במקור: Raiders of the Lost
Ark;
Indiana Jones and the
Temple of Doom;
Indiana Jones and the
Last Crusade
במאי: סטיבן שפילברג
שחקנים: האריסון פורד, קארן
אלן, ג'ון רייס-דייויס, שון
קונרי, קייט קפשאו, אליסון
דודי, פול פרימן, קה הואי קואן,
ריבר פניקס
המצב היה קשה. חבורת סוחרי עבדים חמדניים הלכה וקרבה אלי מאחור, כנופיית מרגלים נאצים מרושעים חיכתה לי בסיבוב, כשהם מנופפים באגרופיהם וצועקים "אקטונג!", ועדר תנינים רעבים, התבונן בי מלמטה בעודי עומד על גשר-חבלים מט לנפול. הוצאתי את השוט מהחגורה ובזריקה אחת מוצלחת תפסתי בעזרתו מסמר שהיה נעוץ בקיר המערה (השד יודע איך הוא הגיע לשם) וביצעתי זינוק אדיר לצד השני. נחתתי בדיוק מול שכיר חרב מסוכן-למראה, שהתקרב אלי בתנועות קונג-פו מאיימות, מתוך כוונה להוריד לי את הראש. לא היה לי יותר מדי זמן בשבילו, אז הוצאתי אקדח ויריתי בו. המשכתי אל המזבח העתיק, מדלג בהיסטריה מעל נחילי עכברושים מזילי-ריר (שמן הסתם חיכו כמה אלפי שנים במחילה העתיקה הזאת עד שאני אגיע כדי לנעוץ בי את השיניים), תפסתי את החבילה שהיתה מונחת עליו, התחמקתי בדקה התשעים מגשם הלהבים המורעלים שניתז עלי בתגובה למעשה הגזל הנ"ל, עשיתי שפגאט ועוד גלגלון לקינוח (סתם כי זה נראה מגניב), ובשארית כוחותיי ניגשתי למוכרת והנחתי על הדלפק בחבטה את החבילה שעליה התנוסס הכיתוב "אינדיאנה ג'ונס – הטרילוגיה". היא לא התרשמה יותר מדי: "שלוש-מאות ועשר ש"ח", אמרה בקול ענייני.
יסלחו לי מעריצי 'מלחמת הכוכבים', אבל יש בדיוק סדרת סרטים טובה אחת שיצאה מחברת ההפקה של ג'ורג' לוקאס, ולסדרה הזאת קוראים 'אינדיאנה ג'ונס'. מה יש בה שאין ב-'מלחמת הכוכבים', אתם שואלים? ובכן, מדובר, קודם כל, בסדרה מהפכנית שלקחה ז'אנר קולנועי עתיק למדי (סרטי הרפתקאות-בהמשכים מראשית המאה הקודמת), הפיחה בו חיים חדשים, המציאה את מושג ה-"סרט אקשן לכל המשפחה" ו… רגע, מה אמרתם? גם 'מלחמת הכוכבים' עשתה את זה? נו, בסדר, אבל ב-'אינדיאנה ג'ונס' יש פעלולים מדהימים, מהתקופה שבה עדיין לא הייתה אנימציה ממוחשבת ומחלקת האפקטים הייתה צריכה לגלות קצת יותר יצירתיות. אה, גם ב-'מלחמת הכוכבים' זה היה ככה? אם הייתי קצת רשע, הייתי אומר לכם "לכו תוכיחו", עם הגרסאות המשופצות של הטרילוגיה המקורית. אבל שיהיה. בכל מקרה, בסרטי 'אינדיאנה ג'ונס' יש הזדמנות נדירה לראות את הכוכב האריסון פורד בתקופה שממש אפשר היה להבין למה הוא כוכב – האיש פשוט הקרין כריזמה לכל הכיוונים, ממש לא הנעל הדהויה שהוא כיום. רגע, מה זאת אומרת "גם ב'מלחמת הכוכבים' זה ככה"?! אתם ממש מרגיזים, אמרו לכם פעם?
אוקיי. נראה אתכם מתמודדים עם זה: לסרטי 'אינדיאנה ג'ונס' היה משהו שלסרטי 'מלחמת הכוכבים' אף פעם לא היה: במאי עם כשרון. קראו לו סטיבן שפילברג.
ב-1981, אחרי שתי הצלחות קופתיות אדירות ('מלתעות' ו-'מפגשים מהסוג השלישי'), ועוד כישלון אחד מהדהד ('1941'), התיישב הסמאח הצעיר ביחד עם ידידו ג'ורג' לוקאס, ושניהם תהו מה צריך להיות פרויקט הבימוי הבא שלו. הם ישבו, חשבו, הגו בשאלה "למה אף אחד לא עושה היום סרטי הרפתקאות כמו פעם?" וככה הגיעו לאינדיאנה ג'ונס.
שפילברג נוהג לספר שהוא תמיד רצה לעשות סרט בסדרת 'ג'יימס בונד' ולא נתנו לו, אז במקום זאת הוא עשה את הסרטים על אינדיאנה ג'ונס – גיבור שהוא כמו בונד. תסלחו אם אטיל ספק כבד בנכונות של הסיפור הזה – איכשהו נראה לי שאם שפילברג היה מגיע למפיקי סדרת 'ג'יימס בונד' ומבקש לביים, הם היו רצים אליו, מנשקים את כפות רגליו ושואלים מה הם עשו בגלגול הקודם שהפך אותם לראויים לכבוד הזה. חוץ מזה, אינדיאנה ג'ונס (שמכאן ואילך יקרא בשמו הידוע יותר "אינדי") לא דומה בכלל למרגל הבריטי המלוקק.
