עדכון אמצע פסטיבל: אל תדאגי יקירתי, סרג'יו לאונה – האיטלקי שהמציא את אמריקה, שתי אחיות, במערב אין כל חדש, החליפה
עדכון סוף פסטיבל: השמן, נצח ועוד יום, אנחנו לא ניפרד לעולם, אשתו של צ'ייקובסקי
השמן
דבר אחד לא ברור לי אחרי הצפייה ב"שמן": למה היה צריך למקד את הסרט סביב נושא השומן של הגיבור שלו?
כלומר, באים גודיס שניידר וליאת אלקיים, מבססים סרט על המערכת הזוגית שלהם ויוצרים קומדיה רומנטית חמודה למדי על שני אנשים שהם הפכים לא בגלל שהיא רזה והוא שמן, אלא בגלל שהיא אדם שמסתגר מהעולם, פוחד לחשוף את עצמו ומעדיף לא לנסות כדי לא להיכשל והוא אדם רומנטיקן שמנסה תמיד להאמין בעצמו, ולא פוחד להיכשל ולקבל סירוב אחר סירוב. החיבור ביניהם הוא אינטלקטואלי וכזה שמצליח לשדר על אותם גלים של קריאת המפה, גם אם חוסר הסכמה בנוגע למה שאמור להיות בה.
זה לא שהגיבור היה צריך להיות רזה – יש משהו מרענן בגיבורים רומנטיים במשקל עודף – אבל נראה שאת כל הדברים האלו שציינתי, ונמצאים בסרט, הוא עצמו מעדיף לדחוק הצידה כדי לדון בעיקר בשטחיות ובחיצוניות שהיא הקילוגרמים של הדמות הראשית שלו. והסרט כאילו נאבק בזה, נאלץ לחזור שוב ושוב לנושא הזה כאשר הוא היה יכול להרחיב את הדיבור על דברים אחרים. וזה לא שאין מקום לסרט על האתגרים של אנשים שמנים – יש לנו אפילו מיני-מורשת של זה בארץ בין "עפולה אקספרס" ל"סיפור גדול". פשוט איכשהו נראה ש"השמן" בא תמיד לרדד את הסיפור שלו ואת הגיבור שלו לסך הקילוגרמים שלו, וביקר לי שאני לא מבין למה, כי זה משאיר טעם מר למדי למה שהוא בגדול סיפור חמוד מאוד שהייתי רוצה להיסחף בו. (יהונתן צוריה)
נצח ועוד יום
"נצח ועוד יום" עונה להגדרה החמקמקה "חוויה ויזואלית", הגדרה שאולי תרתיע לא מעט אנשים, אבל אני באופן אישי מאוד אוהבת סרטים משעממים ודי נהניתי רוב הזמן. כן, יש ב"נצח ועוד יום" קצת עלילה, אבל היא באמת די זניחה. בגדול, ברונו גנץ בגרסתו היוונית הוא משורר ידוע שכנראה גוסס ומסתכל אחורה על חייו בימיו האחרונים, ובנוסף נתקל בילד אלבני שנמלט ליוון ומנסה לחזור למולדתו.
הסרט מאוד ארוך ומאוד יפה, והחלק של ה"ארוך" קצת יותר נוכח בו. עוד דבר שאני אוהבת בסרטים הוא סצנות בחוף הים, וגם כאלו יש כאן לא מעט. ברונו גנץ איש מאוד נוגע ללב ולכן גם הרבה רגעים מהסרט כאלה, במיוחד אלה המשותפים שלו ושל הילד. שווה לראות את הסרט בעיקר בשביל השליש האחרון שלו, שיש בו כמה מהסצנות והדימויים הכי יפים שראיתי על מסך גדול. (מאיה כהן שלו)
אנחנו לא ניפרד לעולם
סרטי ביוגרפיה תיעודיים על אייקונים ישראלים יש, ויסלחו לי הן האייקונים והן היוצרים, כמו זבל. נראה שהדרך הכי קלה ליצור סרט תיעודי בימינו היא לבחור יוצר כלשהו, לתפור כמה חומרי ארכיון יחדיו, לראיין כמה אנשים, ואז להקרין את הסרט למעריצים שבכל מקרה יאהבו סתם לבלות זמן בלשמוע כמה האמן שהם אהבו הוא גאון ומוצלח.
לכן הרמתי גבה כששמעתי על הסרט החדש שביים אלון גור אריה ("המוסד") על יהודה בארקן, וניגשתי בחשש לסרט – במיוחד כי אני אישית לא מאוד מעריך את תרומתו של בארקן לקולנוע הישראלי. עיקר החשש היה השאלה האם הסרט יהיה כמו כל אותם סרטים שעוברים בין תחנות משמעותיות, מדלגים על כל ביקורת, ומגיעים לאותה מסקנה ידועה מראש בליווי גג אנקדוטה אחת או שתיים. אבל מהר מאוד אפשר להבין ש"אנחנו לא ניפרד לעולם" עשוי מחומרים קצת שונים.
זה מתחיל מהקריינות – קולו של יהודה בארקן בוקע ומקריין, איכשהו, את הלוויה של עצמו. כמו שאומרים: פה חשדתי. זה ממשיך עם עריכה יצירתית שמצליחה לבנות פאנצ'ים רק מהצלבת חומרים אל מול ראיונות, או אפילו שלל מראיינים נגד מראיינים אחרים (כמו התחרות על התואר "החבר הכי טוב" של יהודה בארקן). אוקיי, אז יוצרי הסרט (הכתובית של "הסרט של" מספרת לנו שהסרט הוא גם של מי שעזר לכתוב את התסריט, עופר נעים) הצליחו לעמוד באתגר של ליצור סרט מצחיק על אדם מצחיק, תוך כדי שהם מצליחים עדיין לכבד את מה שהוא עשה.
אבל מה עושים כשמגיעים לרגעים הלא נעימים בקריירה של בארקן, וכאלה יש לא מעט? טוב, פה מגיע אולי מה שחותם את העסק ומעלה את הסרט להיותו אחד מהסרטים הכי טובים לסוגו – מיישירים מבט ומדברים על זה. הסרט לא פוסח על המיזוגיניה של בארקן, והוא מדבר באריכות עם שלל נשים שהיו בחייו בשלל צמתים. הוא גם לא פוסח על ההרגלים הכלכליים הלא ממש חוקיים שלו, וגם שם הוא לא מייפה את הדברים. בקיצור, הסרט לא נועד (רק) למעריצי בארקן, אלא אולי דווקא בעיקר למי שאינו נמנה עם אוהביו, שיכול לבחון מחדש את דמותו ואת המורכבות שלה באופן מצחיק וקורע מצחוק, ועל הדרך לגלות כמה סיפורים די מטורפים על הבחור ועל הסרטים שהוא השתתף בהם (זאב רווח מה לעזאזל נסגר איתך). (יהונתן צוריה)
אשתו של צ'ייקובסקי
לפני כמה שנים "קיץ" של קיריל סרברניקוב פוצץ לי את המוח. בסרט ההוא מ-2017 סרברניקוב עשה הכול הכי גדול והכי מוגזם, אבל עם המון סטייל ורגעים עדינים בין לבין. התחושה הייתה שיש פה במאי שעושה משהו שלא דומה לשום דבר אחר והנחתי שאלך איתו באש ובמים.
