במקור: In the Bedroom
במאי: טוד פילד
תסריט: טוד פילד, רוברט
פסטינגר, אנדרה דובוס
שחקנים: סיסי ספייסק, טום
ווילקינסון, מריסה טומיי,
ניק סטאהל
מבין הסרטים שהיו מועמדים לאוסקר השנה, ובכלל מבין רוב הסרטים שראיתי לאחרונה, ל'בחדר המיטות' יש הכי מעט דמויות, הכי מעט עלילה והכי מעט טוויסטים מפתיעים שמשנים את כל התמונה. יש בו גם מעט מאוד אקשן, והומור אין בכלל.
מישהו נשאר איתי? מפתיע. כנראה יש עדיין קהל לדרמה עשויה היטב ומרגשת. ושוב אני מזהיר: אין כאן ריגושים מידיים, מניפולציות זולות וסצינות טישו.
אנחנו נמצאים במדינת מיין, בצפון מזרח ארצות הברית, והחיים נעים לאט. אנחנו פוגשים את משפחת פאולר, בעלת מסורת ארוכה של ציד לובסטרים במי האוקיאנוס האטלנטי. גם בציד לובסטרים אין ריגושים מיידיים: הציד מבוסס על הכנת מלכודות מסובכות, בעלות 'חדרים' רבים, שאליהן נכנסים הלובסטרים המסכנים בדרכם להיות ארוחת ערב.
מסורת מסורת, אבל בשביל הפאולרים של היום, ציד הלובסטרים הוא רק תחביב. מאט פאולר (טום ווילקינסון, 'הפטריוט', 'ללכת עד הסוף') הוא רופא, ואחד מהאנשים המכובדים בקהילה. אשתו רות (סיסי ספייסק, 'בתו של כורה הפחם', 'סיפור פשוט' ועוד ועוד) היא חוקרת מוזיקה ומנצחת מקהלות בקולג' המקומי. בנם היחיד פרנק (ניק סטאהל, 'סנסט סטריפ', 'הקו האדום') עומד ללמוד ארכיטקטורה בקולג'. הוא דווקא חובב ריגושים לא קטן, והריגוש הנוכחי בחייו הוא נטלי (מריסה טומיי, 'מה נשים רוצות', 'בן דודי ויני'), שגדולה ממנו בכמה שנים טובות ויש לה שני ילדים קטנים. את התמונה משלים ריצ'רד (וויליאם מאפות'ר, שבחיים הוא בן-דודו של טום קרוז), בעלה העצבני של נטלי ואביהם של שני הילדים.
הוריו של פרנק חלוקים בדעותיהם בקשר לריגוש החדש בחייו. אמו חוששת שהקשר עם הבחורה המקומית המבוגרת, יעכב את יציאתו של פרנק לקולג' ואת המשך חייו. אביו חושב שלילד מגיע לבחור בעצמו. אבל הם נשואים כבר שנים, והזוגיות ביניהם מחליקה על פני הוויכוחים. או לפחות כך זה נראה.
כשטראומה מכה במשפחת פאולר, מתגלה כוחו האמיתי של הסרט: בעדינות, בשקט, בלי מניפולציות זולות, נחשפים סדקים הולכים וגדלים בזוגיות של מאט ורות. כל מה שאין בסרט נעלם לאור מה שיש: קולנוע ברמה הבסיסית – סיפור, בימוי ומשחק.
הבמאי טוד פילד, שהוא גם שחקן, יודע כנראה עד כמה הפכו סיטואציות מסוימות לקיטש לעוס, עד שהן אינן יכולות לרגש עוד בשום אופן. לכן הוא עושה חסד עם הצופים ולא משלב סצינות כאלה בסרט. במקום מסחטת הדמעות הסטנדרטית יורדות על הראש סצינות בנות מספר שניות, לפני ואחרי רגע השיא, שמשאירות לנו להשלים לבד את התמונה בעצמנו. כמו סרט אימה פסיכולוגי שלעולם אינו חושף בפנינו את הרוע המוחלט, כמעט כל שיאי הטראומה נסתרים מעינינו, כך שאנחנו, הצופים, מדמיינים אותם בצורה הכי איומה שאפשר.
