במקור: Bolt
במאים: ביירון הווארד, כריס וויליאמס
קולות (גירסה אנגלית): ג'ון טרבולטה, סוזי אסמן, מיילי סיירוס, מארק וולטון
דמיינו שאתם מגלים שכל החיים שלכם עד היום היו למעשה הדמיה שנוצרה בשביל תוכנית טלויזיה. בקיצור, דמיינו שאתם ג'ים קארי ב"המופע של טרומן". דמיינו שאתם בטוחים שיש לכם כוחות על מגניבים, כשלמעשה אתם לכל היותר מדברים בדרמטיות ונראים חשובים בעיני עצמכם – בקיצור, דמיינו שאתם באז לייטייר ב"צעצוע של סיפור". דמיינו שאתם צריכים לחצות את ארצות הברית, מניו יורק ללוס אנג'לס, כמו הגיבור של כל סרט מסע אמריקאי שנוצר מעולם. בסופו של התהליך תגלו שאתם חיים בסרט לא לגמרי מקורי. עכשיו תעשו את זה באנימציה.
בולט (שמדבר בקולו של ג'ון טרבולטה, אבל זה בסדר – מתברר שהוא מעצבן הרבה פחות כשלא צריך לראות את הפנים שלו) הוא כוכב של תוכנית טלויזיה פופולרית, בעל מיליוני מעריצים, שתמונתו מתנוססת על עשרות שלטי חוצות, וכלב טוב. בולט מוצלח כל כך לא רק משום שהוא כלב ממושמע, אלא משום שהוא מאמין שהכל סביבו אמיתי: הפקת התוכנית עושה שמיניות יקרות ומסובכות להדהים מסביבו, רק כדי שהוא לא ייראה לעולם צלם או בום-מן, ויאמין שעלילת הסדרה היא המציאות. בולט מאמין שהוא באמת כלב-על, שהוא באמת יכול לרוץ מהר יותר מאוסיין בולט, לקפוץ מרחקים אדירים ולהשמיע הייפר-נביחה על-קולית. והוא מאמין שהוא באמת מציל את העולם ואת פני, הבנאדם שלו, פעם בשבוע, בסדרת אירועי אקשן שנמשכת 43 דקות בדיוק.
בולט היה חייב לגלות את העולם שמחוץ לאולפן בשלב מסוים, אבל למרבה חוסר הנוחות זה קורה בדיוק אחרי צילומו של קליפהאנגר. פני (שמדברת בקולה של מיילי סיירוס, אבל גם זה בסדר, כי היא לא משתתפת בסרט כל כך הרבה) זה עתה נפלה בשבי הנבל המרושע נבלוס מרושעוס או משהו בדומה לזה, ועל כן בולט יוצא כהרגלו להציל אותה. אבל הפעם הוא נמצא בעולם האמיתי, שלא עובד לפי החוקים שאליהם הוא רגיל, ושבו הוא לא יכול להמיס מתכת במבט עיני הלייזר שלו בלבד. כשבולט נשלח לניו-יורק, הוא צריך למצוא דרך להגיע בחזרה לארץ האשליות שעל החוף השני של ארה"ב.
'בולט' הוא לא סרט מקורי במיוחד. זה סרט אנימציה של דיסני שנראה כמו סרט של דיסני, עם מסרי האהבה והמשפחתיות שאי אפשר בלעדיהם. הוא לא פורץ דרכים חדשות בתחום האנימציה או העלילה, אבל מצד שני הוא אחלה סרט, והוא לגמרי לא נראה כאילו הוא נעשה כתירוץ למכור לכם סדרת צעצועים חדשה.
בסרטי מסע לא המטרה חשובה אלא הדרך – וזו כוללת בדרך כלל מפגש עם שרשרת של חיות מגניבות ומשעשעות שמדברות עם הגיבור לאורך הדרך הארוכה הביתה. אלא שב'בולט' מדובר לא בשרשרת אלא ברצועה קצרה, ובקצה השני שלה נמצאת חתולה אגואיסטית בשם מיטנס (קולה של סוזי אסמן המצוינת), שנגררת אחרי בולט, באופן מילולי, ברחבי אמריקה. מיטנס חושבת, בצדק מוחלט, שבולט מטורלל, אבל בהדרגה הם מכירים זה את זו. והמילה "בהדרגה" לא נמצאת כאן במקרה. הכלב והחתולה לא הופכים לידידי נפש במחי סצינה סוחטת דמעות אחת. היחסים ביניהם ממלאים את רוב הסרט, והופכים אותם לדמויות עם עומק. זה גם בגלל שהם מוצגים בתלת-מימד (למי שרואה את הסרט בגרסת ה-3D), אבל לא רק. כמה מהסצינות הכי מצחיקות בסרט לא מבוססות על סלפסטיק מונפש (ובטח שלא על פארודיות ורפרנסים בנוסח שרק; כאלה אין בסרט כמעט בכלל) אלא על היחסים והדיאלוגים ביניהם, כשהחתולה מנסה ללמד את הכלב איך להיות כלב – מחוות קטנות כמו לרוץ להביא מקל, או הדרך להשיג אוכל.
דמויות אחרות, כי הרי אי אפשר לגמור סרט עם חתול וכלב בלבד, הן קבוצת יונים (הברקת האנימציה של הסרט הזה: הם בו בזמן יוניים לגמרי ואנושיים לגמרי) ואוגר שמן חובב אקשן שמתנייע בעזרת כדור פלסטיק נייד. האוגר נחמד, אבל למען האמת, הוא כנראה נמצא שם רק בשביל הצחוקים.
