במקור: Honest
במאי: דייב סטיוארט
תסריט: דיק קלמנט, דייב
סטיוארט ושות'
אול סיינטס: ניקול ונטלי
אפלטון, מלאני בלאט
שחקנים אחרים: פיטר פאצ'ינלי,
ג'יימס קוסמו
לא! מילה אחת לא תשמעו ממני על התרגום של שם הסרט. מילה לא. אנחנו דנים במקרים העצובים האלו בכל פעם שמגיע סרט לארץ. הפעם החלטתי לשים לזה סוף. מילה לא תשמעו ממני על כך שלסרט היו אמורים לקרוא לו "בכנות", או "כנות", ועל כך שהשם העברי מקורו במשחק מילים שבודאי מאוד שעשע את המתרגם, ומן הסתם גם יגרום להרבה אנשים להדיר את רגליהם מבתי הקולנוע.
מילה לא.
אני גם לא הולך להשוות, כמקובל, בין הסרט הזה לסרט של הספייס גירלס, למרות שמדובר פה שוב בסרט שלוהקה בו להקת בנות. לא. אני אהיה חריג ואדבר על עצמי.
יום אחד הסתובבתי לי בין מדפי ספריית הוידאו של רשת קטנה מסוימת שקרויה על שם איבר בגוף עם הטיה מספרית (הכל רק כדי שלא יגידו שאני עושה פרסום חינם לאוזן השלישית), והנה רואות עיני קלטת נטולת תרגום, שעל עטיפתה מתנוססת פתקית קטנה המבשרת שמדובר בסרטו של דייב סטיוארט מהיוריתמיקס, ושמככבות בו בנות להקת אול סינטס. לאחר סיבוב נוסף של חצי שעה בספריה הסתבר לי שהקלטות שבהן חפצתי נלקחו על ידי בני עוולה, ולפיכך החלטתי לשים נפשי בכפי ולצפות בסרט החביב שהתיימר להיות דרמת פשע לונדונית בשנות השישים (שזו הגדרה טובה כמו כל הגדרה אחרת כדי לציין סרט בריטי).
הסרט מספר את סיפורן של שלוש אחיות מהמעמד הנמוך באנגליה של שנות השישים, שפוצחות בקרירת פשע נרחבת, כשהן לבושות בבגדי גברים ומסכות אומנותיות מנייר עיתון על פניהן (עד עכשיו לא הבנתי את זה. למה להשקיע עבודה במסכה? מה רע במסכת סקי?).
במהלך פריצה לכספת ובה יהלומים, הן עוברות דרך מערכת עיתון שנמצאת בבניין, שם נתקלת אחת מהם בעיתונאי צעיר. לאחר קרב קצר הוא קורע את המסכה מעל פניה, ומופתע (איך לא) לגלות שמדובר בבחורה.
ואז, כמו כל עיתונאי ממוצע, הוא מבין שיש לו כאן סקופ, ובמקום להסגיר אותה הוא מחליט להצטרף אליה. מאחר שמדובר בשנות השישים, הם כמובן מתאהבים, לוקחים סמים, מקיימים אהבה חופשית ובורחים מציפורניהם של סוחרי סמים עצבניים אותם שדדו (כולם עשו את בשנות השישים, לא?). באותו הזמן האחיות האחרות נלחצות מהיעלמותה של האחות עם שלל הכספת, ומחליטות לקחת יוזמה ולבצע שוד בעצמן. וכמה צפוי – הן מפשלות בגדול.
דייב סטיוארט החליט להיות מקורי ומגניב ועשה עריכה מקבילה בן השוד הכושל לבין סצנת ההתמסטלות של הזוג הרומנטי. איזה יופי.
אבל לא ברור למה הוא עשה את זה. ההתרחשויות הנ"ל לחלוטין לא משפיעות – או מלמדות – אחת על השניה, ואם זה לא מספיק, הן גם עשויות בסגנון שונה מאוד מאוד מבחינת הקצב, הצילום והמשחק.