כל זה לא היה אפשרי אלמלא ההזדהות המלאה שנוצרת בין הצופים לדמויות. טום ווילקינסון, בתפקיד האב, הרוויח ביושר את המועמדות לאוסקר. הוא רך וקשה בבת אחת, ומצליח לגלם את השינויים שעוברים על הדמות באורח אמין ומרשים. מריסה טומיי ממשיכה להוכיח שאין סתירה בין יופי לכושר משחק יוצא דופן. כשהיא מחייכת, היא האישה הכי יפה בעולם, וכשהיא מפוחדת, גם אנחנו מפחדים. דווקא סיסי ספייסק, שקיבלה על תפקידה בסרט את המועמדת המי-יודע כמה שלה לאוסקר, אינה מפגינה יכולות יוצאות דופן, והדמות שלה נשארת סטטית ולא מתפתחת כמעט עם הזמן.
אבל זו תלונה קטנה יחסית לסרט שמאפשר הצצה אינטימית לחדר המיטות, לליבה של מערכת יחסים ההולכת ונסדקת באיטיות.
למי שסרטים כאלה עדיין מדברים אליו, 'בחדר המיטות' הוא הבחירה הראשונה – אולי היחידה – מבין הסרטים המוצגים כרגע בקולנוע. למי שמעדיף אקשן, הפתעות והומור, מומלץ ללכת לקולנוע ולבקש שני כרטיסים לכל סרט שהוא לא 'בחדר המיטות'.
- אתר רשמי
- האסטרוקרטוגרפיה של סיסי ספייסק
- בחדרי המיטות
- חדר המיטות של איקאה
- הזמן לובסטר הביתה
- לובסטר לאהובתי
ביקורת טובה.
האם זה סרט חובה לאנשים שאוהבים דרמות (בין השאר), או שהוא עשוי טוב אך לא מחדש הרבה?
כי הבנתי מהביקורת שהסרט טוב ולא מגיע לכמה מצבים קטישיים, אבל משום מה יצאתי בהרגשה מעורפלת לגבי הסרט
הערפול נובע
מניסיון נואש להימנע מספוילרים, כולל כאלו שכבר סופרו ברוב העיתונים. לשאלתך: לדעתי זהו אכן 'סרט חובה לאוהבי דרמות'. האמירה בו מקורית, חזקה, ומעניינת. אין לי ממש דרך להשוות אותו לסרטים אחרים, אולי חוץ מ'מישהו לסמוך עליו', שגם אותו אף אחד לא ממש ראה, אבל זה ללא ספק יותר מסתם 'דרמה עשויה היטב אך ריקנית'.
אני! אני ראיתי!
את "מישהו לסמוך עליו". ואהבתי מאוד. אני אהנה? האמת, שאני מתכננת ללכת לסרט הזה בכל מקרה (הצלחתי לגייס חברה, חבר שלי מתנגד בתוקף לסרטים שאין בהם דם וכאלה), אבל אני רוצה לקבל המלצה בכל זאת.
ראיתי את הסרט בקולנוע
שבוע שעבר (זה היה או זה או גוספורד פארק. לחברה איתה הלכתי היו דעות קדומות נגד מפלצות בע"מ). זו אכן דרמה עשויה היטב, אך מאוד איטית. חסרי סבלנות עלולים להתפתל בכיסאות שלהם במשך רוב הסרט.
אני הסתדרתי דווקא עם האיטיות, אבל היו כמה דיאלוגים שבהם לקח למדאלגים חצי דקה לענות אחד לשני, וכמעט צעקתי למסך "יאללה, תדברו כבר!".
ואת "מישהו לסמוך עליו" לא ראיתי, אז אני לא יכולה להשוות בין הסרטים.
מקווה שעזרתי.
מזכיר לי את MEET JOE BLACK
מבחינת הדיאלוגים, ז"א.
(ואני לא מזדהה רק אני לא רוצה שידעו שראיתי את זה)
אם עדיין לא הספקת לראות:
אני בפירוש ממליץ. אם נהנית מ'מישהו לסמוך עליו' (דרך אגב, יש עליו ביקורת באתר. זה שהיא במקרה שלי זו לא הסיבה שאני מזכיר אותה) אז יש סיכוי טוב מאוד שתהני מ'בחדר המיטות'.
תודה (:
אכן ביקורת טובה
אבל לאו דווקא מעורפלת.
לדעתי מי שהבין את כוונת הכותבת – ידע מיד אם שווה או לא לטעמו.