הסרט מוצג בתלת-מימד בכמה בתי קולנוע בארץ, ואם אתם יכולים, תראו אותו בגרסה הזאת. לא חובה – הסרט טוב גם בגרסה השטוחה שלו. זה לא סרט שעומד וצועק כל הזמן "היי תראו אותי אני בתלת מימד, ווווווווו!", וזורק לקהל בפרצוף דברים פעם בחמש דקות, רק כי אפשר. העומק של התמונה לא הופך את הסרט לטוב יותר, אבל הוא הופך אותו לקצת יפה יותר. הוא נותן לתמונה, איך לומר, מימד חדש (מי היה מאמין). הנקודה שבה העומק באמת משמעותי היא סצינת האקשן שפותחת את הסרט: גם בדו-מימד היא היתה לבדה טובה יותר מ"קוואנטום של נחמה" כולו אבל התלת-מימד הופך אותה למשהו מגניב באמת. כשכלב-על גורר קורקינט, ואת המצלמה אחריו, בין שתי משאיות ענק, זה דבר אחד, אבל כשאתם מרגישים כאילו אתם עפים יחד איתם בין שני הגופים הגדולים זה משהו אחר, שמצדיק תשלום של חמישה שקלים נוספים לכרטיס והתחמשות במשקפיים מצחיקים.
בסוף הסרט יש קרדיטים, ואחד מהשמות הראשונים שמוזכרים בהם הוא ג'ון לאסטר. הלאסטר הזה, יש לו מנהג מגונה להופיע רק בקרדיטים של סרטים טובים: עד לא מזמן הוא היה הבוס של פיקסאר, ואז פיקסאר קנו את דיסני – או שמא להיפך – ומאותו רגע גם סרטי האנימציה של דיסני הפכו למצוינים (הקודם היה 'לפגוש את הרובינסונים'). זה נדוש ולא פייר, לזקוף את כל מה שטוב באנימציה לזכות אנשי פיקסאר. אחרי הכל גם לסרט הזה היו במאים ותסריטאים ואנימטורים ונערות בד שחור ואסלה. אבל יש די והותר עדויות נסיבתיות כדי לקבוע שג'ון לאסטר שולת בת' גדושה. אם העתיד של דיסני-פיקסאר נראה כמו 'וול-E' ו'בולט', הכל הולך להיות ממש, אבל ממש מגניב.
מש''א, חוץ אולי מהקטע עם האוגר
סרט שפשוט כיף לראות,
והפלא ופלא, אפילו רגעי הקיטש שבו די מרגשים ולא מעצבנים.
אה, רגע, בעצם לי גם לא היו בעיות עם הסרט.
אז בעצם מש"א רק על הדברים הטובים.
גם אני מאוד נהניתי
אבל הנה משהו טכני שמאוד הפריע לי: למה אי אפשר היה לראות את בולט בתלתמימד ועם תרגום לעברית? גרסאות התלתמימד באנגלית היו נטולות כתוביות. ובגלל זה נאלצתי לראות אותו בדו-מימד, אבל עם כתוביות.
איפה אפשר לראות את הסרט ב-3D?
במקומות הבאים:
http://www.fisheye.co.il/chronica/movie.php3?movie=1641
http://www.fisheye.co.il/chronica/movie.php3?movie=1642
האם אפשר לראות את הגירסה התלת מימדית
גם בלי המשקפיים (למקרה שהדיסנאית תחליט שהיא לא רוצה להרכיב אותם) או שהתמונה מלאה בפסים אדומים וכחולים?
האם אפשר לראות את הגירסה התלת מימדית
בימינו תלת מימד כבר לא עובד ככה, ואפשר לראות גם בלי משקפיים.
אני הבנתי שרואים עם טשטוש מסוים, לא?
רואים מכל דבר שאמור לצאת מהמסך
שלושה עותקים!
(ואני היחיד שרואה את זה כשמסירים את המשקפיים? כי כל מי ששאלתי אותו טען שלא).
אפשר אבל לא מומלץ
הורדתי במהלך ההקרנה את המשקפיים למספר שניות כדי לראות איך זה בלי. פשוט רואים הכל מטושטש. אם מישהו נהנה לראות סרט שלם לא בפוקוס אז זאת הדרך הבטוחה.
האם אפשר לראות את הגירסה התלת מימדית
אי אפשר ראיתי את הסרט עם משקפיים
וכשמורידים אותם רואים מטושטש
סרט מדהים.
אומנם עבר זמן מאז ראיתי את הסרט, ובמהרה כבר הספקתי לשכוח מה אהבתי ומה לא בסרט, אך כל מה שאני זוכר זה שאמרתי לעצמי ש"זה סרט מדהים" ו"מגניב" וש"אני רוצה לצפות בו שוב בתלת מימד".
רק מה? התלת מימד באנגלית זה רק בערב! אז איאלץ לראות עם דיבוב.
אמנם עוד לא ראיתי את הסרט
אבל לפני דקה "המופע של טרומן" זכה אצלנו בסקר של האח הגדול המפחיד ביותר.
אם זה אכן סוג של גרסה מצויירת לאותו רעיון…
אתם בטוחים שזה סרט לילדים?
אמנם עוד לא ראיתי את הסרט (כה''ב)
אבל מאז שג'ון לאסטר אחראי, דיסני/פיקסאר לא מוציאים סרטי אנימציה לילדים נטו. "לפגוש את הרובינסונים" הוא סרט לכל המשפחה בכך שגם מבוגרים יכולים להנות מההומור שלו ולהתחבר לדמויות ולעלילה. אני מבין מהביקורת (וגם מעדות של ידידה שראתה את הסרט), שגם "בולט" מצליח לפנות לחתך גילאים רחב, כשכל אחד מבין את הסרט בהתאם לעולם המושגים שלו. מבוגרים יכולים למצוא בו התייחסויות לתרבות הרייטינג והקיצוניות אליה מפיקי תכניות מציאות יכולים להגיע, ילדים יהנו מהרפתקאה ומאוגר מצחיק.
הדמיון ל'טרומן' מסתכם בזה ששתי הדמויות בשני הסרטים
הם חלק מפרויקט טלויזיוני מבלי שהם מודעים לכך. לפחות בהתחלה. אבל בעוד שב'טרומן' זה שימש כמקפצה לאמירה נוקבת על אחורי הקלעים של עולם הבידור והטלויזיה, ב'בולט' זה מתדרדר די מהר למחוזות הבאנליה והקיטש (בתוספת כמה מאפיינים שאמורים להשאיר את הקהל הבוגר בעניין) כמו שדיסני יודעים לעשות. כמו שהילדים אוהבים.
