במקור: Gangs of New York
במאי: מרטין סקורסזה
תסריט: ג'יי קוקס, סטיבן
זייליין, קנת לונרגן
שחקנים: לאונרדו דיקפריו,
דניאל דיי-לואיס, קמרון דיאז,
ליאם ניסן, ג'ים ברודבנט,
ברנדן גליסון
משהו רקוב בממלכת הוליווד. אם במאי קטן עושה סרט שהעיקר בו הוא אלימות, דם ותפאורה צבעונית, וקורא לו, נניח, 'רזידנט איבל', מייד מנדים אותו כיוצר טראש. אבל אם במאי גדול וידוע שכבר הוכיח את עצמו עושה כדבר הזה, הרי שלו מותר. פתאום האלימות הופכת לאידיאה, והשטחיות הופכת ל"אפוס אופראי".
שלוש השעות של 'כנופיות ניו-יורק" עברו עלי בסבל ניכר. חרף מעלותיו הספורות, הסרט, מה לעשות, משעמם.
לפני שנים רבות, בשנותיה הראשונות של ארה"ב, העיר ניו-יורק היתה כרך סואן ומצחין. היו בה עשירים מופלגים ועניים מרודים; היתה שחיתות שיכולה להלבין את פניהן של מפלגות ישראל כחובבניות; היו מהומות על רקע גזעי; כנופיות של פראים שלטו ברחוב ביד רמה. בדיוק כמו היום.
על רקע זה קם 'הכומר' ואלון (ליאם ניסן הנהדר כתמיד), ומנהיג את כנופיית יוצאי אירלנד כנגד כנופיית 'הילידים'. כך נפתח הסרט, ואנו רואים את ואלון, ולצידו בנו הענוג, מתכונן לקרב: מתפלל למלאך מיכאל (שהשליך את לוציפר המורד מרקיע המלאכים), מכין את כלי זיינו, ופוסע עם האספסוף שלצידו אל זירת הקרב. אני משוכנע, אגב, שחלק ניכר מהחימוש של אותו אספסוף נלקח ממחסני האביזרים שנשארו לאחר שהסתיימו צילומי 'מקס הזועם 2'. מולו, קם האיש-הרע, מנהיג הילידים, והקרב מתחיל.
וכאן בערך מתחילות בעיותיו של הסרט. האלימות הזאת – אולי היא יפה, אבל היא אינה משכנעת. סקורסזה הוא אולי אחד מגדולי הבמאים החיים כיום, אבל אותו קרב של טיטאנים נראה כמו לא יותר מוידאו-קליפ חביב ממסכי ה-MTV.
הקרב מסתיים במותו של 'הכומר' ואלון, ובתבוסה מוחלטת לכוחותיו. המלאך מיכאל הכזיב. אמסטרדם, בנו הפעוט של 'הכומר', עד לתבוסתו של אביו.
מספר כזה או אחר של שנים אחר כך, אמסטרדם גדל להיות ליאונרדו דיקפריו, וחוזר למקום בו ראה את אביו נופל בקרב. הוא נשבע לנקום את מותו. נשמע שייקספירי במידה? אני מניח שלא במקרה.
אמסטרדם חובר אל ביל הקצב, האיש שקטל את אביו, והופך לבן טיפוחיו מבלי שהלה ידע מי הוא, ומה עברו. אותו ויליאם 'הקצב' קאטינג הוא דמות ססגונית. מה זה ססגונית, קריקטורה. אפילו המשחק המשובח של דניאל דיי לואיס לא מצליח להציל את 'הקצב' מהגורל העגום של הגיחוך. כובע "הארובה" הצילינדרי, השפם ההרקול-פוארואי, המבטא המצוץ מהאצבע, והאורחות המוזרות – אלה רק חלק מהמאפיינים שבאים במקום בשר ואופי אמיתי. לפעמים, אם נחה עליו הרוח, הצילינדר מתחלף בכובע טייסים. אני לא בטוח אם זה שיפור או לא. המקבילה הטובה ביותר שאני מצליח לחשוב עליה היא דמות של הליצן מ-'IT'. כזה, אבל פחות מפחיד. ובכלל הוא איש טוב שם למטה, מנסים לרמוז לנו. הוא איש של כבוד, אדם בעל עקרונות. עקרונות הכוללים שטנה טהורה לכל המהגרים לאמריקה באשר הם. ורגע, מאיפה אבא שלו הגיע לאמריקה? או סבא שלו? התירוצים לשנאתו של הקצב רחוקים מלשכנע.
