המלצות לקראת פסטיבל חיפה 2024-2025

כל מה ששווה לראות בפסטיבל חיפה: מהדורת חורף מיוחדת.

פסטיבל חיפה מגיע, וזה דבר מוזר לכתוב רגע לפני חנוכה ולא רגע לפני סוכות, אבל נו, זה המצב. הפסטיבל יתרחש בין 31.12 ל-11.01 והוא יכלול דברים מגניבים כמו הקרנת שירה בציבור של "מרשעת" ועוד שלל סרטים שראינו ושלא ראינו והנה מגיע הקטע שבו אנחנו מדברים על אלה שראינו.

העיירה ורמיליו + זרע התאנה הקדושה + ארמנד + אני עדיין כאן

זרע התאנה הקדושה

אני מאגד כאן ארבעה סרטים כי ראיתי הרבה יותר מדי סרטים מתוך המבחר של פסטיבל חיפה ואם אני אמליץ על כל אחד מהם בהרחבה הכתבה הזאת תהיה מגה-טקסט בלתי קריא. וחוץ מזה כולם בשורטליסט של האוסקר לסרט הבינלאומי הטוב ביותר, אז בכל זאת רלוונטי להתייחס אליהם כקבוצה.

"העיירה ורמיליו" הוא המנומנם מהרביעייה – סרט לחישות שתוכלו להירדם בו בלי להתכוון, בטח אחרי יום פסטיבלים עמוס. זה לא טוב או רע, כן? זה פשוט מנומנם.

"ארמנד" הוא חלק נוסף בתת-ז'אנר דרמות פסטיבלים שמתרחשות בבתי ספר יסודי שעומד לצד אחיו "תמימות" ו"קירבה" והוא קצת מפסיד מההשוואה הזאת, אבל יש לו האיכויות שלו.

הטוב מכולם – ואחד הסרטים הטובים בפסטיבל – הוא סרט הפתיחה "זרע התאנה הקדושה", שמנצל את האורך הניכר שלו כדי להחליף כמה וכמה ז'אנרים כולל, במפתיע, "סקובי דו". אני אהבתי אותו מאוד, ולדעתי הוא מרתק, אבל אני מבין את מי שלא תתחבר.

האחרון, "אני עדיין כאן", הוא סרטו של וולטר סאלס שביים את "תחנה מרכזית ברזיל" ו"יומני האופנוע" וחוזר בסרט קצת יותר קשה על אשה שיום אחד בעלה נלקח על ידי המשטרה. זה סרט שהוא "חזק" בייחוד למי שאוהב סרטים על נשים חזקות ששורדות תנאים בלתי אפשריים, אבל אני מודה שלא לחלוטין התחברתי למה שהוא רוצה לעשות. (יהונתן צוריה)

כאב אמיתי

אחרי שנה מלאה בסרטים על טיולים וסיורים באירופה בעקבות השואה ("המשלחת", "טיול שורשים", "הנכס", "הטבעת") באה הוליווד ומראה לנו איך עושים… סרטי דור שני של השואה, מסתבר. ותכל'ס גם זה לא, כי השואה היא יותר תפאורה בסרטו החדש של ג'סי אייזנברג – הן למערכת היחסים של שני בני הדודים שטסו לפולין לראות את הבית שהיה של סבתא שלהם לפני שברחה לאמריקה, והן להופעה של קיירקן קאלקין, שהיא הסיבה העיקרית לראות את הסרט הזה. (יהונתן צוריה)

הקרנות: שבת 4/1, 20:30, אודיטוריום; רביעי 8/1, 16:00, אודיטוריום; שבת 11/1, 13:00, אולם רפפורט

Better Man: סיפורו של רובי וויליאמס

אם ראיתם את הטריילר כבר הבנתם שזה ביופיק שבמהלכו הדמות של וויליאמס – והיא בלבד – נראית כמו קוף באמצעות אפקטים ממוחשבים. יש בסרט כמה דברים שכבר ראיתם בביופיקים מוזיקליים, כמו הילדוּת הקשה והאב הנעדר, וליטרלי עושים את הקלישאה של כיסא ריק בקהל בזמן שוויליאמס הצעיר משתתף בהצגה בבית הספר.