בכלל, 'בולט' הרבה פחות מאוזן מה'רובינסונים' כסרט לכל המשפחה ונוטה יותר לכיוון של הקטנים.
ועדיין, 'בולט' היה מקום די טוב להעביר זמן-מול-מסך עד לבוא ה'ים' של גרין.
_________________________
אה, ו'טרומן' לא לקח את הסקר, ואפילו לא את הסגנות.
סרט חמדמד למדי
מצחיק אותי שמכל בני המשפחה, אבא הוא זה שגרר אותי ואת אחותי באמצע השבוע לראות את זה, כי רק אז יש באנגלית ב-3D (אבל זה לא מפתיע, אחרי שהוא גרר אותנו לחיפה רק כדי לראות ככה את ביוולף). וכן, בהחלט שווה את האקסטרה 5 שקלים. אומנם לשבת עם המשקפיים האלה במשך שעה וחצי קצת התחיל להציק לי בשלב מסויים, אבל סצינת האקשן המעולה בהתחלה, והטריילרים ל-up וקורליין (שאגב, שמעתם כולכם? מסתבר שזה מהבמאי של הסיוט שלפני *הכריסמס*..?) מפצים על זה בגדול.
בולט בתלת מימד ב סינימה סיטי
עכשיו אני חוזר מ בולט בתלת מימד ב סינימה סיטי. הכל התחרבש. היו חסרים משקפיים ולכן ההקרנה התעקבה בחצי שעה, משקפיים שעבדו לכאורה פעם עבדו ופעם לא ובנוסף המשקפיים היו גדולים מאוד על ילדים בני 6 וכל הזמן נפלו. היתי מצפה מ סינימה סיטי לתת זיכוי לכל המשתתפים אבל הם נתנו לכל לקוח לריב בניפרד כדי לקבל כרטיס זיכוי. בושה ל סינימה סיטי.
שאלה מעט עילגת:
אם חפצה נפשי ב"בולט 3D" באנגלית, אך-למרבה הזעזוע- אין בו תרגום, עד כמה מסובכת האנגלית בו?
ואני אסביר את מדד האנגלית העילגת שלי: אם אני רואה "חברים" ללא תרגום אני מבין 95% ממה שהם אומרים, אבל כשזה "הסופרנוס" אני מבין בערך 55%.
באיזה מקום בסקאלה הזו בערך נמצא "בולט"?
הייתי אומרת באיזור ''חברים''
אבל אני חושבת שבולט אפילו יותר קל להבנה. בכל זאת, סרט לכל המשפחה.
סרט מוצלח למדי
זה עתה חזרתי מהסרט עם הילדים (3 ו-7.5). משום מה כל סרטי האנימציה שאני רואה בחמש השנים האחרונות מדובבים.
כמה הערות למי שמתכוון ללכת עם הילדים, לפחות ברב-חן ירושלים. הסרט הוקרן ללא הפסקה ולצרכני הפופקורן+שתיה הקטנים הדבר לא קל.
עניין התלת מימד עבד לא רע. המשקפים די נוחות ולגדול הם היו בסדר גמור. גם לי הם לא הציקו בשימוש משולב עם משקפי ראיה רגילות. כמו שרד אמר התלת מימד לא מנסה להדחף בכח ולהראות כמה הוא מגניב ובסך הכל העסק מתנהג כמו פיצ'ר ולא כמו באג. לקטן המשקפים הפסיקו להיות נוחות אחרי כחצי סרט אבל ממילא הסרט לא היה ממש בשבילו (לא היה סיכוי להשאיר אותו בבית כי את הטריילרים במחשב הוא כבר ראה 4000000 פעם ולא הפסיק לשאול מתי נראה את הסרט).
שניה, ברמת-גן יש תלת מימד.
בחיפה יש תלת-מימד. אבל מה הקטע עם ירושלים וסינמה סיטי? יש בהם תלת מימד?
שאלה מצויינת
כשהלכתי לראות את בולט ברב-חן (לא בתלת מימד, כי לא בא לי וממילא לא היה באנגלית), ראיתי סטוקים של משקפי תלת מימד ליד השומרים בכניסה.
קראתי את הביקורת לפני שראיתי את הסרט
הביקורת מאוד אפילו אין ספוילרים (שבאמת הורסים את העלילה)
אבל שאלת השאלות… זה לא יהיה קצת מטומטם ללכת לסרט הזה אם עברתה את היסודי…?
לא.
קראתי את הביקורת לפני שראיתי את הסרט
גם אחרי תיכון זה בסדר.
אחראי התיכון נראה לי יותר בסדר מבזמן התיכון
גם בזמן התיכון זה בסדר
כלומר, באמת, למה שיהיה למישהו אכפת איזה סרט אתה רואה? מצידי שפנסיונרים יילכו לראות סרט המבוסס על "כספיון הדג הקטן", זה לא ענייני.
כשאני הייתי בתיכון הלכתי לסרטי אנימציה כל הזמן. ולפעמים גם פגשתי תלמידים מהשכבה ש*לא* באו עם האחים הקטנים שלהם.
זה תלוי, מטומטם מאיזה בחינה?
מטומטם מבחינה שאתה תרגיש שאתה מבוגר מדי בשביל הסרט, או מטומטם מהבחינה של מה שיחשבו עליך?
אם זה השני, אז הדבר היותר מטומטם, לדעתי הוא לעשות דברים בגלל מה שיחשבו. אם זה הראשון- אז זה תלוי ספציפית בבנאדם, אני מניחה.
אם אתה בנאדם שאוהב סרטים מצויירים איכותיים (כמוני) אז לא. אני אישית מפיקה המון הנאה מלראות אפילו (ואולי במיוחד) סרטים מצויירים ישנים כמו פינוקיו, עליסה בארץ הפלאות, בת הים הקטנה, היפיפיה הנרדת, היפה והיחפן ועוד מלא של דיסני, אני מוצאת את עצמי לפעמים צופה בהם לבד, בלי שום אחיין קטן כתירוץ, למרות שהם באמת מכוונים לילדים קטנים, אבל אני אוהבת אותם ונהנת מהם כי יש לי פטיש לסרטים מצויירים, וקשה לי להאמין שיצא סרט מצוייר מאחת החברות הגדולות שאני לא אהנה ממנו ברמה מסויימת.