אז נכון שאינדי (בגילומו של האריסון פורד) גמר אוניברסיטה – הוא אפילו מלמד שם ארכיאולוגיה – ולפעמים אפשר לתפוס אותו בחליפה ועניבה, אבל סביבת המחיה הטבעית שלו היא אחרת לגמרי. ארכיאולוגיה, מסתבר, היא עסק מלכלך מאוד, ואם אתם מחפשים את אינדי, סביר שתמצאו אותו מתבוסס בבוץ באיזה ג'ונגל, נחנק מהאבק באיזה קבר עתיק, או מזיע מחום באיזה מדבר לוהט. בכל מקרה, נראה שתמצאו אותו לבוש בבגדי העבודה הדהויים והמטונפים שלו, עם השוט הנצחי בחגורה וכובע הפדורה הנצחי לא-פחות. ומכיוון שאינדי חי אי-שם בשנות ה-30 העליזות של המאה הקודמת, תקופה שבה הגבול בין "ארכיאולוגיה" ו-"שוד עתיקות" היה דק מאוד, אין מנוס מהמסקנה שאינדי הוא טיפוס די מפוקפק. הוא מאוד אוהב ללכת מכות עם אנשים, אין לו שום בעיה מוסרית עם תרגילים מלוכלכים כמו להרביץ לאויבים שלו מתחת לחגורה, הוא ימכור את האמא שלו בשביל להשיג את הענתיקה התורנית שהוא מחפש, והוא שוביניסט לא קטן, שההתנהגות שלו עם נשים היתה כנראה מכניסה אותו לכלא בזמנים נאורים יותר. אך כפי שאמר פעם יהודי חכם ממני, הכל יחסי. בעוד שאינדי בסך הכל רוצה לשדוד את הענתיקות מבעליהן החוקיים בפינות הנידחות של העולם כדי שאפשר יהיה להציג אותן במוזיאונים בפינות היותר ידועות שלו, יש אנשים שרוצים להניח עליהן את היד מסיבות אחרות לגמרי. למשל הנאצים (להזכירכם -שנות ה-30 של המאה הקודמת). הם סגורים על זה שאותן עתיקות יעזרו להם להשתלט על העולם.
ככה מתחיל הסרט הראשון בטרילוגיה, 'שודדי התיבה האבודה'. אינדי, אחרי הפסד די משפיל לארכיאולוג מתחרה במרדף אחר ממצא היסטורי חשוב בדרום-אמריקה, חוזר עם הזנב בין הרגליים לאוניברסיטה בה הוא מלמד. מחכים לו שם שני נציגים בכירים של ממשלת ארה"ב שמבקשים את עזרתו: מתברר שהנאצים איתרו את המקום בו קבור ארון הברית, ואם הם ימצאו אותו – חבל על הזמן של העולם החופשי. אינדי יוצא למצוא את התיבה האבודה לפני הנאצים, עוצר בדרך בנפאל, אוסף שם את מריון (קרן אלן), הבת-של-מורהו-ז"ל שהיה מומחה גדול לענייני ארון-הברית, ושניצוצות עפו בינו ובינה אי-שם בעבר הרחוק, מגיע למצרים, חובר שם למאכר מקומי בשם סאלח (ג'ון רייס דייויס, הידוע יותר כגימלי), וביחד ניצבים השלושה בעוז מול גדוד שלם של נאצים המנהלים שם מבצע חפירות מאסיבי (איך הם הצליחו לעשות את זה במצרים, שנשלטה אז על ידי בריטניה? לא ברור). חוץ מהנאצים, מחכה להם שם גם רנה בלוק (פול פרימן), הארכיאולוג המתחרה של אינדי מתחילת הסרט.
קצת לפני כתיבת הביקורת צפיתי ב'התיבה האבודה' בפעם הראשונה מזה עשור ומשהו, ואין מנוס מהמסקנה – חלקים ממנו התיישבנו. לא מעט חלקים, למען האמת. כל הסצינות בהן אינדי מתכונן למסע באוניברסיטה, למשל, הן טרחניות, משמימות, ונשמעות נורא. הניסיונות של שפילברג להקפיץ את הצופים במהלך הסרט גם הם לא עוברים את מבחן הזמן, למרבה הצער – שלדים שנופלים משום-מקום ואחרי זה לא עושים שום דבר לא יפחידו אף אחד בימינו (בימינו השלדים האלה צריכים לשיר, לרקוד, ולהיראות כמו ג'פרי ראש וחבורתו בשביל שמישהו בכלל יסתכל בכיוון שלהם). וישנו גם הקוף המעצבן, והצרפתי המעצבן עוד יותר בתפקיד הנבל דה-לה-שמאטה.
מצד שני, האקשן, שגם אז החזיק את הסרט כולו, נותר טרי ורענן כשהיה. אם מתעלמים לרגע מכל גרירת הרגליים באוניברסיטה שהוזכרה קודם, שפילברג והתסריטאים עלו בסרט הזה על הנוסחה המנצחת לסרט הרפתקאות: לא לתת לגיבור לנשום לרגע. קרבות אגרופים (הסימן המסחרי של הסדרה), קרבות ירי, מרדפי מכוניות, בורות מלאים בזוחלים לא סימפטיים, סלעים ענקיים שאו-טו-טו הולכים למחוץ את הגיבור, שריפות משתוללות שמאימות להעלות אותו באש, ושאר צרות כיד המלך, מהן הוא נחלץ בעור שיניו בדקה התשעים. וזה עדיין עובד. שפילברג, מה לעשות, היה ונשאר במאי אקשן בנשמה, גם כשהוא מביים סרטים "חכמים" יותר (הרי גם ב-'דו"ח מיוחד' האטרקציה האמיתית היתה המרדף, ולא התעלומה הבלשית). שפילברג גם הגדיר מחדש, בסרט הזה, את המונח "אקשן", שהיה באותה תקופה בעיקר שם-קוד לסרטים אלימים ונוטפי דם. אצל שפילברג, הדגש היה על שעשוע, על כיף. האקשן אצלו מבוים עם קריצה, הוא נועד להצחיק ולא לזעזע.