אבל זה סרט מוצלח, אפילו מאוד, מכמה סיבות: הראשונה היא, ובכן, כי זה קוף. זה נשמע כמו גימיק אבל הוא בהחלט עובד. במקום ליצור ניתוק ממה שמתרחש, הבעות הפנים של הקוף ריאליסטיות ומדויקות, וקל לדעת מה הוא מרגיש כאילו היה מדובר בשחקן אמיתי. זה גם נותן חופש יצירתי מעניין לכל מיני בחירות (לפי ימד"ב, את רובי הצעיר מדבבת שחקנית).

הסיבה השנייה היא הבמאי, מייקל גרייסי. הוא ביים לפני כמה שנים את "האמן הגדול מכולם", שאני ממש לא ממעריציו, אבל כאן בהחלט ניכר שיפור. הבימוי של גרייסי בולט לטובה במיוחד בקטעים המוזיקליים, שנעים בין שירי הפופ של וויליאמס לשירים היותר עצובים ואיטיים שלו. גרייסי יודע להתאים את האנרגיה והאווירה בהתאם, בין אם זה ריקוד זוגי קטן ואינטימי על סירה לספקטל מרהיב וצבעוני עם עשרות משתתפים ברחוב ריג'נסי בלונדון.

והסיבה השלישית היא שוויליאמס לא עושה לעצמו הנחות כאן. הוא לא מאשים את הילדוּת העשוקה שלו או איזה אמרגן מרושע, אלא לא חושש להראות שהוא היה בן ונכד לא משהו וחרא של בן זוג, ושהרבה פעמים הוא דפק לעצמו את החיים בגלל סמים. בעיקר סמים. לעזאזל, כמה סמים. לא ראיתי חיה קולנועית צורכת כזאת כמות של קוקאין מאז "חומר דוב".

כמה הסרט הזה טוב? שקלתי לבחור בו לסרט השנה שלי, ואז נזכרתי שכמו וויליאמס עצמו, הסרט הזה שמוק ויוצא יומיים אחרי סוף השנה, ולכן אנחנו מחשיבים אותו חלק מיבול 2025. עד סיכום השנה הבאה מי יודע מה יהיה, אז בינתיים רוצו לראות את הסרט הזה. (מתן בכר)

הקרנות: שלישי 31/12, 21:45, אולם רפפורט; שישי 10/1, 20:30, אולם טיקוטין

הברוטליסט

עד כמה ארוך "הברוטליסט"? הוא כל כך ארוך שהוא בא עם הפסקה מובנית. עוד נדבר עליו בהרחבה אבל השורה התחתונה היא שכן – מי שמחפשים את שיאי הקולנוע של השנה צריכים לראות את היצירה הזאת – למרות האורך הניכר ולמרות שיש בה מספר פגמים בולטים – ולו רק בשביל לחוות משהו גדול מהחיים ואת אדיראן ברודי בהופעה באמת מונומנטלית. (יהונתן צוריה)

הקרנות: שבת 4/1, 14:15, אולם רפפורט; שלישי 7/1, 19:30, אולם קריגר; שבת 11/1, 15:15, אולם רפפורט

 

המופע האחרון

אני מופתע שאחד מהסרטים שהכי אהבתי בתקופה האחרונה הוא סרטה של ג'יה קופולה בכיכוב פמלה אנדרסון – שתי נשים שלא ממש היו על הכוונת שלי בכל הנוגע לסרטים טובים. אבל מה אני אגיד – הסיפור הזה על "נערת שעשועים" בלאס וגאס בימים האחרונים של מופע בורלסק תפס אותי. הסרט בוחן לעומק את מערכת היחסים בין הורים וילדים, היחס של החברה לזיקנה, היחס של אמנים לחיים האישיים שלהם, וכנראה פספסתי עוד כמה יחסים. גם צוות השחקנים התומך באנדרסון הפתיע לטובה, ומעל כולם מצטיינת ג'יימי לי קרטיס, שלטעמי ההופעה שלה כאן טובה בהרבה מההופעה זוכת האוסקר שהייתה לה אך לפני רגע. (יהונתן צוריה)

הקרנות: שבת 4/1, 16:30, סינמטק; רביעי 8/1, 18:15, אודיטוריום; שישי 10/1, 18:30, אולם טיקוטין

התופרת

האם ראיתי השנה סרטים טובים יותר מ"התופרת"? כן, בהחלט יש כמה, כולל כמה בפסטיבל הזה ממש. אבל אני לא חושב שראיתי בשנה האחרונה – ואולי גם מעבר לה – סרט כל כך מיוחד ושונה עם גימיק כל כך ספציפי שמנוצל בשלל דרכים יצירתיות.

