במקור: The House of Mirth
תסריט ובימוי: טרנס דייויס
מבוסס על ספרה של אדית
וורטון
שחקנים: גיליאן אנדרסון,
דן אקרויד, אלינור ברון
לילה. אייג'נט מאלדר רץ במעלה ההר, רץ להציל את אייג'נט סקאלי.
לפני שנים, על ההר הזה נחטף דווין בארי, הסוכן המטורף, וחייזרים עשו עליו ניסויים. ועכשיו, דווין בארי ברח מבית המשוגעים, ומתכוון לחזור להר עם בת ערובה ג'ינגי'ת, סוכנת FBI, שהיא גם רופאה וגם אופה (וגם דוברת גרמנית). אייג'נט מאלדר באקדח שלוף, ממש כמה דקות מאחוריהם, רץ במעלה ההר, רץ להציל את סקאלי. כשמאלדר מגיע לפיסגה, דווין בארי נמצא שם לבדו, צוחק, מצביע אל השמיים. סקאלי נעלמה.
'הם' לקחו אותה.
"סקאלי!" צורח מאלדר אל הכוכבים, "סקאללללללי"!!!
פייד לשחור. To be continued.
ליבי קפא. קפצתי מהמיטה, ונעמדתי בחדר החשוך. רצתי אל החלון, פתחתי אותו, וראיתי בבתים ממול, אנשים נוספים פותחים חלונות מזועזעים. הסתכלתי אל הכוכבים וכמו כולם צרחתי: "סקאלללללללי"!!!
כל זה קרה, אם אני לא טועה ב-1995, כשהעונה השנייה של "תיקים באפלה" באה עלינו לטובה. אני חושב שרבין עוד היה בחיים. באותם ימים, הייתי מאוהב בדנה סקאלי.
ורק בגלל סקאלי (שמשום מה מתעקשת שיקראו לה ג'יליאן אנדרסון), הלכתי בשבוע שעבר לראות את הסרט "The House of Mirth", או בעברית "בית האשליות". Mirth, לפי בבילון, זה שמחה, צחוק, עליזות או עליצות. שלא תגידו שלא השכלתם היום. ובכן, לא תמצאו שום Mirth בסרט הזה. בכלל, זה סרט די מדכא.
לקחתי איתי שתי חברות, משום שחשדתי שזה יהיה סרט בנות, ורציתי שהן תסברנה לי דברים אם לא אבין. אני לא אומר פה משהו שובניסטי: סרטי בנות, לפי הגדרתי, הם לא קומדיות רומנטיות מפגרות. אלו סרטים שבנות נהנות מהם יותר, ומבינות אותם יותר מבנים. לדוגמא, "לשבור את הגלים", "נמר דרקון", "הכל אודות אמא" וכו'. אני בטוח שגם בנים נהנים מהסרטים הללו, אבל נדמה לי שבנות מנצחות אותנו באיכות ההנאה שלהן.
לילי בארט היא נערת זוהר מזדקנת בשנות העשרים לחייה בניו יורק בתחילת המאה ה-20. היא שייכת לחוג החברה הגבוהה, למרות שהיא איננה עשירה. כדי להישאר בחוג הזה, עליה למצוא בעל עשיר. יש כמה אופציות, אך כולן מחווירות אל מול אותו עו"ד ג'ינג'י עני אך ג'נטלמני, שמפלרטט איתה קשות בכל פעם שהם נפגשים במסיבות הקוקטייל הרבות שהסרט מלא בהן. לילי חולה עליו, אבל הוא לא מציע לה נישואין, כי הוא לא רוצה להפריע לה בדרך למעלה. הבנתם את הראש של הסרט?
אז לילי מסרבת למיליונרים החננים שכן רוצים לשאתה לאישה כי היא איננה אוהבת אותם, וכך היא נשארת קירחת מכאן ומכאן: ללא אהבה, וללא בעל-כסף. ואז מתחילה ההידרדרות. היא מפסידה כסף בקלפים, ולוקחת הלוואה מידיד שלה, שרוצה שתחזיר לו את ההלוואה במין. חברתה הטובה משפילה אותה מול רבים. דודתה מנשלת אותה. חבריה מתעלמים ממנה, ומעמדה החברתי, הדבר היחיד שיש לה, נעלם. היא נאלצת לעבוד, אויה, ולהתמודד עם המוניטין הזנותי ש"חברים טובים" הדביקו לה. משם היא נשטפת מטה עד הסוף המר, והכל בגלל גאוותה.