_1_
'התיבה האבודה' הפך להצלחה היסטרית. שלוש שנים מאוחר יותר, נישא על גבם של שני להיטים נוספים ('אי.טי.' שהוא ביים עם קרדיט ו-'פולטרגייסט' שהוא ביים בלי), ניגש שפילברג לביים סרט נוסף אודות הארכיאולוג הנועז. מומחים לענייני שפילברג מציינים כי זו הפעם הראשונה בה ביים הסמאח סרט המשך כלשהו, אך למעשה זה לא מדויק: 'אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור' הוא בכלל פריקוול, כיוון שכרונולוגית, הוא מתרחש לפני 'שודדי התיבה האבודה'. אינדי מוצג בו כדמות צעירה יותר, מנוסה פחות, והסרט, בהתאם – הרבה פחות טוב מקודמו.
למעשה, מדובר בסרט הפחות מוצלח בסדרה. וחבל, כי ההתחלה שלו דווקא מבטיחה: רבע שעה שנפתחת במיוזיקל, הופכת לסרט-גנגסטרים, ומסתיימת במרדף היסטרי ברחובות שנחאי, כאשר אינדי בורח וכל העולם התחתון של סין בעקבותיו. רק שאחרי רבע השעה הזו מגיעה הנפילה, תרתי משמע, בהתרסקות מטוס. אפשר להתייחס בסלחנות לעלילה הקלושה העוסקת באוכלי אדם הודים (כן, כן, אוכלי אדם הודים), אבל קצת קשה לסלוח לעובדה שכל מה שהיה מצחיק ומבדר בסרט הקודם הפך למאוס ולעוס בסרט השני – הבדיחות הפכו לקרשים, סצינות האקשן שרודפות אחת את השניה נראות כאילו הן מנסות לחנוק את הצופים ולא להלהיב אותם, ומה שיותר מטריד – שפילברג כנראה שכח להחליף דיסקט בתום העבודה על 'פולטרגייסט', ולכן מילא את הסרט בסצינות שאמורות להרוס לצופים את ארוחת הערב. זכורה במיוחד סעודה חגיגית בארמון הקניבלים, בו מוגש מוח קוף על האש. אני מניח שזה היה אמור להיות מצחיק. אגב קופים, שפילברג הוכיח בסרט הזה שהוא לא מסוגל לזהות רעיון גרוע גם כשהרעיון הזה נותן לו על הראש עם פטיש חמישה קילו. הקוף המעצבן מהסרט הראשון עבר שדרוג בסרט הזה, והפך ל-"שורט ראונד" (ג'ונתן קה-קואן), ילד סיני חכמולוג, שבניגוד גמור לקוף הנ"ל, גם יודע לדבר, וחבל. כל שניה בה הילד הארור נמצא על המסך היא עינוי סיני. אבל למזלו הגדול של אותו ילד, יש בסרט דמות אחרת שמאפילה עליו. מדובר בקייט קאפשאו, נערת-הג'ונס התורנית. השד יודע מה גרם לשפילברג לחשוב שקפשאו יכולה להיכנס לנעליים של קרן אלן המגניבה מהסרט הקודם. קפשאו, שמגלמת זמרת קברטים בשם וילי סקוט, היא פוסטמה מעצבנת וכל סצינה משותפת שלה עם אוכלי האדם גרמה לי לצרוח בהתלהבות "תאכלו אותה!". אני חושד שלהפיכתה של קפשאו לגברת-שפילברג לאחר צילומי הסרט הזה היו השפעות מרחיקות-לכת על ההחלטה ללהק אותה (מאז היא די נעלמה מהמסכים, וטוב שכך).
ובכל זאת, בסרט יש שתיים-שלוש סצינות אקשן כיפיות למדי. הפתיחה ההיסטרית כבר הוזכרה, וגם הקליימקס ("כל העולם כולו, גשר צר מאוד") הוא קלאסיקה. ובכלל, 'אינדיאנה ג'ונס' הפך, בנקודה הזו, לשם שיביא אנשים לקולנוע, בלי קשר לאיכות הסרט שלו.
חמש שנים מאוחר יותר, בבואו לביים את הסרט השלישי בסדרה, מצבו של הסמאח היה רחוק מלהזהיר. הוא ניסה לביים דרמה חברתית רצינית ('הצבע ארגמן') ונכשל, ניסה לביים דרמת מלחמה רצינית ('אימפריית השמש') וכשל, ניסה להפיק סדרת טלוויזיה בתקציב אסטרונומי ('סיפורים מופלאים') ונפל. זה כנראה גרם לו להחזיר את אינדי למקורות.
_2_
'אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון', שמתרחש הפעם אחרי 'התיבה האבודה', הוא בעצם חזרה על אותו סיפור של הסרט הראשון בסדרה, עם הרבה-הרבה-הרבה יותר פירוטכניקה. וזה לא דבר רע. שוב הנאצים מחפשים איזו ענתיקה שתאפשר להם להשתלט על העולם (הפעם – הגביע הקדוש); שוב מתייצב מול אינדי נבל שטני; ושוב ג'ון רייס דייויס – הידד! – מתייצב לעזור לאינדי בעת צרה. ישנם מספר שחקני חיזוק נוספים, מביניהם ראוי לציון במיוחד שון קונרי, ג'יימס בונד בדימוס, בהופעה מצחיקה מאוד בתפקיד אביו של אינדי, ונערת בונד בדימוס, אליסון דודי, בתפקיד נערת-הג'ונס. אמנם גם דודי לא הייתה מוצלחת כמו קרן אלן מהסרט הראשון, אבל היא בלי שום ספק השחקנית הסקסית ביותר שגילמה את התפקיד. היא גם הרבה יותר טובה מקפשאו, אבל זו באמת חוכמה קטנה.