לאחר מכן הוא ביים את "השפעת של פטרוב" שהוקרן בפסטיבל ירושלים אשתקד, שהיה גם הכי גדול והכי מוגזם אבל בעיקר מאוד מתיש. "אשתו של צ'ייקובסקי" דומה אבל שונה משניהם.
הסרט מספר על המלחין צ'ייקובסקי (אודין בירון) ואנטונינה מיליוקובה, שהתאהבה בו לחלוטין לאחר שהקשיבה למוזיקה שלו. אנטונינה שכנעה את צ'ייקובסקי להתחתן איתה, על אף שהוא אמר לה במספר דרכים שהוא פשוט ממש ממש לא אוהב נשים. די מהר לאחר החתונה הוא בורח ממנה (במציאות הם חיו יחד שלושה שבועות, אגב), אבל היא מסרבת לקבל את רוע הגזירה ומתחילה אודיסיאה מטורללת בגווני שחור אפור וחום דהוי.
הצרה העיקרית של הסרט היא לא הניסיון לייצר זעזוע אצל הצופים (שהוא, כמו הכול כאמור, מוגזם), אלא יותר העניין הזה שהוא פשוט לא מעניין בשום צורה. המון דברים קורים ושום דבר לא קורה בו זמנית, כולם רעים או פסיכיים או גם וגם, וכל מה שקורה להם רע גם כן. כולם סובלים, כולם סוטים, הכול מגעיל. סבבה. אבל אין לסרט שום דבר אחר להציע, אין פה שום אמירה אמיתית (יש איזה ניסיון להגיד משהו על גאונות אבל זה באמת בקושי).
יש בסרט סצנות טובות, וכמה רגעים סוריאליסטיים שבהם הכישרון של סרברניקוב כבמאי שיודע ליצור עולם באמת בא לידי ביטוי. אלנה מיכאלובה מדהימה בתפקיד אנטונינה, ובאמת שמגיע לה חיבוק ענק על התפקיד הזה. אבל בסופו של דבר הבמאי שנראה כל כך פורץ דרך עושה כאן משהו שהוא בעיקר מיושן. (מאיה כהן שלו)
באחת הסצנות הראשונות של "אל תדאגי יקירתי", אליס (פלורנס פיו) מבינה שמשהו סביבה לא בסדר כשהיא מכינה אוכל ושוברת ביצים, אבל מגלה שהן רק קליפה של ביצים. זאת בהחלט תמונה מרשימה ומותחת, אבל אז נשאלת השאלה "רגע, מה קורה פה?" וכאן הסרט בבעיה.
בשלב הזה של חייכם ייתכן ששמעתם הרבה דברים על "אל תדאגי יקירתי". ממה שקרה על הסט, דרך מה שקרה בחדר העריכה ועד מה שקרה בפרימיירה. אבל דבר אחד כנראה לא שמעתם – איך היה הסרט. הסיבה שרוב האנשים התעניינו בדרמה מאחורי הקלעים יותר מאשר הדרמה שלפני הקלעים היא פשוט שהתשובה לשאלה "נו, אז איך הסרט בכלל?" הרבה פחות מעניינת, כי הסרט הוא רק בסדר. הוא לא גרוע מדי, לא טוב מדי, משהו באמצע; הוא לא משעמם אבל גם לא מעניין.
אולי הלימבו הזה קשור לביצה הריקה מקודם – "להסביר דברים" זה דבר שהסרט מסרב לעשות בקטע שיטתי. הסרט זורק הרבה דימויים שעובדים כשוטים שאפשר להכניס לטריילר שגורם לך לתהות "הווווו, איך כל זה הולך להתחבר לעלילה קוהרנטית?" ספויילר: זה לא. ולא מדובר רק בשאלות בנוגע למאורעות העלילה – הסרט מעלה הרבה שאלות שהוא לא מצליח לענות עליהן (או שאולי הוא לא רוצה), החל מלמה נקודות עלילתיות שקורות חשובות לסיפור ועד למה הפסקול של הסרט נשמע כמו זבוב שמזמזם לך באוזן. מדובר גם בסרט מאוד לא מעודן, מסוג היצירות שיקראו לדמות הראשית שלהן אליס ואז רק בשביל להעביר את הנקודה אפילו יותר, יקראו לחברה הכי טובה שלה באני. והבעיה היא שזה עדיין לא ברור, כי מה בעצם הקשר לאליס בארץ הפלאות?
ואפרופו סיפורי ילדים, אחד הדברים שיוצרי הסרט התגאו בו הוא סצנות המין בין פלורנס פיו להארי סטיילס, ואיך הן הופכות את הסרט למשהו הפוך מסיפור ילדים. אז תנו לי להסביר את זה ככה: אוליביה וויילד ביימה ב"חורשות את הלילה", סרטה הקודם, סצנת איבוד בתולים מדהימה שמציגה את המבוכה שבאיבוד הבתולים בצורה מופלאה ואמינה. פה הסצנות נראות יותר כמו משהו מפורנו רך, וזה לא עוזר שאין לסצנות שום קשר לסיפור, והיה אפשר לגמרי בלעדיהן.
ובכל זאת, אני לא חושב שזה סרט רע ברמת ה"לשרוף כל עותק עכשיו ומייד". הוא כן מצליח לעניין ולסקרן. חבל שהוא לא מצליח לעמוד בשום דבר שהוא מבטיח. (קסם ברקוביץ)
סרג'יו לאונה – האיטלקי שהמציא את אמריקה | Sergio Leone The Italian Who Invented America
אני די בטוח שיש קהל שלם לסרטים שמחפש דברים בדיוק כמו הסרט התיעודי הנ"ל על סרג'יו לאונה. תנו להם קאסט מרואיינים מהשורה הראשונה (בין כוכבי הסרט: סטיבן ספילברג, מרטין סקורסזה, קוונטין טרנטינו, רוברט דה נירו, ג'ניפר קונלי, קלינט איסטווד, דמיאן שאזל, ארנון מילצ'ן) שמדברים בהתמוגגות על קולנוען או סרט כזה או אחר, ומה עוד אפשר לרצות?
לקהל הזה, אני חושב ש"האיטלקי שהמציא את אמריקה" עושה את העבודה – השחקנים שעדיין חיים מספרים אנקדוטות חביבות מאחורי הקלעים, הבמאים שהושפעו מדברים על כמה נהדרים סרטיו של ליאונה, התעמקות לא קצרה על עבודת הסאונד בסרטים שלו: כל זה מתכנס לכך שסרג'יו לאונה היה אחד הבמאים הגדולים של קולנוע. אם יש אמירה ששווה לחזור עליה שעה וחצי בלי לחדש יותר מדי, כנראה זאת אחת מהן.
