פרסי דג הזהב 2014: חלק ראשון

הטקס היוקרתי של האקדמיה למבקרי קולנוע מטעם עצמם שהם גם דגים אדומים נפתח, עם פרסים למפיצים, לבתי קולנוע ולפוסטרים

בניגוד לסקר סרט השנה של עין הדג, שהוא בחירת הציבור (ואתם עדיין מוזמנים להצביע ולדרג את נבחריכם, כאן), הזוכים בפרסי דג הזהב והדג המלוח נבחרים על ידי גוף מצומצם הרבה יותר, האלמקטעד"א (האקדמיה למבקרי קולנוע מטעם עצמם שהם גם דגים אדומים). כלומר: זאת דעתי, ואתם לא חייבים להסכים איתה. הטקס נערך זו השנה ה-15, ככל שזה נשמע לא ייאמן ואף חשוד. אבל באמת, בדקתי.

והזוכים הם:

דג הזהב לסרט השנה של השנה שעברה: לשבור את הקרח

"לשבור את הקרח" הוא הסרט המצליח ביותר של השנה (מקום חמישי בכל הזמנים), האהוב ביותר, וכנראה המשפיע ביותר. לו היתה דרך למנות את מספר הצפיות של סרטים בפורמט ביתי, הוא היה כנראה מוביל על כל סרט אחר שיצא בשנים האחרונות בהפרש של כמלאנת'לפים מיליון, וסביר שזה הסרט שייצפה הכי הרבה פעמים בעתיד. בנימה אישית יותר, ההקרנות המיוחדות של "לשבור את הקרח" באנגלית היו אירועי עין הדג המצליחים ביותר השנה, כשמילאו את סינמטק חולון שלוש פעמים ברצף – והיה ממש כיף.

הסיבה העיקרית לכך ש"לשבור את הקרח" לא מוכתר כסרט השנה היא שהוא לא יצא השנה. טכנית, זה סרט שיצא ב-2013, ואפילו הוזכר, בקטנה, בסיכומי השנה הקודמית – אבל את מרבית תשומת הלב, הכסף, התהילה והביצועים של Let it Go ביוטיוב הוא גרף ב-2014. למרות כל הסרטים האחרים שאזכיר בהמשך, אף אחד לא באמת השתלט על העולם השנה כמו "לשבור את הקרח".

דג הזהב בתחום בתי הקולנוע: יש קולנוע בירושלים!

יש עיר בארץ, ירושלים שמה, לא קטנה בכלל, ועד השנה היא היתה שממה. קולנועית, כלומר. כן, יש סינמטק. כן, יש בתי קולנוע קניוניים של חן וגלובוס, אבל הם כל כך מיושנים וידועים לשמצה שאנשים שרוצים לראות סרט כמו בני אדם נסעו למודיעין בשביל זה. אבל ב-2014 המצב סוף סוף השתנה. בתחילת השנה נפתח סינמה סיטי ירושלים, מוסד קצת מוזר ומלא בפסלים של חיות, ובכל זאת – המון אולמות קולנוע מודרניים באמצע העיר. זמן קצר לאחר מכן נודע שיס פלאנט ירושלים אמור להיפתח בשנה הקרובה, ואפילו לפעול כל ימי השבוע. אליהם הצטרף גם אורלנדו סינמה ירושלים, קולנוע קטן ודודתי אמנם, אבל היי, מה שיותר – יותר טוב. אם הכל יילך כמתוכנן, ירושלים תהפוך בתוך פחות משנה וחצי משממה קולנועית לעיר שממש אפשר לראות בה סרטים.

דג הזהב בתחום ההפצה: רכבת הקרח

העובדה ש"רכבת הקרח" הופץ בארץ, בבתי הקולנוע המסחריים (על ידי לב), עדיין נראית לי כמו טעות משונה. זה בדיוק מסוג הסרטים שאני רגיל להתבאס על כך שהם לא מגיעים: סרט אקשן עתידני קוריאני מוזר אך משובח. כמעט הכנסתי אותו לרשימת הסרטים הכי טובים שלא הופצו בארץ מתוך הרגל.

צל"ש גם ליונייטד קינג על כך שהביאו לנו את "וויפלאש" מיד עם הפצתו בארצות הברית, בלי תירוצים של מצליח או לא מצליח ובלי לחכוות לינואר-פברואר כדי לראות כמה מועמדויות לאוסקר הוא יקבל.