האקשן, כרגיל, בלי הפסקה, והוא גם בקצב הנכון. סצינת הפתיחה, פלאשבק לנעוריו של הגיבור בכיכובו של ריבר פניקס ז"ל, נותנת את הטון, ומשם ממשיכים למסע על פני הגלובוס – איטליה, אוסטריה, גרמניה, וגם ברחבי המזרח התיכון. ובכל מקום, אינדי נלחם ברעים. חוץ מקרבות האגרופים המסורתיים והמרדפים ההיסטריים, אפשר למצוא בסרט הזה סצינות אקשן שמתרחשות בכל מקום אותו ניתן להעלות על הדעת: במים, באוויר וביבשה, על מטוס, על אופנוע, על טנק, על סוס, במחילות חשוכות ובטירה מבוצרת. 'מסע הצלב האחרון' הוא הסרט שעובר הכי יפה את מבחן הזמן, והוא עדיין הפייבוריט שלי מבין סרטי הסדרה ומבין הסרטים של שפילברג בכלל. זה הסרט שאני מסוגל לצפות בו פעם אחר פעם בלי להשתעמם. שפילברג פשוט לא הצליח לשחזר מאז (עבורי לפחות) את ההישג הזה. כן, הוא הקים לתחיה דינוזאורים, הביא את השואה ואת מלחמת העולם השניה קרוב מאוד לצופים, זכה באוסקר איזה פעם או פעמיים, ואפילו הביא סרט מבדר למדי בשנה שעברה ('תפוס אותי אם תוכל'), אבל הוא עדיין לא מבדר כמו בימים הטובים שלו.
עכשיו מדברים על סרט רביעי של אינדיאנה ג'ונס, ואני מודה שיש לי חששות כבדים בנושא. האריסון פורד הוא כבר לא אותו האריסון פורד, שפילברג הוא כבר לא אותו שפילברג, ואינדי, בסרט הזה, כנראה לא יהיה אותו אינדי. לכן הוצאת ה-DVD של שלושת סרטי הטרילוגיה לאחרונה נותנת לכם הזדמנות מצוינת לראות אותם (אינדי, פורד, שפילברג) בנעוריהם הפוחזים, לפני שהם מקלקלים את הרושם הטוב שעשו אי אז.
לינקים:
אני יודע שראיתי את כל 3 הסרטים
בילדותי העשוקה, אני פשוט לא זוכר שום פרט מהם (חוץ מאינדי רץ במנהרה תלולה כשאחריו מתגלגל סלע ענק – או שבדיתי את זה מדמיוני? לא בטוח). אני צריך להשיג את הסט הזה מתישהו, כשיהיה זמן לראות.
ואם כבר אינדי 4, אז אולי שישתלב עם לארה 3? במיטב הטרנד של פרדי/ג'ייסון והטורף/הנוסע השמיני.
לאור העובדה שהסלע המתגלגל
הוא הקטע שזכה להכי הרבה ציטוטים ואזכורים מכל הסידרה הזאת, הקטע שהופיע בהכי הרבה פרסומות, הקטע שעשו עליו הכי הרבה פרודיות – לא מפתיע שאתה זוכר אותו.
מעניין,
לא ראיתי את הסרטים המון זמן, אבל אני זוכר דווקא את השני כמבדר והמוצלח ביותר, פשוט בגלל שהוא הכי העז ללכת עם הבי מוביות עד הסוף.
יסלחו לי מעריצי ''מלחמת הכוכבים'' ומעריצי ''אינדיאנה ג'ונס'',
אבל יש בדיוק סדרה טובה אחת שיצאה מחברת ההפקה של ג'ורג' לוקאס והיא "אי הקופים" .
האמת היא שראיתי רק את שודדי התיבה האבודה ואני זוכר רק קטעים ממנו (בכל זאת, עבר הרבה זמן). אני זוכר שלא ממש התלהבתי מהעלילה וסביר להניח שהרבה בדיחות עברו לי מעל הראש, אבל אני זוכר שאהבתי את קטעי האקשן (חוץ מהקרב ליד הפרופלור של המטוס שהיה די מיותר לדעתי) ושהתלהבתי מהסיום הנוזלי.
סדרת *סרטים* פינגווין. *סרטים*.
נו, כבר אמרתי שצריכים להפוך את אי הקופים לסרט
האמת בשודדי הקאריביים הרגשתי כאילו כמעט הצליחו.. אבל זה לא מספיק
יש על זה סיפור
(טוענים שהוא אמיתי, אבל הוא די מוטל בספק) הריסון פורד היה אמור לנהל קרב ארוך ומלא כוראוגרפיה נגד היריב. אלא שפורד היה חולה באותו יום ולא היה לו כח לנהל את כל הקרב, אז הוא פשוט שלף אקדח ו"ירה" בו. אומרים שש/ספילברג כל-כך אהב את הרעיון שהוא השאיר אותו במקום לצלם את הסצנה המקורית.
ישהסיפור האמיתי קצת שונה
אכן האריסון פורד היה חולה באותו יום ולא כל כך כשיר לצילומים, הוא בא לספילברג בבקשה לותר על סצינת המכות וספילברג אמר לו: "למה שלא תירה בו וזהו?"
אגב מחלות ופציעות, גם בסרט השני האריסון לא היה כשיר תקופה ארוכה כי הוא שבר את הגב והיה צריך לעבור ניתוח שכל הפקת הסרט היתה תלויה בו.
וכאן המקום להמליץ על הסרט הדוקומנטרי שמופיע בדיוידי הרביעי בחבילה, סרט מאוד מרתק על הפקת שלושת הסרטים.
היום סיימתי לחרוש את דיסק הבונוסים.
בעייתי משהו.
יש כבר המון-המון חומר על סרטי אינדיאנה ג'ונס באינטרנט, וקשה מאוד לחדש בנושא. כל הדברים שאפשר היה להוסיף על ה-DVD ואין בשום מקום אחר (סצנות שנחתכו בעריכה, למשל) פשוט לא נמצאים עליו. במקום, יש שלושה סרטים תיעודיים (בין 40 ל-50 דקות כל אחד) שמתארים את העשייה של כל סרט.