ובכן, הסרט עונה על כל הקריטריונים של טרגדיה. לא עושים הרבה טרגדיות בימינו, כי אין לזה קהל. ועוד טרגדיה מינורית, דברנית, ללא הרבה פעולה ומעייפת (לא ללכת להצגה שנייה בשום אופן!). ובכל זאת, למחרת עוד חשבתי על מיס בארט. דבר כזה מזמן לא קרה לי – לא ליהנות, אבל עדיין להיות מושפע.
סקאלי אנדרסון היא שחקנית ממש טובה. לילי בארט היא אישה מעניינת, נאיבית, עם עקרונות של לוחות הברית, ונטייה לעשות שגיאות, שכל חטאיה היו עוניה, גאוותה שלא נתנה לה לקבל עזרה מחבריה, וטיפשותה שהביאה אותה לבקש עזרה מאויביה. כמו שלילי איבדה את כספה כי לא ידעה לשחק היטב פוקר, היא אינה יודעת גם לשחק בקלפים שחילקו לה החיים.
כמוה, גם אני מתעסק היום עם כסף, ומצליף בעצמי בכל יום על שאני לא עושה מספיק, ומנהל את חיי כדי רק כדי לשרוד ולהרוויח עוד ועוד, וזה מאפשר לשלם רק עבור הדברים הבסיסיים ביותר, בלי עודף להשקיע בתחביבים, חופש, או מותרות. כמוה, גם אני חש כל הזמן את המרוץ הזה של להשיג את השקט, הרצון לא רק לשרוד, אלא גם לחיות, כפי שהייתי יכול להיות אם לא הייתי גאוותן, או עצלן, או פחדן. ואני עוד בחור. לילי בחורה, שזה עוד יותר קשה. בחורות יכולות לעשות קריירה עד מחר. בסופו של דבר מצפים מכולן, שיתחתנו עם מישהו מוצלח. ראיתם "סקס והעיר" לאחרונה? הן כולן שם לילי בארטיות מודרניות, רק שבמקום לומר את הדיאלוגים השנונים כשהם מנוסחים באנגלית ספרותית, הן מדברות על זיונים. כמו לילי, הן שבויות בשלטונו של הזין. של הגבר.
אנדרסון סוחבת על כתפיה את כל הסרט. כמעט ואין סצינות שבהן היא לא משתתפת, ובהמון שוטים היא לבד על המסך. וזאת בגלל שלילי היא אדם נורא נורא בודד.
לילי המסכנה.
"בית האשליות" הוא סרט בנות מדכא, מז'אנר סרטי ההתדרדרות. הוא כבד, לא מצחיק כלל, ולא קורה בו הרבה. הוא מצולם במינימליזם, אפלולי, עם מעט מוזיקה, והרבה שתיקות, או קשקשת. ובכל זאת יש בו משהו.
(ויש בו גם את סקאלי)
טיפים לצופים:
* ללכת ערניים להצגה ראשונה.
* לא להתבייש לצעוק על הקהל המועט, שקרוב לודאי יהיה בשנות השישים לחייו, שלא תמיד זוכר שאסור לדבר בסלולרי, גם אם הסרט משעמם לעיתים.
* ללכת עם בחורה.
- האתר הרשמי של הסרט
- גיליאן אנדרסון – האתר הרשמי
- הספר – בAmazon
- הסוכנת סקאלי
בקשה
אני יודעת שזה די מטומטם, וכל החברים שלי אומרים לי שזה לא כדי ואף הורס- אבל אני אוהבת לדעת את הסוף של סרטים/ספרים לפני שאני קוראת/רואה אותם.
בהארי פוטר ביקשתי מחברה שלי לספר לי את הסוף, באקס-מן פשוט קראתי את "סיפור הסרט", ובספרים של אגתה כריסטי אני פשוט קוראת קודם את הפרק האחרון.
אז בגלל זה יש לי בקשה- אתה מוכן לגלות לי את סוף הסרט? אני די סקרנית, אבל אין לי שום כוונה ללכת אליו (ושכחת להזכיר שללילי יש מסמסכים שיכולים לגרום למעמדה החברתי לחזור כשהיה ולמשיח לבוא ולגאול אותה מיסוריה, אבל על חשבון הרס אהובה. אני שונאת נשים שמוותרות על עצמן לטובת גבר!! לפחות העו"ד הזה יפה?).
לא קשור - 12 קופים
נונו, הביוגרפיה שלך טוענת שאתה הבנאדם היחיד שבכה ב"12 קופים".
אז הרשה לי לתקן ולהרגיע אותך שבכל 79 הפעמים שצפיתי בסרט הגאוני הזה בכיתי לאורך חלקים שונים בו.
אבל עזוב, אני מסוגל לבכות בסימפסון.