זאת כנראה דוגמה לבעיה הגדולה של הסרט. במאי שזה סרטו הראשון (ושלמעשה, ככל הידוע לי, מעולם לא למד קולנוע) מקבל תקציב גדול ושמן וצוות שחקנים בינוני, ועושה סרט. זה יכול לעבוד נהדר, ובכמה מקרים בהיסטוריה זה אכן הצליח (עיינו ערך: קוין סמית, רוברט רודריגז ועוד), אבל אלה הם היוצאים מהכלל, לא הכלל. פה זה לא עובד. הסרט אמנם חביב, אבל סתמי ונטול השראה (איזה ניסוח. תאכל את הלב, שניצקליין). הוא נשכח לחלוטין מראשי ברגע שסיימתי לצפות בו, ועד הרגע שבו ראיתי בעיתון שהסרט הגיע לארץ באיחור ושהולבש לו שם מזעזע ("הבטחת לא לדבר על זה אז תסתום").
מה שכן – לסרט יש זווית חינוכית מעניינת שהייתי רוצה להעלות כאן. אני, כמו חלק גדול משכבת הגיל שלי, נוהג לצפות פה ושם ב-MTV, בו מקרינים מדי פעם קליפים של להקת הבנות 'אול סינטס'. השירים שלהן לא ריגשו אותי מעולם, ותפקדו רק כמעין מוזיקת רקע עמומה שלא הטרידה אותי יותר מדי, אבל הקליפים עצמם חשפו בפני רביעיית בחורות יפהפיות ששרות להנאתן.
ובכן, בעקבות הסרט התגלתה לי האמת האיומה: הן לא יפות כלל וכלל. הקליפים האלה בטלוויזיה, עם כל האיפור והתאורה המחמיאה, מצליחים ליצור את התחושה שכל הזמרים והזמרות הם דוגמני-על לעת מצוא. אבל בסרט, בגלל חוסר המקצועיות של דייב סטיוארט, נחשפת בפנינו האמת האיומה: ניקול ומלאני אינן יפות. הן… נאות, בצורה זו או אחרת, אבל בהחלט לא משהו שתסובב את הראש אחריו.
נטלי, לעומת זאת, היא סיפור אחר. נקודת האור של הסרט (בייחוד בסצנת הערום שלה. אבל זה רק הילד הרע והשוביניסט שבי שמדבר, אנא התעלמו).
הנקודה הבעייתית היא שדווקא ניקול קיבלה את התפקיד הראשי, ומה לעשות, אין לה את זה. היא נחמדה למדי בדרכה שלה, אבל אין לה את הדבר הזה שבתעשיית הקולנוע קוראים לו "הדבר הזה", ופירושו היכולת למשוך את כל העיניים אל השחקן ולא להניח להן להרפות ממנו. זו התכונה שיוצרת כוכבים, וזאת הסיבה שהרבה מהשחקנים בהוליווד הם יפים מאוד או שופעי כריזמה עד למאוד. לנטלי יש את "זה", ולניקול אין. וזו לדעתי הטעות הקריטית בליהוק הסרט.
בנוסף, מעריצי אול סיינטס יתאכזבו בודאי לגלות שהחברה שחורת העור של הלהקה (שאזניי) לא משתתפת בסרט. כנראה הייתה בעיה להכניס בחורה שחומה בתור אחות של שתי בלונדיניות וברונטית. גזענים.
בקיצור, אני ממליץ לכם לוותר. בשביל סרט כזה לא הייתי טורח לצאת מהבית ולבזבז 30 שקלים חדשים טבין וטקילין. למעשה אפילו לא הייתי לוקח אותו בוידיאו מאותה ספריה שהוזכרה קודם. עדיף לחכות שהסרט יגיע לכבלים, מה שנראה לי אפשרות ריאלית עד מאוד. ואני? אני הולך לי לאוזן השלישית לשוטט בין המדפים ולראות האם בני העוולה החזירו כבר את הקלטת של 'קאובוי ביפבופ'.
- האתר הרשמי
- אול סיינטס – אתר מעריצים
- דייב סטיוארט – אתר רשמי
- כל הקדושים )כולם!)
- בית קברות אול סיינטס
- האוזן השלישית
בטח שיהיו להם מסכות מעיסות נייר
הן הרי מהמעמד הנמוך, לא? אז מאיפה יהיה להן כסף ל-3 מסכות סקי???
גזענית!
מה קרה? אם הן ממעמד נמוך, זה אומר שהן לא יכולות לעשות סקי?
בושה וחרפה. את לא קוליטקלי פורקט
תיקון
זה לא קוליטקלי פורקט. זה קורקטיקלי פוליט.
יום טוב.
רק מלה אחת על תרגום שם הסרט...
אאוץ'!