אישית, הוקסמתי מהביקורת ואם הסרט הוא אכן כפי שמצתייר פה אז אין ספק שאראה אותו – אך לא בקולנוע… בקולנוע אני מעדיף להתרגש ללא מסננים אלר לקבל לפרצוף את מה שכנראה היה אובד במעבר למסך קטן… כשזה נוגע לאימוץ התאים האפורים אז הגודל לשם שינוי לא ממש משנה (אולי חוץ מהתהיה לגבי הגודל האמיתי של קנונו הרצוץ של מארק וולברג בלילות בוגי).
ולכותבת – אהבתי את ההתייחסות לקיטשיות ולטיפול של הסרט בו… סחתיין
כותב , לא כותבת.
ביקורת מעולה.
לא יודע למה, אבל האבא נראה לי שחקן מרשים מאוד.
מריסה טומיי, כשהיא מפחדת גם אני מפחד(ת) וכשהיא עצובה… אני לא מבין, איך אפשר להיות עצוב
כשאת השחקנית מהיותר-טובות בגן
מישהו רוצה
להתחלק איתי בהזמנת לובסטר?
רגע, אני לא מבין...
בן יחיד של משפחה מתאהב באישה מבוגרת עם ילד/ים… הם לא גנבו את זה מחתונה מאוחרת?
ביקורת מצויינת
ממש עושה חשק לרוץ ולצפות
שאלה חשובה
האם שווה לרוץ ולראות בקולנוע, או שעדיף לחכות לוידאו ולשלם שליש (ואמא שלי מכינה אחלא פופקורן חם ומלוח)?
אני מתלבט.
מצד אחד, אין אפקטים או דברים כאלה שמחייבים לראות בולנוע.
מצד שני, בפעם האחרונה ששלחתי מישהו לווידאו הוא איים עלי ברצח אח"כ.
אישית, אני מעדיף לראות סרטים טובים באמת, לא משנה מאיזה פורמט, בקולנוע ולא בווידאו.
'בחדר המיטות' הוא לדעתי סרט טוב באמת.
את יכולה לנחש את ההחלטה הסופית.
אז נכון שעוד לא ראיתי את הסרט
אבל מנסיוני עם סרטים איטיים, עדיף לראות בקולנוע, כיוון שבקולנוע בגלל האוירה (והחושך) את מרוכזת בסרט, ואם לא מפאת העניין, אז פשוט כי אין לך ברירה, ואז את לא מחמיצה אף מצמוץ גבה.
מצד שני – אם יש לך תנאים – הווה אומר בעיקר שקט, ואפס הפרעות, אני מרשה לך לצפות גם בבית :)
ודרך אגב נונין – יופי של ביקורת. פחדתי פחד מוות מספויילרים (אני מעדיפה לראות את הסרט לפני שאני קוראת, בדר"כ), אבל – בסוף נשמתי לרווחה, הרחתי את אויר העולם, תהיתי מה אני עושה ערה בשעה כזאת, ומתי גם אני אצפה בסרט…
תודה על האישור
היות ובן זוגי לעינייני קולנוע לא מסוגל לשבת בשקט אם אין דם, יריות ופיצוצים כל 10 שניות, אני חושבת שנדחה את זה לוידאו.
מריסה טומיי
לראשונה נתקלתי בשחקנית המדהימה הזו בסידרת-בת של משפחת קוסבי בכיכובה של ליזה בונה. הייתי אז בתיכון. הסידרה היתה איומה אולם טומיי היתה עוצרת נשימה ורק בגללה המשכתי לצפות בפרקי הסידרה.
מיד ידעתי שמדובר בכוכבת אמיתית. לאחי, שצפה עמי, אמרתי- "תזכור את השחקנית הזו, יום אחד היא תזכה באוסקר".
הנבואה הזו התגשמה כמה שנים מאוחר יותר (1992, אוסקר משנה על בן דודי ויני). מאז אני עוקבת אחר הקריירה שלה, צופה בכל סרט שלה ואני חייבת לומר – מדובר באחת השחקניות הגדולות ביותר בעולם.
שילוב נדיר של יופי, אופי וכשרון גדול.
קשה לומר שממש עקבתי אחרי
הקריירה שלה אז אני לא יכול להעיד על משחקה באופן כללי, אבל ב"בן דודי ויני" היא בהחלט משחקת נפלא והאוסקר הזה הגיע לה.
זה גם אחד הסרטים בהם נהניתי גם ממשחקו של ג'ו פשי.
בהחלט סרט מהנה.