לא קשור - 12 קופים
גם אני בכיתי
לא קשור - 12 קופים
"אני כל כך שמח לראות שיש עוד אנשים שסוגדים לסרט הזה. האם אנחנו לבד?"
רואים שאתה חדש פה.
לא קשור - 12 קופים
התכוונתי האם אנחנו לבד , אנשי האתר. מישהו מכיר חבר שלו שממש אוהב את הסרט? אני אישית לא.
סרט אוסקרים משעמם
עקב תכנון לקוי, אני וחברי נאלצנו לראות את הסרט הנ"ל. היינו חבורה של כ-5 אנשים, ובערך %70 מכלל האנשים באולם.
הסרט היה משעמם ואיטי, בעיני ובעיני חברי (כולל בנות) או כמו שידידי אמר "אפילו השחקנים נראים משתעממים מהתסריט".
סתם כדוגמה, אציין את המעבר האיטי בין הסצינות. מעבר מבית לאוניה לקח כדקה שלמה מחיי, ללא שום סיבה הגיונית.
אני מבין את הדחף להוציא "סרטי איכות" בסמיכות לאוסקרים, אבל סרט זה רחוק מלהיות איכותי.
אבל מי שמצליח להתעלות על האיטיות יהנה מהסרט, שבאופן כללי היה סביר.
משעמם זה לא תמיד רע
אכן הסרט משעמם, ואינו מתאים לחובבי סרטי RUN LOLA. רק צופים בעלי סבלנות רבה ויכולת ריכוז יוכלו, אולי, להפיק ממנו הנאה. אך חייב אני לציין כי המעבר שציינת מהבית לאוניה היה מדהים ביופיו.
צריך להגיע לסרט הזה מוכנים, כמו ללכת למוזיאון, או לקרוא ספר כבד ורציני. או שזה מתאים לך או שלא. אם תיתן לו את היחס המתאים אז אולי תבוא על סיפוקך.
ואם אתה ממש משתעמם, תמיד תוכל לדמיין את לילי בארט שולפת אקדח ותג וצועקת" FREEZe, FBI".
צחוקים מובטחים.
משעמם זה לא תמיד רע
וובכן.אני משערת שכבר לפי שמי הצלחתם להבחן את האובססיה שלי…
וובכן-לא ראיתי את הסרט הנדון-עדיין..כך שאינני יכולה להגיב(למרות שכל תגובה שלילית על מושא אהבתי נידונה להתקפת אלרגיה חריפה מצידי…) אך לשאול:
א)מספר אנשים הגיבו על הסרט בכלליותו-אך לא על משחקה של ג'ילי…מה עם זה?
ב)מישהו יודע מה כבר קורה עם העונה החדשה???בטלעד אמרו לי באפריל ומכיוון שנאי סומכת על פיתה דרוסה יותר משאני סומכת על חבורת הטרמיטים הקווקזים שיושבת באולפני טלעד, אינני יודעת מה קורה עם זה…
תודה מראש
——————————
נ.ב.-כל מי מצליח לזהות מי אמר מתי איפה ולמה-יזכה ממני אישית בקורס שזירת פונפונים במתנ"ס כפר ויתקין(כל הזכויות שמורות ל"תככי הריטינג")…
בקשר לנ.ב.
לא קשה לנחש מי אמר למי – מאלדר לסקאלי, ואם אני זוכרת נכון, זה היה באחד הפרקים הישנים מהעונה השניה (או אולי הראשונה), כשהם חקרו איזו קהילה סגורה בנוסח ההאמיש שגרה באיזור כפרי באיזו חווה גדולה עם מחילות תת קרקעיות…
בכל מקרה, אחד האנשים האלו איכשהו היפנט את סקאלי ומאלדר גילה אותם על מיטה באחד החדרים כשהם עומדים לעשות את ה-wild thing.
צדקתי?
ואם כן, יש אולי איזה פרס אחר חוץ משזירת פונפונים?
בקשר לנ.ב.
אכן…בהחלט מדובר בפרק הנדון-אשר קרוי דרך אגב-"ג'נדר בנדר"…
משהו אחר???ממממ……הצעות כלשהן(*חיוך ממזרי ומקסים במיוחד*)
משעמם זה בהחלט רע
מאחר וכבר סטינו מהנושא, למה לא ללכת עד הסוף?
איזה סאדו-מזוכיסט מחכה למשהו כמו העונה הקרובה של "תיקים באפילה"? הסדרה הזו מיצתה את הפוטנציאל שלה בשלוש השנים האחרונות כמו מסטיק שנגמר לו הטעם, אבל המפיקים מתעקשים לגרום לצופים להמשיך ללעוס אותו.