עוד מילה על תרגום
למרות שהנושא באמת מתחיל להמאס. 'סיפור אהבה מזוין' הוא שם מיותר בהחלט, אבל לטעמי לפחות הוא פחות גרוע ממבחר ההברקות של הזמן האחרון (שטן על הזמן, יום אהבה קטלני, איזה מין שוטרת – טוב, לא חוכמה, אי אפשר להיות _יותר_ גרוע מ'איזה מין שוטרת'). זה שם עם משמעות, גם אם לא מאוד מתוחכמת, והוא מעיד שמי שהמציא את השם הזה אולי לא ראה את הסרט, אבל לפחות קרא את התקציר. יכול להיות יותר גרוע.
ולמי שלא הבין
ולמי שלא הבין מזוין כוונתו דוקא לנשק ולא למשהו אחר שאולי חשבתם עליו.
סוטים קטנים שכמותכם.
אגב דג יקר.
מדוע המילה "נטולת" מופיעה לה פתאום בשורה משלה בלי קשר לשורה מעליה ומתחתיה?
האם מדובר רק במחשב שלי?
"פתקית קטנה המבשרת שמדובר בסרטו(נטולת) של דייב סטיוארט"
אופס
זה לא באמת קרה! דברים כאלה לא קורים באתר הזה! הנה, תסתכל, הכל בסדר. אם לא תספר לאף אחד על מה שראית, אני לא אספר לאף אחד איפה היית ב-26 בפברואר 1996 בין 12 ל-2 בלילה.
המממ...
אני חושב שהייתי אז בהיאחזות.
ואומנם התקלה נעלמה. אולי סתם טעיתי. והיה נדמה לי?
כן, כן בטח. זאת הסיבה.
כמה מביך.
אני מתנצל זה לא יקרה שוב.
(ודג חסר לך אם תספר איפה הייתי. אני אקיים את הצד שלי בעיסקה ואתה את שלך).
שאלה כללית על סצנות עירום.
כאשר צפיתי בסרט לא יכולתי להתעלם משתי סצנות עירום בסרט. שמקבלות משמעות חזקה יותר כשזוכרים שמדובר בשתי זמרות צעירות שזו להם חשיפתם הראשונה (משחק מילים מטומטם).
צפיתי בסצנות העירום האלו בקפידה(שוב ושוב, פריים אחרי פריים ובהילוך איטי), והאמת שאני לא ממש מבין מה הקשר שלהם לסרט.
לדוגמא: נטלי הולכת לה במסלול מירוצים, תופסת מכונאי חביב לפינה בצד. חפוז מהיר על קיר של צריף ואז אחותה באה וגוררת אותה משם.
שום קשר לסצנה קודמת. שום קשר לסצנה הבאה. שום השפעה על הסרט מכל וכל.
למה? מה זה שייך לפה?
טוב. ברור שכמו כל גבר גם אני אשמח לראות את נטלי בעירום. אבל בחייכם. זה ממש עירום לשם עירום. שום כלום מאחורי זה.
תראו ביום העצמאות את חולה אהבה בשיכון ג' ותראו מה זה עירום עם משמעות מאחוריו (חשיפה לפגיעה,הורדת ההגנות).
אז תסבירו לי למה.
למה סצנות העירום המגוחכות האלו. האם ירידה למכנה המשותף הנמוך היא עדיין מחויב המציאות?
באמת צריך לענות על זה?
מישהו יודע איך אומרים בעברית Gratuitous?
שלא יגידו שאני לא עוזר...
לפי המילון ה"אנגלי-אנגלי-עברי"
של אוקספורד:
(שניתן) חינם.
מיותר; ללא סיבה (מוצדקת).
לא יודע...
"סצינת ערום חינם" לא מצלצל לי טוב… שילמנו 29 שקל בכניסה, לא?
בקשר לחברת הלהקה הרביעית
יש לי הרגשה שהיא לא מופיעה בסרט כי היא פרשה מהלהקה כבר לפני זמן מכובד. (ואפילו אחרי סכסוך עם האחרות).
תקנו אותי אם אני טועה.
אתה טועה
אתה טועה.
הסיבה שהיא לא מופיעה בסרט היא
א' היא שחורה ועל כן לא יכולה לשחק אחות שלש שלוש לבנות.
ב' הבנות פנו בעצמם לבמאי ולא ההפך. ושאזניי לא היתה איתם.
מה זו הגזענות הזו פה?