אבל כן, נו – למי שמחפש משהו מעבר ל"לאונה היה במאי טוב מאוד", לסרט החדש עליו אין הרבה מה להציע. האנקדוטות חמודות אבל מוכרות, או לא ממש שופכות אור חדש על הנושא, הפרשנויות נשארות ברמת השורה וגם הן לא מצליחות להאיר את גוף היצירה שלו באור חדש ובקיצור נשאר סרט חביב על זה שסרג'יו לאונה הוא ממש אחלה של במאי. וטוב, זה בהחלט נכון אבל אני לא יודע אם היה צריך שעה וחצי של זה. (יהונתן צוריה)
שתי אחיות | Moja Vesna
"שתי אחיות" הוא סרט אוסטרלי על משפחת מהגרים סלובקית שמתמודדת עם מות אם המשפחה, שאני לא בטוחה שצריך להיקרא "שתי אחיות". כי אומנם האבא והאחות הגדולה במשפחה נוכחים גם הם ומתמודדים עם האובדן, אבל הגיבורה האמיתית של הסרט היא לוטי קובסיס שמשחקת את מוג׳ה, האחות הצעירה בת ה-10 במשפחה האבלה.
סרט הביכורים של שרה קרן קטן, אינטימי, איטי להחריד ומסרב לתת לצופה שלו הנחות. מלבד הקצב שלו, החיסרון המשמעותי של הסרט בעיניי הוא שאנחנו לא מבלים מספיק זמן עם הדמויות שלו. לא המון קורה בסרט ואנחנו עוברים תקופה לא קצרה של סיפור בהצצות לרגעים משמעותיים, ולכן כשכתוביות הסיום עלו הרגשתי שחבל שאי אפשר לראות עוד ממש טיפ טיפה, רק כדי לדעת מה קורה עכשיו ואיך מתקדמים הלאה. ונכון, אין דרך טובה לסיים סיפור שהוא פשוט "רגעים מהחיים", אבל כל כך התרגשתי לראות את המסע של מוג׳ה ונקשרתי אליה שהייתי שמחה לקבל ממנה סגירת מעגל קצת יותר גדולה ממה שהסרט סיפק לי. (אור ענבר)
לא ממש הבנתי בהתחלה למה צריך עוד עיבוד ל"במערב אין כל חדש", אולי חוץ מכך שסוף סוף הגרמנים מעבדים את הספר בעצמם, ואז סצנות המלחמה התחילו והאסימון נפל. כי אומנם היו כמה סרטים על מלחמת העולם הראשונה, במיוחד בשנים האחרונות, אבל בשום אופן לא ראינו אותה כמו שהסרט הזה מציג אותה: ברוטאלית, מדממת, מסריחה, כאוטית, מוציאה משפיות, ואני צריך להדגיש – באמת ממש מדממת. אני שמח שהסרט מגיע לכאן על מסך גדול, כי מדובר כאן בסוג הדברים שצריך לראותם בענק.
אבל זה לא רק סצנות הקרב – הסרט מוריד סצנות שהיו קריטיות בספר (החופשה של הדמות הראשית, נניח) ומוסיף אחרות – דמות של גנרל להוט מלחמה מצד אחד, ושל דיפלומט שמנסה לסיים את המלחמה מהר ככל הניתן מצד שני. כך, הסרט מנסה לא רק להיות עוד עיבוד של ספרו של אריך מריה רמרק, אלא מעין הסרט האולטימטיבי על מלחמת העולם הראשונה מהצד הגרמני: "צא וראה" לעידן חדש של סרטי מלחמה עבור עידן ישן של מלחמות. אז אם לא הבנתי בהתחלה למה היה צריך עוד עיבוד, התשובה היא ברורה: כי הסרט הוא הרבה יותר מ"עוד עיבוד" – הוא אחד הסרטים הטובים של השנה, אחד מסרטי המלחמה הכי טובים אי פעם, ובכלליות יצירה מפעימה. (יהונתן צוריה)
החליפה | The Outfit
אם הייתם מסתכלים על הפוסטר של "החליפה" הייתם חושבים שמדובר בסרט אקשן תקופתי. זה חצי נכון: אכן מדובר בסרט תקופתי, אבל האקשן מאוד דל. ובכל זאת, הסרט המשוגע הזה מצליח להחזיק אותך על קצה הכיסא כאילו היה מדובר בבלוקבאסטר איכותי בעל תקציב של מיליוני דולרים לפעלולים ואפקטים ממוחשבים. הייתי אומר, אפילו, שהוא מצליח להעביר אותך חוויה של סרט אקשן גדול רק על ידי דיאלוג, וזה בערך אחד הדברים היפים שאני יכול לומר על תסריט.
"החליפה" מתרחש רובו בלילה אחד, בחנות אחת שבה לאונרד (מארק ריילנס) מכין חליפות למי שיכול להרשות אותן לעצמו. הוא חותך בדים, תופר אותם ואז מוכר, בעיקר למשפחת פשע ששומרת גם תיבת דואר בחנות שלו. יום אחד הם מוצאים בתיבה חבילה שמאשרת את הדבר היחיד שכל משפחת פשע לא רוצה שיקרה – יש להם חפרפרת. מפה אנחנו יוצאים למסע ארוך שהוא סוג של תעלומה אבל גם סוג של לא, שבסופו נלמד יותר ויותר על הדמות הראשית שלנו.
כיאה לתעלומה, מדובר בסרט עם כמות הטוויסטים לדקה הגבוהה שראיתי. כל רגע משהו מפתיע חדש קורה, ואיכשהו זה לא מתיש בכלל, אלא מרענן לגמרי. בזמן שהיה אפשר לכתוב את התסריט בצורה של "מתח-מתח-מתח-מתח-גילוי ענק של כל התשובות שרצינו", "החליפה" כתוב כ"מתח-גילוי-מתח-גילוי-מתח-גילוי" ורק בסוף כל הסיפור מתחבר לנו. זה נותן לסרט את האפשרות לתת לנו טוויסטים שקריים מדי פעם, ומכיוון שזה קורה בנקודות באמצע הסרט, זה לא מרגיש כמו איזו התחמקות, כי בסופו של דבר אנו מקבלים את כל התשובות בצורה מספקת, אז לא ממש מפריע שעבדו עלינו רגע לפני. (קסם ברקוביץ)
במערב אין כל חדש
יש איזשהו צ׳אנס שתהיה הקרנה נוספת כלשהי של הסרט בקולנוע מלבד בפסטיבל? התאריכים והמיקום לא מסתדרים….
קולנוע לב אמורים להקרין אותו פה ושם
החל משבוע הבא
ממש אהבתי את "במערב", אבל משהו לא ישב לי עד הסוף
מסכים לגמרי עם כל מה שאמרת וזה מסרטי השנה שלי. אבל אצלי הוא סרט טוב שעם דחיפה ממש קטנה והוא היה קלאסיקה מבחינתי, ברמה שאני קצת כועס עליו.
הוא אוהב לתת לפעמים נאומים תיאטרליים שהוציאו אותי מהאווירה (הם מהספר? לא קראתי אבל נוסף לרשימה), הוא מאוד לא עדין עם המסר של חיילים לעומת מפקדים, ויש טיפה CG שצרם לי.
גם הסוף, עם כמה שאהבתי אותו, לא בלתי נשכח כמו "צא וראה".
אבל עדיין סרט מדהים שצריך לראות במסך כמה שיותר גדול ובעיקר עם סאונד טוב.
מאוד נהניתי ב'החליפה'
(ספוילרים קלים)
רק שהמתח בו פחות עבד לי. ולו משום שתמיד היה לי ברור שהדמות הראשית נמצאת צעד אחד קדימה לפני כולם. לאורך הסרט הייתי סקרן איזה תכסיס הוא ישלוף אבל היה לי ברור שהוא זה ששולט במתרחש, גם אם זה לא נאמר. אז לא דאגתי.