מעניין? למדי. הפרספקטיבה האישית של כל אחד מהמעורבים בטרילוגיה, מצוות ההפקה ועד לשחקנים, משעשעת רוב הזמן, ומטרידה חלק מהזמן (במיוחד האינטימיות אותה גילו פורד ושפילברג עם הנחשים, העכברושים, הג'וקים, ויתר היצורים הלא-נעימים ששהו על הסט). מחדש משהו? לא ממש. כל הרצת הדאחקות הזו מתחילה לייגע באיזשהו שלב. בין לבין הצליחו לדחוס פנימה צילומי אודישן של כמה שחקנים (טום סלק בתפקיד אינדי, שון יאנג בתפקיד של קרן אלן) – וחבל שאין עוד כאלו.
מה עוד יש על הדיסק? טריילרים. לא ידעו לעשות טריילרים בשנות ה-80, מסתבר. כל אחד נראה יותר משמים מקודמו.
וחוץ מזה? סרטים תיעודיים קצרים (רבע שעה כל אחד) על האפקטים, הסאונד, הפעלולים והמוסיקה בסדרה. הסרטים האלה (מלבד הסרט על המוסיקה של ג'ון וויליאמס, שמצליח איכשהו לעמוד בזכות עצמו), הם מיותרים לחלוטין. אפשר היה לשלב אותם בסרטים התיעודיים הארוכים יותר.
בקיצור – חבילת הסרטים שווה בעיקר בגלל הסרטים עצמם.
בשודדי התיבה
וואלה צדקת מגניב מאוד.
הקטע הזה שהבחור ההוא עושה כול מיני תעלולים עם חרב גדולה כאילו הולך להיות קרב רציני ואז אינדי שולף את האקדח וסוגר עניין ממש שנון ויפה.
תמיד חשבתי ש''מסע הצלב'' הוא פארודיה על ''שודדי''
אם ב"שודדי התיבה האבודה" נראה היה שאינדי עושה צחוק מסרטי הרפתקאות, הרי שב"מסע הצלב האחרון", שון קונרי, בהופעה נהדרת, עושה צחוק מאינדי בכל הזדמנות (בעיקר סצינת "הציפורים" הזכורה לטוב, דאוס אקס מאכינה מגוחכת יותר מסצינת "הנינג'ה בשוק" של שודדי התיבה האבודה). דווקא אינדי נראה שם רציני, ומנסה לשמור על כבודו העצמי כמה שאפשר, לא בהצלחה יתרה.
ב"המקדש הארור", לעומת זאת, אני לא זוכר כמעט שום הומור, פרט לפתיחה, המוצלחת מאוד. זה נראה מפחיד, כאילו הסרט לוקח את עצמו ברצינות. זה מה שקורה גם לשני הסרטים האחרים לקראת הסוף, כשסוף סוף הענתיקות מראות מה הן שוות. למעשה, הסופים -תמיד- היו החלק המעצבן אצל ספילברג, וזו לא המצאה של AI והלאה, מה?
אחלה ביקורת
הסכמתי עם כל מילה.
את אידיאנה ג'ונס ראיתי רק לפני כמה חודשים, אחרי שיצאו הדוידים. באחד מהסרטים (כנראה הראשון) צפיתי בילדותי, ובפרט לאיזשהו זכרון עמום עם זוחלים / חרקים (תחושת גועל נחקקת בזכרון) לא היה לי מושג מה הלך שם.
אחרי שיצאו הדיוידי החלטתי שזה הזמן לסתום את החורים בהשכלה, ושאלנו אותם מהאוזן.
הראשון מהסדרה שראיתי היה דווקא השני (ה"מקדש") – ה"תיבה" היה חסר באותו רגע (במקרה יצא שהצליח לי מבחינה כרונולוגית). הוא היה מאכזב למדי ולא הלהיב אותי כלל, אני מסכימה לחלוטין עם רז, בפרט בנושא קפאשו – אוי, כמה שהיא מעצבנת! בלונדה טיפשה ויללנית, סטיראוטיפ מעיק של האישה היפה וחסרת הישע, שכל מה שהיא יודעת זה לצעוק לגבר שיציל אותה כבר.
ובכל זאת, סצינה אהובה: הנסיעה בקרונית. בתור חובבת רכבות הרים מושבעת, זה היה נראה לי כיף לא נורמלי. למרות שלא הייתי שם, טלטולי המצלמה הצליחו להעביר לי קצת מהתחושה, ונהניתי.
שודדי התיבה היה מהנה לצפיה, כיפי (פרט לסוף שהיה די מטופש לטעמי) והבחורה היתה גם חמודה וגם "כֵלה" (תודה לאל).
את השלישי טרם ראיתי, עוד לא יצא. אני שמחה לשמוע שהוא מוצלח, אני אנסה לצפות בו בהקדם.
נ.ב.
רק עכשיו גם נפל לי האסימון בקשר לג'ון רייס דייויס!
בטייק-אוף על הטריילר לטרילוגיית שר הטבעות, זה שגם הוקרן באחד מהקונים ( לסרטון הנ"ל, למי שלא מכיר) יש את הקטע שהקריין מציג את השחקנים, ואחרי ה"איאנים" הוא אומר "סאלח". כולם נורא צחקו, ואני לא הבנתי את הבדיחה – מי זה בכלל הסאלח הזה לעזאזל?…
ובאחד מהדיסקים עם התוספות, שאחוות הטבעת המורחב,
דומיניק מונהאן מדבר על ג'ון רייס דיויד, ומתפעל מכמה הרבה סרטים שהוא עשה, ואז הוא מספר שהם היו צוחקים עליו, ואומרים לו דברים כמו
אימפרית השמש
סרט מצויין. ממש ממש אהבתי אותו בילדותי (טוב אולי נכון יותר להגיד נעורי?). הוא הזכיר לי מאוד את אחד מספרי הילדות האהובים עלי "האי ברחוב הציפורים" ודומיו("האיש מהצד האחר"…) של אורי אורלב.