אבל אם אתה לא כזה, (ואני מניחה שאתה לא, אחרת לא היית שואל) בכל זאת יצאו בעשור הזה כמה סרטים מצויירים שהם חובה לדעתי לכל מבוגר שאוהב קולנוע, שהם שונים באופן מהותי מהסרטים המצויירים הישנים והרבה יותר מוטעמים למבוגרים, לעיתים יותר מלילדים אפילו, כמו למשל טרילוגיית שרק (במיוחד השני), וול-אי (שאני אישית חשבתי שהוא מטריד ביותר), משפחת סופר על, צעצוע של סיפור 1+2, ואולי עוד כמה ששכחתי.
האם בולט כזה? לא יודעת, לא ראיתי אותו עדיין.
רוב הסרטים הישנים של דיסני לא יועדו לילדים במקור
ובת הים הקטנה זה בהגדרתו סרט לכל המשפחה. אני לא יודעת מתי התחילה החשיבה שסרטי אנימציה תמיד היו רק לילדים, אבל אני מקווה שסרטים כמו וול-E יהוו התחלה לשינוי החשיבה העלובה הזאת.
את יודעת, זה די מוזר.
תמיד זכרתי את הסרטים הישנים של דיסני כילדותיים ואינפנטילים, אבל בכל פעם שאני צופה שוב פעם בסרט שלהם (לאחרונה זה היה 'בת הים הקטנה') אני מגלה שהוא הרבה יותר בוגר ממה שזכרתי. וחוץ מזה, גם ממש ממש טוב.
על פי מה אתה אומר את זה?
כי זה מאוד מעניין מה שאתה אומר.
לפי הרושם האישי שלי סרטים כמו סינדרלה, שילגיה, פינוקיו וכו' יועדו לילדים קטנים, לפי כל החיות המדברות והעובדה שהם בוססו על אגדות ילדים. אני לא אומרת שאתה לא צודק, רק שואלת לפי מה אתה אומר את זה.
ואגב, לא אמרתי שאני חושבת שהם טובים רק לילדים (עובדה שאני רואה אותם ונהנת מהם), רק שהם יועדו להיות סרטי ילדים (ושוב אולי אני טועה).
הסרטים הקצת יותר מאוחרים של דיסני כמו היפה והחיה, אלאדין ומלך האריות באמת נותנים יותר תחושה של "לכל המשפחה"- אבל שזה בס"כ הכל אומר שהמבוגרים שרואים אותם ביחד עם הילדים יוכלו גם להינות.
אני חושבת שמשרק- סרטים מצויירים כבר באמת מותגו ככאלה שמיועדים גם לצפייה של מבוגרים לבד, בלי ילדים (וחלקם יותר מתאימים לילדים מאשר למבוגרים), האסימון הזה נפל לי ברגע שאבא שלי (איש בן 60+ שאף פעם לא היה הקטע של קולנוע, או סרטים מצויירים) הקליט את שרק ועידן הקרח כשהם היו בטלוויזיה בשביל עצמו (לא בשביל הנכדים)
* תיקון
וחלקם יותר מתאימים לילדים מאשר למבוגרים= וחלקם יותר מתאימים למבוגרים מאשר לילדים
ואגב, אני הכי מעדיפה את הסרטים שנמצאים בקו התפר בין ילדים למבוגרים- כמו ספר הג'ונגל, היפייפיה והיחפן, צעצוע של סיפור ונסיך מצרים (האנדרייטד) שדי במובהק פונים לילדים ומכילים את אותו תום ילדותי ולא את הציניות והביקורתיות שהסרטים המאוחרים יותר מכילים, אבל עדיין מציגים מציאות הרבה יותר מורכבת מ- "הטובים נגד הרעים" שגם מבוגרים יכולים להזדהות איתה.
הסרטים מיועדים במיוחד לילדים
אולי לא שמתם לב שבכל סרט דיסני מצויר הייתה לדמות הראשית טרגדיה מסוימת?
כרגע אתם חושבים שזה רק מצדיק את הטענה שזה למבוגרים אבל הנה ההסבר: הטרגדיות האלו מכינות את הילדיםלדברים שעלולים לבוא בעתיד כמו מוות של הורה כלשהו.
אבל זה לא נכון
מאיפה אתה מביא את התיאוריות ההזויות האלה?
אבל זה לא נכון
לא? סינדרלה, שלגיה?
דימון לא אומרת
שאין סרטים שכוללים מוטיב של מות הורה – כי יש. אלא שהם לא נעשו בכדי ללמד את הילדים להתמודד עם מצב כזה, והם לא עוזרים בכך הלכה למעשה או יכולים לעשות זאת.
הכוונה היא בהחלט להכין את הילדים
למציאות הכואבת בצורה עדינה ופחות כואבת.
עליי להזכיר גם את במבי ומלך האריות.
וללמד אותם שכפיצוי על הטראומה
תופיע בחדריהם פיה שבשניה תהפוך אותם לנסיכות, או שיופיע אביר על סוס לבן שינשק אותם והם יתחתנו איתו?
משום מה אני בספק אם זו הדרך המציאותית, הבריאה, ההגיונית או הקשורה להתמודד עם הטראומה, ולא נראה לי שהיא הייתה מקבלת המלצה של פסיכיאטר ילדים מוסמך.
אז אתה רוצה להגיד
שבכל פעם שהורים מושיבים את הילדים שלהם מול אחד מהסרטים האלה הם בעצם מכינים אותם לתאונה פתאומית ומצערת? ואתה אומר שזה עובד על הילדים? סליחה, לא קונה. רוצה לראות מחקרים שמוכיחים את זה. יש הבדל גדול מאד בין סרט שמציב את הילד מול תיאור מצב קיים (אובדן האב/אם הוא רק קטליזטור להמשך העלילה) ופותר אותו בסצינה אחת של בכי, לבין אובדן אמיתי ופתאומי, שהוא רגשי – ואישי – הרבה יותר.