הסיפור, בגדול, הוא על תופרת שהחנות שלה נמצאת בסכנת סגירה. בזמן נסיעה עבור לקוחה היא חולפת על פני עסקת סמים שהשתבשה ורואה שני אנשים שוכבים על הכביש במצב אנוש ולידם מזוודה מלאה בכסף. באותו רגע היא שוקלת שלוש דרכי פעולה אפשריות, והסרט עושה "ראן לולה ראן" ומציג אותן בזו אחר זו. כל בחירה תיקח את התופרת למקומות שונים לגמרי, כמו תחנת משטרה או סעודת שניצלים.

יש בפסטיבל סרטים טובים יתר, אבל רובם מגיעים בקרוב להקרנות מסחריות. מכיוון ש"התופרת" הוא סרט כה מיוחד ואני לא יודע אם יוקרן אחר-כך בארץ, בהחלט מומלץ לתפוס אותו על מסך גדול. (מתן בכר)

הקרנות: שלישי 31/12, 22:15, סינמטק; שני 6/1, 21:00, סינמטק; שישי 10/1, 20:00, סינמטק

זכרונות של חילזון

לקחו לאדם אליוט רק 15 שנה ליצור סרט חדש מאז "מרי ומקס", אבל הוא בדיוק אותו דיכאון לא פוסק שאתם זוכרים… עד שלפתע הוא לא. הסרט, שמספר על חייה של אישה שעוברת מדחי אל דחי, לוקח כמה פניות – רובן מדכאות, חלק מאוד מצחיקות וחלק מתוקות להפליא, שמתגבשות למשהו שכל חובב קולנוע – ובטח חובב אנימציה – חייב לראות. (יהונתן צוריה)

הקרנות: שבת 4/1, 18:30, סינמטק; שבת 11/1, 18:15, סינמטק

המסדר

לא הוגן לתאר את "המסדר" כ"ג'וד לאו במותחן משטרתי מעט טוב מהמצופה": יש לסרט הזה רבדים מעניינים כמו ייצוג חיובי של שוטרים שנעשה מבלי להתריס, אבל גם לא באופן מהלל. ובכל זאת, זה מסתכם למעין "סרט אבא" כזה, על שוטר שצריך לתפוס פושע, משחק חתול-ועכבר אבל מרחוק, ועוד שלל דברים שיתרמו לבילוי מוצלח עם קרוב המשפחה הגברי הקרוב לביתכם. (יהונתן צוריה)

הקרנות: רביעי 1/1, 17:45, אולם רפפורט; חמישי 9/1, 15:00, אולם רפפורט

עד שיצא עשן לבן

אחרי שהאפיפיור מת בפתאומיות מדום לב, הקרדינלים בוותיקן מתחילים בתהליך לבחירת האפיפיור החדש. זה אולי נשמע כמו תהליך אפרורי ולא מלהיב במיוחד, אבל הסרט גורם לוותיקן להרגיש כמו תיכון: מלא ברכילות, סכסוכים ובגידות. כשיצאתי מהסרט הזה שמעתי מישהי מתארת אותו כ"גוסיפגירל בוותיקן". מעולם לא צפיתי ב"גוסיפגירל", אבל נראה לי שהבנתי את הכוונה הכללית שלה.

הוא יותר דרמה פוליטית, אבל יש לו גם לא מעט רגעים מצחיקים (באחד מהם כל האולם מחא כפיים). הבימוי של אדוארד ברגר והצילום של הסרט גורמים לוותיקן להיראות יפהפה, ואני לא אופתע אם מספר המבקרים במקום יעלה בזמן הקרוב.