לא מבין מה בדיוק כזה כישלון באיפרית השמש שניתן לבטל אותו במילה אחת? יש לו אפילו ציון די טוב בIMDB (ציון 7.4 זה די טוב שם), כך שאני לא היחיד בדעה הזאת.
ביקורת מצויינת חוץ מזה.
-האשף הדגול
אימפרית השמש
הקריטריון לכינוי "כישלון" הוא העובדה שללא קשר לאיכות הסרט (גם אני מאוד אוהב אותו) הוא נכשל בקופות כשיצא לאקרנים, נקודה.
תיקון
העלילה של הסרט השני באמת לא משהו אבל אתה טועה בהתייחסות שלך לפולחן שמתבצע בסרט.
כן כן, בין ההודים השקטים שלא הורגים זבוב קיימת כת שעובדת את האלה קאלי ונהגה (נוהגת?) להקריב בני אדם.
אז למי שראה הם לא מומלצים?
אז למי שראה הם לא מומלצים?
מי שראה, לא צריך את ההמלצה שלי בשביל זה.
ולא תמיד חייבים להיות חוכמולוגים.
''אגודת החרב דמויית הצלב'' הם מוסלמים?
מה גורם לך לחשוב שהם מוסלמים?
אגב, למען הסר ספק
ב- 1936 הבריטים כבר לא שלטו במצריים, אלא נתנו עצמאות למצרים. מי ששלט במדינה היה המלך פארוק. (אולי זו אחת הסיבות שהסרט ממוקם דווקא בשנה זו).
בהתחשב בכך שב-1936 מלחמת העולם השנייה עוד לא פרצה, ובנות הברית לא חסמו לנאצים את הנתיבים למזה"ת, אפשר לסספנד את העובדה שהנאצים נמצאים במצריים, אולי עקב דיל שעשו עם המלך (כמו הדיל שהם עושים ב"מסע הצלב", עם שליט מוסלמי אחר).
לא מדויק.
למצריים ניתנה עצמאות פורמלית, אבל הבריטים המשיכו לשלוט בתעלת סואץ ,שהיא לב הכלכלה המצרית, ולפיכך במצריים כולה.
טעות.
התכוונתי לנילוס ולא לתעלת סואץ.
ולטיהור מוחלט של ספקות:
ב-1936 גרמניה הנאצית לא הייתה במלחמה עם אף אחד (ובפרט לא עם בריטניה או מצריים), ולכן אין שום סיבה שמשלחת נאצית באותה תקופה לא תוכל לבצע חפירות ארכאולוגיות בשטחה של מעצמה זרה (תמורת תשלום נאות לאותה מעצמה, כמובן), כך שאין למעשה שום צורך לסספנד.
קשה לי להסכים עם קביעת העובדה
הנחרצת כי טרילוגיית אינדי עולה על זו של מלחמת הכוכבים.. אולי כי חרשתי הרבה יותר בוידאו על מלחה"כ ואת אינדי ראיתי רק אי שם בשחר ילדותי, ואולי כי אני חושבת שהן כייפיות באותה מידה… אך בכל אופן אני מסכימה בכל פה עם הביקורת.
אמנם היום סצינות פתיחת התיבה (היום מרצה אחד לקורס ביהדות בב"א הזכיר את זה! אחח.. משעשע..) די מגוחכת בצפייה מחודשת כיום, אך באופן כללי אילו סרטים שכבר לא רואים מסוגם היום. למעט אולי שודדי הקאריביים..
יוחזרו סרטי ההרפתקאות לאלתר!
נ.ב.
איפה משיגים כובע ותיק כמו של אינדי?!
אה ואני מאוד מצטערת אבל
ג'ון רייס-דייויס תמיד יזכר אצלי בתור פרופסור ארתורו..
גימלי הוא פרופסור ארטורו?!
איך לא שמעתי על זה עד עכשיו?
אולי חשבת שהוא פבארוטי?
וואלה? גימלי הוא פווארוטי?
ככה טענו באחד הפרקים
והתגובה הניצחת:
ומשהו קצת יותר און-טופיק:
החזרת סרטי הרפתקאות לאלתר?
אני לא יודע אם ישנה דרך להמליץ על סרט אבל גם לבקש שלא תפתחי ציפיות גבוהות מדי. כלומר מדובר בסרט שהוא מצד אחד מטופש אבל מצד שני ממש כייפי.
מנימוקי חבר השופט: לורה ליני שתמיד עושה לי את זה (גם יפה וגם חכמה. בעצם במופע של טרומן קצת התאכזבתי ממנה), הופעת אורח של טים קארי. גאדג'טים מגניבים. וחבורה של "עובדים זרים" שיודעים לשיר את 'קליפורניה דרימינג'…
ובקיצור: קונגו.
http://akas.imdb.com/title/tt0112715/
לא צפיתי איך יתוקן!
הממ.. נשמע שילוב מעניין.
אני אנסה!
ובכל זאת, עם כל הכבוד, סרט זה הוא כבר כמעט מלפני עשור.
בימינו כבר לא נאה לעשות סרטי הרפתקאות שכאלה? שלא יהיו מטומטמים להחריד, אך לא מתוחכמים מדי? ושיהיו כייפים מאוד מאוד ומדגדגים ברשתית של העין?
מה עם סרטי המומיה?
מופת של סרטים כיפיים ומטופשים.
לא כולל, כמובן, את מלך העקרבים.
מש''א, בעיקר המומיה 1
ובאותה רשימה גם שנחאי נון וצוות שנחאי.
הו.. זה כבר משהו אחר. באמת שכחתי מהם.. טוב אז הגזמתי קצת.