אני רוצה לחדד את הנושא: יש דיונים שלמים בנושא "איך לספר לילד שאמא/אבא/סבתא/סבא מת/ה ולא תראה אותו יותר", ואתה טוען שכל מה שצריך לעשות זה להראות לילד סרט מצויר שיש בו בקושי סצינה אחת שמתייחסת לנושא, כדי שהילד יגיד "אה, אוקיי"?
בעיני זו טענה כל כך מרחיקת לכת, שהיא דורשת הוכחות.
בגרסה קצת יותר מרוככת, זה דווקא נשמע די הגיוני.
אם מראים לילדים *מספיק* סרטים כאלו (דהינו, אם המוטיב נפוץ במיוחד באגדות ילדים – ואין ספק שהוא די נפוץ), אזי זה יהווה הכנה *מסוימת* למאורעות דומים שיקרו בחיים.
זה מסתדר לא רע אם די הרבה ממצאים על כך שהדרך היעילה ביותר ללמוד (גם תגובה רגשית) היא אימון. נדמה לי שברונו בטלהיים גם עשה קריירה מתיאוריה דומה.
אז בוא ננתח סצינות כדי שתבין למה לא נראה לי שזה יעבוד.
הפתיל המקורי התחיל בטענה שסרטי אנימציה לא מיועדים בהכרח לילדים, ושיש כאלה שנעשו עבור מבוגרים. בא טאי ואמר שלא, גם סרטים שנדמה לנו שמיועדים למבוגרים, בעצם מיועדים לילדים על מנת להכין אותם למוות של דמות אהובה. הדוגמאות שהוא נתן לא היו של סרטי אנימציה למבוגרים, אבל מילא:
• סינדרלה – אני לא זוכרת את הסרט, אבל במרבית הטקסטים שקשורים לסיפור, מות האם הוא תיאור מצב קיים. אמא שלה לא מתה מול עיניה, אלא פשוט מתחילים את הסיפור בהסבר למה היא הגיעה לבית חדש.
• שלגיה – כנ"ל.
• סרט שלא אזכיר את שמו מחמת הספוילר – בסרט, אביה של הדמות הראשית מת בתאונה אלימה. בסצינה שלאחר מכן הגיבור הצעיר מגורש מהטריטוריה שלו והוא יוצא להתבגר בגלות. כלומר, ההכנה שטאי מדבר עליה היא לא "אבא שלך מת, כמה נורא, עכשיו בוא נסביר לך מה זה אומר ואיך מתמודדים עם זה", אלא "אבא שלך מת, כמה נורא, עכשיו עוף מהבית כי זה מה שקורה במקרים כאלה. רק אחר כך תוכל לנקום את נקמתך".
זה כמו שתגיד שסרטים שנפתחים בפרידות של בני זוג (כמניע למה שהגיבור עושה – למשל, יוצא לשוט בים) יכולים להכין אותך לפרידה/גירושין מבן/בת הזוג שלך לאחר 5-10 שנות זוגיות (או כל זמן אחר בו הזוגיות עדיין מאד רגשית ולא הפכה לשגרה). עצם זה שאתם רואה את זה מרחוק, לא מכין אותך מהבחינה הנפשית. אתה יודע שזה קיים, אבל לא חווה בעצמך את האירוע ואפילו לא מנתח כדי שיהיו לך הכלים להתמודד עם החוויה בעצמך.
או קח לדוגמה את 'המעניש' ו'מלחמת הכוכבים' – האם אדם שיצפה בסרטים שכמותם מספיק פעמים ידע להתמודד, בצורה מסוימת, עם רצח משפחתו?
אז בוא ננתח סצינות כדי שתבין למה לא נראה לי שזה יעבוד.
אדם שיצפה במעניש וב(פריקוולים של)מלחמת הכוכבים יזכה לאימון בצפיה בסרטים גרועים. שזה גם משהו שחשוב בחיים.
יש בזה משהו.
לא מזמן שמעתי תיאוריה מעניינת על הסיבה לתפוצת מוטיב הבן-החורג ("אתה לא באמת הבן שלנו, בעצם אתה בן של מלך/אל"): זה מהווה פתרון לתסביך האדיפלי. שהרי, אם אתה לא באמת הבן שלנו, סבבה שתשכב עם אמא שלך.
העניין הרחב יותר הוא שיש מוטיבים נפוצים מאוד במיתולוגיות ובספרות ילדים (להבדיל, כמובן; אבל ממש לא במידה לה היה ניתן לצפות) שקשה לנו מאוד להסביר בצורה הגיונית את תפוצתם. כשמשהו נהיה נפוץ כל-כך, צריך למצוא לו הסבר מניח את הדעת. אני מסכים איתך שההסבר לגבי הכנה רגשית לטרגדיות החיים הוא בעייתי, אבל אני לא מסכים שהוא פסול בגלל שההכנה אינה יעילה.
ראשית, קשה לדעת מהי הכנה פסיכולוגית יעילה – בעיקר אם מאמצים את מודלי ההדחקה / התקה / המרה של פרויד ודומיו. שנית, רוב הסיפורים מגיעים אלינו אחרי עיבוד שנמשך אלפי שנים, ובשביל להגיד משהו בעל משמעות צריך לעשות עבודה השוואתית ומזקקת (למצוא את "לב" הסיפור) לפני שמתחילים בניתוח.
באופן עוד יותר כללי, מה שאני מנסה להגיד הוא שטאי מצביע כאן על משהו בעל נפח ומשמעות. ההסבר שלו בעייתי (כאמור), גם בעיני – אבל בעיקר מעניין אותי אילו הסברים בעייתים פחות ניתן לנסות ולספק.
היא לא, לפי וולט דיסני.
רק לפני שעה שמעתי קטע שבו דיסני אומר שהסרטים שלו לא מיועדים רק למבוגרים או רק לילדים. הוא רצה לגעת במקום הטהור והתמים שהוא האמין שנמצא בכל אדם, אפילו אם המציאות של העולם השכיחה מהאדם את קיומו. הוא רצה לעשות סרטים שיתאימו לכולם וישמחו אנשים, וזהו.