זכור לי גם הרבה טוויסטים צפויים (ולא בקטע רע של 'נו, באמת' אלא יותר של 'ידעתי ורציתי שזה יקרה והנה זה קרה') לצד כמה טוויסטים כן מפתיעים.
מארק ריילנס היה נפלא בסרט.
זה פוסט מתגלגל?
(ל"ת)
אמור להיות עוד עדכון, כן.
(ל"ת)
אז ראיתי אתמול את ה"החליפה". (לא ברור לי למה הסרט הגיע רק עכשיו לפסטיבל כשהוא היה בקולנוע בארצות הברית לפני ארבעה חודשים)
נהניתי למרות שהסרט לדעתי לא מאוד מותח וגם לא חשתי שיש יותר מידי גילויים (אולי לקראת החלק הממש אחרון של הסרט). לא קורה הרבה בסרט אבל על זה מפצה משחק באמת מעולה של מארק ריילנס.
אל תדאגי
עוד לא ראיתי את הסרט (אני אנסה להשלים ממש בקרוב), אבל להגיד על סרט ש
"להסביר דברים" זה דבר שהסרט מסרב לעשות בקטע שיטתי
ולקחת את זה בתור נקודת החובה העיקרית שלו זה לא מספיק בעיניי. עיין ערך "מלהולנד דרייב", למשל. או "מתחת לעור", עוד למשל.
אזהרה!!!!! אזהרה!!!!! אזהרה!!!!! (גם אם הסרט אדיר ואם אנימציה מרהיבה)
מלחמות חדי הקרן הוא לא סרט מלחמה עם דובוני אכפת לי, הוא ביקורת נוקבת על סרטי מלחמה והדרך שבה הם מסופרים לילדים ולמבוגרים(כשהביקורת על דיסני מוגדשת במיוחד) בצורה של קומדיה שחורה כנפט (מילולית)במהלך כל הסרט. לדעתי הסרט אדיר, גאוני ומרהיב אבל הוא הסרט היחידי שאני יכול לחשוב עליו שהוא נוראי מבחינה מוסרית, לא מתוך סדיזם אלא מתוך אמפטיה רחבה ומובנת אך לא יעילה לכולם ובכנות די אכזרית. מי שלא מוכן לראות קומדיה שחורה שנשארת כזאת גם ברגעים הדרמטים שיתרחק אבל מי שכן יקבל את זה ימצא כנראה את אחד הסרטים הכי טובים בפסטיבל, אולי אפילו בעולם האנימציה בכלל. הוא מושלם במה שהוא עושה אבל מה שהוא עושה זה מה שיהותן צוריה אמר על מאמי רק הפעם זה נכון (רגע הוא ביקר את מלחמות חדי הקרן איך הוא לא שם לב???), בין עם זה לטובה או לרעה תלוי בכם.
אני מקצר כדי להימנע מספוילריים
אז ראו הוזהרתם/הומלצתם ותחי מלחמות חדי הקרן!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ועם אתם לא מאמינים לי
הנה סרטונים קצרים מאותו הבמאי המשמשים כבסיס לסרט:
סט:
https://www.youtube.com/watch?v=YJvK_QYEKuY
דם חדי הקרן:
https://www.youtube.com/watch?v=NEc3xX2-qiM
נ.ב
אם זה לא היה ברור או שנשמעתי שלילי מדי לא רק שאני חושב שהסרט אדיר, אלא שאני חושב שהביקורת בו על סרטי מלחמה מדויקת להפליא.
לא הבנתי את הקישור ל"מאמי", אפשר עזרה למתקשים שהם אני?
(ל"ת)
מה שאמרת על יד האומן
רק שלמאמי כן היו בעיות טכניות גדולות גם מבחינת הדרך שבה הוא מספר את הסיפור ולכן מה שאמרת לא נכון יהיו כשלים בסרט שנבעו מחיפזון והורסים את החזון של הסרט (וזה ממישהו שבערך מגן על הדבר הזה) למשל שיר ה- שאמור להראות לנו ש"הפלסטינים" רק מאימים על מאמי ולא מתכוונים לעשות לה כלום אבל מכיוון שהטקסט של השיר, חוץ מהפזמון, הוא עדיין הטקסט של המחזמר המקורי ועבודת הניצבים בסרט היא איומה ככה ש"הפלסטינים השפוטים" נראו פחות בכוננות ויותר כמו חולמים בהקיץ ככה שהשטרה מגגיעה ועוצרת אותם הצופה יהיה יותר עסוק בלשאול מה לעאזזל הייתה אומורה להיות האיטרקציה הזאת מאשר לשים לב שהאלימות התחילה רק כאשר השוטרים באו וגם עם שמת לב "הפלסטינים" נראו יותר כמו בובות על חוט מאשר דמויות בסרט.
במלחמת חדי הקרן לעומת זאת או שאין הרבה עם זה סרט מחלמה טיפוסי או שאין בכלל עם זאת ביקורת על סרטי מלחמה ולכן כאן
יותר מתאים מ"מאמי".
אגב (למאמי בלבד): א. במאמי הסרט לא ממלא את העלילה עם דודו טסה (8-14 דקות שרק 3-5 מהם יכולות להיחשב מהם לחסרות תועלת) אלא התשובה לזה היא בכלום (24 דקות של כלום)
ב. שיר ה- יותר גזעני במקור וכולל גם מוזיקה מתחלפת "הפלסטינים" ,בובות על חוטים שכמותם במחזה, מקבלים "מוזיקה מזרחית" ומאמי… רוק חלק ונקי יאייייייי
אההה
אבל נראה לי ש"במאי ניסה לעשות את הסרט כמו שהוא" זה נכון לכמה סרטים, לא? או שפה הדגש הוא ה"זוועה"? כי גם "צא וראה" וכאלה עונים על ההגדרה, נניח.
"הזוועה" תקף פה
2/3 מהאולם שלי היה בשוק וזה אחרי שכולם צחקו בקול ב 1/3 הראשון של הסרט. שוב אני אוהב את הסרט ואת הבלגן שהוא עושה מ../הביקורת על..דת, קלישאות של סרטי מלחמה, דמויות ההנהגה וכו' אבל חייבים להודות הסרט די חסר טקט. המחשבה הראשונה שעלתה לי לראש אחרי שראיתי את הסרט זאת "הסרט הזה היא סצנת המלחמה בעבודת נמלים שנמרחה על אורך סרט שלם" עכשיו אני מת על עבודת נמלים בגלל שהוא חסר טקט אבל זה לא לכל אחד. זה מסוג הסרטים שצריכים ביקורת משולשת כדי לתת לבלאגן המדהים, יפיפה, חסר מוסר ומנענע הקיר הרביעי הזה את הביקורת/ההמלצה החמה/ההרתעה שמגיעה לו.
ככה יראו רוב הביקורות השלילות
https://letterboxd.com/calliepetch/film/unicorn-wars/
זה לא הכי מדויק (אני לא מסכים שהסרט לוקח את עצמו בריצינות רבה מדי, למעשה אני לא חושב שהסרט רציני בכלל והוא יותר מזכיר את "ראן" יותר מ"1917" למשל) אבל נראה לי שזה יהיה הטון הכללי. זה לא יעצור את הסרט ללהפוך לסרט קאלט יש יותר מדי חומרים לבדיחות מכדי שזה יהיה אפשריאיפלו הביקורות בletterboxed התחילו לעשות את זה
אפשר בבקשה הרחבה עם ספוילרים בקשר למסרים של הסרט?
