם את "דוק" כמו ה-Dude ליבובסקי שהתחפש לוולברין ומנסה לחיות את העלילה של "צ'יינהטאון". הוא נראה חצי מסומם, חצי דביל, חצי מתוחכם, חצי מעמיד פנים וחצי באד-אס, והעובדה שאלה כבר חמישה חצאים מתאימה להפליא לו ולסרט שהוא נמצא בו.
אבל ככל שהסצינות הבודדות משעשעות כל אחת בדרכה, קשה ומתיש לצלוח שעתיים וחצי של סרט שההגדרה שלו ל"עלילה" היא מושג כל כך נזיל. מעריצי פול תומס אנדרסון ימשיכו להיות משוכנעים שהוא גאון; האחרים ימשיכו לא להבין מה לעזאזל הוא רוצה מחייהם. אני נהניתי מהתמונות, אבל אני לא יכול לומר שאני מת על הסרט.
פורסם במקור בוואלה מתישהו
גם אני חשבתי שהוא ביזארי
ולמרות שלפרקים הוא באמת מאוד מצחיק וחכם, לא הצלחתי ליהנות ממנו… פשוט היה מבלבל מדי בשבילי.
מוזר
אחרי 'זה יגמר בדם' כולם חשבו שמדובר בגאון היסטרי. מוזר שסה"כ אחרי סרט אחד ("המאסטר") הקהל התפזר כ"כ.
בכל מקרה, מסכים עם הביקורת. אני משתייך לזרם הראשון. מדובר בעוד טריפ מופתי של פת"א, שכרגע, עוד לא אכזב אותי אפילו פעם אחת.
לא בדיוק
אחרי 'מגנוליה' כולם חשבו שמדובר בגאון היסטרי.
אחרי 'זה יגמר בדם' רבים חשבו שהוא שתה את המילקשייק של עצמו.
צדקו.
אני נהנתי מהסרט
הוא לא היה הסרט הכי טוב שראיתי השנה, אבל בהחלט משעשע.
העלילה לא ממש משנה, זה יותר המקום של הדמות במרחב ובזמן, ביחסים שלו עם הדמויות האחרות. הרצון שלו להגיע לשלווה.
בתור אחד שקרא את הספר
העלילה שם לא הייתה *עד כדי כך* לא מובנת, אם כי בהחלט גם לא על הצד הברור ביותר. אבל גם בספר, העלילה עצמה היא בהחלט לא החלק העיקרי, והחלק העיקרי היה אווירת הסמים והגלישה.
אגב, זה שהביקורת לא מזכירה שום דבר על גלישה או על מוזיקת גולשים מוזר לי. ההתעסקות בזה היה אחד הדברים המרכזיים בספר. מה, את *זה* הורידו? ועוד פת"א, שכל כך אוהב להתעסק עם מוזיקה בסרטים שלו? כי בתכלס, לראות מה פת"א עושה עם surfer rock היה אחת הסיבות המרכזיות שאני חיכיתי לסרט הזה.
אני אהבתי וממליץ!
כן, אני כנראה שייך לאותה קבוצה של אנשים שמתרגשים כשפת"א מוציא סרט חדש. אבל אני לא בהכרח הולך שבי אחריו… את 'מוכה אהבה' לא אהבתי בכלל, ומ'המאסטר' יצאתי מאוכזב. לכן כל סרט יש לבחון לגופו.
אני מסכים כמו הקונצנזוס של הביקורות לגבי הסרט – זה ממש קשה לעקוב אחרי העלילה הבלשית שלו. הסיבה לכך עבורי לא היתה שהחקירה היא מאוד מפותלת ומסובכת, אלא בגלל שכל הסיטואציות שקורות לאורך הדרך הובילו לבחירה שלי פשוט לשחרר ולהנות מהנסיעה ברכבת הזאת מאשר לנסות להתרכז ולזכור ולנתח בדיוק איך הקו הבלשי מתפתח. אז לא, אני לא יודע להסביר בסיום מה בדיוק קרה שם, אבל זה לא כל כך משנה. אם זה יהיה לי חשוב אז אוכל להתעכב על זה בצפייה השנייה והשלישית. לכן אני לא רואה את זה כחסרון.
מי שמוכן לבוא לסרט ולהישען אחורה, פשוט לקבל את מה שקורה as is, ואוהב כשיש דמויות וסיטואציות לא שגרתיות – יהנה מאוד לדעתי. זה סרט שהדרך בו היא כיפית, והמטרה היא פחות קריטית. מי שמחפש סיפור בלשי מסודר שהולך מ-א' עד ת' שהוא העיקר בסרט, עם הפוגות מתח הומוריסטיות לפרקים, כנראה לא יבין את הקטע ולא יהנה.
אה, וכמובן - חואקין פיניקס מעולה!
ללא ספק ייכנס לאחת מהופעות השנה שלי
מדוייק להפליא..
מזדהה עם כל מילה. פניקס בהחלט נתן הופעה מרשימה, אבל הסרט לצערי היה מזעזע. במשך כל הסרט לא יכלתי שלא לחשוב שהוא עשה את הסרט כחוויה טריפית של סם כלשהו, ואני לא פוסל את האפשרות שהוא עשה את זה כמחווה לסם המסויים הזה, אבל עלי בכל מקרה זה לא עבד. אלה היו שעתיים וחצי מפרכות, אבל עדיין יש לי דחף בלתי נשלט לראות אותו שוב.. זאת סוג של התעללות מה שהוא עושה לצופים…
מצטרף למברכים
אני מאד נהנתי מהאווירה. מהמשחק. לטעמי היו כמה סצינות מעולות.
וכל מה שאדם ופינקי למעלה אמרו
ראיתי פעם שניה ו
1. הרבה יותר נהנתי. כל מיני סצנות שנראו לי תמוהות קיבלו פתאום היגיון מסוים – בעיקר רגשי, לאו דווקא עלילתי. מה שמביא אותי ל
2. עדיין לא הבנתי את כל העלילה. אני עדיין מרגיש כמו דוק בשוט שהוא בוהה מול הלוח עם תרשים הזרימה של החקירה, רק בלי הג'ויינט.
מישהו מוכן להרים את הכפפה ולהתיימר לשרטט תרשים זרימה של העלילה במלואה?
בבקשה?
אוי זה היה כיף
" rel="nofollow">אני לא חושב שזה יכול להועיל למישהו
וואו.
אוקיי, אני אנסח מחדש:
מישהו מוכן להרים את הכפפה ולשרטט תרשים זרימה של העלילה כשהוא לא תחת השפעת סמים?
אהההה
סליחה, תן לי שעה־שעתיים.
אוף, שכחתי שהאחווה הארית משמשים כמאבטחים של וולפמן ועוד מלא דברים .
(ל"ת)
שיט! שכחתי להזהיר מטונות של ספויילרים בהודעה מעל
יש דרך לערוך ולהציל נפשות רבות?
תודה לך, חסם ספויילרים מסתורי