הסיבה ש-"תיקים" היתה תוכנית טובה (ולפעמים מצויינת) בארבע העונות הראשונות שלה היא שהיו שם הרבה כותבים מוכשרים (גלן מורגן, ג'יימס וונג, הווארד גורדון, אלכס גנזה, דארין מורגן ועוד כמה שעשו חלטורה חד-פעמית בסדרה). הכותבים האלו כתבו את כל הפרקים הטובים ועשו את כל העבודה הקשה בזמן שכרי$ קרטר התראיין לכל המגזינים ולקח לעצמו את כל הקרדיט. לא פלא שהם עזבו אותו, ועכשיו הוא צריך לנהל את התכנית לבד עם כל הכותבים הלא-מוצלחים שנשארו לו (ולא יכולים לקבל עבודה בשום מקום אחר). התוצאה בהתאם.
אני מודה שנשברתי והפסקתי לצפות באמצע העונה הקודמת.
גיליאן אנדרסון משחקת נפלא
אם היא הזכירה לי את סקאלי זה החזיק מעמד ב-5 הדקות הראשונות של הסרט, וגם זה כי התאמצתי.
היא פשוט לילי בארט – נכנסה לדמות הזו כמו שצריך והיא נושאת על כתפיה את הסרט הזה בהצלחה.
חבל שלא היתה מועמדת לאוסקר – בהחלט הגיע לה.
לגבי הסרט עצמו – לא היה לי מושג שמדובר בסרט כ"כ ארוך וכבד (לא ידעתי עליו הרבה לפני כן) ואפילו הלכתי אליו עם בחור (עתודאי מסכן שלא הבין מאיפה זה נפל עליו… אבל טען בתוקף שהוא לא סבל בסרט).
נכון, הסרט כבד, איטי ומזכיר מאד סרטי ספרים אחרים מסוגו. למרות זאת לא השתעממתי לרגע, ו"נהנתי" ממנו מאד (עד כמה שאפשר להנות מסרט מדכדך).
אולי בצפיה בוידאו/דויד על מסך קטן ועם הסחות דעת יהיה קשה להתרכז בו, אבל אני ממליצה בחום. סרט מצויין.
עינת
בכלל לא סרט אוסקרים משעמם
ראיתי, נהניתי ואף חשבתי על הסרט למחרת.
סרט מהחיים, רק שהמציאות עולה על כל דמיון והיא בד"כ גם לא כזו פוטוגנית.
באשר לאוסקר – לא נראה לי שיוצריו ו/או שחקניו יצטרכו משאית הובלה בחזרה מטקס האוסקר הביתה. זה לא סרט אוסקרים. סתם סרט איכותי שלא עוסק בחייזרים/ אלימות / סקס אמריקאי בין שחקניות אנורקטיות צעירות לשחקנים קשישים.
סרט קצת אחר, קצת כבד – זה נכון, אבל לדעתי טוב שמישהו טורח לעשות גם כאלה לפעמים.
אני אפילו לא אנסה...
להתווכח עימך…ברור לי שתיקים לא תוכל בחיים לחזור לימי גדולתה מעונות 1-4 ועונות 6-7 שהיו לדעתי מעולות ביצירתיות שהושקעה בהן…
ואני משערת שההגדרה סאדו-מזוכיסטית בנוגע להערצתי אכן מתאימה במיוחד…ובנוגע לחשאלתך-אני משערת שמדובר בכורחו של הרגל ואהבה בלתי ניתנת להגדרה כמותית…רצוי לציין שהתחלתי לצפות בסדרה עוד מפרקיה הראשונים, כשהייתי בכיתה ד', כך שסדרה זו הייתה אהבתי הראשונה והאבסלוטית…
על כן-לא אוכל לחיות עם עצמי בידיעה שהחמצתי פרק כלשהו של הסדרה(דרך אג-קיבלה ביקורות טובות מאד על עונתה החדשה בארה"ב)…
סקאלי
אני ראיתי את הסרט ומאוד אהבתי. נכון הוא איטי אבל איכותי ומישהו ציין שטוב שיש גם סרטים כאלה. אני בראש הזה.
בנוגע לתיקים , עונה שמינית, אני בטח יראה. העונה קיבלה ביקורות ממש טובות בארה"ב
ג'יליאן אנדרסון שיחקה נפלא!!! כל מילה נוספת מיותרת.
בנוגע לחניבעל. העתיד לפניה…יהיו עוד סרטים
על תיקים באפלה
קצת נמאס לי לשמוע את הטענה הזו, ש"תיקים" איבדה מחיוניותה.