איך "הוא ביקורת נוקבת על סרטי מלחמה והדרך שבה הם מסופרים לילדים ולמבוגרים"? ובעיקר לגבי הנקודה שלך ש-"הוא נוראי מבחינה מוסרית, לא מתוך סדיזם אלא מתוך אמפטיה רחבה ומובנת אך לא יעילה לכולם ובכנות די אכזרית".
בנוגע ל "הוא נוראי מבחינה מוסרית.." התשובה פשוטה
הוא כמו התגובה הקודמת הוא לא נותן מקום לויכוח. זה לא שהדמויות חד מימדיות זה יותר בכיוון שאין לסרט סימפטיה אם מה שנוגד את אמונותיו, מבין אבל לא מזדהה . בכל פעם מציג משהו שהבמאי לא רואה לראוי הוא או שהוא יציג אותו בגירסה הכי גרועה של עצמו ("דת",יהירות), עם מלא דם וצעקות או שהוא יאריך את הסצנה עד שהנקודה תהיה מובהקת (סצנת הסמים + הכומר מול הקצין) זה לא סרט שקט במיוחד או צנוע במיוחד. בהתחשב במסר שלו הגישה הזאת סותרת את המסר אבל בהתחשב במה שהוא, סרט רוק כבד, זאת דיי הדרך היחידה בשביל לשמור עניין הבדיחה הזאת לא ממש בנויה להמון רגעים שקטים.
הוכרזו הזוכים בפסטיבל
אני אעתיק ואדביק
תחרות הקולנוע הישראלי העלילתי:
פרס הסרט העלילתי – 'ולריה מתחתנת' (זכיה מוצדקת)
פרס סרט הביכורים – 'השמן'
פרס התסריט – 'ולריה מתחתנת'
פרס להישג אומנותי – 'בתולים' (לא כל כך הבנתי מה מייצג הפרס ולמי הוא מוענק בדיוק)
פרס המשחק – צחי סדן ב-'השמן' (יפה שאין חלוקה לשחקן ושחקנית)
תחרות הקולנוע הבינלאומי:
פרס כרמל לסרט הטוב ביותר – 'קירבה' (ההתלהבות מהסרט הייתה מורגשת מאוד במהלך הפסטיבל וזה למרות שאני לא שותף אליה ולמרות שלא דיברתי שם עם אף אחד. אז הבחירה הצפויה והנכונה, כנראה)
ציון לשבח – 'כמו חיות' (הידד!)
פרס עוגן הזהב לסרט ביכורים הטוב ביותר – 'ההר' (אוף כי לא ראיתי וההקרנה שלו מחר לא מסתדרת לי)
ציון לשבח – 'הכי גרועים' (לטעמי הסרט הכי טוב של הפסטיבל מאלה שראיתי)
אגב, יפה ש"סרט הביכורים" הלך לסרט שאינו סרט ביכורים
אבל זה, כך נאמר לי, די הנוהל בחיפה שסרט ביכורים זה "סרט ראשון או שני". בכל מקרה, ולריה מתחתנת זכה זה בהחלט התוצאה ההגיונית היחידה (טוב, אולי "השכן שלי אדולף" ממש מבריק, לצערי עוד לא ראיתי). אני לא בטוח מה אני חושב על פרס המשחק הזה.
אין לי בעיה עם ההגדרה של סרט ביכורים כסרט ראשון או שני
רק שזה הופך גם את 'ולריה מתחתנת' לסרט ביכורים. ןאז זה כבר בכלל לא מסתדר עם הזכיה הזאת. ובכלל, כמה מהסרטים הישראלים היו סרטי ביכורים? לא יותר הגיוני לשים אותם בתחרות נפרדת כמו עם הבינלאומית? או שפשוט תתנו ל-'השמן' ציון לשבח אם כל כך באלכם לתת לו משהו וזהו.
'השכן שלי אדולף' מצוין (והוא בא בדיוק בתקופה שבה התחלתי לתהות למה אין הפקות ישראליות באנגלית שמכוונות לקהל רחב ובינלאומי) רק שהוא לא יותר טוב מ-'ולריה'.
החליפה נהדר, תודה על ההמלצה
(ל"ת)
רשמים מהסרטים שראיתי (מחילה על האורך)
פסטיבלי קולנוע הפכו סופית לדבר החביב עליי בעולם ואני מלקה את עצמי כל יום על שלקח לי כל כך הרבה שנים עד שהפסקתי להתעצל והלכתי לאחד. בחיפה היה כיף, עם מבחר גדול של סרטים (אבל למה אין סרטים ממזרח אסיה? אפילו לא אחד?) ואולמות טובים (הערה לעצמי משנה הבאה: באולם רפפורט תזמין שורה 15 באמצע, יש מלא מקום לרגליים שם).
הנה רשמים מהסרטים שראיתי, מסודרים מהכי טוב ועד להכי גרוע.
01. הכי גרועים / The Worst Ones (צרפת)
אני כל כך אוהב את הסרט הזה אבל אני כל כך רוצה לראות אותו עוד פעם או שתיים לפני שאצליח לכתוב עליו עוד מילה אחת.
02. ולריה מתחתנת (ישראל)
הבעיה היחידה שלי עם הסרט היא שהיו בו רגע או שניים שדמות כלשהי התנהגה בחוסר היגיון רק בשביל לתת לעלילה להתקדם (ואני לא מדבר על ולריה עצמה, היא דווקא בסדר). אה, וגם את ההופעה של השחקן המגלם את החתן לא תמיד אהבתי. אבל חוץ מרגעים בודדים אלה מדובר ביצירה נפלאה, מרתקת, עם דיאלוגים נהדרים, קונפליקטים באמת מעניינים שגורמים לי לתהות איך הייתי מתנהג אם הייתי במקום הדמויות, משחק נשי משובח ואורך שיותר סרטים צריכים לדגול בו.
03. משרה מלאה / Full Time (צרפת)
לא זכורה לי הפעם האחרונה שבמאי ושחקנית הצליחו להעביר את תחושת הלחץ והסטרס טוב כמו בסרט הזה. זה לא סרט עם יותר מדי עלילה אבל זה פשוט מרתק ומאוד מרגש לעקוב אחר חיי היום יום של האמא החד הורית הזאת שרק מנסה לשרוד בתקופה כה קשה בחייה. הופעתה של Laure Calamy פשוט מדהימה. יש לי עוד כמה מילים להגיד על הסרט אבל אני אכתוב אותם עם הדעה של על 'בערה', סרט אחר שמאוד מזכיר לי את הסרט הזה.
04. הבוס הטוב / The Good Boss (ספרד)
אחת הקומדיות הכי מצחיקות שראיתי בשנתיים האחרונות. מהתסריטים האלה שהבדיחות בו יוצאות באופן טבעי מהסיפור ומהסיטואציות המתוארות יותר מאשר ממשפטים שדמויות אומרות. זה מתוחכם, זה מעניין, זה מצולם ומואר נפלא וזה מאוד מצחיק. ההופעה של ברדם בסרט היא מהטובות ביותר שלו שראיתי ואחת ההופעות הכי טובות של 2021. וזה הגיוני, כי רוב הסרט בנוי על איך הוא מגיב לדברים המתרחשים סביבו.