האמת, לא אהבתי במיוחד וקשה לי להשוות בין זה לאינדי.
משהו יותר עדכני: אוצר לאומי (כעת בצילומים).
http://akas.imdb.com/title/tt0368891/
בעע
קונגו הוא אחד מסרטי האקשן הגרועים, המגוחכים והמשעממים ביותר שנוצרו מעולם, שהוסרט בתקופת ה"פארק-היורה-הצליח-אז-בואו-ניקח -כל-ספר-של-קרייטון-ונעשה-ממנו-סרט-ולעזאזל-האיכות"
בעע
לגבי •גרוע•, אתה צודק ב-100%. קונגו הוא סרט אקשן גרוע.
מה-חבל שהדיון הוא על סרטי הרפתקאות. דומה אבל שונה.
לגבי •מגוחך•, אני בעצמי כבר אמרתי שהוא מטופש ושלא צריך לפתח ציפיות כלפיו. אני עדיין טוען שהוא כייפי.
ולגבי •משעמם•, אשמח אם תנמק (שזו אגב, הנקודה השלישית בתשובה הבאה: http://www.fisheye.co.il/static/faq-posts.htm#postmessage)
למעשה, לכל נקודה שם
יש עוגן משלה. לינק ישיר לפסקה שהתכוונת אליה: http://www.fisheye.co.il/static/faq-posts.htm#whywhywhy
* זה עובד גם עם העוגן המקוצר "yyy", ובהזדמנות אעלה גרסת שבה הקישור לכל שאלה/סעיף יהיה זמין יותר.
אפשר להשתמש ב- bookmarklet
מהאתר הזה:
http://www.squarefree.com/bookmarklets/webdevel.html
(אתם מחפשים את named anchors)
פרט הטריוויה האהוב עלי ביותר
הוא מ"המקדש הארור".
המועדון ממנו בורחים אינדי, הנערה והילד המעפאן בתחילת הסרט נקרא "אובי וואן".
בניגוד לשאר פריטי הטריוויה, את זה קלטתי בעצמי מצפיה, לא מקריאה בימד"ב (שלפיו יש כמה וכמה אזכורי סטאר וורז בסדרת אינדי, רק שאני לא הצלחתי לראות)
פרט טריוויה נוסף הוא,
שבאחד מהקברים המרובים שבו הם מסתובבים, אאל"ט זה שבו נמצא ארון הברית, יש הירוגליפים של ארטו דיטו וסי-טריפיאו.
אני אוהבת את הדברים האלה.
וואו!! אני רצה לחפש!
הריסון פורד ROOLS
צר היה לי לקרוא את הביקורות על הטרילוגיה ולגלות שאף מילה לא התיחסה למעמד העל שרכש לעצמו הכוכב פורד.
מלחמת הכוכבים – האן סולו – כאילו…
דה !!!
וכל מי שהזכיר נוסטלגיה, האן סולו יכל באותה מידה לומר לנסיכה ליאה לתת לו וויסקי ובסיטואציה דומה.
צריך לשריין לו תפקיד חשוב בסרט הנעילה של הטרילוגיה השניה והחדשה במלחמות הכוכבים ועוד לפני אינדיאנה ג'ונס.
פורד לטעם רבים הגיע לשיא בלתי מתפשר בתפקיד ג'ונס בסרט שודדי.
צריך להכיל את זה בתכנית הלימודים.
שארל.
לא התכוונת drools?
תיקון טעות נוראית
נוכחתי כי כן עמדו לצידי בביקורות – פורד כוכב על.
אני מבקש סליחה מהמבקרים על חוסר ריכוז בקריאת דבריהם וחוזר על הדרישה – לחנך את הדורות הבאים על דמותו של ג'ונס בשודדי.
רז,
אתה פשוט כותב נהדר. נהניתי מאד מהכתבה. ושאלה: הסרט בו בסוף יש שלושה אנשים שפניהם נמסות הוא "שודדי התיבה האבודה"? ראיתי רק אחד מהם, בקולנוע, כשהייתי ילדה ואני לא זוכרת איזה. (והיות ואני לא זוכרת מי האנשים ולמה הם נמסו לא חשבתי שיש לסמן ספויילר).
ובסוף הפרק של סאות'פארק
שכמובן, הפך את לוקאס לאיש טוב שרק נגרר אחרי פילברג.
אני מבין שתוצאות
הוויכוח על ס/ש הן שמוותרים על שתיהן ?
שחזור הטרילוגיה
אני חושב שעוד לא נתנו את הקישור הבא:
http://www.apple.com/pro/film/lowry/
(לצערי מתובל יתר על המידה בפרסומת "סמויה" לאפל, אך עדיין שווה רפרוף)
''המקדש הארור'' רולז!
אני אמנם משוחד כי ראיתי את הסרט הזה עשרות פעמים בילדותי (אני מניח שמעל 30 פעם), אבל צפייה נוספת בשנה שעברה הוכיחה לי שלא רק הנוסטלגיה משחקת כאן תפקיד – סרט מעולה שבמעולים.
כל הסרט, מלבד ארוחת הנחשים ומוח הקוף, הוא אקשן טהור. מהרגע שאינדי נכנס למקדש, הנשימה שלי נעצרה על 'שאיפה', וחזרה ל'נשיפה' רק עם סיום הקרב על הגשר. סיקוונס רכבת ההרים בבטן ההר צריכה להיות שיעור חובה לכל עורך ובמאי שהוא.
מדוייק למדי
הסצנה הזאת מתרחשת בעיצומה של העלאתה על המוקד של הבלונדה המטומטמת. עכשיו, אני מסכים כאן עם הרוב – גם אני הייתי הפעם דווקא בעד האלה הרצחנית, אבל עדיין האקשן היה שם. אינדי היה חייב לקום כדי להציל את המצב.