הדג המלוח בתחום ההפצה: סרטי קרואסון

פעם היו סרטי בורקס. הם היו פשוטים ונמוכים והמבקרים לא אהבו אותם, אבל זה מה שהקהל אהב. אחר כך הקולנוע הישראלי התקדם. הקולנוע הישראלי היום במצב מצוין, אבל בורקס כמעט שאין בו, אז המפיצים מצאו פתרון: הם מייבאים אותו מצרפת. הבורקס הצרפתי קצת יותר מתוק, מיועד קצת יותר למבוגרים, ומשעמם באותה המידה. סרטי קרואסון. מלך סרטי הקרואסון של השנה הוא "למה זה מגיע לי?" – קומדיה נמוכה וטפשית שמפצה על בדיחות גזעניות בתירוץ של "כולנו בני אדם אחרי הכל!", אבל הדודים שלכם היו וכל כך נהנו! חוץ מזה הגיעו "חברים טובים", "ברביקיו", "היפוכונדר מבריק", "אני, עצמי ואמא שלי" ו"פריז פינת ניו יורק" – כולם קומדיות צרפתיות, אף אחד מהם לא יצירת פאר, חלקם נחשבים לזניחים אפילו במולדתם, חלקם מעלים עובש ("חברים טובים" הוא סרט מ-2012), אבל זה זול וקל לעיכול וזה מה שהקהל אוכל, וזה סותם אולמות שהיו יכולים להקרין משהו מעניין. מדכא.

הדג המלוח לאי-ההפצה המאכזבת של השנה: "טווח קצר 12"

תראו, אני באמת מבין למה, נאמר, "מתחת לעור" לא הגיע להקרנות סדירות בבתי הקולנוע בארץ. זה לא ממש סרט של מולטיפלקסים, זה סרט של פסטיבלים. לא קשה לי גם לנחש למה אף מפיץ לא מקרין בארץ את "באבאדוק". סרטי אימה לא ממש הולכים פה. אבל מה, לעזאזל, התירוץ לכך ש"טווח קצר 12" לא הוקרן בארץ – עדיין?! הסרט הזה יצא למעשה ב-2013, וקיבל שבחים כמעט מקיר לקיר. השנה הוא הוקרן בפסטיבל ירושלים, וגם אצלנו בהקרנת עין הדג. כולם אוהבים אותו. זה סרט שמדבר לכולם. הוא נגיש, הוא מצחיק, הוא מרגש, הוא נפלא. שימו אותו בקולנוע לב ותראו איך הוא ממלא אולמות שבוע אחרי שבוע אחרי שבוע. למה לא, לכל הרוחות?

ובכל זאת, הסרט דילג מסיבה לא ברורה על בתי הקולנוע בארץ, ויגיע בשבועות הקרובים ישר ל-yes – רק שלא יקראו לו "טווח קצר 12" אלא "בית זמני". גם את ההחלטה הזאת אני לא מבין. אולי החשש הוא שאנשים לא ירצו לראות אותו כי הם פספסו את 11 הסרטים הראשונים בסדרה. מילא. עדיין מומלץ.

וגם: "הפשיטה 2" ו"הקופסונים" בגירסה שאינה מדובבת לעברית.

דג הזהב לסרט הקצר הטוב של השנה: "סעודה"

הסרטון הקצר שמוקרן לצד "שישה גיבורים" מוכיח שדיסני הצליחו להתעלות על פיקסאר בעוד תחום שבו פיקסאר בעבר שלטו: הסרטים הקצרים שלהם. "סעודה" ("Feast") – הסרט על הכלב הרעב – שייך לאותו המדף כמו "For the Birds" או "המשחק של גרי" – קצרצר, חמוד, מונפש להפליא ומספר סיפור שלם ומקסים.