05. המבחן / The Exam (עירק)
הגיע הזמן שאראה עוד יצירה עירקית כלשהי. כבר עברו משהו כמו 17 שנים מאז ראיתי את 'צבים יכולים לעוף' המקסים.
'המבחן' הוא מותחן דרמתי שמצליח בז'אנר המתח אך די מפשל בכל הקשור לדרמה. יש פה סיפור מתח מקורי וטוב (על בחורה שמנסה לרמות במבחני הפסיכומטרי שלה) שלדעתי היה עובד מצוין גם בלי הצורך בסיפורי הרקע "סוחטי הדמעות" של דמויותיו הראשיות. אבל הן גם לא מאוד פוגעות בחוויה הכללית. הסרט נהדר, מרתק ועובר ממש מהר.
06. לחיות / Living (אנגליה)
איזה סרט יפהפה! הצליח לגרום לי להעריך את החיים ולראות אותם טיפה אחרת. רק לכמה שעות אומנם, עד שהאפקט שלו מתפוגג, אבל זה גם משהו. בימוי מדויק ועדין, צילום ומוזיקה מהיפים של השנה, וההופעה של ביל ניי חייבת מועמדות לאוסקר. מאוד מצער אותי שלא הספקתי להשלים את הסרט של קורסאווה עליו הסרט התבסס, כנראה שהיה עוזר לי להעריך את הסרט טיפה אחרת (בין אם לטובה או לרעה). יש לציין שלמרות שלא בכיתי בסרט יצאתי ממנו מאוד טעון רגשית ובדרך שלי הביתה נתקלתי בספסל עם הכיתוב 'לזכרו של אבא שלנו ובעלי' (או משהו כזה) וזה משום מה גרם לי ליבב בבכי די מביך תוך כדי הליכה (כי זה סוג של מתכתב עם הסרט ועם הסוף שלו).
07. בערה / Harka (תוניסיה)
מאוד הזכיר לי את 'משרה מלאה' הן בפן הנרטיבי והן בפן הרגשי שלו. שני הסרטים מתעסקים בדמות שנאבקת לשרוד כלכלית אך העולם עושה להם חיים קשים יותר ויותר מסצינה לסצינה והדברים רק ממשיכים להתדרדר. כנראה אחד הז'אנרים הכי אהובים עליי בסרטים.
רק בעוד ש-'משרה מלאה' עשה את זה בצורה מאוד מקורית ומדויקת קולנועית 'בערה' הרגיש ברובו כסרט סטנדרטי. כלומר, סרט עשוי טוב ושמצליח לשמור על עניין, אך לא כזה שעושה שום דבר מיוחד (אם כי מגיע לו צל"ש על שעמד בפיתוי ולא הפך לדרמת פשע). רק שלקראת סופו מגיעות כמה סצינות סיום מהמשובחות שראיתי השנה. ומהבחינה הזאת 'בערה' מתעלה על 'משרה מלאה' שאותי הסוף שלו אכזב כיוון שבחר בדרך הקלה יותר.
זה גם היה נורא כיף לחוות את הסרט עם אולם מלא ולשמוע חצי אולם לוחש 'פששש..' באמצע סצינה מרשימה או להבחין באישה שלידי לוחצת על ידו של בן זוגה במהלך סצינה מלחיצה. כשאחשוב על הסרט אני כנראה אשכח את מרביתו אך הסוף שלו לא יעזוב אותי מהר כל כך.
08. השכן שלי אדולף (ישראל)
התסריט לוקח רעיון עלילתי מאוד מאוד מגניב ומצליח לנצל אותו היטב. הוא קצת חוזר על עצמו באמצע ואת אחד המהלכים העלילתיים שבסוף לא כל כך אהבתי אבל רוב הזמן הסרט עושה הכל נכון. החל מבניית הסיפור והתפתחותו, בניית יחסי הדמויות, הומור שמצליח להצחיק והופעות מאוד טובות מצד צמד השחקנים הראשיים. יש מצב שמדובר בהפקה הישראלית הכי יקרה אי פעם? כי היא בהחלט נראית כזו.
09. החליפה
כתבתי עליו בתגובה אחרת פה למעלה.
10. כמו חיות / The Beasts (ספרד)
אני מרגיש פחות שלם עם עצמי להביע דעה לגבי הסרט הזה. הגעתי אליו נורא עייף אחרי שלא נרדמתי בכלל בלילה שלפני, ובאותו יום היה עליי לראות חמישה סרטים. כבר בסצינה הראשונה שלו התחלתי לנכר וכרבע שעה לתוכו נרדמתי לגמרי לאיזה עשר דקות. באזור הדקה ה-30 שלו התעוררתי ונהייתי עירני ומרוכז עד הסוף. למזלי, הסצינה הראשונה שראיתי אחרי שהתעוררתי הייתה סצינת הבר בה הדמויות מדברות על מה שקרה בסרט עד עכשיו ומסכמות אותו נהדר, כך שלא הרגשתי שפספסתי משהו מבחינה עלילתית. ואת מה שראיתי מאותו רגע עד הסוף מאוד אהבתי. מותחן מלחיץ ומרתק שמספק כמה סצינות עוצמתיות הודות לבימוי נפלא שמתעקש על שוטים ארוכים ועוצמתיים ועל הופעות מאוד מרשימות מצד השחקנים.
11. טפיפה / Piaffe (גרמניה)
כמטאפורה על התעוררות מינית (אני מניח שזה מה שזה היה) הסרט לא אומר משהו חדש. אבל איזו מטאפורה מעניינת וכיפית לצפייה. הייתי מוותר על הסצינות עם האחות (למרות שהן נמצאות שם במיוחד בשביל להעלות תמות מסוימות) והייתי בשמחה מוותר על הקטע הזה בעריכה עם ההבהובים הצבעוניים שהכאיבו לי בעיניים אבל רובו המוחלט הסרט הוא טריפ שקט, ממגנט, ביזארי, אירוטי במקצת ויפה במיוחד שמאוד נהניתי לחוות. סרט בכורה נהדר.
12. הבית שלנו / UTAMA (בוליביה)
דרמה מקסימה שלא ציפיתי ממנה לכלום והפתיעה בגדול. קצת קשה לי לשים את האצבע על מה עבד עליי כל כך. הדרמה במרכז הסרט היא לא מהמעניינות או מהמקוריות אבל תמיד סקרן אותי לאן הסיפור יתקדם ולאיזה כיוונים ייקחו אותנו. והיה משהו מאוד יפה בניגודיות בין הסיפור הקטן והדל בדמויות לנגד ה-landscape המאוד קולנועי ורחב בו הסרט מתרחש. לאורך הסרט היו רמיזות לסוף ספציפי שהרגיש לי נורא מתבקש רק שמסתבר שקראתי את הסימנים לא נכון כי הסרט הלך על משהו אחר. חבל, אבל לא היה נורא, בכל זאת יצאתי מאוד מרוצה.