ואם דמותו הקריקטורית של 'הקצב' עוד נהנית מרבדים מספר, לדמויות הראשיות האחרות אין אפילו את זה. אמסטרדם ואלון, הילד-שרוצה-לנקום-דם-אביו, לא עושה כלום עד שהוא מתעורר ערב אחד, לאחר זמן רב, ומתחיל להתאמן בהשלכת סכינים. למה דווקא אז ולא קודם? לא ברור. הרבה דברים לא ברורים.
והבחורה. כי הרי אי אפשר ללא בחורה. קמרון דיאז היא אולי שיקסע משובחה, אבל תפקידה בסרט, מעבר לחימום מיטתו של שחקן זה או אחר, אינו ברור. היא לא מקדמת את הסרט לשום מקום, ומהותה מסתכמת בלהראות טוב. היא עושה זאת היטב, כמובן, אבל סרט אפי יכול להיות אפי אפילו יותר ללא הסחות בעלות שיער אדמוני. כן, ניתן לעשות לדעתי סרט טוב ללא דמות נשית משמעותית, ולא יהיה צורך אפילו לוותר על סיפור האהבה. כאן הרי 'ביל הקצב' מאוהב בשררה לשם שררה, ואמסטרדם ואלון מאוהב בעצמו.
הדמות היחידה בסרט הראויה לחיבה כלשהי היא של מונק מק'גין (ברנדן גליסון, 'הגנרל'), מהגר גדל גוף שנראה כאילו משחקי הכנופיות בסביבה אינם לכבודו. אם הוא בפנים, זה בעבור כסף בלבד. אבל מונק המתנזר הוא דמות חריגה במחול השטחיות של הסרט.
אילו השטחיות היתה הבעיה היחידה של הסרט, היה לי קל לסלוח לו, וזאת כיוון שהסרט מרהיב ביופיו. השקעת התועפות בשחזור התקופה נשאה פרי. מספרים שהעיר בה הסרט צולם נבנתה כולה במיוחד עבור צילומי הסרט, אי שם באיטליה. התלבושות עשויות היטב, ומכל אספקט ויזואלי הסרט הוא סוכריה שתגרום להזלת ריר רב. גם פס הקול נהדר, ומכיל בעיקר מוזיקה אירית, עם דוגמיות של סוגים רבים ושונים של "מוזיקת עולם". אם זה מדבר אליכם/ן, זה בהחלט ישפר את חווית הצפייה.
אבל הבעיה החמורה יותר שממנה הסרט סובל היא היומרה לעומק. אין לי בעיה עם סרטים שטחיים (אם הם לא ארוכים מדי!), כל עוד הם מודעים לכך ועוזבים את התוכן בצד. לא 'כנופיות ניו-יורק', לא. כאן יש סרט שצועק "אני סרט עמוק! יש בי תוכן נסתר!", ולא ממש מכסה את ההמחאה. לדוגמא, ל'ביל הקצב' יש עין אחת מזכוכית. מצוייר עליה, במקום הקרנית, נשר ממריא. או דואה. או משהו. נשר… אמריקה… נשר… אמריקה…
"עומק!"
"סאבטקסט!"
או, לקראת סוף הסרט, מבהירים לנו בצורה בל-תעורער את ההקבלה בין מלחמת הכנופיות לבין המהומות שהיו בארה"ב עם הנהגת גיוס החובה. ארר… למה? מה הקשר?
"…עומק…?"
"…סאבטקסט…?"
כאמור, לו היה הסרט קצר יותר, הייתי סולח לו. בסכנה שאשמע כמו תקליט שנמס בשמש, אני חייב לחזור אל התואנה העיקרית שלי: הסרט ארוך מדי. 168 דקות הן הרבה יותר מדי עבור מעט העלילה שיש לסרט להציע. לו היו חותכים ממנו שעה, הוא היה יכול להיות סרט טוב. מי ייתן ויקומו הפיראטים שיערכו מחדש את הסרט, ויוציאו ממנו מאכל ראוי. אבל לפי השמועה, המצב הפוך – אומרים שמסתובבת גרסה ארוכה יותר של הסרט, שתצא יום אחד במארז חגיגי עתיר אקסטרה-פיצ'רים. בחיי שאני לא מבין למה; אבל סקורסזה הוא במאי דגול, ובמאים דגולים עושים סרטים ארוכים. זאת דרכו של עולם. ובכן, הבמאי הדגול הזה הוציא הפעם סרט רע.