למה ששחורה לא תוכל לשחק אחות של שלוש לבנות? הא? אני לא מוכן לכזאתי גזענות בטח לא בעין הדג!
בעצם אולי יש כאן ניסיון להתאים את ההודעה לרוח הסיקסטיז בהן היו גילויי גזענות נגד שחורים רבים מאוד (בין לבין התמסטלות).
אולי….
וחוץ מזה אם אני לא טועה היא כן פרשה. לא רק שהיא פרשה היא גם קצת פירקה את הלהקה (כן למי שלא יודע הן התפרקו לפני כמה חודשים טובים).
אבל בעצם רוב הסיכויים שהסרט נעשה לפני. המממ… זה כבר מתחיל להיות סיפור מתח בלשי…
הערה אגבית
הסרט יצא בבריטניה לפני כמעט שנה והיה כשלון מסחרי טוטאלי, ובארה"ב (וגם ביתר העולם, אני מניח) לא הוקרן בכלל. ודוקא אלינו הוא מגיע באיחור של שנה. לא ידעתי שלמועדון המעריצים של 'אול סיינטס' יש כל כך הרבה השפעה. מוזר.
שום גזענות ושום נעליים.
שאנזיי לא הייתה בסדרט בגלל שהיא לא רצתה. נקודה.
ובזמן האחרון כפר סבא חרושת פיגועים, ולא סתם- פיגועים עם תזמון מדהים.
בזמן ששלוש מאות תלמידים ובכללם אני, היו צריכים לצאת לטיול משואה *לתקומה* היה פיגוע כמה מטרים מהצומת בו האוטובוסים חיכו בשביל להוציא את התלמידים, לא שזה מנע מהמנהלת שלי להוציא אותנו בכל זאת לטיול.
דרך אגב, לונג ג'ון, הפיגוע *הזה* היה קרוב לבית חולים מאיר.
ובקשר לספייס גירלז- אין קשר בין הסרטים. הספייסיות עשו סרט אך ורק בשביל המעריצים שלהן, ובשביל לקדם את המכירות, שלא כמו אצל אול סטיינס- הסרט עסק אך ורק בהן.
בקשר לסרט של הספייס גירלס
הוא לא גרוע כמו שאתם חושבים.
כן, ראיתי אותו. טפשי למדי, אבל לא יותר מ'אחי, איפה האוטו שלי'. מצחיק לפעמים. ומה שהכי חשוב – לא מנסה להעמיד פנים שהוא סרט חשוב או טוב מדי. קאלט!
רק שתדעו
אול סיינטס טוענות בשצף קצף שהסרט הוא לא עליהן ולמעריצים אין מה לרוץ ושהן כולו משחקות שם בתור שחקניות ולא זמרות.
אה כן, הן נורא נהנו והולכות לעשות עוד סרטים אם הם יקבלו תסריטים מעניינים.
אגב, שמעתם על הסרט החדש של בריטני ספיחס?? אני כן וזה הולך להיות גרוע.אני מחכה לביקורת…
עזוב, לא משנה כמה גרוע זה
הולך להיות (וזה הולך להיות גרוע כי היא שרה שם),
הסרט יצליח.
לראיה- הספר שלה ושל אמא שלה.
בטעות נתקלתי בו בחנות ספרים, הרמתי, ורק מלקרוא את התקציר כמעט נרדמתי,
ובכל זאת- הספר נהיה רב מכר.
גזעניות
רק בגלל שהיא יותר יפה מכן, ככה לדבר? ואגב פידו היא בת ולא בן, והיא גם אחות של לונג ג'ון.
גזעניות
א. פידו, sorry. אוקי?
ב. פיטר פן, אני לא *באמת* צריכה להסביר לך שלגזענית אין קשר לעניין. משמצנית? אולי. קנאית? אולי.
גזענית? לא. זה קשור בכלל לדבר אחר ולתורות הגזע, ואני יכולה עכשיו להרצות לך על זה שעה כי אני בדיוק עושה על זה מבחן בהיסטוריה, אבל אני לא ארצה לך.
ג. אני אישית לא שונאת את בריטני ספירס, וגם לא אוהבת אותה. היא לא ממש מזיזה לי. לדעתי כותבים לה שירים ממש יפים, והיא הורסת אותם כי היא פשוט לא שרה טוב.
זה לא מקנאה, זאת עובדה.