13. ארץ האלוהים / Godland (איסלנד)
הסרט מתחלק לשני חלקים. החלק הראשון הוא סרט מסע בו הדמויות צריכות להגיע מנקודה א' לנקודה ב' והחלק השני הוא מה שקורה להן בנקודה ב'. בחלק הראשון, של המסע, הסרט קצת פחות מצליח לעניין. הנוף האיסלנדי מדהים, הצילום נהדר (ולא רק בזכות הנוף) ויש רגעי בימוי טובים. רק שהדינמיקה בין הדמויות לא תמיד ברורה (מה שמתגלה כבעייתי לחלק השני, כי הדינמיקה שהוא מפשל לבנות בחלק הראשון מאוד קריטית להמשך, מסתבר), האתגרי טבע שהם צריכים לעבור לא הכי משכנעים, והעולם הפנימי המורכב של הדמות הראשית לא עובר לצופה בצורה חלקה (לא לי, לפחות). בחלקו השני (שהוא יותר מחצי, להשערתי), הסרט ממוקד יותר ונותן לדברים קצת יותר זמן להתפתח ולהיבנות. לכל דמות יש את הקונפליקט הפנימי שלה וכל אחת מהן מעניינת בדרכה. במקביל אנחנו צופים בחיי הקהילה הקטנה הזאת וזה תמיד מעניין. הבימוי מדהים עם הרבה בחירות יוצאות מהכלל וכמה רגעים מאוד קולנועיים ובלתי נשכחים. ערכי ההפקה מאוד גבוהים והסרט נראה נפלא.
אבל מה זה הסוף הזה?! אני חייב הסבר!
14. ילדים של אף אחד (ישראל)
מסוג הסרטים האלה שבזמן הצפייה שומרים על עניין ומעבירים את הזמן לא רע אבל נמחקים מהזיכרון מהר יחסית.
15. לשון הרע / Speak No Evil (דנמרק)
קונספט מגניב. לוקח את הזמן שלו בהתחלה עד שהוא מתחיל לזוז אבל ברגע שהזוג הדני מגיע להולנד העניינים די מרתקים ועם אווירה מסקרנת. הסוף שלו לוקח אותו למחוזות שהם יותר ז'אנריים קולנועיים טיפוסיים ופחות משהו שמתכתב עם המקוריות של הקונספט והרעיון הראשוני שלו וקצת חבל לי על זה. אבל הבעיה הכי גדולה של הסרט היא דמויות מאוד מטומטמות שמתנהגות בטמטום כי אחרת דברים לא יקרו כמו שהתסריטאי רוצה וזה משהו שאני שונא.
16. קירבה / Close (בלגיה)
במהלך הסרט הבחנתי באישה משמאלי בוכה ובבחור שישב מימיני מנגב דמעה. כך שסביר להניח שאני הבעיה פה כי הסרט הזה השאיר אותי די אדיש. ואני אפילו לא אומר את זה לרעתו. לא הרגשתי שהוא מנסה לגרום לי לבכות ושהוא מפשל. לולא ההייפ הגדול סביבו ולולא הדיבור על כך שהסרט "גובל בסחיטה רגשית" כנראה שהייתי מסכם את דבריי בכך שמדובר בסרט קטן ומקסים שלא מנסה להיות משהו מעבר וזהו. הייתי שוכח ממנו. מעניין אותי לדעת איך אנשים חוו אותו באופן אינטנסיבי כל כך ולמה עליי זה לא עבד. מקווה שתהיה ביקורת מלאה עליו באתר עם הרבה תגובות. ואני כן רוצה לתת לו צפייה נוספת.
17. נוסטלגיה / Nostalgia (איטליה)
הסרט הכי מלא פגמים של הפסטיבל (שעליהם חפרתי במקום אחר ולא רואה איך אוכל לתמצת אותם) אך כזה שהאווירה הנעימה שלו והדברים שכן עבדו בו הפכו אותי למאוד סלחני כלפיו. יכול להיות שזה נובע מכך שזה היה הסרט הראשון בפסטיבל שראיתי ושהייתי במצב רוח טוב, אבל למרות שהבחנתי בהרבה בעיות בסרט איכשהו הן לא הציקו לי ודי נהניתי בסופו של דבר.
18. אלקאראס / Alcarras (ספרד)
אם הסרט הזה היה בנוי כולו מסצינות של איריס הקטנה משחקת עם שאר הילדים כנראה שזה היה יצירת המופת של השנה.
'אלקראס' מספר על שבוע מחיי משפחת חקלאים שנלחמת בלשמור על האדמה שלה. המטרה של הסרט היא לא לספר סיפור טוב במיוחד, לא להעלות שאלות כלשהן ולא לסחוט מאיתנו רגשות. הוא רק מנסה, די בהצלחה, לתאר את חיי משפחה חקלאית (ספציפית) בספרד. והדיוקן המשפחתי הזה שהוא מצייר לאורך שעתיים הוא כן מעניין. הסרט נותן לכל דמות זמן וסיפור מסגרת משלה, כשהעניין של שמירת האדמה הוא רק ברקע. ולכן אם ציפיתם מזוכה דב הזהב של ברלין לאיזו דרמה חברתית קשה ומרגשת אז תשנו ציפיות. זהו סרט חמוד, עם תצוגות משחק מעולות וכמה רגעים קולנועיים יפים, אבל כזה שמנסה לתעד, באופן מעט קר, חיי משפחה ללא דרמה או חיבור רגשי ולכן הוא לא משאיר חותם על הצופה ונשכח די מהר.
19. מלחמת חדי הקרן / Unicorn Wars (ספרד)
סתמי למדי. בתור סרט אנטי-מלחמתי הוא לא באמת מראה את המורכבות שבמלחמה או מחדש כלום. 'מלחמה זה לא כיף' זה לא באמת חדשני (וזה גם לא כזה אנטי-מלחמתי. הרי זה לא שמי שיוצא למלחמה עושה את זה בשביל הכיף). הכל בסרט כל כך פשטני אך לא בצורה שמסמלת משהו גדול או מורכב יותר. והדרך שהוא מעביר את כל זה היא לא כזו מבדרת. האנימציה צבעונית ויפה, כן, אבל ההומור לרוב לא עובד, אין באמת שום סצינות מוזרות או מיוחדות, הכל הרגיש לי כל כך בנאלי. גם לא מבין את ההשוואות ל-'Happy Tree'. זה לא אותו הומור, לא אותה אווירה, לא אותה אנימציה והאלימות היא ממש לא אותה אלימות ('חדי הקרן' הרבה יותר מעודן בכל הנוגע לאלימות. ותאכלס הוא לא באמת כזה גראפי כמו שעושים ממנו). ציפיתי לסרט מזעזע שעושה דברים לא קונבנציונליים אבל קיבלתי עלילה נמרחת (העלילה בקושי זזה!) עם דמויות כאילו עמוקות בגלל הרבה פלאשבקים אבל לא באמת (אם 'בלואי' היה מתחיל את הסרט כדוב טוב והיה מתדרדר בגלל זוועות המלחמה לדמות אפלה היה יכול להיות סרט הרבה יותר מעניין. במקום זה הוא סתם מתחיל כמניאק וממשיך להיות מניאק באותה מידה. ולמה קיבלנו פלאשבקים לחדי הקרן אם הם לא מקבלים ולו טיפת אפיון או מוטיבציה?) והומור שלפעמים מעלה חיוך אך לרוב לא קולע (קלוז-אפ על איבר מין מצויר בתור בדיחה? ברצינות?).