אם סרטי האנימציה היו באים לחנך, כל סרטי האנימציה היו נראים יותר כמו "דורה החוקרת – הסרט" או משהו כזה.
אני מאמין שהטראומות של סרטי דיסני נוצרו בשביל דבר אחד -
(ספוילר ענקי להחריד ל'תעביר את זה הלאה' ו'מלך האריות')
להחרט בזיכרון. כמובן, לכל מוות עלילתי יש צידוק בעלילה, אבל הם היו פחות נחרטים בזיכרון. הרי כל ילדה יכולה להגיד לך שהיא בכתה כשמופאסה מת, ודיסני יודעים את זה. כמו שב'תעביר את זה הלאה' אי אפשר לשכוח את הילד, ככה במלך האריות דיסני וידאו שתזכר את הסרט לנצח. או לפחות עד סרט הבא.
רק אני חושב שהטראומות הללו נוצרו בשביל העלילה?
אף אחד צהסרטים הללו לא נכתב ע"י דיסני, כל אחד מהם נכתב על ידי תסריטאי שונה, וכשהו כתב את זה, הטראומה הייתה אמורה להיות מרכיב או מניע עלילתי, אני לא חושב שהתסריטאי חשב על דברים כאלו בזמן הכתיבה, וחוץ מזה, כול הסרטים הללו (גם "מלך האריות") מבוססים על ספרים וסיפורי אגדות, והם כלל לא מקוריים.
אבל איך העובדה שהמוות נחרט בזיכרון
עוזר לילד להתמודד עם הטראומה? ע"י זה שהוא יודע שזה קיים? אף אחד מהסרטים האלה לא מציע שום דרך בריאה להתמודד עם מקרי המוות האלו. אז ע"פ מה נראה לך שהוא אמור לעזור להם להתמודד עם זה? רק ע"י העובדה שהוא מראה להם מקרי מוות?
אני למשל, הייתי בטוחה כשהייתי קטנה שמשמעות המילה "חורג" זה רע ושזה סוג של קללה להגיד על מישהו "חורג"(בגלל שכל האמהות החורגות בסיפורים הם רעות), אז הסיפורים מלמדים אותנו בעצם שאם אמא תמות, האישה שתתחתן עם אבא תהיה רעה ותתעלל בנו (סינדלה, שילגיה). מחשבה מאוד מעודדת.
ואם כבר מטרת הסרטים לחנך, אתה לא חושב שהם היו בוחרים נושא יותר נגיש, ופחות רגיש להתעסק איתו. אחרי הכל ילד ממוצע לא חווה מוות של הורה על בסיס יום יומי, הוא כן חווה מלא חוויות אחרות שהוא צריך להתמודד איתם, ודווקא בסרטים היותר מאוחרים יש מוטיב התמודדות עם סיטואציות בעייתיות לילדים
(למשל, איך להתמודד עם תחרות והעובדה שיש מישהו יותר טוב ממך, בצעצוע של סיפור- שזו סיטואציה נפוצה אצל ילדים קטנים שנולד להם עוד אח קטן למשל)
אני מאמין שהטראומות של סרטי דיסני נוצרו בשביל דבר אחד -
הדבר היחיד שלא שכחתי מ"תעביר את זה הלאה" הוא "איכס, זה הסרט הזה עם המניפולציה המרתיחה בסוף".
כאב עז מפלח את לבי, ואני יושב מתנדנד ומייבב בלי שליטה...
לא "בכדי". כדי ורק כדי.
מצטער. השגיאה הזו, יחד עם אחותה "באם", היא בין הבודדות שבאמת מפירות את שיווי משקלי הנפשי. מאין היא צצה, לעזאזל, המכוערת? מעולם לא חזיתי בה באף יצירה ספרותית.
די ברור מהיכן היא צצה.
הצירוף "לא ב??כ?ד?י" הוא צירוף קיים בשפה. אממה, הנטייה לכתוב ולקרוא עברית לא מנוקדת מובילה פעמים רבות לטעויות פענוח משעשעות כגון זו.
אחלה ביקורת...
חוסר חיבה מסוים שרחשתי בשנים האחרונות לסרטי אנימציה ממוחשבת עם חיות מדברות, פלוס העיצוב המתקתק-משהו של הדמות של בולט והעלילה שנשמעה נדושה גרמו לזה שהגעתי לסרט עם ציפיות די נמוכות. וממש הופתעתי לטובה.
הרעיון הכללי אולי נדוש, אבל הצורה בה דברים מתפתחים דווקא מפתיעה. בולט ומיטנס דמויות מעניינות שהיה כיף לצפות בהן. האוגר משעשע בהחלט. עיצוב הדמויות לא מזהיר בעיני: בולט מתוק מידי, הראש של מיטנס עצום ביחס לגוף שלה באופן מטריד, וחוץ מזה לא היו הברקות. אבל ה"משחק" של הדמויות מצוין, והאנימציה באופן כללי נראית טוב (ואני ראיתי את הסרט בגרסא השטוחה) והיו כמה קטעים ממש מבריקים.
חוץ מזה שצחקתי הרבה.(:
פיקסר ודיסני לאר מאוחדים ממזמן?
כי ככל הידוע לי, מצעצוע של סיפור 1 דיסני מקבלים קרדיט כלשהו על כל סרט שמוציאים פיקסר
בהתחלה היו לדיסני רק זכויות הפצה
רק ב-2006 דיסני קנו את פיקסאר, אחרי שפיקסאר איימו לעזוב את דיסני אחרי שייגמר חוזה ההפצה. אבל נתנו להם כל כך הרבה חופש תנועה וכוח (פיקסאר עדיין מתפקדים כסטודיו עצמאי וג'ון לאסטר הוא מנהל הקריאטיב של דיסני ופיקסאר גם יחד) שזה נראה כאילו פיקסאר השתלטו על דיסני מבפנים.
הבנתי, תודה :)
אז למה פיקסאר לא עושים את צעצוע של סיפור 3
אלא דיסני?
הם כן.
פיקסאר, בבעלות דיסני, עושים כיום את כל סרטי פיקסאר, כולל צעצוע של סיפור 3.