אז לדעתי עם היא תשיר שם (והיא תשיר שם) הסרט יהיה גרוע, וגם בינינו, העלילה, חוץ מזה, לא נשמעת משהו.
גם בד"כ סרטים שמתבססים על זה שיבואו אליהם בגלל כוכב מפורסם שמשחק בהם (ע"ע גברת ספירס) לא משהו.
ועוד דבר, אם תשים לב- לא אמרתי שהספר משעמם בגלל שהיה שלה, סתם אמרתי שהספר היה משעמם ושהוא הצליח רק בגלל שהיא כתבה אותו. ואני מתערבת שככה יהיה גם הסרט.
ד. היא הרבה יותר יפה ממני, אין ספק, אבל הרבה זה גם בזכותל ניתוחים פלסטיים (נו באמת, תשווה בין "בייבי וואן מור טיים" לבין "סטרונגר". השינוי כל כך בולט שהוא פשוט זועק מתוך הקליפ!)
גזענות נגד אנשים מפלסטיק
כך פתאום צץ לו גזע חדש של אנשים.אנשים מפלסטיק.
לפעמים הם יפים (בריטני ספירס),לפעמים הם דומים לדמות קומיקס (ג'נט ג'קסון),ולפעמים הם לא דומים לשום דבר שאי פעם פסע על כדוה"א (מייקל ג'קסון).
אבל גם להם יש זכות לחיות!
...
ומחר בתוכניתנו "אנשים שלא מבינים בדיחות" נראיין את שמעון פרס.
תודה לאקסמנית לעתיד שבאולפן ולקהל בבית, ותזכרו:
לא!
רק שניה, זאת הייתה בדיחה?!
אוי ואבוי! איזה פאדיחה!
רק שניה, פיטר פן לא באמת התכוון שאני גזענית בגלל שלא אמרתי שאני שרופה על ברטיני ספירס?!
אני לא יוצאת מהבית מעכשיו מרוב בושה.
(והאורח הבאה שלנו באותה תכנית- יונתן! קבלו אותו במחיאות כפיים!)
לפעמים...
אפילו אני מתבלבלת בין הציניות שלך ובין הכנות.
אוקיי, טעיתי.
שם התוכנית שונה ל"אנשים שהבדיחות שלהם הן בלתי מובנות בעליל ומנסים להיות סארקסטים למרות שהם לא", עכשיו בסדר?
אוקיי, טעיתי.
למרות שסרקזם הוא לחם חוקו של כל פורום, אני חייב להעיר שאין דבר משעמם יותר מלדון למי יש סרקזם יותר משובח. מה גם שאני לא מוצא שום פגם בסרקזם של אקסמנית, ונדמה לי שהתגובות פה הופכות לאוטומטיות, וזה ממש ממש מ מ ש משעמם. כל כך משעמם. הדבר היחידי שיותר משעמם הוא לכתוב את ההודעה הזאת. וואו, איזה שעמום. די, שמישהו יירה בי.
בנג בנג.
אוקיי, טעיתי.
התגובה הראשונה שלי לא הייתה צינית,והיא לא הייתה רצינית.
אני סתם אמרתי מה דעתי על ההודעה של פיטר פן, בוודאי שלא התכוונתי להצחיק בה, או להיות צינית.
אולי צריך לשנות את שם התוכנית ל-אנשים שפשוט לא מבינים את אקסמנית לעתיד (?)
הוסכם.
עם פיטר-פן אי אפשר לדעת.
הביקורת הזאת חייבת לשבור איזשהו
שיא…
הביקורת הזאת עברה מ"מה יש" ל"מה היה" עוד בהיותה בעמוד הראשי!
זה באמת לא ייאומן
זה בהחלט הישג מרשים מאוד: הסרט הזה ירד מהמסכים תוך שבועיים, וזה בהחלט הישג. השאלה היא מה בדיוק עבר לגלובוס בראש כשהם החליטו להפיץ אותו בכלל. הרי גם בבריטניה אף אחד לא בא לראות אותו. והנה, משום מה הוא הגיע לארץ, ובאופן מאוד מפתיע התברר שגם כאן אף אחד לא מעוניין לראות אותו (וזה שקראו לו 'סיפור אהבה מזוין' בטח לא עזר). לפחות הוא זכה להיות 'מה יש' למשך כמה דקות.
שזה יותר ממה שהשיג רד פלאנט
אלא אם כן, כמובן, יקרה מקרה תא קטלני שוב…