תגיד, קיפוד
לא ראית את "הטוב הרע והמכוער"?
ואם אתה מתעקש על לקרוא לסקורסזה במאי דגול ואז להשתין על כמעט כל אלמנט בסרט שלו, על איזה סרטים אתה מבסס את הדגילות שלו?
''הטוב הרע והמכוער'' קשור לעניין כי?...
42?
כי הפואנטה זהה?
וכי סקורסזה מחכה באופן מודע את סרג'יו לאונה, במיוחד "הטוב", "היו זמנים במערב" ו"היו זמנים באמריקה". לא שזה משאיר הרבה סרטים.
מחקה, לא מחכה.
אני אידיוט.
אולי על הסרטים האחרים שלו?
בוא נראה,
נהג מונית?
רחובות זועמים?
עידן התמימות?
השור הזועם?
ניו-יורק, ניו-יורק?
כל אלה לא מספיקים לך כדי להגדיר אותו כבמאי דגול?
כן, ''ניו יורק ניו יורק'' אכן סרט דגול
אתה רומז שנהג מונית לא גדול
הייתי נלחם בשביל אחד הסרטים הכי מצמררים שראיתי אי פעם ובשביל התפקיד הכי גדול, לטעמי, של דה נירו – שאפילו אם הוא מבזה את עצמו היום היה פעם שחקן *ענק* – אבל כרגע התעוררתי, אז פעם אחרת.
אני לא רומז כלום
אני רק אומר שרוב הסרטים "הדגולים" של סקורסזה, אם מסתכלים עליהם היום בלי להתחשב במטען ההיסטורי שלהם, נראים בעייתיים בדיוק כמו "כנופיות".
לא הבנתי למה יש לו נשר
על העין מזכוכית
פטריוט
כמובן, למרות שהיה יכול להיות טוויסט מעניין אם הוא היה פטריות.
זה לא נשר, זה עיט
לנשר יש צוואר ארוך וקרח.
אם כבר
אתה מדייק כל כך (למרות שכולם קוראים לסמלה של ארה"ב. למרות שזה לא נשר, נשר), אז זה לא בדיוק עיט, זה עיטם,
ישנה משפחה גדולה של עיטמים, ביניהם, העיטם לבן הראש, שזהו סמלה של ארה"ב.
התיאוריה שלי היא שאין שחקנים רעים באמת. אמנם יש שחקנים שלא יכולים להכנס לדמויות אחרות וכאלה עם מנייארות וכך הלאה. אבל הבימוי הוא זה שקובע בסופו של דבר. בסך הכל דיאז נתנה משחק מצויין לטעמי ב"להיות ג'ון מלקוביץ"' ואנשים באים משום מה לראות סרטים של ארנולד שוורצנגר, כאלה שבחיים לא היו הולכים לראות סרטי פעולה אחרים. מה שחשוב זה איזה שימוש הבמאי עושה בשחקנים, ההוראות שהוא נותן להם הדרך בה הוא מכניס אותם לתפקיד. מצד שני יש במאים (לוקאס ומייקל ביי למשל) שיכולים לקחת שחקנים שידועים כשחקני אופי וכאלה שיכולים להוציא הרבה ממעט ולגרום להם לשחק בצורה שבלונית ומשעממת.
דיאז משחקת בצורה די ממוצעת
ונכון שהיא הייתה די בסדר במלקוביץ' אבל אותי היא מעבנת, אני לא יודעת למה. נכון, יש סרטים דוגמת Life less ordinary שם היא משחקת בצורה שהיא לא כל כך טובה, אבל פחות מעצבנת. אולי זאת בכלל לא היא, אולי אלה הדמויות שהיא בוחרת לשחק…
ובקשר לשוורצנגר, אני דווקא חשבתי שאנשים שרואים סרטים של שוורצנגר רואים גם סרטי פעולה אחרים, רק שהסרטים של שוורצנגר מופצים לקהל רחב יותר…
דיאז משחקת בצורה די ממוצעת
אני אהבתי אותה במיוחד ב"ראש מעל המים" וב"עד החתונה זה יעבור".