אני חושב שההתלהבות שלי ממנו קצת ירדה עם הזמן, אבל הוא לחלוטין נהדר ושווה צפייה, ולא סתם יש לו באזז אוסקרי (העדפתי את ההופעה של סטנלי טוצ'י על פני זאת של רייף פיינס, אבל אני בסדר עם זכייה של כל אחד מהם). אה, והסוף בהחלט יגרור דיונים שנראה לי שאוותר עליהם כבר מעכשיו. (מתן בכר)

הקרנות: שבת 4/1, 21:00, אולם רפפורט; שישי 10/1, 20:30, אולם רפפורט

פינק ליידי + בנות כמונו + חליסה + מופע טוטאל + נדל"ן

בנות כמונו

על כל חמשת הסרטים המלצתי (או שלא) בטקסט דירוג כל סרטי האופיר שלי ולא הרבה השתנה מאז, חוץ מזה שנועה קולר חטפה את הילדות שלי ולא תחזיר אותן עד שאני אכריז ש"פינק ליידי" הוא הסרט הכי טוב בעולם, מה שמוזר כי זה אפילו לא הסרט בכיכובה מתוך החמישייה הזאת. לא שזה משנה, יש לי עקרונות, שעת השינה של הקטנה היא שמונה בערב והיא אוהבת ששרים לה את כל "על תמאש ועל העוקץ". (יהונתן צוריה)

שבת בלילה

גם על "Saturday Night" (מתרגמים, נא לתרגם שמות של סרטים) כבר המלצתי פה בעבר ואני עומד איתן שלמי שמחפש שעה וחצי של כיף בקולנוע, יהיה קשה לפספס עם סרטו החדש של ג'ייסון רייטמן שמספר את סיפורה של התוכנית הראשונה של סאטרדיי נייט לייב, שהוא לא תמיד עמוק או בעל ערך, אבל לחלוטין תמיד כיף. (יהונתן צוריה)

הקרנות: שלישי 31/12, 19:30, סינמטק; שישי 10/1, 18:00, אולם רפפורט

5 בספטמבר

כפי שאפשר לנחש מהשם (במידה ואתם משופשפים בהיסטוריה ישראלית), הסרט הוא על הטבח באולימפיאדת מינכן. אבל הוא לא עוקב אחר הספורטאים או המחבלים, אלא צוות האולפן האמריקאי של חדשות ABC, שחשבו שהם באים לסקר אירוע ספורט ונקלעו לאירוע אחר, שאף אחד מהם לא היה ערוך אליו. לצד התמודדות עם קשיים לוגיסטיים – כמו התלות בטכנולוגיה שנראית כיום מיושנת והצורך לחלוק לוויין עם רשת אחרת בשביל שידורים חיים – הצוות מתמודד גם עם שאלות אתיות כמו מה להגיד בשידור ומה לא, מה כדאי ופחות כדאי להראות בשידור חי ואת מי משרת מה שכן מראים.

הסרט מרגיש כמו פרק ארוך, אפרורי וקלסטרופובי של "חדר החדשות": אין פה את הכתיבה של סורקין או שחקנים ברמה של ג'ף דניאלס, אבל יש את האינטנסיביות והכאוס של אולפן טלוויזיה, וכולם עושים עבודה מוצלחת, לפני ומאחורי המצלמה. גם כשלפעמים נראה שהדבר ההגיוני וה"הוליוודי" לעשות הוא לחתוך לסצינות דרמטיות בכפר האולימפי או בשדה התעופה, הבמאי טים פלבאום אף פעם לא עוזב את אולפן החדשות, וכל האירועים שקורים מחוץ לו מגיעים דרך שידורים על מסכים (רוב הזמן הסרט משתמש בקטעי ארכיון אמיתיים) או תיאורים במכשירי קשר.

זה סרט דרמה עשוי היטב, שמצליח גם להקליל את האווירה פה ושם עם רגעים משעשעים (וכמה רגעים שהיו נראים מופרכים אלמלא היה מדובר באירוע אמיתי). אני יודע שזה לא בדיוק אסקפיסטי לראות סרט על גוף תקשורת מנסה לפענח מה בדיוק קורה בסיטואציה עם בני ערובה ישראלים, אבל אם יש לכם את היכולת הנפשית לכך, הוא נותן זווית שונה ומעניינת לאירוע טראגי ומוכר. (מתן בכר)