נכון שהופיעו פה ושם סימני בלות קלים, וזכותו של מי שאיבד עניין להפסיק לראות.מה לעשות, אף אחד לא נשאר צעיר ויפה לנצח.
עדיין, הרייטינג בחו"ל במצב טוב – ואלמלא טלעד היתה משתדלת כל כך להרחיק את צופיה של הסדרה ע"י שידורה בשעות הקטנות של הלילה, בטוחני שהרייטינג שלה היה מביא לטלעד מספרים יפים.
אני לחלטין לא מקבלת את הטענה שרוב הכותבים הטובים עזבו. וונג ומורגן המצויינים אכן כבר לא שם, אבל דרין מורגן (אח של גלן מורגן מהצמד מורגן-וונג), כתב פרקים ספורים בלבד. כך שאי אפשר לטעון שהיתה איזו שהיא עזיבה המונית אחרי העונה השלישית. כריס קארטר גם נחשב לכותב טוב, ויעידו על כך פרקים החל מהעונה הראשונה עד השמינית.
הכותב הכי טוב והכי פופולרי הוא וינס גיליגן, שלא לדבר על כותבים ותיקים אחרים כמו פרנק ספוטניץ וג'ון שיבן (שלושתם כרגע במעמד של מפיקים בפועל).
על בית האשליות
מזמן לא יצאתי מסרט בתחושת עצב עמוקה כל כך.
אבל זה מה שאנחנו מצפים מסרט, שיירגש, לא?
צר לי על מישהשתעמם/סבל/נשאר אדיש.
אני לא מבינה אותך נונו (הבחור שנתן ביקורת לסרט)
אתה כל כך לא יכול להפריד בין ג'יליאן אנדרסון לסקאלי. God!!!
מה לעשות אבל ג'יליאן היא ממש לא סקאלי. lol
אתה מצחיק.
ראיתי אותה בכמה ראיונות אצל ג'יי לנו ודיויד לטרמן וכל האחרים והיא *שונה*!!!
היא פשוט שחקנית נפלאה זה הכל.
לקחתי את הסרט מהספריה ביום כיפור ומה אני יגיד לכם… יצאתי בכזה דיכאון, לא בגלל שהסרט הוא רע! להפך- זה סרט מצויין, סרט שנשאר אתכם הרבה אחרי שסיימתם את הצפייה. זה סרט ארוך, כבד- אבל שווה את זה! יש שם משחק נהדר (בראבו לגיליאן אנדרסון המדהימה, אבל אל תשכחו גם את לורה ליני ואריק סטולץ הטובים, בכלל את כולם) והחזות של הסרט: כ"כ מרהיב! יצירת אומנות משובחת, שגורמת לך לחשוב ולהרגיש. רוב הסרטים של זמנינו כבר לא עושים או טורחים לנסות לעשות את זה. סרט יפיפה ומומלץ.
קיפוד- הילד שלך?
לך תוכיח
שאין לך ילד קטן.
(וחוץ מזה – היא נהנתה!)
לך תוכיח
סליחה. לא היה לי מושג שמסתובב פה עוד איזה קיפוד. בדרך כלל אני ציפי, אבל הכינוי היה תפוס אז הפכתי לקיפי.
מסתבר שזה מהשמות האלה שיש לחצי עולם, כמו כהן, סמית וצ'אנג. ומוחמד- כי אנחנו לא גזענים.
בכל אופן, זה סרט טוב.
פססס...
יצא לך שני עולמות!
פססס...
לא לא- חצי עולם זה קבוצת הכהן, מוחמד ושו' החצי השני זה שמות פחות שכיחים כמו ניסישוויליסקי וליפשיץ-אבוקסיס.
איזה שעמום טוטאלי.
אני מאמינה שהסבלנות שלי לאיטיות ויקטוריאנית עולה על הממוצע, אבל את הסרט הזה לא הצלחתי לראות עד הסוף. לאיטיות צריך כיסוי, ופה אין. זו סתם מלודרמה שטחית, וזה שלוקח לגיבורה חצי שעה לעלות במדרגות ועוד חצי שעה לפתוח את הדלת לא הופך את זה לסרט איכות עמוק.
והתיאטרליות המופרזת מעוררת גיחוך. כן, אלה אנשים מלפני מאה שנה. זה לא אומר שהם חייבים לצעוק, ללחוש, לבכות או להצהיר כל "בוקר טוב" ו"מה נשמע" כאילו אלה המלים האחרונות של יוליוס קיסר.
ג'יליאן אנדרסון נהדרת, זה כן. וגם יפהפיה. אני מקווה שעוד ייצא לי לראות אותה בסרט שראוי לה.