אה, ובקשר לגרסה ארוכה יותר
סקורסזה אמר שלא תהיה כזאת, שהגרסה הקצרה היא הסופית והוא לא מתכוון להוציא גרסת במאי בדי.וי.די.
http://www.suntimes.com/output/eb-feature/sho-sunday-scorsese15.html
כמובן שסקורסזה הוא שקרן ידוע, וגם פדופיל לא קטן, אז לא חייבים להאמין לכל מה שהוא אומר.
במאי קולנוע לא מקבלים כסף על רקימת שקרים?
רק כשהסרט מבוסס על מקרה אמיתי
"כנופיות" מבוסס על דמויות אמיתיות (אפילו לא כולן אלא אחת או שתיים), אבל כל הסיטואציות מפוברקות לין.
לאחד את שתי הביקורות
הי עורכים
הביקורות חוזרות על מידע בתחום העלילה והתיאורי הפקה, כך שהביקורת שנקראת שניה, היא משעממת , ולא בא לגמור אותה, רק למצוא את המשפטים שמחדשים משהו. וחבל.
לטעמי האישי מאוד, כדאי, לאחד את שתי הכתבות לאחת, ערוכה היטב על ידי גורם שלישי שלא ראה את הסרט, כשהמפרגנת ראשונה, והשונאת שניה. (כבוד ליוצרים, ולאלא שכן אוהבים.)
תטעו אותי אם אני צודק
יופי של ביקורת.
אילולא שראיתי את הסרט, הייתי משתכנע בעצמי.
כבר הרבה זמן לא קראתי ביקורת כה
נכונה.
כל מילה ומילה.
הייתי גם מוסיף שהמסר לא כ"כ ברור היות והסיפור מורכב מכמה קטעי סיפורים, אם אותם דמויות. הוא מתחיל כתקנות בית השיכר ונגמר כמו טוראי ראיין.
ארוךךךךךך
אני תוהה.
איזה קשר ראית לתקנות בית השיכר?
אני תוהה.
סתם, אווירת בית היתומים.
יותר מדי אווירות היו בסרט הזה.
נכון מאוד
אבל אתה לא חושב שיש יותר מדי אווירות ברוב הסרטים?
חוץ מסרטי חלל
אבל בהחלט בסרטים של האחים פארלי.
צודק, סרט ויזואלי ענק עד הפרט האחרון. 168 דקות ואפילו לא שניה אחת של רגש.
אני נהניתי
נהניתי כל רגע
לא באתי לראות סרט עם "עומק"
הלכתי עם חבורת גברים שהמירו את האגרסיוויות בצפייה בסרטים מסוג זה.
בודאי שלא אמליץ לאישתי.
את הסיפור הזה היה אפשר לספר בשעה וחצי
צודק מאה אחוז.
אין מה לעשות… למרות כל הויזואליות, ההברקות שמבליחות פה ושם והמשחק המשובח לעיתים
עדיין מדובר בסרט מאד משעמם.
שלוש שעות?! זה הגזמה פרועה!
יש כאן טרנד חדש של במאים שחושבים שהם ארטיסטיים ויכולים לתת לנו סאגות נמשכות מלאות ב"עומק". אבל סצנות ארוכות לא מוסיפות בהכרח לעומק. אם היו מקצרים את הסרט הוא יכל להיות הרבה יותר טוב! (לעזאזל, אפילו אם היו מקצרים את שר הטבעות 2 באיזו חצי שעה הוא יכל להיות יותר טוב) אבל לא! הבמאי הוא המלך ולא יעלה על הדעת להוריד סצנה ולהדק את הסרט. חולרות!
למעשה כבר קיצרו את הסרט.
הבמאי רצה סרט יותר ארוך אבל החריכו אותו לקצר אותו במשהו כמו חצי שעה.
עכשיו מעניין איך תיהיה גרסאת הבמאי של הסרט הזה…
אכן סרט משעמם וארוך
לא הייתי ממליץ לחבריי לראות אותו, אבל למרבה הצער כולנו ראינו את הסרט ביחד…
כל הסרט רק מכות והעלילה… די משעממת וגרועה. מי שרוצה מכות שיראה את מטריקס- שלפחות ערוך טוב.