הרעיון ליצור את "צעצוע 3" בדיסני, ללא פיקסאר, אכן היה קיים. דיסני היו מפיצי פיקסאר, וכשהחוזה עמד להסתיים הודיעו דיסני שהם מתכוונים ליצור את הסרט ללא פיקסאר. תוך זמן קצר, כשדיסני "קנו" את פיקסאר, הוחזר ההגה בהפקה הזאת לידי פיקסאר.
וטוב שכך..
שאלה
כמה עולה כרטיס לבולט בתלת מימד?
ברב-חן ירושלים - 40 ש''ח
מאוד נהניתי
כשראיתי את הטריילר פעם ראשונה לפני כמה חודשים הנמכתי ציפיות. אני שמח להגיד שפעם ראשונה בשנים האחרונות דיסני באמת הצליחו להפתיע אותי לטובה.
נכון, זה לא סרט איכות ויש בו הרבה קיטש, אבל בסך הכל זה אחלה סרט.
__________________________
אחרי קריאת התגובות הבנתי שאני לא היחיד שדקה אחרי שהוא יצא מהקולנוע כבר לא זכר כלום.
לפי דעתי צריכים לתת יותר קרדיט לאוגר.
אומנם תפקידו היה לתת את ההפוגה הקומית, אך הוא תרם הרבה מעבר לכך בסרט. למשל, הסרט אומנם תמיד קרוב למחוזות הקיטש אך לפי דעתי הוא אף פעם לא מגיע לשם בגלל שאת הקיטש הוא לוקח ב–איך להגיד, נגיד כמו ב"פורסט גאמפ", הקיטש היה חלק בלתי נפרד מהדמות והוא לא הרגיש דביק כלל וכלל, כך גם אצל ריינו, משפטי הקיטש שאמר רק גרמו לי לצחוק, ובנוסף הוא היהמאוד מאוד מצחיק והיווה חלק מרכזי ממה שאהבתי בסרט (הפעמים היחידות שבהן הסרט מרגיש קצת קיטשי הוא לקראת הסוף, וזה בגלל שאין שם קשר לריינו שלי).
כי מה לעשות, הוא פשום awsome!
מהתגובות - ובעקבותיהן מלוח ההקרנות -
אני מבין שבולט מוקרן בתלת מימד במגוון קולנועים, ביניהם רב-חן ירושלים. האם כולם קולנועים שעברו להקרנת תלת מימד דיגיטלית? או שבחלק מהקולנועים הוא מוקרן בשיטת הכחול-אדום הישנה?
או שפספסתי משהו בשיעור על פורמטי הקרנה?
הוא מוקרן בכולם בתלת-מימד דיגיטלי.
תודה.
בכמה קולנועים מוקרן בולט בתלת מימד?
ובאיזה, מלבד יס פלאנט רמת גן וסינמה סיטי?
תודה
הכי פשוט לבדוק בלוח ההקרנות.
בולט, תלת ממד, גרסה אנגלית: http://www.fisheye.co.il/chronica/movie?movie=1641
בולט, תלת ממד, דיבוב לעברית: http://www.fisheye.co.il/chronica/movie?movie=1642
דווקא שאלה רלוונטית
לאור הדיווחים על עוד בתי קולנוע המציעים "כך פתאום" שירותי תלת מימד באולמותיה.
לא אמרתי שלא רלוונטית.
דווקא בגלל שזה מתעדכן משבוע לשבוע, נראה לי שעדיף לשמור את הלינק שמוביל ישירות ללוח הקרנות התלת ממד (ובלוח של עין הדג יש הפרדה בין הקרנות הדו ממד לבין הקרנות התלת. הלינקים שסיפקתי הם לבולט ב-3D).
דווקא שאלה רלוונטית
זה משמח אותי מאוד, כי בשירותי הדו-מימד היה קשה לא ללכלך.
תודה, לונג.
די אוף טופיק והכל..
מישהו מתגעגע לאנימציה 2D?
אני יודע שאני עדיין יכול לראות אותה בטלוויזיה, אבל משומה אנימצית ה2D נראתה כל כך יותר משוחררת וקלה ונושמת מהאנימציה ה3D המסורבלת.
או שאני היחיד?
לא היחיד...
גם ג'ון לאסטר מתגעגע
אחת ההכרזות הראשונות שלו כשהפך לאיש החזק בדיסני היא על חידוש הפקות הדו-מימד של האולפן. "הנסיכה והצפרדע" יהיה הראשון בדור החדש.
אתם בטוחים שאינכם מגזימים
בעניין 'השתלטות פיקסאר על דיסני'? כי, גם לכך שלדיסני יש מנהל חדש יש חלק בעליית הרמה בסרטיהם, אתם לא חושבים? למען האמת, במאחורי קלעים שראיתי, היה זה המנהל החדש שאמר שאחת ההחלטות הראשונות שלו ברגע שנמנה למנהל ייתה להחזיר את האנימציה הרגילה, כשהצעד הראשון הוא "הנסיכה והצפרדע".
סרט חמוד וכיפי ביותר
מסכימה עם הביקורת ועם שאר התגובות האוהדות. צפיתי בו בגרסה תלת?ממדית ביס פלנט חיפה (העלות מבחינתי הייתה רגילה לגמרי, כי הזמנתי דרך כרטיס המנוי, מה שאומר 29 ש"ח לכרטיס גם אם זה 3D/הזמנה מוקדמת וכו', אין תוספת למחיר המוזל).
הופתעתי לגלות שאלה לא משקפיים מקטבים אלא עם עדשות צבעוניות הייתי בטוחה שהטכנולוגייה הזו כבר לא בשימוש בסרטים החדשים. כמו כל סרט תלת ממדי שראיתי בחיי, גם הפעם הייתה לי תחושת אי נעימות במהלך הצפייה ויצאתי מהסרט עם כאב ראש קל וכאב עיניים שעבר רק לאחר כשעה (ועד עכשיו, 4 שעות אחרי, יש לי תחושה מוזרה בעיניים, שתחלוף כנראה רק לאחר שינה). יכול להיות שזה קשור גם למשקפיים (ולעובדה שיש לי צילנדרים, אז כנראה המיקוד שלי גם ככה דפוק מיסודו) אבל ידיד שבא איתי (נטול משקפיים, אם כי לאחרונה חושד שהוא צריך) התלונן גם הוא על טשטוש מסוים ואי נוחות בראייה בסוף הסרט. לא נורא, עדיין היה שווה. מזל שלא היה תרגום, אחרת זה היה מחרפן את העיניים לגמרי.