הקרנות: שלישי 7/1, 21:00, אודיטוריום; חמישי 9/1, 15:15, אודיטוריום

הבריחה

"הבריחה" הוא המופע של סירשה רונאן, וגם לא מעריצי רונאן (רונאניסטים?) יוכלו להתלהב בטירוף מההופעה מפרקת הנפש שלה כאלכוהוליסטית שמנסה להתמודד עם עצמה ועם האלכוהול ועם הניסיון להיות אלכוהוליסטית לשעבר… או הניסיון להיות שוב אלכוהוליסטית בהווה. לצערי, הוא לא הרבה יותר מזה, והוא לא ממש מצליח לחדש בז'אנר סרטי אלכוהוליסטים, אבל להגנתו זה ז'אנר שקצת קשה לחדש בו. תבואו בשביל סירשה, תישארו בשביל סירשה, אבל אין סיכוי שתצאו לא מרוצים. סירשה. (יהונתן צוריה)

הקרנות: שישי 3/1, 15:00, אולם רפפורט; רביעי 8/1, 13:15, אודיטוריום; שבת 11/1, 20:30, אולם טיקוטין

בירד

פעם אחרונה שנפגשתי עם אנדרה ארנולד היה ב"אמריקן האני", שם היא לא הייתה צריכה אותי בשביל שבחים לכמה היא מדהימה, וטוב שכך כי אני לא ממש התלהבתי מהסרט הזה. "בירד", לעומת זאת, הוא אחד מהסרטים היותר טובים שתוכלו לראות בפסטיבל, וזה למרות שהוא דורך באותם אזורים שארנולד הכי אוהבת: נערות עניות שמנסות להשתלב בעולם מחוספס. הגיבורה שלנו אינה בירד – "בירד" הוא שמו של נווד מסתורי שהיא פוגשת ומנסה לעזור לו לפגוש את אימא שלו – אלא ביילי (ניקייה אדאמס), שמגלה שאביה (בארי קיוגן) הולך להתחתן ולא ממש מרוצה מזה. לא שהסרט הוא בדיוק על זה – אם יש לו קו עלילה היא יותר קשורה לבירד המסתורי הזה, אבל זאת נקודת המוצא והסגירה של הסרט הזה, וכל הכבוד לארנולד שהיא הבינה את זה. קיוגן נהדר פה באופן שחבל שהוא מפספס מועמדויות לשחקן משנה שבבירור כל כך מגיעות לו, ארנולד במיטבה, ואפילו מיאזאקי קופץ לרגע לביקור. בקיצור, שווה. (יהונתן צוריה)

הקרנות: ראשון 5/1, 12:00, אודיטוריום; שישי 10/1, 15:30, אולם רפפורט

ואלה שלא ראינו

חיים ללא כיסוי

בגזרה הישראלית יש לנו את סרטה החדש של רוני קידר ("יום באמסטרדם") , את סרטו החדש של תום שובל ("חיים ללא כיסוי"), וגם סרט תיעודי חדש של אלון גור אריה על זאב רווח ("ימים טובים"). למשפחות שמחפשות לבלות זמן איכות בפסטיבל יש את סרטי האנימציה "טוטו-צ'אן: ילדה קטנה בחלון", "פראים", "טיטינה – הכלבה הראשונה בקוטב", ו"האור הקסום של טוני" – כולם סרטים שלא ראיתי ואין לי מושג עליהם אבל לפחות הם נראים יותר חמודים ומסקרנים מרוב הסרטים לילדים שמגיעים לבתי הקולנוע.

יש גם שלל סרטים תיעודיים כאשר הבולטים מביניהם הם הסרטים על כריסטופר ריב (שגם יצא פה בקולנוע) ועל הייאו מיאזאקי (שלא). במסגרת הלילות הפרועים יש שלל סרטים שלא ראינו אף אחד מהם (חוץ מ"התופרת") שנמצאים בטווח שבין טרילוגיה של סרטים אילמים ועד פוסט-אפוקליפסה קוריאנית, אם הבנתי נכון.

במסגרת הסרטים הגדולים של במאים מוכרים יש את הרימייק של שבי גביזון לעצמו ("געגוע"), את סרט האנימציה של מישל הזנוויציוס ("סחורה יקרה מכל"), את סרטו החדש של קוונטין דופייה ("המערכה השנייה"), ושל פאולו סורנטינו ("הנערה מנאפולי") ויש עוד סרטים באתר. תוכלו גם להיכנס לרשימה הזאת בלטרבוקסד אם בא לכם לקרוא בצורה קצת יותר נוחה ולראות מידע ודעות על סרטים שכבר יצאו.