חבל גם שהביקורת ארוכה. אולי אפשר לצמצם אותה טיפה ולמצות את הפואנטה עם "לא כדאי לראות את הסרט הזה".
ואם זה מה שהייתי כותב -
היית מאמין לי?
לא
כאן זה אתר לאנשים שלא סובלים ביקורות קולנוע. אם הביקורת תהיה יותר קריאה לא תהיה לך סיבה לסבול.
היי…
אני חדשה כאן…
הדחף הראשוני שלי היה ללכת לבדוק מה כתבו על הסרט היחידי שעוד אכשהו אהבתי בתקופה האחרונה וכצפוי קטלו אותו גם כאן… אני רואה ששום דבר לא משתנה, לא משנה לאן הולכים.
"כנופיות ניו יורק" היה (להפתעתי הרבה) סרט מצויין,הוא עדיין סרט מצויין והוא ימשיך להיות סרט מצויין גם בעתיד ולו רק בגלל שהוא מסוג הסרטים שמחזירים את הטעם שהיה לקולנוע פעם.הדמויות מרתקות ומעניינות (במיוחד של ביל "הקצב" שממש גנב את כל ההצגה), העלילה סוחפת, קיצבית ונוגעת ללב. הבימוי ברמת של גיאוניות עם שילוב של דגש על הפרטים הקטנים (כמו שאפוס היסטורי אמור להיות) והנגיעה בנושא שמעולם לא סופר היה בגדר של משב רוח רעננה בעולם משעמם ויבש.
איך אפשר לקטול כזה סרט מצויין אני פשוט לא מבינה? אולי תקטול בדרך גם את גלדיאטור… כנראה שאפוסים קולנועים דגולים זה לא ממש הקטע שלך…
מה שאני אגיד יהיה צפוי למדי,
אבל בכל זאת: להגיד "כצפוי קטלו אותו גם כאן" זה קצת חסר פואנטה, כשמדובר בסרט שהתפרסמו עליו צמד ביקורות – אחת אמנם קוטלת, אולם היא מלווה בביקורת משבחת, ממש בצמוד: כתבה מספר 1348
אולי בגלל שברשימת בתי הקולנוע
מופיעה רק ההפניה לביקורת של קיפוד?
טוב, נו, מגבלה טכנית.
אבל אתה קיבלת את ההפניה מטיקטנט.
אבל אנחנו *כן* קטלנו את גלדיאטור!
ז"א, אין ביקורת קוטלת, כי הוא יצא מוקדם מדי בשביל עין הדג, אבל כל הזמן דיברו עליו כאילו הייתה ביקורת קוטלת… יענו, ישראדג.
חלק נכון וחלק לא נכון
לגביי הסרט – הדעות חלוקות ובצדק. אבל לגבי העובדות….
בניגוד לדברי המבקר, ניו יורק לא הייתה "כרך סואן ומצחין", אלא כמה ערים שונות למעשה שהתקיימו במקביל – חלק מהעיר היה סואן ומצחין, וחלק ממנה מטופח ועשיר. מי שמבקש לדעת קצת יותר, מוזמן לחפש ברשת לגבי האזור עצמו "FIVE POINTS, שלא קיים עוד היום, אבל לא היה רחוק ממה שלא לפני זמן רב היו מגדלי התאומים, בדרום מנהטן. אפשר גם פשוט לחפש לגבי ההסטוריה של ניו יורק ו/או מנהטן, ולמצוא חומר רב.
בנוסף, אכן היו התלקחויות רבות בין כנופיות ילידים לבין כנופיות מהגרים, ועל כך אפשר לקרוא באתרים רבים, ואף למצוא תעוד על כך באתר עיתון "הטיימס" (המפרסם עותקים של מהדורותיו החל משנת 1860).
באשר ל"רעים" ול"טובים" – הרי שאין כאלו ממש בסרט, והדבר לא נרמז מעולם. הפרשנות היא אישית בלבד.
הסרט עצמו לוקה בחסר, אך מרשים מאוד, ודי לנו בכך בימי קולנוע טרופים אלו.
תודה….