הקטע האהוב עליי ביותר בסרט:
מיטנס מלמדת את בולט לעשות "פרצוף כלב". נפלא.
רגע, מה מה?
עדשות צבעוניות? למה הכוונה? אדום-כחול? חשבתי שהסרט לא מוקרן ככה בכלל – בטח שלא ביס פלאנט חיפה, שהיה הקולנוע הראשון שבו הותקנה מערכת התלת-מימד הדיגיטלית.
לא בדיוק אדום כחול
אלא מין שילוב כזה של כמה צבעים… אבל אלה לא היו עדשות מקטבות עד כמה שיכולתי לראות (והיה לי ניסיון עם כאלה, אז אני מכירה). המשקפיים עצמם, אגב, לא היו נוחים במיוחד לשים מעל המשקפיים, והידיות שלהם היו בגימור פלסטיק זול וגירדו לי נורא באוזניים.
אה, נו, בסדר
אלה משקפי התלת מימד הדיגיטלי של דולבי 3D, שהן אמנם לא מקטבות אלא עובדות בטכניקה אחרת, אבל אני לא הייתי קורא להן "צבעוניות" (ככל שראיתי הן היו שקופות).
מעולה מעולה מעולה!!!
ראיתי את הסרט בגירסה הדו מימדית, ואני מודיעה בפירוש שזה הסרט המצוייר הטוב ביותר שראיתי בשנים האחרונות, אולי מלבד WALL E.
מעולה מעולה מעולה, התרגשתי לדעת שיש גירסה תלת מימדית, אני שוקלת לקחת את החבר אליה, נשמע לי שנהנה אפילו יותר.
מומלץ בחום לכל מי שאוהב בע"ח, בעלים של כלב או חתול או אוגר, ונהנה מהימצאותם של היצורים היקרים האלו בחיינו.
היי, באמת סרט מתוק!
כבר התרגלתי שאני לא אוהבת אף סרט שממליצים לי עליו. נחמד לקבל הפתעות טובות.
לא הפריעה לי הפשטות של "בולט", כי הסרט לא *התיימר* להיות יותר מסיפור מתוק לילדים (בניגוד לוול-אי), אבל כן תהיתי איך זה שאין יותר בדיחות. בדיחות קטנות, בסגנון של האוגר שמצייר סמיילי על הבפנים של הכדור. נדמה לי שבסרטי דיסני הגדולים של שנות השמונים והתשעים היו המון גאגים קטנים ומצוינים מהסוג הזה… אולי אני לא זוכרת נכון. בכל מקרה, זה היה הופך את הסרט למשהו שאפשר לראות שוב.
הסדרה של בולט אכן צולמה בהוליווד,
אבל בתחילת הסרט מראים שבטעות הוא נלכד בתוך קופסה שיועדה להשלח לצד השני של היבשת. הוא לא הגיע לשם מרצונו, ולכן הוא ניסה לחזור.
הם פרשו, בסוף הסרט רואים שהם רואים את התוכנית והדמות של פני החליפה פרצוף
זה כזה קשה?
מסכים עם כל מילה של רד פיש,
למעט הקטע עם התלת-מימד, שלא ראיתי. אולי אספיק את מפלצות נגד חייזרים, אבל האמת היא שהשיפוצים האחרונים לדוקטורט כל-כך משביתים אותי, שמן הסתם הסרט האחרון שראיתי בקולנוע הוא זה שכתבתי עליו ביקורת.
נו, מילא, עוד חודש וגמרנו, אמן.
אז ככה
תודה ..
נ.ב זה אירוני שדיסני ירדו על עצמם.
הרי הסדרה שבסרט היא יענו של דיסני ואי אפשר שלא להסכים עם העובדה שהם מציגים את כל מה שסביב הסרט באופן שלילי.
במיוחד בסצנה בסוף שבולט והאוגר צפו בפרק עם החייזרים.
תיקון
** כל מה שסביב ה-סדרה-.
רגע...
מתי אמרו שהסדרה היא של דיסני? אני לא זוכר משהו כזה, וראיתי את הסרט 3 פעמים. פיספסתי משהו?
רגע...
שים לב לכתוביות שלאחר סצנת הפתיחה שפני בחרה את בולט.
כתוב Walt Disney Pictures Presents
ואני בטוח שזה מיוחס לסדרה שבסרט ולא לסרט עצמו..
וגם המספר שנמצא בדיסקית של בולט באמת שייך למבנה של אולפני דיסני בהוליווד..
הנה תמונה:
במקרה הזה
זה כבר מעליי.
לגבי "לפגוש את הרובינזונים"
לפי ויקיפדיה נראה שלמרות שהסרט יצא ב-2007 (שנה אחרי קניית פיקסאר), ג'ון לאסיטר לא באמת היה מעורב בו, ובתכל'ס הסרט הראשון שנעשה אחרי הקנייה היה באמת בולט, ולא הרובינזונים. בסופו של דבר זה די הגיוני, כי יש הבדל גדול בין האנימציה של הרובינזונים לאנימציה של בולט. הרובינזונים מזכיר יותר את צ'יקן ליטל, ובולט מזכיר את הסגנון הרגיל של פיקסאר. גם מבחינה עלילתית הרובינזונים נראה לי משונה מכדי שפיקסאר יקחו בו חלק.
לא יודע איזה ויקיפדיה אתה קורא,
אבל בזאת שלי כתוב שלאסיטר בהחלט היה מעורב ובהשפעתו 60% מהסרט נכתב מחדש.
אה, טוב
קראתי פה- https://en.wikipedia.org/wiki/Disney_Renaissance, והיה כתוב שם-
"…In 2008, Disney's first CGI feature made after the Pixar acquisition, Bolt", אבל אני אאלץ להאמין לויקיפדיה שלך