היו סצינות טובות, המוזיקה פנטסטית והסוף נהדר. כך שלא סבלתי כל כך, אבל לא ממש התרשמתי, ואם לא הייתי צופה בו בקולנוע אז כנראה שהייתי בודק את השעה מספר פעמים.
20. הילד מגן עדן / Boy from Heaven (שבדיה. מתרחש במצריים)
בניית העולם בסרט טובה. עולם שכבר ראינו בהרבה סרטים רק שהוא נכתב בצורה יפה אל תוך מסגרת חדשה ומעניינת של אוניברסיטה איסלאמית. מלבד זה יש לי מעט מאוד דברים טובים להגיד על הסרט. העלילה שמרה על עניין אך הייתה חסרת רגש. דמויות פלקטיות המשוחקות רע (חוץ ממכרם חורי ומוחמד בכרי שהם כמה רמות מעל כל השאר, רק שהם בתפקידי אורח קטנטנים), מערכות יחסים לא אמינות בין הדמויות, מוטיבציות לא תמיד ברורות או משכנעות, ומה שמתסכל הוא שעם שכתוב קל של התסריט היה אפשר לתקן את רוב זה כי הסיפור בבסיסו הוא כן סיפור טוב. לא מקורי במיוחד אבל תחת המסגרת החדשה הזאת הוא כן היה יכול לעבוד כמו שצריך. ולא הבנתי למה בסרט שמתרחש במצריים ומורכב כולו מדמויות מצריות אין שחקן מצרי אחד.
21. שמונה הרים / The Eight Mountains (איטליה)
הסרט הזה גרם לי לשקול מחדש את האופי הזה שבי שמונע ממני לקום מסרטים באמצע. וזה למרות שהסרט הזה לא משעמם, לא מעצבן, לא כזה רע אבל הוא פשוט מרגיש כמו נצח (וזה לא סרט איטי).
נתחיל קודם כל עם העניין הזה שסרט הבנוי אך ורק מסצינות טובות הוא לא סרט טוב אם אין לו מסגרת עלילתית כלשהי. אם הדמויות מנסות לפתור קונפליקט אז ברור לי כצופה שברגע שהקונפליקט נגמר הגענו לסוף של הסרט. וכך אני יכול לדעת אם אני במערכה הראשונה של הסיפור, השנייה או ממש לקראת הסוף על פי איפה הדמויות ניצבות בתהליך פתירת אותו קונפליקט. זה גם לא חייב להיות קונפליקט. זה יכול להיות איזו שאלה שדמות מנסה לענות עליה, מסע או יעד שצריך להגיע אליו, לפעמים זו מסגרת זמנית אם נאמר לנו מראש שהסרט מתרחש לאורך שבוע, למשל. ב-'שמונה הרים' אין את זה. יש את סיפור חייו של פייטרו. ולכן הסרט הוא יותר אוסף של סצינות שמספרות מה קרה הלאה בחייו ומה קרה אחרי זה ואז עברו כמה חודשים ואז זה קרה וכן הלאה. בלי איזשהו קו עלילתי מנחה או איזשהו יעד שאנחנו רוצים להגיע אליו. וגם אם אני מקבל סצינה טובה אחרי סצינה טובה, כל עוד כל אחת מהן הייתה יכולה באותה מידה להיות סצינת הסיום אז אני מצפה ממנה להיות סצינת הסיום ואתבאס שיש עוד אחת. וזה לא שהסצינות פה טובות במיוחד. הנופים מהממים, הדיאלוגים סבירים, הילדים די חמודים בהתחלה, מערכת היחסים המרכזית לא מעניינת כל כך, הסכסוך עם האבא הרגיש מצוץ מהאצבע ויש פה ושם איזה רגע יפה. רק שבשום שלב לא ברור אם זה בונה לקראת משהו (זה לא). משהו כמו חמש שעות וחצי לתוך הסרט (והוא כולה שעתיים וחצי) מופיע הקונפליקט הראשון רק שהוא מרגיש לא קשור עכשיו ופשוט התחננתי מהסרט שייגמר כבר. והיו הרבה סצינות מטעות שהרגישו כמו הסוף אבל איך שהכנסתי את האצבעות לפה בשביל לשרוק 'בוז' (לא באמת. אני לא יודע לשרוק) פתאום התחילה עוד סצינה.
הגיוני מאוד שבצפייה שנייה אהנה ממנו יותר כי עכשיו אני כבר יודע מה מחכה לי בהמשך. רק שגם אז אני די בטוח שאחשוב שמדובר בסרט די סתמי עם נופים יפים (ואם באלכם סרט אירופאי חדש עם נופים טובים אז תראו את 'Godland')
וואו סחתן עליך כמה סרטים הספקת…
ארץ האלוהים- הו אלוהים!!! ויה דולורוזה שגם אני כצופה נאלצתי לעבור, לא רק הכומר האומלל. אחרי שעה וחצי קמתי ויצאתי, זה פשוט היה יותר מידי. מבינה שהפסדתי חלק שני יותר מעניין (קמתי קצת אחרי הסצנה המקסימה בה הןא מצלם את אידה על הסוס).
לא הבנתי כלום, סבלתי יחד עם הדמויות (והשחקנים, שלא הפסקתי לחשוב על ההקרבה שלהם בזמן הצילומים במה שנראה כמו קור מקפיא ומסכן נפשות).
אוקי, נופים יפים. מבחינתי זה לא הציל את השעה וחצי בהן צפיתי בנסיון להבין במה אני צופה בדיוק.
קיצר לא נהניתי ככ.
הבוס הטוב סרט נהדר- מסכימה עם כל מילה שרשמת.
על שמונה הרים אני עוד צריכה לחשוב… גם שם הסרט ארוך מאוד, לא בטוח שבצדק, וגם הרגשתי שפייטרו נתלה בחברות הזאת באופן לא פרופורציונלי למספר הקייצים שהם בילו יחד בכפר ההוא. לא הרגשת ככה?
אפשר לשייך את ההיתלות של פייטרו בקשר הזה
כהתרפסות על תקופה מסוימת בחייו שאבא שלו היה קרוב אליו, אולי. אבל ברגע שהם נפגשו מחדש שנים מאוחר יותר הם סוג של בנו חברות חדשה שכבר לא הייתה תלויה בהיכרות שלהם כילדים (הם בנו בית ביחד). אז זה הרגיש לי קל לסספונד.
החצי הראשון של 'ארץ האלוהים' אכן מנסה להיות פיוטי ובעל משמעות עמוקה, כנראה כי הוא מתרחש בטבע ולכן מרגיש צורך להיות כזה, רק שזה לא עשוי מספיק טוב וזה די מגיע על חשבון העלילה ופיתוח הדמויות שנהיות קצת לא ברורות. וזה לא כאילו האניגמטיות הזו מכוונת. כי הבנת החצי הראשון מאוד חשובה להמשך.
למזלי, את החצי השני ממש אהבתי והוא כן הרגיש לי מאוד שונה בטון ובדרך בה העביר את העלילה. והיו בו רגעים מעולים ממש. רק הסוף לא היה לי הגיוני כל כך.