חלק נכון וחלק לא נכון
אגב, למה בדיוק התכוונת ב"ימי קולנוע טרופים אלו"? דווקא עכשיו, בניגוד ללפני כמה חודשים, יש תקופה די מוצלחת של סרטים בקולנוע. זה בעיקר בגלל האוסקר שגורם למפיצים לנצל את ההזדמנות ואת הבאז סביב הסרטים המועמדים. בארה"ב, זו אכן תקופה די זבלית מבחינת סרטים חדשים, אבל בארץ מפריחים כרגע את השממה. תוסיפי לזה גם כמה מהסרטים שצפויים לצאת במהלך השנה הקרובה (מאטריקס 2+3, קיל ביל, להציל את נמו, שיבת המלך לקינוח…) ותקבלי תקופה עם פוטנציאל לא רע בכלל.
דיקפריו - what the fuck?
אולי דיקפריו (קרפיון- אהבתי) יבין סוף סוף את הרמז שהוא לא שחקן. כמו טיטניק העלוב אך המוערך גם 'כנופיות ניו יורק' מועמד לאלף ואחד פרסים ודיקפריו- יוק. ככה זה כשאתה פרצוף יפה בלי כיסוי. לך תחפש זיונים ותעזוב אותנו בשקט. יש שחקנים אחרים שהיו מוציאים מהתפקיד של אמסטרדם ואלון הרבה יותר ממה שהקרפיון הזה הוציא ואולי היו משפרים במשהו את השיעמומון הזה. כמה צ'אנסים עוד יתנו לו, סקורסזה ניסה, שפילברג ניסה, ועוד כמה שאני לא זוכר. די, לך תדגמן איזה בושם ותשחרר את הוליווד מהמועקה שהבאת עליה.
ארוך מידי
מילא אם זה היה סרט כנופיות פשוט,
מילא אם זה היה המחזה של המלט במאה ה19,
ומילא אם זה היה הסרט היסטורי על מהומות האירים במלחמת האזרחים האמריקאית,
אבל על הניסיון להכניס את כולם ביחד, נאמר המשפט "תפסת מרובה לא תפסת".
מעולם לא מאוחר מדי נכון?
אתמול צפיתי שוב בסרט (הפעם המי-יודע-כמה) והחלטתי לחזור לביקורת הזאת רק בשביל ההצהרה הזאת:
הסרט הנהדר הזה פשוט קצר מדי.
ברצינות, הוא אחד הסרטים הבודדים שממש הצטערתי שלא היו ארוכים קצת יותר באיזה 20 דקות או חצי שעה.
אתה רציני?
זה סרט של שלוש שעות, למען השם.
למעשה הוא סרט של שעתיים וארבעים דקות.
אבל הלוואי שהוא היה נמשך 3 שעות.
זה נכון. מחזור השינה האנושי קרוב יותר לשלוש שעות.
מחוכם.
אבל אני התכוונתי לכל מילה שאמרתי ובלי ציניות כלל וכלל.
אני ארחיק לכת ואומר שזה הסרט הכי טוב של סקורסזה שראיתי (כן, יותר מ"נהג מונית" ו"השור הזועם". מה שכן, לא ראיתי את "החבר'ה הטובים").
גם אני.
אם יש משהו שהסרט הזה דורש זה קיצוץ של בערך שעה ורבע.
זה סרט עם שחקן אחד מונומנטלי וסצנת פתיחה פנומנלית, אבל אחרי זה הוא נמתח בצורה שלא תתואר ממש, והסוף גובל בפשע כנגד האנושות.
נימקתי יותר באריכות למעלה, אבל הסרט זה כל-כך נמרח שבא לי למות במהלכו – לאן, לעזאזל, הלכה כל האנרגיה של הפתיחה?
אבל יתכן שבזמן הצפייה הייתי במצב רוח נשכני במיוחד, אז אשמח אם תנסה להסביר לי מה דורש עוד פיתוח בסרט שלא פותח במהלכו. באמת. כי, מבחינתי, חוץ מהדמות של די לואיס, כל הדמויות נהיות פחות ופחות אמינות ומעניינות ככל שחולף הזמן, וגם הסיפור הולך לאיבוד. במחשבה שניה, גם הדמות של די לואיס לא נהיית מעניינת יותר, אבל כזה תענוג לראות אותו משחק אותה שלא היה לי אכפת.
אגב,
כמו שאמרת בתגובתך, יש בסרט ים של מסרים שלא תמיד קשורים. אני חושב שאפשר היה גם לעמול קצת על מנת לקשור אותם.
ותוכל להסביר לי למה לדעתך הסוף גרוע?