הסיפור החדשותי הגדול והביזארי של השנה: סוני נגד צפון קוריאה

כבר רבים אמרו את זה, אבל אגיד את זה שוב: סיפור הפריצה לסוני, הדלפת החומרים שלה, האיומים וביטול הקרנת "ראיון סוף" לא נשמע כמו משהו שקורה במציאות – זה נשמע כמו משהו מתוך קומדיה מופרכת של סת' רוגן. תאגיד ענק נפרץ כאילו היה קופת חיסכון של ילד; החומרים הסודיים שלו נשפכים על כל רחבי האינטרנט; מיילים מביכים ותכניות מוזרות גורמים להנהלת האולפן להיראות כמו פארודיה עצובה על הנהלת אולפן הוליוודי מנוון; ואם זה לא מספיק, איומים מצד צפון-קוריאה (אולי. עדיין לא ברור) גורמים לסוני לבטל את הפצתו של "ראיון סוף" – ויומיים לפני ההפצה לחזור בה ולהפיץ אותו לבתי קולנוע נבחרים ולאינטרנט. "תאונת רכבת" היא ביטוי עדין מכדי לתאר את הסיפור הזה, שייכנס לדברי הימים של הוליווד והתאגידים בכלל בתור אחת הדוגמאות הקיצוניות ביותר לנזק שפעולת סייבר יכולה לגרום, ובטח כבר גרם לכל האולפנים האחרים להגביר פי חמש-שש את רמת האבטחה שלהם.

הדג המלוח לשם העברי הגרוע ביותר: הדייט שהביך אותי

כי הדבר היחיד שגרוע יותר משם מחורבן ("הדייט שתקע אותי", אחד השמות הנוראיים של העשור האחרון) הוא חיקוי מטומטם של שם מחורבן.

מלבד שכפול-הקקי הזה, התופעה המוזרה שרווחה בשמות סרטים עבריים השבוע היא תעתיקים גרועים. התעתיק הוא מפלטו של מפיץ סרט שלא יודע איך לתרגם אותו: פשוט כותבים את שם הסרט באנגלית – בעברית. נשמע פשוט, אבל גם בזה אפשר לפשל, מתברר. "פוקס-קצ'ר" ו"רוז ווטר" הם הדרך הרשמית וה"נכונה" לכתוב את שמות הסרטים האלה, כולל הרווחים המוזרים. "אקסודוס" הוא תעתיק של שם שלא היתה שום סיבה בעולם לתעתק אותו, כי "יציאת מצרים" זה בעברית. הזוועה הגדולה מכולן היא "זיג זאג קיד", שהצליח איכשהו לשלב את שני סוגי הטעויות בתוך שלוש הברות, והסרט הזה היה לוקח את הדג המלוח בקלות אילו שמו לא היה משתנה ברגע האחרון לשמו הנכון, "יש ילדים זיגזג".

בדג המלוח לשם העברי הגרוע ביותר לשנת 2015 יזכה "בדרך לג'קוזי עוצרים בזמן". בבקשה, בבקשה תגידו לי שלא יגיע השנה שם גרוע יותר.

דג הזהב לשם העברי הטוב ביותר: חיית הלילה

רואים? גם אם שם הסרט הוא בלתי אפשרי לתרגום ישיר, זה לא אומר שחייבים לקרוא לו "נייטקרולר". אפשר למצוא שם שיעביר את רוח הדברים כמו שצריך. כן, אני יודע שזו לא בדיוק איזו הברקה שמצדיקה פרס, אבל מה לעשות – מועמדים ראויים אחרים לא היו.

דג הזהב לפוסטר הטוב ביותר

הנה כמה מהפוסטרים המוצלחים של השנה. יצא שכולם עגמומיים משהו.

posters

אבל משום מה, נראה לי שהפוסטר שאני הכי אוהב מהשנה הנוכחית הוא הפוסטר הפשוט למדי של "מתחת לעור". התמונה הזאת – שבקלות יכולה היתה להיות עטיפת אלבום של הפינק פלויד – היא לא חלק מהסרט, אבל היא במצב הרוח הנכון. אני בהחלט יכול לראות אותה תלויה על הרבה קירות בשנים הבאות.

skin

הדג המלוח לפוסטר הגרוע ביותר: צבי הנינג'ה

טוב, טכנית לא מדובר בפוסטר אלא במודעה לעתונות, אבל אין ספק שהמודעה הגרועה ביותר של 2014 היא זו שכוללת ציטוט מסולף לחלוטין של מבקר שלא רק שלא כתב אותו, אלא למעשה מאוד לא אהב את הסרט שעליו הוא ממליץ. ואני יודע את זה בוודאות כי המבקר הוא אני.

וחוץ מזה, הפוסטר הזה גם סתם מכוער.


מחר: חלק שני של פרס דג הזהב, ובו: הסרטים המפתיעים ביותר, המאכזבים ביותר, הטריילרים, הסרט הכי יפה ועוד קטגוריות חשובות.