חוץ מזה, הריסון פורד משחק שם נהדר. לאחרונה הוא אמר בריאיון שהוא רוצה לגלם את הבחור הרע. הסצנה הזאת בהחלט יכולה לשרת אותו, גם אם 50 אחוז מהקרדיט הולכים לתאורה, לאיפור ולצילום.
אגב, בניגוד לשינאה שרכשתי לבלונדה, את שורטי די חיבבתי. עניין של טעם.
אכן רולז!
אולי בגלל שזה גם האינדי הראשון שראיתי. אבל הסרט הוא מעולה גם כך. המון הומור שחור ויותר דגש על האימה דוקא מאשר על ההרפתקאות, אם כי גם הן לא חסרות.
אגב, רק לאחרונה זיהיתי/נזכרתי שזה דן אקרויד בתחילת הסרט, כאשר אינדי עולה על המטוס. nice.
אינדי, אינדי.
אחד מהסרטים הראשונים שגרמו לי לאהוב קולנוע (וגם אחד מהראשונים שראיתי בקולנוע), היה מסע הצלב האחרון, וגם אם אני לא זוכר כמעט אף פרט משלושת הסרטים, אני יודע, שאף סרט הרפתקאות (קונגו??) לא עשה לי את זה כמו הסרטים ההם, אי שם בשחר ילדותי.
חוץ – מסרט אחד. מדובר בסרט אוסטרלי שראיתי בכבלים לפני בערך 10 שנים (הערכה גסה). גם הוא סרט הרפתקאות, נראה כמו חיקוי של אינדיאנה כולל האריכאלוגיה והgore במוות של הנמסיס בסוף, גם שם יש כל מיני מכשולים ומלכודות, ואין לי מושג איך קוראים לו. לכן, אם למישהו יש מושג על מה אני מדבר, אודה לו מאד.
גדול גיבורי הפעולה
פורד, בהמשך לקו ההערצה העיוורת שלי, טבע דמות אמריקאית שטחית משהו, אך עמוקה בשטחיותה עם תפיסת עולם שכולנו רוצים לאמץ.
עיינו ערך חיוך קטן.
ציטוט קל – "NICE SHOT KID" – ולא חשוב מאיזה סרט לקוח מעלה דמות אפלטונית קמעה בדמיון של מי שרצינו להיות.
מי בכלל זוכר את מארק האמיל או את הילד הסיני שחי בהחבא מאז גאתה השנאה כלפיו.
סליחה – הפיצה שלי הגיעה
לפעמים עדיף לא להבין...
זה מה שחשבתי לעצמי בצפיה במקדש הארור. כשהייתי ילד הוא היה החביב עלי מבין השלושה ולמזלי ראיתי אותו כשלא ידעתי אנגלית ולא קראתי כתוביות.
כשראיתי אותו לפני כחודשיים הזדעזעתי לשמע הדיאלוגים המופרכים והעלילה התלושה. אמנם אינדי הוא אינדי, אבל בסרט הזה הוא בעיקר כועס (ולא תמיד ברור על מה). אגב, הודים אוכלי אדם – ברגע הראשון גם אני הרמתי גבה (שבשלב הזה הגיעה כבר לעורף…) אבל מעצם זה לא כ"כ תלוש – האלה שלהם, קאלי, היא "האלה השחורה" וידוע על כתות של מאמינים שלה ששותים דם תורמים לליב"י ועוד דברים נוראים אחרים.
כשראיתי שוב את מסע הצלב האחרון חשבתי שאיזה נפלא זה לראות את שון קונרי באנטיתיזה מוחלטת לג'יימס בונד!
שפילברג, לפחות, למד את הלקח
לטענתו, בסרטים התיעודיים שמצורפים לאוסף, גם הוא מחשיב את "המקדש הארור" לסרט החלש בסדרה, וטוען שהדבר היחיד שיצא טוב מהסרט הזה זה שהוא פגש את אשתו לעתיד (נו, שיהיה).
לוקאס, לעומת זאת, לא לומד מטעויות, מסתבר. צמד התסריטאים שהגה את "המקדש הארור" קיבל ממנו אחר כך תקציב עתק לכתוב ולביים את הסרט "הווארד הברווז". בררר…
מסע הצלב האחרון
זה אחד הסרטים הטובים ביותר של
הריסון פורד , כל הסרט הייתי שקוע בעליליה , היה מתח וגמרתי
את כל הפופקורן שהכנתי .
אהבתי את הסרט אבל אני לא יכול להמליט לכם עליו כי עד שמצאתי
אותו בכל ספריות הוואדיו ,
בקיצור סרט חייה שווה לראות
עדיף שלא תמליט
על שום סרט. יותר מידי לכלוך לנקות אח"כ.
ועוד עד שהוא מצא אותו בספרית הוידאו…
צודק!!!
לי יש את הסרטים בוידיאו (היה יותר זול בערך פי 2) ואני מסכים לגבי הבעיה ביצירת סרט רביעי, אלא אם יעבדו בלי אפקטים חדשניים וינסו לעשות את הסרטים כמו פעם, זה כל הקסם של אינדיאנה ג'ונס…
יש לי את הקלטת ההיסטורית של אינדיאנה והמקדש הארור.
אח שלי הוא מעריץ נילהב של אינדיאנה (עוד משהותנו בארה"ב מתי שזה יצא) ואני של מלחמת הכוכבים.
אפשר להגיד הפכים.
אבל מה שבטוח הוא שהייתי קטנה שהוא ניסה להפוך אותי למעריצה (מה שכן יצא) והיה רואה איתי 100 פעם את הקלטת הזאת. בזמנו הייתי בת ארבע או חמש משהו כזה.
וגם אני באמת יש לי רק פלאש בקים. הקטע עם האבן אני זוכרת, את השוט אני זוכרת, אני זוכרת את התיבה משהו:S אין לי מושג מה נכון ומה אני מבלבלת עם סרטים אחרים (כמו המומיה וכאלה) אבל מה שבטוח, נוסטלגיה אי אפשר לשכוח!